'Het voelt als een nieuw bandje'
'Werkwijze slordig en beetje amateuristisch'
Cultuur&Kunst
Berenfeest in Volkenkunde
Duo-opera in
sportpaleis
Ahoy'
River Phoenix in nieuwe film George Sluizer Ruimte in werk Perris
'Gedichten onpersoonlijk
en te snel voorgedragen'
ZATERDAG 22 ME11993
chef annemiek ruygrok.071 -161423, plv -chef
Bezoek op Streekmuziekschool
alphen aan den run* De streekmuziekschool Alphen aan de Rijn
ontvangt dezer dagen 50 leerlingen van de muziekschool uit het
Oostduitse Weimar. Onder begeleiding van docenten van beide
scholen worden twee orkesten gevormd, die vanavond de eind
uitvoering geven in De Bron. Op het programma staan werken
van Bizet, Haydn, Gershwin en Bernstein. Aanvang 19.30 uur.
Cliff Richard in Ahoy
Rotterdam Cliff Richard komt op zondag 7 november voor een
eenmalig optreden naar het Ahoy in Rotterdam. De Engelse zan
ger brengt dan muziek waarmee hij meer dan 35 jaar geleden
zijn carrière begon: popsongs en geen gospelrock. De kaartver
koop begint op zaterdag 12 juni op de bekende voorverkoop
adressen.
Zoetermeer Bluesfestival met 12 bands
zoetermeer De Stichting Zoetermeer Blues houdt op zaterdag 5
juni in de Zoetermeerse Dorpsstraat en op het Nicolaasplein een
groot bluesfestival. Vanaf 's middags 12.00 uur treden 12 bands
op. Om 20.00 staat de Nederlandse topper Flavium op het bui
tenpodium.
Avond rond Astor Piazzolla
Amsterdam Op 6 juni wordt in de Amsterdamse Stadsschouw
burg een avond rond Astor Piazzolla gehouden. Aanleiding is de
eerste verjaardag van zijn sterfdag op 5 juli. Muzikanten uit La-
tijnsamerika en Nederland onder wie Gustavo Toker, Juan Pablo
Dobal, Alfredo Marcucci, Baltasar Benitez, Fabian Russo, Leo
nardo Amuedo en Tango Cuatro zullen composities van Piazzol
la vertolken. Daarnaast maakte Wim Broekx een speciaal ballet
op muziek van Piazzolla dat door dansers van Het Nationale
Ballet wordt uitgevoerd.
Concerten van Bachvereniging
utrecht» De Nederlandse Bachvereniging gaat de complete
dubbelkorige motetten van Johann Sebastian Bach uitvoeren.
Daarnaast staan de werken voor fluitsolo van vader en zoon
Bach op het programma. De concerten zijn op 4 juni in de Geer-
tekerk in Utrecht, 5 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam
en 8 juni in de Grote Kerk in Naarden.
Pastorale schilderkunst in Utrecht
utrecht Onder de titel 'Het Gedroomde Land' is van 29 mei
t/m 1 augustus in het Centraal Museum Utrecht pastorale schil
derkunst te zien. De expositie geeft een overzicht van de ontwik
keling van deze kunst in Nederland in de 17de eeuw. De getoon
de werken zijn afkmstig uit museale en particuliere collecties in
Europa en de Verenigde Staten.
Jack of Hearts kiezen radicaal voor harde koers
Een mooie zonnige lentemiddag in Arnhem en Fred
Kienhuis en Kim Snelten hebben alle tijd. De zanger en
de mondharmonicaspeler van Jack of Hearts moeten een
paar uur wachten voordat ze live kunnen spelen tijdens
een radio-uitzending. Het gesprek gaat uiteraard over de
nieuwe, vierde cd van de groep, die 'Delilah' heet en lou
ter strakke rock n' roll bevat. Niks geen melancholisch-
romantische zieleroerselen van Kienhuis meer, deze keer
gaat het er hard op.
arnhem »gpd
dere kant op gegaan en had je
met de trend mee een unplug-
ged-cd gemaakt.
