Cultuur Kunst 'Leiden laat K&O niet zakken' Haks spant kort geding aan Biënnale Venetië op nieuwe koers /^x/e «J^^ewonderi ng Waar is keerzijde van schoonheid? DONDERDAG 13 MEI 1993 I Boeken Jan Brokken I U schuimt de wereld bol af op zoek naar schrijfstof: „Ik reis voor de Verhalen". annemiek ruygrok. 071-161423, plv.-chef jan rijsdam. 071 -161415 leiden 'Englishman abroad', om precies te zijn in Leiden, was een van de acts gisteren tijdens het eerste Leidse straattheater-concours. Het speelde zich af op het Gerecht en was georganiseerd door de jubilerende jongerenvereniging Augustinus. De Engelsman, Chris Gurney-Champion, goochelt, jongleert en voert acrobatische oefeningen uit. Zijn assistent zoekt hij in het publiek. Zo was gistermid dag Jelle het 'slachtoffer' van de grappige Engels- Het concours kende onder meer een optreden van 'Enge Buren' drie mannen die met instrumen ten en vreemdsoortige attributen allerlei 'verschil lende en verschrikkelijke' hits van vroeger en nu ten beste geven. Ondanks het feit dat het publiek zich op deze warme woensdagmiddag niet in drommen naar het Gerecht was gekomen, kon de organisatie toch te vreden zijn over de toeloop, foto hielco kuipers groningen «anp De geschorste directeur van het- Groninger Museum, F. Haks, heeft een kort geding aange spannen bij de ambtenaren rechter tegen het college van burgemeester en wethouders van Groningen. Daarin wil hij zijn schorsing als directeur van het Groninger Museum aan vechten. Haks werd door het college van B en W geschorst omdat justitie besloten heeft hem te Rijntamboers a De Rijntamboers I I gaan naar het We reld Muziek Concours in Kerkrade: jaren oefenen voor een paar minuten spelen. Tjitte Weber, 25 jaar getrouwd met volksuniversiteit vervolgen op verdenking van betrokkenheid bij steunfraude. Justitie beschuldigt Haks er van te hebben samengewoond met een partner die een bijstands uitkering genoot, zonder dat de samenwoning aan de sociale dienst werd gemeld. „In het begin was het nog niks. Die maandblaadjes stel den weinig voor. En we hadden nog niet zoveel concer ten. Een lachertje bij nu vergeleken. De Meesterserie met een paar concerten, nu en dan een koffieconcert. Meer niet." De Leidse Volksuniversiteit K O is uitgegroeid tot een stichting die tientallen concerten in Leiden en daar buiten organiseert, een fiks aantal cursussen geeft en al om wordt gewaardeerd. Ook op het stadhuis. En dat is het gevolg van een innige relatie tussen datzelfde K&O en diens directeur: Tjitte Weber. Al vijfentwintig jaar lang. je. En hij bood hun meer dan één optreden aan. Op deze ma nier kon de stichting zich als een inktvlek uitbreiden. Oegst- geest kwam erbij, Noordwijk en Wassenaar. „Het voordeel daar van is dat je in het groot kunt inkopen. De huur van bijvoor beeld een vleugel kan omlaag. Bovendien vind ik dat wij naar het publiek moeten komen, het produkt naar de mensen moe ten brengen. Want als je 's avonds van ver weg naar Leiden moet komen om een cursus te volgen of een concert bij te wo nen, dan heb je daar niet altijd zin in." Door de kosten van concerten laag te houden, en ze met de in komsten uit de cursussen te be kostigen, kon K&O zich jaren lang goed bedruipen. Maar toen onder het bewind van de toen malige wethouder van cultuur, Fred Kuijers, de subsidie met een ton werd teruggebracht, be gon het er somber uit te zien. Jarenlang zag Weber het budget teruglopen. „Dan word je wel creatief. Je wilt je kwaliteit handhaven." Maar op een gege ven moment hield het op. K O luidde de noodklok bij de ge meente. En de huidige wethou der, Henny Koek ('fijn mens'), stelde voor een eenmalige sub- leiden annemiek ruygrok Weber is op het ogenblik (weer) een tevreden mens. Maar toen hij aantrad bij K&O, aanvanke lijk als adjunct-directeur, duid de niets erop dat de relatie zo'n lang leven beschoren zou zijn. „Het was moeizaam in het be gin. We hadden een regenten- bestuur, dat zich overal mee be moeide. Het maandblaadje, het