Di 'In dit vak moetje veel slikken' UIT Rtv show 'Eerst was ik Leontine, nu weten ze ook mijn achternaam' VOENSDAG 9JUN11993 Radioman Willem van Beusekom, het geweten van Hilversum iscjockeys zijn dus altijd van het slag, dat maar een ind de ether in leutert. Neem lleen Willem van Beusekom naar. Al geruime tijd is hij di- ecteur Radio bij de NOS. Laatst verd hij gestrikt voor het voor- itterschap van Conamus, de tichting die zich inzet voor de nuziek van Nederlandse bo- lem. Dat zijn nog eehs andere ;eluiden dan het gebruikelijke ;ezever over geestelijke lichtge wichten, die niets anders kun- )en dan op 78 of nog hogere beren muziek overschreeuwen pet platte onzin. Zonder kennis ran zaken word je niet geroe- )en voor de functies die Van ieusekom thans vervult. IILVERSUM GERARD VAN PUTTEN ,Ik ken veel deejays die abso- uut niet dom zijn. Zelf ben ik laar het levende bewijs van. 'ersoonlijk ben ik niet zo ver- >aasd dat ik in het management )en terechtgekomen. Toen ik j)ij de omroep ging werken, stu- peerde ik politicologie. Ik dacht tan een carrière in de diploma- lie. Politiek bestuurder worden, pat ambieerde ik in die lijd !>ok." Van Beusekom, ooit begon- ïen bij de VARA, vindt de radio iog altijd een ongelooflijk leuk ïn belangrijk medium. In al z'n iacetten. „Als brenger van ont- Ipanning, als waarnemer van illerlei fascinerende culturele pitingen, maar ook als uitvoer- ïer van z'n journalistieke func- •ie. Radio is een snel medium, lat alles verslaat. In dubbele be ekenis. Ik hecht aan Radio 1 als nformatiezender." Geredeneerd vanuit de posi- ie die hij bekleedt is het hem I natuurlijk geraden op te merken i| lat de toekomstmuziek van de I adio tot ver na de eeuwwisse- i ing zal nagalmen. Het Meerja- j enplan dat na goed twee jaar I brainstormen' in oktober in verking is getreden, preten- leerde daarin te voorzien. Hoor /an Beusekoms hoopvol ge- 1 temde prognose: ,,De radio zal :eker niet de speeldoos van een elect publiek worden, wel van ■en groot publiek dat keuzes i veet temaken." Best mogelijk, maar zoals de 1 aken er nu voor staan is ideaal inders. Radio 3 heeft al lang 1 tiet meer het alleenrecht als jopzender, nu er diverse com- i nerciële stations zijn opgericht, ladio 2 mikt in de visie van Van ieusekom op de doelgroep die 1 le TV als amusementsverzorger jebruikt. Maar de luistercijfers gaan eerder in neerwaartse dan opwaartse richting. De tegen woordige aanwezigheid van ka belstations die zich over het Ne derlandse produkt hebben ont fermd, zal daar niet vreemd aan zijn. Radio 5 is nog altijd een lappendeken van een twintigtal zendgemachtigden, voor wie het ontvangen van de bood schap er minder toe lijkt te doen dan het uitdragen ervan. ,,De grote klacht van de luiste raars is dat ze Radio 5 niet kun nen vinden. Toen Radio 1 op de middengolf zat wist iedereen die zender wel op te sporen. Ra dio 5 heeft z'n image tegen als de vergaarbak van het bestel. Als je dat niet structureert, maak je het onaantrekkelijk - de - op zoek te gaan." Ondergeschikt Van Beusekom is sterk gepor teerd voor een charter, een soort handvest waaraan de zendgemachtigden op Radio 5 zich zouden moeten houden. „De organisaties zouden meer ondergeschikt moeten worden gemaakt aan het programma concept. Nu komt het geregeld voor dat ik me afvraag: was het echt nodig dat dit programma werd gemaakt?" Er zit meer muziek in Radio 4, sinds de herstructurering van de zenderredactie. Dat wel. Maar nog altijd hoort hij musi cologen, quasi-deskundigen en would be-experts onnodig lange verhandelingen geven over wat de componist mogelijkerwijs met het desbetrefferyJe muziek stuk meer heeft bedoeld dan mensen vermaken. Een etmaal lang klassieke muziek draaien zonder daar een woord aan toe te voegen, spreekt hem ook niet aan. „Maar als de ene dag non stop klassiek