Catalaans kunstenaar in Spanje 'Geen tijd me te verbazen' Cultuur&Kunst Nederland speelt belangrijke rol bij Miro-expositie Stop geen persoonlijk probleem in je boek VRIJDAG 23 APRIL 1993 27 1000 figuranten nodig voor opera-uitvoering amsterdam anp Er zijn duizend figuranten no dig voor een rol in de grootste opera-uitvoering die ooit in Ne derland is opgevoerd. Het gaat op de opera Aïda van Giuseppe Verdi, die op 24,25 en 26 juni in de RAI in Amsterdam is te zien. De eerste selectie van de figu ranten vindt plaats op 25 april in Rotterdam en Den Bosch. Op 28 april is er een selectiedag in Amsterdam. De duizend figu ranten kunnen een rol krijgen als soldaat, slaaf, gevangene, priester of priesteres. In princi pe komt iedereen in aanmer king voor een rol in de produk- tie, mits „goed gemotiveerd" en ouder dan 18 jaar. De deelne mers krijgen voor hun rol geen vergoeding. Wel krijgen ze de reiskosten en consumpties ver goed. Na afloop van de voor stellingen krijgen alle figuranten een videoband van de uitvoe ring. 'Aïda, The Opera Specta cular', staat onder leiding van de Italiaanse dirigent 'maestro' Giuseppe Raffa. Deze 'opera- ma', zoals Raffa de produktie noemt, voerde hij al op in Cana da, Australië, Japan, Hong Kong, Mexico, Budapest en Marseille. In 1987 vond in Egyp te de première plaats, tegen de natuurlijke achtergrond van de Sfinx en de piramides. De ope- rama trok tot nu toe 100.000 be zoekers. Aan de uitvoering in de nieuwe Parkhal in Amsterdam doet een orkest van 120 leden mee, een koor met 140 zangers, vijftig balletdansers, twee oli fanten, drie kamelen, zes paar den en een python. Nederlandse films naar festival Cannes amsterdam De korte animatiefilm 'De vier jaargetijden' van Maarten Koopman dingt mee naar een prijs op het filmfestival van Cannes. Buiten competitie wor den vertoond The Baby of Ma con' van Peter Greenaway en 'The Act in Question' van Ale jandro Agresti. Het filmfestival in Cannes duurt van 13 tot en met 24 mei. De speelfilms bui ten competitie zijn van de Ne derlandse produktiemaatschap- pij Allarts. let, is het doel van de mam moettentoonstelling tweeërlei. „Enerzijds willen wij aan de hand van zijn belangrijkste wer ken Miro's ontwikkeling als kunstenaar in kaart brengen, anderzijds biedt dit overzicht de mogelijkheid uitleg te geven over zijn werkmethode", aldus Malet, die Miro typeert als „de meest universele en tevens meest Catalaanse kunstenaar van Spanje". De organisatoren verwachten dat de tentoonstel ling circa 400.000 bezoekers zal trekken. Een deel van de nevenactivi teiten speelt zich af op het ei land Mallorca op het landgoed Son Abrines in de buurt van Palma, waar Miro de laatste 37 jaar van zijn leven heeft doorge bracht. Zijn atelier is ter gele genheid van het Miro-jaar om gebouwd tot een zeer ruim op gezet museum dat voornamelijk onderdak biedt aan het werk uit Het Amsterdamse bureau voor kunst, CADRE, van Frits Becht heeft een be langrijke rol gespeeld bij de organisatie van de Miró-tentoonstelling in Barcelo na. CADRE heeft onder meer de catalo gus verzorgd, het systeem van de kaart verkoop ontworpen en de Fundació Joan Miró geadviseerd over veiligheids zaken en de verzekering van de ten toongestelde werk van de beroemde Ca talaanse schilder. Becht werd voor deze eervolle opdracht gevraagd na zijn succesvolle bemoeie nissen met de organisatie van de Vin cent van Gogh-tentoonstellingen in Amsterdam en op de Hoge Veluwe, drie jaar geleden. Het succes van die ten toonstellingen was voor een deel te danken aan het door Becht geintrodu- ceerde systeem van