Bekende Nederlanders door het weerpraatje 'Er wordt absoluut geen heiligschennis gepleegd' TT Rtv show Caroline Forrester stierf, maar actrice is terug in serie Oude Luv-nieuwe-stijl kiest voor televisie Heieen de Boer en Tom van der Spek van Meteo Consult MAANDAG 5 JUL11993 et weerbericht op televisie is I langzamerhand veranderd in JEL JL infotainment informatie ver mengd met een beetje show en gepresen teerd met 'een menselijk gezicht'. De weer man is een bekende persoonlijkheid, die het publiek direct aanspreekt. Érwin Kroll en John Bernard zijn showmasters in weer. Op de radio wordt ook gestreefd naar her kenbaarheid. Het commerciële weerbureau Meteo Consult in Wageningen sleepte vorig jaar het contract voor de horizontale weer- berichtgeving op Radio 1 on 3 binnen. De weervrouw van Radio 3, Heieen de Boer, was ook al daarvoor dankzij discjockey Jeroen van Inkel hard op weg de status van bekende Nederlander te bereiken. Haar te genhanger op Radio 1, Tom van der Spek, moet het met heel wat minder luister en minder luisteraars doen. „Houden we 't droog vandaag?", vraagt Radio 3-presentator Peter van Bruggen net voor half negen aan Heieen de Boer. De Meteo Consult-weerkundige komt superla tieven te kort om de prachtige zomerdag te beschrijven, waarmee heel Nederland de nieuwe werkweek kan beginnen. Een dag voor een grote barbecue, zegt Heieen. De kooltjes zullen die avond in elk geval op haar „postzegel van een balkon" gloeien. Een willekeurig, maar een haar typerend weerbericht van meteorologe Heieen de Boer (32) op de Hilversumse muziekzender. Van maandag- tot en met vrijdagochtend is ze rond half acht en half negen te horen op Radio 1 en 3. Op onze nationale nieuws- en actualiteitenzender draagt ze met bedaarde stem een zakelijk weerbericht voor, vol temperaturen, informatie over de windrich ting en bewolking en een voorspelling voor de komende dagen. Ad rem Op radio 3 is Heieen ad rem en altijd in voor een geintje. Daar brengt ze „het weer voor de doorsnee Nederlander". Bij Radio 1 vindt ze zichzelf minder goed passen, het is te zakelijk, te serieus. „Tom past beter in actualiteiten. Ik kijk meer naar het weer als een gewone Nederlander. Ik kom weinig met getallen, fronten, hogedrukgebieden, want het interesseert me weinig of er een hogedrukgebied links, rechts of boven me ligt. Ik wil gewoon weten wat voor weer het is". Tom van der Spek (37) is 's middags te horen op Radio 1. Hij is de 'serieuze' radio collega, en zeer geïnteresseerd in getallen, fronten en hogedrukgebieden. „Heieen krijgt af en toe volstrekt onweerkundige vragen op zich afgevuurd", zegt hij met een stem waarin het das niks voor mij duidelijk doorklinkt. Het weerbureau waar ze werken, bestaat sinds 1986 en is op poten gezet door ex-KN- Ml'er Harry Otten. Hij begon met een handjevol medewerkers. Nu lopen er dertig personeelsleden rond in de onlangs betrok ken nieuwbouw in Wageningen. Meteo Consult is een puur commercieel bedrijf dat zeggen. Het past bij wat ze doen. Hoe ze omgaan met mensen. Bij Radio 1 ben je ge woon de man of vrouw die het weer of het verkeer voorleest, vindt Heieen. „Persoon lijk denk ik dat het weer de mensen bij Ra dio 1 weinig interesseert. Als ze het als een dooddoener presenteren en wat wordt het vandaag? dan valt je verhaal als een plumpudding in elkaar". Tom houdt juist wel van zo'n eenvoudige introductie: „Een gemakkelijke vraag hoeft helemaal niet negatief te zijn. Het stelt de meteoroloog in de gelegenheid om zijn ver haal te doen." In z'n hum Hij kan intens genieten van het weer. Voor al als het onweert, is Van der Spek in z'n hum. Dan zet hij