'Ik heb al vroeg besloten net onder de top te blijven' Rtv show De ondergang van een Russisch gezin 'Roken is eigenlijk niet stoer' Op weg naar de mens van tweehonderd jaar Nederland is geen hemel op aarde VRIJDAG 7 ME11993iw Albert West vijfentwintig jaar 'platenartiest' Albert West blijft feest vieren. Twee jaar geleden was hij vijfentwintig jaar artiest. Nu is West vijfentwintig jaar platenar tiest. En ook dat moet natuurlijk worden gevierd. Met een dub- bel-CD, dacht de platenmaat schappij. Op 'Albert West, 1968- 1993, 25 years of hits' staan in totaal zesendertig songs die vrij wel zonder uitzondering op de hitlijsten terecht kwamen. ,,lk had als het om mijn re pertoire gaat gemakkelijk vier dubbel-CD's kunnen vullen. Toen we de dubbel-CD samen stelden, heb ik wel vierhonderd titels onder ogen gehad. Soms moest ik echt even nadenken. Zo van: 'Goh, heb ik dat ook nog opgenomen'." In het amusementsvak staat West bekend als een van de sympathiekste collega's. Nooit een rel, nooit een schandaal, al tijd vriendelijk en bereid om in te springen. En dat al vijfen twintig jaar lang. „Het zit een beetje in m'n karakter. Het heeft ook te maken met mijn le vensfilosofie. Ie hebt levens die gaan van: grote hoogten, diepe dalen. Ik prefereer een zo recht mogelijke lijn. Ik heb al vroeg in mijn carrière besloten dat ik lie ver net onder de top wil blijven dan te proberen voortdurend op grote hoogten té werken." Zaken proberen te consolide ren, dat is voor hem belangrijk. „Dat kan je bijvoorbeeld aflei den uit de keuze van mijn manager destijds: Jan Vis. Je kan het ook afleiden uit het feit dat hij nog steeds mijn manager is, achter me is blijven staan op momenten dat het niet alleen maar succes was wat de klok sloeg. Een andere reden is dat we er beiden van overtuigd zijn dat je samen veel over het vak moet praten. Dat doen we ook. Ik zit op kantoor uren te discus sieren." Leren Mede dankzij John is West er achter gekomen dat je in de showbizz een aantal dingen moet leren. Dat het vervelend is als je noodgedwongen moet af remmen als het tegenzit, maar dat je eigenlijk ook al moet af remmen als je de wind mee hebt. En dat laatste is veel moeilijker. „Daar gaan ook veel artiesten de fout mee in. Als ze een hit hebben, denken ze dat ze er zijn. Ze gaan opeens op grote voet leven: een dure auto met telefoon, liefst twee -en du re- managers, een groter huis. En ze gaan ontzettend veel geld voor hun optredens in het land vragen. Maar als ze op een ge geven moment geen hit heb ben, en dat moment komt on herroepelijk, moeten ze terug. Maar hun manier van leven is heel moeilijk terug te draaien." West kent het mechanisme wel. „De prijzen kunnen best omhoog als je een hit hebt. Ik stond laatst weer in de lijsten met 'Mockin' bird hill'. Ik kreeg zelfs opmerkingen van mensen die me wilden boeken: 'Goh, doe jij het nog voor die prijs?' Het is verleidelijk om er dan een schepje bovenop te gooien, maar ik doe het niet. Deel van het mechanisme is ook dat je overal wordt gevraagd als je weer eens extra in de belang stelling staat met een hit. Toen ik een hit had met 'Give a little love' heb ik de agenda laten sluiten. Ik wil graag nog een tijdje langer mee. Ik denk dat ik destijds, in de jaren zestig, ook voldoende heb meegemaakt om tot de besluiten te komen waar aan ik me sindsdien heb gehou den. Die tijd in The Shuffles, ja. Ik was echt een pop-idool. Al die meisjes, die je overal, werke lijk overal volgden. In het begin vind je dat wel leuk, maar het wordt naar. Ik heb dié meisjes trouwens nooit begrepen. Voor mezelf realiseerde ik me dat dit niet de weg was die ik wilde gaan." Bij een vijfentwintigjarig pla- tenjubileum mag je even omkij ken naar de weg die je hebt ge kozen. „Ik ben professioneler gewor den. Vroeger zong ik louter en alleen op