'Ik heb dezelfde smaak als de mensen, voor wie ik werk' 'Uitgekeken op Prijzenslag' Veronica organiseert concerten langs de kust Data Veronica Beach Tour: Rtv show V Dresselhuys en Kraaykamp sr. leveren vakwerk in Hoog tijd TT VRIJDAG 11 JUN11993 157 Henny Huisman: de jongen van het volk als TV-presentator AALSMEER CPD M ijn moeder had hem gebeld. W j Natuurlijk! Hij had niet anders verwacht. Graag wilde ze op het jubileum van 'haar' Henny komen. Tien jaar op televisie is uiteindelijk niet niks. Maar Henny Huisman moest zijn moeder 'nee' verkopen. „Ik zei dat het me speet en dat ik gewoon bezig was met het opnemen van een paar nieuwe Soundmixshows. Huisman is niet van plan er verder bij stil te staan. Het schijnt dat ze bij RTL 4 in het najaar er iets aan willen doen, nou, Huisman ziet wel. Henny Huisman presenteerde zijn eerste TV-programma overigens onder de vlag van de KRO. Sedertdien heeft de Zaankanter als een van de raspaardjes uit de stal van Joop van den Ende bij RTL 4 alleen maar hoge kijkcijfers ge haald. Door de Surprise Show en de Mi- ni-playbackshow werd Huisman meer dan een bekende Nederlander, maar kapsones heeft hij niet gekregen. Hoewel eigenaar/bewoner van een kapitale hoe ve in Bakkum zou Huisman nog altijd de jongen van hiernaast kunnen zijn. Joop van den Ende heeft het hem ooit voorspeld: „Er komt een tijd dat je er niet meer bij stilstaat." De amusements leverancier bedoelde daarmee te zeggen dat de video na verloop van tijd niet meer zo snel zou worden geprogram meerd om eigen werk vast te leggen. „Tien jaar geleden nam je zo'n program ma op om het nog een keer terug te zien. Maar dat is voorbij. Niet dat ik blasé ben. Integendeel. Ik wil nog steeds bij de besten horen. Maar je neemt in de loop van de tijd wat meer afstand. Je bent slechts een mannetje in het grote ge heel." Af en toe vreest Henny Huisman voor overexposure Komt hij met zijn hoofd niet te vaak op TV? Stel je voor dat het publiek genoeg van je krijgt, ja, die ge dacht knaagt toch wel aan hem. „Maar de mensen om me heen zien dat anders. In Amerika is het heel gewoon dat ie mand elke dag, jaar in jaar uit, op televi sie komt. Het gaat erom dat het goed is wat je doet. Dat je werkt met de juiste in tentie. Dat je bent als die man die 40 jaar bij Verkade koekjes inpakt." Alkmaarderhout Henny Huisman was 31 toen hij voor het eerst als presentator op televisie kwam. Huisman kreeg die kans, nadat hij in de Alkmaarderhout André Hazes als pauze nummer van een thuiswedstrijd van AZ'67 had mogen aangekondigen. Het kon toen niet op bij de Alkmaarse voet balstichting, scheppen geld schoven de Wastorabazen Klaas en Cees („Ik en mijn broer") Molenaar, links en rechts werden groeibriljantjes weggegeven. Dus op z'n tijd een populaire artiest kon er ook nog wel af. „Joop van den Ende zag me naar de middenstip gaan en hoorde hoe het publiek, dat enorm tekeer ging, opeens stil werd. Dat fascineerde hem en na afloop is hij met me gaan praten. Dat is het geluk dat je in het leven moet zoe ken. Zonder Joop was ik niet zo ver geko- Denk niet dat Huisman die opmerking plaatst om bij Van den Ende in 't gevlij te komen. Het is de waarheid en niets an ders dan dat. Toen Van den Ende voor de KRO een zomerprogrammaatje moest produceren, koos hij Huisman als pre sentator. En wat niemand verwachtte, gebeurde: het programma met daarin de Play Back-show werd een hit. Ondertus sen ging het gewone werk voor Huisman gewoon door. Overal in het land presen teerde hij de Play Back-show. „Ik was 11 toen ik in de muziek begon. Op mijn 17de werd ik discjockey en op mijn 21ste muzikant. Ik ging als drum met Margriet Eshuys, maar ik was echt geen goede. Lucifer heette de band en we hadden enorm succes. Maar de zaak ging uit elkaar en de nieuwe band, Match, flopte. Toen ben ik helemaal teruggegaan naar af. Ik dacht: 'nu of nooit'. Tony Berk bood me aan om bij CBS platenplugger te worden. Dan mocht ik beroemde artiesten ophalen van