'We ontvingen alleen maar positieve reacties' Rtv show Sisters: meer dan brutaal en goedogend 7 Publiek neemt tevens deel aan 100 Wat!? Life goes on geeft genuanceerde kijk op leven met AIDS LOS ANGELES MONIQUE BRANDT Het leven gaat door, óók met AIDS. Dat is kort gezegd de boodschap die de makers van Life goes on sinds enkele we ken weer elke zaterdag te zien bij bij RTL 4 de serie wilden meegeven. In de nieuwe serie alleveringen krijgt Jessie Mc- Kenna (Chad Lowe), de vriend van Becca (Kellie Martin) AIDS. Het is voor het eerst dat het on derwerp zo uitgebreid in een TV-serie wordt belicht. Life goes on deed bij de lancering op ABC vier jaar geleden al veel stof op waaien omdat hoofdrolspeler Chris Burke aan het syndroom van Down lijdt. De nieuwe reeks over AIDS was het afgelo pen TV-seizoen in Amerika te zien. Vanzelfsprekend was hét commentaar door het gedurfde thema ook nu niet van de lucht, maar de reacties waren opmer kelijk positief. Terecht, want het onderwerp wordt heel eerlijk en met veel gevoel behandeld. „We hebben eigenlijk alleen maar positieve reacties gekre gen, dagelijks krijg ik brieven van mensen die van dichtbij met de ziekte te maken hebben en de serie als steun ervaren", zegt de 24-jarige Chad Lowe die de rol van Jesse voor zijn reke ning heeft genomen. „Kijkers begrijpen dat we geen Beverly Hills 90210 zijn, waarin de ac- :eurs en actrices alleen maar /oor de camera poseren met zware make up en hippe kleren. We behandelen real life issues en dat wordt gewaardeerd. We wilden een realistisch beeld ge ven wat het is om te leven met AIDS. Dus zonder suikerlaagje eromheen, maar ook niet alléén maar negatief. Deze serie gaat niet over iemand die AIDS krijgt en doodgaat, maar iemand met AIDS die dóórleeft, met alle emotionele en fysieke gevolgen van dien." Jongere broer Lowe is de jongere broer van Rob Lowe. „Ik heb een sterke band met Rob, hij betekent veel voor me. Maar alhoewel we de zelfde achternaam hebben en hetzelfde beroep, delen we niet dezelfde idealen en niet dezelf de carrières", zegt Chad na drukkelijk. Het was dan ook niet Rob, maar zijn vroegere buur jongen Charlie Sheen die hem stimuleerde om te gaan acteren. Lowe beweegt zich al zo'n tien jaar in de filmwereld, en werkte onder meer met Donald Suther land en 'onze' Ate de Jong. Door toeval kwam hij vooral aan rol len in actiefilms. „Vandaar dat ik niet van actiefilms hou, ik ben sowieso niet dol op geweld in films. Daarom past deze rol in Life goes on ook veel beter bij me." Lowe's aandeel in de serie is zonder overdrijving indrukwek kend te noemen. Hij geeft dan ook onomwonden toe dat Jesse de moeilijkste rol was die hij ooit heeft moeten spelen. Zo in tens, dat hij tijdens de opnamen vier kilo afviel. „Het was een enorme emotionele uitdaging, uitputtend, maar enorm verrij kend. Je wordt als acteur ook geconfronteerd met je eigen sterfelijkheid en dat heeft me behoorlijk geraakt. Een maand of acht voordat ik de rol kreeg overleed mijn manager Tim Wood aan dezelfde ziekte. De rol was voor mij dus min of meer een soort afrekening met die moeilijke tijd. Ik had door die ervaring wel een groot be grip voor de tol die je moet be talen als je besmet bent." „Ik heb Tim, mijn manager, tijdens zijn ziekte van heel dichtbij meegemaakt. Toen zag ik ook dat bijna iedereen denkt: 'Iemand krijgt AIDS, gaat naar het ziekenhuis, krijgt longont steking en sterft. Maar de wer kelijkheid is toch iets anders. Het leven van een AIDS-patiënt verandert, het leven van de mensen in zijn of haar omge ving verandert. Bovendien zijn er zoveel factoren die de ziekte gunstig kunnen beïnvloeden. Ik denk dat we met Life goes on een heel genuanceerde kijk op het leven van een AIDS-patiënt geven. De serie is eerlijk, alle medewerkers waren er dan ook tot in het diepst van hun hart bij betrokken." Macrobiotisch dieet Jessie's verhaal is gebaseerd op het leven van Rod Garcia (27), sinds drie jaar AIDS-patïent en de vaste adviseur van de scena rioschrijvers van Life goes on. Garcia lag in het