'Music Sessions' kent geen grenzen 'Museum meer dan antiquiteitenwinkel' Spielbergs dinosaurussen breken record Cultuur&Kunst Robert de Niro speelt monster Frankenstein Moderne meubelkunst onder de hanebalken Architectuurontwerpen Borek Sipek in Haarlem Lang concert met louter hoogtepunten WOENSDAG 23 JUN11993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356473 Laatste voorstelling De Jonkies leiden» Het scholierengezelschap De Jonkies is morgen voor de allerlaatste keer te zien met het stuk Koning Oidipus in de Leidse Schouwburg. Na 18 jaar stopt oprichter en naamgever Bert Jonk met het regisseren van de leerlingen van het Vliedand College. De voorstelling begint om 20.15 uur. Boerenkarren op schaal regio» In verpleeghuis Leythenrode in Leiderdorp hangt werk van cursisten van de LVU. De aquarellen, olieverven en tekenin gen zijn dagelijks tot 5 augustus te zien van 10.00 uur tot 20.00 uur aan de Hoogmadeseweg 55. In de bibliotheek in Alphen ex poseert de Alphense Marrie Scheltes tot 18 juli met tekeningen en schilderijen. In het raadhuis in Zoeterwoude is vanaf vrijdag een tentoonstelling te zien met teken-, schilder- en kantkloswerk van ambtenaren. In het Historisch Museum Ter Aar is een ten toonstellingvan miniatuur-boerenkarren en -gereedschap te zien van Gerrit van Tol. De expositie is tot september te bezich tigen op woensdag, zaterdag en zondag van 14.00 uur tot 16.00 uur aan de Westkanaalweg 118. Cabaret Magnifiosi lisse Hester Hofman staat morgenavond in jongerencentrum Magnifiosi in Lisse met haar programma 'Een slimme meis is op haar toekomst voorbereid'. De cabaretière vraagt zich af of er nog leven is na de televisie. Als ze Wim Bosboom op het scherm ontwaart, springt ze van het balkon en trekt de wijde wereld in. Hofman won dit jaar het i.eidsch Cabaretfestival. De Leidse ca baretier Marco Hupkes verzorgt het tweede deel van de avond. Het programma begint om 21.00 uur aan de Ruishoomlaan 21. Kunst, eten en jazz oegstgeest Restaurant de Beukenhof in Oegstgeest combineert kunst en jazz op haar zomerexpositie die zaterdag van start gaat. Van Corry Ammerlaan zijn binnen en buiten beelden te zien waarin mens en dier een centrale rol spelen. In het restaurant en de zalen hangt duidelijk door jazz geïnspireerd werk van Berna- dette Leijdendekkers. Joke Bruijs opent om 15.00 uur de ten toonstelling aan de Terweeweg 2-4. Dansen bij Feta leiden» Dansculturen uit onder meer Roemenië, Albanië, Israël en Armenië komen na de zomer aan bod tijdens de folkloristi sche cursussen bij Feta in Leiden. De lessen zijn bedoeld voor jong en oud. De cursussen zijn aan de Middelstegracht of in LVC aan de Breestraat. Voor meer informatie en aanmelding, tele foon 215650 123377 1 20682. Muziek op het kerkplein sassenheim Het Jeugdsymfonie orkest voor de Bollenstreek en het Leerlingenorkest van Crescendo geven zaterdag 26 juni een concert op het kerkplein aan de Julianalaan in Sassenheim. De ruim tachtig jeugdige muzikanten nemen daarmee het onlangs opgeknapte plein in gebruik. De musici staan onder leiding van dirigent Erik Waerts. Hert concèrt begint om 13.30 uur. Bij slecht weer vindt de uitvoering plaats in één van de gebouwen van de gereformeerde kerk. utrecht gpd Robert de Niro zal het 'monster' van Frankenstein spelen in de 'remake' van Kenneth.Branagh. Eind oktober beginnen de op namen in de Londense Shep- perton Studio's. Branagh (voor al bekend als de verfilmer van de Shakespeare-stukken Henry V en Much Ado About Nothing) speelt