In stereo: „No way." Kim
Snelten: „Dan waren wij net
zo'n band als ondertussen tien
duizend andere bands. We
speelden al lang akoestisch
voordat het een trend werd.
Het leven van de oorspronkelij
ke bewoners van Japan en hun
jaarlijks terugkerende 'beren-
feest' zijn onderwerp van een
fototentoonstelling in het Rijks
museum voor Volkenkunde. De
foto's, gemaakt door de Itali
aanse antropoloog Fosco Ma-
raini, zijn in de jaren vijftig ge
maakt op Hokkaidö waar deze
'Ainu' leefden.
In Japan wonen twee groepen
autochtone minderheden: de
bewoners van de Ryukyu-eilan-
den en de Ainu. Hoewel circa
25.000 mensen als Ainu zijn ge
registreerd, leven er nu nog
minder dan 200 pure Ainu. De
taal wordt niet meer dagelijks
gesproken, maar leeft voort in
gedichten en liederen. Oor
spronkelijk leefden deze vissers,
jagers en voedselverzamelaars
ook op de Sachalin, de Koerilen
en het noorden van het Japanse
eiland Honshü.
Het berenfeest, nu terugge
bracht tot een toeristische at
tractie, was voor de Ainuge-
meenschappen een grote ge
beurtenis, waaraan de hele
dorpsgemeenschap deelnam.
De foto's van Maraini zijn van
grote documentaire waarde,
omdat zij niet alleen de voorbe
reidingen en rituelen van het
berenfeest, maar ook aspecten
van het dagelijks leven van de
Ainu laten zien, zoals de na
tuurlijke omgeving, leefge
meenschappen, woningen en
de jacht.
'Het Berenfeest. De Ainu van
Japan in foto's van Fosco Ma
raini' is tot 30 augustus te zien
in het Rijksmuseum voor Vol
kenkunde, Steenstraat 1, Lei
den. Openingstijden: di t/m vr
10-17 uur, za, zo en feestdagen
12-17 uur.
„Ik ben goddank nog jong ge
noeg voor het jonge-hondenge-
voel", vindt Kienhuis. Hij is blij
dat zijn band radicaal een ande
re koers is ingeslagen. Toetse
nist Rob van Zandvoort verliet
de groep, de akoestische gitaar
werd in de hoek gezet en er Vanaf het begin hebben
staan geen covers meer op de
nieuwe cd, die bovendien bij
een andere, grotere platenmaat
schappij verscheen.
„Het is eigenlijk heel tegen
strijdig. Je zou verwachten dat
je bij een kleine maatschappij je
gang kon gaan en bij een grote
maatschappij compromissen
moet sluiten. Het is totaal an
dersom. Dit is de eerste plaat
die we gemaakt hebben zonder
bemoeienissen van de platen
maatschappij. We hebben een
plaat kunnen maken zoals we
die wilden maken.
Bij de vorige maatschappij
zijn er concessies geweest. Qua
nummerkeuze. Er waren bij de
vorige cd 'Favourite Pet' bepaal
de nummers die er niet op
mochten. We hebben nu lekker
kunnen werken. Zonder gezeik,
zonder concessies. We hebben
gewoon een plaat gemaakt."
Een harde plaat ook.
Kim Snelten: „Ja, eindelijk.
Toen Rob er uit ging, moesten
we dat opvangen. Dat hebben
we gedaan door de gitaar twee
keer zo hard te zetten. Dat vind
ik persoonlijk erg prettig wer
ken. Het is een kant van ons die
er altijd in heeft gezeten, die al
leen ondergesneeuwd is."
Unplugged
Voor hetzelfde geld was je de an-
tijd akoestische dingen gedaan.
'Blue' is een vrij akoestische
plaat."
Kienhuis: „Ik had dat een
beetje gehad. Ik had weer zin in
een spetterende rock 'n roll-
plaat. Waarom ben ik eigenlijk
begonnen met muziek maken?