wordt gedraaid en je de volgende dag op hetzelfde tijdstip meer gesproken woord dan muziek hoort, word ik ook kwaad. Je kunt best iets zinnigs over de muziekcultuur zeggen, maar het is een kwestie van vakmanschap hoe je dat kunt doseren." Het profiel van Radio 1 kent volgens Van Beusekom een bre de appreciatie, zeker nu de in formatiezender niet meer is aangewezen op het doffe geluid van de middengolf. „Het enige dat zich daar wreekt, is dat er veel dubbel wordt gedaan. De redacties van de actualiteiten rubrieken zijn nogal gespitst op de invulling van hun eigen pro gramma. Het gevolg is dat te vaak redacteuren bij het nul punt moeten beginnen om iets op te bouwen. Als je dat zou kunnen verbeteren... Er wordt nu te veel in de waan van de Wat zou het niet mooi zijn, mijmert Van Beusekom, als er een nieuwsredactie bestond waarin alle omroepen hun mensen hebben zitten. Zou er ook meer aan onderzoeksjour nalistiek kunnen worden ge daan. „Op de werkvloer, waar het journalistieke hart klopt, willen ze graag. Maar in de ho gere regionen stellen ze zich on ophoudelijk de vraag of de identiteit dan niet in gevaar Willem van Bêusekom: „Niemand hoeft er bevreesd voor te zijn dat er een spanningsveld ontstaat tus sen de directeur Radio van de NOS en de voorzitter van de stich ting Conamus." FOTO LEENDERT JANSEN komt. Als het gaat om onder werpen die het regionale belang ontstijgen zou er trouwens ook meer dan nu gebruik moeten worden gemaakt van wat in de regio wordt geproduceerd. Ik geef toe dat Hilversum lang ar rogant is geweest. Ik ben voor stander van samenwerking met de regionale omroepen. Ver moedelijk zal de discussie over de Hilversumse arrogantie dan ook verstommen. Trouwens, de regionalen zouden op hun beurt niet Hilversummetje moeten spelen, daar zijn ze niet voor opgericht. Het is onzin en geldverspilling als ze in de regio verbinding gaan zoeken met de correspondent in Tunis." Gezamenlijkheid De gezamenlijkheid wordt in Hilversum nu uitsluitend ge zocht als het zorgvuldig in het calamiteitendossier opgeborgen rampscenario zulks rechtvaar digt. Rampen vormen geen en kel punt van discussie. En als er iets bijzonders aan de hand is in en om het Koninklijk Huis zul len de omroepen de handen ook ineen slaan. Voor Van Beu sekom hoeft er niet zo vastom lijnd gehandeld te worden, maar in Hilversum hebben meer stemmen gezag dan de di recteur Radio van de NOS. Zijn opvatting bondig samengevat: „Eerst maar doen, als de toe stand ergens in de wereld ris kant dreigt te worden. Mocht na een dag of drie blijken dat het allemaal wel losloopt, dan kan de situatie altijd nog worden bijgesteld." Nu er in de loop der jaren zo veel omroepen tot het publieke bestel zijn toegetreden, acht Van Beusekom het ongewenst nog langer in al te starre struc turen te denken. De concurren tie slaapt niet, vandaar. „De processen verlopen in Hilver sum niet supersnel, je moet al tijd met veel mensen om de ta fel gaan zitten. Op bepaalde momenten kan dat heel frustre rend zijn. Dan denk je: jongens, we moeten wat gaan doen. An ders nemen straks de commer- ciëlen bezit van de ether. An derzijds ben ik bestuurder en diplomaat genoeg om te weten dat je zeker langs vijf, zes schij ven moet om iets te bereiken. In dit vak moet je veel slikken. De ellende is dat de optelsom woe de, frustratie en onbegrip geen bevredigende uitkomst ople vert." Een onvervalste radioman, Willem van Beusekom, daar over kan nauwelijks misver stand bestaan. Want waar is waar, last van camera-allergie heeft hij nooit gehad: meer dan eens liet Van Beusekom zich vroeger in beeld brengen. Maar als Willem van Beusekom zich nu nog laat uitbesteden aan de TV, laat hij slechts van zich ho ren. Eens per jaar als commen tator bij het Eurovisie Songfesti val. „Voor de TV heb ik het nu zes keer