Het fundamentalisme sluimert in Marokko Feiten &Meningen Kroatië: Een 'kogelvrije' vakantie vlak bij de oorlog Wanneer is iets aftrekbaar? En als zo'n brand nou eens bij ons uitbreekt? Goudkoorts in bazaar Istanbul WOENSDAG 21 APRIL 1993 Ruim twee jaar geleden, tijdens de Golfoorlog, trokken 300.000 Marokkanen door de straten van Rabat om hun steun te betuigen aan de Iraakse leider Saddam Hussein. Opvallender nog dan de massaliteit van deze vreedzame manifestatie was het grote aantal radicale moslims dat naar Rabat was gekomen om te protesteren tegen de pro- westerse houding van hun koning Hassan II in het conflict met de Iraakse dictator. Tot op dat moment hadden de Marokkaanse fundamentalisten nauwelijks in de openbaar heid durven treden. RABAT o RUUD DE WIT CORRESPONDENT Nu bestond er op die februari 1991 weinig reden vrees voor een gewelddadige actie door de ordetroepen van de koning. Hassan had namelijk toestemming gegeven voor de demonstratie om zo de opposi tie in staat te stellen politieke stoom af te blazen. Drie maan den eerder waren er in steden als Fez en Tanger rellen tegen het economische beleid van de regering geweest, die de politie en het leger slechts met grove middelen hadden kunnen on derdrukken. Het was niet verbazingwekkend dat de Marokkaanse fundamen talisten zich lijnrecht opstelden tegen de steun van Hassan aan het geallieerde optreden tegen Saddam. Ook in andere landen kozen de conservatieve mos lims de kant van Irak in het Golf-conflict. Niet zozeer omdat zij de Iraakse bezetting van Ku- wayt goedkeurden, maar omdat zij de westerse bemoeienis met wat zij een interne Arabische zaak beschouwden niet wilden accepteren. Inmiddels is de Golfoorlog te gen Saddam Hussein al bijna historie. Maar dat geldt niet voor het radicale fundamenta lisme in Noord-Afrika. In Alge rije wordt al meer dan een jaar een bloedige strijd uitgevochten tussen het leger en comman do's van het verboden Islami tisch Reddingsfront (FIS). Deze oorlog heeft in een jaar tijd 845 mensen het leven gekost. Ook in Egypte is sprake van een opleving van het moslim-radi- calisme, wat gepaard gaat met aanslagen op militairen en bui tenlandse toeristen. In Tunesië slaagt de regering van president Zine Ben Ali er slechts met har de maatregelen in om de snel groeiende fundamentalistische beweging onder controle te houden. In Marokko is het vergeleken met de overige landen in Noord-Afrika opvallend rustig. Hier opereren, voor zover be kend, nog geen in Sudan door Iraanse instructeurs opgeleide fundamentalistische comman do's. Vergeleken met steden als Algiers en Tunis zijn de funda mentalistische 'baarden' en 'ge sluierde vrouwen' in het straat beeld van Casablanca, Tanger of Marrakesj eerder uitzonde ring dan regel. Toch vinden westerse diploma ten in Rabat het 'onverstandig' om zonder meer aan te nemen dat het fundamentalisme in Marokko overigens 'integrisme' genoemd niet leeft. „Alleen bevindt het zich onder het maaiveld. Elke vorm van niet goedgekeurde oppositie dus ook religieuze wordt gezien als een samenzwering tegen de koning. En daar wordt hard te gen opgetreden." Dat komt omdat Hassan geldt als een directe afstammeling van de profeet Mohammed te vens de hoogste religieuze auto riteit in het land is. Dat maakt zijn positie anders dan die van FIS-aanhangers in de Algerijnse hoofdstad Algiers. bijvoorbeeld de Egyptische pre- gevangenen in het land wel de- sident Mubarak of die van Alge rije, Ali Kafï. Diplomaten en voorvechters voor de mensenrechten in Ra bat wijzen er op, dat er zich on der de ongeveer 150 politieke gelijk radicale moslims bevin den. De belangrijkste funda mentalistische leider in het land. Abdessalem Yassini, die al in de jaren zeventig actief was, staat in zijn woonplaats Salé onder huisarrest. Yassini's politieke beweging voor 'Rechtvaardigheid en Deugd' kan daardoor slechts in het diepste geheim actief zijn. Dat is niet makkelijk in een land, waar de geheime politie