m'n gevoel. Ik ben nu wat rationeler. Als ik vroeger een liedje kreeg, moest ik het tot in het diepst van mijn ziel voelen en begrijpen, anders kon ik het niet zingen. Nu denk ik dat ik kan zeggen dat ik veel meer songs aan kan. Niet dat ik dat doe, maar ik zou het kun nen als ik dat wilde. M'n stem is ook iets veranderd, natuurlijk. Hoger geworden. Maar wat ik In het amusementsvak staat Al- bert West bekend als een van de sympathiekste collega's. foto belangrijker vind, is dat ik me in het vak verder heb ontwikkeld. Ik ben steeds meer wat ze noe men 'entertainer' geworden. Ik zing niet meer alleen, ik presen teer ook. Of ik praat mijn eigen show aan elkaar, maar ik kondig ook andere artiesten aan." „Ik ben door de jaren heen allround geworden. Je hebt ar tiesten die hebben het over 'Mijn Publiek'. Als dat al be staat, heb ik nooit zo goed be grepen wat ze daarmee bedoe len. Ik spreek liever over 'het publiek', iedereen van vier tot vijfentachtig. Dat is toch ook veel reëeler?. 'Mijn publiek', wat is dat nou? Een bepaalde groep mensen vindt het liedje dat ik vandaag maak mooi. Maar mis schien houdt een heel andere groep mensen weer meer van het liedje dat ik volgende maand zing." „Ik heb zelf altijd van muziek gehouden. Ik hou van mijn werk. Ik ben niet zo'n hoogvlie ger, zo'n hemelbestormer. Dat geldt voor m'n werk, dat geldt ook voor m'n privéleven. Ik heb een aantal erg goede vrienden. En die geef ik nooit op, nog voor geen honderd top-tien-hits." Documentaire 'Once there were seven Simeons' HILVERSUM ANKIE FRANTZEN Een sprookje dat ein digt in een tragedie. Dat is het verhaal van de familie Ovechkin uit Irkutsk. Zeven broers worden populair met hun jazzband. In een po ging naar het Westen te vluch ten kapen ze een vliegtuig. De poging mislukt, waarna de vier broers eerst hun moeder en een stewardess vermoorden en ver volgens zichzelf doden. Op zondag 9 mei zendt de VPRO een documentaire over het Russische boerengezin uit. In 'Once there were seven Si meons' wordt een portret van de familie geschilderd. Het laat de strenge moeder zien, die al leen haar elf kinderen opvoedt. Beelden van de musicerende zonen worden afgewisseld met beelden van het dagelijks leven, dat vooral uit hard werken be staat. De oudste kinderen wer ken allemaal, zodat er geld voor instrumenten is. Want optre dens zijn de enige manier om rijk en beroemd te worden. De broers, in leeftijd vari ërend van vijf tot eenentwintig jaar, spelen traditionele jazz muziek, zoals Louis Armstrong dat ook deed. 'Ze waren uniek. Van buiten waren de jongens wit, maar ze speelden neger- jazz', volgens een fan. Ieder vrij moment oefenen ze samen, twee maal per week treden ze op met hun band 'The Seven Si meons'. Ze dromen van een an der leven, een vrij bestaan in het Westen. 'The seven Simeons' voor het drama. Het gezin verlaat hun boerde rij op het platteland en gaat in een flat wonen. De jongens vol gen een cursus op een bekende muziekschool in Moskou. Na een festival in die stad krijgen ze internationale bekendheid. De band krijgt een uitnodiging om in Japan op te trecjen, maar het gezin kriigt geen toestem ming om Rusland te verlaten. In 1985, het succesjaar voor de band, begonnen Herz Frank en Vladimir Eiser aan een docu mentaire over de familie Ovech kin. De opnamen van toen zijn vrolijk en ontspannen. Drie jaar later, op 8 maart 1988, gebeurt er een drama. De regisseurs be sluiten uit te zoeken wat er pre cies is gebeurd. Dit maal zijn de beelden heel anders. In deze documentaire zijn ook de vorige opnamen verwerkt, wat een schrijnend contrast oplevert. Huislijke taferelen afgewisseld met beelden van de ramp. Hét gezin besluit namelijk, na het verbod om Rusland te verlaten, een vliegtuig te kapen om zo in Engeland of de Bondsrepubliek te komen. Op 8 maart 1988 