Vivaldi's Gloria in plaats
van ratelende drukpersen
Cultuur&Kunst
Bluesnacht in 't Spoortje
Peter Gabriel durft
weer theatraal te zijn
Wassenaars Mimicri brengt Molière
Premières Söll en Hijmans door Leiderdorps Kamerorkest
DONDERDAG 22 APRIL 1993
PLV -CHEF JAN RUSDAM. 071-161415
Nieuwe exposities in Bollenstreek
BOLLENSTREEKio De traditionele 'Rijnsburg Oranje Expositie' van
27 april t/m 8 mei in het gemeentehuis toont werk van J. Bonni-
ke, Janneke Brinkman, Annemarie Honderbos, Reint de Jonge
en Wim de Winter. Tot 19 juni zijn in congrescentrum Leeuwen
horst in Noordwijkerhout acrcylschilderijen van Thea Lüdeke en
acryl/olieverfschilderijen van Berthy Müller te zien. In de biblio
theek van Noordwijkerhout is werk van Anke Bras (aquarellen)
en Inez Krul (keramiek). De Voorhoutse Els Koster exposeert van
25 april tot 15 mei in het gezondheidscentrum, Kerkweg 1, in
Voorhout haar aquarellen. Tot eind juli zijn aquarellen en olie
verven van Hannie Dolst uit Sassenheim tentoongesteld in Hui
ze St. Jeroen, Jeroenspark 1, Noordwijk.
Pop jeugdkoor Streekmuziekschool
leiden Kinderkoor en jeugdkoor van de Streekmuziekschool
Leiden en Omstreken geven morgenavond, vrijdag 23 april, een
uitvoering in de Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat. Op het pro
gramma staat voornamelijk popmuziek. Dirigent is Wim de Ru.
Aanvang: 19.30, toegang gratis.
Uitvoering Jeugd Symphonie Orkest
oegstgeest Onder auspiciën van K&O Oegstgeest geeft het
Jeugd Symphonie Orkest zaterdag 24 april een concert in de
Mauritskerk. Solist is de Leidse gitarist Erik Otte, bekend van Het
Nederlands Gitaarduo. Werken van Mozart, Rossini, Castelnuo-
vo en Prokovjev ('Peter en de Wolf) staan op het programma.
Aanvang: 19.30 uur.
leiden
Allerlei geruchten snelden de
afgelopen weken de nieuwe
rockshow van Peter Gabriel
vooruit. Misschien wel wegens
de opmerkelijke codenaam
('Secret World Tour'), wellicht
omdat bij platenmaatschappij
Virgin en Mojo Concerts hele
maal niets over inhoud en vorm
bekend was. Hoe dan ook de
tamtam vertelde de meest dolle
verhalen. Om even bij de minst
wilde speculatie te blijven: de
Engelse veteraan (43) zou dit
keer uitpakken met een zeer al
ternatief concept vol belangrijke
bijrollen voor zijn protégés uit
de Derde Wereld, onder wie ze
ker Youssou N'Dour.
Maar op die 'Afrikaanse' toer
is Peter Gabriel juist niet ge
gaan, leert een verkennings
tocht richting Berlijn, de derde
halteplaats van zijn eerste regu
liere concertreis sinds 1987. De
uitverkochte Deutschlandhalle
krijgt een brok entertainment
voorgeschoteld waarin Gabriel
zelf vrijwel voortdurend alle
aandacht opeist met een uitge
balanceerd overzicht van zijn
loopbaan als solist.
Gabriel maakt als inventief
clipfenomeen vanzelfsprekend
herhaaldelijk gebruik van een
beeldscherm en meldt zich
voorts met z'n band regelmatig
in het hart van de arena door
een deel van zijn podium naar
voren te laten rollen.
Het voornaamste verschil tus
sen de oude potsenmaker van
Genesis en de huidige show-
master Gabriel is een veel grote
re subtiliteit. Ook voor wat de
muzikale invulling van zijn twee
uur durende spektakel betreft.
De zwaartepunten (althans voor
het publiek) liggen veelal toch
weer bij oudere successen als
'Solsbury Hill', 'Sledgehammer',
'Games Without Frontiers', 'In
Your Eyes' en 'Biko', die stuk
voor stuk net even anders dan
voorheen klinken. Deels dankzij
de inbreng van de twee nieuwe
gezichten in zijn vijfkoppige be
geleidingsgroep: violist Shankar
en toetseniste Joy Askew, die te
vens als tweede stem nogal eens
voor welkome frisse accenten
zorgt. De drie overige bandle
den zijn echte vertrouwelingen:
David Rhodes op gitaar, Tony
Levin op bas en Manu Katche'
achter de drumkit.