ziekenhuis met ernstige ziekteverschijnselen, maar besloot van de ene dag op de andere om naar huis te gaan De familie Tatcher, de mensen om w en met zijn medicijnen te stop pen. Hij volgt nu een speciaal macrobiotisch dieet en is sinds dien vrij van symptomen. Vol- geijs de makers van de serie is Garcia een voorbeeld van ie mand die zichzelf niet ziet als AIDS-slachtoffer, maar bereid is om zijn ziekte met alle kracht te bevechten. Jesse is ook zo ie mand. Maar is dat wel realis tisch? Chad: „Natuurlijk open- ie het draait in 'Life goes on'. baart de ziekte zich bij iedereen op een andere manier en is er geen geneesmiddel. Maar ik ben ervan overtuigd dat de ziek te wel op allerlei manieren gun stig te beïnvloeden is, ook art sen hebben me dat verteld. Jes sie is ook een vechter." De opnamen vereisten een intensieve voorbereiding. Lowe moest zich inleven in de fysieke en emotionele verschijnselen die door de ziekte worden ver oorzaakt. Daartoe had hij vaak zeer emotionele gesprekken met Rod Garcia. Ook met te genspeelster Kellie Martin werd dagelijks uitgebreid gepraat over de verschillende scènes. Naar aanleiding van zijn rol wordt Lowe nu regelmatig ge vraagd lezingen te geven op evenementen die in het teken van de AIDS-bestrijding staan. „Daar ga ik niet vaak op in. Ik ben natuurlijk geen deskundige, in zulke gevallen verwijs ik dus liever naar Rod Garcia. Ik ken geen feiten en cijfers, ik ken al leen de emoties, hoe het voelt om iemand te verliezen. En in de eerste plaats ben ik acteur." In het behoudende Holly wood zouden vele collega's de rol van AIDS-patiënt niet aan durven, uit angst om het eigen Scène uit 'Life goes on'. Kelly Martin informeert naar het wel en wee van AIDS-patiënt Chad Lowe. foto gpd imago schade toe te brengen. Lowe realiseerde zich dat ook toen hij gevraagd werd voor Life goes on, maar de jonge acteur heeft er naar eigen zeggen niet over gepeinsd om nee te zeg gen. „Mijn hele leven al probeer ik niet in angst te leven. Ik maak uit principe geen beslissingen die door angst zijn beïnvloed. Ik begrijp dat zo'n probleem voor sommige collega's wel zou op doemen, maar niet voor mij. Toen mijn manager stierf was ik vreselijk triest, maar ik voelde op een of andere manier dat t een moment zou komen dat il<; die energie zou kunnen kanali seren tot iets positiefs. Dus t< ik de rol kreeg aangeboden vroeg ik me niet meer af i voor effect dat op mijn carrière zou hebben. Ik heb veel van de ze rol geleerd. Ik dacht altijd: karakter is iets dat je kunt ko pen. Schaf een Harley Davidson aan, een leren jack en lang haai en je hebt karakter, je bént ie mand. Pas nu realiseer ik me dat het vooral samenhangt met levenservaring. Iemand is inte ressanter naarmate hij of zij meer heeft meegemaakt. En de ze rol was voor mij echt een er varing." CLOSE UP IUSSUM CPD W e zijn geen familie W j van elkaar, maar dat LmJ gegeven vormt voor iaskia, Lucette, Gaby en tosanna geen beletsel om als listers door het leven te gaan. De introductie van hun single Vital I like about you werd on- lersteund door een gelikte re- :lame-campagne. Ziehier de )ennevrucht van een geklofte opywriter: 'Vier talentvolle, irutale, goed ogende zange essen, met flair en gevoel voor ;how.' Dat is nog eens een binnen kuier. Maar trek geen voorba- ige conclusies. Achter Sisters ;aan meiden schuil die meer e bieden hebben dan fiair en •en uiterlijk schoon. Lucette •n Gaby studeerden af aan het lilversums Conservatorium, .ucette zelfs cum laude. tosanna zong bij Lobo en La itampa. En Saskia, de spil van Ie groep is behalve bailetdan- eres en zangeres ook een uit- ;ekookte zakenvrouw. Saskia Riemens is als enige >vergebleven van de oorspron- elijke bezetting; in 1987 werd Ie meidengroep door haar op- ;ericht. Saskia: „Ik had bij Sca- >ino gedanst, ik danste en ong in de musical Ik Jan Cre- ner en ik zat in de groep Cayenne. Na al die ervaringen lam ik het besluit om niet neer alleen te doen wat ande- e mensen vonden dat ik noest doen. Ik dacht: Ik meen elf dat ik het beter