Pinkpop van constant niveau Eerste expositie in voormalig schoolgebouw aan de Haagweg Cultuur Kunst Duivelse streken en humor op expositie Amerikaanse musicus Sun Ra (79) overleden Projectkoor is soepel draaiende eenheid DINSDAG 1 JUN11993 Expositie cursisten K&O leiden Wat cursisten van creativiteitscursussen bij K&O het af gelopen seizoen zoal hebben gemaakt, is op 2,3 en 4 juni te zien aan de Oude Vest 45. Schilderijen, tekeningen en sculpturen ge ven een goed beeld van de mogelijkheden die K&O op creatief gebied te bieden heeft. Openingstijden op deze dagen: van ne gen tot vijf uur. Sieradenbiënale in Kunsthal Rotterdam In de Kunsthal in Rotterdam wordt tot en met 4 juli de internationale sieradenbiënnale 'Facet' gehouden. Aan de tentoonstelling werken meer dan 40 ontwerpers uit verschillen de landen mee. Het doel van de tentoonstelling is de internatio nale stand van zaken weer te geven. Oudste popfestival van Europa zet publiek breed scala aan muziek voor recensie irene van beveren Ogen/blik, tot 14/6. vr t/m zo 13-17 uur, in De Bange Duivel. Rijndijkstraat 4, Lei- Mooi, maar niet dét extra waar door ze tot de top behoren. Zo zijn Fifi Efferts kleurenfoto's te kwalificeren. Ongeveer hetzelf de geldt voor de tekeningen en gouaches van Kees Buurman. Zijn sobere, soms kalligrafische tekens in zwarte en grijze tinten zijn fraai, maar missen de kracht die van vergelijkbaar oosters werk kan uitgaan. On danks dat kan toch gezegd wor den dat de expositie in De Ban ge Duivel geslaagd is. De grafische werkplaats die dit jaar voor het eerst weer zijn deuren opent als tentoonstel lingsruimte heeft zijn exposan ten niet uitgenodigd voor hun afzonderlijk werk. Hoewel Paul long van De bange Duivel ver eerd is Buurman in huis te heb ben, want „die man heeft grote dingen gedaan op grafisch ge bied. Ik vind het geweldig dat hij bij ons wil exposeren." Maar, het aardige van de tentoonstel ling zit toch in de combinatie Effert-Buurman. Bij het bekijken van hun werk kwamen zij erachter dat zij af zonderlijk van elkaar overeen komstige beelden hadden ver vaardigd. Effert tijdens zijn ver re reizen die hij beroepshalve als antropoloog maakt en Buur man gewoon thuis in zijn Leid- se atelier. Die toevallige corres pondenties waren de aanleiding voor Ogen/blik. De expositie toont een reeks samenhangende werken en heeft door het toevalselement een eenmalig karakter. Ogen blik is dus een momentopna me, zoals wordt verwoord in de tentoonstellingstitel, die tegelijk een kryptische omschrijving geeft van hetgeen er geboden wordt, namelijk twee manieren om hetzelfde te zien. Meestal gaat het om natuur impressies zoals een regenboog, een ongenaakbaar rotsmassief of de beweging van water. Het laatste door Buurman weerge geven in een met vaart gezette, golvende potloodlijn op wit pa pier, gehangen naast een foto van Effert waarop kolkend wa ter is te zien. Om het effect van de estheti sche correspondenties te verho gen, heeft het. gelegenheidsduo de expositieruimte betrokken bij hun werk. En dat is niet al tijd zonder humor gedaan. Een foto met de titel 'luisterend landschap' heeft twee borstels als oren gekregen. Misschien omdat hij vlakbij de deurbel hangt. In de hal kan de relatie echter niet missen. De langge rekte vorm met zijdeur komt te rug in "het vertikaal gerichte werk van Effert dat hangt tussen de horizontale tekens van Buur man en een langgerekt smal houten bankje. De compositie heet 'Een houten bankje Bange duivel'. Typisch een duivelse streek, want je kunt er onmoge lijk op zitten. Pinkpop kan carrières ma ken, dat is bekend. The Po lice werd in 1979 op slag wereldberoemd na hun