Oude meesters zijn arrogant Cultuur&Kunst Knappers ontwerpt nieuw pand Burgy Met de bus naar balletvoorstelling 'Ik kan mijn werk nu wel weggooien' PinkPop kan niet groter groeien Schoonheid van wegwerpmateriaal IZATERDAG 29 ME11993 chef annemiekruygrok, 071-161423, plv.-chef jan rijsoam.071-161415 Geen Chili Peppers rotterdam Het Drum Rhythm Festival moet op zoek naar een andere openingsact. De Amerikaanse Red Hot Chili Peppers, de publiekstrekker voor de eerste avond op 1 juli in de Amsterdam se RAI, heeft afgezegd, omdat bassist Flea is geveld door de ziek te van Pfeiffer. De organisatie is nog op zoek naar een vervan gende attractie. Op stap met K&O leiden» Volksuniversiteit K&O bezoekt woensdag 2 juni het Cat- harijneconvent in Utrecht waar een deskundige tekst en uitleg geeft over de collectie middeleeuwse boeken en handschriften. Donderdag 3 juni gaat K&O op bezoek bij Cristofori in Amster dam. Deze firma is gespecialiseerd in het restaureren van antie ke muziekinstrumenten, met name piano's en vleugels. Na de rondleiding is er een pianorecital in de pas geopende Cristofori- concertzaal. Voor meer informatie en aanmelding: K&O, tele foon 071-141141. Concert Rijnlands orkest alphen aan den run» Het Rijnlands Orkest geeft zaterdag 5 juni een concert in de Bron aan de Troubadourweg in Alphen. Onder leiding van dirigent Michel Havenith spelen de leden werken van Schumann, Bloch en Mahler. Als solist treedt altvioliste Francien Schatborn op. Het concert begint om 20.15 uur. Kaar ten zijn verkrijgbaar bij de VW en aan de zaal. INXS steunt goede doel Voor INXS is het noodgedwongen afbreken van het optreden in Paradiso afgelopen dinsdag aanleiding geweest om een donatie te doen aan Amnesty International, Artsen Zonder Grenzen en Greenpeace. De Australische rockformatie denkt op deze wijze het publiek het best te kunnen 'troosten' voor het niet spelen van de laatste nummers. INXS stopte het optreden na 65 minu ten spelen wegens een storing. Mensen die het niet met deze ge noegdoening eens zijn, kunnen een brief sturen naar Paradiso, Weteringschans 6-8,1017 SG Amsterdam. Muziek in brons den haag Galerie Jan van Munster exposeert tot 14 juni werken van de beeldhouwster Renée van Leusden. De tentoonstelling heet 'Muziek in Brons' én bestaat uit bronzen muzikanten. Argentijnse kunst zoetermeer 'Un Cuento de Argentina' is de titel van een exposi tie die tot 5 juli in Kunstuitleen Meerzigt in Zoetermeer plaats vindt. Zij bestaat uit schilderijen, grafiek en plastieken. De 'cuento' vertelt het verhaal van de verschillende culturen van Ar gentinië en is een initiatief van beeldend kunstenares Bo de long. Dirigentenfilms op Holland Festival onthullen veel over karakters: Muziekliefhebbers zetten een beroemde dirigent tijdens zijn leven graag bewonderend op een voetstuk. Geluids opnamen zorgen ervoor dat hij na zijn dood niet in ver getelheid raakt, maar de magische sfeer die hij opriep tij dens concerten, valt in de huiskamer natuurlijk nooit meer terug te halen. De dirigentenfilms die het Neder lands Filmmuseum toont tijdens het Holland Festival, maken duidelijk dat ook het medium film daar niet in slaagt. De beelden van beroemdheden als Mengelberg en Toscanini zijn dan ook vooral interessant omdat ze iets onthullen over hun karakters. amsterdam fran^oise ledeboer hij geweest moet zijn. Mengel berg werd in 1895 dirigent van Bij Willem Mengelberg (1871- het Concertgebouworkest en 1951) valt meteen op hoe ijdel stond tijdens de getoonde film uit 1930 misschien wel op het hoogtepunt van zijn roem. Het orkest verhuisde voor de opna men naar de Epinay-studio in Parijs, waar een reconstructie van het Concertgebouw was ge maakt. Mengelberg werd van onderaf gefilmd, waarbij de be lichting zorgde voor een hemel se omkransing van zijn gezicht. De dirigent genoot er zichtbaar van: hij stond in het middelpunt en wilde dat weten ook. Mengelberg bereikte natuur lijk niet voor niets de top: on danks de povere geluidsweerga ve van de muziek van Bizet en Von Weber in deze film, is nog De Leidse architect Ronald Knappers levert het ontwerp voor het nieuwe pand van het plaatselijk bouwbedrijf Burgy. Dat heeft directeur K. Burgy van de firma bekend gemaakt Knappers