'Kunstenaars zijn grote egoïsten' Bredewolds lyriek moeilijk te verteren Cultuur&Kunst 'Verboden' hof-foto's toch geëxposeerd Voortbestaan KunstRAI onzeker Bijzondere architectuur voor smalle beurs VRIJDAG 7 MEI 1993 chef* annemiekruycrok.071-161423.ptv -chef Kunstmarkt in Oegstgeest Winkelcentrum Oegstgeest viert morgen het 25 jarig bestaan met een grote kunstmarkt langs de Irislaan en Lange Voort. Aan de kunstmanifestatie, tussen 10.00 en 17.00 uur, wordt deelgenomen door een 50-tal kunstenaars uit het hele land. Schrijver Irving Howe overleden new vork De Amerikaanse schrijver Irving Howe is woensdag op 72-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York overleden aan de gevolgen van een beroerte. Howe was een van de be kendste recensenten en literaire critici van de Verenigde Staten. Zijn bekendste boek was 'World of our Fathers', over de culture le en sociale geschiedenis van de Oosteuropese joodse immi granten in de VS, een wereld waaruit hijzelf afkomstig was. Ho- we publiceerde verder onder meer studies over William Faul kner, Thomas Hardy en Sherwood Anderson en een geschiede nis van de Amerikaanse Communistische Partij. Extra concert u2 Rotterdam Organisator Mojo Concerts maakte gisteren bekend, direct nadat de groep U2 in Nederland was aangekomen, dat de Ierse superband een extra concert geeft in Nederland, en wel op 3 augustus in het Goffert Park in Nijmegen. De voorverkoop voor dit concert begint zaterdag 15 mei. De Nederrockformatie Claw Boys Claw is uitverkoren tot een van de voorprogamma's van U2 in de Kuip komende zondag, maandag en dinsdag. De kaarten voor deze concerten zijn al maanden uitverkocht. School voor volwassenen exposeert lisse Cursisten van de school voor volwassenen in Lisse expose ren morgen tussen 11.00 en 16.00 uur hun werk in het schoolge bouw van de SWL aan de Lisbloemstraat 1. Er wordt werk ge toond dat het afgelopen seizoen tijdens schilder-, teken- en an dere cursussen is gemaakt. Veiling moderne kunst bij Sotheby's Amsterdam» Op 27 en 28 mei komt bij Sotheby's in Amsterdam moderne en hedendaagse kunst onder de veilinghamer. Het ac cent ligt op werken uit de zogenoemde Nieuwe Zakelijkheid. De Nederlandse Nieuwe Zakelijkheid wordt onder meer door Wim ten Broek vertegenwoordigd. Van zijn hand is een collectie affi ches en ontwerpen voor affiches die in de jaren dertig en veertig voor de Holland Amerika Lijn en de KNSM zijn gemaakt. Expositie van Aat Veldhoen amsterdam Bij Total Art in de Amsterdamse Nieuwe Spiegel straat worden tot en met 21 juni werken van Aat Veldhoen ten toongesteld. Minister D'Ancona opent de expositie. Veldhoen (1934) is beroemd (en berucht) door zijn portretten van naakte mensen en paringen. Werk dat herhaaldelijk aanstootgevend werd gevonden en voortijdig uit tentoonstellingen werd verwij derd. Na de jaren zestig legde hij zich volledig toe op de schil derkunst, om tenslotte in 1985 met beeldhouwen te beginnen. Sinds begin dit jaar heeft hij zijn eigen Arie Johannes Veldhoen Museum in Amsterdam. Juliette Gréco naar Nederland Juliette Créco. foto ceeszorn/gpd den haag Juliette Gréco, de beroemdste vertolkster van het Franse chanson, is op 14 mei in Nederland bij het Utrechtse Festival de France. Samen met haar man, Gerard Jouannest, en zijn ensemble staat zij anderhalf uur in de schijnwerpers. Haar optreden in Nederland is het officiële begin van haar nieuwe tournee. Pas de volgende dag heeft zij haar 'première' in Parijs. Het optreden van Gréco is het hoogtepunt van het Festival de France, dat op die dag in de Domstad plaatsvindt. In totaal duurt het