Gelijk spel in Cannes Bassist Joris Teepe blijft 'hangen' in New York Cultuur&Kunst Religie en 'jazz' bij Bianca in 't Klooster Publiek naar 'theater' in Scheepvaartmuseum BOUWPLANNEN? om rbvtvi Stichting Orgelstad Leiden tien jaar I DINSDAG 25 ME11993 941 2', Concert The Cords in LVC leiden The Cords (voorheen The Chords) geven morgenavond een concert in het LVC. De vier bandleden hebben in Amerika een platencontract getekend en namen daar onlangs hun de- buut-cd 'Taurus, no bulls' op. Deze veelbelovende Nederlandse band was vorig jaar door BBC-dj John Peel al uitgenodigd voor een 'Peel-sessie'. Het concert begint om negen uur. Hermans opent expositie Moesman laren Schrijver W.F. Hermans komt 11 juni naar het Singer- museum in Laren voor de opening van de eerste grote over zichtstentoonstelling van werk van de surrealistische schilder J.H. Moesman (1909-1988). De tentoonstelling duurt van 12 juni tot 4 juli. Hermans heeft een speciale voorliefde voor de werken van deze kunstenaar. In Laren hangen 32 van de veertig door Moesman vervaardigde schilderijen. Hij wordt gezien als een van de beste surrealistische schilders die Nederland gehad heeft. Het is de eerste keer dat zoveel schilderijen van Moesman bij el kaar worden gebracht. De expositie is gratis toegankelijk. Ferrell vervangt Oscar Peterson den haag De Amerikaanse zangeres Rachelle Ferrell vervangt tijdens het North Sea Jazz Festival de pianist Oscar Peterson, die door een beroerte is getroffen. Ferrel was twee jaar geleden dè ontdekking van het festival. Het North Sea Jazz Festival wordt gehouden op 9,10 en 11 juli, zoals gebruikelijk in het Congres gebouw in Den Haag. Ferrell is twee keer te beluisteren op 9 juli. Prijs voor graficus Kurt Löb Amsterdam De 67-jarige illustrator, typograaf en publicist Kurt Löb heeft de jaarlijkse Gutenberg-prijs van de stad Leipzig ge wonnen. Aan de prijs is een bedrag van 20.000 Duitse mark ver bonden. De prijsuitreiking heeft plaats op 3 juni tijdens de Leip- ziger Buchmesse. Kurt Löb werd in Berlijn geboren, maar woont al sinds zijn 13e jaar in Nederland. De Leipziger Buchmesse was ooit- vóór de tweedeling van de beide Duitslanden- de grootste boekenbeurs ter wereld. Nu wordt die plaats ingenomen door de Frankfurter Buchmesse. Op de komende beurs in Leipzig, van 3 tot en met 6 juni, komen meer dan 800 standhouders. Weinig publiek naar Lakenhal Palm voor Nieuw-Zeeland en China Het gigantenduel tussen Jane Campion en Chen Kaige is geëindigd in een gelijk spel. De jury van het 46-ste Film festival van Cannes heeft besloten de Nieuw-Zeelandse cineaste en haar Chinese collega de eer van de Gouden Palm te laten delen voor hun films 'De Piano' en 'Fare well To The Concubine'. De Taiwanese filmregisseur Hou Hsiao Hsien (rechts) en de Taiwanese poppenspeler Li Ten Lu v van de juryprijzen voor hun film 'Hsimeng Rensheng' (De Poppenspeler cannes pieter van lierop De voorspelling dat het Verre Oosten zou gloriëren is daar mee uitgekomen en kreeg nog groter reliëf door het bekronen van de Taiwanese produktie 'The Puppetmaster' (van Hou Hsiao Hsien) met de juryprijs (te delen met 'Raining Stones' van de Brit Ken Loach). Boven dien werd de niet in officiële competitie vertoonde Vietna mese film 'De Geur van Groene Papaya's' (door de aparte jury voor het beste regie-debuut) onderscheiden met de Gouden Camera. De regisseur heet Tran Anh Hung. De enige jury-beslissing die gisteravond fout viel in de pers