had zich met negen andere collega's ingeschreven op de ontwerpwedstrijd van het bouwbedrijf. De jury vond zijn idee het beste zo bleek gisteren bij de bekendmaking van de winnaar in sociëteit De Burcht. Burgy bestaat bijna zestig jaar en is gespecialiseerd in restau raties en verbouwingen. De fir ma besloot tot de wedstrijd om dat het huidige pand aan de Van Speykstraat te klein en enigszins verouderd is. De firma zocht een vond een nieuwe lo catie op de hoek van de Dr. Le- lylaan en de Amphoraweg. Ver volgens schreef Burgy de wed strijd uit voor een nieuw ge- bopw met gebruik van de mo derne technologie en klassieke materialen. Die voorwaarden heeft Knappers volgens het ju ryrapport goed toegepast in zijn ontwerp. Otto Klemperer, de minst ijdele van de dirigenten. K&O in Leiden gaat vrijdag 4 ju ni per bus naar Den Haag voor de premières van Jiri Kylian in het AT T theater. Het Neder lands Dans Theater (NDT) brengt Stepping Stones op mu ziek van John Cage en Anton Webem. Kylian schreef dit stuk voor het Stuttgarter ballet naar aanleiding van zijn bezoek aan Australië waar hij in aanraking kwam met aboriginals. Stepping Stones is nu voor het eerst te zien in Nederland. Daarnaast brengt het NDT spik splinternieuwe Whereabouts unknown van Kylian. Het stuk beleeft in Den Haag zijn wereld première. Dansliefhebbers uit deze regio met toegangskaarten kunnen vrijdag zo op de bus stappen bij molen de Valk. K&O verkoopt op dinsdag 1 juni nog tot 12.00 uur kaarten voor de voorstelling. Voor meer infor matie: K&O, Oude Vest 45, tele foon 141141. Geen expositie wegens onbetaalde rekening: Margreet Holtkamp met één van haar werken dat ze speciaal maakte voor d ALPHEN AAN DEN RUN LETTY STAM Leuk, dacht Margreet Holtkamp toen de stichting Alphense Ate liers (STAA)-haar vorig jaar de cember vroeg om een expositie samen te stellen. „Ik besloot zelfs speciaal werk te maken omdat de tentoonstellingsruim te aan de Prinses Irenelaan wat klein is en ik altijd grote projec ten maak", vertelt de Alphense kunstenares. De resultaten daarvan hadden al een week te zien moeten zijn in de galerie. STAA blies het evenement ech ter af omdat Holtkamp niet tij dig de tentoonstellingskosten zou hebben betaald. „En dat is niet waar", vertelt Holtkamp. „Ik heb die 400 gul den op 12 mei overgemaakt. Op 19 mei kreeg ik een telefoontje van STAA dat ik moest betalen anders zou de tentoonstelling niet doorgaan. Dat viel me echt koud op mijn dak. Op hemel vaartsdag kon ik de Postbank niet bereiken. De dag erop kreeg ik de bevestiging dat het geld was overgemaakt. Ik heb STAA gevraagd om ook even te bellen met de Postbank. Maar dat wilden ze niet. Met als ge volg dat ze mijn tentoonstelling annuleerden." 'Ramp' Holtkamp was verbijsterd. „Echt, een ramp. In 18 uur tijd heb ik 100 uitnodigingen moe ten afzeggen. Ik had professer Henk van Maarseveen uitgeno digd voor een openingstoe spraak. Die man was woest. Ik ook trouwens. Hij had er een week aan gewerkt. STAA stelde me nog voor om die 400 gulden cash te betalen. Ik had dat geld steeds hoorbaar dat hier in een groot dirigent aan het werk was. Mengelberg kreeg na de Twee de Wereldoorlog een dirigen tenverbod opgelegd vanwege zijn dubieuze relatie met de Duitsers. Dat wetend, wordt een vakantiefilmpje ineens een vin gerwijzing waarom het zover kon komen. De dirigent wandelt trots als een pauw op het terras van zijn schitterend gelegen Zwitserse chalet, trekt gekke bekken en toont de kijker pro vocerend zijn dikke achterwerk. Zelfs tussen vrienden en familie kon hij kennelijk niet zonder applaus: is het dan een wonder dat hij zich ook de bewondering van de Duitsers liet aanleunen? Volgens de toelichting van het Filmmuseum was de Italiaan Arturo Toscanini (1867-1957) in zelfverheerlijking en despotie een Mengelberg in het kwadraat. Als we op de oude fil mopnamen mogen afgaan, keek Toscanini voortdurend arrogant en regeerde hij zijn orkesten met ijzeren vuist. In tegenstel ling tot Mengelberg had hij ech ter een onberispelijke afkeer van het fascisme. De film ge tuigt daarvan met beelden van de uitvoering voor de Europese radio van de „Hymn of the Na tions". Toscanini componeerde en dirigeerde deze hymne ter gelegenheid van de val