Leven achter schrikdraad ZATERDAG 26 JUN11993 George Cloete bij zijn wapenkast: „Wie de situatie niet serieus neemt, is niet goed bij zijn hoofd." Angst en onzekerheid houden blanke boeren in heel Zuid-Afrika uit hun slaap. Minstens 30 bejaarde blanken verloren de afgelopen maanden op naak gruwelijke wijze het leven. Is er sprake van een politieke campagne om de boeren van hun land te verdrijven, zoals in Kenya in de jaren '5? Zijn zij het slachtoffer van moordlustige misda digers? Of is het een combinatie van misdaad en politiek? De boeren verschansen zich in hun vesting. Emilia Botha laat een omheining met schrikdraad aanleggen, waarop minstens 6.000 volt „en als het kan nog meer" komt te staan. Jen. Dal zal ze misschien tot daden aanzet ten." Zesduizend volt Emilia Botha en haar man uit Ermelo zijn in middels tot actie over gegaan. Rond hun boerderij wordt, als eerste stap, een omhei ning met schrikdraad aangelegd. Het met scheermesjes versterkte prikkeldraad, waar achter stadsbewoners zich veilig wanen, is hier volgens Emilia niet afdoende. Aanvallers kunnen het doorknippen of er een dikke jas opgooien als ze er overheen willen klauteren. Op de schrikdraad komt minstens 6.000 volt, „en als het kan nog meer" te staan. Wie over het hek wil klimmen, krijgt zo'n optater, dat „hij uit zijn schoenen vliegt". Ermelo is een agrarisch centrum in Oost- Transvaal, zo'n 300 kilometer ten oosten van Johannesburg. Met klimaat is onbarmhartig, 's Zomers bloedheet, 's winters kurkdroog. Per jaar valt er niet meer dan 800 milimeter regen en het land is eigelijk alleen geschikt voor het het fokken van schapen. De boerde rijen zijn vaak enorm: 4.000 hectare is niet uitzonderlijk. De boeren die hier leven staan bekend als gastvrij en behulpzaam, maar ook als hard en conservatief. De reactionaire Konservatieve Partij domineert de politiek. Het zijn geen mensen die zich makkelijk uit liet veld laten slaan, zegt Dirk Steyn over zijn streekgeno ten. Hij is een 'verligte' die niet naar de ver gadering in Middelburg is gegaan, „omdat er te veel heethoofden waren, van wie je niets zinnigs kunt verwachten". Hij is ook een wandelende encyclopedie over de streek, waar gebeurtenissen van een eeuw geleden nog steeds geen geschiedenis zijn. Steyn bestrijdt dat er sprake is van paniek, maar geeft toe dat de moorden een aantal boeren en vooral hun vrouwen; op de zenu wen beginnen te werken. Zwaailicht De boerderij van George Cloete ligt even bui ten het dorp. Cloete begroet ons met een nieuwe jobstijding: „Heb je het al gehoord? Weer twee mensem vermoord, bij Phalabor- wa." Hij geldt onder zijn collega's als een voorzichtig man en heeft zich verschanst in een vesting. Als een van de eerste boeren in de omgeving heeft hij zijn erf omheind met schrikdraad, waar inderdaad 6.000 volt op staat. Het toegangshek kan hij met afstands bediening ook van uil zijn bed openen en sluiten. Schijnwerpers belichten 's avonds en 's nachts het erf. I lij heeft zijn alarmsysteem net gemoderniseerd, zodat niet alleen een loeiende sirene, maar ook een zwaailicht op het dak onverlaten moet afschrikken. In huize Cloete is de spanning te snijden. Cloete wil eigenlijk niet over de toestand pra ten. Zijn vrouw trekt nerveus aan een sigaret en volgt met voelbare achterdocht het ge sprek. Ten slotte zegt George: „Wie de situa tie niet serieus neemt, is niet goed bij zijn hoofd." Cloete neemt de situatie zeer serieus. Na enig aandringen gaat hij, onder protest van zijn vrouw („Zou je het wel doen, George"), ons voor naar de slaapkamer. Hij doet de deur van de wapenkast open om hem gelijk weer te sluiten wanneer de zwarte huishoud ster met de was binnenkomt. „Ze hoeft niet te weten, waar