tevens de rol van Dr. Frankenstein. De film wordt ge produceerd door American Zoetrope, de maatschappij van Francis Coppola die zelf on langs een 'remake' afleverde van Dracula, die andere klassie ker van de 'gothische' horrorli teratuur. beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie: 'Meubelkunst in Nederland', tot 26/7, dagelijks 14-17 uur, in Ambachts-en Baljuwhuis, Voorstraat 12, Voorschoten Heel ongebruikelijk. Een groot kussen als tafelblad. Van bruin gekapitonneerd leer. Misschien prettig bij het lezen. Krant voor je. Ellebogen in de putten. En vermoeit het nieuws, dan leg je het hoofd op het zachte vlak. Maar het blijft oppassen met een glas. Dat valt direct om op die heuvels en dalen. Wat dan met die tafel? Er zelf op plaats nemen? Doorgaans gebruiken we een tafel om iets op te zet ten, niet om op te zitten. Dat is onhandig. Zo hoog. Hoe weinig bruikbaar ook. de tafel bestaat. Ontworpen door Wilma Sommers en te zien in het Ambachts- en Baljuwhuis in Voorschoten. Onder de hane balken van dit oude pand is de tentoonstelling 'Meubelkunst in Nederland' ingericht. De expo sitie omvat 16 meubelstukken van evenveel ontwerpers waar mee de organisatoren - studen ten van het Reinwardt college, de hbo-opleiding.voor museo logie - een beeld willen geven van wat er op dit moment zoal in ons land aan avant-gardis- tische meubels wordt gemaakt. Te oordelen naar de ontwer pen is dat over het algemeen meer van hetzelfde. Smaakma kers uit Italië", maar ook uit Holland, zoals Jan des Bouvrie en Maruska Metz, zijn blijkbaar belangrijke inspiratiebronnen. Gecombineerd of afzonderlijk van elkaar zijn lichte houtsoor ten en metaal verwerkt tot ui terst functionele vormen of tot krullerige decoraties. Zeker tien van de ontwqrpen zijn zo uitge voerd. Ze zouden niet misstaan in de vele designwinkels en woonbladen, maar daarin ook niet opvallen. Gelukkig blijft nog een groep je meubelen over die wel het predikaat experimenteel verdie nen, zoals het bankje van Dick Heydra. De leuning die deels tot de grond doorloopt is gemaakt van hard materiaal. Waarschijn lijk steen. Glad gepolijst aan de voorkant, ruw aan de achter- kant. Halverwege is een ruimte uitgespaard waarin een rond le ren kussen is geplaatst. Het ge heel wordt gestut door metalen buizen. Een prachtig ontwerp dat met een aangepast kussen ook buiten dienst zou kunnen doen. Het bankje van Jan Siebers heeft zijn sporen al verdiend. Het heeft de vorm van een ova len poef met gehalveerde kegels als armleuningen. Tezamen met andere bankjes zijn hele kegels te maken, zoals te zien is in het Arnhems gemeentemuse um, waar de bankjes in serie zijn geschakeld. Het is een tijd loos en praktisch meubel, dat aan twee kanten lekker zit, wei nig ruimte inneemt en naar wens is uit te breiden. Het vormt een groot contrast met de eerder genoemde tafel van Sommers. Die is absoluut niet functioneel. Meer een ob ject om naar te kijken en daar mee voldoet hij als een van de weinige stukken helemaal aan de verwachting die de naam 'Meubelkunst' wekt. Een meu bel moet behalve mooi vooral functioneele zijn, kunst niet. Kunst heeft alleen een functie in zichzelf. Het is mooi, schokkend of lelijk, maar je hoeft er niet goed op te kunnen zitten of aan te kunnen tafelen. Het zal wel toeval zijn dat Sommers haar tafel heeft voorzien van een ko peren plaatje met daarop deze juiste tekst: 'the best chicken in town'. Frans Wolfkamp: festival heeft grote toekomst Frans Wolfkamp, directeur van het Alkmaarse