Verguisde
donorvader
wint harten
Mad Dog and Glory: Een week lang een meisje cadeau
'Carrière-maken is ook niet alles'
Cultuur Kunst Film
The Summer of Love:
Historische popfestivals
Bambi met nieuwe
liedjes het bos in
DONDERDAG 1 JUL11993
FiLMS IN LEIDEN
Les vacances du cinemain de X
film
overzicht letty stam
L /C. Breestraat 66, Leiden The Summer
of Love festival met Monterey Pop. do
1/7, Fillmore, vr 2/7 en Concert for
Bangla Desh, za 3/7, Aanvangstijd alle
films 20 45 uur X, Haarlemmerstraat 52.
Leiden: Les Vancances du Cinema met
Delicatessen, do 1/7, Proof, vr 2/7, Ken
tucky Fried Movie, za 3/7, Cheb, zo 4/7,
lm lauf der Zeit, woe 7/7. Aanvangstijd al
le films 21.00 uur.
I.ovc, peace, happiness rock.
l.VG heeft de maanden juli en
augustus uitgeroepen tot The
Summer of Love en draait al
leen maar popfilms. Monterey
Pop uit 1969 luidt de zomer in.
Twee jaar eerder maakte D. A.
Pennebaker de opnamen op het
popfestival in Monterey, Calfor-
nië waar tienduizenden jonge
ren hijeen kwamen. Het was
voor het eerst dat een dergelijk
evenment op film werd gezet.
Woodstock, toen nog het stoffi
ge, slaperige dorpje, volgde een
paar jaar later.
Monterey Pop toont Janis
Joplin met een fantastische uit
voering van Ball ancl Chain. Ji-
mi Hendrix is met Wild Thing
een ander hoogtepunt van de
film. Daarnaast zijn The Who,
Brian Jones, Jefferson Airplane,
,Otis Redding, Mamas and Pa
pas en The Animals met Eric
Burdon tc zien en te horen.
Wrang: Redding, Joplin, Hen
drix, Jones, Mama Cass en AJ
Wilson (Canned Heat) overlij
den niet lang na Monterey.
Tweede in de reeks is Fillmo
re. een rock-documentaire over
het beroemde Fillmore West
Theatre in San Francisco, de
bloemen-in-je-haar-stad. In de
jaren zestig was dit één van de
belangrijkste rocktempels. De
documentaire is een eerbetoon
aan de laatste dagen van het
theater van weleer met opna
men van onder meer Santana,
lefferson Airplane en The Grate
ful Dead.
Het Concert for Bangla Desh
was één van de eerste benefiet
concerten in Madison Square
Garden, New. York in 1971. Saul
Swimmer legde de optredens
Janis Joplin: Met een fantastische
uitvoering van 'Ball and Chain' te
zien in de film Monterey Pop.
vast. Popmusici zaten toen vrij
geregeld in India. Vandaar dat
de Indiase citarspeler Ravi
Shankar te horen is met onder
meer George Harrison. Bob Dy
lan geeft een zeer geïnspireerd
optreden evenals Eric Clapton
en Leon Russell.
De X doet mee met het zo-
merfestijn Les Vancances du Ci
nema en toont de komende
maanden 41 films. Het festival
begint met Delicatessen, hét ab
surde regiedebuut van Jean-
Pierre Jeunet en Mare Caro. Het
is een heerlijk maffe film waarin
de wereld, grofweg, in tweeën is
gedeeld: zij die vlees eten en zij
die vegetariër zijn. Maar die
carnivoren komen op nogal
merkwaardige wijze aan hun
lapje vlees.
Ergens in een niet nader ge
duide plaats of tijd klopt de
werkloze clown Louison aan bij
een groot, spookachtig huis en
huurt er een kamer. De slager,
die woont en werkt in het zelfde
pand, beziet zijn komst met ge
noegen en slijpt zijn messen.
Tussen het wetten van dat ge
reedschap en de aftiteling ge
beuren de meest rare dingen
die verschrikkelijk moeilijk na te
vertellen zijn. Bovendien is de
grap er dan af. Dat je de makers
bijna hoort grinniken tussen de
beelden door maakt de film ex
tra amusant.
