Rijkdom aan wand Cultuur&Kunst Metallica annexeert T orhout/W erchter Schouten onthult kunst bij Slag mgm bouwt bioscopen bij Leidseplein en in Bijlmer Leuke noten op tweede Drum Festival Kunstwerk voor Lissese wijk De Blinkerd gekozen MAANDAG 5 JUL11993 Afscheidsconcert Luis Barros in X leiden» Straatmuzikant Luis Barros geeft dinsdag 3 augustus een afscheidsconcert in cultureel centrum De X in de Haarlemmer straat. Barros woonde enige jaren in Nederland maar gaat bin nenkort terug naar zijn geboorteland Urugay. Hij vertolkt Spaanse liedjes, die zijn voorzien van een Nederlandse tekst, en speelt gitaar. Het concert begint om 20.30 uur. Cyrano nu ook als concert amsterdam In het voorjaar van 1994 gaat 'Cyrano de musical' het tweede seizoen tegemoet, althans in Nederland. Op Broad way, het befaamde theatercircuit van New York, is de internatio nale première op 22 november. Maar zeer binnenkort gaat Cyra no nog eens in Nederland in première. Niet als musicalvoorstel ling met een ensemble en solisten, maar als concert. Op zondag 11 juli om half negen is in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam 'Cyrano, het concert', een eenmalige symfonische uitvoering van de 'Cyrano Suite', gecomponeerd door Ad van Dijk en gearrangeerd door Tony Cox. Het Radio Symfonie Orkest voert het stuk uit onder leiding van Anthony Inglis. Wijzen, heksen en heiligen rotterdam De tentoonstelling 'Wijzen, heksen en heiligen: oud in Afrika' is vanaf 25 september 1993 te bezichtigen in het Muse um voor Volkenkunde in Rotterdam. De expositie verbeeldt de Afrikaanse levensbeschouwing waarin oude mensen veel gezag wordt toegekend vanwege hun levenservaring. Hierbij komt vol gens het museum ook het contrast aan het licht met de westerse beeldvorming van oude mensen als tweederangsburgers. Lenny Kravïtz kreeg op Torhout/Werchter de massa gaandeweg op stoom. foto epa torhout gpd wes en Faith No More na hen De aantrekkingskracht van het Belgische dubbelfestival Tor hout/Werchter was dit keer gro ter dan ooit. Weken van tevoren waren alle 120.000 toegangs kaarten dl verkocht, een unicum omdat onze zuiderburen door gaans niet zo vroeg naar de kas sa's lopen. Voor organisator Herman Schueremans betekende die ongekende gretigheid wel de bevestiging dat hij met zijn vo rig jaar ingezette koerswijziging het jonge volk dat hij zo graag op zijn tweedaagse prestige- evenement verwelkomt, aan spreekt. Niet meer mikken op belegen mega-sterren, maar zo veel mogelijk inhaken op de sig nalen uit het clubcircuit, was de les die de Brabantse festivalbaas had getrokken uit de matte vijf tiende jaargang (1991 dus) met als kopstukken Paul Simon en Sting. Voor één gelouterde veteraan had Schueremans op de valreep nog maar wat graag een uitzon dering gemaakt: de nooit inge dutte Neil Young. Hoe blij Schueremans ook was met deze extra troef, het effect viel tegen. Ondanks de strakke, soms won derschone krachttoeren van de met een bonte bandana getooi de Neil plus 'zijn' Booker T. The MG's. Eéntroost voor deze tijdelijke superformatie - vanavond in Ahoy' - mag zijn dat geen van de zes voorafgaande bands er in was geslaagd om de hele meute in hun greep te krijgen. Gege ven de muzikale prestatie maakte The Tragically Hip, ook wel het Canadese antwoord op R.E.M. genoemd, daar het meeste aanspraak op^ Zanger Gordon Downie en de zijnen demonstreerden veel meer dan The Levellers en Sugar voor hen en Sonic Youth, The Black Cro- dat ze desgewenst ook op me- ga-formaat (inclusief vroeg tijd stip, felle zon, etcetera) kunnen (mee)denken. Waar het op deze 'camping zonder zwembad en douche' aan bleef ontbreken waren de daverende verrassingen, zoals Pinkpop die met Thelonious Monster (negatief) en Rage Against The Machine (positief) ruim een maand geleden wel kende. Ook Lenny Kravitz, voor dit buitengebeuren niet speciaal opgedost en als jonge hippie meteen na de oude (Young) ge programmeerd, had er geen in petto, maar hij kreeg gaande weg de massa wel aan het swin gen. En toen was het de beurt aan Metallica. Wie had gedacht dat deze eerste heavy-rpetal-topper op 'T/W' zich voor deze gele genheid van een andere kant zou laten horen en zien kwam bedrogen uit: de set was nage noeg identiek aan die in de Kuip op 12 juni jongstleden en daardoor ruim drie kwartier langer dan was voorzien. Met als gevolg dat Metallica's eigen (non-muzikale) vuurwerk pas ver na middernacht werd ge presenteerd. Daar kwam vervol gens een soortgelijke portie van Rock Torhout nog eens over heen. Een groot deel van de be zoekers - volgens schattingen voor eenderde uit Nederland af komstig - hadden het terrein toen al (moeten) verlaten om nog gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer. Her man Schueremans zal zich on getwijfeld aan Metallica's eigen gereidheid hebben gestoord. In welke mate zal de achttiende af fiche van 'T/W' duidelijk ma ken. Komt daar geen hardrock- vertegenwoordiger op voor, dan is het experiment hem niet be vallen. wassenaar De eerste van een serie kunstwer ken in openbare ruimten werd zaterdag in Wassenaar onthuld. Op een wel zeer openbare plaats, de rotonde bij het Wassenaarse Slag. Burgemeester P.H. Schouten van Wassenaar, ontdeed daar 'Mondoïde' van de Amsterdamse kunstenaar Herman Makkink van de om hulsels. Vervolgens bekeek de burgervader alle hoeken en gaten van het beeld. Het kunstwerk past in het vijfjaren-plan van de gemeente Wassenaar dat voorziet in een aantal kunstwerken in openbare ruimten. De gemeente stortte indertijd twee ton in een fonds om dit tot stand te brengen en stopt vol gens een alternatieve percentageregeling er jaarlijks nog eens 4500 gulden in. De opdracht voor het beeld aan het Wasse naarse Slag ging ervanuit dat het om een ver nieuwend werk moest gaan dat iets met de omgeving zou doen. Makkink is daar, aldus de adviescommissie, van alle tientallen inzenders het beste in geslaagd. Zijn ellips-vormige con structie is opgebouwd uit stalen ringen die thermisch zijn verzinkt. Het staat op de funde ring van de retonde en wanneer er zand over heen waait, zo is de bedoeling, verbindt het de asfalt weg met de duinen. „Het speelt met de omgeving." foto loek zuyderduin Martheater, het Calypso theater en de bioscoop Bellevue-Cine- De plaats waar MGM nu het oog op heeft laten vallen ligt eveneens aan de MarnLxstraai (Appeltjesmarkt), op een steen worp afstand van het Leidse- plein. De bioscoop met 1.200 stoe len moet komen in het enkele jaren jonge winkelcentrum De Amsterdamse Poort. Het past volgens wethouder Bakker per fect in het gemeentelijk streven om de Bijlmer op te krikken. De raadscommissie kunst en cultuur vergadert 13 juli over de plannen. Dan komt tevens het besluit aan de orde van de stadsdeelraad Westerpark voor de vestiging van een landelijk centrum voor moderne kunst in de voormalige Westergasfa briek. De kern daarvan wordt gevormd door De IJsbreker, Do- nemus, Gaudeamus en het Hol land Festival. Met dit laatste plan is een investering gemoeid van ongeveer 50 miljoen gul den. Derde belangrijke punt op de agenda is de uitbreiding van het Stedelijk Museum. Architect