Dat was gewoon: gitaar inplug
gen, opendraaien en gaan. Dat
waren we bijna vergeten. Het
werd hoog tijd dat we dat weer
eens gingen doen. Bovendien
hebben we toch altijd de nei
ging tegen de trend in te gaan.
Het punt is: als je met de trend
meegaat, ben je altijd te laat.
Daar begin ik dus niet aan."
Snelten: „Ons geluid is nu
harder, maar het is meer in ba
lans. De gitaarsound staat al. Er
hoeft niet meer aan gesleuteld
te worden om alles naar buiten
te krijgen. Dat was vroeger met
orgel, gitaar en mondharmoni
ca vaak een probleem, omdat ze
allemaal in het middengebied
zitten te janken. Het zit elkaar
in de weg. Dat hebben we nu
niet meer.
Het podiumgeluid is veel
doorzichtiger en duidelijker ge
worden. Niet alleen omdat het
orgel weg is. Het heeft ook met
de nummers te maken. Nu het
orgel weg is, kan de gitaar weer
ademen en komt de mondhar
monica er beter doorheen."
Jack of Hearts: „Ons geluid is meer in balans."
„Door deze wijziging in be
zetting en stijl ook een beetje,
voelt het aan als een nieuw
bandje. Het was weer spannend
om nieuwe nummers te schrij
ven en op te nemen. Een hele
hoop automatismen die je had,
waren er niet meer. Er was geen
orgel meer. Dan moet je nieuwe
wegen gaan zoeken en dat is
heel spannend."
Ben jij ook anders gaan schrij
ven?
Kienhuis: „Nee, ik heb altijd
hetzelfde geschreven. Ik zoek
wel naar nieuwe onderwerpen
en invalshoeken. Ik had al zo
veel geschreven over gebroken
liefdes, dat ik andere dingen
naar boven wilde halen. Zelfs
een liefdeslied als 'She ain't Lu
cy', dat is toch anders geschre
ven. Veel meer tongue-in-
cheek. De vorige platen waren
veel donkerder. De nummers
zijn niet meer zo zwaar op de
hand. Ik heb iets meer zin in het
leven. Ik heb toch een aantal ja-
FOTO KOOS BREUKEL
ren vrij donkere teksten ge
schreven en dat had zijn weer
slag op de muziek.
Ik word nog steeds niet flui
tend wakker, maar ik heb toch
wat meer evenwicht gevonden
in mijn leven. Ik ben een stukje
vrolijker en sterker dan een tijd
geleden."
Jack of Hearts zijn op zater
dag 29 mei te zien en te horen
in het Kasteel, Alphen aan den
Rijn.
De totale kosten bedragen ruim
vijf miljoen, maar dan staan er
in het sportpaleis Ahoy' in Rot
terdam ook zes opvoeringen
van twee opera's op de planken.
De opera's 'Cavalleria Rustica-
na' van Mascagni en 'Pagliacci'
van Leoncavallo worden vol
gend jaar januari als duo-opera
opgevoerd. Het gaat om een
speciaal voor Ahoy' ontworpen
enscenering, waarbij het pu
bliek rondom het speelvlak zit.
Na het overweldigende succes
van Verdi's 'Nabucco' (30.000
bezoekers) in januari van dit
jaar wordt dit de tweede opera-
produktie in Ahoy'.
De twee opera's, beide lief
desdrama's, worden vaker sa
men opgevoerd wegens hun
thematische samenhang en hun
lengte (elk ongeveer 70 minu
ten). De Italiaans-Franse regis
seur Bruno Stefano maakt ge
bruik van dezelfde enscenering,
een zuid-Italiaans dorpsplein
met centraal de resten van een
kerkgebouw. De 'Cavalleria', be
gint bij zonsopgang en eindigt
op „het heetst van de dag",
'Pagliacci' begint bij het vallen
van de avond en eindigt in de
nacht.
