'Het programma wordt spontaan en dynamisch' li VPRO veroordeelt kijkers tot lange zit Rtv show Omroepmuseum uitgebreid 'Gezin is belangrijker dan mijn filmcarrière' VRIJDAG 28 ME11993 l/F '10 - HILVERSUM CPD „Tien jaar geleden begonnen we met het omroepmuseum in een huiskamer met een serre. En nu, in ons jubileumjaar, hebben we eindelijk de ruimte gekregen die we nodig heb ben". Marieke Veen, mede werkster van het Hilversumse is zeer tevreden met 2 onderkomen aan de Oude Amersfoortseweg 121 - 131. Met ingang van dinsdag 1 juni is het omroepmuseum weer voor publiek geopend. De officiële opening wordt eind juni verricht door WVC- minister Hedy D'Ancona. Nu al hebben zich voor de komende maanden meer dan negentig groepen (vierduizend mensen) opgegeven voor een bezoek aan het Eenmaal in het kunnen de bezoekers links- en rechtsaf slaan. Links bevindt zich het fonografisch museum, waar nu de tentoonstelling 'Van wasrol tot CD' wordt gehouden. Wie door de rechtérdeur gaat, komt terecht in de huiskamer van de familie Van der Ploeg Bert Kuizenga presentator 'Blind Date Het streven om mensen in wat voor nood dan ook te hel pen, is op zich prijzenswaardig. Maar wie te nadrukke lijk een Sint Bemardshond wil nabootsen, loopt het ri sico dat hem verregaande bemoeizucht wordt verweten. Er bestaan nu eenmaal mensen, die niet gered willen worden. Nu Jos Brink voor de NCRV werkt, laat hij zich door de camera volgen als de zoon van moeder Teresa en de barmhartige Samaritaan. Geen zwerfpaal, geen geestelijk gederangeerde kan zich nog veilig wanen in z'n zelfgekozen isolement. Brink laat zijn vasthoudende assisten te net zo lang doorzoeken tot hij de gezochte in een of ander kraak pand of desnoods in een kartonnen doos heeft gevonden. Vluchten kan niet meer, sinds Brink zich heeft voorgenomen de zelfkant van de maatschappij af te grazen. Daar gaat je privacy in de schuilkelder, die normaal slechts door de ratten besnuffeld wordt. Spoorloos kan niet meer sinds Brink bereid is op zoek te gaan naar verloren zonen en dochters, wier opsporing wordt ver zocht. Jos Brink zet tegenwoordig elke vrijdagavond zijn gezicht in de seri euze stand. Enkele seizoenen heeft hij bij RTL 4 gezocht naar iets wat hij kennelijk niet kon vinden. Uiteindelijk kwam Brink, discjoc- key, cabaretier, amusementsman en parttime- geestelijke, tot de slotsom dat hij bij het commerciële station niets te zoeken had. De reclamespots, vond hij, hadden onvoldoende boodschap aan hem. Zijn grappen, grollen, gegiebel en gegiechel werden telkens hinder lijk onderbroken door melige filmpjes over nog witter wassende witwas en huidvriendelijker toiletpapier. En wat lag meer voor de hand dan dat de vrije-tijdspastor zich bekeerde tot de NCRV? Een programma moest er komen, waarin Jos Brink met hulp van de kij kers iets waardevols probeert toe te voegen aan het leven van zijn gastern Een show vol tegenstellingen, ook dat nog. Wie goed doet, goed ontmoet. Zo denkt Jos Brink in, laten we aan nemen, zijn onschuld. Maar gaat zulks altijd op? Moet hij op ver zoek op zoek gaan naar verloren zonen van ouders, die hun 50-ja- rig huwelijksfeest met het hele gezin willen vieren? Valt een breuk nog wel te lijmen als geen van de kijvende partijen een poging heeft ondernomen de scherven na een ruzie te lijmen? Het is moei lijk te lezen in andermans boeken, maar in Hilversum wordt maar al te vaak gedacht dat de camera wonderen doet. Natuurlijk kan j het magisch oog een vriendelijk kind bewegen tot het genereuze gebaar haar pop over te doen aan een ander meisje, dat een iden tiek en een haar geliefd exemplaar op haar vakantieadres in Turkije had laten liggen. Maar met volwassenen kan het wel eens anders lopen. Er zijn lie den die er absoluut geen belang bij hebben dat de camera laat zien hoe ze aan lager wal zijn geraakt. Wat heb je eraan dat buitenstaan ders, die absoluut geen malle makker te maken hebben met je