'Newman is geen echte cynicus' 'Toneelprijzen missen gewicht' Cultuur&Kunst DE DOOD EN HET MEISJE Amsterdamse topgevels terug in stadsbeeld Weelderige vormen in Bijenkorf-decor I DINSDAG 27 APRIL 1993 chef annemiek ruygrok. 071-1 Concert Everly Brothers in Ahoy' rotterdam The Everly Brothers geven zondag 23 mei een con cert in Ahoy' in Rotterdam. Het is het enige concert dat ze dit jaar geven op het Europese continent In net voorprogramma speelt René Shumann. Concert Juliette Gréco in Utrecht utrecht» De Franse zangeres Juliette Gréco treedt vrijdag 14 mei op in het Congrescentrum van de Jaarbeurs in Utrecht. Dat ge beurt in het kader van het Festival de France, waar vanaf 20.300 uur Franse muziek, zang en dans aan bod komen. Samenwerking Europese festivals amsterdam De belangrijkste Europese culturele festivals gaan nauwer samenwerken. Daartoe hebben de intendanten van de ze culturele manifestaties, onder wie Jan van Vlijmen van het Holland Festival, besloten op een bijeenkomst in Salzburg. De samenwerking behelst onder meer een gezamenlijke produktie van enkele belangrijke, maar moeilijk te realiseren muzikale composities uit de tweede helft van deze eeuw. Die zullen ver volgens op diverse festivals worden geprogrammeerd. Verder worden vernieuwende theatergroepen en getalenteerde kunste naars uit de voormalige Oostblok-landen uitgenodigd om vanaf 1994 tournees te maken langs de verschillende festivals. Bokma in gezelschap van Van Dalsum amsterdam Nacht aan het Leidseplein. Druk geroezemoes in Café Cox, de openbaar toegankelijke ar tiestenfoyer van Toneelgroep Amsterdam. Pierre Bokma schuift achter een glas rode wijn, iemand achter de bar matst hem met een sigaret. Pierre kan een potje breken, hij kreeg woensdagavond van col lega Peter Oosthoek ook al de Albert van Dalsum-ring. Met dit gildeteken van opperste be kwaamheid onderscheiden al leen de allergrootste acteurs el kaar. Bokma heeft er -een voor stelling van 'Othello' opzitten, hij speelt de mensenhater en intrigant Jago; een huivering wekkende rol in een huivering wekkende voorstelling. Pierre Bokma wist van niets. Na afloop van de premiere van 'Ot hello* wachtte hem de verras sing, die bij nader inzien niet zo'n verrassing was. „Ik hoorde Peter Oosthoek zich wel eens hardop afvragen aan wie hij de ring zou geven. Misschien had ik toen moeten weten wat hij bedoelde, want hij vertelde het specifiek aan mij. En hij heeft een keer tegen me gezegd: 'Dat komt wel goed'. Toen dacht ik dat het over de voorstelling ging, maar met terugwerkende kracht denk ik dat hij het over de ring had." Albert van Dalsum, Paul Steenbergen, Ko van Dijk, Peter Oosthoek. En dan: Pierre Bok ma. Een rij grote namen. Maar Bokma gaat niet onder de last gebukt. „Ik heb Albert van Dal sum één keer op televisie ge zien, Paul Steenbergen en Ko van Dijk heb ik ook één keer ge zien. Alleen Peter Oosthoek ken ik wat beter. Ik moet afgaan op verhalen van anderen en daar uit kan ik afleiden dat ik me in een illuster gezelschap bevind." Lulu Bokma laat er geen twijfel over bestaan dat De Ring hem wel wat doet. Dat in tegenstelling tot de Louis d'Or, de jaarlijkse onderscheiding voor de beste mannelijke hoofdrol, die hem tot dusverre niet ten deel mocht vallen. Drie keer werd hij geno mineerd, eenmaal weigerde hij. Mathilde Santing vertolkt Amerikaanse songschrijver 'Texas Girl Pretty Boy' is de titel van het nieuwe album van Mathilde Santing - geheel opgedragen aan de song schrijver Randy Newman. Slechts begeleid door twee pianisten (Onno Krijn en Nico van der Linden), bassist Simon Planting en hier en daar een strijkkwartet maakt de Amsterdamse zangeres haar reputatie als volleerd in terpretator meer dan waar. De plaat laat horen waartoe een nieuw contract en de daarbij behorende artistieke vrijheid La Santing in staat stelt. haarlem john oomkes „Ik ben zo opgelucht! Dit nieu we contract was touch and go. Je voelt namelijk zelf: nu gaat het weer goed, goed, goed. Want op een gegeven moment voelde ik me te verzwakt. Toen kreeg ik voor het