Venturi kreeg enkele weken ge leden van wethouder Bakker opdracht zijn oorspronkelijk ontwerp drastisch te versobe ren. Uitvoering van Venturi's ontwerp zou 70 miljoen gulden kosten, terwijl de gemeente Amsterdam maximaal 30 mil joen wil uitgeven. In maart 1994 moet het definitieve ontwerp gereed zijn. anp Metro Goldwyn Mayer (MGM) ziet definitief af van de bouw van een megabioscoop aan de Amsterdamse IJ-oevers. In plaats daarvan wil de filmgigant vlakbij het Leidseplein in het centrum van de stad een film- tempel met 3.000 stoelen bou wen, en in het winkelcentrum De Amsterdamse Poort in Am sterdam-Zuidoost (Bijlmer) een kleinere bioscoop met 1.200 zit plaatsen. Wethouder E. Bakker van cul tuur juicht de MGM-plannen toe, omdat de beslissing van het bedrijf een volgens hem gunsti ge kettingreactie veroorzaakt voor diverse andere kunstinstel lingen in de stad. Zo is de kans groter dat Mojo Concerts be sluit een muziekhal te bouwen in zuidoost, nu Mojo er niet meer als cultuurpionier hoeft te fungeren. De beslissing van MGM bete kent tevens dat in het nieuw te bouwen theater bij het Leidse plein geen filmzalen meer hoe ven te komen. Daardoor blijft meer ruimte over voor de To neelgroep Amsterdam en de Theatercombinatie Bellevue- /Nieuwe de la Mar. In het oor spronkelijke plan zou langs de Marnixstraat/Leidsekade een nieuw complex verrijzen met drie tot vier theaterzalen en vier tot zes bioscoopzalen voor MGM. Het oude complex gaat tegen de vlakte. Dat bestaat uit zaal Bellevue, het Nieuwe de la Vlaamse tapijten vol levensechte taferelen De bijbelse koning David zag de schone Bathsheba tij dens het baden en verleidde haar. David pleegde daar mee overspel omdat Bathseba zijn strijder Uria toebe hoorde. Dit liefdesdrama staat afgebeeld op een van de 16 Vlaamse wandtapijten uit de 16e eeuw die nu in de Nieuwe Kerk worden geëxposeerd. amsterdam francoise ledeboer Net als de figuren in de andere scènes lijken de verliefde David en schuldig kijkende Batsheba zó weggewandeld uit een schil derij. Deze schitterende tapijten tonen hoe wevers met wol, zij de, zilver- en gouddraad even levensechte taferelen konden maken als de schilders uit die tijd. De tapijten komen uit het be zit van de Spaanse Kroon en worden beheerd door het Patri- monip Nacional in Madrid. Na restauratie door de Koninklijke Manufactuur van Wandtapijten De Wit in Mechelen gaf het Patrimonio toestemming voor tentoonstellingen in Mechelen, München en Amsterdam. „Om dat tapijten zeer lichtgevoelig zijn en daarom meestal opge slagen liggen, is dit een unieke gelegenheid ze te zien", bena drukt Ebeltje Hartkamp, conser vator textiel van het Rijksmuse- Het museum had zelf geen ruimte in het tentoonstellings programma. Na de succesvolle eerste samenwerking voor de expositie 'Het goddelijk gezicht van Indonesië' was directeur Ernst Veen van de Nieuwe Kerk echte bereid nu ook de tapijten onderdak te bieden. Dat het Spaanse koningshuis een van de omvangrijkste tapijt collecties ter wereld bezit, is niet verwonderlijk. Spanje was in de 16e eeuw het favoriete land van de Habsburgse vorsten die gedurende lange tijd ook het bewind voerden over de Neder landen. De immense rijkdom van vorsten als Karei V en Filips II werd onder meer besteed aan de aankoop van kostbare wand tapijten: ze dienden als symbo len van welstand en macht. Van Willem van Oranje is bekend dat hij Vlaamse weefsels uit het bezit van zijn familie in onder pand gaf om aan geld voor de vrijheidsstrijd tegen de Span jaarden te komen. Godsdiensttwisten Brussel