Het leven in romantiek gedrenkt Chinese moderne kunstenaar is vaak wars van abstractie Oidipus is te dramatisch, te erg en te veel Cultuur&Kunst Duitse en Franse hofmuziek op Leids Barok Festival VRIJDAG 11 JUN11993 27 Latijns-Amerika centraal op 24ste Poetry International rotterdam anp/gpd 'Alles gaat voorbij, maar de an dere kant op'. Dat is het motto van de 24ste editie van Poetry International die vandaag in Rotterdam begint. Het is een re gel van de Argentijnse tango- dichter Roberto Juarroz. Een andere regel uit één van zijn ge dichten ('Een streep duisternis is makkelijker gezet dan een streep licht') komt in neonlet ters aan het pand van Siegers op het Weena te hangen. Ook zijn er diverse tango-optredens op dit jaarlijkse topfestival voor poëzieliefhebbers. Latijns-Amerika staat dit jaar centraal. De meer dan 50 aan wezige dichters gaan een selec tie uit het werk van Juarroz her dichten in hun eigen taal. Aan hem is dit jaar het vertaalpro ject gewijd. Rutger kopland, Martin Reints en Judith Herz- berg vertalen zijn gedichten in het Nederlands. Een andere gast is Breyten Breytenbach, de Zuidafrikaanse dichter die wegens zijn werk tussen 1975 en 1982 in de ge vangenis heeft gezeten. Om die reden kreeg hij in 1981 het Poe try International Eregeld, een prijs van 10.000 gulden. Op 16 juni wordt bekend wie deze on derscheiding dit jaar krijgt. Het festival begint vanavond met Poetry Local, een nieuw onderdeel waarin zeven Rotter damse dichters optreden met hun favouriete poëten. Le Bal du Festival is morgen de officië le start met onder meer Argen tijnse dichteres Felicitas Casa- valle en Henri Habibe (Curasao) en conferencier Freek de Jonge. Ook is er de première van een voor Poetry gecomponeerd stuk van het Nederlands Dubbelriet Ensemble. Een andere samenwerking is die met het kinderproject Boe- kieBoekie. Dit jaar is kinderen uit verschillende landen ge vraagd een (muziek)poëziepos- ter te maken, waarop tot nu toe al 300 reacties zijn binnengeko men. Ook het Ro Theater neemt deel aan het festival met 'de Nacht van Omeros', het epos van Derek Walcott, in een nachtmarathon van donderdag 17 op vrijdag 18 juni. Natuurlijk zijn er de gebruike lijke leesavonden met 21 deel nemers met onder meer Hugo Claus, James Fenton, Günter Kunert, Charles Simic, Willem van Toorn en Eddy van Vliet. Op de slotavond op 19 juni wordt de C. Buddingh'-prijs voor nieuwe Nederlandse poë zie uitgereikt aan één van de drie genomineerden, te weten Rouke van der Hoek, Herman Leenderen Jan Roeven. Poetry International, 11 t/m 19 juni, Kleine Zaal de Doelen Rotterdam. Poetry on the Road, 19 en 20 juni Theater a/d Markt Enschede en 20 juni in De Koperen Tuin te Leeuwarden. Voor meer Infor matie: 010-41 34330/2171700. De Dijk op feest Julianastraat Alphen alphen aan den run Zeven ondernemers uit de Alphense Juliana straat houden op zaterdag 26 juni een zomerfeest. Er zijn vanaf 11.00 uur modeshows, een play-backwedstrijd een danscontest voor kinderen tot 12 jaar en bodybuild-demonstraties. De Kwik Bacchus Band zorgt voor de muziek. Voor het goede doel kun nen bezoekers hun haar laten knippen voor een gulden per gram. De opbrengst gaat naar de Dierenambulance. Op het po dium aan de Pardijslaan speelt vanaf 19.30 uur de twaalfkoppige Querelle All Star band. Vanaf 21.00 uur is er een optreden van De Dijk. Voor informatie en aanmelding over de play-backwed strijd en de danscontest, telefoon 01720-76723. Creatieve Zomermarkt in Warmond warmond» Rond het Dorpsplein bij de pomp in Warmond zijn op zaterdagen in de maanden juni, juli en augustus van-11.00 tot 16.00 uur creatieve zomermarkten. In een zestal kramen worden werken en technieken gedemonstreerd. De