kaartverkoop, waar door de bezoekers gevrijwaard bleven van lange wachttijden. Ook de door Becht ontworpen en samengestelde Van Gogh-catalogus bleek een imposant succes, want daarvan zijn inmiddels wereldwijd 365.000 exemplaren ver kocht. Het is een unicum in de kunst wereld dat de Van Gogh-tentoonstellin gen met een positief saldo werd afslo- Na het Van Gogh-jaar besloot Becht in de kunst actief te blijven en richtte hij CADRE op. Becht: „Dat bleek geen slechte greep. Binnen de kortste tijd hadden we twee prachtige opdrachten in huis: de Miró-tentoonstelling in Bar celona en voor volgend jaar de Mondri- aan-tentoonstelling in het Haags Ge meentemuseum. Spanje eert kunstenaar Joan Miró met omvangrijk overzicht: zijn laatste jaren. Miro kreeg zijn opleiding in Barcelona en later in Parijs, waar hij nauwe contacten onderhield met de kring van Picasso en met de surrealisten. Na de Spaanse burgeroorlog keerde hij in 1946 naar Spanje terug. Miro's werk heeft duidelijk de invloed on dervonden van de Duitse kun stenaar Paul Klee en diens tijd genoot Wassily Kandinsky, bei den epigonen van de abstracte kunst. Zijn eigengereide surrealisme balanceert tussen volledige ab stractie en een bizar realisme. Miro's doeken worden geken merkt door primaire kleuren, simpel gebogen, zwarte lijnen en eenvoudige tekens en sym bolen. Soms zijn daarin figuren herkenbaar, maar meestal zijn de werken slechts de spontane uitdrukking van een lichtvoeti ge, doorzichtige droomwereld. Op verzoek van CADRE maakten 13 internationaal bekende kunstenaars, onder wie Karei Appel, Jan Dibbets, Sol Le Witt, Antonio Saura, Enzo Cucchi, Ray Smith en Tapies. prachtige affiches ter ere van Joan Miró: „Het origineel blijft eigendom van de kunstenaar. Maar de affiches zijn op zich ook al een mooi bezit. Daarnaast zijn er zeven 'ge wone' tentoonstellingsposters ontwor pen, met werk van Miró zelf, die worden in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Art Unlimited op de markt ge bracht", aldus Becht. Honderd jaar geleden werd hij in de streek rond Bar celona geboren. Voor de Catalanen is dat de aanlei ding om zijn geboortejaar met een grootscheepse manifestatie te herdenken, waarvan een omvangrijke overzichtstentoonstelling met honderden topstukken de spil vormt. Joan Miró (1893-1983), zowel schil der, beeldhouwer, graficus als keramist wordt van dinsdag 20 april tot en met 30 augustus geëerd met het grootste retrospectief dat ooit aan deze surrealist is gewijd. In totaal 500 schilderijen, 180 voorstudies, 300 tekeningen en een uitgebreide collectie noti ties die aan zijn schilderijen voorafgingen, zijn samenge bracht in het veelhoekige muse um, de Fundació Joan Miró, in Barcelona. De tentoonstelling werd deze week officieel ge opend door de Spaanse konin gin Sofia. Een deel van de expo sitie zal later dit jaar te zien zijn in het New Yorkse Museum of Modem Art (MOMA), dat veel werken voor het Miró-retro- spectief beschikbaar heeft ge steld. Meer dan de helft van de tentoongestelde doeken is af komstig uit buitenlandse mu sea. Het jubileumjaar dat door de Joan Miro, in 1981, met zijn lithografie 'Spana'. archieffoto» anp Catalaanse Miró Stichting is ge organiseerd omvat in totaal 80 exposities en ruim 300 andere activiteiten, waaronder lezin gen, concerten, theater- en dansvoorstellingen. Tevens is het herdenkingsjaar aangegre pen om een aantal nieuwe pu- blikaties over de Catalaanse kunstenaar op de markt te brengen. Volgens het brein ach ter de expositie, Rosa Maria Ma- Concert 'De Echo der Duinen' noordwuk aan zee» De Chr. Muziekvereniging 