overal haar verklikkers heeft. Zelfs de moskeeën en de weke lijkse preken van de imams worden vanuit Rabat gecontro leerd. Een andere in Marokko popu laire fundamentalistische leider is Abdelillah Benkiram. Deze 36-jarige leraar is oprichter van de niet-verboden beweging voor 'Hervorming en Vernieu wing' en beantwoordt met zijn korte haar, zware baard en een voudige kleding precies aan het beeld dat men in Europa van een radicale moslim heeft. In zekere zin is hij dat ook, maar het feit dat hij in 1986 geweld afzwoer als middel om Marokko tot een theocratische mos limstaat te veranderen, heeft hem in de ogen van Hassan minder bedreigend gemaakt. Benkiram kan dus tamelijk on gehinderd zijn gang gaan. Hoe groot de aanhang van Ben kiram en Yassini in Marokko is, valt door de repressie moeilijk vast te stellen. Volgens diploma ten hangen Algerijnse en Egyp tische 'toestanden' af van hoe de sociaal-economische situatie zich in Marokko ontwikkelt. De ze is nog niet zo rampzalig is als bijvoorbeeld in Algerije, maar dat kan snel veranderen. Een westerse diplomaat: „De koning speelt in dat opzicht het spelle tje uitstekend. Hij wijst de EG voortdurend op de tijdbom die in Noord-Afrika tikt en hoeft maar het woord Algerije te laten vallen om duidelijk te maken wat hij daarmee bedoelt." „Hassan realiseert zich maar al te goed dat als hij de funda mentalisten een vrije hand geeft, zij alleen maar een margi nale rol zullen blijven spelen als hij zijn bevolking tegelijkertijd meer welvaart en een betere toekomst kan bieden. Zolang hij dat laatste niet kan, is het ook in zijn eigen belang om de funda mentalistische beweging zo kort mogelijk te houden." Want hoe het niet moet, heb ben de Algerijnse machthebbers treffend geïllustreerd. Die lieten de radicale moslims aanvanke lijk hun gang gaan. Maar toen dat op een absolute overwin ning van het FIS bij de eerste vrije parlementsverkiezingen dreigde uit te draaien, meenden het leger en pro-westerse ele menten in de Algerijnse samen leving toch weer te moeten in grijpen om de voorkomen dat er een conservatieve moslim theocratie werd gevestigd. „Aan een politieke en sociale chaos als waarin Algerije zich nu be vindt, heeft Hassan begrijpelij kerwijs geen enkele behoefte", aldus de diplomaat. TOM JANSSEN BELASTING BELICHT Aftrekbare kosten. Altijd leuk voor fiscale borrelpraat. Naar mate de avond vordert en de al cohol lustig vloeit, worden de (aftrekbare) bedragen steeds hoger. De rechter heeft het er ook druk mee. Sinds de zoge naamde Oort-wetgeving mogen bepaalde kosten niet meer wor den afgetrokken. Zo mag de belastingbetaler 'ge wone' kleding niet meer aftrek ken, maar werkkleding wel. Ook literatuur mag niet worden af getrokken, maar vakliteratuur weer wel. De vraag dringt zich al snel op: wat wordt nu onder werkkleding en vakliteratuur verstaan. Om bij de laatste beginnen; on der vakliteratuur wordt verstaan literatuur die in een bepaalde beroepsgroep algemeen wordt erkend als voor die groep speci fiek van belang zijnde literatuur. Ja, ja, maar welke literatuur is uu van specifiek belang? Het gerechtshof Den Haag kreeg deze vraag laatst voorge legd. De belastingbetaler in de ze procedure blijkt volgens de uitspraak persoonsbeveiliger bij het Koninidijk Huis. Met andere woorden: de bodyguard van Beatrix en aanhang. Om op de hoogte te blijven van wat er zoal wordt geschreven over de be woners van het Koninklijk Huis, bestudeert hij zo nu en dan bla den als Weekend, Story en Pri vé. Hij wil de kosten hiervoor dan ook aftrekken als vaklitera- luur. De belastinginspecteur schrapte deze aftrekpost en het Hof Den Haag heeft de inspecteur gelijk gegeven. Volgens het hof wor den dit soort bladen in de be roepsgroep van de bodyguard niet erkend als vakliteratuur en zijn de kosten dus niet aftrek baar. In een andere zaak voor het Hof Leeuwarden, wilde een politieambtenaar zijn abonne ment op een dagblad aftrekken als vakliteratuur. Ook in dat