zaal en derhalve ontvangen werd met een fluitconcert, was de bekroning van Wim Wenders met de speciale juryprijs voor 'In Weiter Feme, So Nah'. Dit zwakzinnige tweede sprookje over gevallen engelen in Berlijn was door de in Cannes verza melde critici vrijwel unaniem verfoeid en had zeer laag ge scoord in de drie 'polls' van de in Cannes verschijnende vak bladen. Jane Campions film 'De Pia no' is eigenlijk toch het beste uit het strijdgewoel tevoorschijn gekomen, omdat deze film nog een tweede prijs ten deel is ge vallen via hoofdrolspeelster Holly Hunter die onderscheiden werd als beste actrice. Ze heeft eenvoudigweg geen competitie gehad. Er staat wel tegenover dat de andere Gouden Palm- winnaar, 'Farewell To The Con cubine', tevens de prijs van de pers-jury in de wacht gesleept heeft voor de beste competitie film. Een dubbele bekroning kwam eveneens terecht bij 'Naked' van de Brit Mike Leigh, die ge lauwerd werd als beste regis seur, terwijl zijn hoofdrolspeler David Thewlis werd uitgeroe pen tot beste acteur van Cannes '93. De enige Nederlandse mede dinger in het geheel, de korte film 'De Vier Jaargetijden' van Maarten Koopman, heeft het af gelegd tegen 'Coffee Cigaret tes' van Jim Jarmusch die de Gouden Palm in deze categorie pakte. Opmerkelijk is dat dit jaar in de hoofdcompetitie van Cannes geen enkele Amerikaanse, maar ook geen Franse of Italiaanse film in de prijzen is gevallen. Nooit eerder is dit voorgeko men en het spreekt boekdelen over de stand van zaken in de wereldcinema. leiden Het publiek loopt de deuren van de Leidse Lakenhal nog niet plat om de landschapstentoon stelling te bekijken. De expositie die op 20 maart opende, trok tot nog toe bijna zo n 12.000 be zoekers. De tentoonstelling 'Mummies onder het mes' in het Rijksmuseum van Oudhe den die sinds 2 april is te be zichtigen, vergaat het voorspoe diger. Op het Rapenburg wordt binnenkort de 25.000ste bezoe ker verwacht. De Lakenhal toont vijf eeu wen Hollands landschap. Eén van de werken is tijdens de ten toonstelling gemaakt. De Leidse kunstenaar Kees Buurman heeft de afgelopen tijd elke week een velum beschilderd. Dit is een soort doek gespannen voor een raam dat het licht tempert. Gis teren maakte Buurman zijn elf de en daarmee het laatste ve lum. De kunstenaar heeft bij het beschilderen het landschap, licht, lucht en ruimte tot onder werp gekozen. Duidelijk is daar naast Buurmans liefde voor Ja pan te zien. Sommige velums laten zich bijna lezen als Japan se lettertekens. De tentoonstel ling is nog tot 21 juni te bezoe ken. Buurmans werk krijgt daar na een plaats in het depot van de Lakenhal. beeldende kunst berg. tot 6 juni, Galerie Bianca in 't Kloos ter. Kerkstraat 32, Wassenaar. Openings tijden: vr en zo 14-17 uur, za 12-17 uur In de Renaissance leerde men de Regels van de Kunst op het atelier van de leermeester, door studie op het werk van derden, en uit verhandelingen van kun stenaars en theoretici. Hieruit ontstond de academische schil der- en beeldhouwkunst. In de ze stijl geldt een zuivere of over tuigende weergave van het menselijk lichaam als belangrijk Een typische representante van deze academische kunst is Carol van den Boom-Cairns. Met de Ierse 'School of Art' als achtergrond spreekt de van ge boorte Schotse een taal die in een buste van schrijver/dichter Remco Campert herinnert aan beeldhouwwerken van Charlot te van Pallandt. Maar ook in een serie kleine, circa zes centime ter hoge bronsjes is de