het zolderraam open om naar de bliksem te kijken. „Dat kan ik rustig drie uur volhouden. Slecht weer bestaat niet, het is interessant. Een mooie zonnige dag niet." Heieen heeft gewoon liever dat de zon schijnt. Records interesseren de weervrouw niets. Tom zegt: „Daarmee kun je aangeven hoe extreem weer is. Net als de laatste week van april. Toen was het intens genieten, dat kun je benadrukken door aan te geven dat het uitzonderlijk is. Dan moet je God op de blote knieën bedanken voor het weer." He- leen: „Na drie dagen zon is de mens eraan gewend. Wordt het koud dan lopen ze te blauwbekken. Dan is het koud, steenkoud". Tom: „Je moet proberen het publiek op te voeden". Heieen: „Daar geloof ik niet in". menlijke omroepen op Radio 1 en 3 in de arm genomen. Óndanks hevige tegenstand van het KNMI. Dollen Haarlemse pianist Bertid Brackman speelt hoofdrol in Classiclips Heieen de Boer en Tom van der Spek: respectievelijk dollend en serieus van depressie naar hoge drukgebied." FOTO GPD het weer bewaakt voor klanten. Media, ver zekeringsmaatschappijen, transportbedrij ven, boeren, duivenmelkers, particulieren, wie wat wil weten over het weer kan dat te gen betaling te weten komen. Met de handel in weer is geld te verdie nen en wie zijn diensten het best kan toe snijden op de wensen van de klant, weet de meeste afnemers aan zich te binden. Het KNMI heeft het NOS-joumaal, maar ook de radionieuwsdienst van het ANP. Meteo Consult zit bij RTL 4 en is door de geza- Voor Heieen de Boer en Tom van der Spek is het 'weerprodukt' dat ze moeten leveren heel duidelijk: amusement op drie, infor matie op een. Tom is verzot op het weer. Hij was vroeger als weeramateur al te horen in een radioprogramma van FelLx Meurders bij de VARA op Radio 3. Inmiddels is hij al weer zes jaar in dienst van Meteo Consult. „Mijn grote kracht is mijn enthousiasme". Heieen is geen weerfanaat, nooit geweest trouwens. Eigenlijk bij toeval is ze als me teorologe terechtgekomen bij Meteo Con sult. Voor haar studie plantenziektekunde in Wageningen moest ze ook meteorologie doen en tijdens een stage bij het KNMI liep ze Harry Otten tegen het lijf. Nu werkt ze al weer een jaar of vier bij het Wageningse weerbureau. Ze vindt het leuk om te zien hoe het weer zich ontwikkelt, maar als ze de deur van het kantoor dichttrekt is het weer weer gewoon weer. „Ik neem het weer niet zo serieus. Dat is mijn kracht. Radio 3 is puur amusement. Dan moet je het weer ook zo brengen. Behalve natuurlijk als het weer nieuws wordt, dan moet je even niet dollen." „De meeste mensen kennen me van Ra dio 3", weet Heieen. „Daar maken ze een bekende Nederlander van je. Ze maken er een hele show omheen en daar heb ik geen bezwaar tegen. Ze willen mij graag per soonlijk hebben omdat ik reageer op wat ze Maar niet alleen door dat aspect hield Johnson het op een gege ven moment voor gezien. Nog moeilijker had ze het met de in haar ogen vrij opgefokte film en televisiewereld in en om Hollywood, waar vooral vrou wen nog steeds moeten voldoen aan allerhande ongeschreven regels en wetten die vooral het uiterlijk betreffen. Mooi, jong, rimpelloos en voorzien van een buitensporig slanke taille, dat zijn helaas nog steeds de stan- daardvoorwaarden voor een ac trice, die plannen heeft voor een carrière bij de film of televi sie. Acteertalent lijkt minder be- Luv in vroeger dagen. Ouder en wijzer geworden treden de dames weer Op. archieffoto Een bordje met 'Oud is goud' zou tegen woordig in het kantoor van de gemiddel de platenbons niet misstaan. Immers opnieuw uitgebrachte schijven van bij kans vergeten groep halen tegenwoordig verkoopcijfers