UIT Yanni en Linda promoten hun 'Romantic Moments' Het late verzet van een veelzijdig kunstenaar Rtv show Hoezee, weer een nouveauté WOENSDAG 28 APRIL 1993 12. Glamour van Dynasty-ster legt musicus geen windeieren AMSTERDAM CPD Het paar neemt plaats op de tweezitsbank. Zij (48): Dynasty- ster in ruste ("uit ei gen vrije wil"). Hij (33): componist en uitvoerend musicus. In de Verenigde Sta ten is hij sinds vijf jaar 'top of the bill'. Duitsland ging vorig jaar na een optre den in 'Wetten Dass' massaal voor de bijl. In geen tij den werden 100.000 CD's met zijn werk verkocht. Nu moet Nederland eraan geloven. Op promo- tietoernee kwamen ze enige tijd terug naar Nederland: Linda Evans en Yan- 'Romantic Mo ments' heet de CD met 'De mooiste nummers van Yanni', zoals 'Reflections of passion', Almost a whisper', 'Secret vows' en 'Paths on water'. Het is romantische muziek, veel pia no, een beetje a la Clayder- mann, een beetje a la Laurens van Rooyen, een beetje veel la Jan Vayne, maar dan zonder de improvisaties. Wel veel (sym- phonie-)orkest. Maar bovenal: van de van oorsprong Griekse Yanni. Yanni ziet er goed uit. Boven dien beschikt hij over de toege voegde waarde van Linda en al le glamour die zij als Dynasty- ster meebrengt. Linda, tenger en blond: „Ik geloof in zijn mu ziek. In feite was ik eerder weg van zijn muziek dan van hem. Ik hoorde bij toeval iets dat hij had geschreven en dat raakte me diep. Ik dacht toen al: Wat jammer dat niet meer mensen het kunnen horen. Nu drie jaar geleden werd ik aan hem voorgesteld. Toen bleek hij ook nog heel aardig te zijn. We hebben eerst alle tijd genomen om te kijken of onze relatie kans van slagen had. Daarna pas zijn we over de aan pak van zijn muziek gaan pra- Uiteindelijk bleek dat hij ook zelf de bühne op wilde. Ik heb hem nog gevraagd: 'Are you su re?', want ik weet wat aan zo'n leven vastzit. Maar hij wilde het graag. Toen heb ik aangeboden om hem te helpen. Mijn hulp lag in het gebruik maken van mijn bekendheid. Zo veel mo gelijk ben ik bij optredens, in terviews, televisieshows. Dat heeft trouwens ook te maken met het feit dat ik gewoon graag bij hem wil zijn. Toch moet je mijn rol in zijn PR niet overschatten. Ik kan nog zo mijn best doen, uiteindelijk zijn het zijn talent en zijn werk kracht die het succes bepalen. En ik denk dat je nu na een paar jaar en miljoenen verkochte CD's, uitverkochte concerten met duizenden mensen, mag zeggen dat het zijn muziek is die 't 'mdoet." Emoties Wat is het dan in zijn muziek, dat kennelijk zoveel mensen raakt? Yanni: „Ik schrijf expres geen teksten bij m'n muziek. De be nadering van 'de luisteraar is dus heel direct. Zonder dat woorden zijn ingevuld roep je emoties op. Tekst kan beper kend werken, want tekst bepaalt zo'n stuk tot een onderwerp. Bij instrumentale muziek is degene die luistert vrijer in zijn associa ties. Kennelijk sluiten mijn composities aan op de emoties zoals de mensen in deze tijd die hebben. Het is niet eenvoudig te ana lyseren hoe dat in zijn werk je lichaam. Daarom en om nog „Ik heb een abso luut gehoor. Ik weet onmiddellijk alles, qua techniek, maar ook qua ziel, van een stuk muziek zo dra ik het hoor. Ook hoor ik voortdurend muziek in mijn hoofd, melodieën, maar ook thema's." Muziekmens Toen hij 18 was ging hij van Griekenland naar de Verenigde Staten om psycho logie te studeren. „Ik heb in Minneso ta gestudeerd. Maar de muziek bleek sterker. En na mijn studie, toen ik 22 was, heb ik de knoop doorgehakt. Hij kwam in de mu ziekgroep Chame leon terecht. „Een rock 'n roll- band. Daar heb ik een aantal jaren in gezeten, maar hoe gaat dat: je groeit eruit. Want rock 'n roll is als het ware schreeuwen: dat je van iemand houdt, dat je niet meer van ie mand houdt. Maar als je rijpt, volwassen wordt, besef