Holland Festival toont historische kleurenfilms Horrorkomedie 'Braindead': Oor in griesmeelpap Cultuur&Kunst Film Twee dropouts met een pluk-de-dag-mentaliteit Filmhuizen in de ban van Grande-Dame van cinema cT amour DONDERDAG 3 JUN11993 FILMS IN LEIDEN Debuut van Ger Poppelaars in Kijkhuis Een melancholieke komedie. Zo omschrijft Ger Poppelaars zijn speelfilmdebuut De drie beste dingen in het leven, te zien in het Kijkhuis. Zo'n twaalf jaar liep hij rond met het idee 'iets' te doen met mensen anno nu: waar geloven die in? Waar klampen ze zich aan vast? Waar dromen ze over? Wat willen ze? Dat klinkt allemaal zwaar op de hand. Poppelaars maakte er echter een luchtige film over waarvoor ex-Doe Maarman Henny Vrienten de muziek schreef. Zijn hoofdpersoon is Sacha (Loes Wouterson). Ze is een succesvol violiste in Parijs en verloofd met een Amsterdamse beurs-yup. Financieel en wat haar carrière aangaat, verloopt alles dus voorspoedig. Alleen, Sacha weet niet of ze wel zo blij is met haar zwangerschap en vertrekt naar Amsterdam om dat te onderzoeken. Rampen en curieuze ontmoetingen stoten haar steeds meer uit balans. Ze vindt steun bij Caspar (Victor Löw) en Maarten (Jack Wouterse). Het zijn twee dro pouts met een aanstekelijke pluk-de-dag-mentaliteit. Alle drie willen ze graag bij iemand horen. Samen maken ze lijstjes over de beste dingen in het le ven. Liefde, geld en geluk sco ren hoog. Ook muziek van John Coltrane, gedichten van Shelley, violen uit 1800 en ketters uit 1600 en 'mijn jeugd in Boskoop' staan in de top tien. Eén wens staat bij alledrie hoog op de lijst: een pizza als ontbijt op de Campo de Fiori in Rome. En ze ontdekken dat als je maar hard genoeg probeert, krijgt wat je verlangt. Sacha, Caspar en Maarten komen er ook achter dat ze met zijn allen in hun eentje zijn. Dat lijkt treurige waarheid. BIOSCOPEN ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Peter's Friends a.I.. dag. 13.30,16, 19.30,22 ALFA 2 Sound of music a.l.. za zo 12 Uncoeuren 19.30, 22. ALFA 3 Jungle Book a.l., za zo wo 13, 15.45 Daens 12 j., dag 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13,15.45 ALFA 4 Bewogen koper, dag. 13. 15.45 Henry 16 j.. dag. 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The crying game 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 ALHAMBRA2 Unforgiven 12 j., dag. 18.45,21.30, dovrmadiook 13.15,16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Loaded weapon 12 j., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CINERAMA 2 Scent of a woman a.l., dag. 13.15, 16.45, 20.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Singles, dag. 13.15, 16,19.15, 22 CALYPSO 2 A few good men a l dag. 13.15,16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Apres l'amour 16 j„ dag. 14.30, 17. 19.30, 22 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Arizona Dream 16 j., dag. 14.30, 19.15,22.15 CINECENTER-PIERROT II ladrodi Bambini a.l., dag. 14.30, 19.15 Simple men 16 j.. dag. 17, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Les nuits fauves 16 j.. dag. 14, 16.45, 19.30, 22.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Loaded weapon 12 j., dag. 19, 21.45, za zo ook 13.15,16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sommersbya.l.. dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Braindead 16 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 Passenger 57 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 The distinguished gentleman a.l., dag. 13.15.16,18.45 The 1 16 j. 13.15, 16. 18.45,21.30 CITY 6 Nowhere to run 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 Fortress 16 j.. dag. 13.15, 16, Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Samba traoré dag. 19.30, 21.15, zi ook 13.15 La chasse aux papillons dag. 22 C'est arrivé prés de chez vous zo t/rT wo20 Gay Cinema za 24, z KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel6231708 Raise the red lantern dag. 17.30 Léolo dag. 20.15,22.15, di alleen 20.