die er niet om liegen. Het leek producer Wil Hoebee dan ook geen slechte gedachte de Nederlandse mei dengroep LUV nieuw leven in te blazen. Hoebee zocht contact met Niel van Hoff, de dertigjarige product-director van pla tenmaatschappij Arcade. Resultaat: de CD LUV-golddie gretig aftrek vindt. Niel van Hoff: „De eerste aanzet is ei genlijk gekomen van de mensen achter het Veronica-programma Nederland Muziekland. Die proberen steeds oude groepen bijeen te brengen voor een op treden op de buis. Toen Wil Hoebee zich meldde, met het 'LUV-idee' heb ik voor gesteld om Patty Brard, José Hoebee en Marga Scheide te benaderen. Na al die jaren en ook allerlei verhalen over ruzies en weet ik wat nog meer, had ik geen idee of ze er wel iets voor voelden." „Al heel snel bleek dat er van al die roddels en geruchten niets klopte. Zon der uitzondering vonden ze het een leuk idee om na de succesperiode eind ze ventiger jaren nog eens bij elkaar te ko men." „Vervolgens rees de vraag, hoe pakken we de zaak aan? Uiteindelijk hebben ge kozen voor een optreden in de Amster damse disco It, toch een beetje het cult- paleis van Nederland. Dat was op 26 april. Vantevoren was ik behoorlijk ge spannen. Je hebt geen idee of LUV op nieuw aan zou slaan. Het werd een fan tastische avond. De tent was afgeladen vol. LUV bracht daar alle oude succes sen. It stond op zijn kop, één groot feest was het. Ook de CD knalde daarna gelijk de hitlijst in." Vanaf de eerste contacten wist Van Hoff dat de drie meiden niets voelden voor optredens in zalen overal in Neder land. „Na dat optreden in Amsterdam stond de telefoon dagenlang roodgloei end. Allerlei zaaleigenaren die belden en wilden boeken. We hadden de agenda met gemak voor maanden vol kunnen krijgen. Dat hebben we allemaal afge wimpeld. LUV wilde het hele verhaal van dag-in-dag-uit optreden in allerlei uit hoeken van Nederland niet opnieuw meemaken. Er is nu gekozen voor televi sie. Vandaar dat we contact hebben ge zocht met de mensen van Veronica. Na rijp beraad stelde Veronica voor de op names van LUV te maken tijdens de Pe ter Stuyvesant Travel Windsurftour 1993. (Nederland 2, morgenavond op Neder land 2 om 18.50 uur) Joanna Johnson (Carolyn) met Ron Ross, die in The Bold and the Beati- ful Ridge gestalte geeft foto cpd Joanna Johnson van The in Bold and the Beautifiil LOS ANGELES MONIQUE BRANDT De toekomst ziet er somber uit voor Caroline Forrester-Spen- cer, de lieftallige echtgenote van Ridge Forrester uit de RTL 4- soapserie The Bold and The Be autiful. Caroline heeft een kwaadaardige ziekte onder de leden, en het vermoeden rijst dat ze weieens snel uit de serie verdwenen zou kunnen zijn. We zullen het hierbij maar verklap pen: ze sterft inderdaad. Haar Nederlandse bewonderaars kunnen echter gerust zijn: actri ce Joanna Johnson, die de rol van Caroline voor haar rekening neemt, is alive and kicking. Én terug in de serie, in Amerika al thans. Als Caroline's tweeling zuster. Ingewikkeld, maar in soap-land is nu eenmaal alles mogelijk. In het gigantische studiocom plex van CBS in Los Angeles, waar de serie vrijwel dagelijks wordt opgenomen legt Joanna Johnson uit waarom ze genoeg had van haar gedeelde leven met de steenrijke Caroline Spencer. „Heel simpel: ik ging weg omdat ik mijn horizon wil de verbreden. En ik kwam terug omdat die horizon toch niet zo breed was. Op dat moment zat ik in een impasse. Ik wilde graag andere dingen gaan doen, schrijven bijvoorbeeld. Maar daarvoor had ik door mijn rol in The Bold and The Beautiful nooit tijd. Aangezien de scripts steeds vlak voor de opnamen worden geschreven, moet je als acteur