je dat schreeuwen een vorm van zwakte is. „Ik begrijp het wel: als je jong bent, ben je kwetsbaar, boven dien gieren de hormonen door gaat. Het is een onderbewust proces. Dat geldt ook voor de wijze waarop ik m'n muziek componeer. Ik denk dat dat bij heel veel componisten door de eeuwen heen het geval is ge weest." Componeren, muziek: zijn lust en zijn leven sinds hij een klein jongetje was in het Griekse plaatsje lamata. i het dorp geen dan- aantal redenen is het goed dat er popmuziek is, maar ik kon niet anders dan drie jaar geleden besluiten alleen verder te gaan." Drie jaar geleden. Toen ont moette hij tevens Linda Evans. Acteert ze nog? „Nee," zegt ze, stralend. „Kijk, dat zit zo: Hollywood-re- gisseurs zijn niet zo aardig voor oudere actrices. Die bui heb ik cing, geen bioscoop, er was ook een aantal jaren al zien hangen. geen platenzaak. De enige ziek waarvan je kennis nam, hoorde je via de radio. Ik wilde dolgraag toch die melodietjes onthouden. Dus trainde ik Vandaar dat ik keihard heb doorgewerkt toen ik nog veel werd gevraagd. Bij wijze van spreken: met iedere zin die ik uitsprak dacht ik: 'Da's voor la- heel goed luisteren. Gelukkig ter'. En nu... (dankbare zucht) hadden we wel een piano huis en zodra ik iets hoorde dat ik wilde vasthouden, speelde ik het op het gehoor na. j ben ik aan het oogsten." Langdradige documentaire over Jiri Trnka HILVERSUM GERARD V Nooit heeft hij zich laten mis bruiken als marionet van het communisme. Maar als weinig anderen verstond de Tsjechi sche kunstenaar Jiri Trnka de kunst zichzelf geen kwaad te doen door met zijn culturele ui tingen de Partij geen kwaad te doen. Weliswaar is hij nooit lid geworden, tekenend voor hem was dat Tmka eerst tegen het einde van zijn leven min of meer partij koos tegen het sys teem, dat ook de kunst gelijk- schakelde aan de dogma's van de heilstaat. Eerst in 'Ruka' (de Hand), zijn laatste film gaf Trn ka openlijk uiting aan zijn on vrede. Een kolossale hand legt met een belerende vinger het creatieve individu op wat mag en wat vooral niet mag. De film werd meteen na verschijning in 1965 verboden en werd onlangs pas door de Tsjechische repu bliek vrijgegeven voor verto ning. „Je kunt dan ook spreken van een wereldprimeur", zegt NCR- V's eindredacteur Steven van Campen, die aldus een tikkeltje chargerend de documentaire 'Jiri Tmka, de mens en zijn werk aanprijst'. In het werkstuk van Dolf Enters, dat de NCRV woensdagavond om drie minu ten voor elf op Nederland 1 uit zendt, wordt hij zowel door zijn zoon Jiri Trnka jr. als door Trn- ka's vroegere medewerker Latal afgeschilderd als een uitermate veelzijdig man en als een vol strekt a-politiek figuur. Tmka, geboren in Pilsen in 1912, verwierf aanzien als pop penspeler, cartoonist en anima tiefilmer. Trnka jr.: „Alles inspi reerde hem. Belevenissen, arti kelen in kranten, er was maar weinig wat hij niet kon gebrui ken. Hij was in staat om zelfs tijdens de grootste spanningen rustig te observeren." Animator Latal: „De herinnering aan Trn ka is als een brok graniet dat onvergankelijk is. Tmka koester ik als een kostbare herinne ring." Poppenspelen Poppenspelen leerde hij van Jo sef Skupa. Hij was 25 jaar, toen Tmka begon met een eigen the ater: Drevene Divadlo, oftewel het Houten Theater. Toen al ge tuigde hij van zijn veelzijdig heid; Tmka belastte zichzelf met de algemene leiding van zijn theater, Tmka schilderde de decors, Tmka speelde met de poppen en Trnka voerde de re gie. Volgens Tmka jr. ging het zijn vader juist daarom allemaal zo makkelijk af, omdat hij er zo veel plezier in had. Veel succes leverde Trnka's creatieve opris pingen vooralsnog niet op, am per een jaar na de officiële ope ning van zijn theater werd zijn faillissement aangevraagd. Gedreven door de immer bin nen hem borrelende