produkten zullen ook te koop zijn. Exposities in Leiden leiden Leidenaar Pieter van der Heijden exposeert tot eind deze maand gedichten in Koffiehuis/Galerie Fenix aan de Botermarkt 26 in Leiden. Begin dit jaar verscheen zijn eerste gedichtenbun del onder de titel 'Gaat u maar zitten' over zeer uiteenlopende onderwerpen. De Amsterdamse fotografe Els van der Monde ex poseert deze maand haar foto's, gemaakt in Genua, bij Serge Knipkunst aan de Nieuwe Rijn in Leiden. Vandaag, tot 21.00 uur, en morgen, van 11.00 tot 15.00 uur, bestaat de mogelijkheid werk te bekijken van 37 examenkandidaten van de opleidingen Kreatieve Handvaardigheid en Kreatieve Bezigheidsbegeleiding. De expositie wordt gehouden in het gebouw van K&O aan de Oude Vest, ingang Hazewindsteeg. Exposities in Alphen alphen aan den run» De Vereniging Atelier Pro Arte houdt morgen en zondag de jaarlijkse expositievan werken van cursusten. De expositie is beide dagen geopend van 11.00 tot 17.00 uur in het verenigingsgebouw achter de Oudhoornsekerk tegenover zie kenhuis Rijnoord aan de Oudhoornseweg 94 in Alphen. In de Openbare Bibliotheek Alphen, aan de Thorbeckestraat wordt tot 27 juni een overzichtsexpositie gehouden van werk van René Jansen. De Streekmuziekschool aan de Burgemeester Visserpark toont tot 26 juni werk van de kunstenares Lieske den Duik. Deze tentoonstelling is dagelijks te bezichtigen tussen 9.00 en 20.00 uur. Duitse en Franse hofmuziek is het thema van het Leids Barok Festival dat op maandag 14 juni begint. En dat betekent ruim baan voor componisten als Te- lemann, Handel, Bach, Coupe- rin en Boismortier. Een week lang brengen diverse gezel schappen hun muziek ten ge hore in de Waalse Kerk aan de Breestraat. Het slotconcert op vrijdag 18 juni met vijf clave- cimbels vindt plaats in de Pie terskerk. Musica ad Rhenum opent het festival. Onder leiding van Jed Wentz brengt het ensemble werk van onder meer Bach en Handel. Dinsdag treedt La Ban de du Nord aan dat composities speelt van Couperin en Bois mortier. Het gezelschap bestaat nog niet zo lang en is gevormd uit musici uit bekende ensem bles als het Leonardo da Vinei Consort. Op woensdag geven Karei Smagge en sopraan Margot Kal- se een concert. De clavecinist begeleidt de zangeres op drie instrumenten: clavecimbel, or gel en pianoforte. De twee bren gen het smartelijke verhaal van de in de steek gelaten Arianda. Verder staat er liederen op het programma van onder meer Haydn. Donderdag staat in het teken van Bach, Handel en Telemann. Het plaatselijke Academie de l'Eglise Wallonne de Leyde gaat hun composities uitvoeren. Het gezelschap bespeelt, authentie ke instrumenten of kopieën daarvan. De vaste kern van Aca demie de l'Eglise Wallonne be staat uit twee traversospelers die op Rottenberg kopieën spe len, een barokcelliste met een Engelse cello uit 1740 en een clavecinist op een Silbermann kopie. Het laatste concert op vrijdag is tevens het klapstuk van het Barok Festival. In de Pieterskerk staan vijf clavecimbels. Daar naast spelen zeven luiten en zijn er een strijkorkest en zan gers aanwezig. Ze brengen een Brandenburgs concert van Bach en geven uitvoeringen van Itali aanse meester en de Neder landse componisten als De Wert. De concerten in de Waalse kerk beginnen om 20.00 uur. De slotvoorstelling in de Pieters kerk is om 20.30 uur. Kaarten 17,50 per concert zijn verkrijg baar bij K&O en de VW. Ook is er een passepartout voor 32,50 gulden dat de koper recht geeft om alle voorstelling van het Ba rok Festival bij te wonen. theater recensie dick van teylingen Koning Oidipus van Sofokles, gespeeld door De Jon kies. Regie: Bert Jonk. Vertaling. Stefan van den Broeck en Johan Boonen. Kleding: Karin Smit. Gezien: 