Gabriel's jongste album 'US'
komt ook volop aan bod, maar
het daarvan geselecteerde re
pertoire maakt toch minder in
druk. Op een enkele uitzonde
ring na, zijn de recente (video-
)hit 'Steam', die in feite toch
niet veel meer is dan een Sled
gehammer Revisited.
Tegelijkertijd heeft hij vastge
houden aan zijn vertrouwde ge
luid, zo goed als zeker uit angst
om zijn status van mega-ster
niet te laten afbrokkelen. Zo
doende heeft Peter Gabriel wel
iets van zijn aureool als eeuwige
vernieuwer verloren. Daarnaast
is het hemelbestormende ka
rakter, dat ook zijn concerten
altijd kenmerkte, in de verdruk
king geraakt. 'Biko' bijvoorbeeld
werd in Berlijn uitgevoerd zon
der enige verwijzing naar de on
rust in Zuid-Afrika na de moord
op de zwarte leider Chris Hani.
Die vorm van neutraliteit was in
de jaren tachtig bij Peter Gabriel
ondenkbaar.
Peter Gabriel, in Ahoy* op 27
en 28 april. Met Peter Gabriel
(zang, toetsen), David Rhodes
(gitaar), Joy Askew (toetsen-
,zang), Shankar (viool), Manu
Katche' (drums) en Tony Levin
(bas). Voorprogramma: Ayub
Ogada (zang, harp).
Nog ligt er oud papier, staan er kapotte containers en
lijkt het in de verste verte niet op een concertzaal. Maar
de leden van kamerkoor 'La Vostra Veu', wat Catalaans is
voor 'uw stem', zijn afgelopen zondag keihard aan het
werk gegaan. Niet om hun stem te oefenen, maar om de
verfkwast te hanteren. En zo verandert de oude rotatiehal
van het Leidsch Dagblad langzamerhand in een opge
fleurde zaal, met een cello en notenbalken aan de muur.
Komende zondag concerteert 'la Vostra Veu' hier. Omdat
het eens wat anders is dan de Lokhorstkerk.
LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK
Rob Koolemans Beijnen, diri
gent, en Edwin van Ouwerkerk,
tenor en voorzitter van het ka
merkoor, hadden eerst de Pe-
truskerk voor hun concert op
het oog. „Maar daar deden ze
een beetje moeilijk, moesten we
zelfs extra betalen voor een ka
mertje dat als garderobe dienst
zou doen." Ze gingen op zoek
naar een andere ruimte en
dachten daarbij aan een oud fa
brieksgebouw. „Het idee was
om muziek eens in een heel an
dere omgeving te brengen.
Toen zijn we naar extremen
gaan zoeken en kwamen hier
bij het Leidsch Dagblad te
recht." Op het repertoire van
'La Vostra Veu' staan werken
van Renaissance tot heden. Het
programma dat zij zondag uit
voeren behelst het 'Gloria' van
Vivaldi, het Te Deum' van Mo
zart en koralen van Bach. Mu
ziek die in de Lokhorstkerk of
het Groene Kerkje niet zou mis
staan. „Het is lithurgische mu
ziek, die als zodanig niet meer
wordt gebruikt. Omdat het niet
in de moderne lithurgie past.
Daardoor krijgt zij een andere
lading, een andere attentie-
waarde. De omgeving, zoals de
ze rotatiehal, moet het effect
van de muziek versterken. Het
is een heel sobere ruimte, waar
in het religieuze aspect van de
ze muziek niet verloren gaat,
maar juist wordt versterkt.
Het koor is vijf jaar geleden
als een vriendenclub ontstaan.
Mensen die eens in de twee we
ken bij elkaar kwamen om te
zingen en na afloop een glas
wijn dronken. Op een gegeen
moment, toen een deel van hen
wat serieuzer te werk wilde
gaan, ontstond er een schisma.
„Wij zijn toen met die serieuzen
doorgegaan, er kwamen men
sen bij en er ontstond een ver
eniging. Nu zijn er 29 koorle
den."