lot, gaan roepen: 't Zal je kind maar wezen. Een opbouwwerker heeft Brink inmiddels vriendelijk te verstaan gegeven dat als iemand uit de nieges wil komen hij of zij dat zelf wel kenbaar zal maken. Zo is het natuurlijk ook, maar zo had onze bovenste beste Brink het nog niet bekeken. Dat familie op een le vensteken zit te wachten, soit. Maar als dat eenmaal is gegeven, ga dan niet met (verborgen) camera en microfoon doorwroeten in an dermans ellende. Kijk dan ook niet verbaasd op als er dan een hand voor de camera wordt gehouden en sodemieter op wordt geroepen, j Iemands privéleven hoort in de slaapkamer thuis, al is dat dan een kartonnen doos. Oud zeer kan lang etteren. Kwaad zijn is menselijk, kwaad zijri dui- veis. Waar twee kijven, hebben twee schuld. Het zal allemaal wel. Maar niet alles valt toe te dekken met een bosje bloemen van 5 Uur-show kwaliteit. Anderzijds weten ze in Hilversum beter dan waar ook, dat menige kijker niet alleen brood en spelen wil, maar vooral ook sentiment. Denk maar aan het succes van Robert ten Brinks All you need is love". Leve de massale voorkeur van de on- j schuldige voyeur. Wat zou het, ook voor het speciale effect van het j programma, niet mooi zijn geweest als onlangs een gouden echt- paar zich in 'Op Zoek' spontaan (nou ja...) had verzoend met hun twee verloren zonen? De huwelijksdag als grote verzoendag, met Jos Brink als getuige. De ene verloren zoon liet zich bepraten om na i zes jaar de gang naar het ouderlijk huis te maken. De ander zei het boek van z'n ouders dicht te hebben en dat hij ook niet van plan was het open te slaan, „aan die camera heb ik maling." Brink zat I erbij en keek ernaar hoe de bruidegom filosofeerde over een klein voorval, dat als oorzaak grote gevolgen had gehad. Of vader ooit I toenadering had gezocht tot zoon, daarover liet senior zich wijselijk niet uit. Brink veroorloofde zich nog de veronderstelling dat zoon koppig was, maar met een klein hartje was uitgerust. Te horen was hier een Sint Bernard, die na een vergeefse missie met de staart i tussen de benen afdroop. De snuffelpaal die voor paal stond. Brink had beter moeten weten: de afsluiting ze leefden nog langen geluk- fcjgkomt voornamelijk voor in sprookjes. Wanneer gaat Brink op zoek naar zichzelf? Benieuwd hoe Frank dan reageert. van de televisieserie 'Zeg 'ns AAA'. Het blijft niet bij kijken in het Omroepmuseum, de spullen aanraken mogen de bezoekers ook. Zo is het mogelijk om een nieuwsbericht voor te lezen vanuit het glazen hokje dat bij de radiocontrolekamer van de KRO hoort. Of men kan eventjes plaatsnemen achter de draaita fel waar deejays als Herman Stok en Joost den Draayer in het verleden de nationale hitparade presenteerden. In de viewingzaal, waar het nu nog naar vers gelegd tapijt ruikt, worden filmpjes vertoond van de geschiedenis van de Ne derlandse radio en televisie. In de bibliotheekruimte staan on der meer alle omroepgidsen vanaf 1945 tot nu. Het omroepmuseum is dage lijks geopend, behalve op maandag. De openingstijden zijn door de week van tien tot vijf uur, en in het weekend van twaalf tot vijf uur. Toegangsprijs voor volwassenen:t zeven gul den (CJP en 65+ zes gulden). Voor reserveringen geldt het te lefoonnummer: 035 - 885888. AMSTERDAM SUSANNE VAN VELZEN Een partner zoeken via de televisie. Met de videoboodschappen in Veronica's 'All You Need Is Love' lijkt de televisie als kop pelmedium definitief doorge broken. Maar ere wie ere toe komt: RTL 4 en de TROS brach ten met 'Liefde Op Het Eerste Gezicht' en 'Op Goed Geluk' al eerder heel wat mensen nader tot elkaar. De TROS pakt na een pauze de draad weer op. In een nieuw decor, onder een nieuwe naam en met een nieuwe presentator. 