'Het is alsof ik weer puber ben' 'Kunst heeft lak aan etnische twisten' Grafiek van Elmar Gille is stil, sterk en sober 'Revisor' met soms absurde trekjes Cultuur Kunst VRIJDAG 4 JUNI 1993 25 chef annemiek ruycrok. 071-161433. plv -chef jan r1jsdam. 071-161415 Open dagen kunstcentrum Haagweg leiden Kunststichting 'De Leidsche School' houdt dit weekeinde open dagen in het kunstcentrum dat sinds kort onderdak heeft in de gekraakte school aan de Haagweg 4. Het kunstcentrum is geopend vandaag tot 21.00 uur, morgen van 11.00 tot 19.00 uur en zondag van 11.00 tot 19.00 uur. Poëzie in een doosje alphen aan den rijn Nehalennia presenteert morgen in de Al pheuse STAA-galerie aan de Prinses Irenelaan een cassetteband je waarop zes schrijvende Alphenaren uit eigen werk voorlezen. Deelnemers zijn Marianne Meester, Monique Rijven, Philippine Heering, Rolf Jan den Andel, Hans Krüseen Roel Steinhart. De presentatie is om 16.00 uur in de STAA-galerie. Anke Mensing brengt een speciaal geschreven tango op haar accordeon ten ge hore. Expositie in Noordwijks Buurthuis nqordwuk Marjolein Meijer en Jan van DLxhoorn exposeren vanaf morgen in het Buurthuis in Noordwijk. Laatstgenoemde heeft zich toegelegd op non-figuratief werk. Meijer is van huis uit marionettenmaakster en -speelster. Op deze expositie laat ze aquarellen, olieverf schilderijen en gemengd werk zien. De ten toonstelling duurt tot 21 juni. Het Buurthuis aan de Hoofdstraat 11 is dagelijks geopend van 14-17 uur en van 19-21 uur (behalve woensdag). In het weekeinde is de tentoonstelling te bezoeken van 13-16 uur. Roothaan verlaat TGA amsterdam Lidwien Roothaan maakt niet langer deel uit van de artistieke leiding van Toneelgroep Amsterdam (TGA). De sa menwerking met Gerardjan Rijnders, de spil van het gezelschap, verliep stroef. Eerder verlieten Jan Ritsema en Sam Bogaerts om die reden de artistieke leiding van TGA. Alleen de samenwerking van Rijnders met staflid Titus Muizelaar is een langer leven be schoren. Regisseur Lidwien Roothaan, afkomstig van Theater groep Carrousel, heeft één seizoen bij het gezelschap gewerkt. Ze zou volgend seizoen twee voorstellingen van TGA regisseren. Daarvoor worden nu vervangende regisseurs gezocht. k.d. Lang zegt op haar nieuwe cd de country western vaarwel „Oh, dan ga je het zeker over haar 'coming out' hebben," reageerde een collega onmiddellijk toen ik vertelde dat ik k.d. Lang zou interviewen. Nou, dat was ik eigenlijk niet van plan. De plotselinge muzikale ommezwaai die de Ca nadese voormalige country-queen met haar laatste plaat had gemaakt leek me veel interessanter. „Goh, vraag haar naar de achtergronden van haar 'coming out'," rea geert een vriendin later als ik mijn naderende interview met k.d. Lang ter sprake breng. Nee, langs laatste plaat kent ze niet. Vindt ze ook eigenlijk minder interessant, als ze het eerlijk moet zeggen. k.d. Lang: „Ik schaam mij er niet voor dat ik van die vette sentimenten hou." foto rob verhors1 theater recensie wunand zeilstra 'De revisor' van Nikolaj Gogol door leerlin gen van het Vlietland College Regie Enk Siebel. Gezien: 3/6, aula van de school. Aldaar nog te zien: 4/6 en 5/6. In de allereerste zinnen van dit stuk valt de hoofdpersoon meteen met de deur in huis. De burgemeester spreekt tot de no tabelen van de stad: 'Ik heb u laten komen, heren, om u een alleronaangenaamste medede ling te doen. Er is een revisor naar ons op weg'. Dat leidt tot grote onrust, want het betekent controle van overheidswege, die menig hooggeplaatste doet schrikken. Want een ieder heeft wel iets op zijn kerfstok. Deze paniekstemming veroorzaakt een misverstand, waarop de rest van het stuk is