Cultuur Kunst Reddingsplan nodig om K O te redden «L,™ 'Kunstenaars kunnen in Leiden geen kant op' Prijs voor Anna Enquist Hemmerechts in Leiden Annie M.G. Schmidt centraal op Europese Theater Voorleesdag Rondleiding Koptische kunst in Pieterskerk DONDERDAG 15 APRIL 1993 7 CHEF» ANNEMIEKRUYGROK, 071-161423, PLV-CHEF .JAN RIJSDAM. 071-161415 BOEKEN 9 Jarenlang zat het Chi na van Mao potdicht voor Westerlingen. Schrijf ster Jung Chang vertelt in haar Wilde Zwanen wat er achter het Bamboe Gordijn gebeurde FILM /i ft Zes regisseurs ver- I V/ filmden het en An drew Lloyd Webber maak te er een musical van. De X draait deze week de oudste versie van Het spook van de opera K&O zet mes in concertserie Extra subsidie biedt tijdelijk soelaas Vogelaar zijn bewondering uit. Of beter, Leidse beeldende kunstenaars komen in een vicieuze cirkel te recht. Bij de toewijzing van ate liers wordt namelijk de kwaliteit van hun werk doorslaggevend. „En kwaliteit leveren is moeilijk als je op je keukentafel bent aangewezen", aldus Willem Vermaase, bestuurslid van de Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars (BBK), gis teravond in de raadscommissie onderwijs, cultuur en emanci patie. Zijn betoog werd door de kunstenaars met een applaus beloond maar raadsleden van WD, SP, CDA en PvdA stemden in met de plannen om het do cumentatiebestand van de Cul turele Raad in Zuid-Holland te gebruiken bij de toewijzing van atelierruimte en de toekenning van presentatiesubsidies. Groen Links en D66 komen na nader intern beraad met een stand punt. Leiden heeft zelf ook adres senlijsten van beeldende kun stenaars. Die lijsten werden tot dusverre gebruikt bij de toewij zing van atelierruimte. De posi tie op die lijsten wordt niet be paald door de kwaliteit van het werk daarover kan de ge meente immers niet oordelen maar door de volgorde van aanmelding. Aan dit systeem komt een einde nu wethouder H. Koek (PvdA) gebruik wil ma ken van het documentatiebe stand van de Culturele Raad. Voor de kwaliteitsbeoordeling is een speciale commissie inge steld waarin de negen Zuidhol landse middelgrote gemeenten zijn vertegenwoordigd. Deze commissie maakt uit welke kunstenaars in het bestand wor den opgenomen. De beeldende kunstenaars hebben niets tegen zo n bestand. Ze willen zelf ook dat er kunstbeleid wordt ge voerd voor professionele kun stenaars en niet voor 'goedwil lende amateurs en opportunis ten', aldus Vermaase. Waar ze wel tegen protesteren is dat de Culturele Raad de nadruk op kwaliteit legt en andere aspec ten van beroepsmatigheid bui ten beschouwing laat. Volgens wethouder Koek laat Leiden zich in het vervolg niet alles gelegen liggen aan het do cumentatiebestand van de Cul turele Raad. Leiden, zei ze, blijft zelfstandig z'n gelden voor de beeldende kunst besteden „De plaatselijke geldstromen blijven intact." Ook op gemeentelijke aan koopbeleid is de lijst van de Culturele Raad niet van invloed. Verder krijgen Leidse beeldende kunstenaars ook volop gelegen heid om zich in het toekomstige centrum voor de beeldende kunst te manifesteren, of ze de kwaliteitstoets van de Culturele Raad nu wel of niet hebben doorstaan. De wethouder voorspelde dat er in Leiden altijd een tekort aan atelierruimte zal bestaan. „Met die 40.000 gulden voor atelierbeleid op de begroting, begin ik niet veel. Daar komt nog eens bij dat deze beroeps groep commerciële huurprijzen niet kan opbrengen." D66-raadslid E. Snelders vindt Koeks voorspelling 'pre matuur'. „Het kan best dat we toch gaan toestaan dat kunste naars in hun ateliers pa wa nen." Wethouder Koek: „Die theoretische mogelijkheid be staat, ja." Ze ging niet in op het voorstel van de kunstenaarsgroep die de voormalige technische school aan de Haagweg heeft gekraakt en daar een kunstcentrum is begonnen. De krakende kunste naars willen dat Koek genoem de veertig mille aan hen geeft. ..Als aeun voor onze opzet, doelstelling, exploitatie van het pand." K&O zet het mes in haar populaire concertprogramma. De Leid se volksuniversiteit moet, om uit de financiële problemen te ge raken, volgend seizoen ruim 40.000 gulden bezuinigen. Het te rugbrengen van het aantal concerten in de Meesterserie, van 9 naar 5 (3 keer Residentie Orkest en 2 keer een ander orkest), le vert een geschatte besparing op van 29.000 gulden. Verdere