'Ik wil dat we stellig aanwezig zijn' 'Elk liedje moet een pareltje zijn' Galerie in hotel Cultuur&Kunst Leids Barok Festival kent vrolijk en speels besluit Bibliotheek zonder het te weten in bezit bijzondere Bach-uitgave I ZATERDAG 19JUN11993 chef annemiekruygrok. 071-356472, plv -chef jan rijsdam. 071-356473 Internationale prijs voor Krikhaar amsterdam De Nederlandse schilder Herman Krikhaar heeft de internationale 'Prix de la peinture' gewonnen. Dat is bekendge maakt tijdens de kunstbeurs Artjonction in het Palais des festi vals in Cannes. De werken van Krikhaar werden door de jury omschreven als „een wereld van kracht, kleur en vrolijkheid; een aanval op het onheil, ondanks de soms tragische en dramatische thema's." Behalve Krikhaar exposeerden op de internationale kunstbeurs, die tot vorig jaar nog in Nice werd gehouden, schil ders als César, Arman, Rotella, Corneille en Dietman. Laatste weekeinde 'Landschap' leiden De tentoonstelling 'Vijf eeuwen landschap' is dit week einde voor het laatst in stedelijk museum De Lakenhal te zien. Achter de titel gaan drie exposities schuil die werken tonen van onder anderen Breughel, Van Goyen, Ruysdael, Toorop, Arman do en Frans de Wit. De organisatie verwacht dit weekeinde te vens de 20.000ste bezoeker te mogen begroeten. Het museum is vandaag en morgen van 12.00 tot 17.00 uur geopend. Concert St. Cecilia en Excelsior voorhout De r.k. muziekvereniging St. Cecilia geeft in samen werking met muziekvereniging Excelsior een openluchtconcert op dinsdag 22 juni. Bij slecht weer wordt het een week verscho ven. Zowel afzonderlijk als gezamenlijk zullen beide orkesten van zich laten horen op het Oosthout-plein. Aanvang: 20.00 uur. Uitwisselingsconcert in Katwijk katwijk. Een uitwisselingsconcert van het jongerenkoor Eben- Haezer olv M. van der Knijff en de koren 'Con Amore' en de 'Messengers' valt vanavond te beluisteren in de Nieuwe kerk in Katwijk aan Zee. Medewerking verlenen A. de Korte (piano) en J. van Rijn (orgel). Het concert begint om half acht. Concerten McCartney en Ramazotti rotterdam Paul McCartney komt naar Nederland. Op 9 en 10 oktober geeft hij concerten in de Ahoy'-hal in Rotterdam, zo heeft het organisatiebureau Mojo Concerts meegedeeld. Op 26 juni begint de voorverkoop van de toegangsbewijzen bij de be kende verkooppunten. Eros Ramazott geeft in totaal vier concer ten in Nederland. Op 22 oktober staat hij in de Mecc in Maas tricht, op 24,25 en 26 oktober in Ahoy' Rotterdam. De voorver koop begint vandaag. Directeur Ella van Zanten van Centrum Beeldende Kunst Leiden: Popduo Ten Sharp verovert wereld vanaf zolderkamertje: Z Graag ontvang ik de brochure AVONDSTUDIES H Noam:J OAd" ft Postcode:Woonploats: nl Zonden oan: Hoog se Hogeschool, lav Rio Pool, Hl Antwoordnummer 65325, 2506 WE Oen Hoog ,_>t BB Kunstuitleen meer op maat leiden annemiek ruycrok Met de onofficiële opening Van het Centrum voor Beeldende Kunst is Leiden tevens een Kunstuitleen rijker die 'meer dan voorheen het geval is op de markt verschijnt'. Snelle lever tijden, deskundige adviezen en een begeleiding 'van wand tot wand', zo is de bedoeling als we wethouder Koek (cultuur) mo gen geloven. De aanzet voor deze 'Kunst- uitleen-nieuwe stijl' werd enke le jaren geleden al gegeven en sindsdien is de omzet verzes voudigd. Niet alleen particulie ren, maar ook bedrijven wisten de laatste jaren de weg naar de Kunstuitleen te vinden. „En dit is nog maar het begin. We zul len in de toekomst nog veel van de Kunstuitleen merken," voor spelde Koek. Een duidelijk staaltje van de nieuwe aanpak van de Kunst uitleen is te vinden in het ge bouw van de gemeentelijke dienst economische en sociale zaken aan de Langebrug. Sinds anderhalf jaar is dit 'behangen' met werken van de Kunstuit leen. Directeur S. Noorman leidde deze week een kleine de legatie trots door gangen en kantoren. Bij de keuze van de kunstwerken heeft het perso neel een eigen inbreng gehad. „Zo vond het kantinepersoneel het een beetje hachelijk om een schilderij met afgekloven botjes in de kantine te hangen. Dat leek hun niet bevorderlijk voor de eetlust", aldus Noorman. Maar