C A 'Erg, die vernietiging van cultuurgoed' 'Nog even en dan ben ik van dat rare contract af Rtv show Erfelijk belast Ivo Niehe test kennis van het hart MAANDAG 26 APRIL 1993 157 STARDOM Kevin Costner is helemaal ido laat van de Amerikaanse india nen. Na de film 'Dances with Wolves' wil hij een documentaire gaan maken over het leven van de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Costner, die zelf maar liefst acht miljoen gulden in de documentaire steekt, verwacht twee jaar nodig te hebben om het acht uur durende programma rond te krijgen. Al maanden is het met veel tamtam aangekondigd en daar om gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, het mannen blad Penthouse. Vijftigduizend exemplaren zijn er extra gedrukt. Reden: Reinout Oerlemans uit Goede Tijden, Slechte Tijden is uit de kleren gegaan. Vandaar. Wie de Penthouse heeft aange schaft moet zich op z'n minst knap bedrogen voelen, Er valt geen bal te zien. Presentator Hans van Willigen- burg heeft een 'metamorfose' on dergaan. De 50-jarige Van Willi- genburg vond blijkbaar dat er maar eens een face-liftje aan te pas moest komen, nu hij Abraham heeft gezien. De wallen onder z'n ogen en de kraaiepoot- jes hebben plaats gemaakt voor een strak huidje. Hij ziet er stuk ken jonger uit. Wellicht hoopte Hans met zijn opgeknapte ge zicht dat zijn ex-vriend Rob weer bij hem zou terugkomen, maar dat is valse hoop gebleken. Voor lopig is hij single. Een paar uurtjes poseren en direct daarna zo'n slordige 70.000 gulden rijker zijn. Dat aanbod kreeg Candy Dulfer als ze zo vriendelijk wilde zijn om uit de kleren te gaan voor het mannen blad Playboy. De saxofoniste heeft het echter veel te druk en weigerde dus het aanbod. De he ren blijven dus gespeend van ver leidelijke plaatjes. Gerard Cox en Robert Long maken CD 'Leuk voor later' CLOSE UP BUSSUM CPD het Candy Dulfer weigerde uit de kle ren te gaan voor Playboy. foto archief hotel, waar deze dag de inter views worden gehouden. Alle regionale omroepen over de vloer, de nationale ook en alle dagbladen. Het produkt, de CD 'Leuk voor Later' wordt stevig in de markt gezet. Het gebeurt ook niet iedere dag dat twee reuzen in de klein kunst samen een album maken. Nou -ja, samen. „Het is mijn CD", zegt Cox en hij bedoelt dat niet vervelend. Hij bedoelt er meer mee: „Het is mijn stem die je hoort en mijn pianist, Bert Nicodem." De meeste tek sten zijn ook van Cox. Mislei dend zou kunnen zijn de single die van de CD is getrokken: 'Met z'n tweeën', want dat is een heus duet van Cox en Long. Het aandeel van Long mag niet worden onderschat. Hij heeft de CD geproduceerd, het album is in zijn huis opgeno men en bovendien zingt Long in de achtergrondkoortjes mee. Long: „Het heeft een andere klank. Mede door die achter grondkoortjes. Want Gerard, luister maar naar zijn andere platen, bijvoorbeeld 'Die mooie zomer': kenmerk daarvan is toch het dameskoortje op de achtergrond. Ik kan dat Gerard niet kwalijk nemen, hij is nu eenmaal heteroseksueel. Cox: „Ik kan dat niet helpen. Ik heb m'n best voor het tegen deel gedaan, maar het lukt me niet, echt niet." Liefdesverdriet Neemt niet weg dat de CD van Cox, want dat is het voor de luisteraar wel, heel wat elemen ten heeft waaruit je zou kunnen afleiden dat Cox nog steeds veel liefdesverdriet heeft. Cox: „Ze vissen maar. Het is in elk geval niet mijn bedoeling geweest om mijn eigen sores in het open baar af te reageren. Er zijn toch in het algemeen veel verdrietige toestanden om relaties. De mooiste teksten komen er uit voort. Ik heb zelf met verbazing gekeken naar de tekst die Jan Boerstoel heeft geleverd. 