Schip hol. Maar ik zei dat ik liever zelf werd op gehaald. Hij lachte me uit, maar als hij me nu soms vraagt hoe het gaat, zeg ik dat ik net van Schiphol ben opgehaald." Smaak „Het is een vak waar je alles voor moet doen én waarin je nooit het publiek mag verloochenen. Je moet geloven in wat je doet. Het is niet zo dat we op het publiek neerzien, dat we met al die shows maar wat voorschotelen. Waarom zou ik...? Het publiek, daar kom ik zelf uit voort. !k heb dezelfde smaak als de mensen voor wie ik werk." Jos Brink had op zeker moment ge noeg van de grote shows voor RTL 4 met de onderbrekingen voor reclame. Nu werkt hij voor de NCRV. Huisman heeft niet de behoefte iets anders te gaan doen. „En ach, die reclame. De kijkers vinden het wel prettig als ze in zo'n on derbreking even naar de WC kunnen. Als er bij mij thuis in Bakkum Japanners ko men, lachen die zich dood om al die fol ders van de stomerij, de supermarkt en noem maar op. Daar hebben zij allang de televisie voor." „En waarom zou ik een kleinschaliger programma maken, 's avonds laat voor een kleiner publiek? Ik ben typisch ie mand voor grote shows. In de Surprise Show zitten trouwens veel stukjes film, die je maakt met een kleine ploeg en dat is zelfs het leukste van de show. We wa ren de eersten die dat deden op televisie. Maar nu staat er bijna elke avond wel ie mand met een camera ergens in Neder land aan te bellen. Met zo'n klein team gaan we ook nog heel wat andere dingen doen. Filmen voor het Wereld Natuur- fonds in Indonesië, voor het Foster Pa rents Plan in Senegal en in Australië gaan we een speciale Surprise Show op- Gewoon „Het moeilijkste is altijd het verzinnen van iets nieuws, want eigenlijk is alles al eens gedaan. Het mag echt nergens op lijken. Natuurlijk mag je wel je voorbeel den hebben, mensen die je bewondert. Maar voor mij zijn daar geen Nederlan ders bij. Wel Groucho Marx, Bruce For- sythe en Noel Edmonds. Dat is een ge wone Engelse jongen. Misschien dat ik hem daarom zo goed vind." Onlangs werd hij ondervraagd door EO's Henk Binnendijk. Gaandeweg dat diepzinnige gesprek barstte Huisman in snikken uit. „Daar heb ik wel wat boze reacties op gekregen. Maar die vallen in het niet bij de stroom positieve. Brieven, kaarten en zelfs bijbels en gebedenboe ken. Maar een bijbel had ik al. Wat ik met die andere ga doen...? In elk geval niet weggooien, ik bewaar alles, Kinder- tekeningen, brieven en noem maar op. Voor veel mensen was het een verrassing dat ik zo over religie kon praten. Die denken blijkbaar dat ik oppervlakkig ben. Ook de EO-ploeg was verrast. Maar ik vond het leuk om ook die andere kant van mezelf te laten zien. En eigenlijk bleek de Surprise Show ook heel goed in hun programmapakket te passen. Bij de KRO was die show trouwens voor mij ook al heel goed op zijn plaats." „Kritiek is er altijd geweest. In alle vor men. Ook toen ik een keer mijn emoties toonde. Henny Huilman hebben ze me genoemd. En er werd geschreven dat ze wellicht met uien achter het decor zou den staan om tTanen op te wekken. On zin, ik zoek voor mijn programma's nu eenmaal de woorden die erbij passen. Al clie tien jaren". Henny Huisman (rechts): „Zonder Joop was ik nooit zover gekomen." Hans Kazan met stratenspel 'Let's have a Party' op RTL 4 HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN In een flink aantal straten in Nederland is het de ko mende weken bal. Barbe cues, bands, drank en vooral veel feestvierende buren. Cere moniemeester tijdens deze buurtfeesten: Hans Kazèn. Bij RTL4 presenteert hij met in gang van morgenavond tien weken lang het nieuwe spel Let's have a Party. Twee straten uit verschillende plaatsen in Nederland binden met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk geld te verzamelen voor het or ganiseren van een groot straat- leest. De tribunes in de studio wor den bevolkt door de twee deel nemende ploegen, die elk uit honderd buurtbewoners be staan. Hans Kazèn haalt de gas ten op