'Ik wil laten zien dat ik er nog ben' 'Ik heb maandenlang geoefend voor de spiegel' O Rtv show Vrouwen vertellen openhartig over seks 'De enige driejaren die ik wil overdoen' VRIJDAG 21MEI 1993 Andy Tielman voorgoed terug Andy Tielman, voor malig zanger van The Tielman Bro thers, is terug in Nederland. En dit keer blijft hij definitief. „Tot ik dood ga", zegt de oude rot. Zijn nieuwe CD 'I can't forget you' is dan ook aan ons land opgedragen. Plannen zijn er volop. Hij is gisteren begonnen met een kleine tournee door Nederland. Later dit jaar duikt Tielman opnieuw de studio in voor het maken van nog eens drie CD's. „Ik wil laten zien dat ik er ben, dat ik nog leef', zo motiveert hij zijn drukke werk agenda. Wal extra aandacht kan Andy Tielman best gebruiken. Eerder dit jaar liep een geplande tour nee helemaal mis. Tijdens het eerste concert in Den Haag ver liet hij na twee nummers het podium. Onmiddellijk deed het verhaal de ronde dat de zanger met de noorderzon verdwenen was. „Ik ben toen weggelopen omdat de organisatie niet in or de was", zegt hij, nippend aan een Franse koffie. „Er zijn belof tes gedaan die niet werden na gekomen." Die geschiedenis is voor Andy Tielman en zijn vrouw Carmen reden stad en land af te reizen om te vertellen wat er allemaal is gebeurd. „Hoe ze mij en mijn vrouw behandeld hebben, was gewoon schandalig. Wij waren zeer gekwetstvertelt de zan ger opgewonden. „Ik had des tijds één geluk: mijn vrouw lag doodziek in het ziekenhuis. Dat is mijn redding geweest. Ik moest wachten tot ze beter was. Eerder kon ik niet weg." Australië Drie jaar geleden maakte hij een soortgelijk avontuur mee. Toen sloeg hij wél op de vlucht, terwijl zijn CD 'Now and fore ver' hoog in de hitparades stond. Ook toen werden belof tes niet nagekomen. „Ik vond het vervelend in de muziekbusi- ness: ik had contacten met de verkeerde mensen", legt Tiel man uit. „Ik baalde ervan. Ik was blij dat ik weer weg was. Maar toch zat het me niet lek ker. Holland heeft ons tenslotte gemaakt." Dertien jaar lang leefde de voorzanger van de fameuze Tielman Brothers voornamelijk in Australië. Vissen en lekker uitrusten, zo zagen zijn dagen eruit. „Jarenlang heb ik geen muziek willen horen. Ik haatte muziek als de pest. Zodra er een liedje op de televisie werd ge zongen, schakelde ik over naar een ander programma. Waar om? Omdat muziek me tot wanhoop had gebracht. Nee, ik was nooit verbitterd. Wel ver wonderd dat muziek zoveel kan veranderen in een mens als ik." Australische journalisten kwamen hein echter op het spoor. Positieve berichten in de media stimuleerden Andy Tiel man weer te gaan zingen. Er volgde een tournee die hem over de hele wereld bracht. In ons land blijft zijn verleden hem achtervolgen. Samen met zijn broers schreef hij geschiedenis: The Tielman Brothers was de eerste rock and roll-band van Nederland. Indorock noemden kenners de muziekstijl. „Ge- Andy Tielman: „Ik wil laten zien dat ik nog leef." woon Nederpop", vindt Tiel man zelf. In 1980 kwam er een plotse ling einde aan de carrière van het kwartet. „Ons succes was puur geluk", vertelt de zanger erover. „Maar we hebben er wel hard voor gewerkt." Een reünie is volgens hem uitgesloten. „Als mijn broers ooit komen, zullen ze naast me staan en zingen. Maar dat zal nooit gebeuren. Ik mis ze: ik weet niet waar ze zijn. Maar dat kom ik wel te weten. En dan wil ik voorkomen dat ze dezelfde teleurstellingen moeten mee maken die ik heb meegemaakt. Ik gun mijn broers het succes dat ik nu heb. Maar dat is niet mogelijk." Onvergetelijk Over het uiteenvallen van The Tielman Brothers wil Andy niet praten. „Dat vertel ik niet in in terviews: dat verhaal komt in een boek te staan dat mijn vrouw gaat schrijven." Andy Tielman kwam in 1957 samen met zijn familie naar Neder land. Vanuit Breda werd de we reld