'Het was in het begin heel eng' Succes dreigt muzikanten boven hoofd te groeien Cultuur Kunst 'Is er dan echt helemaal niemand die met Willem Alexander wil trouwen?' Onfatsoenlijk klieren in een treincoupé Eén orkest in Arnhem VRIJDAG 16 APRIL 1993 23 Aïda-weekeinde in Oudheden leiden Hoogtepunten van Verdi's opera 'Aïda' in de Egyptische Taffeh- tempel worden in het weekeinde van 23,24 en 25 april uitgevoerd. Het schoolorkest van het Gymnasium Haganum (uit Den Haag dus), bestaat uit 120 leden, gaat elk jaar in leiden op 'orkestkamp' en sluit dat af met een concert. Nu is gekozen voor de aria 'Celeste Aïda', het koorstuk 'Gloria all Egitto' en de tri omfmars. De uitvoeringen in de Taffehzaal zijn op bovengene- oemde dagen om 13.00 en 15.00 uur en duren steeds 45 minu ten. Toegang is gratis. Schrijfster Jo Boer overleden Rotterdam De schrijfster Jo Boer is woensdag op 85-jarige leef tijd overleden. Boer won in 1948 de Vijverbergprijs voor haar ro man 'Kruis of Munt'. Ze schreef een tiental familieromans, die werden gekenmerkt door een zekere sombere romantiek. Fotokunst in de trein utrecht De NS vervangt momenteel de fotoplaten van land schappen, steden en kunst in een groot aantal treinen door een fotoserie van Rommert Boonstra. Hij maakte foto's rond de the ma's reizen en het 'typisch Nederlands landschap'. In het Ne derlands Spoorwegmuseum in Utrecht is t/m 31 mei ook werk van Boonstra te bezichtigen. Deze tentoonstelling heet 'Foto kunst in de trein'. Galerie Fotomania in Rotterdam toont t/m 2 mei ander recent werk van Rommert Boonstra. Rommert Boonstra met één van zijn werken. foto qpd Amsterdamse zangeres speelt hoofdrol in musical 'Elisabeth Is er nog leven voor Sissi na Romy Schneider? Die vraag moet ook zangeres Pia Douwes zich hebben gesteld toen I zij door operaregisseur Harry Kupfer werd uitverkoren in I Wenen de hoofdrol te spelen in de musical 'Elisabeth'. I Nu, een jaar later, weet de 28-jarige Amsterdamse, die in I Londen en Wenen dans en zang studeerde, dat ze die I vraag bevestigend kan beantwoorden. Zes maanden sue- I ces in het Theater an der Wien hebben haar voldoende I zelfvertrouwen gegeven. „Ik denk wel dat ze in volgende I Elisabeth-produkties iemand zoeken die op mij lijkt." CHEF* ANNEMIEK RUYGROK.071-161423.PLV.-CHEF»,ANRIJSOAM,071-161415 Pia Douwes: „Ik moet in tweëenhalf uur veertig jaar van een leven spelen." wenen«jos frusch Ze houdt het op ongeveer het zestigste interview sinds de pre mière in september vorig jaar. „Maar nog altijd even leuk om te doen, hoor", zegt ze haastig. Pia Douwes zit er in de arties tenfoyer, anderhalf uur voor de zoveelste uitvoering van 'Elisa beth', ontspannen bij. Ze maakt grapjes met Nederlandse vrien den die haar zijn komen opzoe ken, schakelt probleemloos over op Wiener-Deutsch als collega acteurs haar aanspreken en be antwoordt tussendoor de vra gen. Interviews op tv en met Oostenrijkse, Duitse en natuur lijk ook Nederlandse kranten hebben haar een stuk zelfverze kerder gemaakt. „Het was heel eng in het begin. Ik had er abso luut geen ervaring mee. Maar je moet wel als de publiciteitsmo- len eenmaal op volle toeren draait." Een droom werd werkelijk heid voor Pia Douwes (28) toen Kupfer haar ongeveer een jaar geleden uit ongeveer vijfhon derd kandidaten uitverkoos voor de hoofdrol in 'Elisabeth'. Ze had in Wenen en Amster dam Cats' gedaan, Maria ge speeld in 'West Side Story' bij het Ballet van Vlaanderen en geschitterd als Fantine in 'Les Misérables'. Mooie rollen, dat wel, maar niet te vergelijken met 'Elisabeth'. Als zangeres zonder Wiener Blut in de ade ren wek je immers niet zo maar eventjes het nationaal symbool tot leven op de planken. „Een ongekend zware belas ting", weet ze nu, na zes maan den van