festival Holland Music Sessions doet iets bijzonders: hij relati veert. „Dat de winnares van het Elisabeth vioolconcours vorig jaar deelnam aan het Alkmaarse Holland Music Sessions is natuurlijk leuk. Maar het zegt niets over de kwaliteit van het festival. De twaalf Finalisten van dat concours zijn stuk voor stuk aankomende toptalenten. De winnaar is dan in zekere zin willekeurig. Maar het is leuk dat de leiding van het concours op eigen initiatief onder de deelnemers reclame maakt voor onze master- classes. En toch... bij het Van Cliburn Pianoconcours in Amerika hebben drie van de twaalf finalisten in Alkmaar een cursus gevolgd." alkmaar «hans visser In elk geval is het een mooie opsteker voor Wolfkamp en zijn staf, dat 'hun' Yoiya Toda vorige maand een internationaal con cours van naam en hoog niveau kon winnen. Intussen staat het zesde festival Holland Music Sessions voor de deur. Langer en omvangrijker dan vorig jaar. En opnieuw met masterclasses van beroemde docenten als Herman Krebbers, Elly Ameling, Jan Wijn, William Pleeth, Ida Haendel, John Perry, Boris Ber- man en Eduard Schmieder. Op 28 juni mogen ze aan de slag met viool, piano, cello en zang. Het publiek was aanvankelijk niet echt warm te krijgen, maar de belangstelling van de musici was groot en Wolfkamp zette door. Nu vertelt de directeur opgewekt dat het festival is uit gebreid tot zes weken, met 210 deelnemers uit 37 landen en vooral een razendsnel groeiend publiek. De droom van Wolfkamp wordt al aardig wer kelijkheid: Alkmaar en Bergen krijgen een festival met allure. Het aantal openbare master classes, dat de solisten moet voortbrengen, bedraagt dit jaar 144 en het aantal concerten in Bergen is opgevoerd tot 70. Vo rig jaar waren er voor het eerst ook vier gratis concerten op de Alkmaarse Platte Stenenbrug. Met een enigszins licht klassiek programma trok Holland Music Sessions daar een dankbaar en wekelijks groeiend publiek. Ui teraard keert ook dat element terug op vijf woensdagavonden. Nieuw is dit jaar de samen werking met kunstenaar Nic Jonk uit Grootschermer. Beel- den van hem krijgen een plaats op de diverse concertpodia en het schilderij 'Blue Whales' siert het programmaboek. Concertgebouw Wie zich in Alkmaar en Bergen als muzikaal talent onder scheidt, mag het jaar daarop een recital geven in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Con certgebouw. En ook daar groeit de belangstelling, zij het be scheiden. „In elk geval blijft de gemiddelde zaalbezetting gelijk met het groeiend aantal concer ten. Dit jaar twintig." Vorig jaar voor het eerst koos een jury uit deze getalenteerde muzikanten vier deelnemers die een wereld tournee mochten maken. Bo vendien werden delen van die recitals op cd uitgebracht. Wolfkamp heeft een basis kunnen leggen voor een volgen de, nog grotere tournee. Het be zoek aan Japan wordt wellicht uitgebreid met vier steden, en de concerten die wegens de on rust in Petersburg en Moskou zijn afgelast, gaan volgend jaar mogelijk alsnog door. En dan: „In Los Angeles mogen we op treden in de Ambassador Hall. De deelnemers spelen daar in de Golden Medal-serie. Fijn voor ze, want als je eenmaal daar hebt mogen optreden, zijn alle andere podia meteen een stuk maldcelijker bereikbaar." De masterclasses in het Alk maarse conservatorium, die be ginnen op 28 juni, worden da gelijks, behalve op zondag, ge geven van 09.30 tot 13.00 en van 14.00 tot 17.30 uur. De dagelijkse concerten, van 1 juli t/m 7 augustus in de Ruï- nekerk te