Dat andere koren in deze re
gio, en dat zijn er heel veel, niet
op een 'concurrent' zaten te
wachten, bleek uit een telefoon
tje van een lid van een ander
koor aan Koolemans Beijnen:
„Hoe kom je erbij om nog een
koor te stichten. We hebben al
moeite genoeg om zangstem
men te krijgen. Nu trekken jullie
ze bij ons weg." Maar 'La Vostra
Veu' was eigenwijs en ging ge
woon door en, zegt Rob Kool
emans Beijnen vergenoegd „We
De schmink is nog wat flets, de
kostuums van het gepeupel lij
ken nog niet oud en armoedig
genoeg en het decor staat er
nog niet. Toch begint er op het
toneel van het Wassenaarse
Warenar al iets te ontstaan van
de sfeer die Molière schetste in
zijn muzikale komedie 'De Heer
van Pougneac', dat de Wasse
naarse toneelvereniging Mimi-
cri de komende dagen op de
planken brengt.
Mimicri bestaat vijftien jaar
en dat moest maar eens groot
scheeps worden gevierd. Regis
seur Johan Boer had enkele ja
ren geleden een opvoering van
het stuk met zang en muziek
gezien en was daar danig van
onder de indruk geraakt. Het
Barok ensemble Voorschoten
onder leiding van Malcolm Da-
vies zorgde toen voor de muzi
kale begeleiding, dus lag het
voor de hand ook nu dit ensem
ble te vragen. Aldus geschiedde.
Nu was er alleep nog het pro
bleem van de zangstemmen,
want die heeft Mimicri niet tot
haar beschikking. Via via kwam
men bij het Leidse Alma Mater
Koor terecht. En zo ontstond
een Wassenaars/Voorschotens-
Leidse co-produktie die mor
gen, vrijdag 23 april, in Warenar
zijn première beleeft.
Het gesprek vindt plaats voor
afgaande aan de zogenaamde
'doorloop'. Na maandenlange
repetities in het vaste schoollo
kaal, gaan regisseur en acteurs
voor het eerst het toneel op.
Uitlichten, uitmeten, opkom
sten en afgangen timen, het
hoort er, ook bij een amateur
vereniging, allemaal bij.
„Het stuk is indertijd uit im
provisaties ontstaan. Molière
maakte het voor Lodewijk de
veertiende, de Zonnekoning.
Die had een beetje zijn bekomst
van lange stuldcen en riep
Molière bij zich. Deze zei toen
wel iets voor hem te hebben.
Samen met de componist kully
kwam deze 'Heer van Pougne
ac' tot stand", aldus Mimicri-
secretaresse Josée van Valderen.
'De heer van Pougneac' is het
verhaal van de knappe Juliette
die door haar vader aan een
heer van stand wordt gekop
peld. Zij heeft haar hart allang
verloren aan Eraste, maar die is
niet van adel en heeft geen bui
del geld. Eraste roept de hulp
van zijn aalgladde vriend Sga-
narelle in en die graaft een kuil
voor de Heer van Pougneac.
In totaal staan tijdens de uit
voering 20 mensen op de plan
ken, sommigen in dubbelrollen.
Herman Paardekoper van het
Alma Mater koor mag als boer
in het koor meezingen. „Het is
best moeilijk voor ons. We heb
ben de opdracht heel hard,
staccato te zingen. Er zit geen
echte muzikaliteit in de mu
ziek." Acht leden van het Alma
Mater koor hebben zich voor
deze speciale produktie aange
meld.
Eduard Driesse, voorzitter
van het Barok ensemble Voor
schoten, bevalt de samenwer
king met de toneelvereniging en
het Leidse koor prima. „We
hadden het stuk al eens uitge
voerd. Dus toen we met onze
eigen concertprogramma's
klaar waren, konden we deze
muziek weer ophalen. We zijn
natuurlijk alle drie gesubsidieer
de verenigingen en ik denk dat
de gemeenten onze samen wer-
Al staat het decor er nog niet tijdens de doorloop van 'De Heer van Pougneac' ontstaat op de planken van Warenar al de sfeer die Molière schetste
in zijn muzikale komedie. foto hielco kuipers
king wel op prijs stellen."
Voor Mimicri is het vijftienja
rig bestaan in elk geval aanlei
ding om via deze produktie de
schijnwerpers eens extra op
zichzelf te richten. „We hebben
nu 19 leden, maar het zouden
er best 25 mogen zijn. Soms
moeten we voor een stuk dat we
willen spelen bij andere vereni
gingen om gastspelers vragen.
Dat gaat allemaal wel, maar het
zou leuk zijn als ons ledenbe
stand werd uitgebreid."
