K
Vis uit water tillen riskant
Vrije tijd
Leuk om te maken
en om te krijgen
visal
Meer dan 100 jaar oud
Marmer
Videosteun
VRIJDAG 18 JUN11993
DINGEN Henriëtte van der Hoeven
NIEUWE CD'S
VISSPORT Bram van Leeuwen
DOE-HET-ZELF
POP/POPULAIR
Neil Young Unplugged
Warner Music.
Met zijn laatste akoestische en
zeer ingetogen studio-album
Harvest Moon maakte Neil
■g Young een paar maanden gele-
WÊ den een abrupt einde aan een
f reeks platen met spetterend gi-
taargeweld. Sinds die tijd heb
ben tal artiesten van naam on
der supervisie van MTV 'Un
plugged'-platen gemaakt. Van
Neil Young, altijd in de contra
mine, verwacht je dan ook dat
hij voor zijn nieuwe plaat overal
waar hij maar kan stekkers in
steekt. De tegendraadse Cana
dese rocker profiteert misschien
wel voor het eerst in zijn loop
baan van een rage, die een
groeiend aantal critici al de keel
begint uit te hangen.
Toch is Young voor zijn Un-
plugged-cd zeer eigenzinnig te
werk gegaan. Zowel qua instru
mentatie als songkeuze pakt hij
verrassend uit. Hij heeft zich
qq zelfs gewaagd aan een akoesti-
oo'. sche versie van Like a hurricane
oo'. De gitaarpartijen speelt hij op
00,- een pomporgeltje. Nog een
00,stapje verder gaat hij met
50,- Transformer, afkomstig van zijn
00, (mislukte) elektronica-plaat
00,- Trans. Meer voor de hand lig-
00,' gend, maar daarom niet minder
00,fraai, zijn de bewerkingen van
Helpless en The needle and the
damage done. Het lullige Long
may you run, een ode aan een
automobiel, had hij beter ach-
terwege kunnen laten.
De eerst helft van deze fantasti-
jq'. sche cd speelt Young solo. Hij
30*. speelt, evenals zijn later opdui-
jo|. kende begeleiders, uiterst ge-
)o|- concentreerd en weet 65 minu
ten lang een zinderende span-
)0.' ning vast te houden.
Tears for Fears Elemental
Phonogram.
Curt Smith heeft zijn muzikale
compagnon Roland Orzabal la
ten barsten. Van de vaste kern
van Tears for Fears is Orzabal
als enige overgebleven. Op Ele
mentalkrijgen we'op enkele
nummers breed uitgemeten
waarom Smith schuldig is aan
de breuk. Dat levert volstrekt
oninteressant proza op.
Voor de«muziek van het in een
veel te laag tempo CD's voort
brengende gezelschap maakt
het vertrek van Smith geen klap
uit: veel toverdoosjes. knappe
arrangementen, pathetische
zang, een ernstig gebrek aan
humor en een overdosis galm.
Maar wat vooral niet deugt aan
deze CD is de speelduur: 45 mi
nuutjes voor veertig gulden.
WK
JAZZ
Maarten Altena Ensemble with
Remco CampertCity Music
Attacca/BVHaast.
Op het eerste gezicht lijkt het
een vreemd idee om de mono
tone en gortdroge voordracht
van Campert met de kleurrijke
composities van Altena te men
gen. Dat valt in de praktijk erg
mee. Het contrast tussen beide
elementen wordt maar af en toe
gehanteerd namelijk als Cam
pert drie maal een bondig ge
dicht reciteert over het leven en
de vervreemding in de grote
stad (Stad. Bandrecorder, een
voudiger Fat City). De stukken
van Altena roepen beelden op
van een altijd in beweging zijn
de en vaak drukke stadsge
meenschap. Alleen in het lange
Signo wordt geïmproviseerd,
maar dat gebeurt dan ook
meteen rigoreus en consequent
dank zij de aanwezigheid van
een solist als Peter van Bergen
(rieten). Opvallend is ook dé
ruimte die de heldere stem van
Jannie Pranger krijgt. Jazz is dit
niet, maar wel hedendaagse
muziek met grote zeggings
kracht.
