Stallone is terug en hoe! \T ZATERDAG 26 JUN11993 I'm back! De kreet is een vast ritueel in de shows van soulbrother James Brown. Maar die klauterde dan ook keer op keer uit eigenhandig gegraven valkuilen van drank, drugs, dames en moord. Met Sylvester Stallone ligt dat heel anders, al is ook hij terug op het rechte pad. Niet dat hij was afgegleden naar een liederlijk le ven. Neen, de filmster is bekeerd van zijn flirt met de schone kunsten. Niks art movies. Stallone is weer de stoïcijnse krachtmens die het, liefst halfnaakt, in zijn eentje opneemt tegen het Kwaad. M ier jaar heeft Sylvester Stallone in TO# de versukkeling gezeten. „Ik heb w geen zin meer in politieke film", zo verzucht hij in een luxe badcabine van Hotel Du Cap, het meest exclusieve hotel van de Franse Rivièra in Antibes. Hij zegt te heb ben geconstateerd dat zijn hersen^ tegen woordig langzamer werken dan vroeger, maar dat zijn fysieke conditie beter is dan ooit. Hij bewijst het in Cliffhanger, een volle dig in het hooggebergteopgenomen actie film, die door deze week door de Nederland se filmpers met lof werd ingehaald en goed lijkt voor wekenlang volle zalen. 'Sly' is terug aan de top. Cliffhanger verieh over een parkwachter in The Rocky Mountains, die een eenzaam ge vecht levert tegen door John Lithwgow aan gevoerde 'hightech'-criminelen, die met een gekaapt vliegtuig zijn gecrasht op een berg rug, maar nog steeds in staat blijken tot moord, doodslag en erger. Met blote handen en in ijzige kou rekent Stallone met het geteisem af. „Negentig procent van het stuntwerk heb ik zelf voor mijn rekening geno men. Maar er zijn ook een paar heel krasse stunts te zien, die door slechts één man in de hele wereld, een Franse alpinist, gedaan kunnen worden." „Of ik van het maken van Cliffhanger ge noten heb? Je moet een beetje gek zijn om dit te willen. In een shot waar ik aan een heli kopter bengel, heb ik 'twee ribben gebroken. Maar ach, dat zijn van die dingen die je ver wachten kon. Er waren zó veel van die kleine ongelukjes op de set dat ze in het ziekenhuis een speciale Cliffhanger-vleugel in reserve hielden. Mijn grootste probleem was dat ik last heb van hoogtevrees. Altijd gehad. Maar ik heb me gedwongen dat van me af te zet ten. Op het laatst kon het me allemaal niets meer schelen en leek ik niet eens meer te we ten wat hoogtevrees is. Nu die opnamen een tijd achter de rug zijn, ben weer als de dood om zelfs maar met een ladder het dak op te gaan." „Het was voor mij ook niet zo simpel om de juiste conditie terug te krijgen, want ik had al in geen jaren meer een echte actiefilm gedaan. Ik diende er ook heel andere spieren voor te ontwikkelen. Voor boksen en hardlo pen gebruik je heel andere spieren dan voor klimmen. Maar ik wilde iets doen dat geen enkele andere acteur zou aandurven. Ik had hetzelfde gevoeg als toen ik Rambo deed; dat project had zeven jaar rondgezworven maar niemand had er trek in. Omdat het anders was, gevaarlijk; zowel fysiek gezien als poli tiek. Cliffhanger stelde zeer zware fysieke ei sen. Ik gebruik geen geweren. In mijn ge vecht met de tegenstanders gebruik ik alleen intelligentie en natuurkrachten. Ik houd erg van de natuur. Ik heb een huis in de bergen van Colorado, samen met mijn hond. En ik breng zo veel tijd als het kan op het water door. Ik haat grote steden." Cliffhanger werd in Italië opgenomen. U bent zelf van Italiaanse afkomst. Hoe was het om daar te werken? „Heerlijk! Fantastische bergen! Het land schap van de Dolomieten heeft 'star quality'. Je ziet het aan de film. Dit hadden we in de Rocky Mountains nooit zo adem benemend verfilmd kun nen krijgen." Ik dacht aan de Italianen zelf. „Fantastisch! Alsof ieder een familie van je is, of op zijn minst bij je op school heeft gezeten. En dan pra ten en praten, met al die handjes erbij. Heerlijk! Ze behandelen je alsof er een verloren broer is thuisgekomen." De terugkeer naar het actie-genre, heeft dat speciale betekenis? „Ja. Ik heb wat films gemaakt die niet best uit de verf zijn gekomen. F.I.S.T deed het niet, hoewel hij artistiek niet slecht was. Paradise Alley is geflopt, hoewel ik er nog steeds trots op ben. Oscar was een mislukking, Rhinesto ne leek nergehs op, Lock Up was niks, Stop Or My Mom Will Shoot was verschrikkelijk. Ik heb geprobeerd te doen waar elke acteur