creativiteit was hij er de man niet naar bij de pakken neer te gaan zitten. Ten tijde van de Wereldoorlog ontwierp hij kostuums voor en kele klassieke opera's in het Na tionale Theater. In 1945 werd hij gevraagd de directie op zich te nemen van de Filmstudio voor animatiefilm. Met over heidssteun opende hij een paar jaar later een eigen studio. Tm ka omringde zich met enige vertrouwde, hem toegewijde medewerkers, die hij meenam van de Filmstudio voor anima tiefilm: Pojar, Latal en de com ponist Vaclav T rojan. Het staat vast dat het Tsjechoslowaakse regime bij tijd en wijle zachte drang op hem uitoefende, maar Tmka bleek altijd in staat zijn per soonlijke ethiek te bewaren door nooit te corrumperen. Dat hij daarbij weinig controversieel te werk ging, bleek wel uit de onderscheidingen die hem ten deel vielen. In 1955 werd Trnka uitgeroepen tot Honorair Kun stenaar en acht jaar later zelfs tot Nationale Kunstenaar. Zijn persoonlijke irritaties te gen de betutteling en bedil zucht van de Tsjechoslowaakse overheid gaf hij bloot in 'Ruka'. Tmka jr.: „De problemen waar mee mijn vader zich bezighield lagen veelal buiten het bestek van de politiek. 'Ruka' was de laatste film die hij op het pro gramma had staan. In de film zeggen de kunstenaars tegen de machthebbers in de wereld hoe zij kunstenaars lastig vallen. Va der vond dat hij het moest zeg gen en nam het risico dat een en ander met zich meebracht." In de ban gedaan door de staat stierf de begenadigde kun stenaar in 1969 aan de gevolgen van een hartinfarct. Overigens is 'Jiri Tmka, de mens en zijn werk' tien minuten korter dan de oorspronkelijke versie, die 40 minuten besloeg. Eindredacteur Steven van Campen, tevens commentaar-inspreker in de film: „Het samenwerkingsver band van de AKN stond ons niet meer zendtijd toe". Zegt maker Dolf Enters: „In de interviews feer zijn daardoor helaas wat menselijke aspecten weggela ten." Om dat bezwaar te ondervan gen ware het wellicht beter ge weest de talrijke fragmenten van de Trnka's animatiefilms korter te houden. Nu dat niet is gebeurd, doet de documentaire ook in ingekorte vorm tamelijk langdradig aan. i 1 en uitnodiging in de I - bus voor een 'kennis- makingsavond'! Dit leidt in huize de l'lsle en huize Fahrner immer tot grote vreug de. 'Kennismaken' houdt in dit *eval namelijk in dat de dames ?n heren van de pers bij het be seffende evenement juichend ?n buigend worden verwei- <omd als waren zij verjarende eden van het Koninklijk Huis, waarna ze hevig in de watten vorden gelegd volgestopt met neerlijkhcden overgoten met jxquise dranken. Dit uiteraard tm te bewerkstelligen dat je in ie krant een aantal jubelende voorden wijdt aan de genoten cestelijkheden. En dat je, daar vordt een keer of honderdvcer- ig subtiel de nadruk op gelegd, laarbij frequent plaats en da- um noemt waar en wanneer de ezers ad een zeker bedrag óók /an al dit heerlijks kunnen ge- ïieten, opdat ze met grote be hagen, ik bedoel in groten ge- ale komen opdraven. Meteen naar even doen dus: op 28 en !9 mei aanstaande - 28 en 29 vIF.I - kunt u in het Apollo Plaza III I APOLLO PLAZA - aan de Vpollolaan in Amsterdam voor lechts Fl. 97,50 (inclusief wel- ;omstcocktail!) genieten van Nusantara Mas'. Na de kennis- nakingsavond - 3 cocktails, 21 lorden oosterse delicatessen, 2 lessen witte en 1 fles rode wijn •n een onfatsoenlijke berg pekkoek - kan Panda niet an- lers dan u deze nieuwe vorm an avondvullend dineren van tarte - hik - aanbevelen. Wat is 'Nusantara Mas'? Initi- itiefnemer Rob Regenhardt legt iet uit tijdens de welkomst- ocktail. 