'In de kerk leer je pas zingen' 5 vidre Cultuur&Kunst Uit alle windstreken voor Beatles-spullen Ontbijt van Caroussel smaakt naar meer Behoedzame overdrijving ZATERDAG 24 APRIL 1993 Israëlische prijs voor Duitse auteur jeruzalem» Als eerste Duitse schrijver heeft Stefan Heym de Is raëlische JeruzaJem-prijs voor literatuur gekregen. Hij ontving hem uit handen van burgemeester Teddy Koliek. De prijs voor Heym is volgens de jury een onderscheiding voor zijn literaire en politieke inzet voor de vrijheid van het individu in de maat schappij. Eerder ging de prijs naar o.a. Bertrand Russell, Max Frisch, Graham Greene. Simone de Beauvoir. Milan Kundera en Octavio Paz. De onderscheiding wordt om de twee jaar toege kend. Prijs voor drummer Huub Janssen oen bosch Drummer Huub Janssen van de Dutch Swing College Band krijgt de Duketown Award, de onderscheiding die bij het jaarlijkse openlucht-jazzfestival Jazz in Duketown in Den Bosch hoort. Janssen krijgt de prijs omdat zijn solo's .bijna net zo be faamd zijn als het orkest waarin hij ze 25 jaar liet klinken', aldus het juryrapport. Huub Janssen moest twee jaar geleden met zijn werk voor de Dutch Swing College Band stoppen vanwege rug klachten. Hij werkt nog wel als studio-muzikant. De prijs wordt hem op 27 mei overhandigd. Jazz in Duktetown is van 28 tot en met 30 mei. Italië, Saudi-Arabië en de Vere nigde Staten: de bezoekers aan de Beatlesveiling deze week in Londen kwamen uit alle windstreken. Allemaal in de hoop om de hand te kunnen leggen op iets echts, authen tieks van de beroemdste band aller tijden. Maar de grootste trekpleisters - een gitaar en pia no van John Lennon - vonden geen koper. Andere stukken, kostuums en jassen, werden te ruggetrokken omdat het niet ze ker was dat een van de 'Fab four' ze ooit werkelijk had ge dragen. Van de 350 aangeboden spul len van de Beatles ging een an sichtkaart van een fan aan Paul McCartney voor 25 gulden van de hand, en een akoestische gi taar van George Harrison bracht 14.000 gulden op. Maar voor dp gitaar en piano van John Len non, die vele tienduizenden guldens moesten opbrengen, was geen koper te vinden hoe wel de prijzen werden verlaagd. Dit omdat Lennon ze van 1977 tot 1979 in bezit had, toen de Beatles al niet meer als groep bestonden. „De gitaar was zeker van John Lennon, maar ik weet niet of hij hem ooit in handen heeft gehad", zei Wayne Rogers, een verzamelaar en investeer der uit Alabama in de VS. Geslaagde kopers was een echtpaar uit Phoenix, dat voor 15.000 dollar authentieke foto's aanschafte om hun nachtclub mee te behangen. „De jaren zestig worden weer ongelooflijk populair in de VS", verzekerden zij. Twee Milanezen schrokken terug van de prijzen en beperk ten zich ertoe foto's te nemen van de foto's. Eén van John Lennons podi um-pakken, met zo n zwarte ronde kraag, bracht 9.500 gul den op, en een certificaat van zijn huwelijk met Yoko Ono werd voor 5.000 gulden ver kocht. Maar kenners plaatsten vraagtekens bij de authenticiteit van diverse souvenirs, afkom stig uit een particulier Beatles- museum in Londen dat failliet is gegaan wegens gebrek aan belangstelling. Een Gretsch-gi- taar van George Harrison moest worden teruggetrokken omdat hij volgens Harrison nog steeds van hem is. daagse Nederlandse Muziek. Solist: Wil lem van Manen (trombone), concert meester Marjo Hen. Dirigent: Peter Stam. Gehoord: 23/4 De Waag Het tij is aan het keren voor de hedendaagse muziek. Het Lei derdorps Kamerorkest had een aantal redelijk speelbare stuk ken op weten te sporen. Burk- hardt Soil en Rita Hijmans schreven fonkelnieuwe compo sities speciaal voor dit orkest en Willem van Manen speelde een heerlijk sputterende solo in zijn eigen 'Muziek voor trombone en strijkers'. Al met al een bont en zeker geslaagd programma dat een flink deel van de avond in beslag nam. Veel van de stukken waren min of meer beeldend géschre ven. De blazers zorgden al in Grillige loopbaan zangeres Madeline Bell gaat van gospel tot jazz: Hedendaagse muziek: tij keert het begin voor een onvermijde- recensielijk NOS-documentair gevoel bij de muziek van Jurriaan An- driessen. Lekker pittig gespeeld. Een sterke groep in het orkest! De strijkers waren soms prach tig van klank, maar soms ook heel onwennig als het op disso nanten aankwam. Ik zal echter niet gauw de twinkeling in hun ogen vergeten die erin kwam, vlak voordat de dirigent ophield met zwaaien en in zingen uit barstte, even later gevolgd door de strijkers die opgestaan wa ren. Ik hoop dat ze ook plezier beleefden aan '...met rozen' van Rita Hijmans, een enthousiast stuk met een verrassend slot. 