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
alfa 1
Leidseplem tel. 6278806
Mad Dog and Glory 16 j., dag. 13.30,
16. 19.30.22
I ALFA 2
I Bambi a i. dag. 13. 15.45, 18.45
j Peter's Friends a.I., dag. 21.30
I ALFA 3
Sound of music a. I za zo 12
Singles a I dag 16, 19.30, 22, do vr
madiook 13.30
ALFA 4
Scent of a woman a.I., dag. 13.15,
16.45,20.15
Henry 16 j., dag. 18.45, 21.30
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
Oeroeg 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
ALHAMBRA2
The crying game 16 j., dag. 18.45,
21.30, do madiook 13.15en 16. vr
16
BELLEVUE CINERAMA
Marnixstraat 400 tel. 6234876
Falling dowm 16j., dag. 13.15, 16,
18.45.21.30
CINERAMA 2
Whispers in the dark 16 j., dag.
13.15, 16, 19.15, 22
CALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel 6234876
Malcolm X 12 j.. dag. 14, 20
CALYPSO 2
A few good men a.I., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CINECENTER-CINEMACORALINE
Li|nbaansgracht 236 tel. 6236615
Arizona dream 16 j., dag. 14.30,
19 15. 20.15
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
In the soup 16 j., dag. 14.30, 17,
19.30, 22
CINECENTER-PIERROT
II ladrodi Bambini 16 j., dag. 14.30,
19.30
Simple men 16 j., dag. 17, 22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Les nuits fauves 16 j dag. 14.30,
17, 19.30, 22.15
CINEMA 1 INTERNATIONAL
August Allebèplein 4 tel. 6151243
Cliffhanger 16 j., dag. 19, 21.45, za
zoook 13.15, 16. wo ook 13.15
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Whispers in the dark 16 j dag.
18.45.21.30
CITY 1
Leidseplem tel. 6234579
Clifffhanger 16 j.. dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 2
Made in America a.I., dag. 13.15,
16. 18.45,21.30
CITY 3
Trespass 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45, 21.30
CITY 5
Loaded weapon nr. 1 12 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
CITY 6
The Assassin 16j..dag. 13.15, 16.
18.45,21.30
CITY 7
Mo'Money 12 j., dag. 13.15, 16.
18.45,21.30
DESMET 4
Plantage Middenlaan 4a tel.
6273434
Abracadabra dag. 19, 21zo ook
14.15
Virginadag. 20, 22, zoook 16.30
Les vacances du cinema dag. 23, zo
14: A bout de souffle do. Sweet Em
ma, dear bübe vr, Der Himmel über
Berlin za, Schemering zo, Speaking
parts ma. Martin di. La Tarea wo
Gay Cinema za 24, zo 16.15
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel. 6231708
C'est arrivé prés de chez vous dag. 17
La fille de I'air dag. 19, zo ook 15
Until the end of the world dag. 21.15
Sneak preview dag. 22.15
KRITERION 2
Raise the red lantern dag. 17.15
Léolodag. 19.45
Bitter moon dag. 21.45, zo ook 15
RIALTOl
Ceintuurbaan 338 tel 6623488
Bratan dag, (beh. do) 20
In the soup dag. (beh. do) 22
RIALTO 2
Le journal d'une femme de chambre
dag. (beh. do) 20 en 22
THE MOVIES 1
Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016
Until the end of the world dag.
21.15. zoook 14.30
Orlando dag. 17.30, 19.30
THE MOVIES 2
The crying game dag. 17 .15, 19.45,
22. zoook 15
Indochinedag. 19.15, zoook 14.45
Bob Marley: Time will tell dag
17.30, 22.15. vrza ook 00.15
THE MOVIES 3
Howards end dag. 19, zoook 14.30
THE MOVIES 4
Filmzomer dag. 17. 22. di alleen 22,
zoook 14.4 5: Dangerous Liaisons do,
Barton Fink vr, Thelma Louise za,
Daddy Nostalgie zo, Cape Fear ma,
Lolita di, De Noorderlingen wo
TUSCHINSKI 1
Reguliersbreestraat tel. 6262633
Cliffhanger 16 j.. 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 2
Made in America a l dag. 13.15,
16. 18.45.21.30
TUSCHINSKI 3
Oeroeg 12 j dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 4
Accidental Hero a.I., dag. 13.15, 16.