Bergen beginnen om Scheepvaartmuseum mengt historie met spektakel amsterdam gpd Het Amsterdamse Scheepvaart museum heeft sinds vorige week zijn collectie verrijkt met een 'Hoge-definitie multi media theater'. Een hele mondvol voor een dia-filmpresentatie over een VOC-zeilreis naar Batavia met een rookwolkje en een snufje kruidnagelgeur. Maar het heeft dan ook vele miljoenen gekost en is een technisch hoogstandje van Philips HD- techneuten. Laat niet het woord 'film' of 'vi deo' vallen in het bijzijn van museumdirecteur Hans Bakker, want dan wordt hij kwaad. Bak ker wil vèr gaan om de glorieuze geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) aan zijn bezoekers uit de doeken te doen, maar dit heeft dus niks met gewone film te maken. „Dit is hoge definitie, dit is digitale techniek, een we reldprimeur waar zelfs de Ja panners stil van worden. We hebben een reis in de tijd mo gelijk gemaakt:" De directeur offert zelfs zijn riante werkka mer met uitzicht op het VOC- schip Amsterdam op aan zijn VOC-droom. Niet hij, maar het publiek moet na de voorstelling, wanneer de rolluiken omhoog gaan, zijn blik begeesterd door de ramen naar buiten kunnen slaan en denken: 'zo was het aan boord, daar ging die hoge- definitiefilm dus over.' En dan met andere ogen aan boord gaan van het schip. „Spektakel, maar museaal verantwoord spektakel", zegt Bakker. „Geen wiebeltheater, maar laten zien dat dit museum meer is dan Theater in het Scheepvaartmuseum: een 'Seylagie naar Batavia'. een gigantische antiquiteiten winkel." Willen wij Bakker maar volgen naar binnen. Beeldplaat Overlangs aan de Oosterdoks- zijde is een comfortabele bio scoop gebouwd met 81 stoelen en een drievlaks-projectiedoek. Hoge-definitie beeldtechniek, een digitale 5000 Watt, 50-luid- spreker geluidsinstallatie en 'special effepts' om de bezoeker het gevoel te geven dat hij 'in de buik' zit van het VOC-schip Amsterdam. Aangestuurd via beeldplaattechniek en door Phi lips bedoeld als visitekaartje, een eerste 'pilot'-toepassing van Eindhovens beste kunnen op' HD-gebied. De show opent met tekenin gen van VOC-gebouwen, meeu wengekrijs, dia's van de zee en dan opeens een haast fatale di gitale blikseminslag. We zijn aan boord van de Amsterdam vooreen 'seylagie', een zeiltocht naar Batavia anno 1750. De Amsterdam was een van de 1500 schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie FOTO RIJK VAN TOL (VOC), tussen de oprichting in 1602 en de opheffing in 1799 's werelds machtigste handels maatschappij. Een onzichtbare, waarschijnlijk digitale hand strooit de geur van kruidnagels door de zaal, de tochtvlagen ho ren ook bij de 'special effects'. Meer tekeningen volgen van de VOC-werven op Oostenburg, een storing en dan pompt een andere hand witte rook uit twee luikjes onder het projectie scherm. De schim van de my thische kapitein Willem van der Decken, de Vliegende Hollan der, flitst over het doek. Zijn bo ze oog kijkt ons aan. Voor de sfeer. Volgt een filmpje waarin Frits Lambrechts en een handvol uit gehongerde scheepsmaten een muiterij naspelen, die weer snel over is. De voorstelling is na 30 minuten afgelopen. Een klein scheepsmodel met stijf bewe gende kaasvlaggetjes dobbert ten afscheid in een teil water. Hoge definitie techniek en een miljoenen-investering als vlag gen op de modderschuit van een klunzige vertelling, gepro duceerd door George Hulshof. Waarom trouwens fletse pente keningen terwijl het oude VOC- hoofdkantoor en andere over blijfselen op een steenworp