Net als bij 'Nabucco' zorgt het
Opera Orkest uit Boedapest on
der leiding van de Italiaaan Ro
berto Patemostro voor muzikale
ondersteuning van een koor van
170 stemmen en zeven interna
tionaal befaamde solisten. Dat
zijn de sopraan Nelly Miricioiu,
de mezzo-sopranen Gisella Pa-
sino en Marie-Ange Todoro-
vitch, de tenoren Comeliu Mur-
gu en Rein Kolpa en de bariton
Claudio Otelli.
Het is de bedoeling dat deze
produktie ook buiten Rotter
dam wordt vertoond. Er zijn on
derhandelingen met ondermeer
Engeland en België. De totale
kosten belopen ruim vijf miF
joen gulden. Met deze solisten
en met het Boedapester orkest
worden binnenkort opnamen
van beide opera's gemaakt die
in het najaar op cd uitkomen.
PIETER VAN LIEROP
De Amerikaanse jonge ster-acteur River
Phoenix en de Engelse actrice Judy Davis
gaan hoofdrollen spelen in de nieuwe film
van de Nederlandse regisseur George Slui
zer. De film zal Dark Blood heten en in sep
tember beginnen de opnamen.
George Sluizer, die eerder dit jaar voor de
Amerikaanse maatschappij 20-th Century
Fox van zijn eigen film Spoorloos een Ame
rikaanse versie heeft afgeleverd, werkt dit
keer voor Engelse producenten met Ameri
kaanse financiering.
Het script voor Dark Blood is afkomstig
van Jim Barton, een schrijver die in 1990
zelf contact gezocht heeft met de Neder
landse filmer nadat hij in Australië de oor
spronkelijke versie van Spoorloos had ge
zien.
Sluizer: „Het centrale thema van Black
Blood is 'verlangen'. Het wordt een love
story met thriller-elementen. Het gaat over
een echtpaar dat tijdens een soort 'tweede
huwelijksreis' verdwaald raakt in de woes
tijn van Nevada en onderdak vindt bij een
merkwaardige jongeman. Tussen die jon-
BEELDENDE KUNST
Nadat hij eerder bij het maken van The
Vanishing door maatschappij Fox gedwon
gen vyerd om die film te voorzien van een
geforceerd happy end (de Nederlandse ver
sie eindigde met de dood van beide hoofd
personages), heeft Sluizer bij maatschappij
New Line nu het recht op 'final cut' weten
te bedingen. Dat is een zeldzaam voorko
mend privilege dat inhoudt dat alleen Slui
zer zal mogen bepalen hoe de uiteindelijk
film gemonteerd zal worden.
Noordwijkse kunstenaar laconiek over vermissing kunstwerken
NOORDWUK IRENE NIEUWENHUÜSE
Kunstenaar Ab Steenvoorden
reageert laconiek. Het laat hem
zelfs vrij Siberisch wat er met
z'n kunstwerken is gebeurd. „Ik
heb van de opbrengst geleefd
en daarna ben ik ze vergeten."
Onlangs werd bekend dat ver
schillende kunstwerken van
Noordwijkse kunstenaars zijn
zoekgeraakt. De gemeente heeft
niet bijgehouden aan wie het ei
gen kunstbezit, ooit aangekocht
via de Beeldende Kunst Rege
ling, werd uitgeleend. Daar
naast is boven water gekomen
dat er behalve aan instellingen
ook werk is uitgeleend aan par
ticulieren. Voorts is niet precies
duidelijk of een collectie, die als
'historisch belangrijk' is gekwa
lificeerd, nog geheel compleet
is.
„Deze werkwijze verbaast me
vooral. Enerzijds kan het me in
derdaad weinig schelen, omdat
de gemeente mij altijd correct
heeft behandeld en ik nooit
problemen heb ondervonden.
Maar anderzijds vind ik het wel
ongelofelijk slordig en een
beetje amateuristisch. Dit bu
reaucratische apparaat verlang
de van ons kunstenaars dat we
alles tot in de puntjes moesten
invullen en allerlei formulieren
in zevenvoud moesten indie
nen. En nu blijkt dat ze zelf de
boekhouding niet al te stipt
hebben bijgehouden, moet je
toch wel even lachen", is de
mening van de Noordwijkse
kunstenaar.