10/6, De X, Leiden. Herhalingen: vanavond in De X, 12/6 Parktheater, Alphen aan den Rijn, 24/6 schouw burg, Leiden. Koning Oidipus is de laatste voorstelling van De Jonkies. Achttien jaar lang ver zorgde regisseur Bert Jonk met leerlin gen op De Vlietschans schooltoneelvoor- stellingen die minstens goed waren en soms van uitzonderlijke klasse. Ook na fusie- en andere ellende ging Jonk door. Hij liet zijn spelers het mooie van toneel vooral zelf ontdekken en speelde on danks zijn bescheiden positie en optre den met De Jonkies een rol in het Leidse culturele leven. Maar ook de laatste voorstelling van een lange reeks moet je op zichzelf be schouwen. Oidipus hoort voor mij niet bij de toppers van De Jonkies. Dat komt vooral door het stuk. Deze tragedie van Sofokles is een detective waarvan de toe schouwers vanaf het begin de plot al kennen. De hoofdrolspelers weten pas na een lange tijd en veel woorden wat de toe dracht was: de koningszoon Oidipus was door de goden voorbestemd om zijn va der te doden en met zijn moeder naar bed te gaan. Hij werd als baby gedumpt in een verlaten streek, maar herders von den hem, hij groeide op, doodde op een driesprong een stel tegenliggers die niet opzij wilden gaan, redde de stad Thebe en werd daar koning. Die baan was net vrij. Hij trouwde met de koningin die toevallig net weduwe was geworden. Ja ren later lijkt er een vloek op de stad te rusten: de goden zijn boos om de moord op de oude koning en Oidipus belooft de schurk zwaar te straffen. Heel geleidelijk wordt het hem duidelijk dat hij dat is. De koningin hangt zich op. Hij steekt z'n ogen uit. Wie zou daar geen complex van krijgen? Oidipus is een zwaar nootlotsdrama en wordt zwaar gespeeld. Knap, maar zwaar. Zoals meestal bij De Jonkies is het spelpeil en de tekstbehandeling uitste kend: ingeleefd en helder. Dat geldt bij uitstek voor Peter-Paul Bruens in de ti telrol. Maar hij is ook het meest verant woordelijk voor de indruk die het hele stuk maakt: die van een auto die negen tig rijdt in de derde versnelling. Het is te dramatisch, te erg en te veel. Bij Medea vorig jaar lukte het nog prachtig, grote emoties groot uitspelen. Haar positie, veroorzaakt doordat haar geliefde haar groot onrecht heeft aange daan, is menselijker en makkelijker na te voelen dan die van Oidipus, die een speeltje is van het goddelijk noodlot. Aan zijn positie is met geen mogelijkheid iets te veranderen, hoe hij ook buldert. Pe- ter-Pauls mooie toneelstem kreeg er een hees randje van. Dat was het, achttien jaar Jonk en De Jonkies. Om in de stijl van het konings drama te blijven: De Jonkies zijn dood, leve Bert Jonk. Die vast niet stil zal gaan zitten. Aztec Camera en de oase van beheersing Voor altijd wonderkind. Roddy Frame draagt het onver mijdelijke lot met ere. De pers, nu al dertien jaar verwend met zijn talent, houdt zich dit keer massaal in de coulis sen schuil. De ontkenning van de pracht. Alsof Aztec Ca mera er plotseling niet meer toe zou doen. Hier rest een minzaam schokschouderen: ,,Ik hou vast aan de kleine ruimte die me gegund is." Aan Frame, de pas 29-jarige ve teraan, ligt het niet. Het roman tische ventje uit East Kilbride, aan de rand van Glasgow, heeft mettertijd tenminste zijn be scheidenheid niet verloren. Charmant is hij nog altijd, op een ontwapenende manier. Hij probeert achteloos te roken, maar hij rookt onhandig. Hij nipt witte wijn op klaarlichte dag, maar witte wijn staat hem niet. Zou hij juist daarom zo vertederen? Vrouwen die hem leren kennen, dopen hem ter stond 'een schatje'. Hij zei het eerder en hij zegt het nog steeds: „Mijn enige am bitie was om werkloos te wor den en een band te hebben." Maar werkloos is hij dus reeds