acade mische stijl nog herkenbaar. Eerbied en een haast religieus respect voor de menselijke ge stalte kenmerken andere, vaak licht geabstraheerde of gesti leerde bronzen waarbij contou ren, arceringen, het licht en het donker de plastiek van het li chaam voel- of zichtbaar ma ken. Op geheel andere wijze spe len licht en donker een rol in de tempera op linnen schilderijen van Mariet Möller, 'want wat hebben een vijver, een kristal en een metropool in vredesnaam gemeen? Inderdaad: hun schit tering in het licht. Tempera mist de flexibiliteit van olieverf, het droogt snel, maar Möller weet dit probleem te ondervangen door haar mini- tieus opgebouwde doeken te verdelen in talloze kleine vlak jes. Omdat ook felle glimlichten zich concentreren op kleine re flecterende plekken kan de schittering op haar doeken het resultaat van een doordachte combinatie van techniek en thematiek genoemd worden. De voltooide gevolgen zijn veel kleurige vonkenregens waarin de onderwerpen nog net zicht baar zijn. Van Herman Singelenberg mag men tot slot veel zeggen, maar niet dat hij, zoals sommi ge van de beelden van zijn col lega van Schotse komaf, naar devotie neigt. De vitale 'jazzy' schilder houdt van ruige, spe- cie-achtige verfstreken. In zijn werk uit '84 is het landschap nog duidelijk te herkennen, maar de recente schilderijen in overwegend rood, wit en blauw verlaten de aanleiding. Of het inderdaad toeval is dat dit werk, zoals de schilder zelf zegt „land schappelijk aandoet" mag, gelet op zijn vroegere schilderijen, betwijfeld worden. Maar inder daad: „Holland ervaart men door de grote vlakken, de veel vuldig terugkerende horizon, de bakken ruimte die aldus ont staan, en de robuuste werking van ongezouten en ongeparfu meerde kleurcontrasten." Al moet men bij deze omschrijving van Singelenberg onwillekeurig denken aan Toonder's Terpen Tijn: „Eh, dinges weetjewei. vi bratiesmakker!" Met Don Braden Quartet deze week in Leiden amsterdam ton ouwehand Op zijn visitekaartje staan twee adressen, in Amsterdam en New York. Bassist Joris Teepe ging in januari 1992 met een beurs van WVC naar New York. Het jazzklimaat beviel hem en hij kreeg er zoveel werk dat hij er is gebleven. Hij pendelt tus sen de twee steden. Nu is Teepe voor een paar weken in Neder land om van daaruit met de Amerikanen Don Braden, Joel Weiskopf en George Coleman jr een tournee te maken. Donder dag 27 mei treden zij op in De Burcht in Leiden. Joris Teepe: „Vlak voor mijn eindexamen aan het Hilver- sums Conservatorium heb ik een beurs aangevraagd om in New York te studeren. Ik had toen al contact met de New Yorkse bassist Peter Washing ton. Hij heeft nog een aanbeve lingsbrief geschreven naar WVC. Van hem wilde ik les heb ben. Ook van Ron Carter. Het was moeilijk om bij Carter bin nen te komen, omdat hij geen privéleerlingen wil. Nu had ik al eens een toumee gedaan met trombonist Slide Hampton. Hij had me gezegd dat ik hem moest bellen, als ik ooit in New York kwam. Dan kon hij wel wat voor me regelen. Ik kwam met mijn bas op de afgesproken plek. Ron Carter zat achter een groot bureau met een metronoom voor zich. Hij zei dat ik mijn best maar moest doen om waar te maken wat Sli de allemaal over me had ver teld. Een paar maanden ben ik regelmatig bij hem geweest. Ik heb heel veel van hem opgesto ken. Als je in de buurt van zo'n man verkeert, dan leer je daar „Toen ik pas in New York was, liep ik alle concerten en jamses sies af. In het begin