optreden op het oudste popfestival van Europa. Maar Pinkpop kan je ook lelijk opbreken. Vraag het Bob Forrest, de veel te ex centrieke zanger van Thelonius Monster. Voor het eerst in de geschiede nis van Pinkpop begon een optreden te vroeg, maar zelden ook werd vertoond dat het korter duurde dan een half uur. landgraaf theo hakkert Forrest ging van meet af aan als een beest tekeer. Tijdens het eerste nummer al gooide hij zijn draadloze microfoon in het publiek. „Geef de microfoon te rug", schreeuwde hij in de pau ze na het nummer. Tot verba zing van velen kwam de micro foon nog terug ook, maar For rest gooide hem zo weer het pu bliek in. Wat volgde zal de ge schiedenis ingaan als een van de mafste half uren van Pink- pop. Forrest, bekend als notoire drinker, klom op luidspreker boxen, sprong tussen de pers, lag de helft van de tijd op de grond, rookte de ene sigaret na de ander, maar toen hij de gita rist in plakband wilde wikkelen, was het plots afgelopen. Forrest maakte weer zo'n ongecontro leerde sprong, sloeg tegen het podium en brak een been. Ein de optreden. Ondertussen had de groep prima staan spelen, al viel het weinigen op. Een vroeg hoogtepunt van een 24ste Pinkpop dat zich ken merkte door een groot muzikale variëteit. De 60.000 bezoekers, in prima sfeer bijeen op een winderig, maar droge draf- en renbaan in Landgraaf, kregen een breed scala aan muziek 'Diving' in het publiek tijdens het optreden van Race against the machine. voorgezet. Onbekend is Rage against the Machine, maar de doorbraak van deze metal-funk rappers uit Los Angeles is nabij. Rage against the Machine zou eerst op Eerste Pinksterdag voor de kampeerders spelen. Door het wegvallen van Alice in Chains werd de groep tot het hoofdpro gramma toegelaten. En terecht, want met hun strakke, knalhar de funk-rock werden ze in korte tijd tot lieveling van het publiek, dat de geëngageerde tekst van de schuimbekkende zanger Zack de la Rocha luidkeels mee- schreeuwde. Een groter contrast dan The Jayhawks was vervolgens niet denkbaar. De country-rockers uit Minneapolis moesten even wennen, speelden eerst ook wat vals, maar ze groeiden in hun set. Hun gevoelige songs deden het prima bij het aandachtig luisterende publiek wat met op vallend groot enthousiasme op de groep reageerde. De tweede Nederlandse groep Claw Boys Claw, na zeven jaar weer op Pinkpop, moest spelen op het moment dat bekend werd gemaakt dat Feyenoord kampioen was geworden. De in voetbalkringen niet onbekende Peter te Bos, recent nog bij Ba rend en Van Dorp te gast, stak de aanwezige Eindhovenaren een hart onder de riem door een lekkere portie broeierige rock te spelen. Harde metal-funk was er van Living Colour. De band toonde vakmanschap, alleen zanger Corey Glover bleek niet echt ge ïnspireerd. Het meest in de smaak viel Lenny Kravitz, die inclusief de theepauzes een set van maar liefst anderhalf uur speelde met het beste uit zijn drie cd's tellende oeuvre. Knal lende rock met soul. Hendrix meets Tamla. Begeleid door een koortje met drie zangeressen, twee blazers en een viermans band zette Kravitz in zijn lilapak met witte plateaulaarzen een show neer die stond als een huis. Dat waren The Black Crowes ook van plan. De kop was er net af toen in Sting me, het tweede foto anp/raymond rutting nummer, de elektriciteit uitviel - waarschijnlijk ten gevolge van de stroomvretende lichtshow. Na de onderbreking kreeg het optreden toch niet de glans die het leek te zullen krijgen. Ter wijl Pinkpop, dat door de harde wind tot ver bujten Landgraaf geluidsoverlast veroorzaakte, zo voortvarend was begonnen. De 24ste Pinkpop had een constant niveau. Voor het zilve ren festival van volgend jaar wil organisator Jan Smeets zeker iets met Golden Earring doen. „Ze hebben het eerste Pinkpop gered. Verder moet er een set met hoogtepunten komen. Met Peter Woolf van J. Geils Band heb ik al contact gehad." 