gedaan, voor de radio een stuk of drie keer en in totaal heb ik er nu zeventien festivals opzitten." Hij heeft iets met.de zo om streden, maar in elk geval inten sief bekeken liedjescompetitie. In 1959 begon het Songfestival voor hem als kleine knaap te le ven dank zij 'Een beetje'. Van Beusekom herinnert zich nog als de dag van gisteren dat Ted dy Scholten en John de Mol sr. op de landelijke finale moesten uitmaken wie Nederland mocht vertegenwoordigen. Het werd Teddy Scholten, die naderhand voor het 'oog van Europa' won. Met dank aan de uitermate gul le Italiaanse jury. Lang geleden. Hilversum 3 bestond nog niet. Maar de be- De 'zomerstop' remt nagenoeg alle acti viteiten in Hihrer- »um en dat betekent dat Neder- and moeizaam moet gaan af- cicken van Vrouwenvleugelhet ïieuwe succesprogramma van TTL4. De bewoners en aan lang van Vrouwenvleugel zijn net vakantie en de vraag of de- te vakantie tijdelijk, dan wel lermanent is behoort voorals- ïog tot de geheimen van Hil- /ersum. Wie de vele fans node '.uilen missen is onze nieuwste iter op soapgebied: Leontine kuiters, die de natie verraste net haar rol van de lesbische \nna ten Hage. Leontine blijft e bewonderen als de letterom- Iraaiende schoonheid van Het Rad van Fortuin want dat draait ook in de zomer gewoon door maar ook zij kan nog niet vertellen of de perikelen in .ni om de damesgevangenis nu wel of niet een voortijdig einde zijn beschoren. Leontine: „Ik zou het heel lammer vinden als werd beslo ten te stoppen. Ik kan het me nok eigenlijk nauwelijks voor stellen. Vrouwenvleugel is heel succesvol geweest. We zijn zelfs vierde geworden bij de nomina tie voor de Televizier Ring, niet niks voor zo'n kortlopende se rie, dus het lijkt me dat er een grote kans is dat het het volgend seizoen gewoon doorgaat. Of Leontine dan ook weer te bewonderen zal zijn? Ze hoopt van wel, want Vrouwenvleugel vond ze „leuk en leerzaam" en ze heeft er beslist nog niet ge noeg van. Een gesprek met een snel rijzende ster. die door de roddelbladen wel wordt om schreven als 'de mooiste vrouw op de Nederlandse televisie'. „Schrijven ze dat? Dat had ik zelf nog niet e.ens gelezen. Ik vind het wel een compliment. Maar ik vind het zelf niet hoor. Wie is dat dan volgens jou? Leontine denkt diep na. „Manon Thomas, die vind ik een heel mooi ge zichthebben." Denk je wel dat je veel aan je uiter lijk te danken hebt? „Jawel. Bij Het Rad ben ik natuur lijk puur gekozen op hoe ik er uitzie, en heus niet omdat ik zo'n leuke babbel heb of zo. Bij Vrou wenvleugel was dat anders, daar ging het echt om mijn acteer prestaties. Hoewel, misschien ook een beetje om de promotie, door mijn naamsbekendheid. Maar daar zit ik niet mee. ik kon lekker weer acteren en dat wilde ik graag. En je bent er weer een heel stuk beroemder door geworden. „Ja, de herkenning is zeker meer geworden. Vroeger her kende men mij alleen van Het Rad. dan riepen ze op straat: 'He, Leontine'. Nu weten ze ook mijn achternaam. Ik merk er zelf trouwens niet zo veel van, van die herkenning, ik loop ge loof ik met oogkleppen op of zo, maar vriendinnen zeggen altijd dat iedereen elkaar aanstoot en zo als ik langsloop. En ik krijg veel reacties, ook van mensen uit het vak. die zeggen dat ze het goed vinden wat ik doe." En Hans van der Togt, heeft die ook gereageerd? „Jaaaa, die vond het heel goed. ik kan niet anders zeg gen." Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Die bekendheid houdt wel in dat je flink over de tong gaat in de roddelbla den. Je zou zelfs een Geheime Affaire heb ben met René Froger. „René Froger woont gewoon net als ik in Amstelveen en we komen elkaar zo af en toe tegen, dat is alles wat er 'aan de hand is'. Ach, dat ge doe, het is wel verve lend. Je weet zelf soms niet wat ze schrijven, want vaak bellen ze je niet eens. Maar ik trek me er weinig van aan. De mensen die me echt kennen weten toch wel dat het allemaal niet waar is. En de mensen die me niet kennen, als die het allemaal geloven, ach, wat kan het me schelen. Ik denk trouwens toch dat mensen die bladen niet meer zo geloven. Ie dereen weet toch dat de helft Hoort dit soort dingen bij de prijs van het beroemd zijn? „Ik denk dat je als je aan dit soort werk begint er van uit moet gaan dat je in die bladen komt. Het is bijna onmogelijk om er uit te blijven. Maar ik heb geen hekel aan ze, hoor. Soms profiteer je ook van hen, ze ge ven je tenslotte naamsbekend heid." Wat heel breed uitgemeten is in de pers is de beroemde kus tussen Anna en haar vriendin Teun... „Ja, die kus. Heel Nederland sprak er over." Was dat moeilijk om te spe len? „Ja, dat was best moeilijk na tuurlijk, maar het stond er in één take op, dat was wel pret tig" Heeft je rol van Anna in vloed gehad op je optreden in Het Rad van Fortuin? „Ik heb in het begin inder daad geaarzeld over die rol, want de kans bestond natuurlijk dat een lesbische rol van in vloed zou zijn op mijn rol in Het Rad. Ik heb toen met Joop van den Ende gepraat, die vond dat ik het absoluut moest doen. Ik heb er achteraf ook helemaal geen spijt van gehad. Ik zorgde bewust dat ik er in Vrouwen vleugel totaal anders uitzag, geen modieus type, maar ie mand met 'net-niet' kleding, haar en make-up. Het is nu ook gebleken dat de twee heel goed samengingen." Hans van der Togt hoeft niet op zoek te gaan naar een nieuwe assistente? „Neeee, voorlopig niet. Ik wil heel graag doorgaan met acte ren en ik zou in de toekomst best wel zelf willen gaan pre senteren, dat lijkt me een hele uitdaging. En ik ben eigenlijk wel een beetje op zoek naar een uitdaging na Het Rad. Maar nu zou ik het nog heel moeilijk vin den om Het Rad te laten schie ten, ik vind het nog steeds heel erg leuk om te doen." Dus fans van Leontine, vreest niet, vooralsnog blijft zij gra cieus als immer stralen voor het letterbord. En als het de RTL- hotemetoten behaagt, zien we ook Anna ten Hage in septem ber weer terug op het scherm. Om het wachten te verkorten, bijgaand een mooie foto van onze Enige Echte. Voor boven uw bed. GESPROKEN >?s langstelling voor de lichte mu ziek in het algemeen en het Songfestival in het bijzonder is er nu niet minder om. Onlangs liet hij zich benoemen tot voor zitter van de stichting Cona mus, waar hij John de Mol sr. als directeur aantreft. Zo laten verleden en heden zich aardig harmoniëren. Erebaan „Een erebaan, mmh, ja, voor een deel mag dat best zo wor den uitgelegd. Het bestuur van Conamus wordt traditioneel voorgezeten door iemand die niet uit de wereld van muziek uitgevers, componisten en tekstschrijvers komt. De hoofd taak van Conamus is promotie maken voor de lichte muziek in het belang van componisten, tekstschrijvers en uitvoerenden. Het is niet zo dat ik eens per jaar alleen maar die vergader hamer in m'n hand neem. Het is toch wel de bedoeling dat Co namus enig beleid gaat ontwik kelen voor de rest van deze eeuw." Kan Conamus zich een betere pleitbezorger van de lichte mu ziek wensen dan de directeur Radio bij de NOS? Als Van Beu sekom het produkt van Neder landse bodem niet op de radio krijgt, wie dan wel? Meer dan eens is Hilversum verweten doof te zijn voor het Nederland se produkt. Leve het buitenland in het Gooi, dat beeld leeft. „Die discussie ken ik, zolang ik bij de radio werk. Er wordt dikwijls ge roepen dat de Nederlandse ra dio en TV te weinig aandacht besteden aan de muziek uit ei gen land. Ik kan me voorstellen dat iemand die pas een CD heeft gemaakt met zijn produkt op radio en TV wil verschijnen. Logisch. Aan de andere kant moet wel telkens de vraag wor den gesteld in hoeverre dat pro dukt kan concurreren met een CD van buitenlandse makelij." Verwacht van