Branford Marsalis Trio Bloom-
ington Columbia/Sony Music.
De gebroeders Marsalis blijven
^■jlge.stroom van opna-
ni 8J/4 Sngen. Branford toont
>qge stroom van opna-
m Ji/4 90-00 *ngen. Branford tooi
nïsi/4 921-02 oij minder conservatief
yftton, een trompettist
die steeds meer door het jazz-
Nieuw hardplastic
bekledingsmateriaal
Nuvel, een nieuwe loot aan de stam van
kunststof materialen werd onlangs gepre
senteerd op de beurs Interzum in Keulen.
Daar tonen fabrikanten van toeleverings-
produkten voor de meubelindustrie hun
nieuwe technische ontwikkelingen en laten
ze zien wat zij op het gebied van dessins en
kleuren voor de komende tijd in petto heb
ben.
Nuvel heeft dezelfde eigenschappen als
massieve materialen, maar kost slechts een
fractie van de prijs. Het heeft een hoge
dichtheid en een dikte van 2,25 mm. Het is
aanmerkelijk dikker dan hardplastic plaat
materiaal. dat meestal in dikten van 0,5 tot
1,3 mm te koop is.
Het is bovendien beter bestand tegen hitte,
in hoge mate slagvast en naadloos te ver
werken. Nuvel verdraagt een temperatuur
van een kookpan, maar het is niet raad
zaam er een hete braadpan (waarvan de
bodemtemperatuur wel tot 400 graden kan
oplopen) op te zetten.
Net als bij hardplastic plaat wordt een dra
ger toegepast, meestal spaanplaat of MDF.
Nuvel is een prima materiaal voor werkbla
den, bekleding van kastfronten, meubelpa
nelen en dergelijke. Ook voor wastafels en
badkamerwanden is het heel geschikt. Het
heeft een mat uiterlijk, voelt warm aan en
is, behalve in wit en antiek wit. voorlopig te
koop in drie zachte tinten en verschillende
granitodessins. Het kan mooi worden afge
rond, zelfs in model worden gebogen en in
profiel gefreesd. Nuvel wordt in Nederland
op de markt gebracht door Formica.
verleden lijkt te worden aange
trokken. In deze concertopna
men van bijna twee jaar gele
den speelt de saxofonist in een
formaat dat hem weliswaar veel
mogelijkheden biedt, maar dat
ook veel risico's met zich mee
brengt. Met de alerte en ad rem
reagerende begeleiders Robert
Hurst (bas) en Jeff 'Tain' Watts
(drums) geeft Marsalis zich op
vallend veel vrijheid in de inter
pretatie van enkele standards
en eigen composities. Zo duurt
zijn eigen The Beautyful Ones
bijna twintig minuten, een
speelduur waarbij zelfs Rollins
zijn best zou moeten döen om
het publiek niet te vervelen.
Marsalis lost dat op door het
schema los te laten en te spelen
met maatwisselingen, elemen
ten van het thema door elkaar
te gooien en dergelijke. In de
meeste gevallen slaagt het trio
er inderdaad in om de zaken
spannend te houden, hoewel
Marsalis soms energie lijkt te
sparen en zich stilistisch niet
verder waagt dan Coltrane in
zijn laatste jaren. Intensief be
luisteren wordt ruimschoots be
loond.
PK
KLASSIEK
Schumann Celloconcert in a,
op. 129 Adagio allegro, op. 70
Fantasiestücke, op. 73 5 Stücke im
Volkston, op. 102. Heinrich
Schiff (cello), Gerhard Oppitz (pia
no), Berliner Philharmonikero.l.v.
Bernhard Haitink. Philips.