naar streeft: zo veel mpgelijk verschillende rollen spelen. Maar er schijnt een sterk voor oordeel te bestaan over wat ik kan. Het pu bliek houdt strak'vast aan wat men van mij verwacht. En liever dan het publiek te be vechten en de hele wereld te willen verande ren ten aanzien van mijn persoon, accepteer 'Ik heb ook intelligentere films geprobeerd, maar het bleek niet te werken' ik nu dat het blijkbaar de actiefilm is waar voor ik ben bestemd." „Ik vind het toch winst dat wat ik in Cliff hanger speel, meer menselijker is dan Rambo Het is meer zoals Rocky. Rocky was niet zo'n geweldig goede vechter, maar hij was mense lijk en had een groot hart. De alpinist die ik nu speel is evenmin Superman. Dat is be langrijk. Ik denk dat de mensen mij het meest mogen als ik niet per defintie onover winnelijk ben." Sommige scènes in deze film zijn wel erg ge welddadig, met name dat partijtje voetbal met het hoofd van die andere brave alpinist. „Toen ik die scène schreef was de wreedheid minder expliciet. Ik realiseerde me niet hoe het er op het scherm uit zou zien. Ik had er de slow motion niet bijbedacht, noch de ma nier hoe het zou worden uitgesponnen. Als ik zulke scènes schrijf, doe ik dat met een dosis zwarte humor en ga ervan uit dat het ook niet realistisch moet overkomen bij het pu bliek. Je moet bovendien de boeven door alle Maar indertijd was F.I.S.T. echt niet onaardig grenzen zien gaan om te kunnen accepteren en Paradise Alley was zelfs geslaagd en die dat de held op zijn beurt korte metten maakt had U nota bene ook zelf geregisseerd. Zulke met het geteisem. Om die reden heb ik c films hoeven we dus niet meer te verwachten? „Die twee films, daar schaam ik me dus be paald niet voor. Maar kun je ze geslaagd noe men als niemand ze wilde zien? Het zou prachtig zijn om nog eens zoiets te doen, voor mijn ego althans. Maar ik betwijfel of ik de tijd van de mensen en het geld van de stu dio's moet verkwisten aan nog eens een film waaruit ik wat intelligenter naar voren mag komen. Ik houd van varia tie maar het bleek niet te werken. Regisseren zou wellicht een uitweg kun nen bieden. Ik heb er van genoten om John Travolta te regisseren in Staying Ali ve. Ik heb ook nog wel eens wat geschreven, maar dat vind ik het allermoeilijkst. Omdat je na een poosje dezelfde dingen begint te schrijven. Dan geef ik de voorkeur aan nieuwe ideeën van anderen en misschien dat ik over vijf jaar weer zelf iets onderneem." de hele wereld verschrikkelijke problemen gehad met Rambo, omdat die films te serieus waren. Ja, dat vind ik achteraf zelf ook. Het was toch een veeg teken dat zo gauw er er gens weer een gek was die met een groot ge weer op onschuldige mensen was gaan schieten, de kranten meteen gingen roepen van 'Rambo-killer'. Nooit: 'Terminator-Killer' of 'Die Hard-killed. Omdat Rambo te serieus werd genomen." „Ik word zelf ook altijd te serieus genomen, behalve door mijzelf. Ik had in mijn script een aantal best wel aardige grappen verwerkt; harde grappen; one liners. Allemaal zelf bedacht. Maar ze bleken niet te wer ken als ze uit mijn mond kwamen. Niemand lachtte. Toen heb ik mijn one liners allemaal aan John Lithgow gegeven en nu lacht ieder een zich te barsten. Het is iets wat ik benijd aan Arnold Schwarzenegger. Die kan heel slim harde actie-films afwisselen met ko- Cliffhanger heeft u wèl medies. Ik heb dat ook geprobeerd, maar dan werkte het niet. Er schijnt iets fout te zijn met mijn gezicht. Ik heb een te serieus gezicht. Ik krijg ineens zo'n raar neusje als ik moet la chen. Het publiek schijnt daarvan te schrik ken en vergeet te lachen." „Het is net zoiets als met westerns. Ik zou zo dolgraag een keer een western maken, het publiek zou het niet accepteren: Ik 'Het publiek houdt vast aan wat men van mij verwacht' Maar het script zelfgeschreven. „Dat wilde ik niet. Maar zes dagen voor we moesten gaan draaien, ontdekte producent Mario Kasar dat het script eigenlijk toch niet goed was. Omdat alle karakters hetzelfde wa ren. Ze deden de dezelfde dingen, ze praten op dezelfde manier. Toen ben ik een paar da gen als een gek gaan schrijven. Ik wilde John Lithgow als de schurk van het stuk heel sterk op een paard- Terwijl Rambo, goed be- maken, heel speciaal en vreemd. Bij hem schouwd, ontworpen is als een soort Indiaan. vind je de sleutel van