zeven voorstellingen per week. „Iedereen kent Sissi van de film als een beminnelij ke, ietwat naïeve jonge vrouw. Nu wordt het publiek gecon fronteerd met een verbitterde keizerin die haar leven lang met doodsverlangens rondliep. Spontane meid De fysieke aspecten van haar rol wegen zwaar. Ze moet zich liefst zestien keer verkleden, veel rennen, steeds opnieuw schminken: bepaald niet bevor derlijk voor de concentratie. „Vergeet niet dat ik in tweeën eenhalf uur veertig jaar van een leven speel. Ik moet niet alleen mijn lichaamstaal veranderen, maar ook mijn stem." Onvoorstelbaar dat zo'n vro lijke, spontane jonge meid een inzichzelf gekeerde vrouw kan spelen. „Schmink doet wonde ren, maar ook zangtechniek helpt je daarbij. Bovendien wordt het tempo van de musi cal langzamer. In het begin zing ik veel snelle, vrolijke nummers. In het tweede gedeelte gaat het allemaal wat rustiger, worden de teksten treuriger en verbit terder." De zangeres geeft toe dat ze heel langzaam in haar rol is ge groeid. De slechte kritieken van de première in vooral de Oos tenrijkse kranten kan ze wel enigszins begrijpen. „In de re- petitietijd bereid je je alleen maar voor op de première. Dan moet de voorstelling er staan. Daarna ga je in alle rust die boog uitwerken, spanning in je rol brengen, uitdiepen, nuance ren. De manier waarop ik de rol nu speel is niet meer te vergelij ken met de première." Doodsverlangen De musical Elisabeth is dus geen honingzoete story zoals de Romy Schneider-film, maar de ware levensgeschiedenis van een keizerin, die zich een groot deel van haar leven van de we reld afsloot en wegzonk in ge dichten waarin haar doodsver langen in elke strofe weerklinkt. Deze irrationele verhouding van Sissi met de dood staat centraal in de musical: het verhaal wordt verteld door haar moordenaar en haar belangrijkste tegenspe ler is de personificatie van de dood. Is het wel mogelijk je als jon ge, levenslustige Amsterdamse in te leven in de gevoels- en ge- dachtenwereld van een depres sieve Oostenrijkse keizerin? „Ik herken veel van haar in mezelf. Haar negatieve gedachten, haar onzekerheid, haar wanhoop omdat ze niet geaccepteerd werd. Dat zijn zaken waarmee ik in mijn leven ook te maken heb gehad. En nog steeds heb. Alleen had Elisabeth geen door zettingsvermogen, geen disci pline om er iets van te maken. Dat kan ik absoluut niet begrij pen." Jarig LVP wil met betaalde krachten muziekhuis runnen: LEIDEN «LETTY STAM Het gaat goed met de Leidse Vereniging van Popmuzikanten (LVP). Zo goed zelfs, dat het succes de club van belangenbe hartigers boven het hoofd dreigt te groeien. De nu twaalfeneen- half jaar bestaande LVP heeft plannen om ook de beneden verdieping varuhet huidige on derkomen aan de Middelsteg racht in gebruik te nemen. Daarmee krijgt het collectief een dubbel zo grote ruimte. En om die draaiende te houden, is ook een dubbel zo grote organi satie nodig. Nog liever, als een soort verjaarscadeau, ziet het collectief de gelederen versterkt met betaalde krachten. Terug in de geschiedenis. Het is 1980 en het popklimaat in Leiden is belabberd. Uit pure frustratie steekt een aantal mensen de hoofden bij elkaar en niet veel later is de LVP een feit. Twaalfeneenhalf jaar later beschikt het collectief over een pand aan de Middelstegracht. Muzikanten kunnen er oefenen, opnemen, les krijgen en optre den. Het eigen boekingsbureau, Gigz, brengt de bands aan de man. Een kwartaalblad en een gouden gids met adressen hou den de belangstellenden op de hoogte van het wel en wee in de popmuziek in de Leidse regio. Van een club welwillende muziekminnaars groeide de LVP in twaalfeneenhalf jaar tijd uit tot gerespecteerd gespreks partner. Dat klopt, vertelt be- stuursadviseur Arthur Schou ten. „Dat