af stand staan ter hoge-definitie- verfilming? Jammer. En dat voor een onderneming waarin het museum drie miljoen heeft ge- investeerd en Philips zoveel, aan apparatuur en research, dat het bedrijf niet eens bedragen wil noemen. Terwijl de bio scoop toch onbetwistbaar een verrijking is van het toch al aan gename Scheepvaartmuseum. De entreeprijs is met een rijks daalder verhoogd tot fl. 12,50, voor museum, VOC-schip en bioscoop. De VOC-historie legt het Scheepvaartmuseum geen windeieren. Sinds daar drie jaar geleden de Amsterdam, vlagge- schip van Sail '90, afmeerde liep het museumbezoek van 90.000 in 1989 op tot 275.000 vorig jaar. Volgend jaar hoopt direc teur Bakker het VOC-element verder uit te breiden met de bouw van een VOC-com- pagnieszaal. utrecht. gpd Steven Spielbergs Jurassic Park heeft slechts negen dagen nodig gehad om de magische 100 miljoen dollar-grens te doorbreken. Het dinosaurussen-spekta kel is daarmee de best uit de startblok ken gekomen film aller tijden. Het vori ge record stond op naam van Batman. Die film had tien dagen nodig om de barrière te doorbreken. Een verschil is evenwel dat als gevolg van de gestegen prijzen Jurassic Park slechts 21,7 mil joen verkochte kaartjes nodig had om de 100 miljoen aan inkomsten te verga ren, terwijl Batman dat punt pas bereik te na de verkoop van 25,2 miljoen. Vo rig jaar haalde Batman Returns de 100 miljoen in elf dagen en een jaar eerder Terminator 2 in zestien dagen. De kans dat de nieuwe Schwarzeneg- ger-film Last Action Hero die andere voor het zomerseizoen geplande block buster' binnen de records van Juras sic Park kan blijven, wordt inmiddels uitgesloten geacht. I,ast Action Hero ging op 17 juni in première en is tijdens het openingsweekeinde blijven hangen op eenderde van de recettes die met Spielbergs film werden gehaald. Het Schwarzenegger-vehikel dat 80 miljoen dollar gekost heeft (20 miljoen meer dan Jurassic Park) is over de hele linie door de Amerikaanse pers neergesa beld. Opmerkelijk daarbij is dat de kritiek niet tot de film beperkt is gebleven, maar dat er een anti-Schwarzenegger- stemming is ontstaan. De acteur wordt verweten een al te grote geldwolf te zijn (hij ontving 15 miljoen voor het spelen van deze hoofdrol) die zich te luidruch tig op de borst slaat vanwege zijn com merciële inzichten en vermogens om tijdens mini-interviewtjes slaafs naar hem luisterende journalisten te mani puleren. Nederlands plan centrum Berlijn haarlem anp Het Architectuur Bouwhisto risch Centrum (ABC) in Haar lem organiseert van 26 juni tot en met 29 augustus een ten toonstelling van architectuur- ontwerpen van Borek Sipek. De Tsjech is behalve architect ook vormgever en hoogleraar in de toegepaste kunsten aan de universiteit van Praag. In 1992 werd hij bovendien door presi dent Havel aangesteld om de beroemde burcht van Praag te restaureren en moderniseren. Sipek, die afwisselend in Ne derland, Praag. Parijs, Milaan. Tokyo en New York werkt, wordt steeds bekender en vaker gelauwerd. Zo werd hij al on derscheiden met de Nederland se Kho-Liangprijs voor indus triële vormgeving en met de Duitse Architectuurprijs. Eén van zijn belangrijkste ontwer pen voor Nederland is waar schijnlijk wel de „Burgemees tersverdieping'' in het World Trade Centre in Rotterdam. Bij de tentoonstelling ver schijnt een boek .over de archi tectuur van Sipek, geschreven door Wim de Wagt en Ellen Sie- bert. De Wagt noemt als voor naamste kenmerken 'van het werk van Sipek 'intimiteit, ritu eel en piëteit'. Volgens De Wagt wil Sipek 'de architectuur weer betoverend laten zijn'. Het ABC hield eerder een ex positie van meubel- en glasont- werpen van Sipek. berlun anp De Nederlandse architect Ben van Berkel neemt met acht bui tenlandse collega's in Berlijn deel aan een tentoonstelling van ontwerpen voor de plek in die stad waar nu het Volkspalast staat. Dit glimmende restant van de DDR staat op de nomi natie gesloopt te worden. 