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Sacred Sex dag. 17.45,19.45, ma alleen 17.45 Tokyo Story ma 19.30 Bitter moon dag. 21.45 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Alphavilledag. 22, zo ook 15.15 En het leven gaat door dag. 20 Waar staat het huis van mijn vriend zo 15 RIALTO 2 De Nederlandse documentaire: De laatste reis dag. 18 Bratan dag. 22 W.S. Burroughs en film: life is a cut- up dag 18,20 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 The crying game dag. 17.30,19.45, 22, zo wo ook 15 THE MOVIES 2 The public eye dag. 17.15,19.30, 22. zo ook 15 THE MOVIES 3 Kafka dag. 17, vr za ook 00.15 Howards end dag. 19, zo ook 14.30 Arizona dream dag. 21.30 THE MOVIES 4 Indochinedag. 21.15, zo ook 14.30 Orlando dag 19.15 De Noorderlingen dag. 17.15 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Falling down 16 j.. 13.15,16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Alive 16 j., daj 21.30 TUSCHINSKI 3 Sommersby a 13.15, 16. 18.45, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 i throuhg it a dag. 13.15,16.18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 De kleine blonde dood a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Accidental heroa.l., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Hot Shots a.l.. doorlopende voor stelling dag. 11,12.35,14.10, 15.50, 17.30.19.10,20.50,22.30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Léolo 16 j„ dag. 20.22 The story of Qui Ju 16 j., dag. 18, zo ook 15 Het programma van de Leidse en de Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info' verpakte dat echter zo in zijn film dat de bezoekers fluitend de bioscoop verlaten. In het Kijkhuis draait ook Bit ter Moon, de nieuwste film van Roman Polanski. En als het aan de filmrecensenten ligt, is het ook meteen zijn laatste. Want o, zo viel in bijna alle kranten te lezen, wat is die man afgezakt als regisseur. Bitter Moon zou het aanzien niet waard zijn. En, helemaal erg, waarom gebruikt Polanski steeds zijn vrouw Em- manuelle Seigner voor een dra gende rol? Dat mens kan echt niet acteren, zo was grofweg de teneur van de critici. Nogal vernietigend dus na zijn première verdween de film pijlsnel uit de bioscopen. Om Korte tijd later weer op te dui ken in kleinere theaters en film huizen. Steeds vaker hoorde ik: 'Bitter Moon, leuke film. Moet je zien.' Dus dat deed ik. En ik heb me uitstekend vermaakt. Het was mijn eerste Polanski. Als dit zijn slechtste film tot op heden is, dan moeten eerdere werken ware juweeltjes zijn. Polanski vertelt het verhaal van een alles verzengende liefde tussen een mislukte Amerikaan se schrijver in Parijs en een wulpse Frangaise. De kijker krijgt het in flash backs te horen als Oscar, die inmiddels invalide is, zijn wedervaren vertelt aan Nigel aan boord van een cruise schip. Als een soort Sheheraza- de kluistert Oscar hem aan zijn rolstoel onder het mom van 'je moet eerst mijn verhaal uitho ren en dan mag je met mijn vrouw naar bed'. Hoewel Nigel eruit ziet alsof hij zoenen al afwijst vanwege de bacteriën die daarbij worden overgedragen, luistert hij steeds gretiger. Langzaam maar zeker gaat de film over van allerlei spelletjes in en buiten bed naar het spelletje 'hoe kan ik hem- haar het beste jennen' tot de onontkoombare climax. En dat alles op een boot waar niemand vanaf kan. Grimmig, beklem mend en bij vlagen erg grappig. Polanski mag wat mij betreft nog zo'n film maken. Filmliefhebbers moeten el ke zondagmorgen in juni alvast reserveren voor tem pelbezoek. Die tempel staat in de Amsterdamse Reguliersbreestraat en heet Tuschinski. Daar wordt vanaf 6 juni elke zondag om half elf een gerestau reerde Technicolor Film in de originele