'Op Goed Geluk' is vervangen door 'Blind Date' en Carry Tef- sen heeft plaatsgemaakt voor Bert Kuizenga. Kuizenga is thans te zien in de RTL 4-serie 'Vrouwenvleugel' waar hij de rol van arts Frits de Groot speelt. De STER-kijker kent Kuizenga als de verzekeringsman in de reclames van 'foutje bedankt' Reaal. Enthousiast vertelt Bert Kui zenga over de nieuwe stap in zijn televisiecarrière. „Het is de eerste keer dat ik echt voor het grote publiek een programma presenteer. Ik heb jaren geleden voor de Amsterdamse lokale omroep Salto tien live-pro- gramma's vanaf de Firato ge presenteerd. Dat waren pro gramma's met amusement, muziek en een hoop gepraat. Daarna ben ik ook beurspresen- taties en videojoumaals gaan doen. Zo kom je in een circuit van presenteren terecht". Tweede Bert Kuizenga werd verschillen de keren gevraagd om screen testen te doen voor televisie programma's. „Ik werd steeds net tweede. Althans dat zeiden ze tegen mij", vertelt de kers verse presentator van Blind Da te met een grijns. Een paar maanden geleden werd hij door John de Mol Produkties bena derd voor de opvolger van 'Op Goed Geluk'. Dit keer werd hij geen tweede, maar kwam hij als overtuigend nummer één uit de bus. Kuizenga gaat de presentatie van het dating-programma heel anders aanpakken dan zijn voorgangster Carry Tefsen deed. Carry Tefsen benaderde de kan didaten nogal stijfjes en tame lijk voorspelbaar. „Laat ik voor op stellen dat ik geen afbreuk wil doen aan haar manier van presenteren, maar ik ga het wat sneller en wat flitsender doen", legt Bert Kuizenga uit. De for mule van het programma is weliswaar hetzelfde gebleven jongen zoekt meisje uit en meisje zoekt jongen uit en gaan op reis maar het decor en de aanpak zijn vernieuwd. De kandidaten blijven tijdens de opnamen staan en het pu bliek in de zaal mag zich met de kandidaten, de vragen en de presentator bemoeien. „Als ik een vraag stel of iets doe kan het publiek daarop reageren door hard boe te roepen of te juichen. Ik speel wat meer met de kandidaten. Zij weten bij voorbeeld niet van tevoren wat ik ga vragen. Zo wordt het wat spontaner en dynamischer' Kuizenga heeft zich voorge nomen om in het programma heel eerlijk te zijn. „Als ik zie dat de kandidaat teleurgesteld is zodra hij of zij de uitverkorene ziet, dan zal ik dat zeker zeg-, gen". De presentator gelooft in blind dates. „Natuurlijk is de slaagkans vrij klein, maar dat het wel eens lukt bewijst dit programma. We hebben in de eerste uitzending twee paren te gast die elkaar echt hebben ge vonden in de afgelopen seizoe nen". „Het gaat er in 'Blind Date' niet alleen om dat paren elkaar voor het leven vinden. De span ning van het met een onbeken de op vakantie gaan en maar zien of het leuk wordt, is net zo belangrijk. Dat geldt ook voor de kijker. Er zullen ook mensen kijken naar het programma in Bert Kuizenga: „Als acteur speel ik een rol, als presentator moet ik mezelf zijn. Verstoppen Acteren is wel wat anders dan presenteren, maar Kuizenga zegt weinig moeite te hebben met de omschakeling. „Een ac teur kan zichzelf verstoppen in een rol. Als presentator kan dat niet. Dan moet ik mezelf zijn. Ik heb daar geen moeite mee. Waar ik wel even aan moest het rechtstreeks in de camera kijken. Een acteur moet dat juist niet doen". De opnamen van 'Blind Date' lopen de hele zomer door. Bert Kuizenga wil zijn presentatie werk blijven combineren met acteren. Wel heeft hij besloten om niet verder te gaan met RTL4's Vrouwenvleugel, dat in Luxemburg wordt opgenomen. „Het opnameschema van die serie is heel vermoeiend en moeilijk te combineren met mijn andere werk. Ik heb een r ik soms maar twee FOTO Kippa dagen per week in Luxemburg hoef te zijn. Er waren weken dat ik op maandag naar 'Vrouwen- vleugel' ging, op dinsdag in Am sterdam moest zijn en woens dag weer in Luxemburg werd verwacht. Dat is me organisato risch teveel geworden. Ik heb hier ook nog een gezin dat ik graag af en toe wil zien". (Nederland 2, vanavond om 20.25 uur) CLOSE UP De missie van een snuffelpaal Derek de Lint definitief terug in Nederland Scène uit de mammoetproduktie 'Die Zweite Heimat', die