eerst het ge voel dat mensen die het niet goed met je menen ook het idee krijgen dat ze succesvol een aanval op je kunnen uitvoeren. Niet alleen artistiek, ook op per soonlijk niveau. Ik voelde me echt aangeschoten wild of zo. Nu moet er echt snel iets ge beuren of anders wordt m'n po sitie te verzwakt." „Ik wijt het ook aan mezelf. Het feit dat ik een ambivalente houding heb ten opzichte van mijn eigen succes maakt ook dat je mensen uitkiest die - mijn advocaat zei dat ook - langs de richeltjes lopen van wat nog mogelijk is. Willen meesmuilen van je kansen op een beter con tract, precies!" Voorbeeld „We hebben Randy Newman uitgenodigd voor een concert, maar hebben een afzegging ge kregen omdat hij midden in plaatopnamen zit. Natuurlijk krijgt hij deze plaat opgestuurd. Ik hoop dat hij zelf contact op neemt en laat hij weten dat hij het vindt deugen." „Vreemd is dat hoe dat kan gaan, hè? Aan het begin van mijn carrière was er een inci dent waarbij zijn naam viel. Mijn toenmalige platenmaat schappij wilde dat ik het voor programma van Randy's Eu ropese tournee zou doen; eerst zag ik dat niet zitten, later heb ik toch drie keer voor hem ge opend. Lange tijd was 't hèt item waarover alle journalisten begonnen. Jarenlang kwam die naam langs: Randy Newman. Ik was géén kenner, ik was géén fan, ik wist eigenlijk niet zo goed waarom mensen wilden dat ik dat voorprogramma zou doen. Nu weet ik natuurlijk heel goed dat dat een heel goed idee „Toen ik Randy's voorpro gramma was, heb ik nauwelijks contact met hem gehad. Je werkt volgens je eigen strakke tijdschema en bovendien wor stel je op de dag dat je moet op treden met je eigen concentra tie. Je bent dan niet zo commu nicatief ten opzichte van andere artiesten. Ook omdat zij net op een ander moment in hun tijd schema zitten. Ik heb 'm een handje gegeven, maar heel dui delijk in de sfeer van 'jij wilt ei genlijk geen contact en ik wil ei genlijk geen contact'. Acteurs praten veel meer, benaderen hun vak veel intellectuelen mu zikanten hebben iets van: zeg maar niks, ik voel 't wel." Aanleiding „Fred, de broer van Rolf Herm- sen - mijn gitarist - zei toen al, zo'n tien jaar terug, dat ik toch naar Randy's repertoire moest luisteren. Dat is blijven hangen. Anderhalf jaar geleden zong ik Randy's repertoire in een se- rietje van de NOS in de Amster damse Stadsschouwburg. ,,'God's Song' gaat natuurlijk over De Heer die zich vrolijk maakt over zijn onderdanen en het belachelijk vindt dat de mensen hem ondanks alles trouw blijven: Tou really need me, that's why I love mankind'. Toch verstopt Randy er ook nog iets anders in: 'man-kind'. Dat betekent niet alleen 'mensheid', maar ook zoiets als 'de mens is toch ook ongelooflijk aardig'. Misschien heb ik dat er uit ge haald, hoor, maar ik zing het nummer zo dat God uiteindelijk toch ook verbaasd is over die aardige mensen. Natuurlijk is „Dat was voor mijn rol in 'Lulu'. Een vier uur durende voorstel ling, waarin ik ongeveer 40 mi nuten op toneel stond. Een ab solute bijrol, dus die nominatie kón gewoon niet. Victor Löw speelde een fabelachtige hoofd rol; die werd voor een bijrol ge nomineerd!" „De Albert van Dalsum-ring geeft een bestendiger voldoe ning dan de beloning voor één mooie rol. Mij zegt die hele Louis d'Or geen ene reet. Vroe ger was dat iets. Het gaat tegen woordig eigenlijk alleen maar om: 'Is een acteur op-sterven- na dood', 'Dreigt hij op-sterven- na dood te geraken', 'Kunnen we tegendraads doen', of 'Is het politiek wel handig'." Bokma vindt dat Nederland krenterig is met zijn toneelprij zen. Er zijn er genoeg, maar ze hebben geen (financieel) ge wicht. „Bijna alle andere kunst vormen kennen een aanmoedi gingsbedrag. Musici, zangers, schrijvers, schilders, ze krijgen allemaal prijzen van tien-, twin tigduizend gulden en tonelisten worden maar zo'n beetje afge scheept." Reputatie Sinds vorig jaar bestaat de Mary Dresselhuys-prijs, een aanmoe digingsprijs van 25.000 gulden die eens in de drie jaar wordt toegekend. Bokma: „Ja, en wie moet dat dan doen? God betere