'Nusantara Mas' is een muveauté voor de vrijdag- en aterdagavond: een culinaire en olkloristische reis door de dui- end eilanden van Indonesië, •eëriekc Indonesische meisjes n dansers in authentieke kos- uums verzorgen een wervelen- le show, terwijl de gasten zich egoed doen aan een overvloed Het Wereldje PANDA DE L'ISLE doeloet nog gezellig gedanst kan worden ook, op muziek van een live dansorkest. Speciaal voor de nouveauté is het voor malige casino van het Hil ton Hotel omgedoopt in Apollo Pla za en omgetoverd tot een tro pisch paleis vol palmbomen en wajangpoppen. Exotica Per avond kunnen zo'n 350 gas ten de veeldaad aan oosterse geneugten tot zich nemen, klei nere groepen zijn ook welkom, maar dan dient er wel even be schaafd onderhandeld te wor den over de prijs. De gerechten met varkensvlees kunnen des gewenst vervangen worden door iets anders, en denk vooral ook aan de centrale ligging van het Apollo Plaza en de riante parkeermogelijkheden. 28 en 29 mei dus, en er wordt naar ge streefd om deze avondvullende exotica vanaf volgend jaar iede re vrijdag- en zaterdagavond te laten plaatsvinden. Hebben we het allemaal begrepen? De data, 28 en 29 mei, goed opgeschre ven? Ja? Dan gaan we nu genie ten. Lieve hostessen in de fol der van 'Nusantara Mas' om schreven als 'charmante prin sessen in Indonesische kleder dracht' heten de gasten wel kom. Onder hen staat bevallig glimlachend mijn vroegere werkster. In een oude spijker broek en met rubber hand schoenen aan was ze altijd al zeer aangenaam om naar te kij ken, maar nu, in rijkgeborduur- de sarong en kabaja is ze werke lijk schitterend en ik kan me voorstellen dat ze het soppen de show?, vraag ik. Krij gen we Anneke -Kreuntzo- Grönloh en Willem Nijholt die weer eens iets tempo en wie weet ook Wiete- Dort met een vierdui- zendste versie van Tante Lien? Nee hoor -ze kijkt ontzet- het is allemaal authentiek. Als iedereen gezeten is kan het Grote Eten aanvangen. Deel 1 van de rijsttafel: kiprolletjes, hete boontjes, tahoe, tempeh, telor, visballetjes in satehsaus, een gehaktschotel en dampen de pannen soep. Er blijken nog genoeg Hollanders te bestaan die nog nooit Indonesisch gege ten hebben, het Amsterdams Uit Buro, om begrijpelijke P.R.- redenen ook uitgenodigd, houdt vol verbazing een sliertje taugeh tegen het licht. 'Jasses, wat is dit?', maar als de eerste ken-ik-niet-dus-lust-ik-niet's zijn overwonnen gaan de ge heimzinnige gerechten er met smaak in. Na rijsttafel deel 1 een showblokje: Balinese dan sen en een modeshow van exo tische gewaden. Dan weer ma- kan, makan, makan (eten). Hoelarokjes Gang 2: rijst en bami met sateh, met daging roedjak, met daging smoor, met ajam, met loem piaatjes, met... nog een heleboel meer. Wie niet weet wat wat is en dat toch even wil controleren voor hij het in zijn mond steekt, krijgt vriendelijk uitleg van de prinsessen en alles is keurig Eu ropees niet te pedis (heet), zo dat niemand onverwacht met een knalrood hoofd naar de ka raf met ijswater hoeft te grijpen. Weer een stukje show. Meldden twee giecheldames van een pro vinciaal dagblad net nog dat het dansen van een gezellige onge- inspireerde kneuterigheid was, wat we nu gepresenteerd krij gen is een heel stuk wilder. Danseressen in rieten hoela rokjes en met gehalveerde ko kosnoten voor de bovenpartij laten de gebruinde buiken op zwepend trillen en absoluut hoogtepunt is een in een mi nuscule gebattikte lendedoek geklede man die een krijgsdans uitvoert. Het inmiddels door het riante schenkgedrag van de prinsessen echt in de stemming gekomen publiek, gaat bijna uit de bol bij het zien van zo veel folklore. Er wordt bewonderend gefloten en de secretaresse van een tour operator fluistert dat ze nooit wist dat er in Indonesië óók Chippendales bestonden. Na zijn optreden kunnen we even afkoelen bij gang 3: bergen tro pisch fruit en reusachtige spek koeken. Fel groen en paars ge kleurde lapis en nog weer eens te veel om op te noemen. Terwijl de laatste heerlijkhe den met enige moeite in de al zo volle buiken worden bijge- propt, bekijken we de finale van de show. Nog meer prachtige kleding, nog meer wiegelende kokosnoten. En dan het slot-de- filé waarbij de gasten volgens goede folkloristische traditie - joechei!