'Televisie kun je niet negeren' Individualiteit staat voorop Fans Peter Gabriel komen komen voor oude successen Cultuur Kunst Rondleiding Eerste Holland Festival Almanak uitgebreide vraagbaak bezoekers Kartonnen theater in Apeldoorn WOENSDAG 28 APRIL 1993 Jan Montyn in Alphen alphen aan den run Jan Montyn vertelt morgen (20.30 uur) in het Parkfilmhuis in Alphen over zijn leven en werk. Hij vocht schillende oorlogen als legionair in het vreemdelingenlegioen. Later stortte de nu 70-jarige Montyn zich op de grafische en schilderkunst en schreef hij poëzie. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de bibliotheek, Expressie '70, de VW en boekhandel Haasbeek. Bij Hofman Van der Zee in de Hooftstraat is werk van Montyn 'Bekijk het maar' in Katwijk katwijk» Tripodia in Katwijk brengt morgen de musical 'Bekijk het maar' op de planken voor de plaatselijke basisscholen. Zo'n 500 leerlingen krijgen het verhaal te horen en te zien van Jacoba, Desirée en Pepito. Drie heel verschillende kinderen met als overeenkomst dat hun ouders of verzorgers weinig tijd voor ze hebben. De teksten zijn van Riens Gratama en Renée Sellis-van Hensbergen. De beroemde poppenspeler Feike Boschma maak te de enge beesten en pratende bomen en Joop Stokkermans schreef de muziek. Donald Duck in Boerhaavemuseum leiden De beroemste eend ter wereld is zondag 2 mei te zien in een aantal films in het Boerhaavemuseum in Leiden. Op het wit te doek beleeft Donald Duck avonturen in Wiskundeland en worstelt hij onder meer met de stelling van Pythagoras. Twee andere tekenfilms uit de Walt Disney-studios laten zien hoe het menselijk oog en oor in elkaar zitten. De films draaien tussen 13.30 uur en 16.30 uur aan de Lange St. Agnietenstraat. Leids concert voor Roemenië leiden Leerlingen van de vakopleiding Elektrotechniek aan de MTS in Leiden houden op 5 mei een benefietconcert voor Roe menië. Met de opbrengst gaat de school in mei naar Covasna, een klein plaatsje in de Karpaten om daar een medisch centrum te renoveren. Peter Koelewijn, Misty Moon, Short Circuit, The Opposit New Jack Style en René Shuman zijn maar een paar na men die de scholieren hebben gestrikt voor een optreden. Het concert vindt plaats op het sportveld van het Bonaventurecolle- ge aan de Burggraveniaan 2. Kaarten a 10 gulden zijn te koop bij Elpee, Plato, het CD-centrum en tijdens kantooruren te bestel len bij de MTS, telefoon 173471. Cursus muziektheorie leiden» Voor muziekliefhebbers houdt Bureau Bourdon houdt in Leiden een korte cursus over muziektheorie. De vier lessen van ieder drie uur worden gehouden in scholengemeenschap Louise de Coligny aan de Kagerstraat 7. De cursusmiddagen zijn op 19 mei, 26 mei, 2 juni en 9 juni. Voor meer informatie en aanmel ding: Bureau Bourdon Muziekopleidingen, telefoon: 01620- 50374. Fotograaf Bram Kruyt bekroond runsburg» De portret- en reportagefotograaf Bram Kruyt uit Rijnsburg is bekroond met een eervolle vermelding in de natio nale fotowedstrijd om de Camera d'Or 1992/1993. In deze twee jaarlijkse wedstrijd is vooral vorm, expressie, stijl en techniek van de portretfoto van belang. Italiaanse band Loschi Dezi in LVC leiden De Italiaanse band Loschi Dezi geeft morgenavond een concert in het Léidse LVC. De groep maakte vorig jaar haar Ne derlandse debuut op het Waterpop-festival. Loschi Dezi brengt een mix van rap, ska, Italiaanse folk, latin en rock. LVC is om 21.00 uur open. Op vrijdag 30 april is er in het vrijetijdscentrum een speciaal Oranjebal met deejay L-Dopa vanaf 22.00 uur. De Italiaanse band Loschi Dezi. foto pr muziek recensie louis du moulin Concert: Peter Gabriel in Ahoy'. Met Peter Gabriel (zang. toetsen). David Rhodes (gi taar), Joy Askew (toetsen,zang), Tony Le vin (bas), Manu Katche' (drums) en special guest Shankar (viool). Herhaling: van- Zo langzamerhand lijkt de Ne derlandse popconsument kies keuriger te worden. Niet alleen de verkopen van geluidsdragers dalen, ook