veroverd. „The Tielman Brothers zijn onvergetelijk. Dat besef ik nu pas. Overal in Ne derland zie ik illegale verzamel - CD's. Mensen denken dat ik daar achter sta. Maar ik heb er niets mee te maken. Er zijn tien van dergelijke CD's verschenen en daar hebben wij geen cent van gehad." Wie wil praten over de Indo- rock moet niet bij Andy Tiel man zijn. Hij heeft andere mu zikale wegen ingeslagen, die nauwelijks te maken hebben met wat hij vroeger deed. „Mensen noemen mij nog steeds de Koning van de Indo- rock. Dat kan toch niet? Ik ben geen afgod." Tielman zingt te genwoordig in de stijl van En- gelbert Humperdinck en Tom Jones. Zijn stem is opmerkelijk soepel voor iemand van 57 jaar. „Ik heb Nederland erg ge mist", bekent hij even later. „Het is een klein land waar alles bereikbaar is. Je kunt er doen en zeggen wat je wilt. De laatste maanden in Australië ben ik op zoek gegaan naar Nederlandse restaurants en naar hagelslag. In het buitenland besefte ik pas dat ik Nederlands ben opge voed. En wat je ook doet, je blijft ernaar terug verlangen." Dan, als een soort van open baring: „Ik ben weggelopen om een handje vol mensen die mij in de maling hebben genomen. Maar ik was me er niet van be wust hoe het publiek me zag. Die mensen heb ik in de steek gelaten. Drie jaar geleden zei ik dat ik Nederland nooit meer wilde zien. Iets stoorde mij aan Nederland, terwijl ik in Australië alles had. Eenmaal tot rust ge komen, wilde ik terug. Al moest ik als een onbekende artiest voor tweehonderd gulden per week optreden." Tegenwerking Zijn fans dragen hem nog steeds op handen. Toegangs kaarten worden goed verkocht, al twijfelt menigeen of Andy Tielman wel komt opdagen. „Wat er vandaag de dag nog ge beurt, ze krijgen me niet meer weg. Ik kom niet terug om hier 'showbusiness' te doen. Dat kan ik in de rest van de wereld wel; in het buitenland heb ik alles. Ik kom omdat ik het leuk vind om op te treden voor mensen die daarvan genieten. Ik heb niet meer de leeftijd om al die te genwerking te pikken." Zijn nieuwe CD 'I can't forget you' noemt hij „een toeval". „Mijn vrouw was ziek en ik werd belasterd. Ik had alle moed weer verloren. Op dat moment kwam het aanbod. Ik hoefde alleen maar te zingen. En zingen is niks. In één dag heb ik alle veertien nummers ingezongen. Als die CD geen succes wordt, dan is er niets aan de hand. Ik ben naar Holland gekomen om te zingen. Waar de kikkers zijn, voel ik me thuis. Ach, ik ben zo klein in Neder land. Waarom moet er zo'n hei bel over mij gemaakt worden?" De tournee van Andy Tielman: 20 mei Westervoort, 27 mei Am sterdam, 30 mei Dordrecht, 3 ju ni Enschede, 5 juni Groningen, 10 juni Geleen, 17 juni Utrecht, 19 juni Helmond, 24 juni Waal wijk en 2 juli Vlissingen. KRO baan opzien met Liever de Lusten SUSANNE VAN VELZEN Slechts drie afleveringen waren gepland, maar de gesprekken met de vrouwen waren zo ver rassend en interessant dat de KRO besloot er zes TV-pro- gramma's van te maken. 'Liever de Lusten' is de titel van de se rie over Nederlandse vrouwen en seksualiteit. Nooit eerder vertelden vrou wen zo openhartig voor de tele visie over de manier waarop zij hun seksualiteit beleven. In de eerste aflevering die vanavond te zien is vertellen vrouwen over de eerste keer dat ze met een jongen naar bed gingen. Verder praten ze over de manier waar op vroeger bij hen thuis over seksualiteit gesproken werd en wat zij tijdens het vrijen met hun partner belangrijk en pret tig vinden. 