Het schitterende celloconcert
van Schumann krijgt hier niet
alleen een technisch ideale uit
voering, maar ook nog één
waarbij solist, dirigent en orkest
tot een volmaakte muzikale
eenheid versmelten. Schiff de
monstreert hoezeer een uitvoe
ring opgestuwd kan worden als
een solist een ideale begeleider
heeft, want dat laatste is Haitink
zeker, zoals de Berliner Philhar-
moniker een fenomenaal orkest
vormen.
Meer dan de helft van de CD
wordt echter ingenomen door
kamermuziek van Schumann
voor cello en piano, waarin
Schiff al even bezield terzijde
wordt gestaan door Gerhard
Oppitz. Die combinatie is njet
nieuw. Een CBS-opname met
Yo Yo Ma heeft bijvoorbeeld
exact dezelfde samenstelling,
maar ondanks de iets grotere
persoonlijheid van de Japanse
cellist, prefejper ik de uitgave
met Schiff op alle fronten. Ook
door de fraaie opname die het
geheel in stijl afrondt.
Boccherini/GrützmacherCello
concert in Bes. Myslivecek Cel
loconcert in C. Viotti Cellocon
cert in C. Ofra Harnoy (cello), I
Solisti Veneti o.l.v. Claudio Sci-
mone. RCA.
De lijnen waarmee we vandaag de
dag vissen hebben een grote trek
sterkte. Ook als zeer dun nylon wordt
gebruikt, en dan heb ik het over lijnen
met een doorsnede van 6, 8 of 10
honderdste millimeter, kunnen we
daarmee een forse voorn, brasem of
blei zodanig afmatten dat de vis zich
gewillig naar de kant laat sturen. Die
sterkte wordt enerzijds veroorzaakt
door de elasticiteit van de lijn en an
derzijds door de buiging van de hen
gel die voor de nodige weerstand voor
de wegvluchtende vis zorg draagt.
Vooral beginnende hengelaars den
ken dat die lijnen ook sterk genoeg
zijn om daarmee vis op de kant te til
len. Maar dan blijkt vaak dat een flink
schuddende beweging met de kop of
de staart tot lijnbreuk kan leiden.
Daarom is het van groot belang om
steeds een goed landingsnet binnen
handbereik te hebben.
In \Toeger dagen bestond zo'n
schepnet meestal uit een afgedankt
dikker bamboedeel van de hengel,
waaraan een rond stuk ijzerdraad was
bevestigd met daarin het vaak eigen
handig gebreide net. Tegenwoordig
hebben de meeste hengelsportwinke
liers een keur aan landingsnetten in
voorraad. En die zijn toegesneden op
bepaalde vormen van visserij.
In de concoursvisserij zie jq tegen
woordig erg veel zogenaamde pan-
netten. Dat zijn ondiepe netten met
een doorsnede van 40 tot 50 centime
ter, voorzien van een lange uitschuif-
bare steel. De bodem is meestal zeer
Fijnmazig. Dat heeft als voordeel dat
haak, lood of dobber bij het binnen
halen van de vis minder makkelijk
vast komen te zitten. De zijkant is
meestal grofmaziger, anders zou de
weerstand in het water te groot wor
den en kan er minder snel mee ge
schept worden.
En ofndat snelheid zeker tijdens
viswedstrijden van groot belang is,
moet de vis met vlugge beweging
kunnen worden geland. Met de die
pere netten van vroeger zag je con
coursvissers soms flink zitten ploete
ren om de vis uit de punt op te die
pen. Met de platte onderkant van het
pannet gaat het tegenwoordig veel
simpeler.
Ook is het micromesh-materiaal
beter bestand tegen de inwerking van
visslijm, resten waterplanten en ande
re substanties die we in het water
aantreffen dan het oude teertouw,
vissersgaren of katoenen garen. Toch
stelt ook het moderne materiaal eisen
aan het onderhoud om een lange le
vensduur te garanderen.