'Tegels' ten slotte van Burk- hardt Söll leek nog niet hele maal uit de verf te komen. Een muzikaal niet al te gemakkelijk stuk met veel verschillende fa cetten die elkaar in hoog tempo opvolgden. Misschien komt het nog eens op het programma? Madeline Bell (51) zit ont spannen op een drum krukje in een oefenruimte in Enschede. Ze heeft er net een repetitie op zitten met het Hengelose orkest First. Gospel, pop, jazz, klassieke muziek, musical: Bell zingt het allemaal. „Ze noemen me vaak jazz-zan- geres omdat ze me altijd zo graag in een hokje willen stoppen. Ik ben gewoon zangeres. Punt uit." enschede ton ouwehand Ze werd geboren in Newark, New Jersey en is opgevoed door haar grootmoeder. „Zoals de meeste zwarte zangeressen be gon het voor mij ook in de kerk. Daar heb ik zingen geleerd. Een uitstekende training, want daar leer je je stem optimaal gebrui ken, zonder microfoon. Daar heb ik mijn volume ontwikkeld. Ik zou nog in Carré kunnen zin gen zonder microfoon." Van een gospelgroep kwam Bell terecht in Black Nativity, een musical over de geboorte van Jezus Christus, maar dan een zwarte versie. „We waren gewend om in kerken te zingen en nu stonden we ineens vier weken op Broadway. Voor mij was het een kans. Ik werkte in een speelgoedfabriek en in een supermarkt. Dat was niet echt een carrière zoals ik me dat had voorgesteld." De musical was een succes en een Italiaanse impresario haal de de produktie naar Europa. „In 1962 was ik voor het eerst in Holland. We hebben de musical in Carré opgevoerd. Ik heb daarna de show verlaten en ik ben in Londen gaan wonen. Ik woon nu eenendertig jaar in Europa. Soms mis ik Amerika. Ik ga er nog wel eens heen. Maar na een week heb ik er meestal weer genoeg van. Dan ben ik blij dat ik weer naar Lon den kan." „Toen ik in Europa kwam, had ik nauwelijks andere mu ziek gehoord dan gospel. Ray Charles, Sam Cooke en Aretha Franklin vond ik prachtig. Hun Madeline Bell: „In de kerk heb ik zingen geleerd." platen mocht ik nog draaien van mijn grootmoeder, maar verder mocht ik geen platen hebben. Dat was allemaal mu ziek van de duivel. Van popmu ziek wist ik dus niets, toen ik hier kwam." Studio's „Een beter moment had ik niet kunnen kiezen. Toen ik in En geland kwam, brachten de Beatles hun eerste single Love Me Do uit. De jaren zestig was muzikaal gezien een geweldige tijd. Samen met Vicki Brown en Doris Troy zong ik op allerlei platen van artiesten. Ik weet nog dat ik op de eerste plaat van Joe Cocker zong: With A Little Help From My Friends. Hij was helemaal zenuwachtig vanwege de vocalisten en de muzikanten die meewerkten. 'Oh al die ster ren op mijn plaat, wat moet ik toch?', liep hij maar nerveus te mompelen." Vanaf 1979 is Madeline Bell betrokken geweest bij de pro jecten van de Brit Tom Parker, die klassieke muziek van popu laire arrangementen voorzag. „Het begon met de Young Mes siah. Aanvankelijk was het hele maal niet succesvol. Pas halver wege de jaren tachtig begonnen we met die projecten door te breken. Voor die tijd kende ik eigenlijk weinig klassieke mu ziek. Alleen stukken uit de Mes siah, maar daar hield het wel mee op. Daama kwam the Young Beethoven, Mozart, Ver spelen." Madeline Bell brak bij een heel groot publiek door met de groep Blue Mink in 1969. Bij toeval kwam ze in die formatie terecht. „De jongens van Blue Mink vroegen of ik een liedje wilde inzingen op hun plaat. Er was geen budget voor, dus het moest gratis. Natuurlijk wilde ik het wel. Ik ging naar de