18.45, 21.30
TUSCHINSKI 5
Alive 16 j dag. 13.15, 16. 18.45.
21.30
TUSCHINSKI 6
Sommersby a.I., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Bodyguard a. I., doorlopende voorstel
ling dag. 11, 13.25, 15.50, 18.50,
20.40
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
The Trail dag. 19.15
The story of Qui Ju 16 j., dag. 17.30,
zo ook 15
Filmzomer dag 21.30: La Condanna
do en zo, La double vie de V vr en ma,
Modern crimes za, Death of a
Teamaster di. Le petit criminel wo
Het programma van de Leidse
en Haagse bioscopen is te vin
den op de pagina 'info'.
Whoopi Goldberg als African Queen
Zoals Eddie Murphy als zwarte acteur zijn stempel zette
op de jaren tachtig, zo is Whoopi Goldberg bezig om de
jaren negentig naar haar hand te zetten. Terwijl Sister Act
nog nasuddert in de videotheek en National Lampoon's
Loaded Weapon 1 nog volop in de bioscoop draait, kun
nen we deze week alweer kennismaken met haar nieuw
ste film: Made in America. Een romantische komedie
waarin Whoopi, nog het meest tot haar eigen verbazing,
verliefd wordt op een opgeblazen, zelfingenomen blanke
macho.
lukt haar voortreffelijk zolang ze
als een boze 'African queen' te
keer mag gaan tegen de 'bleek
scheet' (gespeeld door Ted
Danson), die zogenaamd de va
der van haar 18-jarige dochter
is. Maar de spirit verdwijnt uit
de film op het moment dat
Wlioopi verliefd wordt en de ro
mantiek de overhand krijgt. Die
verliefdheid is zo onwaarschijn
lijk dat geen weldenkend mens
erin gelooft.
Het gegeven van de film is ko
misch genoeg voor een sterke
start. Whoopi's dochter komt er
bij de spermabank toevallig
achter dat haar donor-vader
een blanke man is. En niet zo
maar een blanke, maar zo'n af
schuwelijke uitsloverige auto
verkoper in een cowboypak. Bij
recensie henk maurits
Made in America Te zien Lido 1, Leiden
en Euro Cinema 3, Alphen a/d Rijn
Made in America werd gemaakt
door Richard Benjamin, ooit
zelf een bekend acteur, maar
sinds het begin van de jaren
tachtig de regisseur van enkele
susccesvolle komedies, waaron
der My stepmother is An Alien
en Mermaids. Benjamin weet
dus hoe je een komedie moet
maken en Goldberg weet hoe je
mensen aan het lachen kan krij
gen.
En toch is Made in America
maar voor een deel geslaagd,
hoezeer Whoopi ook haar best
doet om de show te stelen. Dat
Whoopi Goldberg en Ted Danson in 'Made in America'.
Whoopi slaan onmiddellijk alle
stoppen door omdat Hal Jack
son ('Hal is your Pal') zo'n
beetje alles vertegenwoordigt
wat zij haat. Wat daarna volgt is
een hilarische botsing der cultu
ren, waarin voor de verandering
zwarten grappen maken over
blanken.
Whoopi is woedend over de
blunder die ze destijds bij de
spermabank hebben gemaakt,
want ze had duidelijk gevraagd
om een zwarte donor. En Hal is
kwaad omdat zijn privacy is ge
schonden na zijn anonieme do
natie achttien jaar geleden.
Maar na de eerste woede begint
er toch zoiets als een vaderge
voel te gloren, met in het ver
lengde daarvan een groeiende
sympathie voor de moeder van
zijn aangewaaide dochter.
