Hoffmans Vertellingen Lastig, ijdel, bezeten en ontegenzeglijk klein. Het zijn de woorden die het meest worden gebruikt om acteur Dustin Hoffman te beschrij ven. Zijn carrière is er niet één van dertien in een dozijn. Onderdeurtje uit een arbeidersgezin, ge flipte medicijnenstudent, laatbloeier, lastpak én mega-ster: Hoffman was of is het allemaal. De kleine grootheid wordt vooral geroemd om het grenzeloze fanatisme waarmee hij zich inleeft in een rol. Ook in zijn nieuwste film, 'Accidental Hero', spéélt hij zijn sullige karakter niet, hij is het. Voor minder dan zes miljoen dollar komt hij niet meer opdraven, maar roem heeft ook zijn nadelen: zeepjes jatten kan hij niet meer. MARK LAWSON THE INDEPENDENT Het verhaal van Dustin Hoffman en de gestolen zeep is een klei ne parabel over hoe beroemd heid zaken uit hun verband kan rukken. Hof fman, die elk jaar tijdens opnamen op lokatie of promotiereizen voor zijn films vele maan den in hotelsuites verblijft, ontwikkelde en kele jaren geleden de gewoonte om alle zeep jes die in zijn suite werden gelegd in zijn ba gage te laten verdwijnen. De gejatte zeepjes werden telkens vervangen door nieuwe, die eveneens door Hoffman werden 'opge ruimd'. Hoffman noemt dit heel melodramatisch 'stelen'. Diefstal uit een hotel, dat is het toch pas als je bestek, serviesgoed of lakens ont vreemdt, niet als je toiletartikelen meeneemt die je met de complimenten van het hotel worden aangeboden. Misschien deed hij het uit een soort zelfspot over zijn rijkdom (voor minder dan zes miljoen dollar per film komt hij niet opdrav.en). Misschien was het ook wel een beetje tegendraadsheid van een man die altijd door anderen op zijn wenken wordt bediend. Maar wat zijn drijfveer ook was, het is voorbij met zijn geheime genoegen. Hoffman biechtte zijn vergrijp op aan een Amerikaan se journalist. En jawel, halverwege het inter view dat ik in het Londense Mayfair Hotel met hem had, stapte een medewerker de ka mer binnen met een enorm dienblad vol zeepjes, elk in een rozetje van pastelkleurig zijdepapier. Het Mayfair had vernomen dat meneer Hoffman zo graag hotelzeepjes mee nam. Of hij deze misschien wilde aannemen. Hoffman aanvaardde het geschenk met een grijns en een grapje, maar het was moeilijk geen medelijden met hem te hebben. Zijn enige verzetje in de waanzinnige wereld waarin hij leeft, was hem genadeloos afge pakt. Net als alle andere publieke personen zijn filmsterren in de grond van de zaak gewoon handelsreizigers die een produkt aan de man moeten brengen. Deze harde waarheid moet voor hen worden verdoezeld en daarom gaat er een hoop organisatorische poespas aan mijn interview vooraf. De Londense vestiging van Columbia de producent van Acciden tal Hero nam contact op met het hoofd kantoor in Amerika. Ze overlegden met Dustins hofhouding. Er volgden faxen en te lefoontjes. Op een gegeven moment beet een van Dustins lakeien me toe: „In stukken over Dustin staat altijd dat hij klein en arrogant is. We zijn nu op iets anders uit." Oké, zei ik, ik zal eens kijken of ik hem kan portretteren als lang en bescheiden. „Nee hè. Ik hoop niet dat u zich zo gaat opstellen." En daar zit-ie dan, achterstevoren geknield op de bank, een wouw aan zijn zij. Ze staren naar een schilderij aan de muur. Dan draaien ze zich om, staan op en komen naar me toe. De wouw, een strenge New Yorkse, stelt zich voor als 'Hoofd Wereld-Promotie'. Door mijn hoofd schiet een beejd van Moeder Aarde, die PR-mensen heeft aangesteld om haar ge schonden imago op te poetsen. „Naar verluidt", begint Hoffman, „heeft Francis Ford Coppola vier uur vergeefs naar dat schilderij gekeken om te ontdekken waarom Indiërs die vrouwen zo sexy vin den." Het is een goede openingsbabbel, waar mee Hoffman