spektakel vijf uur. Muziek, zang en dans worden afge wisseld met mimetheater, sneltekenaars en Franse delicatessen. Ook zal de winnaar van het Concours de la Chanson optreden. Het festival is een initiatief van de Utrechtse Lions Clubs. Zij stellen de opbrengsten beschikbaar aan twee gezinsvervangende tehuizen. Razendsnelle carrière voor jonge ontwerper Yeroen Oosterman Zijn carrière in de mode-wereld verliep tot nu toe razend snel. Twee jaar geleden verdiende de 24-jarige student Yeroen Oosterman nog wat bij in een Arnhemse kroeg. Nu maakt hij furore met zijn eigenzinnige ontwerpen. Eerst waren het paraplu's, maar tegenwoordig ook ka merjassen en foulards. Eind april sloot hij een contract met de Duitse paraplu-fabrikant Knirps. „Dat levert de komende drie jaar zeker een paar miljoen gulden op", zegt hij tevreden. arnhem martin hermens mee door te gaan", herinnert Yeroen zich. Hoe hij op het idee kwam, weet hij nog steeds niet." Margreet Brakel zag in de pa raplu van Yeroen een nieuwe trend. Via haar contacten in de internationale mode-wereld ging het balletje rollen. „Eigen lijk is het bezopen dat een plu in anderhalf jaar tijd zoveel te weeg kan brengen", stelt Yeroen. „Ik zit nou in het glamour-circuit. Belachelijk al lemaal wat daar gebeurt. Maar je hebt die mensen nodig; ze kunnen je maken of breken. Als je niet de juiste mensen om je heen hebt, kun je je produkt niet etaleren." Deze maand presenteert Yeroen in New York zijn nieuwe collec tie. In juni worden enkele hand beschilderde paraplu's in Am sterdam geveild ten bate van het Aidsfonds. De publiciteits- machine draait op volle toeren. Elke week is de jonge kunste naar wel in een of ander tijd schrift - waar ook ter wereld - terug te vinden. Op bezoek bij de Franse couturier Louis Féraud of een etentje met modekoning en geurtjes-specialist Hugo Boss. Yeroen Oosterman heeft het al lemaal meegemaakt. Zijn 'portable art' opent deuren die voor menigeen gesloten blijven. Overal op de wereld wordt er over geschreven en gesproken. Het Musée de la Mode et du Costume in Parijs nam zelfs drie kleurrijke paraplu's van Yeroen op in haar permanente collec- Zijn verhaal: Yeroen probeert in een bar een jongedame, Mar greet Brakel, te versieren. Dat lukt niet. Totdat hij voor haar verjaardag met een viltstift een tekening op een paraplu maakt. „Ze vond het helemaal te gek en heeft me geadviseerd om hier- Egoïsten De voormalig student economie vindt kunstenaars grote egoïs ten. „Geflipte figuren. Ze zijn al tijd bezig met het vormgeven van hun eigen problemen. An dere mensen moeten dat mooi vinden." Hij past zelf voor een deel ook binnen die omschrij ving. „In mijn werk ontlaad ik een heleboel spanning. Als ik een maand niks doe, raak ik de pressief." Yeroen heeft soms moeite om met zijn plotselinge roem om te gaan. „Gelukkig heb ik mensen om me heen die me steeds weer met twee benen op de grond zetten. Veel mensen in de mo de-wereld kunnen niet meer zonder die glamour en de aan dacht van de media. Ze balan ceren op het randje van wat de meeste mensen nog net niet vreemd vinden. Bekendheid geeft je macht; het is soms moeilijk om daarmee om te gaan." Al maakte hij snel carrière, het zou hem nooit gelukt zijn zonder hard te werken. Soms meer dan achttien uur per dag. „Het is echt niet altijd rozegeur en maneschijn", zegt Yeroen. Zekerheid De samenwerking met Knirps zorgt de komende jaren voor fi nanciële zekerheid. Behalve een kwart miljoen gulden 'teken- geld' krijgt Yeroen tien procent van elke geproduceerde paraplu met zijn ontwerp. Verspreid over drie jaar maakt hij voor Knirps in