hem dus geen speciale lobby die indruist te gen z'n geweten. Hij zal zeker niet gaan leuren met muzikaal broddelwerk. „Wel zal ik als voorzitter van Conamus met goede argumenten het betere Nederlandse produkt onder de aandacht brengen van zowel de publieke omroepen als de com merciële zenders. Niemand hoeft er bevreesd voor te zijn dat er een spanningsveld zal ontstaan tussen de directeur Radio van de NOS en de voor zitter van de stichting Cona mus. Daar ben ik zelfbij." Leontine Ruiters: „Ik ben op zoek naar een uitdagen na het Rad.' FOTO FRANK FAHRNER Mary Dresselhuys. Mary Dresselhuys in TV Magazine: „Ik verbeeld me dat ik op het to neel altijd veel beter ben dan op televisie. Als een stuk voor de TV wordt opgenomen, moet 't net een beetje anders dan we altijd op het toneel deden. Dan sta ik me daar tijdens de opnamen zor gen over te maken en dan ben ik met meer genoeg geconcen treerd op de rol. Televisie moet altijd vlug, vlug, vlug en dat kan ik niet. Als ik 't terugzie vind ik mezelf altijd tekortschieten. En bovendien vind ik mezelf ook altijd zo lelijk." Daphne Zuniga, actrice in de serie Melrose Place 4 in Humo: ,,Een blik in je bovenkamer interes seert hier niemand. Alleen in je decolleté." Horst Tappert in Studio: „Derrick moet honderd procent geloof waardig zijn. Voor sommige men sen is hij zelfs iets te realistisch. Zo kreeg ik een brief van een man uit Lugano, waar door een onbekende een bedrag van zes miljoen Zwitserse francs verdui sterd was. Het was nogal inge wikkeld; er waren verschillende banken bij betrokken. Of Derrick de zaak maar even wilde oplos sen. Kijk, dat vind ik dan wel grappig." Ronn Moss (Ridge in The Bold and the Beautiful) in Veronica Gids: „Soap spelen is net pingpong. Elke dag moet je omschakelen tussen je echte leven en je televi- sierol. Je staat als acteur zo vaak op de set, dat je nauwelijks meer weet of je speelt of niet." Drs. Joop van der Reijden, voorzit ter van Veronica, in EO Visie: „Bij de EO is er invloed van het be stuur op het programma. Bij ons niet. Bij de EO heb je, eerbiedig bedoeld, het beste marketing concept dat er is, namelijk Gods woord. Dat is een heel duidelijk uitgangspunt. Daarvan weet ie dereen wat ermee wordt bedoeld. Daar kun je met elkaar over pra*- ten. Of een bepaalde uitzending in de geest was van Gods woord. Dat kun je niet, als je niet zo'n uitgangspunt hebt. Ik vind dat je bij een omroep als Veronica men sen moet inhuren met de op dracht orp in de geest van de sta tuten programma's te maken. En dat is: vrijheid in de ether. Zo lang men dat doet, vind ik dat je je daar als bestuur niet mee moet bemoeien. Ik bemoei me dus niet met erotische films en dergelij ke." De VPRO-tweeling Daan en Willem Ekkel in het Algemeen Dagblad: „Stel je voor dat er twee Willem Ekkels waren. Dat zou met goed zijn. Het is toch elke keer weer schrikken als ik hem zie. Dan denk ik: heb ik zo slecht gesla pen?" Nipko v-schijf voor De Leeuw HILVERSUM GERARD VAN PUTTEN Paul de Leeuws gezamenlijke tv-oeuvre 'De Schreeuw van de Leeuw/De Leeuw is los' is gis termiddag bekroond met de zil veren Nipkov-schijf. De onder scheiding wordt op 30 septem ber in Amsterdam uitgereikt tij dens het Nationale Omroep Congres in de RAI. Tijdens het jaarlijkse juryberaad haalde het door Paul de Leeuw gepresen teerde tv-programma van de VARA een krappe meerderheid (8 om 7) boven Het Pleidooi, een AVRO-produktie die een eervolle vermelding kreeg. De Zilveren Reissmicrofoon gaat naar Rudi van Meurs en Kees Vlaanderen voor hun ra diodocumentaire De Ramp. eertijds uitgezonden door de Humanistische Omroep Stich ting. De meningen van de 15 ju ryleden mediacritici wa ren te zeer verdeeld om ook een eervolle vermelding van een ra dioprogramma te rechtvaardi gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10