meteen twee onderwerpen aansnijdt die onlosmakelijk met zijn imago zijn verbonden: seksuele aantrekkingskracht en buitenissige regisseurs. Het erotische schilderij met buikdanseressen maakt deel uit van de oosterse inrichting van de Mahara jah Suite van het Hotel. Hoffman zelf verblijft in een wat minder uitbundig onderkomen in een andere Londense wijk, maar Columbia of Dustins hofhouding is duidelijk van mening dat de suite het soort vertrek is waar een ster de pers te woord staat. Op de koffietafel heeft Hoffman een roman neergelegd van zijn lievelingsauteur Dostoje- vski, een voorkeur die tevens moet getuigen van zijn eigen intellectuele en morele diep gang. De boodschap: ik ben meer dan alleen een knap smoeltje. Hoffman draagt een spij kerbroek en een onopvallend duur katoenen overhemd. Eén van zijn lakeien had mij ge waarschuwd dat hij zich steeds minder graag laat fotograferen. Als die afkeer voortkomt uit angst voor het verval dat met de jaren komt, dan overdrijft hij schromelijk. Tien jaar voor het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd ziet Hoffman er uit als iemand die tien jaar geleden is afgestudeerd. Hij is ge bronsd, zit strak in het vel en heeft donker haar. Een paar grijze plukjes bij de slapen zijn de enige zichtbare voortekenen van de naderende dood. Ik stel me voor. - „Mark. Dat is een goede naam. Vindt u het een leuke naam?" „Eh, jawel." „Flet is een naam die je gewoon kunt gebrui ken. Niemand vraagt ernaar. Hadden mijn ouders me maar Mark genoemd in plaats van Dustin." In Amerikaanse talkshows had ik voorbeel den gezien van deze omgekeerde wereld: een geraffineerde tactiek waarbij een ster belang stelling toont in de interviewer, zoiets als Je zus die de voeten van zijn discipelen wast. Het is de eerste keer dat het mij overkomt. Waarom hebben ze u Dustin genoemd?" „Dat werd me onlangs ook al gevraagd. Ik was in Parijs. We hadden maar drie dagen in Parijs. Drie dagen? We kwamen zondag per vliegtuig aan. Eén dagje bijkomen, daarna in terviews op maandag en dinsdag. Twee da gen lang interviews." Hoffman praat indringend en met horten en stoten. Hij heeft de neiging onbelangrijke details te herhalen. „Het was mijn eerste keer in Parijs. Hoewel, ik was al eens in Parijs ge weest, maar nooit voor interviews. Iemand vroeg me in het Frans wachteseffe, was het in het Frans met een vertaler of was ze een Fran^aise die Engels sprak? Ze vroeg me of ik in het lot geloofde wachteseffe, het was, geloof ik, een interview voor de televisie of in het toeval. En ik gaf antwoord op die vraag, die ik nu niet zal beantwoorden omdat het haar vraag was, niet de uwe..." „Nee, i>ertel verder. Wat antwoordde u?" „Toeval. Ik zei dat ik in het toeval geloofde. En zij zei: dat klopt niet. U moer wel in het lot geloven, omdat uw moeder u naar een film ster heeft vernoemd. En ik zei: zo is het niet gegaan. Wat me weer terugbrengt bij uw vraag. Mijn vader was een onzekere man. En net als veel onzekere mensen, onder wie ikzelf wilde hij graag zekerheid over be paalde dingen. Hij vertelde me eens dat hij had gewed... Hé, waarom maakt u eigenlijk aantekeningen terwijl de band meeloopt?" Voor het geval dat de opname mislukt. „Goed. U houdt van uw naam. Ik niet. Maar we zijn allebei onzeker. We zouden vrienden kunnen zijn. Hoe dan ook, zes maanden voordal ik werd geboren, wedde mijn vader met al zijn vrienden dat ik op zijn verjaardag zou worden geboren en dat ik een meisje zou zijn. Ik Werd op zijn verjaardag geboren 8 augustus 1937 maar ik was geen meisje. Hij was hierdoor zo van zijn stuk gebracht, en mijn moeder had zo in zijn voorspelling geloofd, dat ze zo gauw geen jongensnaam wisten. De verpleegsters kwamen de zaal binnen en zeiden: u moet de baby een naam