in het concertbezoek is er sprake van een afnemende gretigheid. Wie niet echt 'hot' is hoeft niet meer te rekenen op een volle bak van het kaliber Ahoy'. Ook Peter Gabriel moest gisteravond constateren dat de tweede ring van het Rotterdam se sportpaleis leeg bleef. Nu heeft de Engelse rockvete- raan (43) op deze 'Secret World Tour' weliswaar gekozen voor tweemaal Ahoy', dus is de toe loop verdeeld. Maar daar staat weer tegenover dat er bij zijn voorlaatste reguliere toernee (1987) zelfs werd gedacht aan de Kuip. Sindsdien heeft Gabriel meer waardering geoogst als ge wetensvolle wereldburger (denk aan zijn Kurd-Aidsbenefietcam- pagne met Sting en Sinéad O'Connor) dan opzien gebaard als trendsettend zanger-compo nist. Met zijn jongste album 'US' leverde de voormalige fr ontman van Genesis vorig jaar wederom vakwerk af, maar niet het vuurwerk waarop de miljoe- chef annemiekruygrok. 071-161423, piv -chef jan rusdam. 071-161415 Filmdagen laten tv-series toe tot kalveren-competitie: Televisie-drama mag voortaan deelnemen aan de com petitie om de Gouden Kalveren. Dit blijkt uit de aange paste reglementen van de Nederlandse Filmdagen. Vorig jaar werden de voor tv gemaakte films als Het Zakmes en Op Afbetaling nog afgewezen. Na een fikse rel en op aan dringen van de Nederlandse producenten heeft het na tionale filmfestival de toelatingscritera weer aanzienlijk verruimd. Zo zeer zelfs dat ook televisie-series kunnen dingen naar een Gouden Kalf op de dertiende editie van de Filmdagen in september. utrecht gpd De verruimingen van het regle ment moeten volgens Filmda gen-directeur Jacques van Heij- ningen niet begrepen worden als een poging iedereen die een keer boos is geworden het ver volgens blindelings naar de zin te maken. Tenslotte ontstond er twee jaar geleden ook groot tu mult toen de driedelige tv-serie Bij Nader Inzien de meeste Kal veren won waarna de strenge restricties van vorig jaar werden doorgevoerd. Van Heijningen ziet de verruiming eerder als een aanpassing van de functie van de Filmdagen aan de reali teit. „Tenslotte is het zo dat steeds meer van de Nederlandse cine asten voor het uitoefenen van hun vak afhankelijk raken van de televisie, omdat de mogelijk heden voor het maken van pri mair op de bioscopen mikken de produkties steeds verder krimpen", aldus de directeur. „Dat is een ontwikkeling waar je je ogen niet voor kunt sluiten." „Dat we intussen de bioscoop nog steeds beschouwen als de beste plek om film tot zijn recht te laten komen, mag blijken uit het feit dat we het Gouden Kalf voor de beste lange speelfilm al leen bereikbaar maken voor films die hun eerste openbare vertoningen in bioscopen of filmtheaters hebben gekregen. Maar we horen van de filmpro ducenten dat voor de continuï teit van de filmindustrie de tele visie als opdrachtgever te be langrijk is geworden om te kun nen negeren." „Het is ook wat het ministerie van wvc wil dat er gebeurt, op dat de kwaliteit van het tv-dra- ma verbeterd kan worden. Wij denken dat te kunnen stimule ren door bekroningen met Gou den Kalveren mogelijk te maken voor tv-drama, waarbij er gelet wordt op nadrukkelijk de cine matografische en film-ambach telijke kwaliteiten van zulke produkties. Anders dan het Kalf voor de beste lange speelfilm, die terechtkomt bij de produ- Thoolen geëerd utrecht» gpd De dertiende editie van de Nederlandse Filmdagen in september gaat Gerard Thoolen eren met een retro spectief van zijn film-oeuvre. De acteur speelde hoofdrol len in onder meer De Man netjesmaker van Hans Hylkema en in de speelfilms De Smaak Van Water en Per- vola van regisseur Orlow Seunke. Ais een van Neder lands meest gevraagde ka rakteracteurs speelde hij bij rollen in talloze lange en kor te films. Een tweede rode draad in het Filmdagen-programma is een overzicht in vogelvlucht van de Nederlandse filmhis torie sinds de oprichting van de Filmacademie in 1958. Hoogtepunt is de première van de film