weet, mis- chien heb jk ongelijk, maar lat wil ik dan wel eerst bewe en hebben." Cen beetje snel Door omstandigheden was ne duidelijk geworden dat er lehoefte was aan een groep an zangeressen die zich goed ouden bewegen, maar die ■ok heel goed konden zingen, oen heb ik Sisters opgericht, ■n heel snel ging het heel goed net die groep. Er kwam snel en CD en we kregen heel ;auw ontzettend veel werk. ladden wc niet verwacht. Het zas niet helemaal een aardig heidje, maar we hadden nooit edacht dat het zulke grote ormen zou aannemen. Ik kan ne hest voorstellen dat het de ndere meisjes een beetje te nel ging. Er kwamen wisselin- cn. Die trokken een zware /issel op de rest van de groep, r moesten steeds nieuwe lensen worden ingewerkt. >aar Hing heel veel energie en jd in zitten. Enfin, in dé loop an vijf jaar was het eigenlijk en komen en gaan en aan de mgstblijvenden was het om e nieuwkomers in te werkeh. Sisters: „Beter goede covers dan slechte composities op een CD, maar we zouden graag willen dat op onze volgende mooie nieuwe stukken staan." foto Nu is het zo ver dat we denken een stabiele groep te hebben. We zijn op elkaar ingespeeld. We voelen elkaar aan." Lucette Snellenburg was de eerste van de nieuwe lichting .Sisters. Ze herinnert zich nog de auditie. „Hartstikke zenuw achtig was ik, natuurlijk. Ik dacht dat ik me moest aanpas sen om een goed indruk te maken. Sisters had voor mij een beetje truttige uitstraling. Dus ik dacht: ik zal me maar een beetje zo aankleden." Saskia: „We wekten een beetje die indruk door onze kleding, maar dat had een re den. We traden in televisiéfjro- gramma's op, waarin bepaalde Ideding was voorgeschreven. Ons theaterprogramma had toen al een heel andere uitstra ling. Dat wist Lucette natuur lijk niet. Maar ze was zo goed en ze had zulke goede referen- En dat terwijl Lucette op de middelbare school eigenlijk nog een echt vak had willen le ren, „met muziek een beetje erbij". Maar ja, hoe gaat dat? „Ik had in het schoolkoor ge zeten, werd voor solopartijen gevraagd. En via via kwam ik op een open dag van het Hil- versums Conservatorium te recht. Nou, het was net Fame, eerlijk waar. Ten minste, de open dag. Later viel het alle maal tegen natuurlijk. Toen moest er gewoon hard worden gewerkt, maar op die dag heb ik m'n beslissing genomen." Advertentie Iets anders ligt dat bij Rosanna Hofman en Gaby Wouters. Die hebben hun leven lang niet anders gewild dan zingen. Rosanna: „Echt niet. Ik heb vijf zussen en met z'n zessen zon gen we thuis al samen. Toen ik zestien was, trad ik voor het eerst met een band op. In 1985 heb ik onder de naam Roxan- ne een single gemaakt, een co ver van The Stylistics: Stoned in love with you. En ik heb drie, vier jaar opgetreden met Lobo and The Pearls. We teer den natuurlijk op de hits die Lobo had gehad. Maar na al die reizen, al die optredens met die formaties, wilde ik graag een andere kant op. En toen was daar die adverten- Sister Gevraagd. Gaby zag die advertentie ook. Gaby: „O. wat zou ik dat graag willen, dacht ik. Muziek, nou en of. mijn lust en mijn leven. Altijd al geweest. Mijn ouders zijn muzikaal. Als kind zong ik al als mijn vader orgel speelde. Ze namen me ook al heel vroeg mee naar bijvoorbeeld Vollebregts Jazzcafé in Laren. Maar eigenlijk, net als Lucette wilde ik een vak leren. Daar keken mensen in mijn omge ving vreemd van op. Ik wilde naar de pedagogische acade mie. Voor de klas staan, dat leek me wel wat. Maar mijn vriend, met wie ik nu ben ge trouwd, zei: 'Wat moet jij daar nou? Hoor jij niet in de mu ziek?' Hij heeft me attent ge maakt op het Hilversums Con servatorium. Uit mezelf zou ik daar nooit op zijn afgestapt." En nu dan is er de CD Disco ver it. De single YVIiat I like about you is goed ontvangen. Saskia: „Eigenlijk hebben we nooit te klagen gehad. We heb ben altijd kunnen werken. Het was niet altijd een vetpot, maar wc hielden er altijd een maandsalaris aan over. Maar als het met de CD goed gaat, schept dat nieuwe mogelijkhe den. We zouden namelijk zo graag willen dat