totaal 36 prints. On derdeel van het contract is dat Yeroen 30 dagen per jaar be schikbaar is voor promotie doeleinden van Knirps. „Ik heb nog altijd 330 dagen over voor andere dingen", relativeert hij. Het plotselinge succes heeft Yeroen volgens eigen zeggen veranderd. Niet altijd in positie ve zin. „Je wordt er erg egoïs tisch van. Je hebt nergens meer tijd voor; alleen voor dingen die jezelf aangaan." Wat hij gaat doen als het suc ces net zo snel is afgelopen als het is gekomen, weet Yeroen niet. „Ik heb alle schepen achter me verbrand. Dit is alles wat ik heb. De komende drie jaar ben ik verzekerd van een royaal in komen. Als ik dat geld verstan dig beleg, kan ik een hele tijd vooruit. Daarna zien we wel weerverder." Hollywood gaat over schreef niet seks en geweld new york upi Misschien krijgt Dan Quavle nog gelijk, toen hij tijdens de verkiezingscampagne het onge- huwde-moederschap van tv- ster Murphy Brown hekelde. Volgens een onderzoek dat deze week werd gepubliceerd vinden veel Amerikanen dat de filmin dustrie niet de normen en waarden weerspiegelt die het algemene publiek erop na zou houden. Hollywood gaat over de schreef met geweld, seks en scheldwoorden. De peiling geeft aan dat de Amerikanen het wel eens zijn met het huidige systeem waar bij films geschikt worden ver klaard voor verschillende leef tijdsgroepen. Van de 800 onder vraagde Amerikanen meent 77 procent dat Hollywood niet de waarden verkondigt die zij zelf aanhangen. De voormalige vice-president Quayle richtte zich tijdens de verkiezingscam pagne tegen de „intellectuele elite", waaronder filmmakers, die de morele waarden van de Amerikanen zou ondermijnen of althans niet zou steunen. Gevraagd naar hun voor naamste klacht zei de grootste groep, 28 procent, dat er te veel geweld is in films. Ongeveer 22 procent zei bezorgd te zijn over de „kwaliteit van de inhoud". Tien procent vindt dat er niet voldoende familiefilms zijn, 8 procent ziet er teveel seks in en 6 procent stoort zich aan „bele digende" taal. Bijna alle onder vraagden hadden bezwaar te gen de wijze waarop Hollywood vrouwen afschildert en 30 pro cent zei niet graag te zien dat vrouwen in films worden mis handeld. VLEUTEN/DE MEERN ANP In het gemeentehuis van Vleu ten/De Meern zijn deze maand 70 foto's te zien die Werry Crone maakte van de koningin, haar werk en haar werk-omgeving. Daaronder is ook een vijftal 'verboden' fo to's. Deze prenten waren rond de jaarwisseling niet te zien op Crone's grote tentoonstelling in het Rijksmuseum in Am sterdam. Het museum had zelf de op dracht gegeven voor de expo sitie 'In dienst van het Konink rijk, de monarchie in staatsbe stel en samenleving', maar -ging overstag voor de dringen de wens van het hof om elf fo to's niet te tonen. Ze boden te veel een kijkje in de organisa tie rondom de koningin, zo kreeg Crone te horen. Kenne lijk bestond er vrees dat de fo to's de magie van het konings huis zouden aantasten. De fotograaf was erg teleur gesteld dat hij de foto's niet in het Rijksmuseum kon laten zien. „Er waren van tevoren kaders aangegeven, dan valt het wel tegen als er ook nog censuur achteraf komt." Cro ne kon zijn foto's wel kwijt in het boek 'In dienst van het ko ninkrijk' en nu dus ook in Vleuten. „Ze hangen er niet al lemaal, dan zouden ze worden geëxposeerd omdat ze verbo den waren. Ik heb alleen de fo to's uitgekozen die bij een be paald thema passen." beeldende kunst Een nuchtere Hollandse visie op het Japanse kamerscherm levert grote inklapbare schilderijen op. En dat is handig voor klei ner behuisden. Rutger Jan Bre- dewold (1954) is praktisch