Hollands Holly wood, een documentaire die op initiatief van het festival vervaardigd werd door Rob- be de Hert en Willem Thijs- sen. De Filmdagen lanceren het initiatief om september uit te roepen tot 'maand van de Nederlandse film' en gaan zich inspannen om in die pe riode zowel op de televisie als in speciale voorstellingen door het hele land zo veel mogelijk Nederlandse films vertoond te krijgen. Tina Turner maakt haar come-back rotterdam «gpd Het stilzitten blijkt Tina Tur ner toch niet zo te bevallen. Drie jaar na haar groot scheepse afscheidstoemee waagt de Amerikaanse God mother of Rock 'n Soul (54) haar rentree op het podium: met vier openluchtoptredens in Duitsland in augustus, on der meer in Berlijn en Mün- chen. Deze opzienbarende co me-back. vergelijkbaar met die van Frank Sinatra begin jaren zeventig, krijgt volgend jaar een nog spectaculairder vervolg met een uitgebreide concertreis door de Verenig de Staten, die van begin juli tot eind september zal du ren. Haar 'volledige' terugkeer houdt verband met het ver schijnen van haar nieuwe al bum 'What's love got to do with it', tevens de sound track van de gelijknamige film over haar turbulente le ven, die in juli in Amerika in première gaat. De hoofdrol in dat levensverhaal wordt vertolkt door de onbekende Angela Bassett. De titel van beide produkties is ontleend aan een van Turner's hits uit 1984. Tina Turner (geboren An na Mae Bullock) heeft zich zelf altijd als 'gedeeltelijk met pensioen' verklaard, want platen wilde ze nog wel blij ven opnemen. Het rondtoe ren over de hele wereld was ze na ruim dertig tropenjaren meer dan zat, verklaarde ze gedurende haar 'Foreign af fair farewell tour', waarvan het laatste optreden op 4 no vember 1990 in Ahoy' plaats vond. De kans dat Tina Tur ner deze zomer of volgend jaar ook nog in Nederland zal optreden moet vooralsnog gering worden geacht. cent, gaat het speciale Kalf voor op film opgenomen tv-drama daarom naar de regisseur." Gekrakeel In tegenstelling tot korte of lan ge speelfilms mogen documen taires wél op video worden ge draaid. Van Heijningen ver wacht niet dat over dit verschil in behandeling nieuw gekrakeel zal ontstaan. „Dat documentai res op video gemaakt mogen zijn, dat wordt al jarenlang door Filmdagen-directeur Jacques van Heijningen: „Televisie is nu eenmaal een grote opdrachtgever voor filmpro ducers". foto gpd de Filmdagen toegestaan. Dat is niets nieuws. Het hangt samen met de praktijk van het docu mentairefilmen." „Bovendien zijn tegenwoor dig documentalisten vrijwel verplicht om op het kleine scherm te mikken. Met speel films ligt dat toch nog anders. Op video gedraaid drama levert per definitie een cinematografi sche kwaliteit op die onverge lijkbaar is met die van op film opgenomen drama. Indien je de Gouden Kalveren-competitie zou openstellen voor ook al die op video vervaardigde soap-se ries van de tv, dan sorteer je een effect dat juist tegengesteld is aan wat wij willen stimuleren, namelijk film-artistieke kwali teit, ook op televisie." Het is niet de bedoeling dat willekeurige items van actuali teitenrubrieken ineens als do cumentaire worden aange merkt. Tevens behoudt het be stuur zich het recht voor uitzon deringen te maken op de selec- tie-regels. „Als wij ergens zou den stuiten op een dramatische produktie die op video gemaakt is, maar volgens ons in cine matografisch opzicht toch onal ledaagse verdiensten heeft, dan nemen wij de vrijheid zo'n film toch voor de competitie toe te laten. Maar ook dat is in het verleden eerder gebeurd." Zaterdag 8 mei is er een rond leiding langs de Marekerk, Har- tebrugkerk, Waalse Kerk en de Hooglandsekerk in Leiden. Niet alleen komt de geschiedenis van de kerken aan bod. Ook wordt de historie belicht van haar orgels. De historicus Hans Brons geeft tekst en uitleg. Or ganist Joop Brons bespeelt de besproken instrumenten. Aan meldingen bij K&O, Oude Vest 45 (071-141141). nen fans al vanaf