een trits bronzen boter hammetjes kon de goedkeuring wél wegdragen en prijkt nu aan de muur. „Kunst in een bedrijf geeft een extra impuls. De men sen praten eens over iets anders dan alleen hun werk. Kunst in het bedrijf roept discussie op, stemt mensen tot nadenken en stimuleert om zélf ook kunst aan te schaffen", aldus Noor man die zeer te spreken is over de samenwerking met de Kunstuitleen. De collectie in het 'gebouw van de sociale dienst' wordt elk jaar vervangen. RECENSIE MONICA SCHIKS Slotconcert van het Leids Barok Festival door Complesso Musicale Di Leyden on der leiding van Karei Smagge. Gehoord op 18/6 in de Pieterskerk in Leiden Het tweede Leidse Barok Festi val is alweer geschiedenis. De afsluiting van dit evenement vond plaats in de Pieterskerk met een vrolijk en speels con cert door een ensemble dat voor deze bijzondere gelegen heid bij elkaar was gesprokkeld uit alïe windstreken. In tegen stelling tot de overige concerten in dit festival zat nu het hele po dium vol met een twintigtal zangers, tokkelaars van diverse pluimage, strijkers en enkele blazers. Het was om je ogen op uit te kijken. Nög leuker was het om iedereen aan het spelen en zin gen te zien. Deze bezetting was geen uitvinding van Karei Smagge, maar een reconstructie met de zestiende eeuwse theo reticus en componist Michael Praetorius als bron. Het geeft ons een aanschouwelijke voor stelling van de pracht waarmee een driekorig madrigaal als 'Con che soavita' van Monte verdi geklonken moet hebben. Ondanks de grote bezetting klonken de drie zangeressen er helder bovenuit, bijgestaan door violen en hoge gamba's en afwisselend versterkt, omspeeld en ondersteund door luiten, harp, gamba's in de lagere re gionen, schalmei en fagotachti- gen en clavecimbels. Al die ver schillend bespeelde snaren ga ven het geheel een vrolijke, feestelijke klank. Speels was het programma ook door de vele ritmes afkom stig uit de volksmuziek, zoals Canzon 'La Bergamasca' van Ludovico Grossi en de vele 'Bat- taglia's (muzikale veldslagen)' waarbij de dirigent soms met grote trom en al de maat aan gaf. Heel fris en levendig klonk ter afwisseling ook de Battaglia op het grote orgel. De hoge ruimte van de Pieterskerk was voor het opklinken van deze rijkdom aan klankkleuren een uitstekende omgeving. Toch had het misschien allemaal wat voller geklonken in de intiemere ruimte van de Waalse kerk, waar de overige concerten van het festival werden gehouden. Bovendien had het publiek dan ook wat talrijker geleken. UTRECHT «JOB BOOT De Purmerendse platenzaak lijkt te grossieren in posters van haar wereldberoemde stadge noten. De nieuwe cd 'The fire inside' van Ten Sharp staat overal royaal aangeprezen. Een beetje trots zijn ze daar wel in Purmerend. Ten Sharp is im mers hun internationale visite kaartje! En niet zonder reden. De twee bandleden Niels Her mes (34) en Marcel Kapteijn (32) veroverden de wereld met hun eerste cd 'Under the water- line'. Europa, Latijns-Amerika en Rusland: Ten Sharp is bijna overal geweest. „Het mooiste moment van zo'n buitenlandse reis is toch de thuiskomst. Als we Purmerend binnenrijden, le ven we weer helemaal op", ver telt zanger Kapteijn. Zijn muzi kale compaan Hermes compo neert thuis alle muziek en huis vriend Ton Groen schrijft de teksten. Op deze manier werken de twee al vijftien jaar samen. „We proberen altijd een liedje sfeer mee te geven", zegt Her mes. „Het moet ons aanspre ken. Het intense genot van het maken van muziek, dat staat voor ons allebei voorop. Daar verandert internationaal succes niets aan. Voor ons is elk liedje, dat wij maken, een pareltje. Dat er een aantal uitspringt en tot hit wordt verheven, zegt ons bitter weinig. Toeval zou je het kunnen noemen. Een nummer als 'You' is zo'n internationaal succes. Het is voor ons niet be ter of slechter dan andere num mers." Van 'You' zijn 750.000 cd- zelf de rillingen over je rug voelt lopen bij een nieuw nummer, heb je voor jezelf weer een hit gemaakt. Of het publiek daar nu wel of niet op inhaakt, dat is vers twee." Krant Het duo haalt de inspiratie dichtbij huis. „Soms zijn het huiselijke