Spoel een landingsnet ria afloop
van een visdag altijd goed uit en zorg
er voor dat geen resten visslijm in de
mazen achterblijven. Stop een nat
landingsnet nooit in een hengel-
foudraal, maar laat het altijd eerst
goed drogen. Het liefst op een scha
duwrijke plek, want de moderne ve
zels gaan onder invloed van het zon
licht sneller mankementen vertonen
zoals scheurtjes en barstjes. En je zult
altijd zien dat een net het juist op dat
RCA bracht drie minder beken
de celloconcerten bijeen onder
de titel Ofra Harnoy Trilogy. Dat
ziet er leuk uit, ook letterlijk,
omdat de Israëlisch-Canadese
celliste zeker fotogeniek ge
noemd mag worden, maar het
valt toch een beetje tegen. Het
repertoire is goed gekozen en
Harnoy beweegt zich vakkundig
buiten de gebaande paden,
maar het klinkt allemaal te
braaf en aan de vlakke kant.
Harnoy mist (nog) de persoon
lijkheid van Schiff, de begelei
dingen komen routineus over
en de opname mist bovendien
de warmte en de diepte van de
hierboven gesignaleerde Phi-
lipsuitgave.
PK
Marmer doet het weer goed in het interieur, vooral het modeme. Inspiration brengt dan
ook hele serie marmeren accessoires, waarvan deze klok er een is. Prijs nog net geen 100
gulden.
Meer informatie: tel.nummer 01718 - 23 334.
ogenblik begeeft dat
een extra zwaar
exemplaar moet
worden binnenge
loodst.
Dat binnenhalen
is overigens een
hoofdstuk apart.
Nog te vaak zie je
hengelaars een
scheppende bewe
ging maken naar
een gehaakte vis. De
vis schrikt, maakt nen onthaken.
een onverwachte
beweging en omdat de hengelaar zich
heeft geconcentreerd op het net,
wordt niet zelden op dat ogenblik de
vis verspeeld.
Advies 1 is om de vis eerst goed af
te matten. Laat hem als hij niet in de
buurt van obstakels kan komen rustig
zijn krachten verliezen. Voor de
meeste vis geldt dat het snel met de
tegenstand is gedaan als de bek een
maal boven water kan worden getild.
Is de dril voltooid, haal de vis dan met
beleid naar de kant, zonder te haas
ten.
Breng inmiddels het ntt schuin on
der water. Sleep de vis vervolgens bo
ven het net en til dan pas het net om
hoog, zodat de vis niet meer kan ont
snappen. Ga een zware vis ook nooit
zomaar in het net uit het water tillen.
De stelen van de meeste schepnetten
zijn daarop niet berekend. Beter is om
de vis in het water naar de kant te
trekken, daarna met de handen het
Een ondiep pannet met lange steel om de vis snel te kun-
ARCHIEFFO TO UNI TED PHO TOS DE BOER.
net vast te pakken en de vis vervol
gens op het droge te trekken.
Vist u vanaf een hoge wallekant en
moet u de vis toch tillen, houdt u de
stok dan schuin.omhoog of verticaal
en laat dan pas het volle gewicht van
de vis op het net rusten. Leg het net
altijd een flink stuk van de waterkant
neer, liefst in het gras. Zo kan de vis
bij het onthaken zo min mogelijk
worden beschadigd. Voor grote vis
sen, zoals karper en snoek, zijn tegen
woordig speciale matten te koop
waarop de haak uit de vissebek kan
worden verwijderd.
Voor karper- en snoekvisserij is het
aan te bevelen een flink groot drie
hoekig net aan te schaffen. Er zijn er
zelfs met afmetingen van een meter
en meer. Vooral voor de nachtvisserij
kan een groot net vaak goede dien
sten bewijzen.
Een serveerbeer, die naast het kinderbed
wordt gezet, kan elke doe-het-zelvende va
der maken. Bij dit karwei is, vanwege al die
gebogen vormen, een elektrische figuurzaag
of een decoupeerzaag onmisbaar. Do beer
kan worden gemaakt van 18 mm dik vu re-
hout of van grenen.