ging niet zo maar. Daar ging wel een aantal jaren lobbyen aan vooraf. We zijn nu geaccepteerd als erkende ver eniging. De gemeente neemt ons, en dus ook popmuziek, se rieus. We krijgen een beschei den subsidie net zoals bij voor beeld een fanfarekorps of een zangkoor. De gemeente is ook onze huisbaas. En dat gaat alle maal heel goed." In de zeer nabije toekomst wil de LVP ook de benedenverdie ping aan de Middelstegracht in gebruik nemen. „We willen daar zeven geïsoleerde kabines bou wen. De ontmoetingsruimte die nu nog boven is, moet naar be neden. Dan kan het podium op de eerste etage worden ver groot. En de bar op dezelfde verdieping kunnen we zo wat ergonomischer inrichten. Vol gens het snelste scenario kun nen we pakweg in november beginnen met de verbouwing en dan zijn we rond maart 1994 klaar." „Het probleem is dat het fi nanciële plaatje nog niet rond Gemengde LVP-cd LEIDEN «ANNET DE JONG Rubberen Robbie even buiten beschouwing gelaten, bestaat er niet zoiets als de Leidse sound. 'De Koperen Ploert, een cd die de Leidse Vereniging van Popmuzikanten uitgeeft ter gelegenheid van haar 12,5-jarige bestaan, rechtvaardigt deze stelling. De luisteraar wordt 68 minuten heen en weer geslingerd tussen de meest uiteenlopen de muziekstijlen. Van de vijftig bands die momenteel gebruik ma ken van de oefenruimten van het LVP vond een onafhankelijke jury er zestien 'rijp voor de studio'. De uitverkorenen bivakkeerden een maand in de studio aan de Middelstegracht. Helaas zijn er niet alleen grote verschillen in de genres, maar even zo grote verschillen in kwaliteit. 'De Koperen Ploert' had kor ter maar indrukwekkender geweest zonder de bijdragen van Essen ce of Ardvark, Inner Sanctum, Acoustic Riders en Big Al's Blues M- Bassadors. De country en blues van de twee laatste halen het tem po volledig uit de plaat. De rocksongs van The Lovecramps, Wons II menny en in iets mindere mate Everyday's Shampoo sprin gen eruit. Een opvallende bijdrage wordt geleverd door The Minia ture Horses met hun pakkende on-Hollandse sound. De viermans formatie 10 Feet Rock legde 'Crazy Life' in één keer vast. Verras send genoeg bereikt het kwartet daarmee een betere geluidskwali teit dan het gros van de andere groepen. Rekening houdend met de geringe opnametijd, de beperkte fi nanciële middelen en het feit dat het merendeel van de bands op cd debuteert, mag 'De Koperen Ploert' gerust als een aanwinst wor den beschouwd. is. Er zijn geen fondsen aanwe zig binnen de eigen organisatie. De onderhandelingen met de gemeente over de prijskaartjes zijn inmiddels geopend. Het zou leuk zijn als de gemeente raad ons een verbouwingskre diet geeft en dat later doorbere kent in de huur. Maar mis schien is het wel voordeliger als we zelf de kapitaalmarkt op- 'gaan. De bank van de Vereni ging van Nederlandse Gemeen ten berekent geloof ik negen procent rente terwijl de gewone bankrente zo'n twee procent la ger ligt." „Een ander probleem is dat de uitbreiding van de ruimte ei genlijk niet mogelijk is zonder betaalde krachten. Een groter gebouw vereist een grotere or ganisatie. Nu draait alles op vrijwilligers en actieve bestuurs leden. Dat is een harde kem van een mens of twintig. Niemand wordt daarvoor betaald. Puur om de organisatie te kunnen voortzetten zijn we toe aan een betaalde kracht." „We willen een beetje op de zelfde manier worden behan deld als het LVC. Daar zitten drie full time-krachten. Daar kan dat wel. Een betaalde kracht zou een opwaardering betekenen voor de LVP. Wet houder Hennie Koek (PvdA/cul tuur) staat er sympathiek tegen over maar heeft nog niets toe gezegd. Die betaalde krachten zijn echt geen luxe. We verdie- het, i het 2 r te z gen. LVP viert morgen vanaf 21.00 uur feest in LVC met op tredens