inge steld zonder evenwel modieus te zijn. Een commmerciële op stelling kan hem niet verweten worden. Al jaren schildert hij impressies van de omgeving van zijn woonplaats Haringhui zen in Noord-Holland. Hoe die omgeving eruit ziet, tonen vier kamerschermen in Amber. De plastisch vormgege ven panelen dragen aan weers zijden lyrische natuurimpres sies. Scherm 'Groen' spreekt mij het meest aan. Er zijn panora ma's van water en lucht op ge schilderd. Vriendelijk aan de ene, woester aan de andere kant. Het spel van wolken en golven bepaalt de vorm van het scherm. Repen van spiegelglas accentueren de beweging en glinstering van het water, zowel op het scherm als op de vloer. De schilderingen vloeien als het ware over in hun omgeving. Dat ruimtelijke aspect komt ook op een andere manier terug in het werk van Bredewold. In alle schermen zijn gaten ge zaagd, zodat men er dwars doorheen kan kijken. Daardoor zijn zij inplaats van ruimtebe grenzers, zoals traditionele ka merschermen. ruimteverbin- ders. Ze worden geflankeerd door kleinere panelen, gouaches en objecten. Soms vrolijk beschil derd, zoals de stoelen waarvoor grazende zwartwitte koeien mo del hebben gestaan. Maar vaak meer ingetogen, zoals half ver gaan riet aan de waterkant, of een ontluikende fruitboom. Een paar gouaches verstoren dit harmonieuze beeld van bloei en verval. Ze tonen geab straheerde, eenzame menselijke figuren tegen een huis of bij een auto. Ze passen niet bij de sfeer die de totale expositie oproept. Maar gelukkig hangen ze op een minder prominente plaats. Uit alle werken spreekt het vakmanschap van de praktisch ingestelde maker. De koeiestoe- len zijn door een autobedrijf voorzien van een topcoating, zodat ze gebruikt kunnen wor den, zonder vrees voor bescha- Veel geld voor werken Pieter Brueghel II AMSTERDAM ANP Twee olieverfschilderijen van Pieter Brueghel II (1564-1637) hebben op een veiling gisteren bij Christie's in Amsterdam res pectievelijk 1.265.000 gulden en 977.500 gulden opgebracht. De richtprijs voor beide kunstwer ken was 300.000 tot 500.000 gul den. De meesterwerken gaan naar Frankrijk, heeft het veiling huis bekendgemaakt. Het duurste schilderij "Vlaam se spreekwoorden' meet 119,5 x 169 cm. Het andere werk heet 'Carnaval en Vastentijd' en heeft ongeveer dezelfde afme tingen. Beide kunstwerken zijn geïnspireerd op schilderijen van Pieter Brueghel I en gedateerd 1559. amsterdam anp De KunstRAI 93, die dit jaar voor de negende keer in de RAI in Amsterdam wordt gehouden, moet twee keer zoveel bezoe kers trekken als vorig jaar. Mocht dat niet lukken, dan is het voortbestaan van de kunst beurs onzeker. Erik Hermida, directeur van de KunstRAJ zei dat gisteren tijdens een persbij eenkomst in het RAI Congres centrum. De KunstRAI, die afgelopen jaar 12.000 betalende bezoekers had. duurt van 2 tot en met 6 juni. In totaal presenteren 90 galerieën uit binnen- en buiten land zich met hun kunstenaars op de beurs, Nieuw dit jaar is de 'Solostand', waar werk van twaalf kunstenaars is te zien, die zijn geselecteerd door Edy de Wilde, Saskia Bos en Henk Visch. De 'Solostand' komt in de plaats van de jaarlijks terug kerende centrale expositie. De beurs heeft meer bezoe kers nodig om financieel rond te komen. Financieel gezien gaat het namelijk niet goed met de KunstRAI, erkende Hermida. Een aantal sponsors, waaronder, de geldschieter voor de aan- moedingsprijs, heeft het dit jaar laten afweten. Dat betekent dat de prijs van 25.000 gulden dit jaar niet wordt uitgereikt. Een andere financiële tegen valler is dat het aantal galerieën dat altijd een (dure) stand