'Nooit vulgair worden' dibrps 1 i9 Cultuur&Kunst Vooijaar in volle gang bij Leiderdorps kamerkoor Dag van de Muziek trekt 760.000 bezoekers Gitaar Elvis Presley als 'Heilige Graal' 3-DAAGSE SUPERKOOPJES ]/TÏEERUdKE RIB- KARBONADE HEEL KILO 8 w yOGHURT kleurenfilm super hg eldersiZsr Volume en angst Koskinen Prachtig kindertheater Per Expres kan trots zijn Charlie onder de hamer MAANDAG 17 ME11993 Vincent Van Gogh in Tokio Amsterdam Het Seiji Togo Memorial Yasuda Kasai Museum in Tokio gaat in de herfstmaanden van 1993 t/m 1997 werken van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten exposeren. De werken zijn afkomstig uit het bezit van het Van Gogh Museum in Amster dam en het Museum H.W. Mesdag in Den Haag. Elke tentoon stelling bestaat uit 28 werken, twaalf van Van Gogh en zestien van andere 19de-eeuwse schilders. Er zal elke keer ook een zelf portret van Van Gogh te zien zijn. Circusaffiches in Theatermuseum amsterdam Het Theatermuseum in Amsterdaam toont van 18 mei t/m 20 juni een selectie uit zijn collectie circus-affiches. Het thema van de expositie is wilde dieren. Het museum is gevestigd in het Theater Instituut Nederland. Het TIN bezit ruim 22.000 affiches, waaronder zo'n duizend circus-affiches. Piepkleine opera's van Mozart amsterdam Het Amsterdams Marionettentheater „Komedie van JJout" speelt deze zomer zes maal de kleinste opera's van Mo zart. Op 30 en 31 mei en 6 juni wordt 'De Impresario' opgevoerd en op 13,20 en 27 juni 'Bastien Bastienne'. De voorstellingen zijn in het eigen theater van het gezelschap aan de Nieuwe Jon kerstraat in Amsterdam. Bert Visscher morgenavond in Leidse schouwburg muziek RECENSIE UDY VAN DER SPEK Voorjaarsconcert 'Flora III' door het Lei derdorps Kamerkoor o.l.v. Wim van Meeuwen. Gehoord op 16 mei in de Ka pelzaal K&O. Leiden. Het Leiderdorps Kamerkoor liet gistermiddag van alle facetten uit de natuur iets proeven. In dynamiek, uitdrukkigskracht, ti ming, zuiverheid en in het be reiden van steeds nieuwe ver rassingen in interpretatiedrift. Renaissance en romantiek kwamen ruimschoots aan bod en het programma werd beslo ten met klassiek. Wind en wol ken zoeven voorbij in Elgar's 'shower' en een totale windstilte valt in 'Die Rose stand im Tau'; alles in de natuur verstomt, zo ook de luisteraar. Na de pauze stond de mens wat meer centraal in deze voor- jaarsweelde: liefde, vriend schap, 'Noch ein Grüsschen, noch ein Wort' (Schubert). Inge Aksoycan, één van de al ten van het koor, zong hier een kleine glansrol. Haar stem is ui termate expressief, licht vibre rend, zacht gevoileerd en veel meer richting mezzo-sopraan in klank en uitstraling: een ver frissende lentevlaag. Ook Els van Onselen zong met haar zonnige, zeer heldere maar wat minder expressieve stem een liedje over blauwe bloemetjes. Mozart strooide tot slot nog met wat kleurige voorjaarsbloe- Bert Visscher (31) wordt wel bestempeld als de Ne derlandse Tommy Cooper of als Koning Kolder. Mor genavond is zijn vijfde so lo-programma, getiteld 'Jammer' in de Leidse schouwburg te zien. Vis scher stond ooit voor de klas. Daarna wilde hij een camping of hotel in het buitenland beginnen. Het publiek had echter zijn gekte ontdekt. GRONINGEN HANS KOTTMANN G „Het is nooit m'n bedoeling ge weest om hier echt m'n beroep van te maken. Maar ik heb ken nelijk toch iets wat een ander niet heeft. Mijn enige doel is mensen een avond te amuseren en af en toe te ontroeren. Daar bij kan ik flink tekeergaan, maar het mag nooit vulgair worden." Het mag verwondering wekken dat de Groninger, die elf jaar ge leden de persoonlijkheidsprijs won bij Cameretten, genomi neerd is voor 'De Nar', de prijs voor aanstormend cabaret-ta lent. Zijn mededingers, het duo Teeuwen en Smeenk en André Manuel, staan immers koud twee jaar op de planken. „Ach, ik beschouw het als waardering voor mijn laatste programma. Ook al ben ik het