'De heer van Pougneac' door
toneelvereniging Mimicri, het
Barok ensemble Voorschoten
en het Alma Mater Koor. Voor
stellingen op 23 en 24 april
(20.15 uur). De gemeente Was
senaar subsidieert in het kader
van het Europese jaar van de
ouderen een speciale middag
voorstelling op zondag 25
april. Ouderen kunnen deze
gratis bijwonen. Aanvang:
14.00 uur. Alle voorstellingen
zijn in Warenar, Kerkstraat 75.
stuk van Hcijermans nooit in
Katwijk is opgevoerd is volgens
De Reus niet zonder reden. Di
rect na de eerste opvoering in
1901 werd het verhaal over reder
Bos en Kniertje verguisd. Bos
wordt in het stuk neergezet als
een man die meer oog heeft voor
het geld van de verzekerings
maatschappijen dan het welzijn
van de matrozen.. „Het stuk stel
de de misstanden in de visserij
sector aan de kaak. I)e reder had
destijds een enorme invloed op
de plaatselijke bevolking", zeg»
De Reus. De weerstand tegen het
toneelstuk is, ook in Katwijk, al
lang verdwenen. Onder regie
van lohan van Amerom vindt in
oktober de eerste uitvoering
plaats. De hoofdrollen van reder
Bos en Kniertje worden vertolkt
door Cary van der Plas en Adri
van Beelen. De spelers dragen de
oorspronkelijke Katwijkse uedij.
Mimiek besteedt overigens niet
als enige aandacht aan Op hoop
van zegen'. „In de bibliotheek
wordt gelijktijdig een expositie
gehouden over het toneelstuk,
de visserij in die periode en Her
min 11- i|«Tinans", aldus Do
Reus.
De nacht voor koninginnedag swingt het traditiegetrouw in buurt
huis 't Spoortje aan de Leidse Bernhardkade. Tijdens deze
Bluesnacht treden plaatselijk en landelijk bekende groepen als
'Roosevelt Frankie' en het Amsterdamse 'Henderson' op. Deze
laatste formatie bijt het spits af. De band behoort tot de landelijke
sub-top. Onlangs bracht 'Henderson' een cd uit.
Onvervalste blues met elektrische gitaar is er vervolgens van de in
Leiden bekende formatie 'Roosevelt Frankie'. En de nacht wordt af
gesloten met 'The Groove Tones' uit Rotterdam, die een stevige
blues rock brengen. De groep heeft juist een toernee door Finland,
Frankrijk en Duitsland achter de rug. Hun motto: 'If you wanna
move, we've got the Groove!'.
De Bluesnacht op donderdag 29 april begint om 22.00 uur en duurt
tot half drie 's nachts. Kaarten a 12,50 onder meer te koop bij 't
Spoortje. Daar is bij Ruud Arnoldi ook meer informatie over het
festijn in te winnen, telefoon 220866.
Co-produktie drie verenigingen
Voorjaarsconcert
St Jansfanfare
De 'Prise Winners' van Danny
Oosterman en 'The Show must
go on' van Queen, twee zeer
uiteenlopende werken die door
de St. Jan's Fanfare worden ge
speeld.
Dat gebeurt zaterdag 24 april
tijdens het voorjaarsconcert in
het Muziekcentrum aan de
Schenkelweg. Aanvang: 20.00
uur.
LEIDEN - Door het slechte weer
ging het Japanse handboogschi-
ten door de Leidse kunstenaar
Kees Buurman afgelopen zon
dag niet door. DEe demonstra
tie wordt, bij goed weer, nu op
zondag 25 april gegeven van
13.00-14.00 uur. Plaats van han
deling: De Burcht.
Het concert, dat het Leider
dorps Kamerorkest morgen
avond in de Leidse Waag geeft,
staat in het teken van twee (we
reld) premières.
Van de in Leiden woonachti
ge componist Burkhardt Söll
wordt 'Tegels' (1993) uitge
voerd. De componist heeft zich
hierbij laten inspireren door de
tegels nr. 441 (landelijke scènes
van Jacobus Adriaansz.) en 420-
422 (anonieme bloemschilde-
ringen) die in stedelijk museum
De Lakenhal zijn te bezichtigen.
De uit Oegstgeest afkomstige
componiste Rita Hijmans bet
zich voor haar compositie
'...met rozen' (1993) eveneens
door een werk in De Lakenhal
inspireren. 'Vaas met rozen' van
Kamerlingh Onnes inspireerde
haar tot het maken van dit stuk.
