Boilie-rage nog steeds niet uitgewoed Vrije tijd Onkruid bestaat niet? Naden niet kitten, maar strippen Was- en waterbeits weer in de gratie i MAANDAG 5 JULI 1993 E HENRIETTE VAN DER H NIEUWE CD'S Wim Koevoet Ken Vos Paul Korenhof Ik heb het zelf al enkele keren geschreven. Onkruid be- staat niet. Er zijn alleen planten die groeien op plaatsen waar wij ze nu net niet willen hebben. Die noemen we dan onkruid. Dit jaar ben ik teruggekomen van de kreet dat onkruid I niet bestaat. In een overmoedige bui heb ik namelijk vo rig jaar mijn tuin volgezet met springbalsemien. Die groeiden en bloeiden dat het een lieve lust was en toen er wijd en zijd geen bloem meer te ontdekken was, ston- i den ze nog prachtig rozerood in mijn tuin te pronken, j Als je tegen de plant tikte, sprong het zaad in de rondte om zo alle eer te bewijzen aan de eigen naarfi. Ik was innig tevreden. Tot dit voorjaar. Toen bleek mijn tuin als het ware bedekt met kiemplan- ten van de springbalsemien. Zelfs het gras was nauwe lijks meer zichtbaar tussen de ronde groenrode kiem- blaadjes. Nu vormen dergelijke kiemplanten in het gras i geen probleem. Maar in de border en groentetuin is het wieden, wieden en nog eens wieden geblazen. Emmers kiemplanten zijn op de composthoop verdwenen en mijn rug deed pijn. Dus ben ik dit jaar wat voorzichtiger. Onkruid bestaat voor mij nog steeds niet, maar als plan ten die we in toom willen houden tot zaadvorming over kunnen gaan, blijkt dat de ernstigste vorm van werkver schaffing te zijn, die denkbaar is. Dit jaar zullen ze me niet hebben. Vogelmuur, dat lieflijke plantje, gemaakt voor een pop- pentuin, wordt uit de grond gerukt nog voor de kleine witte bloempjes zichtbaar zijn. Look zonder look met zijn mooie witte bloemen krijgt geen kans meer en stin kende gouwe mag wel bloeien, maar geen zaad meer vormen, om van springbalsemien maar te zwijgen. Zo heeft elke tuin zijn even lieflijke als hardnekkige bela gers en het is niets om ze in bloei te laten komen, want de bloemen zijn prachtig en minder kwetsbaar dan onze gekweekte bloemen. Maar pas op als ze zaad gaan vor men. Dan komt er toch stiekem het woordje onkruid bij mij boven. Al blijf ik volhouden dat onkruid niet bestaat. Alleen las tig kruid zullen we maar zeggen. LEZERSVRAAG Voor J. G. JANSEN-LOOY UIT HAARLEM heb ik een droeve mededeling. Zij is in het bezit van een blauwe re gen, die al zes jaar in de tuin staat en maar niet wil bloei en. Deze plant zal wellicht nooit bloeien. Deze plant is een zaailing en ik vrees dat er nooit iets yan, komt. Ik ben zelf in het bezit van een 20 jaar oude blauwe re gen en laat hem uit medelijden staan in de hoop dat er eens een bloem aan komt. Maar niks hoor, hij weigert. Ooit ging het verhaal dat rechtsdraaiend en linksdraaiend verschil zou maken ten aanzien van de bloei. Ook dat klopt niet. De enige remedie is opruimen en een nieuwe kopen bij een goede kweker die geënte of gestekte exemplaren heeft. Mevrouw ERNA V.D. BERG UIT ZOETERWOUDE heeft last van mollen in de tuin. Ze vraagt of de Euphorbia la thyrus, een wolfsmelkachtige, helpt om de mollen te ver jagen. Tot mijn spijt is het mij nimmer gelukt, evenmin als met de Fritillaria (keizerskroon). Temeer daar de mollen bij voorkeur in mijn milieuvriendelijk onderhou- dén gras (dus met véél wormen erin) bivakkeren. De beste oplossing is en blijft de nieuwe gang, die zichtbaar wordt door de molshoop molonvriendelijk te maken. Gewoon kamferballen (moeilijk te krijgen) of minder milieuvriendelijke motteballen erin. Helpt altijd. Verder de vraag hoe je naaktslakken doodt: je doodt ze niet. Ik ben een lafaard en in het bezit van kippen en dat is mijn oplossing. Maar toen ik nog geen kippen had liet ik ze eens in een stukje natuur los.'Er zijn dan twee mogelijk heden: ze dienen als voedsel voor andere dieren, of ze blijven leven en dragen bij aan het ecologisch evenwicht. Want ze eten liefst planten die het al minder doen en hun uitwerpselen zijn direkt opneembaar voor andere planten. Tot slot: de blushing Hibiscus heeft knoppen die wit blij ven zolang ze in de koelkast zijn en worden aan tafel, (onder toeziend oog) rose. "De krant kun je niet missen. Geen dag". Dat bewijst de uitvoerige brief van F. MEESTERS UIT HAARLEM. Ze heeft enkele afleveringen van de tuinrubriek gemist en weet dus niet dat het raadsel van de Pagi Sore (Mirabillis jalapa) is opgelost. Toch weet ze nog iets toe te voegen. Zij vertelt dat deze bloem een echte nachtbraker is, om vier uur gaan de bloemen al open en daarom ook wel nachtschone wordt genoemd. Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbladen, Postbus 507,2003 AP Haarlem La.v. de redactie LEVEN EN WONEN. DOE-HET-ZELF Beitsen, zowel op was- als waterbasis, lijken een deel van hun vroegere populariteit te rug te krijgen. Toen zo'n jaar af twintig gele den gekleurde lakken op de markt kwamen, raakte beits uit de gratie. Het produkt dreig de het imago 'ouderwets' te krijgen. Daarin is nu een kentering gekomen. Toepassing van zowel was- als waterbeits liep zowel in de professionele als de dhz- wereld ook sterk terug door de wit-, grijs- en pastel trends. Nu is er weer ruimte voor hout met 'n natuurlijke uitstraling. Beits heeft wel wat voordelen boven ge kleurde lak. Met beits krijg je geen aanzet ten en strepen op het houtoppervlak. Beits dringt ook in het hout door. zodat bij een beschadiging (putjes e.d.) nauwelijks iets of zelfs niets van de Ideur verdwijnt. Een ge kleurde lak daarentegen is bij beschadiging en na slijtage moeilijk te repareren. Boven dien heeft gekleurde lak de eigenschap de houtnerf te verbergen, terwijl beits de teke ning van het hout juist accentueert. Was- en waterbeitsen zijn er in veel fraaie houtkleuren. Voor de doe-het-zelver in ver pakkingen vanaf 250 ml. De receptuur van de beits is ook 'gemoderniseerd'. Vroeger ging in waterbeits ammonia, om een goede bevochtiging te verkrijgen (om het hout de beits te laten accepteren). De huidige tech nische ontwikkelingen maken het mogelijk ammonia weg te laten. Water- of wasbeits? Voor beide soorten geldt dat ze op nieuw, (onafgewerkt) óf op van alle oude onder- grondlagen ontdaan hout moeten worden gebruikt. Voor gebruiksvoorwerpen is was beits niet geschikt. Met waterbeits behan delde objecten moeten altijd worden afge lakt met een blanke lak. Dat is wel mogelijk met een watergedragen acryllak, maar dit wordt in verband met het 'oplossen' van de beits ontraden. De verschillen in samenstelling en wat toe passing zowel als verwerking betreft kun nen als volgt worden samengevat: Wasbeits is een was-emulsie met kleur stofpigmenten, waterbeits is een oplossing van organische kleurstoffen in water. Wasbeits levert een zijdeglanzende kleu ring en afwerking op van siermeubelen, plafondbalken, schilderijlijsten, antiek, enz. Waterbeits geeft een diepe kleuring van alle houtsoorten, waarbij de structuur wordt verfraaid. Geschikt voor bijv. ge- bruiksmeubels, trappen, kasten en deuren. Wasbeits is goed verstrijkbaar met een slappe kwast of spons (royaal opbrengen, overtollige beits met een niet-pluizende doek of spons verwijderen) en bereikt zijn diepe zijdeglans na het 'uitboenen' met een harde borstel of ruwe doek. Een- of twee maal per jaar een beurt met boenwas houdt de beitslaagmooi. Waterbeits laat zich eveneens met een slappe kwast of een spons gemakkelijk en streeploos aanbrengen. Ook hier met een royale overmaat opzetten en het overtollige verwijderen zoals bij wasbeits. Na ongeveer 2 uur kan met heel fijn, gebruikt en dus bot geworden schuurpapier lichtjes worden op- geschuurd. Na het aanbrengen van de blan ke aflak (eerst het schuurstof verwijderen) in twee of drie lagen, ontstaat een blanke slijtlaag die als het nodig is gemakkelijk kan worden gerenoveerd. Putjes, kleine scheurtjes in het hout moeten voordat wordt gebeitst zorgvuldig worden gedicht met kneedbaar hout in een bijpassende Ideur. POP/POPULAIR Les Zazous Exota! Phonogram De eerste CD van de Katwijkse formatie Les Zazous voor een 