in een rode dubbeldek ker. Tegelijkertijd geeft hij een impressie van de buurt. Elke straat vaardigt vier verte genwoordigers af, die in de stu dio aan diverse spelonderdelen deelnemen. Zo moeten de kan didaten aan de hand van in een verhuiswagen opgeslagen attributen raden welke be kende persoonlijkheid in de stu diostraat komt wonen. Vijf buurtbewoners uit het publiek worden in grote pakken van schuimrubber gehesen en van een glijbaan afgeduwd. Ze dra gen allemaal een letter bij zich en het is aan de twee teams de taak om van die letters zo snel mogelijk een woord te vormen. Echt ingewikkeld is het alle maal niet, maar dat is volgens Hans Kazèn juist de bedoeling. „Het moet voor de deelnemers een gezellige dag uit zijn met de hele straat. Dit keer hebben we ook eens geen koelkasten en te levisies in de prijzenpot, maar een geldbedrag waarmee de straat een feest kan organise- Kazèn is moe. Het is half elf 's avonds en de tweede aflevering staat er na een flink aantal on derbrekingen op. Een paar fou ten in de puntentelling zorgden voor het nodige oponthoud. Afwisseling Let's Have a Party komt voor de presentator/goochelaar als een welkome afwisseling na een paar jaar Prijzenslag „Ik heb zo'n 800 keer Prijzenslag ge daan en nu is het welletjes. Ik vond en vind het nog steeds een fantastisch spelprogramma, maar ik wil niet als Mister Prij zenslag door het leven. Ik ben uitgekeken op het programma en wilde wat anders. Voor mijn gevoel stond ik ook stil in mijn ontwikkeling." Hans Kazèn is met pro grammadirecteur Bert van der Veer van RTL 4, John de Mol jr. en Wouter Stips om de tafel gaan zitten en binnen een paar weken stond Let's have a Party op de rails. „We hebben een paar keer een spotje uitgezon den en de aanmeldingen stroomden binnen. Een vrouw vertelde dat ze al een tijd ziek in bed lag toen ze de oproep zag. Ze is direct uit bed gesprongen en heeft haar straat warm ge maakt om mee te doen." Hans Kazèn was verrast over het straatgevoel dat in heel veel buurten nog leeft. „Veel men sen denken dat alleen in straten in volksbuurten die saamhorig heid nog leeft. Dat is niet zo. We hebben ook aanmeldingen ge kregen van nieuwbouwstraten." Kazèn zegt dat er hier en daar een beetje is gesmokkeld om per straat honderd deelnemers bijelkaar te krijgen. „Iemand die net om de hoek woont, maar heel betrokken is bij de straat, mag ook mee." Stropdas Hans Kazèn hoeft zich met het oog op Let's have a Party niet in een keurig kostuum te hijsen en Hans Kazan in gesprek met Marga Scheide, morgenavond te gast in Let's have a Party: „Ik wilde niet mister Prijzenslag worden, ik had het gevoel in mijn ontwikkeling stil te staan." foto cpd ook dat ervaart hij ten opzichte van Prijzenslag als een verade ming. „Ik moest altijd netjes in het pak en met een stropdas om voor de camera. Dat stond vast gelegd in de rechten van het programma. Prijzenslag verliep altijd volgens een strak schema. Let's Have a Party is spontaner." De presentator blijft zich voorlopig richten op amuse mentsprogramma's. „Daar ben ik mee vergroeid. Ik doe al goo- chelshows vanaf mijn negen tiende. Het zou ongeloofwaar dig overkomen als ik plotseling actualiteiten ging doen. Dat is net zoiets als Koos Postema die ineens de Showbizzquiz gaat presenteren. Toch heeft Hans Kazèn wel wat wensen voor de toekomst: „Zo'n programma als Viola Holt deed, De Zevende hemel, dat lijkt me fantastisch. De infotain- menf-richting trekt me wel." Wat Hans Kazèn in het nieu we winterseizoen bij RTL 4 gaat doen is nog niet bekend. Dat hij een programma krijgt, staat wel vast. „Ik heb zelf ook wat ideeën bij programmadirecteur Bert van der Veer neergelegd. Ik hoor het wel." (RTL 4, morgenavond om 20.55 uur). DEN HAAG GPD Veronica doet deze zomer de Nederlandse kust aan. Onder de titel 'Veronica Marlboro Music Tour' organiseert de omroep een reeks grote concerten in zes badplaatsen. Onder meer zullen Chris Isaak. The Gipsy Kings', Willie DeVille, The