- vrolijk vol confetti worden gestrooid. Meer dan aangenaam gevuld en nog ge heel in de ban van de wonderen van de Gordel van Smaragd staat men op om naar de zo handig dichtbij geparkeerde au to's te rollen. Rob Regenhardt schudt afscheidshandjes: „28 mei hè. En 29 mei. In het Apollo Plaza. HET APOLLO PIAZA!" GESPROKEN Robert Redford in El- sevier: „Vroeger toen ik nog niet acteerdewas ik een regelrechte exhi bitionist. Iemand hoefde maar met een dwaas voor stel te komen en ik ging erop in. Ik rende naakt over straat in ruil voor een dollar. Bij een andere weddenschap verplichtte ik me zelf om tegen de gevel van het hoogste gebouw in Westwood, de studentenwijk van Los Angek.-s, op te klauteren. Ik had er alles voor over om aandacht te krijgen. Nadat ik als acteur mijn plek had gevonden, was dat niet meer no dig. Ik kon me uitleven in mijn films en kreeg privé steeds min der behoefte uit de band te sprin gen. Ik ontwikkelde in die tijd zelfs een soort verlegenheid die ik daarvoor nooit had gekend. Omar Sharif in VARA TV-Magazine: „Ik vind vrouwen geweldig, totdat ze verliefd op me worden. Alle dingen die me in het begin aan trokken, zijn er dan niet meer. De vechtlust verdwijnt, de vrouw wordt weekhartig. Een verliefde vrouw is als een deurmat, een voetveeg." Een mooie dame in een sierlijke Sarong Padda. Omar Sharif vindt een verliefde vrouw een deurmat, een voet veeg. FOTO ARCHIEF David Bowie in Revu: „Er is een tijd geweest dat ik ver der heen was dan Keith Richards. In de periode van 'Young Ameri cans' en 'Station to Station' sliep ik soms een week niet: ik zag de Stones op een feestje, en dan drie dagen later op een ander feestje en ik was in die tussentijd niet opgehouden met feesten. Als je maar lang genoeg opblijft en niet teveel eet, ga je vanzelf hallucine ren en dat leek toen heel interes sant. Ik verschilde niet zoveel van de alien, die ik toen in 'The man who feel to earth' speelde." Bruce Springsteen in Humo: „Op het podium heb ik het vaak over broederschap en contact, maar zélf heb ik het altijd zeer moeilijk gehad met het leggen van contacten. Het heeft lang ge duurd voor ik doorhad hoe ver schrikkelijk ik faalde in het le ven." Schrijver Herman Brusselmans in Humo: „Ik houd niet van kinderen. Ik vind kinderen vreselijk dom en kinderachtig. Echte etterbakken. Maar' ik zal, door kordaat optre den, ervoor zorgen dat die van mij niet zo zijn." Jos Brink in VARA TV-Magazine: „Ik denk wel dat ik altijd op het toneel zal blijven staan. Omdat het theater je anker is. Wat er ook gebeurt, je moet. De mensen zit ten te wachten en hebben niks te maken met je sores of je verdriet. Je gaat op, ook als je je lichame lijk niet prettig voelt wat vaak gebeurt je stapt in een ander pakje, trekt een ander gezicht aan en pfffff, je hebt er geen erg in. Het is natuurlijk een schijnwerke lijkheid, maar dat is het hele le ven." Loeki Knol in Story: „Zes jaar heb ik samengewoond met Jaques Scholtz. Maar op een gegeven moment was het heilige vuur gedoofd. We hebben een he le leuke tijd gehad, maar het lijkt of het geluk me met is gegund. Alle liefdesrelaties die ik had zijn op niets uitgelopen." Zangeres Hanny in Story: „Het lijkt me het einde om mijn hits eens te kunnen zingen terwijl Pieter van Vollenhoven me bege leidt op de piano. Echt hoor, ik zou hem twee dikke zoenen geven op iedere wang. Ik vind hem zo'n leuke man. Hij lacht zo vriendelijk en ziet er altijd als een gent- leman uit. Echt een chique vent." S FOTO FRANK FAHRNER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12