ein digt die kaping in een drama. Populair Een bom, verstopt in de contra bas, wordt door de douane niet opgemerkt. De band is zo popu lair dat de leden nauwelijks worden gecontroleerd. De ka ping mislukt en het vliegtuig landt in Rusland. De jongens plegen, voordat ze het vliegtuig opblazen en na de moord op hun moeder en een stewardess, samen zelfmoord. Een van hen sluit zich in het toilet op en ont komt zo aan de dood. De twee jongste broers worden vrijgela ten met de woorden 'Rennen, jullie zijn nog jong', vertelt een getuige. In totaal zijn er negen doden en zesendertig gewon den. De rechtbank belist later dat Olga, een mede-plichtige zus, vijf jaar in een strafkamp moet doorbrengen. Igor, die zichzelf opsloot in het toilet, krijgt acht jaar gevangenisstraf. De vraag die de regisseurs zichzelf in de film stellen, 'Hoe is het mogelijk, dat de Simeons zo'n rotzooi van hun leven maakten? Hoe leefden zij de laatste drie jaar van hun leven?', staat centraal in de documen taire. Hun wens naar vrijheid was zo groot geworden, dat zij besloten te vluchten. Zij wilden een kans wagen om in het Wes ten populair te worden. Hun moeder stimuleerde haar kin deren in die vrijheidsdrang. De documentaire is uiteindelijk een portret geworden van de onder gang van een Russisch gezin dat op zoek was naar vrijheid. Die vrijheid heeft het gezin nooit gekregen. Tweedelige serie Nederlandse Onderwijs Televisie ,,lk hoef geen sigaret, ik rook niet", houdt een jongen vol. Een vriend pro beert hem er toch een aan te smeren en noemt hem 'watje'. Hij blijft weigeren. Roken is onder jongeren niet meer tren dy, zo blijkt uit de tweedelige serie van de Nederlandse Onderwijs Televisie 'Ro ken, waarom zou je?'. De twee programma's, een project van de NOT in samenwerking met de Stich ting Volksgezondheid, zijn gericht op ge dragsverandering. Jongeren die nog niet roken, worden gemotiveerd dat ook niet te gaan doen. Anderen die wel eens een sigaretje opsteken, worden op de risico's gewezen. Zij worden aangespoord om snel te stoppen. „Roken is eigenlijk niet stoer", vindt een jongen. Een ander zegt: „Mensen die niet roken, kunnen er ook ziek van worden en dat is eigenlijk nog veel erger." Maar voor sommigen blijft het een moeilijke keus. „Het is moeilijk om niet te roken, want al mijn vrienden doen dat wel." De programma's zijn bedoeld voor de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs tijdens de lessen biologie en/of verzorging. Naast de uitzendingen is er ook een speciaal magazine voor leerlingen en een voor docenten be schikbaar. In de uitzendingen worden medische, biologische, maatschappelijke en sociale aspecten behandeld. Ook de geschiedenis van de 'kankerstok' komt aan bod. De tabaksplant, die door Co lumbus naar Europa werd gehaald, werd eerst als medicijn gebruikt, later als ge notmiddel. Na de Tweede Wereldoorlog, toen de geallieerden rookwaren uitdeel den, leek het wel alsof sigaretten voor sommigen mensen een eerste levensbe hoefte waren geworden. In die tijd rook ten veel bekende filmsterren, waardoor sigaretten nog populairder werden. Toen in de jaren vijftig bekend werd, dat roken schadelijke gevolgen kon hebben, schrok iedereen. Maar de meeste mensen dach ten, dat alles toch wel mee zou vallen. De achttienjarige Jolle dacht ook altijd: „Vervelende zaken gaan je eigen deur voorbij". Toch overleed zijn vader ruim twee jaar geleden aan longkanker. „Hij rookte veel. Maar ik vond het heel ge woon als mensen rookten", herinnert Jolle zich. „Nu weet ik wat er echt van kan komen." De stoel van zijn vader staat nog in de kamer. „Je hebt geen va der meer. Dat geeft toch een lege plek in huis." Aan de hand van tekeningen wor den de schadelijke gevolgen van tabak uitgelegd. Veel ziektes worden veroor zaakt door roken. Per jaar zijn er in