van 50 vierkante meter nam, is afge nomen. Dat heeft volgens Her mida te maken met de recessie in de kunstwereld. Om de KunstRAI voor de beursgangers zo aantrekkelijk mogelijk te maken, wordt dit jaar een aantal randactiviteiten georganiseerd. Zo is het Stede lijk Museum in Amsterdam aanwezig met het nieuwe Bu reau Amsterdam, dat een voort zetting is van het gesloten Mu seum Fodor. Ook is er een voor vertoning van het foto festival 'Breda Fotografica' dat jaarlijks in Breda plaatsvindt. -jJ r '<u "TfL u Amsterdam Dat sociale woningbouw niet per definitie saai en eentonig hoeft te zijn be wijst een nieuw complex op het KNSM-eiland aan het L) in Amsterdam. Architect van het in drukwekkend vormgegeven complex is de 51-jarige Belg Bruno Albert. Morgen wordt het symbolisch aan de bewoners overgedra gen. Een paar dagen later, op 11 mei, brengen koning Boudewijn en koningin Fabiola van België een bezoek aan de nieuwbouw. Er is een grote verscheidenheid aan woon- types. Bewoners konden zelf beslissen, in wat voor huis ze wilden wonen. Het complex telt in totaal 321 woningen, waarvan er 43 ver schillend zijn. Zo zijn er woningen met een balkon op het zuiden, zicht op net water, ate lier- en split-level woningen en huizen met een vide. Vanuit praktisch elke woning is het uitzicht anders. Hart van het complex is een cirkelvormig gebouwde woontoren, waarbinnen een soort 'hofje' is gecreëerd. Dit Barcelonaplein wordt wel de huiskamer van het project genoemd. Het is een ontmoetingsplein voor bewoners en passanten. Het toegangshek van het plein is prachtig vormgegeven door de Belgische kunstenaar Narcisse Tordolr. Het complex is gebouwd op een eiland aan het U dat vroeger werd gebruikt door de Ko ninklijke Nederlandsche Stoomboot Maat schappij (KNSM). Vanaf 1902 onderhield de ze maatschappij lijndiensten met onder ande re Nederlands-lndië en het nabije Oosten. Eind jaren zeventig moest de KNSM haar poorten sluiten. foto ruud hoff/anp diging van de schildering. Geen metalen scharnieren om de na- tuurpanorama's op de kamer schermen te verbinden, maar een constructie van leer en pa pier, zodat de voorstellingen vrijwel naadloos in elkaar over lopen. Over alles is tot in de kleinste details nagedacht. Die ambachtelijkheid, de na tuurbeleving en de ruimtelijk heid van Bredewold zijn te ver binden met de Japanse kunst, waarin Amber is gespeciali seerd. Vandaar de expositie. Toch valt het liefhebbers van de verfijnde Japanse prent rauw op het dak dat de galerie de lyriek van Bredewold toont. Galerie- houdster Irma Roefs:„Sommige mensen zijn echt een beetje boos op ons. Maar daar laten wij ons niet door weerhouden." En dat is prettig te weten. Picasso-gravures uit Amsterdamse galerie ontvreemd AMSTERDAM ANP Bij een inbraak in galerie Rijkers Art Diffusion in Amsterdam zijn in de nacht van woensdag op donderdag twee gravures van Pablo Picasso ontvreemd. De werken zijn 'Deux modèles se regardant' en 'Sculpteur et trois danseuses sculptées'. Vorige maand werd ook al een werk van Picasso gestolen. Toen werd een gravure op klaarlichte dag van de muur gehaald. De drie gravures stammen uit 1934 en vertegenwoordigen samen een waarde van bijna 100.000 gulden, aldus de galeriehouder. De tentoonstelling is beëindigd. LEIDSE SCHOUWBURG RO Theater DE DOOD EN HET MEISJE 1 f woensdag 12 mei LET OP: aanvang 14.30 uur EXTRA VOORSTELLING in het kader van de manifestatie 'Leiden, stad van vluchtelingen' 'Briljantstuk, magistraal spel Sylvia Poorta' (De Volkskrant) solidariteitsprijs 5,- telefoon071-131943/131944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25