'De Echo der Dui nen' heeft vanavond de jaarlijkse uitvoering in Dorpshuis De Rank. Het concert begint om 20.00 uur (zaal open: 19.30 uur. Concert Gaudeamusserie leiden Het Ensemble Utrecht Modema geeft aanstaande zon dag, in het kader van de Gaudeamusserie Hedendaagse Muziek, een concert in de Waag, aan de Aalmarkt 21. Op het programma staat recent werk van o.a. Paul Bruinen, Toon van Ulsen, Thea Abazis en Leo Samama. Het concert begint om 14.30 uur. Ex-Stone Bill Wyman getrouwd SAiNT-PAUL-DE-vENCEDe vroegere bassist van de Rolling Stones, Bill Wyman, is gisteren voor de derde maal getrouwd. De 56-jari- ge Wyman trouwde in het dorpje achter de kust bij Nice de 33- jarige Amerikaanse mode-ontwerpster Suzanne Accosta. Wy- mans laatste huwelijk was met teenager Mandy Smith in 1989. Het eindigde vorig jaar met een scheidingsregeling ad 1,5 mil joen gulden. Wymans zoon Stephen, die net huwelijk niet bij woonde, is van plan te trouwen met Mandy's 49-jarige moeder Patsy. Dit bracht de Britse pers ertoe te overdenken dat Wymans ex dan zijn schoondochter wordt en zijn zoon zijn stiefvader. Vandross en Pearl Jam in Ahoy' Rotterdam Pearl Jam, de sensatie van Pinkpop 1992, speelt op vrijdag 16 juli in Ahoy'. Kaarten voor het optreden van de uit Se attle afkomstige rockband zijn vanaf zaterdag bij de bekende adressen verknjgbaar. De Amerikaanse soulzanger Luther Van dross geeft op vrijdag 28 mei een concert in Ahoy'. Hij is behalve als zanger ook bekend als liedjesschrijver en producer van onder anderen Aretha Franklin, Dionne Warwick en Diana Ross. De kaartverkoop voor dit concert is vandaag begonnen. Japans tuinieren en calligraferen leiden Op zondag 25 april staat de bibliotheek aan de Nieuw- straat 4 in Leiden nog één keer in het teken van Japan. Tjon Sie Fat demonstreert tussen 12.00 uur en 16.00 uur Japanse calligra- fie. Vanaf 13.00 uur laat Noriko Nakamura zien wat katazome is, een verftechniek op textiel. Kees Buurman geeft tegen dat zelfde tijdstip nog een keer een demonstratie van Japans boogschieten met een boog van 2,10 meter. Vanaf 14.00 uur verzorgt Wybe Kuitert een lezing met di a's over Japanse tuinen. Nederlandse literatuur in Frankrijk den haag Nederlandse literatuur zal komend najaar het middel punt vormen van de literaire manifestatie in Frankrijk. De mani festatie, die twee keer per jaar wordt gehouden, vindt plaats van 29 november tot 10 december in Parijs en Lyon. Aan het eind van het jaar worden tien twaalf Nederlandse prozaschrijvers, dichters en essayisten uitgenodigd. Zij geven dan twee weken lang lezingen en kunnen uit eigen werk voorlezen in zowel Parijs als Lyon. Een nieuwe onderdeel van de manifestatie is dat de ge nodigden ingeleid worden door bekende Franse auteurs die een band met Nederland hebben. De komende maanden verschij nen een aantal boeken, zoals 'De Wetten' van Connie Palmen, 'Het beloofde land' van Adriaan van Dis en 'Eerst grijs dan wit dan blauw' van Margriet de Moor, vrijwel zeker in een Franse vertaling. Voorstelling allochtone jongeren Het snelle succes van Dr. Alban Drie groepen allochtone jongeren uit de provincie Zuid-Holland, waaronder het Leidse Arasunesië van jongerencentrum 't Stathuys, brengen morgenavond een voorstelling op de planken van het Leidse Volkshuis aan de Apothekersdijk. De Stichting Program en de Stichting Midden Holland nodigden de jongeren vorig jaar uit om over het thema 'Het jaar 2000' een produktie te maken. Thea tergroep Living Colours uit Maassluis brengt het stuk 'Future Trip' over de dreigende vernietiging van de aarde. De groep