Ne derland 18.000 doden als gevolg van ro ken. Dat is één sterfgeval per half uur. De afgelopen jaren zijn er steeds min der mensen gaan roken, maar diegenen die niet stopten zijn steeds meer sigaret ten gaan gebruiken. In 1967 had de ge middelde Nederlandse roker er dertien per dag nodig, in 1991 was dat opgelo pen tot vierentwintig per dag. Maar bij jongeren is roken niet meer 'in'. Met een verborgen camera werd opgenomen hoe jongeren reageerden als zij van een vriend een sigaret kregen aangeboden. „Ik hoef er geen, zit toch niet zo te zeuren man." „Wat zijn jullie zwak", probeerde de jongen zijn wa ren nog eens te slijten. „Nee, jij bent zwak, wij zijn sterk. Wij roken niet." Volgens de NOT zegt de re clame-industrie zich in ta baksreclames niet op jongeren te richten. „Maar als je naar de campagnes kijkt zie je wel an ders." Communicatie-psycho loog Jaap van Ginneken: „In de reclame voor Samsom zie je een popbandje op een podium staan. Mijn oude moeder voelt zich hierdoor echt niet aange sproken. Dat is duidelijk op de jeugd ge richt." Via onderzoek onder de doel groep proberen de reclame-makers te weten te komen wat jongeren bezig houdt. Sigaretten-reclartie blijkt wel de gelijk invloed te hebben. „Ik koopt nooit .een onbekend merk. Ik kijk altijd eerst naar de reclame", vertelt een jongen. Zanger Jack Poels van de popgroep 'Rowwen Hèze' rookte in zijn 'topdagen' drie vier pakjes shag per week. 'Het beeld van mezelf met een peuk in de Rokende jongeren zijn niet meer trendy. foto archief hand vond ik wel wat", herinnert hij zich. „Maar roken bevordert de zang kwaliteiten niet, dus ben ik tweeëneen half jaar geleden gestopt. Nu heb ik een veel betere conditie." De rest van de band is blijven roken. Een van de leden geeft als advies: „Begin er nooit aan." (Uitzending, maandag 10 mei 10.30 uur (herhaling 11 mei 10.30 uur), tweede programma maandag 17 mei 10.30 uur (herhaling 18 mei 10.30 uur). HILVERSUM «SUSANNEV „Ik zie nu al mijn eigen kinde ren gepensioneerd raken. Moet ik dat nou ook nog eens mee maken van de kleinkinderen. Nou nee, van mij hoeft dat niet." Frits Philips is met zijn 87 jaar behoorlijk op leeftijd. Ou der worden dan honderd jaar, een leeftijd die tegenwoordig makkelijk te halen is, ziet de in dustrieel niet zitten. Oud worden is een onder werp waar de wetenschap zich graag mee bezig houdt. Hon derd jaar geleden was de ge middelde levensverwachting in Nederland rond de 39 jaar. Te genwoordig is die 74 jaar voor mannen en 80 jaar voor vrou wen. Een verdubbeling. Hoe oud kan een mens eigen lijk worden? Professor Dick Knook, gerontoloog aan de Rijksuniversiteit van Leiden en leider van het centrum voor verouderingsonderzoek van TNO, dacht zo'n drie jaar gele den dat de grens bij 115 of 116 jaar lag. „Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. De laatste jaren zijn er zoveel nieuwe ont wikkelingen dat we ons serieus de vraag moeten stellen of we in principe veel ouder kunnen worden." Knook doet deze uitspraak in de documentaire 'Zo goed als oud' van Rob Swanenburg die de NOS vanavond uitzendt. Swanenburg wilde in eerste in stantie een film maken over ou der worden en de problemen die daarbij ontstaan. „Naarmate de research vorderde, stuitte ik steeds meer op het onderwerp levensverlenging. Professor Knook wees mij op Amerikaan se wetenschappers die al heel ver zijn op het gebied van in grijpen-in de levensduur. We zitten daar al dichterbij dan ik dacht", aldus programmamaker Swanenburg. Een Amerikaanse krant meldde onlangs dat in het jaar 2020 een leeftijd van 200 jaar haalbaar is. Genen In de documentaire laat Swa nenburg verschillende Amerika- Documentaire laat zien hoever de wetenschap al is nen vertellen over hun onder zoeksresultaten. Zo is professor Jazwinski erin geslaagd in het dna van