onderwerpen", zegt Kateijn. ,,ln andere gevallen komt de ingeving van buitenaf, van wat we op straat zien of in de krant lezen. Zo'n tekstidee geven we dan door aan Ton Groen, die er telkens kans toe ziet een fantastische Engelse tekst van te maken. Hij tovert met woorden. Onvoorstelbaar. De muziek is dan al door Niels geschreven." Michiel Hoogen- boezem, de 'huis'technicus van het duo, mixt de zaak vervol gens af in de platenstudio. Hoewel Ten Sharp de eigen haard goud waard vindt, gaat het duo dit najaar toch op tour nee langs de grote Europese ste den om voor het eerst live op te treden. „We zijn dan ook nog niet zo zelfverzekerd. De muzi kanten, die met ons op tournee gaan, moeten de sfeer van die muziek heel goed kunnen aan voelen. Het moet klikken. Ach, en een maand van huis? We be ginnen gewoon met gezonde te genzin aan een tournee. Met de nadruk op gezond, want diep in ons hart vinden we het natuur lijk best een interessant experi ment om wat op de zolderka mer is uitgedokterd in een zaal met een heuse band op het pu bliek los te laten. Zo ijdel zijn we nou ook wel weer". BELANGSTELLING VOOR 2 AVONDEN STUDIE NAAST JE WERK? KOM NAAR DE INFORMATIEAVOND OP DINSDAG 22 JUNI, AANVANG 19.00 UUR, HOUTRUSTWEG 2, DEN HAAG. BDI Bibliotheekmanagement Documentaire Informatiekunde Informatiebemiddeling HEAO Bedrijfsec onomie Commerciële Economie Communicatiemanagement Economisch- Juridisch Bestuurskunde Fiscale Economie Recht en Personeelsmanagement Tweejarige Politieopleiding Bestuurskunde Internationaal Management THW Facilitaire Dienstverlening U kunt ook losse modules volgen voor een certificaat. Voor meer informatie: 070-3562180 (09.00-12.30 uur) 070-3639973 (13.00-21.00 uur) Een manager met een heel grote affiniteit met kunst. Dat was de indruk die de Leidse gemeentelijke sollicitatie- commisie van Ella van Zanten kreeg. En dat gaf de door slag om de Amsterdamse (39) te benoemen tot directeur van het nieuwe Centrum Beeldende Kunst (CBK). Giste ren kon kunstminnend, -makend en -besturend Leiden met haar kennis maken tijdens de eerste tentoonstelling in het onderkomen aan de Hooglandse Kerkgracht. De hand van Van Zanten is daar overigens nog niet in te her kennen. Ze begint per 1 augustus in Leiden. Haar affiniteit met kunst stamt al van lang geleden. „Dat begon al op de middelbare school", vertelt Van Zanten. „Daarna ben ik naar de kunstacademie gegaan. Dat was heel ontrege lend. Je moest heel erg een ei gen manier van kijken en doen vinden." De meeste mensen aan de kunstacademie worden kunstenaar. Van Zanten ging een andere richting uit. „Ik deed aan het eind van de opleiding een onderzoek naar het grensverleggende van mo numentale textiel, mijn afstu deerrichting. Dat riep een grote historische interesse op. Kort daarna besloot ik kunstgeschie denis te studeren. Ik wilde me het beschouwelijke eigen ma ken. Aan de Universiteit van Amsterdam heb ik me gespecia liseerd in moderne kunst. Ik heb veel feeling met, inlevings vermogen voor beeldende kunst en een groot visueel geheugen. En ik vind de produktie en de receptie van kunst, hoe het wordt ontvangen, een heel goe de combinatie." Gezicht Met managen maakte ze kennis als hoofd kunstuitleen in Alme- re. „Mijn eerst echte baan. Die kunstuitleen was er nog niet dus dat moest ik initiëren. Dat betekende een kunstcollectie opbouwen met een eigen ge zicht die ook veel potentiële klanten kon aantrekken. Aan de andere kant had je te maken met het opbouwen van de orga-, nisatie, het werken in overleg structuren met gemeente en provincie." „Dat was heel erg leuk en leerzaam maar na vier jaar was er onrust. Ik voelde me een be middelaar tussen kunst en pu bliek. En ik wilde meer bemid delen voor kunstenaars." Ze kwam terecht op een particulier adviesbureau dat kunstadviezen geeft aan bedrijven. „De aanpak was heel bijzonder. Alles moet snel duidelijk zijn en tot in de puntjes geregeld. Dat vond ik heel plezierig om te leren. Die aanpak neem ik zeker mee naar Leiden." De advertentie voor het direc teurschap van het CBK sprak Van Zanten meteen aan. „Ik dacht: dat is iets voor mij. Dat is een plek waar