in september door de VPRO op het scherm wordt gebracht foto gpd In twee dagen tijd zesentwintig uur te levisie kijken. Zouden er veel kijkers zijn die zo'n zware televisiemarathon volhouden? De VPRO denkt van wel, en zendt daarom op de zondagen 5 en 12 sep tember de complete mammoetproduktie 'Die zweite Heimat' van regisseur Edgar Reitz uit. „Het leek ons wel aardig om de serie op deze manier uit te zenden", aldus Jannie Langbroek, Hoofd Inkoop van de VPRO-te- levisie. „Bovendien is het voor ons een han dige oplossing, want als we de serie weke lijks brengen, wordt onze programmering flink in de war geschopt. We vonden het geen serie om op de maandagavond te zet ten. En voor de zondagavond zou het bete kenen dat we een aantal programma's drie maanden lang niet zouden kunnen uitzen den." De cyclus over de lotgevallen van een groep vrienden die in München een be staan probeert op te bouwen, is al sinds en kele weken te zien op de BBC (zaterdag 22.30 uur - 00.30 uur) en de ARD (vrijdag, 20.15 uur-22.15 uur). In Duitsland en Engeland is de serie de hemel in geprezen, en daarbij uitgeroepen tot de 'TV-gebeurtenis van het jaar'. Dat mag dan wel zo zijn, maar onlangs op de MIP-TV beurs in Cannes, was er geen noe menswaardige belangstelling voor het pres tigieuze tv-project, aldus Langbroek. „Alle co-producenten zenden de serie al uit. En de Nederlandse omroepen waren sowieso niet geïnteresseerd. Het kostte ons dan ook geen enkele moeite om de cyclus aan te ko pen." Zestien Europese tv-maatschappijen par ticipeerden in de co-produktie, die bij el kaar zo'n slordige 40 miljoen mark heeft ge kost. Ook de VPRO werd vijf jaar geleden benaderd om mee te doen, maar dat liet het budget niet toe. „Het bedrag dat Neder landse omroepen voor zo'n gigantisch pro ject kunnen uittrekken is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat." Fictief dorpje Regisseur Edgar Reitz maakte in 1984 de eerste 'Heimat'-serie, die destijds ook door de VPRO werd uitgezonden. Deze cyclus over het fictieve dorpje Schabbach duurde 'slechts' zestien uur. Die zweite Heimat speelt zich af in München in de jaren zestig, en staat geheel los van de eerste cyclus. Slechts één van de hoofdpersonen, Her mann Simon, afkomstig uit Schabbach en in de nieuwe serie muziekstudent in Mün chen, vormt de verbindende schakel. In de eerste aflevering zien we hem, na een onge lukkig afgelopen verliefdheid, afreizen naar 'de grote stad München', waar hij aan het conservatorium gaat studeren. Hermanns verdriet om Klarchen, die hem de liefde deed afzweren, wordt al snel naar de achtergrond verdrongen door de nieuwe wereld die hij betreedt. Hij ontmoet er zijn latere vrienden: de Chileen Juan, percussio nist en beheerser van tien talen; de intrige rende celliste Clarissa Lichtblau; de klein burgerlijke Helga, de latere terroriste; de be vlogen filmers Rob Stefan en Reinhardt, en de arrogante broers Weber, aanhangers van 'Neue Musik'. Gedurende tien jaar volgen we de lotgevallen van de talentrijke vrien dengroep. Reitz vertelt het verhaal in rond uit prachtige beelden, vanuit steeds andere perspectieven en in verschillende kleuren. Elke aflevering heeft een nieuwe hoofdper soon. Het alledaagse leven wordt in zwart- witbeelden uitgebeeld, als er hartstochten in het spel komen is de film in kleur.Als de film geheel in kleur zou zijn gedraaid, heb ben de toeschouwers na 26 uur geen ogen meer over", zo verklaarde de regisseur die handelwijze. Alleen al om de moeite die Reitz zich ge troostte om dit project te volbrengen, is de serie het bekijken waard, al is het misschien minder vermoeiend om nu op een van de buitenlandse zenders te kijken in plaats van naar de VPRO-marathon in september. Maar liefst zeven jaar is hij er mee bezig ge weest. Enige wetenswaardigheden: een draaiboek van 2143 pagina's, 557 draaida gen, 117 montagedagen, 372046 meter film, 2300 medewerkers die bij elkaar zo'n 42 hectoliter koffie dronken. HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN Romantiek, macht, geld, liefde, glamour en een flinke dosis mysterie. Dat zijn de hoof dingrediënten van de serie 'Se crets' die RTL 4 de komende maanden elke werkdag uit zendt. 