'echt' label pakt fantastisch uit. Het moet maar eens zwart op wit komen te staan: groepslei der/gitarist/zanger Jan van der Plas is een van de beste liedjesschrijvers van Nederland. Op Exota!komen de num mers voor het eerst goed uit de verf. Dat wil zeggen: ze zijn goed opgenomen. De band heeft dan ook in de beste studio van Nederland, (Wisseloord, Hilversum, 48 sporen) kunnen werken en heeft rela tief lang over haar derde album kunnen doen. Van belang is ook de inschakeling van 'Nit' Robert-Jan Stips wiens bijdra gen op de toetsen niet talrijk en over heersend maar wel verrijkend zijn. Voor de kenners is Exota nauwelijks een verrassing. Ook op de eerste twee in ei gen beheer uitgebrachte platen wemelt het van die mooie, kristalheldere liedjes zonder flauwekul maar wel met een kop en een staart. En nog altijd steekt de groep haar liefde voor de Beatles niet onder stoelen of banken. Behalve de geluidskwaliteit moeten ook de songteksten als winstpunt worden aangemerkt. Die waren altijd wat aan de lullige kant. Dit keer waagt Van der Plas zich ook aan wat meer geëngageer de bespiegelingen over religieus fana tisme, popjournalistiek en het Witte Huis. Heaven 17 Higher and higherVirgin Bijna tachtig minuten lang houdt de onverslijtbare, intelligente en dansbare elektronica-funk van het bijna vergeten Heaven 17 op deze verzamelaar aan. Het trio was vooral succesvol in het be gin van de jaren tachtig met 'alltimers' als Temptation en Fascist Groove Thang. 'Higher and higher'maakt de luisteraar erop attent dat voor de house-muziek van dit decennium flink leentje-buur is gespeeld bij Heaven 17. „De elektronica stond in vergelijking met nu nog in de kinderschoenen. Wij moesten het doen zonder geprefabriceerde geluiden. Alles moesten we zelf maken: 1.000 klappen de mensen, treinen, raketten en circus sen. Niets klonk zoals we het hadden bedoeld maar we waren gelukkig", aldus voorman Martyn Ware in het voor woord. Hij overdrijft verschrikkelijk, want Hea ven 17 klinkt nog altijd up to date. Bo vendien bevat de muziek veel meer pas- aan Solingen was men toen nog niet toe. Het maakt de verschijning van deze, in diep gouden kleuren uitgegeven CD ex tra navrant. De opgenomen stukken zijn grote artistieke uitingen met een onder grond van diepe tragiek, maar nog tragi scher is dat het nodig blijkt daarmee nu symbolisch stelling te nemen tegen een nieuwe waanzin van rassenhaat in Duitsland en in het voormalige Joego slavië. De cantate II canto sospeso van Luigi Nono uit 1956, gebaseerd op brie ven van diverse jonge slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog vormt geen 'mak kelijk' brok muziek, maar de aandachti ge luisteraar zal zich moeilijk aan de aangrijpende werking ervan kunnen onttrekken. Dat de brieven in het Duits worden gele zen, maakt dat alleen maar makkelijker. Zoals altijd weet Claudio Abbado de in tensiteit van dit soort muziek nog eens danig te versterken door een diep inten se benadering, die over het geheel bo vendien een zuidelijke gloed legt. Grote bewondering moet men bovendien heb ben voor het koor, dat van deze bijna onzingbare muziek een grootse uitvoe ring geeft. Nono's cantate vindt een meer tonaal gerichte tegenhanger in de door Marjana Lipovsek niet minder in dringend vertolkte Kindertotenliedervan Mahler, waarna Ich bin der Welt abhan- den gekommen, eveneens op een tekst van Rückert een waardige afsluiting vormt. Een schitterende uitgave, maar hoe triest dat de verschijning ervan in de huidige context moet worden geplaatst. PK VISSPORT Naden tussen bad, douche, aanrecht of wastafel en wand zijn bronnen van lekkages als ze niet goed worden afgedicht. Er hoopt zich vuil in op en het is ook geen fraai ge zicht. De gebruikelijke methode is om zulke naden af te kitten. Daarvoor zijn heel goede (siliconen)kitten te koop. die met een kitspuit moeten worden bediend. Maar niet iedereen kan met dit apparaat overweg. Bo vendien moet de kitrups na het aanbrengen volgens de bekende natte-vingermethode worden