studio en zong het stuk. De volgende dag belden ze weer. Roger Cook had een stuk geschreven en het leek ze leuk als hij en ik dat sa men zouden zingen. Dat was Melting Pot en dat werd een wereldhit." foto gpd carlo ter ellen Ukelele „Een paar weken geleden heb ik het nummer nog gezongen met Roger Cook en Roger Greena- way gezongen op een liefdag- heidsconcert in Bristol. Ik denk dat ze op de Beatles na het meest succesvolle song-writers- koppel van Engeland zijn. You 've Got Your Troubles, I'd Like To Teach The World zijn ook van hen. Cook en Greenaway schrijven al vijfentwintig jaar samen en ze kunnen alleen maar ukelele spelen. Zitten ze allebei met zo n raar gitaartje en dan schrijven ze de mooiste melodieën. Ik ben er trots op dat ik ze tot mijn vrienden mag rekenen." I Spiegelwanden I Spiegels op maat I Spiegels met lijst I Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model I Alles uit eigen atelier GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon: 071 -21 80 55 Lira-prijs voor Wim Schippers Amsterdam anpvoor een ander genre wordt toe gekend. Het werk van Schippers wordt bekroond, omdat volgens de jury de kracht in zijn werk zonder meer uniek te noemen is. Verder heeft hij het televisie drama in Nederland wezenlijk vernieuwd en heeft met zijn controversiële werk een enorme invloed op de samenleving ge had. Ook heeft hij het taalge bruik blijvend beïnvloed. Wim T. Schippers heeft de Lira- prijs 1993 gekregen. De prijs van 25.000 gulden van de stich ting Lira, de auteursrechtenor ganisatie van schrijvers en ver talers van literaire en dramati sche werken, werd hem gisteren in Amsterdam uitgereikt. De Lira-prijs is een tweejaar lijkse oeuvreprijs die telkens Bertus Aafjes: 1914-1993 Bertus Aafjes werd op 12 mei 1914 in Amsterdam geboren. Nadat hij met de priesteroplei ding was gestopt, studeerde hij archeologie in Leuven en Ro me. Na de oorlog verbleef hij twee jaar in Egypte. In die tijd, waarin hij steeds meer reizen maakte, begon hij zich voor 100 procent aan journalistiek en literair werk te wijden. In 1940 debuteerde hij met „Het gevecht met de muze". Meer dan twintig dichtbundels volgden, met als grootste suc ces „Een voetreis naar Rome". Het zou één van de meest gele zen Nederlandse dichtbundels van de eeuw worden. Twee jaar na de „Voetreis" schreef de archeoloog Aafjes in Egypte de sonettenbundel „Het Koningsgraf'. In de jaren vijftig kwam hij ook in het nieuws door een felle aanval op de experimentele poëzie van de Vijftigers. Het werd hem nogal kwalijk geno men, ook door critici, en het schrijven leek hem vanaf die periode minder gemakkelijk te vallen. Aafjes publiceerde in 1943 voor het eerst ook proza. Zijn de buut op dit terrein betrof een collega: „Gerrit Achterberg, dichter van de Sarcophaag". Aafjes bleef redelijk actief op prozagebied. Ook hier dienden reizen vaak als inspiratie. Ty pisch Aafjes-proza is bij voor beeld ook „De Italiaanse post koets" uit 1962. Hij schreef verder kinderboe ken als „De vrolijke vaderland se geschiedenis" en „De gou den keten", een serie van tien leesboekjes voor wat toen nog het Lager Onderwijs heette. In 1965 vertaalde hij op zeer persoonlijke wijze „Odyssee" van Homerus. Ook maakte hij eens een vertaling van oude Egyptische poëzie. Reizen naar Japan leverden later nog een serie verhalenbundels over rechter Ooka op. Aafjes kon dankzij sfeer, stijl en toegankelijkheid meestal op een grote lezerskring rekenen. Onder die lezers was ook wij len Joop den Uyl. Diens opvol ger Wim Kok onthulde tijdens een herdenkingsdienst voor Den Uyl dat de laatste Aafjes' gedicht „Muurbloem" tot le vensmotto had gekozen. Het was een gedicht waaruit een minder romantische, juist koppige Aafjes naar voren kwam: „Er zijn vele wegen/maar de juiste weg/is de weg ertegen/niet de wegeronder/dat is onder- kruiperij/niet de wegeroivr/dat is pluimstrijkerij/maar de weg ertegen/tegen alle wegen inJen dat is van de wijsheid]nog niaar het begin". Het gedicht stamt uit 1939, een jaar voor zijn debuut. Aafjes sleet zijn laatste jaren