gist genen te vinden die de levensduur beïnvloeden. Hij heeft tevens vastgesteld dat die genen een soort evenbeeld hebben in de mens. Aan de Universiteit van Colorado zijn ze zelfs een stapje verder. Daar is het gelukt om door middel van genetische manipulatie ne- matoden, wormen van nog geen milimeter, 70 procent lan ger te laten leven. Dat lukt door een verouderingsgen in de worm uit te schakelen. Swanenburg is erin geslaagd om het onderwerp op een heel heldere manier in beeld te brengen. Dat neemt niet weg dat het voor een buitenstaander af en toe science fiction lijkt. Zoals de vondst van dr Judith Campisi van de Universiteit van Berkeley. Zij vond een manier om het gen in een cel, dat zijn werking verliest naarmate de cel ouder wordt, weer 'aan' te zet ten. Zo wordt de cel als het ware verjongd. Wanneer het menselijk leven daadwerkelijk verlengd kan worden is niet bekend. Campisi is heel voorzichtig. „Er is nog steeds geen bewijs dat het men selijk leven te rekken is. Geen enkele wetenschapper kan een tijdstip noemen waarop het mogelijk is. Vergelijk het maar met het kwijt zijn van je sleutels na een dag winkelen. Je weet precies waar je geweest bent en waar je ze moet zoeken, maar je kunt niet van tevoren zeggen wanneer je ze zult vinden. Daarbij is het een controversieel onderwerp." De ethische kant van het on derwerp laat Rob Swanenburg in de documentaire bewust links liggen. „We wilden met deze documentaire puur laten zien hoever de wetenschap al is. Over de ethische kant is een do cumentaire op zich te maken. Dat willen we ook gaan doen. De plannen liggen al klaar." 'Er smeult een klapsigaar achter de dijk' op VPRO-tv HILVERSUM ANKIE FRANTZEN Nederland is geen hemel op aarde, constateerde filmmaker Fred van Dijk. Het lijkt wel zo, want niemand lijdt echt honger en de meeste mensen hebben geld genoeg voor een gezellig dagje uit. Alleen de groep Ne derlanders die te zwak is om voor zichzelf op te komen, wordt door het overgrote deel van de bevolking vergeten. Over deze mensen, voorna melijk ouderen en gehandicap ten, maakte Van Dijk een film op het muziekstuk 'Zaanse Pe gels' van Willem Breuker. De muziek is het enige geluid bij de beelden. In de film 'Er smeult een klapsigaar achter de dijk', die de VPRO zondag 9 mei uit zendt, wordt namelijk niet ge sproken. De beelden laten zien dat, ondanks de verzorgings staat, niet iedereen in ons land van de wieg tot aan het graf goed wordt verzorgd. Volgens de filmer worden juist de zwak kere groepen in de samenleving geconfronteerd met de harde werkelijkheid. Zij worden vaak 'opgeborgen' om door beroeps krachten verzorgd te worden. Beelden van huizen in op bouw en nieuwbouwwijken worden in de film gevolgd door beelden van mensen die hun schoenen op straat laten poet sen of rijden in luxe open auto's en zichzelf uitvoerig laten bekij- WAO-demonstratie, een ken. De camera laat de kijker het casino eit overvolle terrasjes zien om vervolgens gehandi capten, oude-van-dagen en mi granten in beeld te brengen. Het contrast is schrijnend. Le vensgenieters tegenover zwak keren die niet meer worden ge accepteerd en hun laatste le vensdagen slijten in een tehuis, waar door gebrek aan personeel nauwelijks aandacht voor ze is. De camera volgt dagjesmen sen op hun uitjes. Typische strandgangers in strakke felge kleurde leggings, vrouwen van de zon genietend, een man in keurig polo-shirt, sokken, gym pen en een zwembroekje aan'. Uiteindelijk komt Van Dijk uit bij een demonstratie. 'Handen af van de WAO' is er op span doeken te lezen. De camera aar zelt even bij een groepje, dat van deze dag een vrolijk uitje heeft gemaakt, met een gratis bakje koffie erbij. Het beeld blijft rusten bij een oude man, die voor zich uit staart in het niets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12