gebaseerd. De leerlingen van het Vliet land College krijgen allengs meer durf bij het spelen van de verwikkelingen. Aanvankelijk is er nog wat aarzeling, is de ver staanbaarheid en d$ timing niet altijd optimaal, maar door het toenemende enthousiasme groeit de voorstelling naar een hoogtepunt. Prachtig is de scène waarin de hooggeplaatsten met wat smeergeld hun positie proberen veilig te stellen. Regisseur Erik Siebel laat dit zich in bad afspe len. De 'revisor', in een mini- badkuip gezeten, wordt om ringd door dames die hem ver wennen en ook nog eens wat geld toestoppen. Zulk soort originele regie vondsten missen hun effect niet. Ook de muzikale overgan gen zorgen vaak voor vaart of kleuren de sfeer van het betref fende moment. En in de over zichtelijke opstelling van het vrij grote aantal spelers kan me nigeen goed aan bod komen. Helaas zit de regisseur zijn ei gen voorstelling ook wel eens in de weg. Dan wil hij erg nadruk kelijk zijn stempel zetten. Som mige absurde trekjes in het re gieconcept vallen weliswaar moeiteloos op hun plek, andere daarentegen irriteren in hoge mate en storen de overige spe lers volstrekt onnodig in hun spel. Het duistere begin van de voorstelling bijvoorbeeld dat contrasteert met de heldere openingszinnen van het stuk. Of wiebelen op een minivier- kantje als een personage een monoloog houdt of vooral dat gedoe met speelgoedeieren en andere prullaria op het voorto neel. Met name dat laatstge noemde keert herhaaldelijk te rug; het leidt tot niets en werpt een smet op de voorstelling die over het algemeen nu juist zo gesmeerd verloopt. haarlem peter bruyn ,,Die twee mensen die zo rea geerden waren ongetwijfeld zelf 'gay'," zegt de zangeres als ik uiteindelijk tegenover haar zit en het voorval vertel. „Weet je, ik begrijp dat wel. Het is be hoorlijk heavy om op dit mo ment in Amerika openlijk voor je homoseksualiteit uit te ko men. Zeker voor vrouwen. Ik was zo'n beetje de eerste vrou welijke artiest die dat deed. En dat geeft zoiets gewicht. Voor mij persoonlijk is mijn muziek belangrijker dan die heisa rond mijn 'coming out'. Maar ik ben mij er heel goed van bewust wat het voor de homobeweging be tekent. Daarom sta ik er ook he lemaal voor." Afgelopen jaar onthulde Ka- thy Dawn Lang in het openbaar haar seksuele geaardheid. Nèt toen ze als zangeres op het top punt van de belangstelling stond met een nieuw album, 'Ingénue', die haar een Ameri kaanse Grammy Award oplever de als beste vrouwelijke pop-ar tiest. In Nederland vestigde de Canadese haar naam in 1988, toen ze haar wervelende honky- tonk-countryshow presenteerde op het Haagse Parkpopfestival. Het daaraan gekoppelde album 'Shadowland', vol Patsy Cline- achtige jaren vijftig country was ook hier een succes. De opvol ger 'Absolute Torch Twang' zet die lijn voort. Maar op 'In génue' blijkt het opeens gedaan met de hillbilly en rhinestone- ballads. Het album staat vol ja ren veertig en vijftig songs in fondanten arrangementen. Mu ziek waarbij je ieder moment verwacht dat Gene Kelly of Fred Astaire het beeld binnenstapt. „Ik was gewoon een beetje aan het eind van mijn liefdesre latie met de country western gekomen," zegt de zangeres. „Ik wilde me verder ontwikkelen en begon naar allerlei cabaretmu- ziek en andere oude songs te luisteren. En deze plaat is wat daar uiteindelijk uit voort kwam. Maar ik heb mij ook nooit een echte country-zange- res gevoeld. Ik was een zangeres die country zong. Dat is heel wat anders. Ik hoorde nooit bij die hele Nashville-scene." Voorkeur Ooit verklaarde ze haar voor keur voor de country, doordat het bij die muziek om voor ie der begrijpelijke emoties zou gaan. Maar hellen de emoties