De beer heeft twee armen, waarop het
dienblad rust. Om dat blad stevig te laten
liggen, is er in het lijf ook nog een inkeping
gemaakt. Bruintje heeft natuurlijk ook twee
benen. Zijn totale hoogte is 37 cm, een for
maat dat bijvoorbeeld goed op het nacht
kastje past. Wilt u hem groter maken, des
noods 'levensgroot', dan is dat simpelweg
mogelijk door de ruitjesmethode op een an
dere schaal toe te passen.
Op de tekening is elk 'hokje' in werkelijk
heid 2x2 cm, maar dat kan natuurlijk ook 3
of 4 cm zijn. Teken de patroondelen met
potlood en carbonpapier op de gewenste
schaal op het hout over. Zaag de delen uit
en schuur ze mooi glad. De ogen van de
beer zijn ondiep geboorde gaatjes: als u het
beest 'echt' wilt laten kijken, lijm dan met
tweecomponentenlijm een glazen knikker
in de geboorde oogholten.
Het dienblad is een rechthoekig stuk hout
van 13x19 centimeter (voor een groter
beerformaat de schaal aanpassen) waarvan
de hoeken afgerond zijn. Bij vergroting van
het formaat wel oppassen dat de inkeping
voor het dienblad niet wordt meevergroot.
Lijm de benen en de armen van de beer
met houtlijm aan het lijf. en het dienblad
op de armen en in de inkeping. Alle onder
delen vooraf goed glad (de kantjes iets afge
rond) schuren is belangrijk om een goede
lakafwerking te bereiken Dat kan met en
kele lagen blanke vernis, of met transparan
te kleurvemis.
Voor een nachtje
Voor wie de discipline heeft om als zij een nachtje van huis gaat ook alleen maar het aller
noodzakelijkste mee te nemen, heeft Samsonite deze Handy Case bedacht. Het koffertje
"kan aan één kant voor een deel en aan de andere kant helemaal worden geopend. Lusjes
en vakken zorgen er met scheidingswanden voor dat de boel op z'n plaats blijft. Prijs, af
hankelijk van de uitvoering, tussen de 229 en 279.
Meer informatie: tel. 08385 -50 111.
Geparelde goudguirlandes en geciseliseerde bloem-arabesken: mo
tieven van meer dan honderd jaar geleden, bedoeld om in metaal
te worden 'gekerfd', hebben een nieuwe bestemming gekregen.
Christofle bracht deze motieven over op porselein. Het resultaat is
dit servies Ciselio, waarop het dessin is uitgevoerd in heldere, volle
kleuren: oudroze, mosgroen, karmijnrood en helblauw. Een soep-
kop met schotel kost 207.
Meer informatie: Support PR, tel. 034 02-41 440.
Barbecuen is een kunst. Om het vlees smakelijk gaar te krijgen en
brand te voorkomen moet je er echt bijblijven. Dit soort problemen
vangt Weber op met de indirecte grill-methode. Hierbij wordt de
houtskool aan beide kanten van de barbecue opgestapeld en in het
midden wordt een druipbakje met water gezet. Het vlees wordt bo
ven het bakje op het grillrooster gelegd en alles wordt met een dek
sel afgesloten. Door openingen in deksel en ketel circuleert de hete
lucht rond het vlees. Het vet valt in het druipbakje en verbrandt
niet, dus ook geen rookontwikkeling. Het vlees blijft bij deze me
thode sappig en wordt mooi bruin. Prijs vanaf 129.
Meer informatie: tel. 02940 - 17 417.
Audiomeubels zijn niet altijd
een aanwinst in het interieur.
Voor wie het echt sober wil
houden is er de TV-steun, die
eenvoudig aan de wand te be
vestigen is. En omdat de beste
plaats voor de video dicht in de
buurt van de TV is, komt Vogel's
nu ook met een steun voor dit
stukje elektronica. Prijs Van de
videosteun is 89.
Meer informatie: tel. 045 - 41 55
47.