'Liever de Lusten' is gemaakt door Han van der Meer en de psychologen Annette Heffels en Willeke Bezemer. Heffels en Be- zemer hebben in opdracht van het vrouwenblad Margriet on derzoek gedaan naar vrouwen en seksualiteit. Op basis van de ze onderzoeksresultaten is de KRO-serie gemaakt. Volgens Ton Verlind, hoofd informatieve programma's van de KRO, past 'Liever de Lusten' heel goed binnen het nieuwe beleid van de KRO-televisie. „We zitten midden in een mo derniseringsproces en richten ons vooral op de kijkersgroep 25 tot 40 jaar, omdat blijkt dat wij voor die groep mensen nog vaak onherkenbaar zijn. Die groep willen we bereiken door moderne programma's te ma ken en daar valt 'Liever de Lus ten'onder." Volgens Verlind blijkt er on der het publiek op het moment grote behoefte te bestaan aan programma's waarin relaties en seks centraal staan. „De trend is om dat in amusementsvorm te gieten. Denk maar aan 'All You Need is Love'. Dat wilden wij niet. Wij hebben gekozen voor dedocumentairevorm." De vorm waarin 'Liever de Lusten' gegoten is lijkt op het Ramses Shaffy ziet 'Klasgenotenvan toneelschool terug Ramses Shaffy haalt vanavond herinneringen op in Klasgenoten. HILVERSUM MICHELLE KLÜNDER „Het zijn de enige drie jaar in mijn leven die ik over wil doen", zegt Sigrid Koetse van avond in Klasgenoten. In deze uitzending staat Ramses Shaffy centraal, met zijn klas van de toneelschool uit begin jaren '50. Met zes leerlingen, onder wie Sigrid Koetse en Piet Römer, is dit de kleinste klas die ooit in Klasgenoten heeft gezeten. Eigenlijk draait het in deze af levering om de hele klas. Koos Postema komt er niet echt aan te pas, hij hoeft in ieder geval het gesprek niet gaande te hou den. De zes hebben elkaar ge noeg te vertellen, er wordt veel gelachen en er worden veel her inneringen opgehaald. Sigrid Koetse was meteen ver liefd op Shaffy, en weet zelfs Veel oude beelden, onder nog wat hij de eerste keer droeg: meer van Shaffy met Adèle een gele trui. En overal waar Bloemendaal in 'Het schaap een piano stond ging hij spelen met de vijf poten'. Maar ook en iedereen luisterde dan naar van andere aanwezigen: Sigrid hem. Shaffy kwam vroeger altijd Koetse in haar jonge jaren te laat volgens zijn klasgeno ten, en zat dan vol smoezen als: 'Er vloog een vogel in mijn oog'. Shaffy is zich hier pijnlijk van bewust en herinnert zich nog het refrein van het lied uit 'Te laat omdat er een vogel in mijn oog vloog Maria Callas bij voorbeeld. Als Shaffy in de klas zijn lied 'Oude Hein op de Bleek' zingt, compleet met accordeon en uithalen, grijpt Postema naar zijn zakdoek, wrijft Koetse het Sinterklaascabaret van die haar ogen droog en verbergt tijd met als titel: Te Laat. Als hij Römer zijn gezicht achter zijn begint te spelen zie je blikken handen van het lachen, van herkenning bij de rest. Het Allen kennen dezelfde frustra- was duidelijk een gezellige klas. tie, de vraag: 'Goh, wat doe je tegenwoordig?'. Shaffy: „Dan sta je iedere avond op het to neel voor volle zalen, maar om dat je kop niet meer op TV is denkt iedereen dat je niets meer doet." Piet Römer heeft het daar ook maar moeilijk mee: „Dan zeggen ze: Goh, het gaat goed met je zoon hè?" Twee oude bekenden van Shaffy maken hun opwachting in de klas: de 'liefste lerares die de klas had', de spraaklerares, en zijn grote vriendin Maiy Dresselhuys. Shaffy geniet dui delijk, en zingt tot slot zijn prachtige "t Is stil in Amster dam'. Aandachtig luistert zijn vroegere schoolklas naar hem, net als vroeger. (RTL 4, vanavond om 21.20 uur) eerste gezicht heel saai, maar het blijkt precies de juiste vorm te zijn. De vrouwen vertellen sec en waardig hun verhalen. Close in beeld gebracht en zon der enige opsmuk. Meer heb je als kijker ook niet nodig. Dat zou alleen maar afleiden. In de zes afleveringen komen steeds dezelfde vrouwen aan het woord. Ze-variëren in leef tijd van 22 tot 72 jaar en komen uit verschillende delen van het land en hebben uiteenlopende achtergronden en opleidingen. Annette Heffels legt uit dat de geïnterviewden gekozen zijn uit de 1.500 vrouwen die de enquê te in Margriet invulden. „Met een flink aantal van hen hebben we uitgebreide gesprekken ge