stelde niks voor, maar er werd oeverloos over gepraat. Wilde ik het Rotterdams Philharmonisch Orkest naar Leiden halen, dan ging er een delegatie van drie man naar Rotterdam. Dan wa ren we een hele dag kwijt." Zo traag als dikke stroop. Maar met de komst van de nieuwe voorzitter, Jan Gmelich Meijling, kwam daar verande ring in. „En toen donderden die regenten ook snel op. Nu heb ik vreselijk veel steun aan het werkbestuur: Bob Hageman en Gert Jan Massier. Prima men sen." Tjitte Weber, zelf musicus, had ontzettend veel (interna tionale contacten in de muziek wereld. Een bijkomstigheid die K&O geen windeieren legde, want overal waar Weber kwam, haalde hij beroemde musici naar Leiden. Voor een spotprijs- sidie van 50.000 gulden te verle nen om de ergste nood te leni gen. Niettemin ziet Weber zich het komende seizoen genood zaakt in het aantal concerten te snijden. „Maar dat is een tus senfase. Ik hoop in seizoen 94/95 weer met een groter pak ket te kunnen komen. Zie het volgende seizoen maar als een overgangsjaar." Stadsgehoorzaal Waar hij zijn optimisme van daan haalt? „In de laatste com missievergadering was er geen één politieke partij die iets ne gatiefs van K&O wilde zeggen. Links en rechts waren van me ning dat die 50.000 gulden erbij moest. Dat is toch een positief geluid. Dat de gemeente K&O niet op de fles laat gaan. En ooit moeten die plannen met de Stadsgehoorzaal vorm krijgen. K O krijgt daarin een spilfunctie te vervullen. In vrij korte tijd moet daar een totaalprogram ma van de grond komen. Ik heb goeie contacten met iedereen die daar iets mee te maken heeft. Met het LVC ook. En zo'n Gaudeamusserie hedendaagse muziek, die Frits Bruins in de Waag organiseerde, ach dat zal ook wel lukken. Vroeger hebben wij die serie zelf georganiseerd. In de Lakenhal. En ik zal nog meer dan anders een beroep doen op vrienden, kennissen en relaties.Ik ben ervan overtuigd dat we er na dat overgangsjaar weer kunnen inknallen met de Stadsgehoorzaal." Trots is hij op het kamermu ziekconcours dat hij onlangs in Leiden wist te organiseren. „Dat Leiden nu een eigen concours heeft, daar ben ik trots op. Al ben ik geboren in Haarlem, ik voel me veel meer verbonden Tjitte Weber „Ik kan nog jaren hier d met Leiden. Leiden is m'n stad, hier leef ik, hier eet ik, doe m'n inkopen. Haarlem is mijn slaap stad." Elke dag zegt hij fluitend naar zijn werk te gaan. „Ik heb een fantastisch stel medewerkers om me heen. Een fijne relatie met bijvoorbeeld de schouw burg. Ik kan nog jaren hier doorgaan. Geen dag is hetzelf de. Anders had ik het ook nooit zo lang uitgehouden. Ik ben er dag en nacht mee bezig. En, na tuurlijk, door zo te werken, wordt je privéleven aangetast. Maar je krijgt er zoveel lolligs voor terug. Bij mij thuis liggen ook de mappen op tafel. Het is er net een K O in het klein." beeldende kunst recensie ben wagemaker Expositie: Ingelise Bay Jorgensen, aquarel- en acrylschilderijen. Te zien: tot 27/5, do. t/m zo 13-18 uur, Galerie Verhaar, Schoolstraat 9, Wassenaar. Schoonheid wordt gemaakt op het scherp van het scheermes en doet altijd een beetje pijn. Zo ontstaan er 'problemen aan de wand' die navoelbaar de bin nenwereld van een kunstenaar vertegenwoordigen en tegelij kertijd zijn of haar kijk op de buitenwereld illustreren. Anders is het natuurlijk als de muze alleen mooie klanken doorgeeft, of - minder verheven - een kunstenaar uitsluitend es thetiserend wenst te werken. Dit nu is het geval met de acryl- en aquarelschilderijen van Inge lise Jorgensen. Alhoewel de De 'jonge' Nederlandse kunste naars Mare Mulders, Berend Strik en Mark Manders gaan, naast de al eerder geselecteerde Niek Kemps, Nederland verte genwoordigen op de Biennale van Venetië, de grote interna tionale tentoonstelling die be gin juni opengaat. De 'jonge' kunstenaars worden gepresen teerd met een aantal Vlaamse collega's, die hiermee ook voor het eerst internationaal expose ren. Het Nederlands paviljoen, in 1953 ontworpen door Gerrit