het verrassen de mega-succes 'So' (1986) ei genlijk op wacht(t)en. Dat 'US' niet echt tot de ver beelding heeft gesproken komt ook tot uitdrukking in de directe confrontatie met de fans. De eerste lichting in Ahoy', onge veer 5500 liefhebbers sterk, nam het meest verse repertoire tel kens voor lief, maar ging prompt uit de bol bij oudere successen als 'Sledgehammer', 'In Your Eyes' en 'Biko'. De eni ge uitzondering op deze spon tane gedragscode vormde de re cente (video)hit 'Steam', waar mee Gabriel net even te over duidelijk heeft getracht om vol gens het recept van 'Sledge hammer' het grote publiek op nieuw te behagen. Wat hij als podiumpersoon lijkheid in de loop der jaren aan intensiteit heeft verloren, heeft Gabriel aan raffinement gewon nen en dat maakt het bezoek aan zijn 'Geheime Wereld' toch meer dan de moeite waard. Het gebruik van twee speelplaatsen (een ronde in het hart van de arena) met décor, van het wen telende video-scherm, van een mini-camera a la Margreet Dol man, de rol van het licht, de wisselwerking met zijn compac te, gedreven band, kortom alles voegt het gewenste toe aan het optreden van de als vanouds schorre en innemende maestro. Uitgebalanceerd heet dat. amsterdam franqoise ledeboer Het Holland Festival heeft voor het eerst in zijn 46-jarige ge schiedenis een almanak met achtergronden en praktische programma-informatie uitgege ven. De publikatie van deze vraagbaak is een goed idee om dat het festival nu eenmaal veel nieuwe of weinig uitgevoerde produkties presenteert. Bezoe kers vinden het allicht prettig zich aan de vooravond van de traditionele festivalmaand juni eerst grondig te kunnen inlezen. De keus voor de combinatie van achtergrondartikelen met het van dag-tot-dag-overzicht wekt echter enige verbazing. Voor de voorstellingen wordt ook nog apart informatie over de programma's verstrekt, heeft directeur Jan van Vlijmen be loofd. Dat is waarschijnlijk geen overbodige luxe: je kunt je maar moeilijk voorstellen dat festival gangers de hele maand juni met deze almanak van 208 pagina's door de theaters trekken. De prijs (24,50 gulden) is boven dien aan de hoge kant. De kans lijkt groot dat de dansliefhebber die alleen naar Anne Teresa de Keersmaeker of Kylian wil, daardoor geen zin heeft deze handleiding bij het totale pro gramma te kopen. De almanak zal echter zeker in de smaak vallen van Holland Festival-bezoekers die er een gewoonte van maken van aller lei programma-onderdelen een graantje mee te pikken. De toe lichtingen op de festival thema's zijn in het algemeen helder ge schreven en bevatten een schat aan nuttige informatie. De bij dragen zijn kort: daarmee wordt voorkomen dat de lezers ver veeld raken door al te specialis tische uiteenzettingen. Max Arian schreef een portret van Peter Sellars, dit jaar de opening van het festival met Debussy's 'Pelléas et Mélisande' bij de Nederlandse Opera. De Amerikaanse regisseur maakte naam met zijn overrompelende actualiseringen van de 18e eeuwse opera's van Handel en Mozart en was in 1988 in het festival met de moderne opera 'Nixon in China'. De Duitse journaliste Claudia Petzold schetst de kwaliteiten van Thomas Langhoff, leider van het Deutsches Theater Ber lin en algemeen beschouwd als een van grote Europese regis seurs van dit moment. Haar be vlogen bijdrage maakt meteen benieuwd naar de voorstellin gen die zijn Deutsches Theater in Amsterdam komt presente ren. Artikelen over Ton de Leeuw, Steve Reich en Henryk Górecki konden natuurlijk niet ontbre ken: deze componisten spinnen samen de rode draad door het muziekprogramma van dit jaar. De lezer maakt verder kennis met het werk van festivalcho- reograaf Anne Teresa de Keers maeker. „Zij is een kunstenaar voor wie je naar Haarlem reist of naar Brussel, naar Montpel- lier, Avignon of waar het haar ook maar belieft om een nieuwe voorstelling te presenteren", zegt Ariejan Korteweg. De Holland Festival Almanak 1993 telt 208 pagina's