op onze vol gende CD allemaal nieuwe stukken staan. Tot nu toe zijn we er van uit gegaan: beter goede covers dan slechte nieu we composities. Maar goede nieijwe composities, dat is iets anders. Het zou te gek zijn als mensen speciaal voor ons zou den willen schrijven." I Last van geheugenver lies? Goed dat Hilver sum er is. Zo gauw de R uit de maand is, slaan ze sinds jaar en dag in Het Gooi massaal aan het terugblikken en achteromkijken. Je zou er bijna nekkramp van krijgen. Er zijn zendgemachtigden die blijkbaar zo begaan zijn met vergeetach tige kijkers, dat ze voor alle ze kerheid herhalingen van herha lingen op het scherm brengen. „Op verzoek van vele kijkers", rechtvaardigen bovenste beste brave omroepsters het visuele kliekjesbeleid. Over omroepsters gesproken: wat zou het niet aardig zijn om 'tante' Hanny Lips, Ageeth Scherphuis, Tanja Koen en Ka rin Kraaykamp evên terug te ha len uit de vergetelheid. Als we nou toch aan het herhalen zijn, dan meteen goed! De Wrekers zijn terug. En The Saint schiet ook weer over het scherm. Kunnen jongeren zien dat bejaarden ook eens jong waren. Leerzaam! Wie durft mister Ed, het sprekende paard van stal te halen? En welke zendgemachtigde waagt het de Onzichtbare Man weer zicht baar te maken? Niks voor de TROS, ooit los gesmeten van hét REM-eiland? Bij Veronica romantiseert Henk Spaan de toch al overdreven geromanti seerde jaren zestig in Back to the sixties. De VPRO denkt bin nenkort de zondagavonden weer geheel te kunnen vullen met Zomergasten. Fantastisch, die Van Ingen die telkenmale diepzinnige gesprekken poogt te voeren met gasten die in we zen alleen maar op hun favorie- Elektronische vergeet-mij-nietjes te fragmentje zitten te wachten. Interessant doen om het inte ressant doen, teneinde jezelf een alibi te verschaffen om goedkoop in het verleden te duiken. De AVRO bestaat het om op zaterdagavond recente afleveringen van De Uitdaging nogmaals langs te laten komen. Gek maar waar, maar eerlijk zweet springt van de spanning elke keer weer spontaan in de handen, ook al is reeds maan den bekend of zij van Groothui zen de uitdaging al dan niet succesvol is aangegaan. Het Gooi: zomerse proeftuin van elektronische vergeet-mij- nietjes. Op de radio is nostalgie ook al troef. De VARA gaat tien zaterdagen lang een jaar 'be handelen'. Stilstand achteruit gang? Dan toch kennelijk niet in Hilversum. Waar blijven de an dere omroepen? Negen heit de klok moet toch nog wel ergens op een of andere plank liggen. En de BonteDinsdagavondtrein. Mia Smelt zal. als haar dat netjes wordt gevraagd, na een ogenblik van aarzeling toch ook nog wel bereid zijn tegen de vroegere luisteraarsters van Moeders wil is wet aan te pra ten. Van de vroegere sportver slaggevers is alleen zeventiger Herman Kuiphof nog actief bij Eurosport en RTL 4, maar met een beetje overredingskracht moeten Dick van Rijn, Dick van Bommel en Leo Pagano uit die leunstoel te krijgen zijn. En Arie Kleywegt uit Het Gebouw. In Hilversum leeft het verleden als nooit tevoren. Het Omroep museum is onlangs verhuisd. De expositieruimte is aanzien lijk uitgebreid en de omroepen Welke zendgemachtigde haalt de ze zomer mister Ed (rechts) van Stal? archieffoto anp hebben zichzelf tot filiaal uitge roepen. De wijzers van de klok hebben in de zomer de neiging tegendraadse manoeuvres uit te voeren en voor wie dat niet ge looft, is Philip Freriks speciaal vanuit Parijs overgevlogen om te benadrukken 'dat bij de NCRV de tijd ook even stil staat. Er zijn oudere jongeren en jon gere ouderen, die zichzelf erop betrappen dat ze moeite gaan krijgen om feitjes te onthouden die zich in jongere jaren zonder problemen in het brein lieten opslaan. Bij RTL 4 is ons aller Sandra sinds gisteren doende het archief overhoop te halen. Het beste van 4: de titel neigt naar volksverlakkerij. Hoe lang is het geleden dat directeur Ruud Hendriks zich schamper uitliet over de herhalingskoorts waar de publieke omroepen el ke zomer door bevangen raken? Zou die Hendriks intussen ook aan geheugenverlies