lang niet meer. Aztec Camera is zijn alledaagse alibi geworden, een merknaam voor zijn poë tisch cynisme. Literatuur-op- muziek is het vaak. Maar zijn nieuwe, vijfde proeve van be kwaamheid, het album 'Dream land', schijnt de pers op het Eu ropese vasteland onberoerd te laten. Dezelfde media, nota be ne, die hem jarenlang liefdevol koesterden. „Het verbaast me niets", zegt hij, met hoogwaardig Schotse tongval. „Dit album heeft eigen lijk niets uit te staan met wat momenteel populair is, toch? De laatste keer dat ik voor m'n gevoel zelf 'in' was, was ik 18 of zo. Toen speelde ik akoestische gitaar in een tijd dat folk weer een tijdje opgang maakte. Nu doen hardrock en dance-mu- ziek het goed, maar ik voel me tot geen van beiden (meer) aan getrokken. De dance-scene heeft me erg vermoeid, mag ik wel zeggen. Ik heb veel tijd op Ibiza doorgebracht, ik heb de house- en de XTC-scene mee beleefd, tot 's morgens zes uur naar techno-muziek geluisterd, maar het heeft me uitgeput. Als ik thuiskwam, begon ik van de weeromstuit Kate Bush te draai en, of ambient music van Eno." Sakamoto Ibiza bracht Frame nog wel in contact met Ryuichi Sakamoto, het genie achter het vroegere Yellow Magic Orchestra, en solo vooral bekend geworden door zijn soundtrack voor de film 'Merry Christmas, Mr. Lawren ce' (met David Bowie). Sakamo to bleek zowaar een fan van Az tec Camera te zijn. Over een producer voor het volgende Az tec Camera-album hoefde niet lang meer nagedacht te worden. „Ik heb Sakamoto daarna zien optreden in Londen. Hij speelde die avond veel piano, en ik wilde juist veel piano op dit album hebben. Ryuichi bleek bovendien een groot ar rangeur te zijn. In die opzichten heeft hij een grote invloed ge had op 'Dreamland'. Hij wilde graag een album maken in de stijl van de vroege Aztec Came ra, waar ik eigenlijk een andere kant op wilde. Maar hij heeft gewonnen, denk ik. Zonder hem had het resultaat ruiger ge klonken." 'Dreamland' loopt over van muzikale en poëtische talenten. Meer dan op de wisselvallige voorganger, Stray, verraadt dit album een zacht gemoed. Ro mantiek, in de mooiste woor den en klanken gevangen. Maar wie gelooft er tegenwoordig nog in romantiek? Gekke plaat Flij leunt achterover, een nieuw filtertje klunzig tussen de vin gers. „Ik wilde terug naar het idee van de singer/songwriter, ik wilde iets zachts maken. Een oase. Maar het is een gekke plaat geworden. Ik ben geen spontaan mens. Ik heb dit keer bijvoorbeeld wel erg veel tijd aan de teksten besteed. Dat kwam omdat ik weer meer was 'Schatje' Roddy Frame: „Mijn enige ambitie was om werkloos te worden en een band te hebben." FOTO ANNETTE VLUG gaan lezen. Romantische litera tuur, met name. Over de Spaan se burgeroorlog, onder meer, over hoe die de mensen op een persoonlijk vlak raakte. Door zulke literatuur raak ik dan op mijn beurt weer geïnspireerd, maar het betekent wel dat ik eindeloos aan m'n teksten blijf schaven." Grijns. Vertelt dat zijn laatste vrucht, van een paar weken te rug, 'een soort U2-song' is ge worden, maar de tekst is van een andere orde: „Te ingewik keld." Titel van het nummer: 'Imperfectly'. Onvolkomen, ge brekkig. „Gaat over de gebrek kigheid van het leven. Dat je al leen maar dingen kunt verlan gen. En dat de dingen waar je altijd naar hebt verlangd, tegen vallen als je ze daadwerkelijk krijgt. Vertel mij wat..." En, meewarig: „Ik probeer nog steeds de liefde te doorgron den." 