Verder op het programma
van het Leiderdorps Kameror
kest staan werken van Otto Ket
ting (de filmmuziek bij Haans
tra's 'Dr. Pulder zaait papa
vers'), Juriaan Andriessen, Otto
Ketting en Willem van Manen,
die zelf soleert (trombone).
Het Leiderdorps Kamerorkest
staat onder leiding van Peter
Stam, concertmeester is Marjol
ein Hennes. Het concert mor
genavond begint om 20.30 uur.
Mimiek brengt
vissersdrama
Het stuk is 93 jaar geleden ge
schreven, maar in Katwijk wordt
het dit jaar pas voor het eerst
'Op hoop van zegen' op de plan
ken gebracht. Sinds januari re
peteren zo'n twintig leden van
de Katwijkse toneelvereniging
Mimiek voor een viertal uitvoe
ringen in de laatste week van ok
tober. Mimiek-voorzitter Hard
de Reus hoopt dat twee- tot drie
duizend mensen Tripodia be
zoeken om deze klassieker van
Herman Heijermans te zien.
Dat het later verfilmde toneel-
Den Haag in teken
'Koninginnenach
DEN HAAG
Vrijwel de hele Haagse binnen
stad staat volgende week don
derdag, 29 april, in het teken
van de 'Haagse Koningin
nenach'. Een grootschalig inter
nationaal Rythm Blues-festi
val zal zich in een groot aantal
horeca-gelegenheden en op
drie buitenpodia afspelen,
waarbij de organisatie tussen de
125.000 en 150.000 mensen ver
wacht.
Op de podia verschijnen na
men als Michael Katon, Dave
Hole, The Red Devils, de Nach-
Sessieband, New Livin' Blues,
Screamin' Jay Hawkins en
Tinsley Ellis. De podia staan op
het Plein, de Plaats en het Kerk
plein, die op 4 minuten loopaf
stand van elkaar liggen.
Elke Haagse Koninginnenach
heeft, traditiegetrouw, een sen
sationeel nieuw gezicht. Dit jaar
is dat Michael Katon, een 'Ame
rikaans gitaarkanon'. Katon
groeide op in ééen van de
mistroostigste steden van de VS:
Detroit. Na een aanloopperiode,
waarin hij ook het drumstel uit
probeerde, koos hij voor de gi
taar en werkte aan een eigen
sound, die hij zelf omschrijft als
een 'dodelijk brouwsel van
blues, country, rockabilly en
rock 'n roll'. Zijn eerste album
'All over your Head', verscheen
in 1984. Een tweede volgde in
'Gitaarkanon' Michael Katon tijdens Haagse Bluesnach. foto pr
1987 en begin dit jaar verscheen Koninginnenach is een festival-
'Get on the Boogie train' met krant verschenen. Wie deze
dertien ongelooflijk snelle num- krant wil hebben en/of infor
mers. Katon treedt om 20.15 matie over het festival wil in-
uur op het Plein-podium op. winnen kan terecht bij de Stich-
Ter gelegenheid van de Haagse ting Haagse Koninginnenach:
Kamerkoor geeft concert in hal Leidsch Dagblad
barsten nu uit onze voegen."
Niettemin moet er voor het
concert van aanstaande zondag
extra zangkracht komen voor
Vivaldi's 'Gloria'. Leden van het
Kamerkoor Oegstgeest zorgen
voor die versterking. En het 32
leden tellende orkest Leiden
Sinfonietta olv René Verhoeff
begeleidt het geheel. Solisten
zijn Hylkia de Jong, sopraan,
Greetje Bos, alt, en Marieke
Werpenaar, orgel.
Het belooft zondagmiddag in
de rotatiehalaan aan de Witte
Singel een bijzonder concert te
worden. Niet alleen de plek is
buitenissig, ook de 'verzorging'
in de pauze. Leden van het koor
zorgen zelf dat er drankjes wor
den ingeschonken en dat jassen
in een garderobe tere» luk..men
„We zetten 200 stoelen neer en
we hopen dat die allemaal vol
komen", aldus het tweetal
hoopvol.
Concert door La Vostra Veu
mmv het Kamerkoor Oegst
geest en Leiden Sinfonietta; te
beluisteren: zondag 25 april,
15.00 uur, rotatiehal Leidscb
Dagblad, Witte Singel 1. Toe
gang: 10 gulden.
-
Ouwerkerk van 'La Vostra Veu: „De omgeving, zoals deze rotatiehal, moet het effect van de
foto •hielco kuipers