April uit Delft komt met 'Engeltje Aarde' waarin een bom de aarde verwoest. Door de klap wordt een groepje mensen gelan ceerd naar een nieuwe planeet. De Leidse theatergroep Arasunesië heeft in het stuk 'Fulangi Mongo' het verleden, heden en toekomst in allerlei sketches verwerkt. De voorstelling begint om 20.00 uur. leiden conny van der zande „Ik voel me altijd zo schuldig dat ik mensen zo lang naar mij doe luisteren", zei een vertwij felde Kristien Hemmerechts gis teravond tegen haar toehoor ders in Burcht Literair. Maar de twijfel van Vlaanderens belang rijkste vrouwelijke auteur was ongegrond. De AKO-nominatie voor naar bundel Kerst en ande re liefdesverhalen, geeft al aan dat ze zeer verdienstelijk schrijft, maar gisteravond bleek dat ook haar vertelwijze zeker de moeite waard is. Ze las haar essay Ambachte lijk Dromen voor, dat ze schreef als antwoord op de haar veel gestelde vraag of schrijven nu eigenlijk een vak is. In dit essay vergelijkt Hemmerechts de schrijver met God. „De auteur is geen alwetende schepper, maar juist een gefrustreerde almacht die bang is voor de leegte. Hij is een ambachtsman die als een horlogemaker met veel vakken nis te werk gaat. Maar als het produkt af is, moet hij het los la ten. Dat lukt hem niet helemaal want er blijft altijd een soort liefdesrelatie tussen de schrij- vef, de tekst en de lezer." Hemmerechts zag nog meer linken tussen het schrijvers schap en seksualiteit. „Schrijven is een intieme gebeurtenis die niet onvergelijkbaar is met masturberen. Beide doen een onbeteugeld beroep op de fan- gens Hemmerechts overigens niet van alle aspecten van het schrijven bewust. „Het is met schrijven net als met dromen. Al de mensen waar je 's nachts over droomt zijn projecties van jezelf, maar je bent er je meestal niet van bewust. Zo zal een goe de schrijver ook niet met voor bedachte rade een persoonlijk probleem in een boek stoppen: als hij dat wel doet ontstaat slecht proza want de auteur is dan te nauw betrokken bij zijn werk." Biechtstoel Zelf gaat Hemmerechts bij het schrijven dan ook nooit uit van een persoonlijk probleem want de schrijftafel is geen biecht stoel. „Ik begin te werken vanuit een thema of idee en probeer dan personages te laten leven. Ik toon hun levens en de lezer mag dan zijn conclusies trek ken. Ik ben geen alwetende ver teller die uitlegt hoe de mens in elkaar zit; de mens kan immers niet worden gedefinieerd." Wie denkt dat schrijven haar gemakkelijk afgaat heeft het mis. Over een kort verhaal doet ze ongeveer een maand, aan een roman werkt ze een jaar. „Schrijven is boven alles een kwestie van geduldig wachten tot een beeld, een zin of een ge beurtenis in het boek op zijn plaats komt." Dr. Alban: „Ik haat drugs. Maar niet al n enschede theo hakkert Van een anoniem bestaan als tandarts in Stock holm tot een wereldvermaard hitparadeklant - ziedaar in een notedop de carrière van Dr.Alban. Hij staat nu in de top 10 met 'Sing Hallelujah', terwijl voorganger 'It's my life' nummer 1 werd. Andere hits: 'Hello Afrika' en 'No coke'. Van dit laatste nummer gingen in Europa meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank. Sindsdien wordt hij geleefd. Tijd voor inter views heeft-ie nauwelijks. Het enige wat geregeld kan worden is een telefoongesprek. Hij pakt zelf op. Hij, dat is Dr. Alban. Nigeriaan van geboorte, woonachtig in Zweden. „Het was me wat te stil," zegt hij, terugkijkend op de merkwaardige over stap die hij maakte. Na een studie aan het Karo- linksa Institute in Stockholm vestigde hij zich als tandarts. Zonder zich in Nigeria ooit aan