'Want het is niet goed' heet het liedje dat van hem op de CD staat. Het is niet goed dat de mens al leen is. Ik las- die tekst en ik dacht: hoe weet die man dat al lemaal? Ik bedoel: voor zover ik het kan beoordelen is die man gelukkig met de relatie die hij Gerard Cox en Robert Long zetten hun CD 'Leuk voor later' stevig in de markt. heeft, heeft hij nooit zo'n diep verdriet hoeven meemaken." Long: „Dat weet je niet. Bo vendien weet je niet wat die man zou doen als zijn vrouw of zijn vriendin of wat hij heeft hem morgen in de steek zou la ten. Misschien zou hij dan heel anders handelen, heel andere tekstenschrijven." Cox: „Nou, ik betwijfel dat. Het kan." Waarom eigenlijk samen een CD gemaakt? Het blijkt een af spraak van lang geleden. Van tien jaar terug. Samen zaten ze bij Sonja Barend. Cox met 'de Laaielichter', Long had net een boek uit. Cox: „Toen hebben we min of meer afgesproken dat we samen ooit iets zouden moeten doen." Long: „Maar we lagen toen nog te ver uit elkaar." Nu niet meer kennelijk. Het blijkt te maken te hebben met het beperkte terrein waarop de Nederlandse lichte muze nog bewegingsvrijheid heeft. Cox: „het is erg, de vernietiging van cultuurgoed zoals die aan de gang is. De shows van Jasperina de Jong: ze zijn niet eens meer vastgelegd. In het theater ge weest en weg. De programma's van Joke Bruys, wie kan ze nog naluisteren? Niemand." Long: „Mee eens." Cox: „Jen ny Arean... 't Is dat een paar goedwillende mensen in Am sterdam geld bijeen hebben ge bracht om een CD van haar the aterprogramma uit te brengen. ner me nog Jaap van de Merwe. Die had een tekst geschreven voor het theaterprogramma dat ik met Frans Halsema zou doen. Die tekst deugde, de muziek was niet goed, maar dat durf den we Jaap niet te zeggen, want hij was nogal gevoelig op dat punt. „Wij toch de muziek veran derd, de regisseur had er wat „Ik las die tekst en ik dacht: hoe weet die man dat allemaal. Fantastisch, maar daar hoort toch een platenmaatschappij zich voor uit te sloven." Long: „Ja, maar Jenny is ook wel een beetje moeilijk, hoor. Het is haar ook niet gauw goed ge noeg, ze heeft gelijk hoor, hou me ten goede, maar..." Gevoelig Cox: „Dan zal ze moeilijk zijn. Ach, het is ook lastig, ik herin- fraaie passen bij verzonnen. En wij waren vol enthousiasme in het theater aan het repeteren. Horen we ineens uit de zaal: 'Uw heeft mijn muziek ver moord'. Was van der Merwe de zaal binnengekomen. Terwijl we alleen maar van alles het beste bij elkaar probeerden te krijgen. Mensen zijn overgevoe lig, dat is waar. Maar dat is hun goed recht." Long: „Jenny moet altijd over een streep worden getrokken. Eerst vindt ze veel dingen niks en daar heeft ze gelijk in, maar als ze dan uitvoert wat ze het voordeel van de twijfel geeft, dan weet je niet wat je hoort, zo prachtig." Cox: „Dat bedoel ik nou. Maar dat mooie wordt dus nauwelijks bewaard. Wij zijn spekkopers dat we voor een echte platenmaatschappij dit hebben kunnen maken." Samen dus. En ook samen wat betreft de promotie er tegen aan, want promotie hoort er te genwoordig bij als je een CD hebt gemaakt. Cox: „Daarom ben ik ook zo blij dat we deze plaat samen hebben gemaakt. Anders had ik hier alleen geze ten. Kun je je dat voorstellen: acht interviews op een dag en dan steeds een origineel ver haal? Net als gisteren. Moesten we naar Nederland Muziekland. Aan zo'n opname ben je een dag kwijt. Tussendoor verveel je je te pletter. Nu hadden we el kaar. Kan je een beetje geintjes maken, weetje niet?" rgwaan en vooroor- gramma's