driekleuren druk vertoond. De voor stellingen vinden plaats in het kader van het Holland Festival, in samenwerking met het Nederlands Film- AMSTERDAM PIET VAN DE MERWE/GPP Vrijwel vanaf het begin van de filmhistorie werden films in kleur vertoond. Sommige films, onder meer van filmpionier Ge orges Méliès, werden met de hand ingekleurd. Een arbeidsin tensief proces waarbij beeldje voor beeldje, met een fijn pen seel, een kleurtje werd gegeven aan bij voorbeeld een kostuum. Later kwam voor de handink leuring een soort stenciltech niek in de plaats, waarbij malle- tjes over de filmkopie werden gelegd als er een kleur moest worden toegevoegd. Tinting en toning werden daarna toege past. Bij tinting wordt een be paalde steunkleur aan een scè ne toegevoegd, door de ontwik kelde film in een kleurbadje te dopen. Nachtscènes kregen een blauwe kleur, scènes binnens huis werden sepia, enzovoort. Als het filmmateriaal voor de opnamen al een kleurtje had, spreekt men van toning. Ook kon de operateur door kleurfilters voor de projector te wisselen kleur aan de vertoning geven. Tinting en toning wer den niet gereserveerd voor spe ciale films, het werd toegepast bij alle films. Geen enkele zwij gende film was zwart-wit. Al thans, tot de jaren twintig, tot vlak voor de komst van het ge luid. De Amerikaanse Technicolor firma begon vanaf 1915 te wer ken aan een nieuw kleurenpro- cédé. Dat gebeurde niet zoals nu via een chemische behande ling van het negatief, waarop el ke oorspronkelijke kleur in ne gatief staat. Van zo'n negatief wordt nu een positief ontwik keld. Technicolor maakte in het begin van haar bestaan met speciale camera's een rood en groen negatief, die ook als rood en groen positief tegelijk moes ten worden vertoond om de film te kunnen zien. In de jaren twintig konden ze dit via een soort druktechniek op een positief krijgen. Daarna volgden nog allerlei ingewikkel de technische ontwikkelingen, waarvan de belangrijkste in de jaren dertig de toepassing van het driekleurensysteem is. Rood, blauw en groen werden voor het negatief gebruikt, om daar van een kleurrijk positief te 'drukken'. In 1951 ging Techni color samenwerken met de fir ma Eastman, waarna het oude Technicolorprocedé in de steek werd gelaten en het duidelijk onderscheid tussen de verschil lende kleursystemen verdween. De firma Technicolor is zelf al decennia niet meer in staat om dat oude Technicolorprocédé toe te passen. Het film en televi sie archief van UCLA is verant woordelijk van het merendeel van de restauraties van de tij dens het Holland Festival te ver tonen films. Het is duidelijk te zien dat de makers van die films hebben nagedacht over het ge bruik van kleur in hun dramati seringen. Tegenwoordig lijken alle films in kleur op elkaar en helaas ook op de grauwe werke lijkheid. Op 6 juni worden The Lady of Victories uit 1927 en The Toll Of The Sea uit 1922 vertoond. Twee korte films van respectievelijk 15 en 45 minuten, omdat Tech nicolor een duur procédé was en niet iedereen het risico kon of wilde nemen om een avond vullende speelfilm te maken. De grootste Hollywoodster van 1926 kon dat wel. Douglas Fair banks speelde in zijn geheel ei gen stijl in dat jaar de hoofdrol in The Black Pirate (13 juni), de eerste film die volledig in twee- kleuren Technicolor gefilmd is. Op 20 juni is de eerste drie kleurenfilm te zien, Becky Sharp uit 1935. Regisseur daarvan is Rouben Mamoulian, die toen- dertijd als zeer vernieuwend te boek stond. Bij het bekijken, valt nu allereerst juist de toneel matige manier van filmen en de verouderde stijl van filmacteren op. Becky Sharp is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk, dat weer is gebaseerd op het be roemde boek Vanity Fair van Thackeray. Toch is wel zien hoe Mamoulian zeer kundig gebruik maakt van dat nieuwe gegeven, driekleuren Technicolor, en