nogal geïsoleerd in het Lim burgse plaatsje Swolgen. THEATER recensie» wunand zeilstra 'Muziek' van Frank Wedekmd door To neelgroep Imperium. Regie Bart Vieveen Spel: Ans Alting. Johan van Amerom. Wil- ma de Jong. Enk Stebel. Clara Smit en Teiev Het decor is een plaatje. Dat moet eerst gezegd, want een merkwaardig stuk als 'Muziek' van Frank Wedekind is daarvan sterk afhankelijk. De vloer is wit. de wanden zijn zwart/wit, en vertonen een pianomotief met wat muzieknotenversiering. Dat ziet er mooi uit. Wezenlijk voor het stuk echter zijn de toe gangspoortjes met steeds een vernuftige gordijntjesitA hmrk in de achterwand. Boven de eerste vier staan de titels van de vier scènes vermeld: 'bij nacht en ontij' 'achter de tralies' 'van de regen in de drup' 'de vloek van de belachelijkheid'. En boven het vijfde poortje hangt heel prozaïsch (vermoe delijk op last van de brandweer en niet van de regisseur) het bordje'Uit'. Per scène wordt uitsluitend het desbetreffende poortje ge bruikt. Opkomst en afgang van de personages krijgen hierdoor een geestig theatraal effect. Erik Siebel versterkt de licht absurde kant daarvan door herhaaldelijk als een malicieus mannetje voor de volgende gast het doek te openen. En de grote verschei denheid aan bekende klassieke muziekfragmenten doet de rest. Binnen dit onwerkelijke kader komt het trieste verhaaltje uit het lood te hangen. Regisseur Bart Vieveen heeft de acteurs het te spelen perso nage iets laten aandikken Daar is het stuk ook naar. Maar ge lukkig is hij met die gewenste overdrijving uiterst behoed zaam omgegaan. De spelers hebben dat vrijwel zonder uit zondering goed opgepakt. Klaartje moet na een abortus 'bij nacht en ontij' haar biezen palcken om het burgermansbe- staan van haar zangpedagoog annex minnaar en diens echtge note niet in gevaar te brengen. Uiteindelijk belandt ze toch 'achter de tralies'. Eenmaal te rug in het huis van de zangpe dagoog raakt ze 'van de re gen in de drup' wederom zwanger, maar verzet zich nu tegen een abortus. Haar kindje leeft slechts enkele dagen. Bij al dat leed voelt Klaartie ook nog eens 'de vloek van de belache lijkheid' op zich rusten, wan neer haar moeder de gebeurte nissen duidelijk niet begrepen heeft. Die laatste scène zou iets dui delijker kunnen worden uitge werkt. Verder heeft dit zeden- schetsje uit het begin van deze eeuw een toepasselijk zonder ling sfeertje gekregen. Pistolenkunst De Canadese kunstenaar/vre desactivist Alex Magrini (1955) 'versnijdt' ingezamelde wapens tot kunstwerken, ledereen die een wapen aan hein atsu.K. In- loont hij met een oorkonde en een kunstwerk. Magrini is op dit moment in Nederland in het kader van de expositie van zijn werk in de Maastrichtse galerie Sirfiera-Signe. Gisteren gaf hij in de Limburgse hoofdstad het startschot voor zijn campagne (t/m 1 mei), die de titel Guns for art heeft meegekregen. Van Heri Dono is deze 'Woman with three breasts'. foto ceo RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Het ontbijt door Caroussel. Geschreven door o.a. Marian Boyer en Rob de Graaf. Spel o.a. Netty Blanken. Dik Boutkan. Theo de Groot, Yvonne van den Hurk. Concept en regie: Matin van Veldhuizen en Marlies Heuer. Gezien 23/4. LAK The ater Leiden. Aldaar nog te zien TOT 24 Niets is zo frustrerend als het af luisteren van flarden van een interessant gesprek dat eigenlijk niet voor jouw oren bedoeld is. Je kunt de sprekers namelijk niet om extra informatie vragen, je begeeft je immers op vemo- den terrein. De voorstelling Het Ontbijt draait om gespreksflarden. In een ontbijtzaal zitten drie stelle tjes en een vrouw alleen. En stukje bij beetje komen wij er achter wat deze mensen bezig houdt. De stelletjes zullen na het ontbijt uit elkaar gaan en de ober en de hostess dikken de eenzaamheid en bitterheid van het bestaan nog een beetje aan. De regisseurs hebben oog voor het detail gehad. Zo is de manier waarop de verschillende gasten hun eitje eten al boeiend om te zien. Af en toe weet je ook -niet naar wie ie kijken moet want iedere speler trekt