wij onze wapens hebben", /CRI hij» Xijn*arsenaal bestaat uit drie geweren, waardnder een volautomatisch en twee pistolën en zeer veel munitie. Hij is een geoe fend schutter, maar heeft „goddank" nog nooit op een indringer hoeven te schieten. Trots demonstreert hij zijn radioapparatuur „met acht kanalen", waarmee hij in geval van nood de politie en zijn buurman kan alarme- Voor zijn vriend Dirk Steyn gaan deze voorzorgsmaatregelen eigenlijk te ver. „Ik wil helemaal niet luchtig over de problemen heen stappen, maar zo kun je niet leven. Je kunt je leven niet laten beheersen door angst, kijk naar oom Duimpie. Die woonde ook in een vesting, maar ze namen hem op het zandpad naar de bperderij te grazen." Zijn boerderij, Boomplaas, is nauwelijks beveiligd, ook omdat teveel tralies en schijn- I werpers de sfeer van het woonhuis zouden I aantasten. Zijn vrouw Rina weigert eveneens j om onder een slaat van beleg te leven. „Als j een hogere macht mij niet kan beschermen, j wat wil ik dan nog?" E n cirote familie Steyn beweert wat vrijwel alle boeren bewe- ren: de relatie met hun zwarte personeel heeft niet te lijden onder de terreur. „Er is J geen wantrouwen, echt niet. We zijn op de j boerderij één grote familie. Trouwens, zij zijn i net zo bang als wij." De verhouding tussen blank en zwart op 1 het platteland is sinds mensenheugenis on derwerp van discussie. Voor links is zi| het J toonbeeld van feodale uitbuiting. Rechts wordt graag lyrisch over de arcadische hat i monie waarin blank en zwart op de boerderij j Anekdotes moeten deze opvatting staven. „Ik \Toeg eens aan een knecht van wie de boerderij is. Van jou baas, zei hij. Ik zei: nee Tom, de boerderij is van ons samen. Jouw overgrootvader en de mijne hebben hem sa men opgebouwd en liggen hier samen begra ven." Hij veftelt, dat zijn zoon Dewalt eerdet Zulu dan Afrikaans sprak. Hij zeil spreekt net als de meeste boeren vloeiend Zulu. Het ge volg is dat de meeste, vooral oudere, knech ten nauwelijks Engels of Afrikaans kennen. De rooskleurige versie van Steyn valt daarom moeilijk te controleren. De waarheid is waarschijnlijk dat de mees te boeren zich op een paternalistische ma nier verantwoordelijk voelen voor hun knechten en hun familie. Stevn heeft 20 man in dienst en in totaal wonen er 200 mensen op Boomplaas. Hun lot gaat hem zichtbaai ter harte. Zo heeft hij op zijn boerderij een In i gerc school geopend voor zwarte kinderen uit de omgeving en is hij met-Cloete een van de initiatiefnemers vao een middelbare land bouwschool, waar blank en zwart leren hoe Een enkeling geeft toe dat hij sinds het be gin van de aanvallen wat voorzichtiger is met zijn knechten. „Ze zijn altijd loyaal geweest i zegt een andere boer, Edmund Muller, over „Maar ze kunnen geïntimideerd worden en i doorgevdh wanneer ik er niet ben en mijn vrouw dus alleen thuis is. Of ze kunnen met een slok op hun mond voorbij praten en aan- j willers zo aan belangrijke informatie helpen." Zijn hand voor ze in het vuur steken, dat doet hij niet meer. Toch, ondanks de onzekerheid en de angst bezweert Slevn, zal geen boer zijn land npgr maar eens iemand te vinden die bereid is i boerderij." Maar dat is niet de belangrijkste reden. „We zijn met ziel en zaligheid verbon den met de grond. Onze familie is hier al vijf generaties. De boerderij gaat van vader op zoon. Dat is met de meeste boeren zo Dat is een traditie die niemand zomaar opgeeft. Reeks moorden houdt blanke boeren uit de slaap Oom 'Duimpie' Steyn (85) was met zijn vrouw, tannie Christina (79), naar de bank in Breyten gegaan. Het was dinsdag en betaaldag voor de vier knechten die Steyn nog in dienst had. De tocht naar het ddrp was een van de weini ge uitstapjes