het: Joop van den Ende. Nee hoor, wat mij betreft kan de Louis d'Or weg. Eén keer in de drie jaar toekennen, maar dan moeten ze er ook 30.000 gulden tegenaan gooien." Pierre Bokma bouwde in Am sterdam een reputatie op als jeune premier. Hij was een oogstrelende Hamlet, hij zette een formidabele Hitler-in-zijn- jonge-jaren neer in 'Mein kampf van Georg Tabori en in het kassucces 'Vastgoed B.V.' speelde hij een hilarische rol als de schurkachtige makelaar Kes- ka. Maar de jonge oogappel van het Nederlandse toneel is nu rijp. „Mark Rietman (collega van Toneelgroep Amsterdam, red.), dat is een jeune premier. Ik ben 37, hou op zeg. Ik wil het ook niet meer zijn." LEIDSE SCHOUWBURG RO Theater (een zoektocht naar onschuld en wraak) 'Briljant stuk, magistraal spel Sylvia Poorta' (Volkskrant) 'Subliem geregisseerd' (Algemeen Dagblad) 'Aan dit beklemmende en spannende drama valt met geen mogelijkheid te ontkomen' (NRC) 'Mag geen theaterliefhebber missen' (Telegraaf) Zaterdag 1 mei telefoon 071-131943/131944 amsterdam anp Bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam worden de komen de maanden twaalf eeuwenoude Amsterdamse topgevels her bouwd, die vanaf 4 juni op ooghoogte kunnen worden bewon derd. De kosten van het unieke project, een kwart miljoen gul den, worden vrijwel volledig gedragen door het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat de gevels na de expositie teruggaan naar waar ze horen: panden in de Amsterdamse binnenstad. De twaalf gevels en vele tientallen andere liggen nu nog, groenbemost en in stuJdken. naast de voormalige synagoge aan de Nieuwe Uylenburgerstraat. De stichting „De verdwenen stad" heeft zich het lot van deze cultuurhistorische erfenis aan getrokken. Ze probeert de soms rijk versierde natuurstenen ge vels voor verder verval te behoeden en ze te herplaatsen. De topgevels die zijn geselecteerd voor de expositie zijn vier tot zes meter hoog en tussen de vijf en acht meter breed. Sa men vormen ze een rij van bijna zeventig meter lang, die wordt opgesteld tegen de zeventiende-eeuwse muur van de Marine werf naast het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Tal van bouwondernemingen uit de Amsterdamse regio werken geza menlijk mee aan de restauratie. Uiteindelijk kunnen de topgevels op straatniveau, op oog hoogte dus. worden bekeken. De expositie duurt van 4 juni tot 25 oktober. Tegelijk met de gevels worden op de binnenplaats van het museum verschillende gevelstenen getoond uit de Gouden Eeuw en latere perioden. Het hele project sluit daar door naadloos aan op het toeristisch evenement De Gouden Eeuw. Mathilde Santing: Jarenlang kwam die naam langs: Randy Newman. Ik was géén kenner, ik was géén fan." het cynisme, maar er zit toch „Dat is het mooie van mu iets geks in die tekst: als het er ziek: je kan er verschillende la- op aan komt is God in dat liedje dingen inleggen. Ik vind New- cynischer dan zijn onderdanen, man ook niet echt honderd pro- Dat jullie nog van mij, die kloot- cent een cynicus. Hij heeft ook meren, zak houden." liefdevolle trekjes. Hij beziet, hij kijkt, hij maakt mensen niet af. Hij beschrijft hoe een klein uni versum functioneert. Er blijft al tijd iets milds doorheen sche- FNV tegen kabinetsplan bijstand kunstenaars amsterdam gpd FNV-voorzitter Johan Steke lenburg is gisteravond fel van leer getrokken tegen het ka binetsvoorstel voor kunste naars in de bijstand. „In een sociaal rechtvaardige samen leving worden vangnetten niet weggehaald. Ook niet voor een beetje", zei Steke lenburg tijdens een protest- bijeenkomst van kunste naarsorganisaties. De bijeenkomst in het Am sterdamse Rothaanhuis was de tweede in een reeks lan delijke actievergaderingen van de Federatie van Kunste naarsverenigingen. de Kun stenbond FNV en de Be roepsvereniging van Beel dende Kunstenaars. Zij pro testeren daarmee tegen het voorstel van staatssecretaris Ter Veld van sociale zaken om kunstenaars zonder vol doende eigen inkomsten maar een jaar recht op bij stand te geven. Daarna moe ten ze voldoen aan de alge mene