beginnersstadium ontgroeid, ik behoor nog niet tot de gevestig de orde. Ik ben gehard in het jongerencircuit en leerde daar bij voorbeeld hoe met reacties uit het publiek om te gaan." Inmiddels staan ook de grote schouwburgen op hun kop als Visscher langs is geweest. Zijn vorige programma speelde hij niet minder dan 250 keer. Sleepte hij toen een heus kanon het podium op, in zijn nieuwe Bert Visscher„Het is nooit m'n bedoeling geweest om hier echt m'n beroep van te maken." voorstelling maakt hij het zo mogelijk nog bonter. „Ik speel in elk geval een type dat er nu eens naar streeft om een pro gramma te maken dat ergens over gaat. Dat mislukt natuur lijk. Daarbij probeer ik zo origi neel mogelijk te zijn in het be denken van stunts." Circus Het publiek kan de borst nat maken voor een aantal circus elementen, waarbij een speciale kooiconstructie de leeuwen en/of cavia's op afstand moet houden. Ter afwisseling volgt een stukje ballet en een oorlogs cène met het publiek. Een paar serieuze liedjes ('niets drama tisch, hoor') zorgen voor de rustmomenten. „Het gevoel voor gekte heb ik altijd gehad. Als ik als kind 's avonds thuis kwam, vertelde ik verhalen over wat ik zo'n dag had mee ge maakt. En dan het liefst ver draaid. Ik zie van alles de idiotie in. Ook in de auto valt mij veel op. Op de terugweg van mijn vakantie in Frankrijk zie ik 's nachts een man staan vegen, midden op een vierbaansweg. Terwijl ik me verbaas, zie ik twee kilometer verderop twee andere mannen, die met teer bezig zijn. Dan is mijn fantasie al op hol Toen het Rotterdamse Teatro Fantastico Festival vorig jaar wegens geldgebrek geen door gang vond, bedacht Visscher, samen met Waardenberg en De Jong, John Buijsman en Brigitte Kaandorp een alternatief. „We speelden in vier bungalowten ten korte voorstellingen van een minuut. Ik had een kleine piano en vertelde een sprookje. Net voor de clou kwam, ging de gong. We hebben die avond ie der zestig voorstellingen gege- ALKMAAR/LEIDEN ANP De ruim 850 evenementen die zaterdag werden gehouden in het kader van de Dag van de Muziek, hebben ongeveer 760.000 bezoekers getrokken. Dat is beduidend meer dan vo rig jaar, toen de landelijke mu ziekdag 645.000 mensen op de been bracht. De landelijke muziekdag werd voor de derde achtereen volgende keer gehouden. Zo'n 60.000 amateurmuzikanten hielden zich op podia in het he le land bezig met allerlei soor ten muziek, zoals pop, klassiek, jazz en reggae. De Dag van de Muziek werd in Alkmaar geopend met onder andere een concert voor 125 piano's. Het reuzenconcert in Alkmaar stond onder leiding van pianist Laurens van Rooyen. 190 Pianoleerlingen van zeven tot vijftien jaar brach ten driemaal „Charlies Ragti me" ten gehore. Het werk werd speciaal voor dit concert ge componeerd. De pianisten ver beterden het vorig jaar in Werk hoven door 80 piano's gevestig de 'wereldrecord pianospelen' en komen daarmee in het Guin ness Book of Records. Volgens voorzitter P. de Jager van de stichting Dag van de Muziek is musiceren na sporten de belangrijkste vrijetijdsbeste ding in Nederland. Het evene ment heeft inmiddels in het buitenland navolging gekregen. Engeland, Frankrijk, Oostenrijk en Zweden kennen nu ook een dag van de muziek. THEATER RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Tweede hoofdstuk' van Neil Simon door Per Expres; regie Jan Lagerberg. spel: Ma rijke Tromp. Theo de With. Jaap Helderen Mannie Lagerberg; licht en geluid Bert de Mey, gezien: 15/5. Parktheater Alphen Avondvullend toneel is nog maar zelden te zien op de Ne derlands podia. Per Expres uit Alphen waagde zich eraan met het blijspel 'Tweede hoofdstuk' van de auteur Neil Simon. Het stuk draait om een we duwnaar en een gescheiden ac trice die door zijn broer en haar vriendin aan elkaar worden ge koppeld. Na wat strubbelingen blijken niet alleen het gekoppel de stel maar ook de koppelaars oog