1-161423. plv -chef* jan rijsdam. 071-161415 Recordprijs voor brief vader Mozart londen dra Een brief van Wolfgang Ama- deus Mozarts vader Leopold aan diens dochter Nannerl heeft bij het veilinghuis Sotheby's in Londen het recordbedrag van 133.500 pond (bijna 380.000 gulden) opgeleverd. De nieuwe eigenaar is een particuliere ver zamelaar uit Oostenrijk. In de brief laat vader Leopold zijn dochter uitvoerig weten dat Joseph Haydn vol lof is over het werk van Wolfgang Amadeus. De 133.500 pond lag ruim bo ven de geschatte waarde van 80.000 pond. Volgens Sotheby's is voor een brief uit de wereld van de muziek nog nooit zo'n hoge prijs betaald. Een brief van Wolfgang Ama deus aan zijn vader Leopold Mozart verwisselde voor 77.000 pond van eigenaar. In de brief iaat Mozart junior zich uit over de opera 'L'Oca del Cairo' en betuigt hij zijn liefde aan het componeren. De partituur van Haydns Strijkkwartet op. 103 leverde op de veiling 155.500 pond op. eveneens een recordbedrag. Ot to Haas, een kunsthandelaar uit Londen, is de nieuwe eigenaar van het manuscript, dat 50 pro cent meer opleverde dan ver wacht. Koninklijke pracht in goud en zijde amsterdam anp Onder de titel 'Koninklijke Pracht in Goud en Zijde. Vlaam se wandtapijten van de Spaanse Kroon' worden van 1 juli t/m 29 augustus 16 grote wandptapij- ten in de Amsterdamse Nieuwe Kerk tentoongesteld. De tapij ten uit de Spaanse koninklijke collectie is bijzonder omvang rijk en van onschatbare waarde. De 16 getoonde tapijten zijn onlangs in België gerestaureerd. De expositie is georganiseerd in samenwerking met het Rijks- birmingham afp Pianist en orkestleider Sun Ra, een van de opvallendste vertol kers van de 'free jazz', is zondag in een ziekenhuis in Birming ham (Alabama) overleden. Hij werd 79 jaar. De Amerikaanse musicus, die bekend stond om de bombasti sche barok van zijn concerten, was eind januari wegens hart problemen opgenomen in het ziekenhuis en had sindsdien verschillende hartaanvallen ge had. 1 Herman 'Sonny' Blount was reeds een bekende jazzmuzi kant toen hij in de late jaren '50 zijn naam veranderde in Sun Ra. Hij baseerde zijn nieuwe naam op de Egyptische mytho logie. Ra is de naam van de Egyptische zonnegod. De excentrieke Sun Ra Iaat meer dan 200 albums achter, waarvoor hij zich ook liet inspi reren door de Egyptische my thologie, de bijbel, het zwarte spiritualisme en science-fiction. Hij beijverde zich voor „een kosmische boodschap" in zijn werk. Daarvoor combineerde hij de verschillende musicale invloeden, blUes, be-bop, gospel en seriële muziek. Sun Ra stond aan het hoofd van or kesten met welluidende namen zoals 'Solar Arkestra', 'Myth Science Arkestra', 'Astro Infini ty' en 'Intergalatic Research Ar kestra', waarmee hij een soort religieuze ceremonies bracht die wel vier tot zes uur konden duren. Herman „Sonny" Blount kwam ter wereld in dezelfde plaats als hij stierf, maar zelf be weerde hij 5000 jaar geleden op de planeet Satumus te zijn ge boren. In de jaren veertig speel de hij in een orkest van Fletcher Henderson voordat hij zich in de avant-gardistische kringen van Chicago begaf. Het muziek blad Rolling Stone zag in hem de ontbrekende schakel tussen Duke Ellington en de zwarte rap-groep Public Enemy. Noyens. dirigent, m.m.v. Michiel Ras. gel Werken van Henry Purcell. Vic Nees en Zoltan Kodaly Gehoord: Eerste Pink sterdag, Lokhorstkerk, Leiden. Een koor hoeft niet