werd vanaf 1500 het on betwiste centrum van de Eu ropese wandtapijtindustrie. De wevers Pieter van Edingen, bij genaamd Van Aelst, Pieter de Pannemaker en anderen bereik ten een technisch raffinement dat in later eeuwen nooit meer werd geëvenaard. In deze vro me tijd vol godsdienstwisten waren bijbelse taferelen natuur lijk geliefde onderwerpen: be halve het leven van Christus zien we bij voorbeeld ook de kerkvader Hiëronymus als boe teling in de woestijn. De opdrachtgevers kozen echter ook schilderijen van Jeroen Bosch, scènes uit de my thologie en het Franse middel eeuwse minnedicht Roman van de Roos. De voorstellingen val len in de eerste plaats op door de vele details: aan de rijke flora en fauna werd evenveel aan dacht besteed als aan de ge laatsuitdrukking en kleding van de figuren. De wevers slaagden er bovendien in allerlei prachti ge kleuren te voorschijn te tove ren. Omda^ de laat-gotische beeldtraditie in die tijd geleide lijk plaats maakte voor de weer gave van 'echte' mensen in re- naissance-stijl, herinneren deze Vlaamse wandtapijten tegelijk aan de eeuwige tweestrijd over de moeilijke keus tussen goed en kwaad. Het realistische tafe reel van de tobbende Batsheba en de verliefde David presen teert zo een boodschap die voor alle tijden geldt. Dat is extra goed te zien op de omslag van de catalogus: David dichtbij is zelfs een beetje een vieze man en maakt ook aan de 20e-eeu- wer meteen de noodzaak van schuldbekentenis na de zonde duidelijk. Wie na de Nieuwe Kerk nog meer tapijten wil zien, kan ook terecht in het Rijksmuseum, waar een deel van de eigen col lectie wordt getoond. Bezoekers van de kerk krijgen een kor tingsbon van twee gulden voor het museum en dat geldt ook omgekeerd. De expositie „Koninklijke Pracht in Goud en Zijde, Vlaamse wandtapijten van de Spaanse kroon" in de Nieuwe Kerk (Dam, Amsterdam) duurt tot en met 29 augustus. De openingstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Romulus' dienaar, fragment uit 'Romulus op de troon van Rome'. amsterdam ton ouwehand Het tweede Drum Rhythm Festival dat don derdag, vrijdag en zaterdag in Amsterdam werd gehouden, heeft volgens de organisa tie twintigduizend bezoekers getrokken. Van de concerten die in de Beurs van Berla- ge, theater Escape en de RAI werden gehou den, waren de meeste uitverkocht. Alles was gedaan om eventuele verkeerde verwachtingen van het concert van de band van violist Nigel Kennedy de kop in te druk ken. Bij de ingang van de Beurs stond vrij dag met grote letters te lezen dat Nigel Ken nedy géén klassiek zou spelen. De door het land verspreide posters waarop een gipsen borstbeeld met punkhaar met als onder schrift dat de Nigel Kennedy Band een 'mixture' van Bach en Hendrix zou spelen, ontzenuwde de violist zeif. Voor aanvang sprak hij het publiek op z'n sokken toe. Die posters waren ontworpen door 'motherfuc kers' en degenen die Idassieke muziek had-' den verwacht, mochten de zaal verlaten en zouden hun geld terugkrijgen (ook zij wa ren 'motherfuckers'). Het concert dat volgde, begon niet sterk. Voor de pauze toonde Kennedy vooral aan dat een begenadigd uitvoerend musicus niet automatisch tot het schrijven van inte ressante muziek in staat hoeft te zijn. Zijn composities voor elektrisch versterkt strijk kwartet, twee gitaren, bas en drums waren uiterst middelmatig. Kabbelende program matisch bedoelde muziekjes afgewisseld met virtuoze passages, die vaak het karakter van etudes hadden. Bij de arrangementen was kennelijk nog niet erg nagedacht over de bezetting. De twee