Made in America kent een
aantal prachtige scènes, die
kenmerkend zijn voor de situa
tion-comedy: humor die het ge
volg is van een ongewone situa
tie waarin mensen verzeild ra
ken. Een spermabank biedt
daartoe natuurlijk alle aanlei
ding. Maar het leukste zijn de
scènes waarin Hal bezig is met
het maken van zijn commer
cials en daarbij niet alleen te
maken heeft met onwillige die
ren, maar ook nog eens onver
wachts Whoopi op bezoek
krijgt. Op dat moment krijgt de
film opeens een enorme vaart
en dynamiek, maar die ver
dwijnt weer zodra de romantiek
de kop opsteekt.
Jammer, want de film had,
gezien de toonzetting uit het
begin, een vinniger voortzetting
en zeker een realistischer einde
verdient dan het slappe happy
end dat tegenwoordig in Holly-
woord verplicht is. Een kleine
pleister op de wonde is de afti
teling van de film. Een split-scr
een finale met rechts de titels
en links in beeld zeven minuten
lang een swingende graduation-
party.
Regisseur John McNaughton levert opnieuw sterke acteursfilm af
Mad Dog and Glory is zo'n film die de kijker
steeds een stap voor blijft. De openingsscène
waarbij twee drugsdealers overhoop geschoten
worden doet een misdaadfilm vermoeden, maar
blijkt alleen maar de introductie van politieman
Wayne 'Mad Dog'. Een detectiveverhaal zit er
echter ook niet in. Mad Dog (Robert de Niro) is
slechts misdaadfotograaf, droomt van een carriè
re als kunstenaar, maar maakt zich vooral zorgen
om zijn pensioen.
Ook de introductie van Frank (Bill Murray) is
verrassend. We treffen hem liggend op de grond
van een drugstore, met de revolver van een over
valler tegen zijn hoofd. Wayne, op zoek naar siga
retten, weet Frank vrij te praten, om er pas in
tweede instantie achter te komen dat hij niet de
eigenaar van de supermarkt van het leven heeft
gered, maar een gevreesde gangster.
Een dag later bezoekt hij Frank, die als komiek
in zijn eigen nachtclub een gezelschap van crimi
nelen vermaakt. Wayne leent hem een paar grap
pen, en een voorzichtige vriendschap is een feit.
Frank is de fotograaf bijzonder dankbaar, en be
wijst dit door één van zijn serveersters langs te
sturen. Deze Glory (Uma Thurman) heeft de op
dracht Wayne een week lang gezelschap te hou
den. De timide politieman zit danig met dit ge
schenk in de maag, maar beseft al gauw dat hij
het meisje moeilijkheden bezorgt wanneer hij
haar botweg wegstuurt.
Als in Mad Dog and Glory de lijnen eenmaal
zijn uitgezet, blijft de film verrassen. De dialogen
zijn fris en zitten vol grapjes, de scènes zijn zorg
vuldig uitgewerkt maar doen geen moment be
studeerd aan, de karakters blijven groeien. De in
troverte Mad Dog leert voor zichzelf op te komen,
maar je weet dat hij nooit een mannetjesputter
zal worden. De Niro zet hier zijn gebruikelijke
bravoure opzij voor een opvallend ingehouden
vertolking. Frank is een verwerpelijk mens, maar
Murray speelt hem met humor en voorziet hem
van een menselijk kant. Glory's langzaam groei
ende verstandhouding met Wayne wordt prachtig
opgebouwd door de talentvolle Thurman.
De film werd geregisseerd door John McN
aughton, wiens Henry: Portrait of a Serial Killer
na jaren eindelijk erkenning vond, maar van wie
nog steeds twee films ongezien op de plank lig
gen.
Mad Dog and Glor}> zal waarschijnlijk ook geen
publieksfavoriet blijken: te zorgvuldig voor een
groot publiek, te bescheiden voor de filmhuizen.
Toch heeft McNaughton opnieuw een goede
prestatie geleverd. Zijn film toont echte mensen
in geloofwaardige situaties, en heeft een rust die
zeldzaam is geworden in de huidige Amerikaanse
cinema. Zo trekt de regisseur minuten uit voor
een eenvoudige scène waarin Glory de stijf op de
bank zittende Wayne langzaam probeert te ont
dooien. De lef waarmee McNaughton dit in één
take heeft opgenomen is tekenend voor zijn vak
manschap.