die ze nog konden maken. Vroe ger gingen ze nog wel eens naar Ermelo, dat i kilometer verder ligt. Ermelo is groter, heeft meer en betere winkels, maar het was Op de terugweg reden Steyn en zijn vrouw n een hinderlaag. Ze hadden geen schijn van kans. De aanvallers besproeiden de auto met kogels uit hun automatische AK-47-geweren, die zelfs het staal van kleine pantserwagens doorboren. Steyn en Zijn vrouw waren op slag dood. Hun auto reed nog tientallen me- s door, raakte van het zandpad, ging door omheining en kwam tegen een dode boom tot stilstand, 200 meter van hun als en fort beveiligde huis. Toen de politic hen vond, bleek niets te zijn gestolen. Zelfs de 2.000 rand (1.200 gulden) een klein kapitaal voor zwarte Zuidafrikanen, was nog in het bezit van de vermoorde bejaarden, „Oom Duimpie en tannie Christina had den net besloten om niet naar het bejaarden tehuis in Hendrina te gaan", vertelt Dirk Steyn, achterneef en buurman van het ver moorde echtpaar. „Ze wilden sterven op de boerderij, waar ze hun hele leven hadden ge woond." We staan op de begraafplaats van de familie Steyn voor hun onder bloemen be dolven graf. „Ze waren ruim 58 jaar ge trouwd. Een heel goed huwelijk. Het leek me een goed idee oni hen samen in één graf te begraven." vergeleken met die van Kenya in de jaren '50, toen de Mau Mau, een bevrijdingsorganisa tie, in een campagne om hen van hun land te verdrijven meer dan 100 blanke boeren af slachtte. In Middelburg, 180 kilometer ten oosten van Johannesburg, vergadert de afdeling Oost van de Transvaalse Landbouwunie (TLU). Naar schatting 280 man zijn naar het Towers Motel gekomen om de crisis te be spreken en, zo blijkt in de loop van de verga dering, hun gemoed te luchten. De stemming is militant. Spreker na spreker veegt de nieu we arbeidswetgeving van tafel als „het werk van bureaucraten die niet weten hoe het op een boerderij toegaat". Ze zijn, zegt een van hen, niet van plan „zoiets stompzinnigs', te pikken. De instemming is luidruchtig. Het is nog maar het begin. De gemoederen zijn nu voldoende verhit om het agendapunt 'Veiligheid' in de geëigende sfeer te behande len. Er worden maatregelen geëist tegen het radicale zwarte Pan Africanist Congress (PAC), dat blanke boeren volgens een van zijn leiders als „gerechtvaardigde doelwitten" van zijn militaire operaties beschouwt. De blanke boeren zijn, aldus het PAC, „kolonis ten die de rechtmatige, zwarte, eigenaars, van hun land hebben verjaagd". Ze moeten nu op hun beurt worden verdreven. De leus one settler, one bullet' (vrij vertaald: een kogel per kolonist) is de op bijeenkomsten van het PAC ritmisch gescandeerde samenvatting van deze doctrine. De jeugdleider van het ANC, Peter Mokaba, is een zondebok, die door vrijwel alle spre kers verbaal wordt geslacht. Mokaba pleegt zijn jeugdige aanhang aan te vuren met slo gans die blank en zwart niet nader tot elkaar zullen brengen. Zijn 'Kill a former, kill a Boer wordt nu zo vaak in de praktijk gebracht, dat de ANC-top na lang gedelibereer heeft besloten deze leus van het repertoire te schrappen. Eén boer lijkt, gezien de bijval die hij oogst, de opvatting van de vergadering te vertolken. „Dit is geen gewone misdaad, maar econo mische sabotage. De mensen worden door het ANC en het PAC aangemoedigd om te stelen. Er wordt tegen ze gezegd, maak een boer dood, want je komt toch wel weer vrij. De motieven zijn zuiver politiek. Het gaat om land, ons land. De aanvallen zijn een aanslag op de boer, zijn volken zijn land!" Wanneer de gemoederen wat bedaard zijn, bespreken twee generaals, Otto (leger) en Smith (politie), de 'veiligheidssituatie', de maatregelen die de overheid heeft getroffen en de stappen die de