jarenlang op elkaar te zijn ingespeeld om toch tot een adembenemend resultaat te komen. Dat bewees het Leids Projectkoor Eerste Pinksterdag in de Leidse Lok horstkerk. Het koor wordt door dirigent Hans Noyens steeds opnieuw samengesteld, 'per project' dus. Voor dit concert had hij drieëntwintig gevorder de amateurs bij elkaar gezocht om een programma uit te voe ren met werken van Henry Pur cell, Vic Nees en Zoltan Kodaly. De 'lente 1993'-editie van Het Leids Projectkoor is een ferm zingend koor, technisch heel hoogstaand, goed op elkaar in gespeeld en daardoor een genot om naar te luisteren. Noyens is er in geslaagd om in drie maan den van een heterogeen groepje mensen een soepel draaiende eenheid te maken. Een prestatie van formaat. Een klein nadeel was dat het koor meer sopranen telde dan alten. In partijen waarin zij sa men zongen, overheersten de sopranen soms en dat had een enkele keer een nadelige in vloed op de totaalklank. Het was een kwestie van balans, want noch op de zangkwalitei ten van de sopranen, noch op die van de alten was iets aan te merken. Het koor opende met drie An thems van Henry Purcell. Het zijn afwisselende, meerstemmi ge stukken met hier en daar ge waagde akkoorden. Ze zijn ge toonzet op bijbelteksten uit job, de Psalmen en Jeremia. De sfeer is gedragen en ernstig; zelfs als de psalmist de Heer looft, blijft de blijdschap geserreerd. Het koor zong de Anthems in stijl: beheerst, zodat alle stemgroe pen tot hun recht kwamen. Toch hield Noyens het tempo erin; het werd geen moment traag of saai. Kortom, een uit voering met handen en voeten! Vervolgens zong het koor Ini- micitias Ponam, Diffusa est gra tia en De profundis clamavi van de hedendaagse Belgische com ponist Vic Nees. Ook deze tek sten zijn afkomstig uit Genesis en uit de psalmen. In een min of meer voor de hand liggende opeenvolging van akkoorden schema's verschuift Nees een enkele noot steeds zó, dat er voortdurend iets onverwachts, spannends en afwijkends ont staat. Het resultaat klonk op windend, ook al door de uiterst preciese tekstbehandeling van het Projectkoor. Ieder woord was letterlijk te verstaan, zelfs zonder tekstboekje. Chapeau! De Amerikaanse jazz-musicus Sun Ra: ontbrekende schakel tussen Du ke Ellington en de rap-groep Public Enemy. archieffoto kippa leiden loman leefmans Na twee maanden van eerst kraken dan opknappen en orga niseren wordt komend week einde een eerste tentoonstelling in de voormalige technische school aan de Haagweg gehou den. Op 4, 5 en 6 juni hebben open dagen plaats in het tot Kunstcentrum Haagweg 4 om gedoopte gebouw. Behalve ex posities van de ongeveer dertig kunstenaars zijn er projecties, performances en rondleidingen. Als reactie op het falende of ontbrekende atelierbeleid van de gemeente Leiden, bezetten een groep kunstenaars het leeg staande schoolgebouw. Na overleg met de eigenaar, de dienst der domeinen wat een een rijksinstelling is, kregen de krakers een gebruikersovereen komst waardoor hun status se- mi-legaalwerd. Een nieuw, Leids kunstcen trum was geboren. Een bestuur zorgde via een wachtlijst dat .uiteindelijk 35 kunstenaars werkruimte vonden, de kelder werd aan een toneelgroep ver geven en sindskort is er een gro te expositieruimte. Verder werd door de groep begonnen om de drie jaar achterstallig onder houd weg te werken. Zestig vierkante meter glas werd ver vangen en tonnen water wer den uit de kelder gepompt. Het besluit van het bestuur van de kunststichting 'De Leids- che School' om de prijs van de werkruimtes op 25 gulden per vierkante meter per jaar te stel len, (wat neerkomt op 150 tot 300 gulden per atelier per maand) zorgde