in de klassieke country niet heel gemakkelijk over naar het senti ment. Of naar moralistische draken als 'Stand by your man'? „Oh, maar ik schaam mij er niet voor dat ik van die vette sentimenten hou," zegt Kathy. „Ik begrijp ook de kitsch die om de hele country-muziek hangt. Daarom kleedde ik mij ook zo opzichtig toen ik die country- shows deed. Ik hou van dat sen timent omdat het echt is. Als je cynisch bent is het heel gemak kelijk om een liedje als 'Stand by you Man' te bespotten. Maar ik ben ervan overtuigd dat Tam my Wynette het oprecht meen de toen ze dat liedje schreef. En op het moment dat jij verliefd bent krijgt het drakerigste liedje ook voor jou opeens een specia le betekenis. Trouwens, wie zijn jij en ik om te bepalen waar an dere mensen emoties bij mogen voelen?" Zo, die zit. Haar nieuwe al bum dan maar. Die gaat ook over verliefd zijn. De Franse titel staat voor zoiets als 'je argeloos blootgeven'. „Omdat ik de lief de zo ervaar," zegt k.d. Lang. „Heel puur en onschuldig. Alsof ik opnieuw puber ben. Om dat gevoel draait het op 'Ingénue'." Voor haar teksten heeft de Canadese doorgaans weinig Prince, Tina Tumer, Rod Ste wart, Steve Miller, Gary Moore en Joe Cocker. Maar ook Or chestral Manoeuvres in the Dark, Chris de Burgh, Jon Se- cada en Foreigner. Klinkende namen die op 27, 28, en 29 au gustus zullen optreden op een drie-daagse Open Air-festival in Wegberg-Mönchengladbach in het Duitse Ruhrgebied. Bij Weg berg ligt het vliegveld Wildenra- th, dat sinds het einde van de koude oorlog niet meer gebruikt wordt en nu als terrein voor een popfestival dienst gaat doen. Voor het festival wordt een to taalprijs voor drie dagen gehe ven (fl. 90,-). Ondanks het feit dat de bill nog niet compleet is, worden er vanaf morgen in Ne derland al kaarten voor het fes tival verkocht. Strakke regie in Tsjechov's 'Drie Zusters' theater recensie wunand zeilstra 'Drie Zusters' van Anton Tsjechov door het Leidsch Studenten Tooneel' Regie Janne Jansen Gezien 2/6, schouwburg. Leiden Nog te zien t/m 5/6. schouw burg. Leiden en 11/6. Warenar, Wasse- 'Naar Moskou! Naar Moskou!' - het is een beroemd citaat uit een zo mogelijk nog beroemder stuk: 'Drie Zusters' van Anton Tsjechov. Vaak worden de woorden van de Franse theater man Jean Louis Barrault aange haald, die meende het thema van dit stuk in drie zinnen te kunnen samenvatten: 1. Drie zusters dromen van Moskou. 2. Gaan ze naar Moskou? 3. Nee. ze gaan niet. Gezien de status van het stuk durf je er nauwelijks iets nega tiefs over te zeggen. Hooguit, dat het wel erg lang van stof is. Heel veel woorden zijn kenne lijk nodig geweest om de teloor gang van de illusies van de drie zusters en hun broer duidelijk te maken. Er is leuker repertoire denk baar voor een studentenvereni ging. Een dergelijke keuze vergt daarom van de spelers van het 'Leidsch Studenten Tooneel' moed maar vooral ook doorzet tingsvermogen. De grootste moeilijkheid ligt bij het bevech ten van de verveling. Saaiheid ligt constant op de loer, want de gethematiseerde uitzichtloos heid kan al gauw in het nadeel van dit stuk gaan werken. Onder leiding van hun inmid dels bijna 'vaste' regisseuse zijn de LS.T.