altijd stand by zijn, je weet nooit wanneer je weer moet opdraven." Schoonheidscultus langrijk. „Ik twijfelde er orit die reden sterk aan of ik nog wel wilde acteren, of de druk niet te groot voor me was. Niet op de set, want hier is de sfeer heel goed, maar het feit dat je als \touw, als actrice in zo'n knel lend keurslijf wordt gegoten." Toch is Johnson weer terug in de serie, in Amerika al zo'n an derhalf jaar. Het personage van de bij de kijkers zeer populaire aristocratische Caroline Spen cer bleek een groot gemis. En wat de makers ook probeerden, niemand bleek Joanna Johnson adequaat te kunnen vervangen. Zodat ze op een gegeven mo ment toch weer werd opge trommeld voor een rol als Caro line's tweelingzus. Wat natuur lijk de vraag oproept: waarom besloot ze toch weer terug te keren naar The Bold And Beau tiful? „Ik heb in de tijd dat ik uit de serie was natuurlijk veel nage dacht over hoe ik verder wilde. Ik kwam erachter dat mijn hart toch bij acteren ligt. Ik ben na tuurlijk wat ouder en wijzer ge worden, en ik zie ook beter de voordelen van dit werk: je ver dient geld, je krijgt aandacht, mensen zijn geïnteresseerd in wat je doet en je hoeft niet elke dag te werken. Ik zie nu pas dat ik eigenlijk een ongeloofglijk leuk leven heb. En daarnaast heb ik meer tijd voor mezelf in geruimd die ik gebruik om te schrijven." In de studio heerst een prettige wanorde. Er staan vreemde attributen: een uit elkaar gesloopt klavier, gip sen Beethovens - waarvan één met een draaiorgelhendeltje in zijn oor - monitoren van waar uit Ludwig grimmig op de be drijvigheid neerblikt en een ge vaarte van papier maché dat de binnenkant van Beethovens hoofd voorstelt. De grote componist zelve beent krakend van alle opvullingen die zijn forse gestalte vorm geven door de ruimte. Stijfjes neemt hij plaats achter het hammer- klavier. „Camera klaar, geluid klaar?" roept de regisseur. „Draaien maar." Hier wordt ge werkt aan een bij zonder produkt: de Clcissiclip. In op dracht van de TROS maken verschillen de regisseurs in to taal dertien clips waarin klassieke muziek op een moderne, nog niet eerder ver toonde manier in beeld wordt gebracht. Klassieke muziek om naar te kijken. De hierboven be schreven Beethoven-attributen horen bij de set van scriptschrij ver/regisseur Roeland Ha- zendonk, die het Scherzo uit Beethovens Hammerklavier So nate en diens Bagatelle opus 126 nr. 4 omzet in zeer tot de verbeelding sprekende beelden. Zo krijgt de uitvoerend pia nist een hevig meningsverschil over een b en een bes met de geest van de componist die woedend tot leven komt, wordt hij in vertwijfeling gebracht door zijn vleugel die opeens zelfstandig begint te spelen en in de rede gevallen door com puterpiano's die overal om hem heen opduiken. Ook wordt een rondreisje gemaakt door de bin nenkant van Beethovens hoofd, waar zich merkwaardige dingen blijken af te spelen. Inmiddels zijn de eerste drie 'Classiclips' gereed voor uitzen ding. Vanavond kunt u de eerste bekijken en beluisteren: Ha- zendonks verfilming van het Scherzo uit de Hammerklavier Sonate van Beeüioven. Op 12 juli aanstaande volgt Beetho vens Bagatelle en op 19 juli de Blazersserenade van Dvorak, geregisseerd door Martijn van Hees. Bij de TROS op Neder land 2, telkens rond de klok van 11 uur. Hoofdrolspeler in de Beetho ven-clips is de Haarlemse pia no-virtuoos Bernd Brackman. Brackman voltooide in 1985 zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium en volgde meestercur- sussen bij onder an deren Vlado Perl- mutter en Leon Fleischer. Naast de vele 'reguliere' op tredens die hij ver zorgt, speelt Brack man ook