had en uiteindelijk zijn daar ne gen vrouwen uit gekozen." Volgens collega Willeke Beze mer was het niet lastig om vrou wen bereid te vinden om voor de camera over hun seksleven en gevoelens te praten. „De eni ge groep waar we moeite mee hadden waren de vrouwen die kinderen hebben van rond de zestien. De vrouwen zelf von den het vaak geen probleem, L. maar hun kinderen zouden het vreselijk vinden als hun moeder op televisie over haar seksuali teit zou praten. Ze zijn bang om de volgende dag op school uit gelachen te worden." De vrouwen kregen van de programmamakers de mogelijk heid om na afloop van de opna men dingen terug te trekken waar ze spijt van hadden. Hef fels: „Slechts twee wouwen hebben daar gebruik van ge maakt. We hebben ook een en kele keer censuur toegepast. Als de wouwen ernstige kritiek hadden op hun partner of fami lie, hebben we dat weggelaten." De keuze om alleen hetero seksuele wouwen aan het woord te laten is volgens de makers een puur technische. „Het onderzoek van Margriet - was ook enkel gericht op de seksuele relaties van vrouwen met mannen. Als je ook lesbiën- nes in het onderzoek betrekt, moet je heel andere wagen stel len", vertelt Annette Heffels. De makers hebben inmiddels wel plannen voor een zelfde serie over mannen en seksualiteit. Bezemer: „Misschien wordt het derde project homoseksuelen en bi-seksuelen en hun seksuele beleving." (Nederland 1, vanavond om 22.54 uur) Van Beusekom HILVERSUM GPD Willem van Beusekom (46) wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Conamus. Hij volgt daarmee Piet te Nuyl op, die zich, na veertien jaar voorzitter schap, niet herkiesbaar heeft gesteld. Van Beusekom is sinds 1988 directeur van NOS-radio. Daar voor werkte hij bij de VARA en was daar onder meer eindre dacteur van de schoolradio, di recteur Radio en hoofd Populai re Muziek. Conamus is een stichting die zich bezig houdt met het propageren van de lich te muziek. Ellen Franszals 'Whitney Houston' winnares Soimdmixshow ommige dingen gaan maar niet verve- len. Henny Huisman startte gisteren V met het -jawel- tiende seizoen van zijn Soundmixshow en het enthousiasme van het pu bliek, van de kandidaten en van Henny zelf lijkt oprecht nog even vers als bij de allereerste uitzen ding. „Het is uniek in de Nederlandse tv-historie dat een programma zo lang stand houdt," jubel de de floormanager tijdens de opname, waarvoor weer touringcars vol fans van alle uithoeken van het land naar Aalsmeer waren gestoomd. Mede dankzij ome Joops rijk voorziene bars zat de stemming er de hele avond rotsvast in. Al moes ten de nodige opnamen over worden gedaan en werd het een behoorlijk latertje, vooral voor dege nen die nog terug moesten naar Lutjebroek en Drachten, men bleef vol goede moed 'Met z'n èhüllcn' zingen en 'Henny, Henny!' brullen. Ook op 'de vloer' had men er weer volop zin in. „Hij is wel flink grijs geworden in die tien jaar," zei Van den Ende over zijn succes-presentator. „Ach ja," meende deze met een blik op de riante middenscheiding van Van den Ende, „de een wordt wat grijzer, de ander wat kaler. Weet u trouwens dat mijn vrouw morgen jarig is? Ze wordt tweeënveertig. Maar allemaal nog uuuh, nog prima uuuh...," en met volronde gebaren duidde hij aan hoe alle belangrijke lichaamsdelen van mevrouw Huisman nog in Ruike conditie zijn. En zo werd er gegrapt en gelachen terwijl de balletten hun danspassen over en over deden, de decors af en aan gedragen werden en de bloedze- nuwachtige kandidaten hun acts dan eindelijk echt voor de camera's konden pre senteren. Op de achtergrond heerste als altijd de gespannen afwachting of zich vanavond misschien dat ene ge weldige moment zou voordoen: het moment dat het duidelijk is dat er een nieuw talent is opgestaan wiens stemgeluid iedereen een brok in de keel en kippevel bezorgt - naast