van bands en de pre sentatie van de jubileum-cd. Robert Plant op Parkpop DEN HAAG CPD Parkpop, Europa's grootste (gratis) muziekfestival, heeft het program ma voor de dertiende editie rond. Meest bekende namen voor zondag 27 juni zijn Robert Plant (voorheen Led Zeppelin), Fish (ex-Marillion) en Inner Circle. Verder treden in het Haagse Zuiderpark op Thunder, Soul Sister, Galliano, Jesus Jones. Beatcream, The Wonder Stuff, The Shamen, Gotcha! en Samuel Eddy lan Akkerman. De organiserende Stichting Toerisme Den Haag ver wacht wederom zo'n 400.000 be zoekers. Clichématig vrouwenleed moet worden gezocht achter de Warholdiaanse portretten van Bogman. foto BEELDENDE KUNST i search of joyful beauty", tot 3/5, do. t/m za 14-18 uur, zo. 14-17 uur. in Stel ling. Burgsteeg 14,2312 JS Leiden Bovenstaande kop lijkt wegge lopen uit een roddelblad, maar is de titel van één van Jacque line Lammes (1964) schilderijen in Stelling. Tulpen, molens, boerinnetjes en prullaria die als typisch Hollands zijn te om schrijven, vullen haar doeken. Vaak ter omlijsting van Hol lands eerste familie, waarvan de oudste zoon, Leids student en troonpretendent, overwegend het lijdend voorwerp is van Lammes absurdistische pen seel, waarmee heilige huisjes worden afgebroken, kitsch kunst wordt en andersom. Als het lam der Nederlanden heeft zij Alexander aan drie wie ken van een molen genageld. Als op alle werken is hij keurig in het pak. Aan weerszijden van hem, in een vrolijk bollenveld, knielen zijn devote ouders. Zij zijn de enige somberen. Hun zoon draagt zijn kruis, pardon: in dit geval zijn molen, met een opgewekte lach. Hij lijkt op de hoofdfiguur uit Monty Pythons 'Life of Brian' waarin Brians le ven, dat vrolijk zingend aan het kruis wordt beëindigd, parallel aan dat van Christus loopt. Een prins geofferd voor de Nederlandse kroon. En daar is liefst een huwelijk bij nodig. De roddelpers staat er bol van en moet een belangrijke inspiratie bron voor Lamme zijn geweest. Tot olifanten opgeblazen mug gen heeft zij nog eens verder uitvergroot. En dat levert prach tige humoristische beelden op. Met een knipoog-naar Alexan der, die overigens nog niet is wezen kijken. Eveneens met een dubbele bodem is het realisme van Lam mes mede-exposanten Anne Kittelmann (1966) en Ciska Bogman (1958). Maar serieuzer van toon en in een andere stijl. Geen harde kleuren voor Kit telmann, maar wollige warme voor pathetische portretten. Meestal van vrouwen. Geba seerd op oude motieven. Som mige voorstellingen laten wreedheden zien. Hoewel ze niet direct opvallen. Het warme bad van de sfeervolle schilde ringen werkt misleidend. Daar door lijken twee volvette jonge tjes engelachtige wezentjes. Pas in tweede instantie zie je dat ze op het punt staan een weerloze gans te slachten. Clichématig vrouwenleed moet worden gezocht achter de Warholdiaanse portretten van Bogman. Onder meer weerge geven in een 9-luik van filmster ren, andere schoonheden en een huissloof met kinderen. De boodschap luidt, vrij vertaald, dat een knap uiterlijk niet leidt tot zelfacceptatie of maatschap pelijk aanzien. Net zomin als het fulltime moederschap. Bogmans weinig positieve beeld van de positie van de vrouW wordt nog eens onder streept door een zelfportret. Zij exposeert fragmenten van zich zelf in een gezamenlijk kabinet van 40 miniaturen. Als hoerig lustobject. De twee anderen hebben eveneens zelfportrettten ge maakt. Kittelmann toont zich zelf op een trap voor een ruïne. En Lamme lijkt een soort Heidi. Gezellig dijenkletsend in de al pen als gezellin van Alexander. RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Evengoed Nog een Hele Zit van Wim T Schippers door leerlingen van het Rijn lands Lyceum Oegstgeest. Regie Arjen i Mulder, Anouk de