mag de zoon van delen. Deze emoties Jeroen sinds kort een heuse talkshow presenteren. Dat zijn TROS-bazen er vanaf het begin vertrouwen in hadden, bleek wel uit het feit dat het praatpro gramma zelfs zijn naam, Krabbé dus, meekreeg. Martijn wekte in het begin op z'n zachtst gezegd ook de in druk het TV-baantje louter te danken te hebben aan zijn be kende achternaam en dito kop- pie. In de eerste programma'! vaak de bo- wanneer een kind van een 'Bekende Nederlander' ook zo nodig in de schijnwerpers moet staan. Ze werken het meestal ook zelf in de hand door keer op keer te roepen dat ze die rol of dat baantje niet hebben te danken aan hun be kende achternaam, maar dat ze dat op eigen kracht hebben be reikt. Soms blijkt de nazaat ook inder- die de TROS hem toevertrouw- daad over talent te beschikken, een enkele keer niet. In dat laatste geval wordt na een kortstondige carrière nooit meer iets van hem of haar ve de, hoefde Martijn eigenlijk al leen maar aan te kondigen. In Krabbé wordt hij geacht een ge sprek te voeren. Martijn heeft inmiddels aange nomen. „De publiciteit beu", zo toond dat te kunnen. Hoewel ii heet het dan. Vooral in de TV-wereld tekenen de familiebanden zich scherp af. Het barst er van de De Mol len, de Den Dazen en de Paga- no's. Maar ook de Kraaykam- pen, Lutzen (junior en senior) en Fabers verschijnen regelma tig op het scherm. De een suc cesvoller dan de ander. Het is natuurlijk niet helemaal verwonderlijk dat een kind van een 'Bekende Nederlander' in Krabbé de onderwerpen niet tot op het bot worden behandeld, weet Martijn er een afwisselend geheel van te maken. Waar schijnlijk tot veler verrassing. De onderwerpen die aan bod komen, zijn gevarieerd maar toegesneden op jongeren. Over open deuren als seks, relaties, uitgaan en kleding is het nu eenmaal makkelijk praten met jongeren, want dat lijken de enige items waar zij zich mee de voetsporen van zijn bekende bezighouden, pa of ma wil treden. Het bloed Al met al levert het programma kruipt waar het niet gaan kan en naat uiterlijke kenmerken nig vuurwerk op. Het i: genlijk meer een gezellige zullen ook bepaalde talenten er- kroegbabbel, waar je niet voort- felijk overdraagbaar zijn. Soms durend je aandacht bij r wordt er echter te gemakkelijk vanuit gegaan dat dat ook daad werkelijk is gebeurd. Hoewel ook Martijn Krabbé, de zoon van een relatief succesvol exportartikel, alle schijn tegen had heeft hij zijn eigen plan ge houden. Orale verstrooiing. Heerlijk met de hersencellen op off op de bank. Maar misschien is het voor Martijn het begin van een glansrijke TV-carrière, een op stapje naar een meer diepgra- trokken. Het zou te gemakkelijk vend programma waar zijn zijn geweest om zich op het a eventueel aanwezige talen teren te storten. Martijn daaren- ten echt tot zijn recht komen. tegen is de presentatie in ge gaan. Na enkele muzikale pro- Maar misschien ook niet. Martijn weet van 'Krabbé' een afwisselend geheel te maken, foto Roger Whittaker tegen wil en dank op Duitse toer HILVERSUM GPD Het is wennen, Roger Whittaker op z'n Duits. Du wirst alle Jahre schoner, zingt hij. Het be treft de nieuwe single van zijn even nieuwe Duitse CD. Is dat nu de man van If I were a rich man en The Last Farewell? Die Whittaker zal op latere leeftijd zijn artistieke ik toch niet ver loochenen, omdat hij thans meer om D-marken geeft? In eerste instantie weert Whittaker elke suggestie in die richting af met het simpele „po litics". Maar die kreet klinkt te goedkoop om genoegen mee te nemen. De laatste tien jaar is er hier nauwelijks nieuw