de aan dacht: er zijn geen hoofd- en bijrollen. Gedurende een kort moment zakt de voorstelling in: dat is wanneer de gasten net allemaal op het toneel zijn. De gespreks flarden volgen elkaar dan op zo'n manier op dat ze samen een grote conversatie vormen. Dit komt erg gekunsteld over en bovendien is er van enige ti ming geen sprake. Naast een aantal grappige vondsten, zoals de ober die van a tot z gesprekken kan navertel len, zijn er ook elementen die haast absurdistisch aandoen en niet echt een plaats in de voor stelling hebben gevonden. Zo komt de plotselinge showdans van de twee dames echt uit de lucht vallen. Na het ontbijt gaan alle gas ten weer huns weegs en het stuk is afgelopen. De toeschou wer weet dan een klein beetje meer over de personages dan aan het begin, maar nog lang niet genoeg. De eerste aanzet is gegeven, maar het lijkt alsof we het eerste deel van een vervolg- serie hebben gezien: het verhaal is niet af. Maar dit punt van kritiek is tevens een compliment. Honger naar meer bewijst dat het gebo- dene de moeite waard was. amsterdam fran c o is e ledeboer Op een werk van de Indonesi sche schilder Sudjojono staat een oude vrouw in sarong. Haar gezichtsuitdrukking is melan choliek, haar ogen zijn rood van vermoeidheid. De idylle van het koloniale Indië is hier ver te zoeken. Deze vrouw heeft dui delijk een lang leven in armoe de achter de rug. Sudjojono's olieverf maakt deel uit van de eerste Europese tentoonstelling over Indonesische moderne kunst. De Amsterdamse Oude Kerk kreeg daarvan de primeur. Sudjojono (1913-1986) en zijn medestanders hadden al voor de Tweede Wereldoorlog schoon genoeg van de over heersende invloed van de con servatieve koloniale machtheb bers op de schilderkunst. De ro mantische tafereeltjes negeer den de harde, alledaagse werke lijkheid van de Indische bevol king. In 1938 richtten nationaal gezinde intellectuelen in Jakarta als reactie op die 'Mooi Indië'- kunst de eerste Indonesische schildervereniging Persagi op. „Deze nieuwe schilders zullen niet alleen maar idyllische hut jes, blauwachtige bergen en ro mantische hoekjes afbeelden, oftewel schilderachtige en zoet sappige onderwerpen, maar zij zullen ook de suikerfabrieken en de magere boeren schilde ren, de auto's van de rijken en de lange broeken van de jonge ren, de schoenen en gabardine broeken en overhemden van de toeristen op de asfaltweg", schreef Sudjojono in 1946. Toeristen „Want zo zijn onze omstandig heden. zp is onze realiteit. De schilderkunst moet niet voldoen aan de behoeften van mensen die buiten onze leefomgeving staan, zoals de toeristen of de gepensioneerde Nederlanders, die alleen maar naar huis terug verlangen. Maar de schilder kunst moet voortkomen uit on ze eigen dagelijke leefomge ving." Deze kunstenaars namen daarbij moeiteloos westerse stij len overals realisme, impressio nisme en expressionisme. Onder het Nederlandse be wind bestonden nog geen kunstacademies. De Indonesi sche kunstenaars waren autodi dact of hadden het vak geleerd van een privé-docent. Na de onafhankelijkheid kwamen er kunstacademies in Bandung en Yogyakarta. in de jaren vijftig leidde dat tot twee stromingen: de nationalistische, vaak geën gageerde kunst van YogYakarta en de abstracte, internationaal georïenteerde kunst van Ban dung. De jongste generaties grijpen weer terug naar een vormentaal die is ontleend aan de traditio nele of klassieke kunst Een ty perend voorbeeld is Gunprsa. Hij maakte van wajangpoppen en afbeeldingen van oude go dinnen taferelen die ook de lief hebber van heécadaane kunst verrassen. Dat lukt ook Wayan Bendi met werken die zijn vol gepropt met mensen, vissen, vogels, hutjes, bomen, vliegtui gen en vrachtwagens. Omdat ook abstracte en imHstlSrhS kunst en installaties niet ont breken. is deze expositie een perfecte dwarsdoorsnede van wat er op dit moment in Indo nesië aan moderne kunst wordt gcniMi i Indonesische Moderne Kunst In de Oude Kerk (Oude- kerksplein, Amsterdam) duurt tol en met 28 mei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23