Uma Thurman. vrouwelijke ster van 'Mad Dog and Glory':
Uma Thurman houdt niet van
koude drukte. In Cannes werd
ze zeer tegen haar zin sa
men met Robert de Niro onder
gedompeld in massahysterie
naar aanleiding van de film
Mad Dog and Glory. Op publici
teit is ze minder gesteld sinds
haar inmiddels afgebroken rela
tie rrtet top-acteur Gary Oldman
meer aandacht trok dan alle
films waarin ze gespeeld heeft
bij elkaar. Terwijl dat rijtje films
voor een actrice van begin twin
tig ronduit imponerend is.
Ze was te zien in Terry Gilli-
ams Munchausen-film. Ze werd
door John Malkovich verleid in
Dangerous Liaisons, speelde de
vrouwelijke titelrol in Phil Kauf
mans Henry June, speelde
Marian in de Robin Hood-film
met Jeroen Krabbé. Ze had een
hoofdrol in Where The Heart Is,
van John Boqrman. In Final
Analysis was ze Kim Basingers
verraderlijke zusje, dat Richard
Gere in de luren legde. En nu in
Mad Dog And Glor)' leveren Bill
Murray en Robert de Niro een
taai gevecht met Uma Thurman
als inzet.
Scriptschrijver Richard Price
zou voor het door Uma Thur
man gespeelde personage zijn
geïnspireerd door iemand die
hij werkelijk heeft ontmoet. De
actrice: „Hij was eens op weg
naar Jamaica met de boot. En
daar ontmoette hij een meisje
dat een badpak droeg met daar
over een sjerp met de tekst: 'Be
dankt! Frank.' Dat meisje was
naar iemand toegestuurd bij
wijze van relatie-geschenk. Zul
ke dingen schijnen werkelijk te
gebeuren." -
„Het meisje dat ik speel", ver
volgt Thurman, „is een slachtof
fer van het leven. Maar als ik het
script van Price goed begrijp,
dan is hij op zoek geweest naar
de zwakkere kanten van alle
personages; van de gangster,
van de smeris en van dat meis
je. Ze zijn alle drie slachtoffer
geworden van situaties en pro
beren zich daar bovenuit te
worstelen."
Opmerkelijk aan de carrière
van Uma Thurman is dat ze als
Amerikaanse actrice meer met
Europese regisseurs gewerkt
heeft dan met landgenoten, en
dat de films die ze wèl met
Amerikanen maakte om een of
andere reden Europese onder
werpen hadden en in Europa
werden opgenomen. Pas de
laatste twee jaar duikt ze ook in
Amerikaanse big budget-films
op. Ze is, zoals ze het zelf
noemt, 'via de achterdeur' bin
nengekomen. Dangerous Liai
sons, de film die het eerste grote
succes bracht, is tegelijkertijd
een handicap gebleken, luist
vanwege het soort publiciteit
dat Uma Thurman ermee kreeg.
„De media gooiden alle ge
wicht op de opwinding over een
ingenue. Prompt kreeg ik geen
enkel behoorlijk script meer
aangeboden. Maar van de an
dere kant: hoeveel films worden
er gemaakt over opgeschoten
tienermeisjes? En dan zou het
ook nog geschikt moeten zijn
voor een jonge actrice die be
kendheid verwierf via een eroti
sche rol in een Europese kunst
film. Dus toen ben ik maar hele
maal gestopt met acteren, voor
een póos."
Het vinden van goede vrou
wenrollen is sowieso moeilijk,
beaamt Thurman. „Het aanbod
is strontvervelend. Maar er zijn
altijd wel veranderingen aan de
hand. Dat is wat de moed erin
houdt. Jane Campion manifes
teert zich momenteel als een
groot cineaste en het is interes
sant dat ze haar eigen verhalen
schrijft, met superieure vrou
wenrollen. Daar wil dan ieder
een meteen op inhaken, zij het
met projectendie meer com
mercieel moeten zijn."