lijden? Een gratis en vrijblijvend advies: vooral kijken naar al die herha lingen van eigen werk. Spaart een kostbare geheugentrai- ningsctirsus uit. Natuurlijk is het allemaal kolder wat u hierboven hebt gelezen. Uiteraard liggen er geen idealis tische motieven ten grondslag aan al die prolongaties wegens succes. Geen sprake van dat ze in Hilversum begaan zijn met oudere jongeren en jongere ou deren die kort van memorie worden. Want natuurlijk bent u niet zo naief als ze daar in Het Gooi in hun arrogante waan wijsheid veronderstellen. De zo mer is gewoon een ordinaire sluitpost op de begroting, ook van RTL 4 waar het allemaal wel even anders gedaan zou wor den.-Al die herhalingsoefenin gen hebben met niets anders te maken dan met poen. De free lancers kunnen een paar maan den naar de sociale dienst wor den gestuurd en de vaste krach ten kunnen waterpas aan zee gaan liggen. Er kijkt in de zomer toch niemand, is een gedachte die in Hilversum vele aanhan gers vindt. Je moet maar dur ven! Er zijn jaarlijks ten minste driemiljoen thuisblijvers. Zodra de R in de maand komt, komt alles weer goed. Hoewel, als het geheugen ons niet in de steek laat komt het in het win terseizoen geregeld voor dat be paalde prpgramma's hevig doen verlangen naar een 'zi herhaling. KRO komt met melige zomerquiz HILVERSUM JAAP TIMMERS 100 Wat?! is de naam van een nieuw spel van de KRO-televisie, waarvan de eerste af levering vanavond even na tien uur op Ne derland 1 te zien is. Bedoeling is dat het honderdkoppige publiek raadt wie van de panelleden de juiste antwoorden geeft op vragen van kijkers. Er is tienduizend gulden te verdelen. Degene die een fout antwoord geeft, valt af. De anderen gaan door totdat alle zes vragen zijn gesteld, of totdat er nog één iemand over is. Presentatrice is de 22-jarige Wendy Brou wer. die eerder bij de TROS een actiepro gramma voor het Rode Kruis leidde. Panel leden zijn acteur Sjoerd Pleijsier, actrice Martine van Os en cabaretier Job Schuring. Zij buigen zich over de herkomst van onder meer het palingoproer, beschuit met muis jes, de pruimentijd en het carnaval. De ant woorden die zij geven komen alle in de buurt van het juiste, maar slechts één om schrijving is goed. Het idee doet sterk denken aan eerdere spelletjes op televisie, waarin panelleden betekenissen moesten geven van uitdruk kingen of de functie van bepaalde voorwer pen moesten raden. Het enige nieuwe aan 100 Wat?! is dat het voltallige publiek wordt ingeschakeld, hoewel ook deze interactivi teit niet is uitgevonden door de KJ^O of pro ducer John de Mol jr. De panelleden doen hun best om met spitsvondige verhalen voor de draad te ko men. Job Schuring speelt de rol van de bluf fer, Martine van Os die van de realist en Sjoerd Pleijsier is de sukkel, die per ongeluk antwoord geeft op een vraag die al geweest De drie maken gebruik van filmpjes en ander illustratiemateriaal. De opdracht is: zo grappig mogelijk doen. Het zijn ingredi ënten voor een vederlicht zomerspelletje, waarvan er voorlopig negen stuks worden gemaakt. In de eerste editie van 100 Wat worden de vragen nog voorgelezen door de presentatrice. In de volgende uitzendingen worden ze gesteld door de kijkers in de huiskamer, meldt bedenker Wouter Stips van John de Mol Produkties. Het spel heeft weinig om het lijf. Melig heid kent geen tijd. Panelleden schreeuwen door elkaar heen. Presentatrice Wendy Brouwer heeft er nauwelijks vat op. De ge slaagde geintjes gaan ten onder in slappe humor. De panelleden schrikken er niet voor terug mensen voor joker te zetten, zoals een als boer aangeklede man uit het oosten van het land, die het woord carnaval moet uitspreken. De minst geslaagde op merking komt van Schuring. Van Os heeft net uitgelegd dat bij het palingoproer in de Jordaan 26 doden zijn gevallen, wat volgens haar voor die jaren een flink aantal was. Schuring flapt er lachend uit: „Nee, tegen woordig draaien we daar onze hand niet (Nederland 1vanavond om 22.04 t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12