ge val stak de rechter hier een stokje voor. Het lijkt er dus op dat kranten en bladen zoals Story nooit vakliteratuur kunnen zijn. Toch is dit niet zo. uit de behandeling in de Tweede Kamer van de Oort-wetgeving kan bijvoor beeld worden opgemaakt dat journalisten die dag- en week bladen voor hun werk nodig hebben, die wel kunnen aftrek ken als vakliteratuur. Werkkleding Dan werkkleding. Ook hier de zelfde vraag. Wat is werkkleding en wat is dat niet? De fiscale li teratuur omschrijft werkleding als: kleding die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om tijdens het werk te dragen. Voor iemand die op zijn werk keurig in kostuum moet ver schijnen, is dit geen werkkle ding. Het kostuum kan hij in het dagelijkse leven namelijk ook dragen. De al eerder genoemde bodygu ard van Beatrix wilde een be drag van 1.600 aan werkkle ding aftrekken. De bodyguard draagt namelijk een kogelvrij vest en moet daarom zijn werk kleding enkele maten te groot kopen. De rechter gaf hem hierin gelijk. Omdat de kleding te groot is, kan hij deze alleen tijdens zijn werk dragen en dus mag hij de werkkleding aftrek ken. Ook de stomerijkosten 150) en de kosten van de voor het vervoer van de kleding aan geschafte koffers 150) mag hij aftrekken. In een andere zaak wilde een werknemer van een overslagbe drijf voor vloeibare zwavel zijn werkkleding aftrekken. Tijdens de overslag van de vloeibare zwavel komen zeer sterk rui kende gassen vrij. De kosten van broeken, hemden, sokken, een jas, een trui en ondergoed wil hij dan ook aftrekken. De kleding wordt apart van de ge- zinswas gewassen in een wasse rette en die kosten wil hij ook aftrekken. Hij doucht zich meestal op het werk, maar hij moet zich ook vaak thuis langdurig en her haald douchen om de pene trante zwavellucht uit zijn huid te verwijderen. Deze kosten wil hij dan ook in aftrek brengen. De rechter geeft de man op alle punten gelijk. Na éénmalig ge bruik in het bedrijf is de kleding zo doordrongen van de pene- trane zwavellucht, dat de kle ding niet langer privé draagbaar is, aldus de rechter. Ook de kos ten van de wasserette en voor het douchen zijn het gevolg van de zwavellucht en zijn aftrek baar. Als laatste een (mondelinge) uitspraak van het Hof Amster dam. In deze zaak wilde een verkeersvlieger zijn (verplicht) aangeschafte schoenen, das, overhemden en een pullover af trekken. Helaas, volgens de rechter was hier geen sprake van werkkleding, ondanks het logo dat op de kleding is afge drukt. Even daarvoor in een an dere rechtszaak had de rechter bij een stewardess haar blouse wel als werkkleding aange merkt. Maar op deze blouse stond dan ook in forse letters de naam van haar werkgever ver meld. POREC RIEN FLORIS 'Objectieve informatie' over de situatie in Kroatië moet het toe risme op de been helpen. De kersverse premier Valentie van Kroatië (oud-directeur van de oliemaatschappij INA) en toe- risme-minister Bulic probeer den de Europese pers er vorige week op een bijeenkomst in Po- rec van te overtuigen dat er in Kroatië geen gewapende con flicten meer zijn, en dat toeris ten met een gerust hart naar de Adriatische kust kunnen ko men. In Zadar vliegen per dag nog wat granaten door de lucht, maar wie die gebieden mijdt, kan in pais en vree van vakantie genieten. Voordat de oorlog losbarstte, besteedden toeristen jaarlijks zo'n vijf miljard dollar in het voormalige Joegoslavië. Onge veer tachtig procent daarvan kwam terecht in Kroatië met zijn aantrekkelijke kuststreek. Het toerisme droeg met 20 pro cent bij aan de economie, die verder steunt op landbouw.Als we de vrede herstellen, kunnen we dit seizoen weer geld verdie nen aan het toerisme. Ikzelf schat het op een miljard mark maar mijn collega's zeggen dat ik daar dollars van moet ma ken", aldus Valentie. Het wordt niet ontkend dat er nog conflicten in het zuiden van het land zijn. „Maar de echte oorlog speelt zich af in ons buurland Bosnië-Hercegovina. Als de oorlog daar ten einde