regelmatig in ziekenhuizen. „Mensen uit het vak kijken daar vaak op neer," zegt hij, „ter wijl ik dat nu juist het zuiverste ge bruik van muziek vind." Voor sommigen zal de Classiclip een tamelijk onorthodoxe benadering zijn van klassieke muziek. Wat denk je, draait Beethoven zich om in zijn grafl „Absoluut niet. Het is een briljant script dat Beethovens muziek perfect in beelden weer geeft." Dus het is geen heiligschen nis? „Beslist niet nee. Het verhaal dat in de clip wordt uitgebeeld heeft precies het soort humor dat je in de brieven van Beetho ven ook tegenkomt. Een clip maken van een klassiek stuk is natuurlijk niet zo gebruikelijk, maar het is absoluut niet shoc kerend. Wel shockerend vond ik wat kort geleden op televisie te zien was, Liz Snoyink als George Sand. Ze deed het wel goed hoor, daar niet van, maar tja..." Heeft een clip als deze op voedkundige waarde, in de zin dat hierdoor misschien klassieke muziek een breder publiek krijgt? „Dat zou kunnen. Maar dan zou ik het liever niet 'opvoed- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Bernd Brackman: „Een briljant script dat Beethovens muziek perfect in beelden weergeeft." kundig' noemen, het is gewoon krijgt. Iets wordt mooi, interes leuk. Ik denk dat in het alge- sant omdat je het kent. Wat de meen klassieke muziek door boer niet kent, vreet-ie niet, zo iets als dit een groter publiek gaat dat tenslotte." foto frank fahrner Het verhaal dat verbeeld wordt, de strijd tussen de b en de bes, dat ervaar je persoonlijk ook „Jazeker, dat stuk zit zo in el kaar. Om maar even 'opvoed kundig' te doen: wat in de Clas siclip in beeld wordt gebracht is, een verduidelijking van de har monische inhoud van het stuk. Wat de clip laat zien is vooral zo goed omdat Beethoven voort durend strijd voerde, heel an ders dan Mozart, die altijd bij iedereen in de smaak wilde val len. Beethoven wilde de wereld verbeteren met zijn muziek. Wat hij eigenlijk wilde was net zo goed zijn als God. En dat hij dat in zijn leven niet was, wat ook onmogelijk is natuurlijk, wordt in de clip heel goed ver beeld. Ik heb ook echt meege daan omdat het script me zo aansprak. Het moet namelijk wel ergens op slaan, vind ik, aan zo'n kerstspecial van Berdien Stenberg zou ik beslist niet meedoen. Zij verandert de oor spronkelijke muziek en dat vind ik verkeerd, dat doet geen recht j aan die muziek. Beethoven, of 1 welke componist ook, heeft er tenslotte verschrikkelijk lang over nagedacht. In de 'Classi clip' wordt de muziek niet ver anderd, maar wordt een soort extra dimensie toegevoegd aan de noten zoals ze er staan." Een clip als deze, is die ver nieuwend? „Het is nog bijna nooit ge- i daan. Je hebt wel clips van een leuk filmpje, gecombineerd met i een mooi muziekje, maar die twee hebben dan niet zo veel met elkaar te maken. Dat is dan gewoon een melodietje met een paar mooie meiden erbij of zo iets. In deze clip hebben muziek eri beelden alles met elkaar te maken, en dat is zeker iets heel nieuws. Wat muziek voor mij interesssant maakt is niet alleen de structuur van hoe iets mooi in elkaar zit, maar ook dat het een soort afspiegeling is van de werkelijkheid, van de waarheid. En dat is zeker ook een facet van deze clip. Ach, klassieke muziek is voor iedereen wat an ders, maar het is gewoon ook hartstikke leuk. En als je het ge luid heel hard zet, gaan al je botten trillen, dat is ook heel leuk. Wel jammer dat ze bij de televisie de muziek vaak veel te zacht zétten. Dus ik zou ieder een aanraden om vanavond om acht minuten voor elf de volu meknop flink open te draaien."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8