Engelsta lig repertoire van hem op de markt gebracht. Maar Whitta ker, zo blijkt, zingt nog wel de gelijk in zijn moedertaal. Na enige aarzeling: „Ik maak elk jaar een Engelstalige en een Duitstalige CD. De Duitse was eerder klaar, vandaar dat ik nu de Duitse single promoot." „Het heeft te maken met een contract en het heeft te maken met platenmaatschappijen. Het komt er op neer dat op het vas teland van Europa mijn Duitstalige platen de voorkeur genieten en dat mijn Engelstali ge platen om het zacht uit te drukken weinig aandacht krij gen." Maar dan zouden uw Engelse 7 >'s inch wel aan radio en tele visie kunnen worden aangebo den. Mensen moeten toch weten wat u doet? „Ja, maar wat heeft het voor zin om dat te doen als de platen toch niet in de winkel te krijgen zijn." Neemt niet weg dat er nog het een en ander te vragen en te vertellen overblijft, want in de rest van de wereld, behalve Eu ropa, is de consequente lijn na het veelbelovende begin wel voortgezet. Met name de Vere nigde Staten en Canada gingen 'om' voor de in Kenya geboren Britse zanger. Opvallend in zijn carrière is dat een aantal ge beurtenissen, schijnbaar toeval lig, tot doorbraken hebben ge leid. „Niet voor niets schrijf ik zo veel liedjes over going away. Ik was zes toen mijn ouders me naar een kostschool stuurden. Dat neem ik hen niet kwalijk. Het was louter de eerste keer dat ik wegging van waar ik kwam en er geen alternatief was. Het is kennelijk het pa troon van mijn leven. En verder meen ik zeker te weten dat de meeste ingrijpende dingen in je leven onverwacht gebeuren en te maken hebben met dingen waar je het minst op verdacht bent. Sommige beslissingen neem je zelf, maar dat heeft ook te maken met volwassenheid." Vormende jaren „Ik denk dat ik een groot deel van mijn volwassenheid heb bereikt toen ik van 1954 tot 1956 in Kenya in dienst ben ge weest. Dat zijn mijn vormende jaren geweest. Ik heb daarover willen schrijven in mijn auto biografie, die Natalie en ik in 1986 hebben geschreven. Ik had het ook allemaal opgeschreven, maar er werd me verteld: 'Dat moet je niet doen, joh, de men sen willen over je optredens ho ren en anekdotes die daarmee verband houden'. Dus zijn die alinea's geschrapt." „Ik heb mijn kinderen op het hart gedrukt na de middelbare school een jaar afstand te ne men, om na te denken over wat ze in de toekomst zouden willen gaan doen. Ik bedoel: kinderen gaan maar van de middelbare school naar de universiteit, van het ene beschermde milieu in het andere. Ze moeten een keu ze maken zonder dat ze hebben rondgekeken. Al zitten ze al drie jaar op de universiteit: ze zien er zo jong uit. En dat komt niet doordat je als oudere zo tegen hen aankijkt, maar omdat ze nog zo jong denken Nadat hij was afgestudeerd aan de universiteit van Bangor (Wales) in biochemie, koos hij voor een carrière in de muziek. Niet voor niets, hij was al jaren op dat vlak bezig, van kind af aan. Z'n professor moedigde hem aan en bood hem toch een alternatief: je kunt altijd terug komen. Maar de muziek trok harder aan hem. „Ik zal je eens iets vertellen: ze hebben me een fellowship gegeven aan de uni versiteit. En ik ga ook regelma tig terug. Op onze huwelijksreis, op weg naar Ierland, heb ik Na talie ervan overtuigd dat ze my professor moest ontmoeten." Heb je eigenlijk in je verder leven nog iets aan je studie gehad? „Nou en of. Ten eerste laat ik geen gelegenheid passeren om over het werk dat ze doen te praten. Ze doen zulke goede dingen: ze hebben nu een graansoort ontwikkeld die kan groeien op uitgeputte grond. Ik noem dat als