ik wil werken. Ik legde de advertentie vervolgens opzij maar het bleef maar bij me. Na een week besloot ik te schrijven. Het CBK is wel nieuw maar niet helemaal nieuw. Je begint niet vanuit het niets. Het is wel een nieuw moment. Een moment van opbouw, van uit breiding. Dat sprak me aan. Dat vind ik leuk." „De Waag is een heel inspire rend gebouw. Daar kun je sprankelende presentaties ge ven. En het gebouw aan de Hooglandse Kerkgracht dat is een prachtige plek. Het is zo'n mooie locatie. Zonder geweld te doen aan het oude gebouw is er iets heel leuks van gemaakt. Ik zie nog niet dat het lastig is om met twee locaties te werken. Het is hooguit meer werk om voor twee ruimten te program meren. En we zitten op een centraal punt. Ik wil stellig aan wezig zijn." Ongerept „Leiden is een historische stad die nog redelijk ongerept is. Het is leuk om daar iets aan toe te voegen. Dat mag ik nu doen ter wijl je uiteraard let op de authenticiteit van de stad. Van het kunstleven in Leiden heb ik nog weinig gezien. Ik ben heel Ella van Zanten: „Het CBK is nieuw maar niet helemaal nieuw. Het komt niet vanuit het niets. Het is wel een nieuw moment. Zo'n moment van opbouw, van uitbreiding. Dat spreekt me aan." foto henk bouwman nieuwsgierig. Zien wat er is. Kij ken naar wat we kunnen doen. Zelf heb ik alleen nog maar fan tasieën over wat er kan. Daar laat ik me nog niet over uit." Op de tentoonstelling Plaats bepaling is tot 19 juli werk te zien van Bob Negrijn, Jan Kleingeld en Jacqueline Petit. Het Centrum Beeldende Kunst aan de Hooglandse Kerkgracht 19-21 is geopend van woens dag tot zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. singles verkocht. Ook staat het op een verzamel-cd waarvan al 12 miljoen exemplaren over de toonbank zijn gegaan. Kapteijn blijft er laconiek onder. „Dat eeuwige gezoek naar de poten tiële nummer één hit. Dat krijgt allemaal veel te veel gewicht. Muziek maken, die je zelf in vervoering kan brengen, daar draaide het vroeger om en daar gaat het nog steeds om. Als je Ten Sharp op het Rode Plein in Moskou. „Als we Purmerend inrijden, leven we weer helemaal op." fotö rob verhorst middelburg «cpd De Zeeuwse Bibliotheek blijkt te beschikken over een unieke complete uitgave uit ongeveer 1801 van Das Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian Bach De bibliotheek heeft het boek al bijna twintig jaar in be zit, maar wist tot nu toe niet van het bestaan af van deze eerste druk door uitgever Hans Georg Nagerli uit Zurich. Bach schreef dë twee delen van Das Wohltemperierte Kla vier in 1722 en in het begin van de jaren veertig van de achttien de eeuw. De bundel is een ver zameling solo-muziekstukken voor klavecimbel. Pas rond 1801 verschenen bij drie uitgeverijen in Duitsland en Zwitserland complete gedrukte versies van het werk. De oorzaak voor de late da- turti van eerste uitgave is het grote risico dat verbonden was aan het drukken van muziek stukken. Slechts weinig mensen waren in staat een exemplaar aan te schaffen, terwijl de pro- duktiekosten enorm hoog wa ren. Een muziekuitgave was vaak duurder dan een instru ment. Verspreiding van de com posities vond daardoor vaak in etappes plaats via deelpublika- ties in muzikale vaktijdschrif ten. Het bijzondere aan de uitgave is dat beide delen van Das Wo hltemperierte Klavier in één band samengebonden zijn. Dat is zelfs bij huidige uitgaven zel den het geval. Het boek verkeert nog in uitstekende staat. amsterdam gpd De Amsterdamse galeriehouder Johan Jonker wil een internatio nale hotelketen van galerie beurzen voor moderne kunst oprichten. Het is inmiddels ze ker dat de eerste 'art-hotel' in januari volgend jaar in het Am sterdamse Hilton-hotel wordt gehouden. Als het initiatief een succes wordt, hoopt Jonker op uitbreiding van de keten naar anderelanden. De formule van art-hotel Is gebaseerd op de lage kosten voor de deelnemers omdat het Hilton alleen de kostprijs voor een kamer berekent. Jonker wil in totaal 60 galeries uitnodigen en denkt daarbij aan tenminste 10 Amerikaanse, Duitse en Ne derlandse deelnemers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21