sollicitatieplicht voor bijstandstrekkers. Van kunstenaars kan moeilijk worden geëist dat ze binnen een jaar een zelfstan dig bestaan via het kunste naarschap opbouwen, stelde Stekelenburg. Hij onder schreef daarmee de kritiek van de Raad voor de Kunst, de Vereniging van Neder landse Gemeenten en talloze betrokkenen uit de kunstwe reld. Het plan van Ter Veld heeft ook betrekking op ac teurs, musici, dansers en an dere werknemers in de cul tuursector. Stekelenburg schaarde zich maandag achter het al ternatief van de kunstenaars organisaties voor een eigen Bijstandsbesluit Zelfstandige Kunstenaars: „Dat besluit moet professioneel actieve kunstenaars de ruimte bie den gedurende drie jaar met een aanvullende uitkering hun beroep uit te oefenen en uit te bouwen." Het moet volgens Stekelenburg altijd mogelijk blijven deze periode te verlengen of er later in de loopbaan opnieuw op terug te vallen. Tsjechische ontwerper Sipek exposeert in Noordwijkse galerie beeldende kunst recensie onno schilstra Expositie ontwerpen van Borek Sipek e schildeken van Frederic Calmeyn Te ziei t/m 20/6, Executive Art Gallery Art Ma 1107, Noord wijk 'Pays d'amour et d'eau claire' is de titel van een schilderij van de Belgische kunstenaar Frederic Calmeyn. Land van liefde en helder water. De titel suggereert misschien wel het een en ander, maar op de keper beschouwd toch verdomd weinig. Vergelijk dat met een land als het 'Land van melk en honing' (De Bijbel) of met 'Het land waar jongens en paarden altijd gelukkig zijn' (een Franse jeugdfilm), en er doemen heel wat intrigerender oorden voor je geestesoog op. Het is misschien flauw om te zeuren over een schilderijtitel, maar aan de andere kant: is de titel geen essentieel onderdeel van het schilderij? In het geval van het 'Pays d'amour et a'eau claire' is de titel bovendien in structief voor de wijze waarop het schilderij gemaakt is. Een reeks recente werken van Frederic Calmeyn is tot en met 20 juni te zien bij Executive Art Callery Art Matters (over titels gesproken) in Noordwijk. De executives presenteren deze schilderijen gelijktijdig met werk van de gerenbmmeerde Tsjechische ontwerper Borek Si pek. Hoewel de presentatie van diens kandelaars, glaswerk, roe mers en meubilair aan de tutte- rige kant is, in een soort Bijen korf-decor van speels gedra peerde lappen, overtuigt dit design moeiteloos. Sipek han teert een weelderige vormge ving, vol organische vormen en verrassende natuur-citaten. Wijnglazen in de vorm van een bloemstengel, uiervormige schalen. Sipek tovert iedere alle daagse vorm om tot een elegant stukje kunstnijverheid. Frederic Calmeyn daarente gen schildert slechts aanvaard bare voorstellingen. Niet onaar- Borek Sipek tovert iedere alledaagse vorm om tot een elegant stukje kunstnijverheid. dig, maar zonder peper, zout, knoflook, sambal. Zonder klo ten, kortom. Wat een fletse, vlakke plaatjes! De voorstellin gen hebben zo te zien een ver halend uitganspunt. het is al leen de vraag hoe die verhalen dan wel luiden. We zien een dansende beer. landschappen, olifanten, een stier, dolfijnen. In bijna ieder schilderij komt voorts een cartouche voor met daarin een Krishna-achtige ver schijning. Volgens de door de galerie bijgeleverde informatie is dat motief bedoeld als meta foor voor de kunstenaar, die als een deus-ex-machina de tafere len overziet, relativeert en ma nipuleert. De alziende schepper is in de handen van (".almeyn een nogal krachteloze figuur: zelf zit hij al niet zo stevig in zijn vel, de we reld waarover hij heerst is zo niet nog slapper van vorm en kleur. De schilder gebruikt goedkoop ogende alkyd-lakverf, die vettig glimt en hinderlijk ukvkwft Malta ■Hliiiai houtskoollijnen houden deze wanorde zo goed en zo kwaad als het gaat nog wat bij elkaar, maar sterke beelden levert dat nergens op. Over het feit dat de schilderijen op in het oog spnn- gende plekken met zwarte vilt stift gesigneerd zijn. zullen we het maar niet hebben. Een krachteloze Krishna in Noord - wijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9