-spelers ver gekomen. Vooral qua tekstregie heeft zij de groep strak geleid. Olga, Masja en Irina worden behoor lijk sterk vertolkt. Als door het verdriet bij Irina de mascara een beetje doorloopt, is er zelfs enige ontroering. De heren in dit stuk worden over het algemeen als Jan Doe dels afgeschilderd. Overdrijving is dan verleidelijk, maar men maakt zich er eigenlijk niet schuldig aan. Ook dat pleit voor de voorstelling die verder door een degelijke, nogal sobere vormgeving wordt gekenmerkt. Iets te vaak neemt de regis seuse haar toevlucht tot een be paalde kunstgreep. Als één van de personages weer eèns gaat monologiseren, laat ze de be treffende speler op het voorto neel zich richten tot het pu bliek. Op de een of andere ma nier werkt dat plechtstatigheid in de hand, en daarmee kun je bij dit stuk maar beter spaar zaam zijn. Wat echter niet weg neemt, dat het LS.T. deze moeilijke repertoirekeuze heeft waargemaakt. dat ik van die vette sentimenten hou." foto rob verhorst woorden nodig. Twee of drie re- indikken tot één emotie. „En de gels die met kleine varianten cd als geheel kun je beschou- herhaald worden. Ze noemt wen als tien verschillende visies zichzelf een minimalist op dat op die ene emotie: Liefde." gebied. Verschillende indrukken 'Leiden gaat vreemd' in het LVC Klinkcnde i,0i,namen in wegberg Science Fiction is het thema van het zesde 'Lei den gaat vreemd'-festival dat morgenavond wordt gehouden in het LVC. Tientallen Leidse musici hebben, buiten hun eigen band om, een gelegenheidsformatie gevormd waarmee ze een kwartier lang van zich laten horen. Uit deze smeltkroes-formule zijn in totaal 13 groepen ont staan. De eerste band speelt om 21.00 uur. Elke groep brengt één nummer over science fiction. Voor de rest zijn de muzikanten vrij om te spelen wat ze willen zodat het genre wisselt van funk naar psy chedelia en van rock tot dance. Kaarten k 7,50 gulden zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Plato, Velvet Music en café de WW. De opbrengst van 'Leiden gaat vreemd' is bestemd voor de Ver eniging tot Behoud van de Waddenzee. IKV en kunstenares veilen tachtig kunstwerken voor Sarajevo: den haag anp Maja Ilic had in Sarajevo een bestaan als kunstenares en was medewerkster van een galerie. Dat bestaan is door de oorlog verleden tijd geworden. Inmid dels verblijft Ilic in Nederland, het land dat ze nog kende van haar studie aan de Jan van Eyck-academie in Maastricht. Op 25 juni houdt Ilic in het Pro vinciehuis in Den Haag een vei ling voor haar vroegere stadsge noten in Sarajevo in Bosnië. De voorbereidingen heeft ze samen gedaan met het Interker kelijk Vredesberaad (IKV). Op de veiling gaan zo'n tachtig kunstwerken onder de hamer. Het nog te verdienen geld gaat naar een bankrekening totdat er een goede en veilige bestem ming voor gevonden is. „Er mo gen bij voorbeeld geen spullen naar de zwarte markt verdwij nen, zoals nu nog veel gebeurt", vindt Ilic. De veiling is in het gratis ter beschikking gestelde Provincie huis in Den Haag. De provincie verzorgt verder de post en de catalogus. Alles bij elkaar scheelt de medewerking van de provincie al 1.100 gulden, ver telt Ilic. De bekende veiling meester Jan Pieter Glerum gaat belangeloos de veiling leiden. Albert Heijn heeft zich deels ga rant gesteld voor de onkosten. Onder de deelnemende kun stenaars zijn behalve veel Ne derlanders. ook gevluchte ex- Maja Ilic: „De deelnemende kunstenaars komen uit alle delen van Joegoslavië. Dat toont nog steeds dingen samen kunnen doen." Joegoslaven. „Ze komen uit alle delen van het land. Dat toont aan dat we nog steeds dingen samen kunnen doen", zegt Ilic. De kunstenaars van wie werk geveild wordt, zijn geen van al len erg beroemd. „Bij het opzetten van dit pro ject heb ik niet speciaal gedacht aan hoge kwaliteit. Ook hoeft het geen beeld te geven van de actuele kunst. Wel wordt duide lijk dat deze kunstenaars be trokken zijn. De scheppende kunstenaar, vol van wat er om hem heen gebeurt, geeft zijn in drukken weer met het enige in strument waarover hij beschikt: zijn werk." Secretaris Mient-Jan Faber van het IKV stond aanvankelijk wat huiverig tegenover het me