een avondje gezellig amusement natuur lijk het doel van de Soundmixshow. En jawel, we mochten het meema ken. Wie gisteren als trouwe Sound mix-fan aan de buis gekluisterd zat, heeft kunnen zien hoe Ellen Fransz in de gedaante van Whitney Houston de zaal gebiologeerd liet luisteren naar haar perfecte vertolking van 'I'll al ways love you' waarmee ze -terecht- de eerste winnaar van dit seizoen werd. Toen alle bussen alweer rich ting Loon-op-Zand en Noord-Schar- woude vertrokken waren, was men in de studio nog diep onder de indruk en in café Van den Ende werd Ellen- Whitney door de verzamelde pers al vast toegedronken als de gedoodverf de finale-winnares. Een kwalificatie die Ellen Fransz als ik haar de dag na haar overwinning spreek, ver baasd lachend over zich laat komen. „Ik finale winnares? Nou, dat moeten we nog maar zien. de andere kandidaten zijn nog niet eens geweest." Ze is dolgelukkig met haar eerste plaats, zeker na Het Wereldje PANDA DE L'ISLE alle stress die eraan voorafging. „Het is wel wat hoor, zo'n dag. Eerst word je rondgeleid door de studio's, je krijgt een eigen kleedkamer en je wordt vast een beetje opgemaakt. Dan moet je zingen, ze zijn dan wel een uur met je bezig, kijken hoe je overkomt en zo. Ik was heel, heel erg nerveus. Tijdens het oefenen vond ik mezelf helemaal niet mooi klinken. Ik dacht toen nog oei, ik hoop maar dat het vanavond goed gaat. Dan wéér naar de make-up. Ze zijn alles bij elkaar zeker drieënhalf uur met me bezig geweest, ze zijn zó precies, echt perfect. Daarna hebben we met z'n allen gegeten en toen was het tijd voor de opname. Het is een hele ervaring op zich, het idee dat er zoveel miljoen mensen naar je kijken, ik moest twee keer zingen en het ging gelukkig steeds beter." Maar Ellen had nooit gedacht dat ze zou winnen. „Echt helemaal nooit, ook al niet om dat ik tijdens het oefenen de anderen hoorde, ik dacht echt niet dat ik een kans maakte. Toen ik na mijn num mer het commentaar van de jury hoorde, alle drie positief, zelfs Jacques d'Ancona, toen dacht ik pas nou..., het zou toch best eens kunnen." Ellen woont met haar dochtertje van tweeën half in Harderwijk, ze is huisvrouw en zangeres van de Utrechtse band 'Distance', waarmee ze twee keer per maand optreedt. En nu, na de Soundmixshow, hoopt ze natuurlijk 'ontdekt' te worden. „De showbizz in, ja, als dat mogelijk is zou het hartstikke mooi zijn. Muziek is mijn lust en mijn leven en ik hoop dus heel erg dat ik er in door kan gaan. Maar hopen is iets anders dan verwachten. Ik verwacht eigenlijk niets, maar ik neem zeker alles aan dat me wordt aangeboden. De dans school in de uitzending heeft me 's avonds meteen gevraagd voor een optreden, hartstikke leuk, dat ga ik doen. Wat ik me voorstel bij een showbizz-leven? Weet je dat ik daar nog nooit bij stilgestaan heb... Lekker het land in, denk ik, lek ker optreden. Ach weet je, ik zie het gewoon wel. Ik heb er veel voor over, als het maar niet ten kos te gaat van mijn dochtertje, zij is het allerbelang rijkst. Maar daar is zeker wat op te vinden. Ik kom uit een heel groot gezin en allemaal vinden ze het heel gaaf dat ik dit doe dus ze zullen me zeker steunen." Ellen had Whitney Houston gekozen om te imi teren omdat ze 'I'll always love you' ook met haar band zingt en er altijd veel goede reacties op krijgt. „Voor de Soundmixshow heeft ik maan denlang extra geoefend, thuis met een muziek band voor de spiegel. Maar na de finale wil ik wel weer van hel Whitney-imago af. Ik heb natuurlijk ook mijn eigen stem, al zou ik wel dit soort mu ziek willen handhaven, nummers als van Whitney Houston en ook Mariah Carey, die vind ik erg mooi." A star is bom? Wie weet. Voorlopig nog even geduld tot de grote finale op 3 september. KenrtS Hu'umw -X Soundm'uM*1 \i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12