'China Avantgarde' in de Kunsthal in Rotterdam 'De geeuwende man' van Fang Lijun. rotterdam barenda grutterink De Chinese moderne kunste naar is vaak wars van abstractie. Dat valt op te maken uit de ten toonstelling 'China Avantgarde' die rot en met 22 augustus te zien is in de Kunsthal in Rotter dam. Er worden zo'n zestig heden daagse Chinese kunstwerken getoond, allemaal ontstaan na het neerslaan, in juni 1989, van de studentenopstand op het Plein van de Hemelse Vrede. Slechts enkele werken zijn non- figuratief. Het meeste ligt dicht bij de Chinese werkelijkheid van dit moment. Volgens mede-samensteller Hans van Dijk, specialist in de Chinese moderne kunst, zijn er waarschijnlijk twee verklaringen voor de reiistische voorliefde van de Chinese moderne kun stenaars. „Ik denk dat het komt doordat de Chinese samenle ving op zichzelf al genoeg mate riaal biedt voor een kunstenaar, zeker nu zij zo snel verandert. Bovendien stond de traditionele Chinese kunst ver af van de werkelijkheid. Het was atelier kunst en abstracte kunst is dat in feite ook weer. Daar merk je bij de Chinese moderne kunste naars nogal wat weerstand te gen. Realisme is voor hen juist een ontdekking." De Chinese hedendaagse kunst lijkt de samenleving, al thans op het eerste gezicht, zonder al te veel commentaar te registreren. Kritiek is er wel, maar wordt indirect en vaak met humor verwerkt. „Het is niet erg Chinees om zo direct stelling te nemen", denkt Van Dijk, dje geruime tijd in het land heeft gewoond. Liet werk van Yu Youhan staaft deze ver onderstelling. De bankiersfami lie waaruit deze nu vijftigjarige kunstenaar stamt, had zwaar te leiden onder Mao. Youhan schilderde hem aan de hand van propaganda-foto's en ver werkte daar wat volkskunst tus sen. „Hiermee zegt hij dat Mao niet als individu moet worden gezien, maar als een onderdeel van de cultuur van zijn tijd." Geng Jianjyi is het toonbeeld van humor in de Chinese kun stenaarswereld. Hij steekt onder meer de draak met de bureau cratie van zijn land. Hij ont wierp namaak-formulieren waarop collega-kunstenaars zich konden aanmelden voor een expositie. Zeker dertig col lega's beantwoordden de malste vragen: wat is uw bloedgroep en wat is uw lievelingsdier. Enkele formulieren zijn ook (in het Duits vertaald) in de Kunsthal te vinden. Door het neerslaan van de studentenopstand is de humor dus niet verdwenen, maar vol gens Van Dijk ging wel veel van het idealisme van de Chinese moderne kunstenaars verloren. „Vóór die tijd hadden ze vaak het idee dat kunstenaars een leidinggevende rol in de samen levingItonden spelen. Nu is er meer een sfeer van pluk-de- dag." De ontwikkeling van de kunst, die de laatste vijftien jaar zeer snel was gegaan, kwam na de opstand tijdelijk stil te liggen, maar zet zich inmiddels weer voort. Belangrijke tentoonstel lingen komen weer voor. „Er wordt wel op kunstenaars gelet en dat geeft toch een wat ander klimaat. De Chinese kunsttijd schriften bijvoorbeeld zijn na de opstand een stuk saaier gewor den. Maar China ziet graag har de valuta binnenkomen en dus aiI de overheid niét .ii te veel bezwaar maken als een kunste naar zijn werk aan het buiten land kan verkopen." Er exposeren zestien Chine zen in de Kunsthal, variërend van 27 tot 50 jaar. Vier van de zestien zijn na 1989 afgestu deerd. Twaalf van de zestien kunstenaars wonen en werken nog in China. Er is maar één vrouw hij: Vu Hong, meteen ook de iongste van allemaal. Met name bij haar schilderijen 'De jonge pioniers' en 'De beginners' valt de na drukkelijke technische scholing op. Van Dijk: „De kunstoplei dingen in China zijn technisch inderdaad erg goed. Er heerst nog altijd een sfeer van het volk dienen met een ambacht. Artis tiek ligt het op een laag niveau, maar - en daar heb je weer één van die tegenstrijdigheden - in de bibliotheek kirnncn de stu denten wel kennisnemen van de moderne ontwikkelingen op artistiek gebied in de rest van de wereld."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27