De gemeente wil nu een be
drag van 15.000 gulden beschik
baar stellen om het kunstbezit
opnieuw te gaan inventariseren.
B en w stellen voor de Noord-
De Noordwijkse kunstenaar Ab Steenvoorden begrijpt niet wat er zo moeilijk is a
ikMÉ
het bijhouden van een uitleenboekhouding.
wijkse kunsthistorica Olivia van
Veen hiervoor aan te trekken.
„Ik ben natuurlijk geen
econoom en ik heb niet gestu
deerd om dit soort zaken admi
nistratief te regelen, maar ik
denk dat het zorgvuldiger was
geweest als dit geld gebruikt
had kunnen worden om nieuw
kunstbezit aan te kopen. Deze
slordigheid van de gemeente
kost de gemeenschap onnodig
veel geld", klinkt het toch wat
wrang.
Boete
Van Steenvoorden (59 jaar) be
grijpt niet wat er zo moeilijk is
aan het bijhouden van een uit
leenboekhouding. „Als. ik een
boek een week te laat terug
breng bij de bibliotheek, krijg ik
een kaartje. Daarna moet ik
boete betalen en ontvang nog
wat herinneringen. Tot het mo
ment dat ik het boek terug be
zorg en de boete betaal, raak ik
echt niet uit het systeem."
De gemeente Noordwijk
DICK HOGEWONING
kocht tussen 1974 in 1987 in het
kader van de Beeldende Kunst
Regeling 537 werken van Steen
voorden. In allerlei overheidsge
bouwen kwamen werken van
de bekende schilder te hangen.
In het Noordwijkse politiebu
reau kregen er zes een plaats
aan de muur. Op dit moment
zijn er nog maar vier aanwezig
en de andere twee (ter waarde
van een kleine drieduizend gul
den) zijn spoorloos.
Binnenslepen
Steenvoorden, surrealist, ging
ten tijde van de BKR-regeling
ieder half jaar met een map met
achttien twintig werken naar
de commissie die zijn werk
moest beoordelen. Deze com
missie zetelde in Leiden. „In al
die jaren heeft deze club nooit
kunst van mij afgekeurd. De
kwaliteit vonden ze steeds goed.
De volgende dag reed ik dan
met de werken naar het Noord
wijkse gemeentehuis en de por
tier hielp me daarna met het
binnenslepen van de werken en
de archivaris tikte vervolgens al
les heel zorgvuldig in." Voor de
kunstenaar was hiermee de
kous af en hij kon weer verder
aan de slag.
Wat Steenvoorden zich uit die
tijd nog goed weet te herinne
ren is dat hoge ambtenaren op
zijn werk 'afvlogen'. Alles ging
in die tijd heel hiërarchisch. De
hoogste in rang mocht eerst uit
zoeken en daarna kwamen de
lagere goden aan de beurt. Ik
vond het natuurlijk wel een eer
dat men zo om mijn werk
vocht, maar nu ben ik wel be
nieuwd of één of andere hoge
ambtenaar een werk van mij
thuis heeft hangen. Het was in
die tijd overigens ten strengste
verboden dat werk naar parti
culieren zou gaan. Het was ten
slotte gemeenschapsgeld waar
mee de kunstwerken werden
aangekocht. Het is wel pijnlijk
dat men later blijkbaar van deze
voorwaarde is afgeweken."
RECENSIE BEN WAGEMAKER
Expositie: Penis en Tress Suringh. olieverf
schilderijen en collages, tot 2 juni, Galerie
'27, Schoolstraat 27, Wassenaar. Ope
ningstijden: di t/m vr 10-18 uur, za 11-17
Ach, hij wist zelf natuurlijk ook
niet waarom hij die vierkantjes
nou zo mooi vond," verzuchtte
Dibbets ooit toen hij over Mon
driaan sprak. De kunstenaar gaf
te kennen dat menig collega het
eigen werk niet goed kan ver
klaren. Kunstenaars vluchten
om houvast dan vaak in glibbe
rige verklaringen of, zoals bij
Mondriaan, zweverige filoso-
fiën.