geven. Ze hadden andere zorgen aan hun hoofd, omdat het niet zo goed met me ging. En mijn mam keek toevallig naar de vrouw in het volgende bed, die toevallig nel een film- tijdschrift had opengeslagen met een verhaal over de gebroeders Farnham, William en Dustin. En ze koos Dustin. Over lot gespro ken!" Maar het is absoluut niet de bedoeling dat we iets van lot in Hoffmans carrière ontdekken, want zijn loopbaan wordt zorgvuldig en tot in details gepresenteerd als onvenvacht en heroïsch: de zwakke baby uit de arbeiders klasse die het tot ster schopt. Hoffman senior was echter toneelknecht bij de Columbia stu dio's. Als dat niet naar lotsbestemming riekt, is het in elk geval een biografische speling van het lot. Als onderdeurtje (hij meet 1 meter 65) met chronische acné, en als jood op een overwe gend niet-joodse school, was Dustin gedu rende zijn jeugd het slachtoffer van vele vor men van pesterij. Hij studeerde medicijnen, maar gaf de studie op voor een onzekere toe komst op de planken. Als toneelacteur stond Hoffman bekend om zijn vreemde, nasale voordracht en om zijn intensieve manier van repeteren. Hij kreeg zijn eerste filmrol op de relatief hoge leeftijd van dertig jaar, toen Mi ke Nichols hem in 1967 de hoofdrol gaf in The Graduate. Sindsdien behoort hij tot het selecte groep je acteurs dat min of meer garant staat voor een Oscar-nominatie, honoraria met meer dere nullen en een groot publiek. Hoffmans specialiteit is dat hij zich totaal onderdom pelt in zijn rollen, die liefst zo ver mogelijk van zijn eigen persoon en uiterlijk zijn ver wijderd, zoals de autist in Rain Man en Rat- so, de verlopen New Yorker in Midnight Cowboy. In Accidental Hero speelt hij Bernie I.aplante, een onbeduidende heler die toeval lig als eerste ter plaatse is als een Amerikaans vliegtuig neerstort. De onwillige Bernie sleept een aantal passagiers naar de veiligheid, maar rolt en passant hun zakken. Een televi sie-verslaggeefster (Geena Davis) die de crash overleeft, lanceert een groots opgezette speurtocht naar 'De engel van vlucht 104', waarbij 1 miljoen dollar wordt uitgeloofd. Het geld en daarmee ook de roem wordt opgestreken door een opportunisti sche kennis van Bernie (Andy Garcia). Acci dental Hero, geregisseerd door Stephen Frears (My beautiful laundrette, Prick up your ears, Dangerous Liaisons) is een moderne versie van Assepoester een schoen die de reddende engel in het vliegtuig verliest, vormt het centrale gegeven in het plot maar de film is tevens een ongemeen scher pe satire op de onwerkelijke mallemolen van beroemdheid: er worden poppen gemaakt van de held en het ongeluk wordt door de overlevenden voor de televisie nagespeeld. „In welke mate werd uw belangstelling voor het script bepaald door uw eigen leefsituatie in de afgelopen 25 jaar?" „Nou, ik las het script. En het was ongrijp baar. Het had een... een... Wat betekent het woord 'nonchalant' precies?" „Zoigeloos, onverschillig, onbekommerd. „Is dat hier het goede woord? Het script was een nonchalant eerbetoon... nee, nee, dat gaat niet samen. Toch wil ik eerbetoon. Im pliciet. Het was een impliciet eerbetoon aan het soort Sturges-films... Nee, het kwam op mij over als een film over hoe we weten wat we weten, en hoe wét we weten over de geschiedenis en over het heden waar schijnlijk niet is wat er echt is gebeurd." Terwijl Hoffman vertelt hoe de media alles verdraaien, besef ik dat we Accidental Hero ieder vanuit onze eigen optiek totaal ver schillend hebben geïnterpreteerd. Ik had de film opgevat als een parabel over beroemd heid, over hoe een doodgewone man op een groteske en destructieve manier kan worden meegesleurd in een bijna goddelijke verering. Hoffman zag de film als een parabei over de media, over hoe