gladgestreken. Alabastine zag deze 'kier in de markt' en ontwikkelde de Sanitairstrip, een kant en klare, 9 mm brede plastische afwerkings strip, afgedekt met polyethyleen. Je drukt de strip stevig op zijn plaats en er ontstaat een perfecte afdichting van de naad. Het gladde witte polyethyleenlaagje maakt het schoon houden heel eenvoudig. Uiteraard moeten naden die met Sani tairstrip worden behandeld vooraf goed schoon en droog worden gemaakt. De strip op maat en eventueel onder hoekverstek knippen doe je met een natte schaar. Het materiaal wordt geleverd op rollen van vijf meteren is in dhz-zaken, bouwmarkten enz. voor 14,95 te koop. Voor het aanbrengen van de strip moeten de naden eerst goed schoon en droog worden ge maakt. foto cpd sie, humor en soul dan de housebewe- ging met haar eindeloze optocht van dreunende heipalen ooit zal voortbren gen. WK JAZZ Ryan Kisor On the One Colum bia/Sony Mooi, alweer een twintigjarige die de toekomst van de jazz komt waarborgen. Dit is al de tweede CD (zijn eerste was Minor Mutiny) van Kisor die, zoals velen van de jongste generatie, een geweldige techniek bezit en ook zeer muzikaal is. De trompettist speelt in de trant van Wallace Roney, die op zijn beurt enkele zaken van Miles Davis afgekeken heeft. De groep die Kisor tot zijn beschikking heeft gekregen, bestaat uit twee oudere musici, Mulgrew Miller (piano) en Lewis Nash (drums) en een stel generatiege noten, Chris Potter (altsax), Mark Turner en David Sanchez (beiden tenorsax) en Christian McBride (bas) die deze gema tigd moderne jazz vlekkeloos en soms geïnspireerd spelen. De leider speelt niet altijd op het scherpst van de snede, maar weet door een uitstekende beheer sing van zijn dynamiek de aandacht van de luisteraar makkelijk te vangen. Er valt eigenlijk niets op deze goed opgenomen CD af te dingen, zij het dan dat Kisor nog nét niet de rijpheid en herkenbaar heid heeft bereikt als bijvoorbeeld die van Potter en McBride. Art Porter Straight to the Point Verve Forecast/Polygram Nieuwe fusion-ster Porter moet op het komend North Sea Jazz Festival voor een deel het gemis van de vele onlangs overleden grootheden doen vergeten. Straight to the Point is ten opzichte van zijn vorige CD, Pocket City iets funkier geworden en draagt opnieuw het stevige stempel van producer Jeff Lorber, die hier ook in de puntige keyboard-partijen te horen is. Porter staat duidelijk met één been in het popcircuit, maar houdt door zijn frasering en timing op de alt sax duidelijk contact met de oudere R &B-stijlen en doet af en toe denken aan Grover Washington. Porter speelt heel economisch en geeft niet toe aan de ver leiding om elke climax vol te proppen met hoge noten, zoals de ontelbare vol gelingen van Sanborn of Kenny G's in de dop. Hoewel sommige stukken stevig met drumcomputers zijn bewerkt, is er niets op deze CD dat direct aan mode verschijnselen toegeeft. Een smakelijke fusionplaat met bovengemiddelde mu zikale inhoud. KV KLASSIEK Nono II canto sospeso. Mahler Kin- dertotenlieder; Ich bin der Welt abhanden gekommen Barbara Bonney (sopraan), Marjana Lipovsek, Susanne Otto (mezzo sopraan), Marek Torzewski (tenor) e.a., Berlijns Radiokoor, Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado Sony. Toen deze liveopnamen in 1992 werden gemaakt, ging het in Duitsland al enigszins de verkeerde kant op, maar Karpervissen in zomer en winter met de boilie. Een van de populairste aassoorten in de karpervisserij is de laatste tien jaar ongetwijfeld de boilie. Een balletje ter grootte van een knikker dat na een korte 'kooktijd' in heet water wordt voorzien van een stevig huidje om consumptie door andere vissoorten als brasem, blei en voorn te voorkomen. Overgewaaid vanuit Engeland waar de karpervisserij ondanks de in onze ogen wat miezerige karperstand uitgroeide tot een ware cul tus. In de eerste boilie-jaren waren het vooral de kant en klare zakjes met overbekende smaken als strawberry, tutti-frutti en vanille die gretig aftrek vonden. De boilies