Jeff Healy Band, Jocelyn Brown en Juan Luis Guerra verschijnen op een van de beach party's. In de voor programma's treden ondermeer op Kid Creole The Coconuts, Mothers Finest. Arno Hintjens en Screaming Jay Hawkins. F,r zijn ook Nederlandse groepen geconctracteerd: The Golden Earring. De Dijk, Candy Dulfer en Rowwen Hèze. De openluchtconcerten bie den per keer plaats aan zo'n 50.000 mensen. Het eerste con cert, dat op 12 juni in Scheve- ningen plaatsvindt, isgratis; een toegangskaartje voor de concer ten in Zandvoort (26 juni), Den Helder (10 juli), Almere (24 juli), Haringvlietdam (7 augustus) en Wijk aan Zee (21 augustus) be draagt 12.50 gulden. De voorprogramma's van de concerten, waarvan de TV-uit- zendingen steeds rond 21.00 uur beginnen, vangen rond de klok van 19.00 uur aan. Hoogte punten uit deze voorprogram ma's worden 'semi-live' uitge zonden, de hoofdprogramma's worden steeds 'live' op het scherm gebracht via Nederland 2. Radio 3 zal bovendien de hele dag vanaf het strand live-uit zendingen verzorgen. Want be halve popmuziek, zijn er meer evenementen tijdens de 'stranddagen'. Overdag zullen er diverse de monstraties te zien zijn en kan er actief worden deelgenomen aan sport en spel. Zo zal onder leiding van surfer Stephan van den Berg het surfkampioen- schap voor de jeugd tot 18 jaar plaatsvinden. Ook worden zeil- Zaterdag 12 juni. Scheveningen. Aanvang concert 19.30 uur: TV-uitzending: 21.10 uur-22.40 uur. Screaming Jay Hawkins en The Golden Earring. Zaterdag 26 juni Zandvoort. Aanvang concert: 19.00 uur; TV-uitzending: 21.00 uur-22.40 uur. The Radio's, Kid Creole The Coconuts en Chris Isaak. Zaterdag 10 juli Den Helder. Aanvang concert 19.00 uur; TV-uitzending: 20.50 uur-22.20 uur. Candy Dulfer, Surprise Act en The Gipsy Kings. Zaterdag 24 juli Almere. Aanvang 19.00 uur; TV- uitzending: 20.50 uur-22.20 uur. De Dijk, Willy DeVille, The Jeff Healy Band. Zaterdag 7 augustus Haringvlietdam. Aanvang concert: 19.00 uur; TV-uitzending: 20.50 uur- 22.20 uur. Arn'o Hintjens. Mothers Finest, Jocelyn Zaterdag 21 augustus Wijk aan Zee. Aanvang con cert: 19.00 uur; TV-uitzending: 20.50 uur-22.20 uur. Rowwen Hèze, Surprise act, Juan Luis Guer- en catamaranwedstrijden ge houden, worden demonstratie wedstrijden beachvolleyball ge houden en is er een stuntvlie gershow te zien. Parachute springers zullen uit een vlieg tuig springen en op een vlak van vijf bij vijf meter landen. Schatgravers kunnen gaan zoe ken naar de nieuwste Sony mi ni-disc. In de eerste aflevering, mor genavond, treedt de Haagse band The Golden Earring op. De veertigers George Kooij- mans, Rinus Gerritsen, Barry Hay en Cesar Zuiderwijk staan op het hun zo vertrouwde Sche- veningse strand ter ere van het 175-jarig bestaan van de hof stad. Screaming Jay Hawkins, ofte wel The Godfather of Voodoo Rock'n'Roll staat in het voorprogramma. De oude roc ker brengt ondermeer I put a spell on You en The constipation Blues. (Nederland 2, morgenavond om 21.10 uur). AMSTERDAM HANS VISSER et is eigenlijk niet I meer van deze tijd: .JL JL. een bijna twee uur durend toneelstuk op TV uit zenden. In Hoog tijd zijn slechts twee oude mensen te zien. Ook de entourage, een keuken, is weinig dynamisch. Maar aan de andere kant: in het theater loopt zo'n stuk ook. Niet minder dan 205 maal speelden Mary Dres selhuys en John Kraaykamp sr. de voorstelling Hoog tijd. En ook op televisie blijkt deze con frontatie tussen twee oude mensen op een cruciaal mo ment in hun leven, voortreffelijk te werken. Een stuk dat bol staat van de spanning, die zich zo nu en dan ontlaadt in bitterzoete humor. Vakwerk van twee acteurs. En knap zoals regisseur Jean-Pierre de Decker dat op televisie weet te brengen. Hoog tijd werd geschreven door de Amerikaan Tom Cole. Coot van Doesburg maakte de vertaling en Shireen Strooker voerde de regie over het spel van twee oude rotten in het vak. Mary Dresselhuys werd soms verrast door de manier waarop Strooker met