inderdaad terecht toen al werd beschouwd als een durfal en pionier. Tenslotte wordt op 27 juni She Wore A Yellow Ribbon uit 1949 van de onovertroffen John Ford vertoond. Een western in kleur, waarin ver voor Dances With Wolves de échte roodhui den Chief Big Tree en Chief Sky Eagle al rolletjes hadden naast een grijze John Wayne. Hij ziet in die film tegen zijn naderende Douglas Fairbanks in The Black Pirate' uit 1926, de eerste film die vol ledig in tweekleuren Technicolor gefilmd is. pensioen op, maar de kleur uit Westen, zoals het er nooit ge- de titel, net als de verleden tijd 'wore', krijgen de juiste plaats in het Technicolor-palet van de beste regisseur aller tijden. Zowel Ford als het personage dat Wayne in de film speelde, waren bezig met het creëren van een eigen mythe van het weest was en Technicolor hielp daarbij. John Ford kreeg voor She Wore A Yellow Ribbon dit keer geen Oscar zijn i man Winton C. Hoch wèl. Drie premières van Jeanne Moreau: Intelligent, sophisticated en sensueel ogen we meekijken naar de alledaagse gebeurtenissen in een Frans doktersge zin begin jaren zestig. Een beetje een huishouden van Jan Steen, met drie generaties bij elkaar wonend in een huis, en waarbij drie mensen ook nog eens een dokterspraktijk aan huis heb ben. Moreau zelf is een homeopathe met grijs permanentje, die niet alleen haar eigen praktijk runt, maar ook de rest van de menagerie in de hand moet houden. Ze doet dat zoals alleen sterke vrouwen dat kunnen, met een rustge vende vanzelfsprekendheid. Zij is het natuurlijke rustpunt tussen de opge jaagde mannen, speelt 's avonds als ie dereen naar bed is rustig haar partijtje patience en geniet van een likeurtje. De film is opgebouwd uit een aantal korte scènes: impressies van een kin derleven in het Frankrijk van de jaren zestig. Geobserveerd met veel gevoel voor humor en oog voor detail. Kleine, vermakelijke tafereeltjes, verhaaltjes op zich, met een inner voice vertelt vanuit de optiek van Pierre, die een bijzonde re relatie heeft met zijn grootmoeder. Een terugkerend beeld is dat van de kleine Pierre met zijn grootmoeder, sa men dromend op een bankje in de ber gen boven de wolken. Een surrealis tisch beeld dat hoort bij de fantasieën van Pierre, die daarna zijn ouders weer lastig valt door ze voor de zoveelste keer een goeienacht toe te roepen. Vandaar ook de titel van deze kleine film, waarin Moreau eens te meer laat zien dat ze geen enkele rol uit de weg hoeft te gaan, ook niet die van oma. Vorige week was ze nog even in ons land, de Grande-Dame van de cinema d'amour: Jeanne Moreau. 65 Jaar in tussen maar absoluut nog niet van plan om met pensioen te gaan. Daar om liet ze zich ook overhalen om vori ge week naar Nederland te komen en daar vrijdagavond het Haags Filmhuis te heropenen en tegelijk het startschot te geven voor een aan haar gewijd re trospectief in een vijftal filmhuizen in het land. Hetzelfde weekend ging in Den Haag ook A demain, één van haar nieuwste films in première, waarin ze voor het eerst de rol van oma speelt. Den Haag was het afgelopen week end even Jeanne Moreau-gek. Eerst was er de heropening van het filmhuis verhuisd naar een nieuwe locatie aan het Spui daarna de voorpremiè re van haar binenkort te verwachten film La vieille qui marchait dans la mer waarvoor ze vorig jaar werd bekroond met een César (de Franse Oscar), als beste actrice van het jaar 1992. Een dag later was er een talkshow in het film huis en op zondag volgde de première van A demain en de start van het Jean ne Moreau-retro, waarin veertien van haar films opnieuw te zien zijn. En als of dat nog niet voldoende is, wordt vol gende week ook nog eens één van haar meest succesvolle films, Dagboek van een kamermeisje van Luis Bunuel uit 1964, opnieuw in de filmhuizen uitge bracht. In de voetsporen van Simone Signo- Jeanne Moreau