voor elkaar te hebben. Naast doldwaze verwikkelingen zijn er wat bespiegelingen over de serieuzere zaken des levens. Jan Lagerberg maakt met dit stuk zijn regie-debuut en hoe wel die voor het grootste deel helder is, blijven sommige ele menten daarin erg onduidelijk. Zo laat hij na elke donkerslag een zenuwslopend synthesizer muziekje horen totdat de vol gende scène begint. Dit werkt vertragend en is erg in tegen spraak met de luchtige toon van londen afp Ook in Leiden en de rest van deze regio werd de Dag van de Muziek gevierd. Bij de Leidse streekmuziek- school mocht het publiek zelf instrumenten uitproberen. foto hielco kuipers Hoewel hij alweer jaren dood is, is het de Amerikaanse rock 'n rollzanger Elvis Presley gelukt de op dit moment zeer populai- I I llULll VAN MAANDAG T/M WOENSDAG OP OP! 0VENVERSE WITTE I MINI PUNTEN l STUKS ELDERS STROTHMANN MAGERE VRUCHTEN 0IVERSE SMAKEN BEKER 0,5 LITER ELDERS L79T ESMAKEN ORIGINELE FUJI 100 ASA G0E0 VOOR 24 OPNAMEN CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071-161423. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -161415 MUZIEKRECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert Eeva Koskinen, viool en Martin Kaay,gitaar Gehoord 15/5, 't Huys Dever. In de kapelzaal van Huys Dever speelde zaterdagavond de vio liste Eeva Koskinen niet in de bekende samenstelling met pia no en cello (het Guarneri-trio), maar deze keer met de gitarist Martin Kaay. voorwaar geen doorsnee-combinatie. De klank van dit duo was dan ook zeer verrassend, vooral voor de pau ze toen Koskinen haar altviool bespeelde. In de bewerkte Ar- peggione Sonate van Schubert is er geen sprake van gelijk waardige partijen. In de ver trouwde brede melodieën viel er veel te genieten van de krachtige volle klank en de heel solide interpretatie van Koski nen en Kaay; dat ging echter ten koste van de gitaarklank, die heel mooi en soms teer gevoelig was, maar daardoor nog al eens een beetje onder sneeuwde. Zo af en toe zoals in het allegretto waren de pappige accenten van de gitaar goed hoorbaar en droegen ze bij aan het samen hangend geheel. Twee dingen vallen op in het spel van Koski nen: haar monumentale volu me. muzikaliteit en forse streek, maar daarnaast ook haar 'angst' om rusten in te lassen. Er is iets onaflaatbaars in haar spel. In de Sonata per la Gran Viola van Paganini spreidde zij virtu ositeit tentoon met allerhande grote intervallen, razendsnelle loopjes van boven naar bene den. superhoge enge vioolklan ken (ook wel omdat Koskinen ze niet helemaal goed pakte), en schrille klanken die deden den ken aan jennende kinderstem men. In de Grand Sonata a Chitarra sola, ook van Paganini kwam de gitaar voor de volle honderd procent aan bod en Koskinen moest het doen met een bijna triviaal viool-partijtje. Spranke lend, muzikaal en virtuoos gi taarspel werd hier geboden. Tot slot een gloedvol bewerkt Tancredi', de eerste opera van Rossini. In dit werk. waarin Kos kinen inmiddels de altviool voor de 'gewone' had vervangen, was zij op haar best; dit leek duide lijk haar favoriete instrument in deze rijkdom aan melodieën en stevige ritmiek. het stuk. De duidelijkheid die ontbreekt in de muzikale on dersteuning is weer te veel aan wezig in het décor. De apparte menten van de weduwnaar en de gescheiden actrice zijn aan gekleed met echte meubels en een raam wordt verbeeld door een lege schilderijlijst aan de muur. Het geeft een log en overvol toneelbeeld; iets meer abstractie zou het stuk goed hebben gedaan. Lagerberg laat de personages veel werken met ondersteun- dende gebaren en dat wekt in de komische passages de lachlust op; de spelers van Per Express verstaan het vak van komedie-spelen. Marijke Tromp, die de gescheiden actri ce speelt is de enige die ook in de serieuzere delen overeind blijft. De andere spelers weten zich met hun houding niet zo goed raad als de strekking