van Mussolini in 1943. Het is verras send te horen hoe hij daarbij de klanken van Verdi's „Lied der volkeren" aanvulde met gealli eerde volksliederen en passages uit „De Internationale". Stokoud De opnamen van Otto Klempe rer (1885-1973) zijn dan ineens een groot contrast. Ze tonen een stokoude Klemperer op 86- jarige leeftijd tijdens repetities van een compositie van Brahms. Hij is nauwelijks ver staanbaar, draait met een hevig trillende linkerhand de bladen van de partituur om en wordt na afloop van zijn stoel gehe sen. Hier geen spoor van ijdel tuiterij, maar alleen ernst en ge- Willem Mengelberg hield zoveel van aandacht dat hij zich er niet voor geneerde zelfs zijn omvangrijke achterwerk te tonen. foto gpl drevenheid. Ondanks zijn hoge leeftijd hangt het orkest aan zijn lippen: het concert tot slot laat zien dat de magie van een groot dirigent geen leeftijdsgrenzen kent. Het programma „Klassieks Meesters. Dirigenten op het witte doek" bestaat verder uit films over Ernest Ansermet, Carlos Kleiber, Hans Knappert- busch, jegeni Mravinski en Karl Böhm. Met uitzondering van Kleiber (1930) zijn al deze diri genten niet meer in leven. De opnamen bieden natuurlijk niet alleen een soms onthullende blik op hun persoonlijkheden. Ondanks de soms magere ge luidskwaliteit valt er ook muzi kaal het nodige te genieten: be roemd werden deze dirigenten natuurlijk niet voor niets. Het programma „Klassieke meesters. Dirigenten op het witte doek" in het Filmmuse um (Vondelpark 3, Amster dam) duurt van 3 tot en met 30 junL Voor nadere details over volgorde en wisselende aan vangstijden kan worden gebeld met het Filmmuseum, telefoon 020-5891400. niet. Bovendien vond ik dat ab surd. Ik had immers al betaald." „Volgens mij pleegt STAA contractbreuk. Ik ga er ook ze ker werk van maken. Mijn naam is door het slijk gehaald. Ze hebben me tot wanbetaler be stempeld. En dat is niet waar. Ik ben lid van de kunstenbond en die gaat me helpen. Het ergste vind ik dat ik een half jaar heb gewerkt aan die tentoonstelling. Een aantal objecten zijn spe ciaal gemaakt voor de STAA-ga- lerie. Ik ga proberen of ik een aantal op de Hooge Burch in Zwammerdam kwijt kan. Dat is ook een veel mooiere omge ving. Maar er zijn stukken bij die kan ik gewoon weggooien. Dat snap je toch niet van men sen die ook kunstenaar zijn?". 'Vreselijk' „Ik weet het verder niet. Mijn lidmaatschap van STAA heb ik inmiddels opgezegd. Het erge is dat ik hier maandenlang voor heb gewerkt. En dan laten men sen je gewoon vallen. Bepaalde objecten kan ik wel herhalen maar nooit meer op dezelfde manier. Dat vind ik echt vrese lijk." STAA-secretaris heeft 'weinig behoefte om verder op de zaak in te gaan'. „We vinden het als STAA heel erg jammer. Me vrouw Holtkamp heeft vanaf december de tijd gehad om te betalen. En ze heeft niet aan de voorwaarden voldaan. Dat is de situatie. Het was geen kwestie van even een telefoontje willen plegen. Ie krijgt dan overigens alleen een saldo-opgave van de Postbank en niet wie er wat heeft bijgeschreven." LANDGRAAF ANP Haalt PinkPop het jaar 2000? Enkele dagen voor de 24ste edi tie komende maandag van het popfestival in Limburg kan or ganisator Jan Smeets (48) de vraag slechts gedeeltelijk beant woorden. Smeets en de ge meente Landgraaf, waar het fes tival wordt gehouden, willen wel. Maar niemand weet of het festivalterrein, de plaatselijke draf- en renbaan, ook zo lang blijft bestaan. Het popspektakel op tweede pinksterdag is met 60.000 be zoekers voor de tiende keer uit verkocht. Het evenement begon in 1970 bescheiden. Samen met enkele collega's uit een jonge rencentrum in Sittard bedacht Smeets dat ook Limburg recht had op een volwassen evene ment op het gebied van pop muziek. PinkPop 1970 was meteen een voltreffer: het festi val trok 10.000 mensen die alle maal 2,50 gulden betaalden. „We hielden over en hadden meteen geld voor het volgende jaar," herinnert Smeets zich. „De naam PinkPop is uit ar moede ontstaan. Het festival was op tweede pinksterdag en we wisten niks beters. Maar het is een goede naam gebleken." Midden jaren tachtig zakte de belangstelling wat in. Smeets ging aan de slag met concert promotor Mojo Concerts. Sindsdien heeft PinkPop de wind weer in de zeilen