als oma met haar kleinkinderen kijkend naar het vuurwerk in 'A demain'. ret heeft Jeanne Moreau zich ontwik keld tot een van de meest gewaardeer de en gerespecteerde actrices van de Franse cinema. Iemand die gewerkt heeft met vele grote regisseurs als Louis Malle, Antonioni, Truffaut, Lo- sey, Bunuel, Roger Vadim, Orson Wel les, Jean Renoir en ook Wim Wenders en Fassbinder. Wie herinnert zich niet haar rol in Querelle uit 1982 met het onnavolg baar zwoel gezongen Every man kills the thing he loves. Het was Moreau ten voeten uit. Een krachtige, maar toch gevoelige vrouw. Intelligent, een beetje sophisticated en sensueel. Een actrice die vele gepassioneerde rollen heeft gespeeld in films als Les Amants, La Notte, Jules et Jim, Dagboek van een ka mermeisje De laatste jaren zat de klad een beetje in haar carrière. Ze was te oud geworden voor rollen als verleidelijk kamermeisje of maïtresse en moest op zoek naar een nieuw imago. Dat schijnt ze nu te hebben gevonden in haar rollen als oudere, rijpere vrouw en sinds kort dus ook als grootmoeder in de film A demain van de Franse regis seur Didier Martiny. Centrale figuur in A demain is overi gens niet Jeanne Moreau, maar haar 'kleinzoon' Pierre van 8, door wiens De naam Peter Jackson is zeker geen gemeengoed onder regu liere bioscoopbezoekers, en Braindead zal daar naar alle waarschijnlijkheid geen veran dering in gaan brengen. Deze derde horrorkomedie van de Nieuw-Zeelandse filmmaker is zo nodig nog bloediger, uitbun diger en smakelozer dan diens twee voorgangers, die hier uit sluitend op video waren te ver krijgen. Overigens is dit verband het begrip smakeloos' niet direct negatief bedoeld. Jackson houdt zich simpelweg niet aan alge meen geldende normen van goede smaak. Zijn Meet the Fee bles was een horrorvariant op de Muppets, waarbij hij de pop pen zo'n beetje alles liet uitspo ken wat God verboden had. Voor Braindead hanteert Jack son het principe van de zom bie-film. maar wederom vol strekt afwijkend van wat bij voorbeeld George Romero op dit terrein presteerde. Om onduidelijke redenen speelt de film in de jaren vijftig. We maken kennis met de be deesde Lionel, die fors onder de knoet van zijn moeder zit. Wan neer ma haar zoon stiekem volgt tijdens een afspraakje in de dierentuin wordt ze gebeten door een rat-aapje, en begint te transformeren. Ze is al spoedig een horror-variant op Dame Edna, en sleept de hond, de wijkverpleegster en de dominee mee in haar verval. Lionel kan zijn moeder alleen maar dood laten verklaren, maar bewaart haar en haar slachtoffers stie kem in de kelder. Wanneer dit gezelschap tijdens een feest uit breekt, is Lionels ouderlijk huis spoedig het toneel van een gro te orgie van levende doden. Het is lastig de specifieke hu mor van Peter Jackson te be schrijven, simpelweg omdat de taferelen die hij de kijker voort zet, zelden de bioscopen berei ken. Zo houdt moeder tijdens een onsmakelijke lunchpartij vroeg in de film haar loszittende gezichtshuid met wat velpon op de plaats, om vervolgens haar in de griesmeel gevallen oor ge dachteloos op te peuzelen. Het haast kinderlijk genoegen waar mee de regisseur dit soort vieze ideetjes uitwerkt, geeft de film een onmiskenbare charme. Zijn inventiviteit is verbazingwek kend: een achtervolging door een stel darmen, een onwettig zombie-kindje van de dominee en de verpleegster, het altema- Altematief gebruik van huishoudelijke artikelen in 'Braindead'. tief gebruik van allerhande huishoudelijke apparatuur: niets is heilig, niets is te dol. Spijtig genoeg weet Jackson totaal geen maat te houden, en ontaardt de film in zo n uitzin nig bloedbad, dat de eindtitels als een verlossing komen. Braindead is dan reeds lang pa rodie geworden, danig niet meer dikaat 'horror'. en valt als zo- onder het pre-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11