van het stuk ernstiger wordt; de ge baren van liefkozing en troost komen erg ingestudeerd over en daardoor verliest het spel aan kracht. Ondanks de paar puntjes van kritiek kan Per Expres trots zijn op haar produkt. De tweeën eenhalf uur durende uitvoering kent nauwelijks inzinkingen en dat is een knappe prestatie. THEATERRECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Bang of de wraak van de pindarotsjes, door K T C Pats; geschreven door Judith Porcelijn en Ema van der Werff. regie Ju dith Porcelijn en Ankie Hendnks. met o a Nina Colijn, Thijs van Lankveld. Wijnand van den Boom, Nessa Jonssen en Jeroen Huigen, gezien 16/5, in Micro-theater Im perium Leiden, aldaar nog te zien 23/5 en 30/5; aanvang 15 00 uur Je zult maar bang zijn van spin nen, auto's, of donkere ruimtes. In de voorstelling 'Bang' kun je zien dat er meer mensen zijn die huiveren van deze zaken. In dit stuk tonen jonge acteurs hoe ze omgaan met hun angst. Ei genlijk zijn er namelijk twee soorten angst: de witte en de zwarte angst die worden ge speeld door Nina en Thijs. De witte angst beschermt je voor echte gevaren zoals verkeer. De zwarte maakt je bang voor spin nen en donker en dat is een angst die eigenlijk niet nodig is. De kinderen in het stuk zijn allemaal wel bang voor iets, zo vreest Egbert dat zijn ouders dood gaan en Mette griezelt van spinnen. Zij kunnen hun angst alleen overwinnen door een rots te beklimmen, maar of dat lukt Het décor is simpel maar erg mooi: een verzameling auto banden is opgestapeld als rots en en daartussen bewegen de kinderen met een soepelheid en een gemak alsof ze hun leven lang al dansen. Van zenuwen of krampachtig ingestudeerde tek sten is geen sprake: alles komt er heel natuurlijkuit. Aan de zijkant zit een mu- ziek-ensemble dat voor span nende muziek zorgt waar de kinderen op dansen en aan de achterkant van het toneel hangt een doorschijnend doek. Achter dit doek wordt een silhouetten- spel opgevoerd om de verhalen die de spelers vóór het doek vertellen te ondersteunen. Als Egbert bijvoorbeeld over zijn vader en moeder vertelt, zien we zijn ouders achter het doek. Dat is een mooie vondst waar door het nogal abstracte verhaal voor alle kinderen begrijpelijk wordt. Naast het acteren speelt ook dans een belangrijke rol in dit stuk. Ais er over angst voor spinnen gepraat wordt, zien we een ballet van spinnen en bij het gevaar voor verkeer dansen de kinderen als auto's. De regisseurs hebben oog voor détails gehad en daardoor is 'Bang' een prachtige voorstel ling geworden waar menig pro fessioneel kindertheater nog wat van kan leren. re zangeres Madonna de loef af te steken. Op een veiling in Londen bracht een akoestische gitaar van Elvis Presley bijna driehon derdduizend gulden op, elf keer meer dan een zwart satijnen bustier van de in 1984 doorge broken popzangeres uit Ameri ka. Met de gitaar behaalde Pre sley in 1954 zijn eerste succes sen, waaronder 'That's Allright', die zijn reputatie als 'The King' definitief vestigden. Het instru ment, een handgemaakte D-18 Martin uit 1942, is gekocht door een Amerikaanse zakenman, die speciaal voor de gitaar naar de veiling van Christie's was ge komen. De man bezit al de gita ren van John Lennon en Bill Haley. „Deze gitaar van Presley is de Heilige Graal van de rock 'n roll," aldus de trotse nieuwe be zitter Michael Malone. „Het is belangrijk dat zij terugkeert naar de Verenigde Staten". De gitaar bracht veel meer op dan alle tot nu toe in de verkoop ge brachte voorwerpen die Presley ooit bezat. genêve Een poster en Charlie Chaplin's gleufhoed die hij droeg in de film 'Monsieur Verdoux' (1947) behoren onder de 300 stukken die In Genève worden geveild. De verzameling werd stiekem bijeen gebracht door personeel van de Chaplins. De familie Is razend en staat niet voor de echtheid In. foto» af

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 13