stond ik wat verlegen aan de kant, maar Amerikanen zijn heel gemakke lijk in contacten. Als ik zei dat ik bassist was, vroegen ze of ik niet even mee wilde spelen. Maar omdat ik links ben, kan ik niet op elke bas spelen. Dan moest ik de volgende keer mijn bas meenemen, zeiden ze dan. Van het een kwam het ander. Op 1 januari kwam ik in New York aan en op de zeventiende had ik mijn eerste schnabbel. Ik had vooraf berekend dat ik met de beurs van WVC vier maanden in New York kon blijven. Maar het geld raakte gewoon niet op, doordat ik zoveel te spelen kreeg." „Ik heb inmiddels veel men sen leren kennen. Ik heb hele lijsten met musici met wie ik veel speel. Ik ken meer dan veertig drummers die ik kan bellen voor een schnabbel. Door met musici te praten, weet je vaak al hoe ze spelen. Bijna altijd klopt dat. Aan de opstel ling van het drumstel kun je vaak al zien wat voor drummer het is. Als de bekkens hoog staan dan weet je het al: dat is weer zo'n fusionjongen. Zeker omdat ik met zoveel verschil lende muzikanten werk, is het handig om snel te weten wat voor soort muzikant iemand Thuis „Het grote verschil met Neder land is dat je hier het hele land door moet, terwijl de jazz in New York geconcentreerd is in Manhattan, een gebied van misschien twee bij drie kilome ter." „In New York zit de wereldtop op jazzgebied. Daaronder zit een heel stel musici die wat ni veau betreft te vergelijken zijn met Nederlandse muzikanten. amsterdam anp Het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam krijgt vanaf 18 juni een nieuwe theaterzaal waarbij het publiek midden in de voorstelling zit. Dat is mogelijk door het gebruik van spe cial effects en allerlei technische snufjes, waardoor het geluid, licht en de beelden van alle kanten komen. Het programma gaat over de Zeiltocht naar Batavia, ofwel „Seylagie naar Batavia". In 25 minuten komt de bezoeker te weten hoe het leven aan boord van een 18de eeuws VOC- schip was. Het publiek waant zich, aldus het museum, in de buik van het schip en hoort de zee onder de stoelen klotsen. Geld rolt rinkelend over de vloer en schipper Van der Decken van de Vliegende Hollander zal van het scherm afkomen en de zaal i Het geheel is het resultaat van een samenwerking tussen het museum, Philips Nederland BV, het Nederlands Platform HDTV en producent George Hulshof. .Het programma kan ook in het Engels, Frans en Duits worden beluisterd. Met het nieuwe theater wil het museum het bezoekersaan- al dit jaar doen stijgen van 240.00 tot meer dan 275.000. In 1994, het jaar dat het Nederlands Scheepvaartmuseum als rijksinstelling verzelfstandigt, wil het 300.000 bezoekers trek- Hun instelling is echter heel an ders. Iedereen is gewoon bereid om een middag bij je thuis te komen spelen. In Nederland ge beurt dat gewoon niet. Je kunt niet een muzikant in Utrecht opbellen omdat je het leuk vindt om eens een middagje te repeteren. Je krijgt onmiddellijk de vraag wat het betaalt." „In New York weet je nooit welke muzikanten er ineens binnen kunnen stappen als je aan het spelen bent. Dat levert een extra soort spanning op. Zo kwam Peter Washington een keer in de club waar ik aan het spelen was. 