Rietveld, krijgt voor de tentoon stelling een kleine opknapbeurt. De president van de 45ste Biennale van Ventië, de Italiaan Achille Bonito Oliva, wil met de tentoonstelling van dit jaar een nieuwe koers inslaan. Hij meent dat het uitgangspunt van de tentoonstelling - het tonen van kunst uit diverse landen uit de wereld - geselecteerd door ver tegenwoordigers van die landen zelf en gepresenteerd in een ei- Deense zelf zegt te streven naar het uitdrukken „van een ge voelssfeer" zijn haar doeken, op een aantal naar abstraktie nei gende werken na, toch in eerste instantie traditionele stads- en landschapschilderingen: het goud golvende graan van het Deense platteland, dorpsge zichten uit de Provence, een krijtkant aan de rand van een ri vier. De planten, het zand en zee wier op haar 'micro-pictures, al les ademt de serene sfeer die de natuur weliswaar in de vakantie schijnt te hebben, maar wie ooit aan de baai van het eiland Samso (waar een aantal van haar werken zijn ontstaan) een visarend en een jonge zalm zag openhouwen weet dat er meer is onder de zon. Zowel de zachte aquarellen gen paviljoen, niet meer vol doet. Hij geeft de Biennale van dit jaar de titel 'Cardinale Pun ten van de Kunst' mee. Volgens Oliva kenmerkt de kunst van vandaag zich vooral door internationalisme. Oliva heeft de landen met landenpaviljoens gevraagd kun stenaars uit te nodigen uit lan den die geen eigen paviljoen hebben. Die manier van aanpak zorgt ervoor dat de Biennale ditmaal een geheel ander ge zicht krijgt. Tot de bijzondere tentoon stellingen behoren een grote fo to-expositie met meer dan 500 foto's van 1900 tot nu, een ex positie met oosterse tendenzen in de hedendaagse kunst met werk van kunstenaars uit onder andere China, Rusland en Ja pan, en uitvoeringen van het werk van de componist Johan Cage. Bovendien is een retro spectief met 50 doeken van Francis Bacon te zien. als haar naar nostalgie zwemen de acrylschilderijen, idealiseren de werkelijkheid. Daar is niets op tegen, zomin als er iets tegen het werken naar de natuur is. Maar waar is de geur van zweet, de stank van restende rottende vis, waar is de keerzijde van de schoonheid? Voor wie, schoonheid, of - al weer minder verheven - ge woon mooie dingen wil maken geldt de strofe uit Vorman's 'Ballade': 'Scheppen', riep hij, 'gaat van Au! hier moet nog wat suikerschuim gaat vanzelf, zoals berouw. Nog wat ronder. Bloed mijn duim?' Bij Jorgensen geen bloed, geen zweet en geen scherp scheer mes. Maar troost, niet iedereen houdt daarvan. Recordprijs voor Cézanne new york rtr Een stilleven van de Franse schilder Paul Cézanne heeft op een veiling in New York het voor insiders verbazende bedrag van 28,6 miljoen dol lar (51,5 miljoen gulden) op gebracht. Het was daarmee het eerste schilderij dat in drie jaar tijd over de magi sche grens van 20 miljoen dollar heen ging. De Cézanne, een stilleven met appels waarvan het vei linghuis Sotheby had geschat dat het ongeveer 10 miljoen dollar (18 miljoen gulden) zou opbrengen, ging naar een onbekende koper na een verhitte strijd, waarbij twee aspirant kopers telkens met een miljoen dollar tegen el kaar opboden. De laatste keer dat dit 'Stilleven met ap pels' op de markt verscheen, was in 1958 in Londen. 'Ioen bracht het werk 252.000 dol lar op. De prijs die voor het doek werd betaald brak het record voor een Cézanne dat tot nu toe op 17,2 miljoen dollar stond. Dat bedrag ging even eens naar een stilleven: 'Ap pels en servet' en werd neer geteld in 1989 bij het lun- dens veilinghuls Christie's, op het moment dat de prij zen op hun hoogste punt stonden. AMSTERDAM - In de Amsterdamse Beurs van Berlage vinden op 16 en 23 mei „dialogen over design" plaats. Spaanse ontwerpers tre den dan met Nederlandse vakgenoten en het aanwezige publiek in discussie. Op de eerste bijeenkomst spreekt Yago Conde (architect en stedebouwkundige in Barcelona) met John Körmeling. De ande re ontmoeting is tussen Javier Mariscal en Joost Swarte. Het Vorm- gevingsinstituut heeft de lezingen georganiseerd. Aanvang 13.30 uur. In deze rubriek komen al of niertiekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Han Mulder, woordvoerder van cultuurministerd'Ancona en voormalig hpófdredacteur van deze krant, zijn bewondering uit over een schilderij van de jonge kunstenaar Ronald Versloot: „Het markeert het begin en het einde." 