gitaristen, bassist en drummer hadden erg weinig te spelen. Bo vendien intoneerde de tweede violiste be hoorlijk onzuiver. De omslag kwam na de pauze. Stukken van de legendarische Jimi Hendrix als 'Little Wing' en 'Hey loe' kregen schitterende uit voeringen. Kennedy joeg zijn viool via een batterij aan vervormers de zaal in, waardoor hij als een onwaarschijnlijk virtuoos hard- rockgitarist klonk. De strijkers kregen een begeleidingsfunctie, hetgeen prachtig uit pakte. Als toegift speelde Kennedy tot ieders verbazing in een razendsnel tempo het eer ste deel uit Vivaldi's Vier laargetijden, het geen nog voordat iemand wellicht geld zou terugvragen, uitmondde in stevige rock. Zanger-organist Georgie Fame was vrij dag fantastisch op dreef voor een publiek, dat eigenlijk voor het duo Ten Sharp was gekomen. De halflege zaal viel voor de fan tastische zingende Fame, die met onder koelde humor, zijn goede orgelspel en zijn prachtig stemgeluid manoeuvreerde tussen jazz en rhythm and blues. Natuurlijk bleef zijn hit uit 1964 niet uit: 'Yeh-Yeh!' Dat men van tropisch hardhout ook plan ken kan zagen, bewees de Braziliaanse zan geres-pianist Tania Maria zaterdag in de Beurs. Swing of ik schiet met als voornaam- 4 ste teksten 'oh-ja-ja-ja' en met bassist Dar- ryl Jones en percussionist Sammy I igueroa als absolute smaakmakers. Papa Wemba, oftewel 'king of rumba rock' liet met een gezelschap van een man of vijfentwintig op een uitbundige manier horen hoe traditionele Afrikaanse muziek onder invloed van ritmiek uit Latijnsameri- ka en westerse popmuziek tot een opzwe pend geheel kan leiden. Altsaxofonist Maceo Parker was in Escape aan het Rembrandtplein zaterdagavond voer voor funkers. Maar hoe de man zich ook stond uit te sloven, de leukste noten van het festival werden een paar panden verderop gespeeld. In l'Opera speelde pia nist Mike Del Ferro met een bassist. '1 ijdens het slotthema van Thelonious Monks 'Straight No Chaser' raasde er een ambu lance voorbij met gierende sirenes. Del Fer ro nam die tonen over en integreerde zoda nig in het thema, dat Monk er zelf trots op geweest zou zijn. Er is een keuze bepaald voor het kunstwerk dat in de Lissese woonwijk De Blinkerd zal verrij zen. De Haagse kunstenaar Jan Snoeck zal een granieten beeld van een mens en dier (hond) vervaardigden dat een plaats krijgt in de vijver bij de speel weide. Volgens wethouder I. Meule- mans (WD) is het kunstwerk uitgekozen door een commissie van deskundigen en afgevaar digden uit de woonwijk. „De beslissing om het ontwerp van Jan Snoeck te kiezen is door de commissie unaniem genomen en het college ondersteunt die keuze van harte." De gemeente raad zal in de vergadering van 26 augustus het uiteindelijke besluit over het kunstwerk ne men." De wethouder vertelt te vens dat het een hele klus is ge weest om tot de uiteindelijke keuze te komen. „We ontvingen maar liefst honderd inzendin gen waaruit we moesten kiezen. Als uitgangspunten voor de ont werpen golden onder andere dat het kleurrijk moest zijn, kindvriendelijk en vandalisme- -bestendig. Uiteindelijk bleven er drie keuzes over, met als re sultaat dat het ontwerp van Snoeck iedèreen het meest aan spreekt en dus werd gekozen.' Het kunstwerk zal ongeveer vijftigduizend gulden kosten. De kleuren worden in keramiek uitgevoerd en zijn erg fris. Het ■■|h|bhH| (Inclusief de sok- het water staat) 7.5 ton. Het werk is ongeveer 2,5 meter hoog, 3,5 meter lang cn veertig eent imeter dik. geheel weep kei die in het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21