het waar dan ook te pas komt. Het betekent dat boeren in Somalië, Etiopië, waar ook maar roofbouw is ge- Begin van de Nationale Hartweek HILVERSUM GPD Ivo Niehe maakt vanavond zijn debuut als quiz master met de Hartweek TV Quiz, waarin beken de Nederlanders worden getest op hun kennis van zaken met het hart en hartinfarct. Het is voor de eerste maal dat het werk van de Hartstichting op deze manier onder de aandacht wordt gebracht. Volgens Niehe is bewust gekozen voor een combinatie van informatie en amuse ment. „Vorig jaar hadden we pure informatie en de opbrengst van de collecte was daarna een stuk hoger. Mensen weten dan waar ze voor geven als de collectant voor de deur staat. Maar omdat we vorig jaar alle onderwerpen uitputtend hebben behandeld, is geprobeerd iets nieuws te beden ken. En dat is de quiz geworden. Uitgangspunt is dat er zes beroepsgroepen aan bod komen die onder de nodige stress hun werk moeten doen, dus bijvoorbeeld politiek en management. Ver volgens hebben we gekeken wat ze nu eigenlijk over hun eigen hart wisten. Dat bleek dus niet zo veel te zijn." In de studio treden de volgende mensen tegen elkaar in het strijdperk: Sandra Voetelink en Er- win Koeman (topsport), Reinout Oerlemans en Roger Whittaker op de Duitse toer. pleegd, hun eigen graan weer kunnen verbouwen. En ten tweede: die belangstelling voor biologie is een deel van mezelf." Barnsteen „Ik ben nu bezig met een boek over insecten in het barnsteen van de Baltische zee. Ik probeer na te gaan of de insecten zoals we die nu kennen in veertig miljoen jaar tijd zo veel zijn ver anderd. Vrienden van ons, in Polen, Denemarken en Duits land, verzamelen brokken barn steen voor ons. Je moet ze ko pen, natuurlijk. En je moet se lectief zijn: mooi barnsteen ga randeert nog geen perfect be houden insect. Maar ik heb er nu een bij: een stuk waarin een spin een vlieg opeet. Kun je je dat voorstellen: een vlieg komt langs een spin, spin denkt: Nice lunch, hij hapt toe en op dat moment wordt de zaak door grotere machten overvallen, in gemetseld. Je ziet in het barn steen die half opgegeten vlieg en de spin met uitpuilende ogen." En zo'n erudiete Brit zingt nu Duits, voor de Nederlandse markt: Du wirst alle jahre scho ner. Maar er is hoop. Dat zou trouwens tijd worden. En eigen lijk had hij het niet moeten doen, dat rare contract. Maar het loopt af, zegt hij. „Nog een jaar, anderhalf. I'll survive. Martin van Stijn (tv-sterren), Sylvia Toth en mr. J. de Soet (topmanagers), Peter Timofeeff en John Bemhard (weermannen), Donald Jones en Kees Brusse (acteurs) en A. Jorritsma en Gerrit-Jan Wolffensperger (politiek). „Ik denk dat het heel goed werkt op deze ma nier", zegt Ivo Niehe. „Aan de ene kant krijgt de kijker een heleboel informatie mee en aan de an- dere kant is het nog leuk om naar te kijken ook. Want er wordt heel wat afgelachen, hoor. Het is ook een belangrijk programma, vooral voor de Hartstichting. Hart- en vaatziekten vormen in Nederland nog altijd doodsoorzaak nummer één. Daarom vind ik het ook belangrijk om die club te steunen." Naast de quiz kent het programma nog een item dat aansluit op het magazine 'Hartweek' dat de Hartstichting de komende week huis-aan-huis laat verspreiden. Daarin zijn 25 heel bijzondere hartewensen van kinderen opgenomen. Ouders en grootouders kunnen een speciaal nummer bellen om hun kind of kleinkind op te geven voor de vervulling van die wens. (Uitzending, vanavond, 21.15 uur, Nederland 2) Ivo Niehe als quizmaster van 'hartsaangelegenheden'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14