's Ochtends had ik nog les van hem. Hij was in de Blue Note opnamen aan het maken met Dizzy. In de pauze kwam hij bij mij kijken. Dan is het wel even zweten. Het gekste wat ik meemaakte, was dat ik ineens de Amsterdamse saxofo nist Jorrit Dijkstra in New York tegenkwam. Ik was aan het spe len. Jorrit loopt de club binnen. En alsof we in Amsterdam zijn, zegt-ie 'ha Joris' en gaat aan de bar zitten, een heel coole gast." „Muzikaal leef ik van project naar project. Soms vanuit Ne derland en meestal vanuit New York. Ik denk weieens dat het handiger zou zijn om vanuit één stad te werken. Muzikaal gezien zit ik liever in New York. De leefomstandigheden in Ne derland zijn veel beter. Ik weet niet hoelang ik dit leven vol houd. Het is een beetje chao tisch soms. Vorige week werd ik 's nachts ineens wakker, ik staarde naar het plafond en ik wist niet of ik nou in Amster dam of New York was." Het Don Braden Quartet met Joris Teepe speelt op donder dag 27 mei in De Burcht, Burg- steeg, Leiden, aanvang: 21.30 uur. Bassist Joris Teepe: „Ik weet niet hoelang ik dit leven volhoud.' FOTO NIEUW ANEFO OP NAAR VAN DER PLOEG! Het vertrouwde adres voor: RAMEN EN OEUREN. WAND- EN PLAFONDBEKLEDING SCHUIFPUIEN SERRES. ETC. Voor nieuwbouw en renovatie. Uitgevoerd in onverwoestbaar kunstslof van het kwaliteitsmerk dcceuninck Onderhoudsarm, leverbaar in diverse kleuren, volledig gegarandeerd en door onze vakmensen perfect op maat gemaakt. Het geheel voorzien van Komo-certificaat. Kom gewoon eens alles op uw gemak bekijken. We geven u graag uitgebreid advies. KUNSTSTOF OM OP TE BOUWEN. ®ra_M Fabnek en showroom De Lasso 60. RoetotarenOsveen. tel 01713-15361 - tetefax 01713-15202 ■j Op 5 juni weer orgeldag 9 Ter gelegenheid van het tienja rig bestaan van de Stichting Or gelstad Leiden staat de jaarlijkse orgeldag op 5 juni in het teken van dit tweede lustrum. Behalve dat de historische orgels in Lei den achtereenvolgens door de vaste organisten worden be speeld, is ook de Franse orga- niste Marie-Louise Ixinglais-Ja- quet uitgenodigd. Die middag zal zij het orgel in de Hartebrug- kerk bespelen en vervolgens houdt zij in het Groot Auditori um van het Academiegebouw van de Leidse Universiteit aan het Rapenburg een lezing over de orgelschool van St. Clotilde. De lezing wordt simultaan ver taald. Loco-burgemeester Joop Walenkamp zal haar verolgens de onderscheiding van de So- Het programma van de or geldag ziet er als volgt uit: Waalse kerk, Breestraat 62-64: 10-10.30 uur: Eric van Bruggen: Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat I: 10.45-11.15 uur: Anton Doomhein; Hartebrugkerk, Haarlemmer straat 110: 11.45-12.15 uur: Fol- kertGrondsma; Hooglandse Kerk, Middelweg 2: 13.30-14.15 uur loop Brons, Leidse Cantorij; Lutherse Kerk, Hooglandse- kerkgracht 26: 14.30-15 uur Henk Jasperse; Hartebrugkerk: 15.15-16.15 uur: Marie-Louise Langlais. De lezing door Marie Louise Langlais begint om kwart voor vijf. Koor uit VS begint toernee in Leidse kerk Het A Capcila Choir van liet Central College in Iowa (VS) heeft Leiden uitgekozen als beginpunt van zijn Europese toernee. In een gevarieerd programma brengt het ko< i weilen van Amerikaanse en Europese componisten en spirituals. Het concert, dat morgenavond om 20.30 uur In de Hooglandse kerk wordt gegeven, is gratis toeganke lijk. Op hei programma staan werden van Sweelinck. Bach. Dufay, Dvorak, Gallus en Carter. Het A Capcila Choir be staat volgend jaar 60 jaar. De zestig leden zijn studenten van net Central College in Pella, een plaatsje in lowa dat in 1874 werd gesticht door de Nederlandse domi nee Scholten. Hei koor geeft geregeld concert buiten de campus en gaat elk jaar op toernee naar Europa.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21