alhoewel volgens Smeets „het plafond" zo langzamerhand wel in zicht is. „We lopen gigantische risi co's," bekent de organisator. „We werken dit jaar met een budget van 2,5 miljoen gulden. De groepen kosten bij elkaar een miljoen. Dat is een klein fortuin. Nu is het makkelijk pra ten omdat alle kaartjes zijn ver kocht. Maar als in het begin het eerste toegangsbewijs wordt verkocht, denk ik bij mezelf: dan hebben we nog een gat van 2 miljoen, 499 duizend en 45 gulden." Geldautomaat Alle toegangsbewijzen voor PinkPop '93 gingen in een re cordtijd van zes weken over de toonbank. Volgens Smeets is op de draf- en renbaan plaats voor maximaal 150.000 mensen maar zover zal het festival nooit gaan. „Dan krijgen we proble men met de infrastructuur," zegt hij, doelend op de honder den toiletten, eet- en drinkten- ten en andere voorzieningen die nu al nodig zijn. Er wordt zelfs een mobiele geldautomaat neergezet. Smeets zegt nog steeds met veel plezier het festival te orga niseren, al groeit de druk met het jaar. „Het wordt stressiger. De popwereld is harder en za kelijker geworden. De artiesten worden omringd door een le gertje accountants en boekhou ders die vergeten dat er, om maar iets te noemen, een half miljoen gulden aan btw moet worden afgedragen. Een festival organiseren doe je niet door een paar groepen op te laten treden op een willekeurig weilandje. Daar komt meer bij kijken." Tussen half elf 's ochtends en ongeveer.elf uur 's avonds tre den tien groepen op: The Red Devils, Thelonious Monster, Betty Serveert, Race Against The Machine, Alice In Chains, The layhwaks, Claw Boys Claw, Li ving Colour, Lenny Kravitz en The Black Crowes. BEELDENDE KUNST RECENSIE •OnnoSchilstra Urs Pfannenmüller, installatie. Tot 14 juni te zien in de Waag in Leiden, woensdag tot en met zaterdag. 12 00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur. Urs Pfannenfhuller realiseerde in 1990 een omvangrijke instal latie op het voorpleintje van de Koninldijke Schouwburg in Den Haag. Deze bestond uit een houten muurconstructie die de ellipsvorm van de 18e eeuwse schouwburgpui volgde. Een soort kroonlijst van emmers, stukken hard plastic en andere oude rommel sloot de muur aan de bovenzijde af. Precies hetzelfde concept ligt ten grondslag aan PfannenmüT- lers bijdrage aan de reeks ten toonstellingen die De Waag in Leiden organiseert rond het thema 'De Muur'. Achterin de expositieruimte aan de Boter markt bouwde hij een schei dingswand, die op het eerste gezicht hevig vloekt met de uit gewogen architectonische schepping van Pieter Post. De open ruimten tussen de zuiltjes van de achterste arcade zijn tot aan de kapitelen dicht gemaakt met strokartonnen platen, vastgeniet op een ruw houten lattenconstructie. De bogen boven deze papieren muur heeft Pfannemülier opge vuld met kleurige plastic voor werpen, die zo van de Tupper- ware-party lijken te komen. In de wand zijn twee kleine door gangen uitgespaard. Ze geven toegang tot de smalle corridor die achter de muur is ontstaan. Op de achterkant van de muur heeft Pfannenmüller een reeks naturalistische voorstellingen van planten en bladeren ge schilderd. Dit derde deel van 'De Muur' is qua omvang een minimale tentoonstelling, maar heeft juist daardoor een maximaal effect. Het geheel is uiterst beeldend en leent zich voor verschillende interpretaties. De afscheiding van Pfannenmüller is bijvoor beeld niet alleen een muur. Het is ook een afbeelding van een muur, dbor de wijze waarop de gehanteerde proporties verwij zen naar de klassieke bouw kunst. Dat, tezamen met het ge bruik van goedkope, eigentijdse materialen, resulteert in een ironisch commentaar op de he dendaagse wegwerpcultuur. Maar ironie is niet het enige. Pfannenmüller legt ook zijn vin ger op een onverwacht soort schoonheid, namelijk die van de alom verguisde goedkope plastics. De composities in de vijf bogen zijn niet alleen grap pig, ze zijn vanwege de zorgvul dige plaatsing van de objecten en hun kleurstelling ook heel mooi. De detaillering van Pfan- nenmullers muur is consequent en zorgvuldig, met als gevolg dat ieder element optimaal bij draagt aan de vervreemding tussen het oude en het nieuwe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19