loopt, zijn ook de conflicten bij ons opgelost". Kroatië is vol gens Valentie veilig gebied. „Ik zeg dat niet zomaar, maar zie dat als mijn persoonlijke ver antwoordelijkheid. In een 'veilig' Kroatië moeten vrijheid van ondernemerschap en privatisering het toerisme uit het slop halen. Kroatië moet buitenlandse investeerders toe laten en Europees worden. „Er is geen andere weg. We horen geografisch wel bij Europa, maar nu moeten we écht Euro pees worden". En de kwaliteit moet omhoog weet de premier. De hotels lijken vaak op de woonbunkers waar de stedelijke bevolking in huist en het perso neel heeft nog de communis tische klantvriendelijkheid van achter ooit het IJzeren Gordijn. „Dat moet veranderen. Zodra dat lukt kan Kroatië een toeristisch centrum van Europa worden", zegt de premier. Eén van de pittoreske straatjes in Ro^lnj. FOTO» HANS VAN WEEL De komst van toeristen naar Kroatië heeft meer kanten. Aan de ene kant eten de toeristen op wat elders in het voormalige Joegoslavië broodnodig is. Aan de andere kant leveren ze geld voor de oorlogsmachinerie en spekken ze de portemonnee van de armlastige bevolking. Toeristen die de oorlogsmachi nerie gaande houden... Valentie wimpelt de kritiek weg: „Mag een mens zijn huis niet meer verdedigen? Het geld is ook be langrijk voor alle door de oorlog geplaagden en voor de hulp aan verdrevenen. De oorlog is een andere kwestie. Wij willen geen gewapende conflicten. De kern van het probleem ligt in de oor log in Bosnië-Hercegovina. We zullen de weg van de vrede vol gen om de conflicten op te los sen. Daarbij zijn we bereid compromissen te sluiten, maar het enige compromis dat we niet sluiten is afstand doen van ons territorium." ISTANBUL Rtr Wanneer de goudsmeden in de overdekte bazaar van Istanbul hun werk hebben gedaan, ko men de schoonmakers binnen. Het is hen niet zozeer te doen om het schoonmaken van de ruim 3.500 ateliers, maar meer om het goudvijlsel en het stof goud dat bij de verwerking van het goud tot sieraden op de grond is gevallen. De schoonmakers betalen er voor om hun werk te mogen doen. Er gaat naar schatting per jaar ruim 200 kilo goud verlo ren, waarvan een deel bij elkaar wordt geveegd door de schoon makers. Een van hen, Osman Demirtas, betaalt maandelijks ongeveer 100 gulden aan de be heerder van het pand waar hij werkt. Hij heeft het over „maf- fia-achtige praktijken" van groepen die hoge bedragen vra gen van mensen die willen schoonmaken. In Turkije wordt jaarlijks 250 ton goud verwerkt, voorname lijk in de bazaar van Istanbul. Van elke kilo gaat 1,3 gram ver loren. Volgens Aydin Aydin, ei genaar van een schoonmaakbe drijf, vindt een schoonmaker gemiddeld per dag ongeveer drie gram. Het is een hoop werk om het goud uit het vuilnis te halen. Eerst wordt het afval verbrand. Wat er dan over is, wordt ge spoeld en gezeefd in houten va ten, waar de gouddeeltjes in be zinken. Vervolgens wordt het goud gesmolten en gezuiverd. In de bazaar, die dateert uit de 13de eeuw, lopen jongetjes rond met thee. In de hoop ook wat goud te vinden, wassen ze de theekoppen in speciale em mers. Een van de theejongens heeft een pot waarin hij zijn vondsten bewaart. De pot is half vol. U staat er misschien niet elke dag bij stil, maar rampen kunnen ook in uw omgeving gebeuren. Natuurlijk, we hoeven echt niet de hele dag op onze hoede te zijn voor naderende rampen en andere ernstige bedreigingen. Maar dat je nooit 'nooit' mag zeggen, hebben we inmiddels geleerd. Het is dus goed om te weten wat u moet doen als de sirenes onverwacht toch een ramp aankondigen. Ga in dat geval direkt naar binnen, sluit deuren en ramen en zet radio of tv aan voor nadere berichten en instructies. Meer informatie vindt u in de folder over rampen van uw gemeente. Want het wordt pas echt een ramp als je niet wat je moet doen. Als de sirene gaat... Ga direkt naar binnen, sluit deuren en ramen, zet radio of tv aan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2