waren meestal uitgevoerd in felle kleuren als oranje, geel en rood. De houdbaarheid was aanvankelijk nogal slecht. Of ze begonnen na een paar weken al te schim melen of ze werden keihard. In de loop der tijd zijn de producenten erin geslaagd een steeds beter produkt op de markt te brengen. On getwijfeld geïnspireerd door het commerciële belang van een aantal Britse karpervissers kwamen tegelijk met de boilies ook spannende verhalen over record vangsten dank zij uitgebreide voercampagnes met de boilie. Omdat een doosje of zakje boilies in die beginjaren toch altijd nog een gulden of 8, 9 kostte en de adviezen nogal eens gingen in de richting van het uitstrooien van een paar honderd boilies per dag werd voor de groep die daaraan braaf gehoor gaf wel enige kapitaalkracht gevraagd. En wie niet te royaal bij kas zat of eenvoudig weg niet bereid was daarvoor veel geld uit te trekken ging ertoe over zelf zijn boilies te maken. Aanvankelijk was de 'zelfmixer' aangewezen op de meel- en zaadhandel om aan de vereiste ingrediënten te komen, maar langzamerhand zag je in de schappen van de hengelsportzaken naast de kant-en-klaar-boilies de plastic zakjes met. allerhande basisprodukten opdui ken. Met als exponenten de verschillende eiwitrijke produkten zoals de verschillende caseïnes en albumi- nes en daarnaast een groot aantal meelsoorten zoals roggemeel, tarwemeel en zelfs bloed- en beendermeel. Verder een uitgebreide sortering aan kleur- en geur- stoffen om het geheel nog aantrekkelijker te maken. In een volgende fase zagen groot- en detailhandel steeds meer brood in deze rage en kwamen met kant-en-klare mixen op de propppen. Waren de boilievissers-van-het-eerste-uur soms een halve dag in touw om van het deeg worstjes te rollen, balletjes te draaien om ze vervolgens in heet water ge bruiksklaar te maken, langzamerhand kwamen ook op dat punt handige apparaten in de handel waarmee de produktie enigszins werd geautomatiseerd. En inmid dels zijn er apparaten van enkele honderden guldens te koopt waarmee in korte tijd enkele duizenden boilies kunnen worden vervaardigd. De ontwikkeling van de boilievisserij heeft de afgelo pen jaren niet stilgestaan. In eerste plaats de variatie in smaken van de boilie. Na de honing, de banaan, de chocolade en allerhande produkten met exotische fruitnamen, kwamen in een volgende fase vooral de vissmaken aan bod. Boilies met daarin extracten van foto bram van leeuwen diverse vissoorten verwerkt, alsmede de boilie met de geur of smaak van kreeft, garnalen, mosselen of krab deden hun intrede. En nog weer later traden de uitvoe ringen met allerhande vogelzaden op de voorgrond. De boilies waren aanvankelijk vrijwel allemaal rond en hadden de grootte van een lóiikker. Inmiddels is ook op dit punt het een ander veranderd. Naast de stan- daard-boilie zijn er tegenwoordig ook de extra grote uitvoeringen met een doorsnede van 20 millimeter of zelfs nog iets meer. En daartegenover staan de zoge naamde particle-boilies die juist veel kleiner zijn en in doorsnee soms de 5 millimeter niet halen. Naast de felle kleuren uit de eerste boilieronde ko men nu ook de bruin, zwarte en grijze boilies opdui ken. Bovendien kwam in de aaspresentatie steeds meer variatie. Dubbele boilies deden hun intrede en vooral de pop-up boilie doet het in ons land de laatste tijd goed. Het is een boilie die door de samenstellende de len zo licht is dat hij in het water zweeft. Of boilies, ge maakt van zwaardere grondstoffen, worden voorzien van een balletje piepschuim om ze ook zwevend te kunnen presenteren. Hoe snel de boilie terrein heeft gewonnen, besefte ik toen ik de eerste nummers van het blad 'Karper' van de Nederlandse karperstudiegroep uit 1974/1975 dezer dagen nog eens doorbladerde. Geen letter over de boi lie. Het is vrijwel allemaal aardappel als aas wat in de artikelen wordt beschreven. Overigens een aassoort die door de traditionele karpervisser nog steeds wordt ge koesterd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 7