Barber Spiekerman, Schnitzler, Ferdinand Bonne kamp. Produktieleiding: Melanie de Bruin. Première gezien 15/4 Rijnlands Lyceum Oegstgeest aldaar nog te zien 19/4 Bos. Spel o.a Merijn f Jong, Eelco Meerdink, B Madeleine Schnitzler. I Durf, heel veel durf. Dat is wat een amateurgezelschap nodig heeft als het besluit een stuk van Wim T. Schippers op te voeren. In de stukken van deze eigenzinnige kunstenaar, die we kennen van de VPRO-serie 'We zijn weer thuis', ontbreekt een plot en de personages hebben geen diepgang. Van enig hou vast voor de regisseurs en ac teurs is geen sprake. Een groep je leerlingen van het Rijnlands Lyceum durfde, zonder enige begeleiding van een leraar, de uitdaging aan. 'Even Goed Nog een Hele Zit' speelt zich af in een trein. Het décor is tot in het detail erg rea listisch: er staan echte treinstoe- len, er zijn raampjes gemaakt en er hangen zelfs kunstwerkjes aan de muur. In deze coupé zit ten een stel mensen met elkaar te ruziën. Van omgangsvormen hebben ze nog nooit gehoord. Ze pikken eikaars plaats in, ro ken waar het verboden is en be drijven de liefde met elkaar en met zichzelf temidden van de overige reizigers. En zoals we dat van Schippers gewend zijn, blijft geen enkel onderwerp on besproken. Van de oorlog tot een wasbak; van kunst tot sex: banale opmerkingen worden op een lijn gesteld met filosofische denkbeelden. De eerste minuten slagen de acteurs er niet in te boeien. Het spel is bijzonder traag, timing ontbreekt, en sommige delen zijn onverstaanbaar. Het zullen misschien de zenuwen zijn ge weest, want op het moment dat een deftige dame, gespeeld door Madeleine Schnitzler, bin nenkomt, krijgen we iets van het typische Schippers-toontje te horen. Zij trekt met haar overtuigende spel de anderen omhoog, waardoor het samen spel opeens wel spits wordt. Ook de student Hans Ballen, ge speeld door Eelco Meerdink, geeft het stuk de vaart die het nodig heeft. En al ontbreekt in de voor stelling de chaos en de slapstick waar een stuk van Schippers om vraagt, toch is het erg knap van de spelers dat zij een zaal vol premièrepubliek kunnen boei en met een verhaal dat eigenlijk nergens overgaat. ARNHEM CPD Minister d'Ancona van WVC blijft bij haar besluit om de bei de orkesten in Oost-Nederland (HGO en Forum Filharmonisch) op te heffen en een nieuw or kest van negentig musici in Am- hem te vestigen. Het compromisvoorstel van de provincies Gelderland en Overijssel, het handhaven van twee orkesten in één organisa tie, is volgens de minister te duur. Over dat plan moest d'Ancona van de vaste kamer commissie voor cultuur met beide provincies eaan praten, maar die gesprekken hebben volgens haar 'niets opgeleverd'. De minister heeft haar stand punt gistermiddag aan de Tweede Kamer meegedeeld. Het woord is nu aan de kamer facties, die naar verwachting in mei over het definitieve voorstel van d'Ancona zal vergaderen. Directeur Hans Hierck van Het Gelders Orkest 'betreurt' de sterk dalende werkgelegenheid als gevolg van het plan, maar zegt niet van plan te zijn op de nieuwe ontwikkelingen te rea geren: „Dat hebben we in fe bruari al gedaan toen dit voor stel voor het eerst op tafel kwam. In alles wat er daarna is gebeurd zijn wij in feite geen partij geweest. Wc laten het nu over aan de kamer en eventueel de provincies". Volgens D'Ancona komt ze bij uitvoering van het provinciale compromis met een tekort van 1.3 miljoen gulden per |.ui te zitten. Tevens ontstaat er vol gens de bewindsvrouw dan een „overaanbod" aan symfbnlM Hl concerten. „Bovendien is er geen extra financiële ruimte meer voor de Nationale Reis opera, en daar im da opl i ftli in het oosten toch voor een d*tl om begonnen aldus de miniNJ ter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 23