de muziek te hebben gewaagd, opende hij een eigen club, 'Alphabet Street', genaamd naar een song van Prince. Op een avond greep hij zelf de microfoon en begon tegen de achtergrond van een instru mentale reggae-deun teksten de zaal in te slinge ren. „Ik ben helaas vergeten welk nummer het was, maar het beviel zo goed dat ik regelmatig in mijn eigen club ging optreden." Plaatselijk al enige tijd wereldberoemd, werd hij een jaar later 'ontdekt'. Een Zweedse platen maatschappij zag er wel wat in om hem een con tract aan te bieden. Die vrolijke mix van Afrikaan nummers hebben een boodschap." foto cpo se dansritmes met Westerse vocalen zou het wel eens goed kunnen doen. De eerste single was meteen raak. 'Hello Afrika' knalde in heel Europa de hitlijsten binnen. „Ik had niet eens tijd om me te verbazen, zo snel ging het." Drugs Voor zijn eerste cd schreef hij alle nummers zelf. Behalve 'Hello Afrika', dat hij samen bedacht met Leila K., de zangeres die momenteel in de top 3 staat met 'Open Sesame'. Soms liedjes met een boodschap. Zo is 'No coke' een waarschuwing te gen druggebruik. „Ik haat drugs. Maar niet al m'n nummers hebben een boodschap, hoor." Wel lig gen ze allemaal plezierig in het gehoor. Dr-Alban heeft een, in ieder geval commercieel gezien, juis te mix gevonden van Afrikaanse en Westerse mu ziek. „Deze stijl past mij," vertelt hij via een kra kende telefoonlijn. „Ik zie mezelf niet teruggaan naar een puur Afrikaanse soort muziek." Ook al omdat hij in Afrika nooit muziek had ge maakt. „Had ik geen tijd voor. Ik moest naar school." Een oom van hem woonde in Zweden. Daar kon hij terecht voor een tandartsopleiding. Zweden is nog steeds zijn uitvalsbasis, maar hij is nog maar zelden thuis. „In Afrika en Zuid-Oost Azië begint het nu ook te lopen Ik heb succes in anari.i en /ells bi de Verenigde Staten gaat het goed. In het najaar be gin ik aan mijn eerste Amerikaanse tournee Was It's my life' eigenlijk ook nummer 1 in Neder land? Ja? Mega!" Indonesische kunst in Kerk amsterdam In de Oude Kerk in Amster dam is tot en met 2H md de tentoonstelling 'Indonesi sche Moderne Kunst' te zien. Nooit eerder werd op deze schaal een expositie van mo derne Indonesische kunste naars samengesteld. Organi sator is Gate Foundation, het informatie- en documenta tiecentrum over Aziatische kunst in Amsterdam. Doel van de expositie is in zicht te krijgen in de moder ne Indonesische kunst vanaf 1945. Werk uit die eerste ja ren is in de Oude Kerk echter niet vertegenwoordigd, om dat de kunstwerken in een te slechte staat verkeren. Het vroegste werk dateert uit 1950. Voor het samenstellen van de tentoonstelling bezocht conservator Helen Spanjaard in Indonesië 30 kunstenaars Daarvan werden uiteindelijk 22 kunstenaars uitgekozen. De 120 kunstwerken m dr Oude Kerk zijn afkomstig uit musea, van verzamelaars en van de kunstenaars zelf. Tijdens de reis en selectie van de kunstenaars bleek er nogal wat kritiek te zijn op de keuze van het aantal kunste naars. Men vond 22 veel te gering. Naar Nederlandse maatstaven is het volgens Spanjaard juist 'heel erg veel'. De modeme kunst in Indonesië is volgens Span jaard te verdelen in drie pe riodes. Vanaf 1938 tot 1950. tijdens de Tweede Wereld oorlog en de strijd tegen Ne derland, maakten de kunste naars vooral geëngageerd werk. De tweede periode be gint in 1950 waarbij de aan dacht is geriefd op hei wee ten en mythologische en de coratieve kunst. In de laatste periode, vanaf 1965 tot he den. wordt weer meer ge werkt vanuit de eigen tradi-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27