21.00 uur. De openluchtconcerten op de Platte Stenenbrug in Alk maar worden gegeven op de woensdagen 7, 14, 21 en 28 juli en op 4 augustus. In de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam wordt gespeeld op 30 juni, 1,3, 6, 8, 10, 13, 15, 17, 20, 22, 24, 27,29 en 31 juli en op 3,5, 7 en 10 augustus. Concerten en masterclasses in Alkmaar en Bergen kosten f.15,-. Voor alle verdere infor matie,: 072-183550. muziek recensie udy van der spek 'From Russia with love', jubileumconcert van het Chr Katwijks Mannenkoor 'Jubi late' o I v Sander van Manon Met mede werking van Lisette Emrrank, sopraan. Marco Bakker, banton. Louts van Dijk en Peter Bontje, piano, André Pouwer. syn thesizer, Addie de Jong, orgel en het Rus sisch Balalaikaorkest uit Sint-Petersburg Gehoord op 22 juni in het Concertge bouw. Amsterdam Ook deze keer maakte Sander van Marion met zijn Katwijks mannenkoor 'Jubilate' van dit lustrumconcert één grootse happening. Afgezien van de bij na oeverloze lengte van dit con cert (daar hangt kwaliteit toch niet van af) bestond het pro gramma uit louter hoogtepun ten: een stampvolle zaal, zeer goede solisten voor dit repertoi re, een fenomenaal Russisch balalaikaorkest, top pianist(en) en last but not least een om vangrijk en puik koor. Marco Bakker soleerde met romantische nostalgische Rus sische liederen en vulde met zijn sonore stem het hele Con certgebouw. en dan is het la chen toch als 'Stenka Rasin' de smartlap blijkt te zijn van de luid wenende kikker tussen Delft en Overschie. Lisette Em- mink ging met enkele negro spirituals letterlijk swingend uit haar bol. Ongekend virtuoos en stralend zong Einmink het Nachtegaallied van A. Alabieff, dat een coloratuursopraan èn de Russische zangvogel haar niet zouden kunnen nadoen. Louis van Dijk toonde zijn on tegenzeggelijk talent ondet meer in een improvisatie, met een heel eenvoudig thema van een kleine dalende notenreeks in de linkerhand die hij fantas tisch virtuoos jazzy en opzwe pend ritmisch omrankte met zijn rechterhand. Het Balalaikaorkest uit Sint- -Petersburg was ook een abso lute topper. Buitengewoon ge disciplineerde, perfect muziek - technische, getalenteerde jonge solisten speelden met hun or kest onder leiding van hun ei gen dirigent herkenbare, sfeer volle, wenende of klaterende folklore op authentieke traditio nele instrumenten als balalaika, domraen byan. Peter Bontje aan de vleugel, Addie de long voor het orgel en André Pouwer achter de syn thesizer waren in hun begelei ding de ware steunpilaren. Jubilate, vóór de pauze zwart en na de pauze wit, zong per fect! Opvallend mooie (luister- zachte pianissimi met echo-achtige effecten, zoals in 'O Heer wij wenden ons tot IJ' van D. Bortnanski'j, een brede volte toon in een Wolgdted, op zwepende of zwoele accenten in 'die zwölf Rau"ber' van Imja- lof. mooie staccato passages in 'der rote Sarafan', populaire rit mes in 'Casatschok' en van be gin tot eind een mooie, zuivere, homogene klank. Bravo jubila te! Bravissimo Van Marion!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21