deze film, niet via mijn karakter. Ik speel maar een gewone jongen die vecht voor zijn hachje en voor een paar vrienden. Maa^ die schurk, die moest interes sant zijn, een beetje komisch ook en vooral heel gevaarlijk." Zo gedraagt hij zich, zo beweegt hij zich zo vecht hij in de wildernis. Hij schiet met pijl en boog. Maar als je denkt aan typische westernacteurs als Clint Eastwood «n Kevin Costner, die hebben iets in Kin verse, fining dat ik niet heb. Ik heb geen ty fische cou boy verschijning. Terwijl ik wel ee eminentii- Llnks Stallone zoals het publiek hem het liefst ziet: de oermens in Cliffhanger. Boven Sylvester, de 'nice guyfoto's Concorde film dinks) en reuter ter ben, al zeg ik het zelf. Dat is mischien wel wat ik beste kan: paardrijden. Ik speel al mijn hele leven polo." „Nee, ik denk niet dat er nog ooit een nieu we Rambo-film komt Het gekke is: Rambo schijnt overal in de wereld veel indruk te hebben gemaakt. Hij blijft maar opduiken op de meest vreemde plaatsen en in de meest wonderlijke gedaantes. Ik zit niets vermoe dend naar MTV te kijken en dan is er ineens een liedje waarbij je drie biggetjes ziet en Rambo rekent af met de Grote Boze Wolf. Vanwege Rambo krijg ik nog steeds fanmail vanuit Siberië, Afghanistan, Kuwayt en tal van plaatsen die ik op de landkaart niet eens weet te vinden. Het heeft er allemaal mee te maken dat Rambo de enige actie filmfiguur is die zich met politieke kwesties inliet. Hij startte als een soort symbool van de genegeer de Vietnam-veteranen, hij wilde iets doen voor de Amerikaanse krijgsgevan genen in de Vietnam, hij ging naar Afghanistan om tegen de communisten te vechten. Alle andere actiehelden uit de film geschiedenis zijn er alleen maar geweest voor het amusement. Maar toen president Reagan Rambo had gezien en vervolgens beweerde dat hij nu wist hoe hij Ghadaffi (de Libische leider, red.) ging aanpakken, toen begreep ik dat ik in moeilijkheden was gebracht." En daarom wilt U geen Rambo-films meer maken? „Vanwege ook dat soort effecten, ja. Het poli tieke klimaat is de laatste vijf jaar zo veran derd dat ik nog wel films zou willen doen over politiek, maar niet meer over moorden en vechten in naam van een politiek ideaal. Een perfect Rambo-onderwerp zou de Norie ga-affaire zijn geweest met een dictator in Panama, drugsmaffia, voodoo, wapengeklet ter, de CIA..... Perfect voor een film! Maar op het moment dat het officiële Amerikaanse le ger in Panama zelf Rambootje ging spelen, was die kans verkeken. Bovendien: al zijn die films van mij nog zo succesvol geweest, het wordt steeds moeilijker. Stel je voor: Rambo IVen Rocky V. Er moet toch ooit een eind aan komen. Laat dat besef nu maar doorsijpelen en laat ik maar eens naar een nieuw persona ge op zqek gaan." Stallone prijst zich gelukkig niet voor enkel en alleen film belangstelling te hebben. I lij is kunstverzamelaar en hij schildert ook zelf: „Het gaat er heel goed mee. Ik ben niet echt een kunstschilder. Ik ben een acteur die schildert. Het is leuk, maar ik verwacht niet dat musea er iets van aan kopen. En ik ga niet mijn oren afsnijden als ik slechte kritieken krijg. Het gaal om iets anders: Je moet besef fen dat alle kunstenaars een beetje gek zijn. Ik als film kunstenaar net zo goed. En dan hoop ik mijn geestelij ke gezondheid toch enigszins in evenwicht te trekken door schilderen. Ik schilder wat ik ken, puur en simpel. Tot mijn eigen verbazing heb ik er best succes mee. In de herfst krijg ik een ex positie in Parijs en hoogstwaarschijnlijk ook een in Amsterdam." „Ik hoop het einde van mijn carrière nog een tijdje op afstand te houden. Maar vroeg of laat ga je onherroepelijk op je gezicht. In eens merk je dat iedereen op je is uitgekeken, wat Madonna nu meemaakt. Ik had dat drie jaar geleden, dat gevoel dat ik nooit meer overeind zou krabbelen. Maar dat is het mo ment dat je iemands karakter leert kennen. Dan moet je terugvechten. En ik ben nu te rug met Cliffhanger. Ik kan goed relativeren en met humor naar mezelf kijker»-. Ik blijf weg van drank en drugs en ik probeer te leren van de fouten die ik heb gemaakt. Van stommi teiten kun je leren, van alleen maar succes leer je eigenlijk niets." 'Je moet beseffen dat alle kunstenaars een beetje gek zijn; ik net zo goed'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 33