de-organiseren van een veiling. Zoiets is immers geen dagelijks werk voor het IKV. „Maar we besloten het erop te wagen. We ontvingen, via Maja Ilic en an deren, steeds meer informatie over kunstenaars in voormalig Joegoslavië die zich keerden te gen het nationalistische geweld. Met de veiling zouden we niet foto- alleen de burgers van Sarajevo steunen, maar ook kunstenaars een hart onder de riem steken door kunst centraal te stellen. Kunst die lak heeft aan etnische twisten en de atmosfeer ademt van verdraagzaamheid en sa menwerking." De te veilen kunst is vanaf 23 juni in het Provinciehuis geëx poseerd. beeldende kunst recensie ingrid appels Expositie: Olieverf van Willy Belinfante en grafiek van Elmar Gille Te zien tot 18/6, Galerie Hofman Van der Zee, wo-do 13-17 uur, vr 13-21 uur, za 11-17 uur. Hooftstraat 209, Alphen aan den Rijn, Het werk van de graficus Elmar Gille is van een indringende so berheid. Onderwerp zijn Itali aanse landschappen. Leeg en kaal. met een ontoegankelijke bodem. Boeren zullen het er moeilijk hebben. De harde so berheid wordt versterkt door de techniek, veelal reliëfdiepdruk. Mensen zien we niet. Hier en daar staan zeer eenvoudige huisjes zonder enige franje, zelfs zonder ramen. Soms staan ze in het landschap, soms kij ken we via de harde lijnen van de gebouwen het panorama in. als via een kader. Het kader, de omlijsting is be langrijk bij Gille. Soms speelt het de rol van een venster. Bij een drieluik is een flink roze passepartout aangebracht dat letterlijk als kozijn is bedoeld. Hierdoorheen zien we drie ver gezichten. De menselijke aan wezigheid wordt tastbaar via de omlijsting. Er is iemand die het landschap in zich opneemt. Zo ook bij una casa in Toscana": drie werken met doorlopend ta fereel. Via een half zichtbare, op de voorgrond gesitueerde stoel en tafel word je de diepte in ge leid. Op de tafel staat een mok. Van de onzichtbare aanwezige. Misschien is het Cézanne, wiens invloed voelbaar is in de ze werken. Een keer is hij zelfs direct aanwezig; hij wordt uitge beeld in een van de drie werken met de titel 'Hommage a Cé zanne'. Vlak daarnaast hangt een onmiskenbaar 'Cézanne- stilleven'. De tafel, de appeltjes en het doekje zijn - net als bij Cézanne - allemaal vanuit een ander perspectief benaderd. En hier, maar vooral ook in zijn landschappén. kan nog een ver gelijking worden getrokken. De werken kunnen op twee manie ren gelezen worden; als diep panorama en als arrangement van vormen op het platte vlak. Gille blijft echter Gille. Stil, sterk en sober. Willy Belinfante heeft groe pen mensen geobserveerd. Met lichte spot heeft ze in olieverf de typische poses neergezet waar iedere groep het patent op lijkt te hebben. Zoals de receptie- ganger, in de ene hand een glas of onhandig koffiekopje, de an dere hand in de broekzak. Of de flanerende mensen op de bou levard die. bevangen door de zon, wazig voor zichzelf en voor anderen voorbijtrekken. Karakters zijn het geen van al len, die types van Belinfante. Ze worden slechts aangeduid, niet uitgewerkt, ook in schilderkun dig opzicht. Hierdoor wordt de uitstraling van een bepaalde groep wel heel aardig getroffen, maar blijft het geheel toch een beetje flauwtjes. De kleuretsen zijn steviger, helderder. Mensen worden soms in verrukkelijke portretjes neergezet, zoals bij een groepje mannequins. Daarnaast speelt hier het landschap een grotere rol. En dat is het Franse, met zijn grillige, wulpse horizon. Voorkeur dus voor de kleuret- Een tuin als een plaatje? FK de V. YAU F Wajtrnaanrwrg 71 Telefoon <01718) 7 ïb 27 Telefax (01718) 7 27 Tuisen Katwijk en Wantnaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25