'Secrets' neemt de plaats in van 'Goede Tijden Slechte Tijden', dat met zomervakantie gaat. 'Secrets' is een 65-delige Amerikaanse serie van de hand van schrijfster Judith Krantz. Zij schreef 'Secrets' speciaal als te levisieserie in tegenstelling tot de miniseries 'Princess Daisy', 'Mistral's Daughter' en 'Till We Meet Again'. Dat zijn allemaal bewerkingen van haar succes volle gelijknamige boeken. 'Secrets' speelt zich af in het mondaine Monte Carlo waar af gezette vorsten, miljonairs, filmsterren, rijke erfgenamen en playboys vanuit de hele wereld bij elkaar komen. Tom Strick land is de leider van de Strick- land-dynastie die het leven in de plaats aan de Cóte d'Azur beheerst. Zoals de titel doet vermoeden spelen gehei men een be langrijke rol in de serie. Alle personages dragen een ge heim met zich mee. 'Secrets' heeft ook een Nederlands tintje vanwege de aanwezig heid in de cast van -Derek de Lint, die de rol van Paul Ro- dier speelt. De Nederlandse acteur is ach teraf heel en thousiast over 'Secrets'. „Ik zou zelf niet naar zo'n serie kijken omdat het mijn genre niet is, maar het was heel leuk om er aan mee te wer ken. Ik heb er veel van geleerd: vooral snel werken." 'Secrets' is vorig jaar in zes tien weken opgenomen. Vijftien weken in studio's in Milaan en één week op locatie in Monte Carlo. „De opnames gingen heel snel. Dertig uur televisie in zestien weken. In viereneenhalf uur werden 21 pagina's tekst opgenomen". Voordat de opnames van Se crets begonnen, waren de ka rakters uitgeschreven en de ver haallijnen van de eerste vijftien afleveringen uitgezet. „Daarna kijken de schrijvers, afhankelijk van de manier waarop je de rol speelt, hoe het verder met je personage gaat. Dat is een spannende manier van werken voor een acteur. We kregen ook continu 'rewrites' voorgescho teld. Die werden soms aan de lopende band in je hotel be zorgd. De volgende dag moest je met de nieuwe tekst in je hoofd op de set verschijnen". De acteur heeft de rol gekre gen nadat hij in Los Angeles bij zijn agent Secrets-producent John Conboy ontmoette. „We hebben het toen eigenlijk alleen maar gehad over de KLM. Terug in Nederland kreeg ik een fax waarin me de rol werd aange boden". Chaotisch De opnames in Italië verliepen volgens Derek de Lint af en toe chaotisch. Vooral het taalpro bleem veroorzaakte soms een grote puinhoop. „De Italiaanse ploeg sprak geen woord Engels en de Amerikanen geen woord Italiaans. In het begin waren de Italianen niet zo gedisciplineerd vergeleken met de Ame rikanen. In Amerika heerst er doodse stilte op de set als er gerepe teerd en op genomen wordt. In Ia- lië is dat alle maal wat luidruchtiger. De werktij den zijn voor de Italianen heilig, 's Mor gens om tien uur beginnen en 's avonds om zeven uur stoppen. Dat schrijft de CAO voor. Als het tijd is voor de lunch gaat het licht aan en ieder een stopt. Zelfs als dat midden in een scène is". Derek de Lint heeft een jaar geleden besloten dat hij defini tief in Nederland blijft wonen. „Ik heb vier maanden met mijn vrouw en kinderen in Los Ange les gewoond, maar dat wil ik niet meer. De sfeer is veel te ge spannen. Hier in Amsterdam kunnen mijn kinderen zelf op de fiets naar school. Daar ging dat niet. Natuurlijk zou het me meer werk opleveren als ik in Los Angeles zou wonen, maar de kwaliteit van het leven staat voorop. Ik vind mijn gezin be langrijker dan mijn carrière". (Tweede Pinksterdag om 20.00 uur op RTL 4) Derek de Lint: „Ik zou zelf niet naar 'Secrets' kijken omdat het mijn genre niet is, maar ik vond het leuk aan de serie mee te wer ken." archieffoto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10