haar ervaring uit het improvisatietheater het spel benaderde. „Bijvoorbeeld met je rug naar het publiek in een koelkast staan kijken. Maar dan dacht ik: laat ik het maar doen. En dan bleek het later zelfs heel leuk te zijn." Improvisatie... Kraaykamp had nogal eens de neiging om tijdens de voorstelling af te wij ken, maar „als een schooljuf frouw greep ik dan in", vertelt Dresselhuys. „Als je toegeeft raakt zo'n stuk van de rails." De samenwerking met Kraaykamp was niettemin prima. „Daar hoefde je ook niet zo veel moei te voor te doen. Het zijn ge woon goede rollen." Brutaler Het toneelstuk hoefde nauwe lijks bewerkt te worden om voor uitzending op televisie geschikt te worden gemaakt. In verband met de lengte werd soms iets gesneden in de tekst en ten be hoeve van de camera werd de mise en scène hier en daar aan gepast. Voor'de acteurs bete kende de registratie dat het spel wat 'kleiner' mocht zijn. „Op het toneel speelde John veel brutaler herinnert regisseuse Shireen Strooker zich. John Kraaykamp sr. en Mary Dresselhuys in Hoog tijd: ouderwets TV- toneel in de goede zin des woords. foto cpd Vergeleken bij het theater wint het stuk door het ingehou den spel aan intimiteit. „Zach ter en ontroerender", vindt schrijver Tom Cole zelf. Hij heeft zijn stuk in vele versies, over de wereld, teruggezien. Telkens was het voor de regis seurs en spelers kiezen tussen blijspel en tragedie. Maar voor hem is het een mengeling. „Ook dat komt in deze televisie-be werking heel goed tot zijn recht." Cole is ook zeer te spreken over de manier waarop zijn stuk op televisie wordt gebracht. „In Amerika worden vaak twee fou ten gemaakt. Ze nemen iets op in een leeg theater, of ze maken het als een film. Maar deze aan pak, spelen in een studio voor een publiek, zodat er sprake is van een soort contact met het publiek, dèt bevalt me uitste kend." Ook Mary Dresselhuys is te vreden over de televisie-regi stratie. „Eigenlijk houd ik niet van televisie. Ik ben vaak zo le lijk. Ook de manier van werken, dat opnemen in losse scènes, bevalt me niet. Maar hier heb ben we gewoon telkens een hele acte kunnen opnemen, waar door je in je ritme blijft." Verkocht Ze heeft Hoog tijd indertijd zelf uitgekozen. „Ik las erover, heb het stuk meteen aangevraagd en ik was gelijk verkocht. Bo vendien had ik nu eens een rol waarvoor ik niet 20 jaar te oud ben. Maar ook dit keer is het geen karakter dat heel dicht bij mij me staat. Voor acteurs van onze leeftijd valt er trouwens niet zo veel te kiezen. Repertoi re als dit is beperkt en we geven elkaar daarom wel eens tips. Herfst in Riga' bijvoorbeeld, dat ik nog met Ko van Dijk heb ge speeld, is me destijds aangera den door Peggy Ashcroft. En een stuk als Koningin Moeder dat ik met Carol van Herwijnen ga spelen, dat komt dan weer uit Italië." Maar wellicht komt er meer. „De mens wordt ouder", con stateert Cole. „En daarmete wordt het interessanter om je te verdiepen in de problemen die daarbij horen. Nee, mijn ouders stonden niet model voor dit stuk. Mijn moeder was op haar zeventigste nog energiek, maar twee jaar later klaagde ze dat zij zo langzaam werd. Dat is dan slechts een element, dat ik heb laten meespelen. „Voor acteurs is dit een zwaar stuk. In Amerika was het heel moeilijk om er mensen voor te vinden. Net als in Duitsland waar het nu tóch gaat. Ze waren daar bang voor de scène waarin over seks wordt gesproken. Maar hier spelen ze zo'n stuk gewoon. Mary snèpt waar het om gaat en durft dat te spelen." Maar volgens haar is er meer. „In Amerika spelen ze vijf avon den en twee matinees. Dat moet, want het is te duur om een theater,.waar een lange se rie speelt, een of twee avonden per week leeg te laten staan. Maar wij worden hier in de wat ten gelegd. We spelen drie. vier keer per week. Hooguit vijf als we in Amsterdam staan. Als ac trice leef ik hier in een artistiek paradijs." (Nederland 3, vanavond om 19.59 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8