Iets soortgelijks lijkt het geval
met Perris (Corrie Riedstra) die
de vraag stelt „welke wereld er
achter het zichtbare oppervlak,
in de onzichtbare ruimte ligt".
Wie zo'n vraag tot thema ver
heft gaat er vanuit dat er een
dergelijke ruimte is. In elk geval
ademen de werkstukken van
Perris ruimte niet door toepas
sing van perspectivische diepte,
maar vooral in een genuan
ceerd kleurgebruik. Pijlen die
van het rechter naar het linker
paneel schieten, ruw neergezet
te rasters in de hoeken, Perris
schépt eerder ruimte dan dat zij
een wereld zichtbaar maakt die
alleen door ingewijden waarge
nomen kan worden.
Ontstond er begin vijftig nog
een rel naar aanleiding van Ap
pels Vragende Kinderen', on
denkbaar is het dat 'Family' van
Trees Suringh, een olieverf dat
sterke vormovereenkomsten
met deze vroege Appel verraadt,
op protesten zal stuiten. Cobra-
invloeden zijn onmiskenbaar,
maar dat er desondanks van
een eigen beeldidioom sprake is
blijkt bijvoorbeeld uit Suringh's
'mediterrane composities'. Een
tweetal collages is opgebouwd
rondom bladzijden van 'de
Zwervelinge', een vooroorlogs
drie-stuiver romannetje. Op een
van de pagina's valt te lezen:
„Wat heb ik overigens te vree
zen? Bij het minste ongun
stige woord dat hij zich ten mij
nen koste veroorlooft, spreekt
hij immers ook een vonnis uit."
Voor ongunstige woorden was
er echter geen reden.
Rijnlands Lyceum in Oegst-
geest. Zij zongen met piano-be
geleiding loepzuiver een twee
stemmig duet uit Les Miserabe-
les. Op het onderdeel cabaret
stak het Valleicollege uit Amers
foort met kop en schouders bo
ven de overige kandidaten uit.
In een razend tempo namen zij
het milieu, de school, drugge
bruik en de allochtonenpiollie
matiek op de korrel.
De Indiase dans van een
scholiere uit Amersfoort was de
enige opvoering waar de jury
onverdeeld positief op reageer
de. Nadat het meisje had uitge
legd welke goden ze in haar
dans ging bedanken en wat
voor een betekenis haar bewe
gingen hadden, danste ze in tra
ditionele Indiase kledij de ster
ren van de hemel.
Echt slecht was alleen het duo
dat de verschillende onderdelen
van het theaterfestival aan el
kaar praatte. Toen het duo ook
nog ging zingen 'Er is iets mis in
mijn bovenkamertje', werd het
door de scholieren hard uitgela
chen en uitgejouwd.
Voordrachten van middelbare
scholieren komen vaak niet ver
der dan de aula van het school
gebouw. Gisteren grepen VWO-
leerlingen van negen middelba
re scholen de kans om hun cre
atieve produkten in het LAK-
theater in Leiden aan een groter
publiek te laten zien. Een jury
van vakmensen onder leiding
van Sjoerd Pleisier beoordeelde
de zeer diverse inzendingen en
hoewel zij geen prijs gaf en er
geen beste of slechtste ploeg
werd gekozen, was zij in haar
oordeel beslist niet mild.
Zo vond de jury dat alle ge
dichten, die soms door deelne
mers zelf waren geschreven, te
snel en te onpersoonlijk werden
voorgedragen. En als de jury
nog maar even het vermoeden
had dat de kandidaten niet hard
hadden gewerkt, zoals bij de
Boney-M playback-act van een
school uit Drunen, dan werd
dat duidelijk gezegd.
Haast professioneel was de
zang van twee meisjes van Het