voor een inci dent. Vijf kunstenaars van het eerste uur vonden deze huur te hoog en trokken zich uit de kunststichting terug. Bestuurslid W, Vermaase over die situatie: „Ik kan best voor stellen dat de prijsverhoging voor hun schrikken was. Maar een van onze doelen is juist be wijzen dat wat de gemeente niet lukte, wij wel kunnen, na melijk het opzetten van een ge zond kunstcentrum. Het delen van werkruimtes gebeurt al en ruilen is ook mogelijk. De prijs die bij ons gevraagd wordt, is met nutsvoorzieningen de helft van wat de gemeente vraagt en bijvoorbeeld in Amsterdam wordt gesteld", aldus Vermaase. De vijf waren nog niet weg of er waren direct gegadigden voor hun open gevallen plaats: „Er staan nog veertig mensen op de wachtlijst die de hechte groep die er nu is, wel willen aanvul len. We tonen aan dat er genoeg mensen zijn die best geld over hebben voor werkruimte. Wij vinden een prijsverhogiong ook niet leuk maar denk aan de prij zen van gas, water en licht. Aan het eind van het jaar hebben we een sluitende exploitatie en een buffertje van 15 procent", aldus Vermaase. Maar in het kunstcentrum wordt uiteraard niet alleen over de atelierprijs gepraat maar vooral ook kunst gemaakt. En die kunst is te zien en te horen vanaf vrijdag om 16.00 uur als de officiële opening wordt ge- houdén. Zaterdag en zondag is Haagweg 4 van 11 uur tot 19.00 uur te bezichtigen. Het bestuur kondigde ook aan met een ze kere regelmaat ook in de toe komst tentoonstellingen en open dagen te houden. leiden Lieve Joris, journaliste en schrijfster van onder meer het boek 'De melancholieke revolutie', kreeg zaterdag de Henriëtte Roland Holstprijs uitgereikt. De prijs is uitgeschreven door de Maatschappij der Ne derlandse Letterkunde. Voorafgaand aan de prijsuitreiking wijdde de Maatschappij een middag aan de Ne derlandse dichter P.C. Boutens. foto henk bouwman Een woord van lof ook voor organist Michiel Ras. Hij speel de als intermezzo onder meer de Dans van de meisjes uit Het Gebochelde Paardje, een stuk dat eigenlijk voor piano ge schreven is. Hij maakte er een treurig dansje van: voor mijn geestesoog ontstond het beeld van een groepje kleuters dat met een rondedans afscheid neemt van een gestorven ko nijntje uit de kinderboerderij. Ontroerend, maar toch ook met een lichte, relativerende toets. Het koor besloot het concert met twee volksliederen van Zol- tón Kodély. Het zijn vlotte en le vendige composities waarin een koor zich eens fijn kan vastbij ten. Ze zijn niet zo moeilijk om in te studeren en geven toch een prachtig resultaat. Hier ont plooide het zangplezier van het Projectkoor zich volkomen. Het was jammer dat het concert af gelopen was. 'Cyrano' nog groter terug AMSTERDAM ANP De musical Cyrano, die in sep tember 1992 in de Stads schouwburg in Amsterdam in première ging. is volgend jaar opnieuw te zien. De nieuwe en grotere voorstelling komt enkele maanden in het verbouwde Ko ninklijk Theater Carré in Am sterdam te staan. De nieuwe versie, die op 13 maart 1994 in première gaat, wijkt af van de huidige vorm omdat de musical niet hoeft te reizen. Carré beschikt boven toneel haal baar is. De cast en het orkest worden uitgebreid. Hoofdrol spelers Bill van Dijk, Ryan van den Akker en Danny de Munk doen opnieuw mee. De Musical Cyrano wordt de eerste Nederlandse musical die op Broadway te zien zal zijn. De Amerikaanse première is op 21 november 1993. In 1995 is de musical ook te zien in Tel Aviv, Israël. De laatste voorstelling in Nederland was afgelopen zon dag 30 mei in de RAI in Amster dam. Tot nu toe zagen ruim 200.000 mensen de musical.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13