boeren zelf rftoeten ne men. Otto roept de aanwezigen op zich aan te sluiten bij de reservisten van het leger en de politie en hun vrouwen in te schakelen bij de verdediging van huis en haard. „Wanneer mogen we schieten?", wil iemand weten. „Zodra je het idee hebt, dat je leven, je gezin en je huis bedreigd worden", zegt generaal Basie Smith. In zijn kantoor in Middelburg schetst Smith aan de hand van een serie statistieken de situatie in zijn rayon, dat ruim twee keer zo groot is als Nederland. De aanvallen op bejaarde boeren nemen toe, zo blijkt. „Vorig jaar hadden we 67 aanvallen en nu in de pe riode van 1 januari tot 3 juni al 58, waaronder acht moorden." Woensdag blijkt met 12 aan Schokgolven vallen de favoriete dag van de daders te zijn, die bij voorkeur tussen 12 en 18 uur toeslaan. Immigranten Over de middelen die hij hem ter beschik king zijn gesteld om het geweld te bestrijden is hij niet ontevreden, „al kan het altijd be ter". „We hebben sinds kort een heiicopter, zodat we snel ter plaatse zijn. We hebben ook meer mankracht gekregen, zodat we de pa trouilles kunnen intensiveren en boederijen kunnen bezoeken. In mei hebben we 8.799 boerderijen bezocht. Daarbij is 170.477 kilo meter afgelegd en hebben we 1.442 illegale immigranten gearresteerd." Deze immigranten, zo'n 250.000 alleen al in Oost-Transvaal volgens Smith, zijn voor namelijk vluchtelingen uit het dooreen lang durige burgeroorlog verwoeste buurland Mo zambique. „Wie deze mensen als tijdelijke krachten in dienst neemt, speelt met zijn le ven", zegt Smith. „Die mensen zijn arm als de mieren en hebben niets te verliezen." De AK-47's waarmee oom Duimpie en tannie Christina zijn vermoord, komen zo goed als zeker ook uit Mozambique, aldus Smith. De wapens zijn spotgoedkoop: een zak mais- meel is een gangbaar betaalmiddel. Roof is in vrijwel alle gevallen het motief, zo blijkt uit de onderzoeken van Smith. Maar „de aanvallen kunnen ook beschouwd wor den als een vonn van zenuwenoorlog om de boeren van het land te verdrijven". Hij wei- gert te zeggen wie zich aan deze zenuwen- oorlog schuldig maken: u heeft gehoord wat de boeren zeggen. Hoewel de boeren zich met recht zorgen1 maken over hun veiligheid, moet het Tom Moodie, de viee-voorzitter van het district Oost van dc TLU, toch van het hart, dat ze vaak „wat zorgeloos zijn". „De overheid heeft 51 miljoen rand (30 miljoen gulden) aan sub sidie vrijgemaakt voor veiligheidsmaatrege- De moord op het bejaarde echtpaar Steyn zond schokgolven door de plaatselijke ge meenschap en haalde de voorpagina van Beeld, de toonaangevende Afrikaner krant. De zinloosheid en de professionaliteit van de aanslag en de weerloosheid van de slachtof fers vormden een unieke combinatie en waarschijnlijk daardoor werd de moord groot nieuws. Maar de aanvallen en moorden op bejaarde en/of alleenstaande boeren komen de laatste maanden zo vaak voor, dat ze bijna routineberichten zijn geworden. In de eerste vier maanden van dit jaar wa ren er 108 aanvallen op boerderijen, die 28 mensen het leven hebben gekost. Het zijn statistieken die de feiten registreren, maar er niet in slagen de crisisstemming onder de boeren over te brengen. De Zuidafrikaanse boeren voelen zich be laagd. Door de droogte die oogsten en vee bedreigt. Door de regering, die een mini mumloon voor landarbeiders wil invoeren, de werkweek wil bekorten tot 48 uur en de knechten het stakingsrecht wil geven. En vooral door de aanvallen en moorden, waar tegen zelfs de grote politiemacht machteloos staat. De situatie op het platteland wordt al Dirk en Rina Steyn: „Als een hogere macht mij niet kan beschermen, wat wil ik dan nog?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 35