„Wat uiteindelijk echter ook
overeind blijft staan is dat het
publiek toch voornamelijk naar
de bioscoop gaat om kerels te
zien. Het vrouwelijk deel van
het publiek wil Tom Cruise zien
en de mannen willen eveneens
Tom Cruise zien. De productio
nele kant kiest altijd voor wat ze
denken dat het meeste geld op
brengt, dus voor actrices blijft
het vechten tegen de bierkaai."
Uma Thurman beschouwt
zichzelf als actrice zonder dui
delijk imago. „Cher heeft een
imago. En Madonna en Julia
Roberts, die hebben een veel
sterker 'media presence'. Ze
hebben een speciale relatie met
het publiek en ik heb dat niet.
Flet hee'ft ook te maken met hoe
je er uit wil zien. Ik wil niet ge
vraagd worden voor rollen die
het primair moeten hebben van
mijn uiterlijke verschijning. Ik
weiger als ik absoluut nergens
voor warm kan lopen. Ik weiger
films die alleen maar in een
mode willen passen."
„Ik geniet als ik sta te acteren
en neem dan mijn vak heel seri
eus. Maar ik zou heel gemakke
lijk zonder kunnen. Ik reis graag
en probeer onafhankelijk te blij
ven. Ik heb nu een paar interes
sante aanbiedingen in huis,
maar ik kan er nog niets over
zeggen. Ik ben niet iemand die
er een eigen productie-maat
schappij op na houdt of een
team assistenten dat de projec
ten voor me uitzoekt. Het idee
met alle geweld carrière te wil
len maken; ik meen dat het
mensen infantiliseert. De ter
reur van de telefoons en de
agenten. Het neemt je hele le
ven over. Dat wil ik niet. Ik zie
wel. Maar ik geef wel toe dat er
moed voor nodig is om die neu
traliteit overeind le houden."
Elke vijf jaar op herhaling: Bambi en zijn vriendje Stampertje.
Nu zijn ze zich bij Disney zeer
goed bewust van de waarde van
Walts nalatenschap, en worden
de jaarlijkse re-issues goed voor
bereid. Neem nu de her-uitgave
van Bambi (1942). In 1987 was
de film hier nog te zien met een
nieuwe na-synchronisatie, maar
desondanks heeft distributeur
Buena Vista Nederland de kopie
grondig laten reviseren. Zo is de
film ditmaal in stereo, en zijn de
stemmen van de volwassen die
ren opnieuw ingesproken door
acteurs als Carol van Herwij
nen, Marijke Merckens en Ma
ria Linders. Verder heeft Aart
Staartjes alle liedjes van nieuwe
teksten voorzien.
Onveranderd gebleven is de
schitterende animatie, en daar-
-M-,.. in is Bambi nog steeds één van
Jr llmS Op tCITiiS Disney's best verzorgde pro-
dukties. De film werd gemaakt
van museum in de periode dat de studio
volop experimenteerde met
Amsterdam nieuwe technieken voor pro-
jekten als Pinnocliio en Fanta-
Flet Nederlands Filmmuseum sia, en de wijze waarop de ani-
in Amsterdam vertoont tijdens mators destijds het woud gedu-
de zomer films in de open lucht, rende vier jaargetijden tot leven
Tijdens tien zomeravonden vin- brachten is nog steeds indruk-
den op het terras van het muse- wekkend. De film moet het
um gratis toegankelijke voor- meer hebben van de sfeer dan
stellingen plaats. Deze maand van het verhaal, dat zelfs voor
onder meer een compilatie van Disney-begrippen wat aan de
vroege modefilms (10 juli). Het melodramatische kant is. Dus
programma loopt tot en met 21 zakdoeken mee en snikken
augustus, aanvang: 22.30 uur. maar.
De archieven van de Disney
Studio's zijn met recht de schat
kamer van Sint Walt te noemen.
Niet alleen uit artistiek, maar
zeker ook uit financieel oog
punt. Waar andere studio's met
de heruitgaven van hun klassie
kers hooguit een filmhuis-pu
bliek bereiken, is elke opnieuw
in roulatie gebrachte Disney-te-
kenfilm een gegarandeerd kas
succes. En elke tien jaar is er
weer een nieuwe generatie die
Sneeuwwitje, Fantasia en Jungle
Boek nog nooit heeft gezien.