de televisie en de pers be roemdheden verkeerd afschilderen. Toen Sydney Pollack een Oscar won voor zijn regie van Tootsie een komedie over een arme acteur die zich als vrouw verkleedt om een rol in een soap-serie te bemachtigen merkte de regisseur op dat hij de fel be geerde onderscheiding zonder meer zou inle veren als hij de negen maanden kon terug krijgen waarin hij met Hoffman aan de film werkte. Ook bij Tootsie interpreteerde Hoff man het script anders dan anderen. Hij houdt vol dat het een komedie is over traves tie en over hoe we mannen en vrouwen waarnemen, maar de algemene visie in Hollywood is dat de film eigenlijk over een acteur gaat die zo opvliegend is dat niemand met hem wil samenwerken. Pollacks ver schrikkelijke herinneringen aan Tootsie wor den algemeen aangehaald als bewijs voor Hoffmans reputatie van lastig ventje. Boven dien zou dit nog maar het topje van de ijs bergzijn. „U moet niet vergeten", werpt Hoffman te gen, „dat Sydney en ik co-producent waren. Aan het begin van de film staat te lezen: een Punch-Mirage produktie. Punch was mijn bedrijf, Mirage het zijne. Al drie jaar voordat Sydney aan boord kwam, was ik achter de schermen met het project bezig. Ik had rech ten opgebouwd. Maar de pers concludeert al tijd: dit is een lastige acteur. De waarheid is dat je als co-producent het recht hebt om je partijtje mee te blazen met de regisseur." Hij veert overeind en begint een scène uit Tootsie na te spelen. „Ik weet niet of je de film hebt gezien, maar Dorothy roept een taxi en een vent is haar net voor. Dorothy zegt 'Ik was hier eerst'. En de kerel zegt 'Pech gehad' of zoiets. En Sydney wil dat Dorothy geschokt kijkt en dat in een close-up: van mijn gezicht duidelijk wordt dat de man on der de make-up zich plotseling realiseert hor vrouwen dagelijks worden genaaid. En Ik zei 'Allemaal leuk en aardig, Sydney, majr zo gaan die dingen niet' „Dus ik zei 'Sydney, de waarheid is dat ik he lemaal geen vrouw ben, maar een man die toevallig vrouwenkleding draagt. En $ls ik een taxi neem en een vent schiet voor mij langs, zeg ik (vrouwelijke kopstem) 'Ik was hier eerst' en als hij dan zegt 'Pech gehad', zeg ik (diepe mannestem) 'Sodemieter op' en duw hem opzij. Ik gedraag me als een man. Dit soort verhitte discussies kon soms einde loos doorgaan. Telkens als ik zei 'Sydney, ik heb een idee!', riep hij 'Oh, mijn God!'. Maar we waren tenslotte co-producenten. Het Hoofd Wereld-Promotie slaat haar arm om mijn schouder en fluistert: ,,U moet hem stoppen. Hij heeft een radio-interview. Zeg gewoon dank u wel en ga weg." „Probeer je dit kort te sluiten?" vraagt Hoff- „Ik doe niets, meneer Hoffman", ant woordt het Floofd Wereld-Promotie. Hij ratelt verder. „Sommige acteurs ik wil geen namen noemen, maar neem* bij voorbeeld Steve McQueen of Humphrey Bogart die spelen film in film uit hetzelfde personage." Het Hoofd Wereld-Promotie schuift een stuk papier op mijn notitieblok. 'Sta op en ga weg'. „Laat hem met rust", gromt Hoffman. „Maar sommige acteurs proberen iets .an ders. Wij proberen een karakter neer te zet ten. En hoe kun je dat doen als we niet repe teren? Maar nee, iedereen moet een etiket opgeplakt krijgen. En het mijne is dat ik de lastpak ben!" Op dat moment staal het Hoofd Wereld- Promotie te springen, zwaaiend met haar ar men, wijzend op haar horloge. „Wat doe je?", vraagt Hoffman. „Aerobics", is het antwoord. Ga dus kijken naar Accidental Hero, Hoff mans meest recente levensechte acteerpres tatie, en maak zelf uit of de film vertelt wat de media met beroemdheden doen of wat be roemdheid een mens kan aandoen. Accidental Hero gaat donderdag in \eder- land in première. VERTALING MARCREET HESLINGA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 35