'Vesuvius'heet het. Dit schilderij van Z7 Ronald Versloot, een jonge kunstenaar, een begaafde leerling van de Rijksacademie Amsterdam. Angélique, mijn vrouw, heeft hem ontdekt. Toen zij bèzig was met de organisatie van een huisvernissage. Elk half jaar houdt zij hier in huis een expositie van jong, aanstormend beeldende kunsttalent. Daarvoor stroopt zij ateliers van die kunstenaars af. Hij was ook een van de exposanten op zo'n vernissage. Deze 'Vesuvius' lijkt een vulkaan, maar zoals je ziet is het een bord spaghetti. Het is heel surrealistisch. Die champignons eromheen gedrapeerd, zijn doodshoofden. We hébben het gekocht en daarna moest het weer snel weg. Naar exposities in Berlijn enMadrid. Het voordeel daarvan was, dat het nu in catalpgi. staat vermeld. Ik ben zeer gehecht aan dit schilderij. Voor een jonge kunstenaar is het enorm uitgewogen, terwijl hettegelijkertijd de spanning verraadt waarmee hij werkt. Het is de waarheid achter de waarheid. Het is tevens het terfein van een slagveld, het bloed druipt van de top af. Die slachtoffers eromheen in de vorm van champignons. Die verstolde dynamiek, dat vastgelegde proces. Ik heb het hier gehangen en nooit meer weggehaald. abstracte schilderkunst. Het abstracte stelt zichzelf voor. De laatste jaren zijn we, door de initiatieven van Angélique, op veel onvermoed en onverwacht talent gestuit. Soms bleef het, soms ging het iets anders voor ons betekenen. Als je veel in schildersateliers komt zie je de thematiek van die jonge kunstenaars veranderen: van weerbarstig en uitdagend verandert hun werk naar evenwicht, het wordt uitgewogener. De thematiek van wat ik aan kunst in huis heb is over het algemeen somber: geweld en vervreemding zijn de onderwerpen. De vloer waarop de een loopt, is het dak van de ander. In een dreigend coloriet. Het drama - op 'Vesuvius' nog in metaforen - komt in het latere werk van Versloot heel nadrukkelijk naar voren in menselijke gestaltes zonder gezicht. Altijd is er die bedreigende omgeving. Het past bij het postmoderne levensgevoel, het heeft geen boodschap, maar gaat een dialoog aan met je eigen vervreemding in deze geautomatiseerde wereld. Waaraan we niet veel kunnen veranderen, niet tegenaan kunnen duwen, anders valt hij om. Toch word ik er niet somber van. En ik heb ook een Rajlich hangen, dat te een Tsjechische kunstenaar. Die hangt net als dit schilderij een de rand van een vertrek. Maar dan aan de andere kant van de kamer, want het is veel opgeruimder. As ik zou gaan verhuizen zou deze 'Vesuvius' weer op een prominente plaats komen. Maar ook weer aan de rand van een vertrek. Omdat het een begin en een einde markeert. Het is een begin van iets dat gebeurt, maar het kan ook het einde zijn. Het beeld van de vulkaan is ongewis. As ik het zou gaan interpreteren als een dode vulkaan, als zo mijn beleving van dit schilderij zou worden^^^^ zou ik het van zijn plaats halen. Hoewel: het trekt door zijn schoonheid kennelijk ook onheil aan. Vlak voordat jij kwam struikelde de hulp, die bezig was de ramen te zemen, en stootte daarbij een emmer water om. precies tegen het schilderij aan. Gelukkig zaten er geen schoonmaakmiddelen in. Maar toch: het is Haags water, Je verandert mee met een schilderij. We hebben dingen gehad die we later gedateerd vonden. In een eerder stadium was ik meer geïnteresseerd in het realisme, het figuratieve. Het verhaal, het literaire in een schilderij vond ik vroeger belangrijker dan nu. Je evolueert toch mee naar het abstracte. Ik zie niet echt een scheiding tussen figuratieve en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 7