en is een uitgave van Meulenhoff. De prijs bedraagt 24,50 gulden. Be halve tijdens de voorstellingen in juni wordt de almanak ook in de boekhandel verkocht. Vrouwelijk naakt van Sichi herinnert aan Matisse. foto ben wagemaker Vijf kunstenaars in Alphense galerie Hofman Van der Zee beeldende kunst apeldoorn anp Aan de Kanaalboulevard in Apeldoorn verrijst over enkele weken een theater van golfkarton. Het theater moet op 11 juni klaar zijn om te die nen voor de festiviteiten bij het 1200-jarig be staan van de stad. Het kartonnen theater is van architect prof.ir. F. Ruijssenaars, die ook het nieuwe Apeldoornse stadhuis ontworpen heeft. Het bouwsel wordt zes meter hoog, twaalf meter breed en twintig meter lang. Er kunnen maximaal honderd mensen tege lijk in. ■■M: bestaat uit zeven lagen speciaal verlijmd golfkarton, vervaardigd door de Apel doornse papierindustrie. Gebouwen van golfkar ton zijn nog nooit ergens in de wereld gebouwd. Het bedrijfsleven van de stad draait op voor de kosten. Daarnaast verschijnt in het kanaal nog een drijvend theater met een twintig meter brede, massief kartonnen overkapping. Het kartonnen theater moet vijf weken lang dienst doen voor de festiviteiten in Apeldoorn, waar onder anderen Lee Towers en Peter Koele wijn optreden. Na afloop van het feest is het thea ter te koop, maar voor hoeveel weten de initiatief nemers 'nog niet bij benadering'. recensie ben wagemaker Expositie Kotsireas, Rahder, Van Aart. Eli- as en Sichi Te zien tot 16/5, wo en do 13-17 uur, vr 13-21 uur, za 11-17 uur, Galerie Hofman Van der Zee. Hooft straat 209, Alphen aan den Rijn. In de moderne kunst is alles toegestaan. Vanaf 1980 over spoelde een explosie van werk drift en vitaliteit de kunstwe reld: alles kon. alles mocht, dic taten bestonden niet meer. Het is wellicht om die reden dat op de tentoonstelling van Kotsire as, Rahder, Van Aart, Elias en Sichi nauwelijks sprake is van verwantschap. Van een ge meenschappelijk kunstzinnig credo is weinig te bespeuren, individualiteit staat voorop. Met een duidelijke lijnvoering die bij een enkel vrouwelijk naakt herinnert aan Matisse, presenteert Ubaldo Sichi scher men en schilderijen. Delen van zijn werk worden letterlijk door zichtig doordat hij het linnen of hout verwijdert. Het aldus ont stane 'gat' vult hij met transpa rant acryl. De Italiaan beschil dert vervolgens voor- en achter zijde van zijn dragers. Door de vorm van de opening wordt hij naar eigen zeggen gedwongen na te denken over de composi torische eenheid van beide kan ten. Daar waar zijn onortho doxe kamerschermen een goe de plaats in het licht hebben ligt een associatie met de glaze nierskunst voor de hand. Ook bij Stavros Kotsireas is het menselijk lichaam - meestal aanwezig in een sterk gestileer de lijn of streep - een constante. Net als In het beeldidioom van Sichi ontmoeten abstractie en figuratie elkaar, maar het werk van de Griek is duidelijk meer introspectief van karakter. Hier en daar worden dufnatiich stemmingen geuit, gebeurtenis sen verwerkt, emoties opgeroe pen en verbeeld. Vanaf het moment dat de slang Eva verleidde tot het proe ven van de appel heeft de slang een seksuele lading. Om die laatste reden is de keramist Ad van Aart sterk door het dier ge fascineerd. Agressief gifgroen, erotisch rood, het zijn deze har de kleuren die tesamen met ro ze en meer natuurlijke tinten terugkomen op het glazuur van zijn sculpturen, waarin de slang zelf als herkenbare vorm aan wezig is. De lyrische abstractie op de acryl- en olieverfschilderijen van Liesbeth Rader heeft alles van doen met haar communi catieve werkwijze. Een schilderij Is voor haar ..een spiegel die strelend, kritisch of kwetsend kan zijn, maar altijd wacht tol zij tevreden is." Haar krachtige, kleurrijke doeken hangen goed naast die van F.lias, die in- en met hel Zuid-Franse licht de grenzen van chaos en orde ver kent

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25