besparingen denkt K&O te kunnen realiseren op de orgelconcerten (van 6 naar 3), de kamermuziek op vrijdagavond (van 6 naar 3), de divertissementsserie (van 6 naar 3) en de voca listenserie (van 4 naar 3). De internationale pianoserie wordt niet alleen teruggebracht van 7 naar 4 concerten, maar ook ver plaatst van de Stadsgehoorzaal naar de K&O-kapelzaal (bespa ring: 6600 gulden). Ook de serie oude muziek in De Lakenhal wordt verplaatst naar de K&O-kapelzaal. Het verdere concert programma blijft ongewijzigd. K&O denkt het tekort volgend seizoen terug te kunnen bren gen met 60 a 70.000 gulden. Het verplaatsen van concerten van de Stadsgehoorzaal naar de K&O-kapelzaal strookt overigens niet met het plan van de gemeente om de muziekprogramme- ring van de Stadsgehoorzaal in de komende jaren te vergroten. Ook Gouden Kalf voor tv-drama Het bestuur van de Nederland se Filmdagen in Utrecht heeft een 'Gouden Kalf ingesteld voor televisiedrama. Daarvoor komen in aanmerking op film gemaakte series en televisie films, die niet in de eerste plaats bestemd zijn voor vertoning in bioscoop of filmtheater. De 13de editie van de NFD vindt van 22 september tot en met 1 oktober in Utrecht plaats. Het nieuwe Gouden Kalf wordt ingesteld na de proble men van vorig jaar bij de ver scherping van het reglement van de Nederlandse Filmdagen. Dat hield in dat speelfilms die eerst op televisie waren ver toond, niet in aanmerking meer kwamen voor een Gouden Kalf in één van de categorieën. Zo werd Frans Weisz' film 'Op Af betaling' buiten de competitie gehouden. Die was eerder op televisie dan in de bioscopen vertoond. Weisz trok daarop zijn film terug voor vertoning op het festival. LEIDEN» De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, gevestigd te Lei den, heeft de Van der Hoogtprijs 1993 toegekend aan Anna Enquist voor haar bundel 'Jachtscènes'. De bundel verscheen vorig jaar. Volgens de jury onder leiding van Anton Korteweg, directeur van het Letterkundig Museum, is de poëzie van Enquist „buitenge woon direct, kras en soms ook krassend". De Van der Hoogt-prijs is een aanmoedigingsprijs en bedraagt 5.000 gulden. De prijs werd eerder toegekend aan onder anderen Jan Brokken, Margriet de Moor en Marie Kessels. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag, met het oog op het komend museumweekeinde, spreekt Lakenhal conservator Christiaan De volksuniversiteit K O is gered met de eenmalige ex tra 50.000 gulden subsidie maar daarmee is de kous niet af. Wethouder H. Koek (PvdA/cultuur) moet samen met de instelling een 'reddingsplan' maken om een nieuwe dreiging van bankroet te voorkomen. In de raadscommissie onder wijs, cultuur en emancipatie stemden alle fracties gister avond in met de extra subsidie. De wethouder en de andere raadsleden zijn het er over eens dat de stad niet zonder K&O kan. Ze dichten de instelling een spilfunctie toe bij de pro grammering van de Stadsge hoorzaal, die moet uitgroeien tot hét muziekcentrum van Lei den. WD-fractievoorzitter A. Geertsema was het minst te spreken over het beleid van de wethouder. Hij verweet haar dat ze de gemeenteraad veel te laat over de problemen bij K O heeft ingelicht. In Geertsema's optiek haalt Koek de reddings subsidie voor K O uit 'de hoge hoed'. „Dit is ad-hocbeleid." Koek weerlegde die kritiek. Ze is al sinds het najaar van 1992 in gesprek met de volksuniversiteit over de geldproblemen. „Alle fracties hebben mij voordien al laten weten dat ze bezorgd wa ren over K O en ik heb nooit een geheim gemaakt van de ernst van de situatie." De problemen bij K O zijn veroorzaakt door een bezuini gingsoperatie die al jaren gele den is ingezet. De instelling kreeg zes ton per jaar en moet het tegenwoordig met twee ton minder doen. In combinatie met eigen be zuinigingen moet de eenmalige halve ton extra subsidie voorlo pig soelaas bieden. K&O -di recteur T. Weber rapporteerde gisteravond zowel meevallers als nieuwe tegenvallers. Het jaarprogramma van zijn instelling heeft 20.000 gulden aan advertentie-inkomsten op geleverd. Daar komen de adver tentie-inkomsten van de gidsen van K&O nog eens bij. Een nieuwe tegenvaller is echter dat het rijk verplicht btw te rekenen op 'creativiteitscur- sussen'. Zelf wilde Weber cur sisten ook al meer laten betalen. De tarieven mogen echter niet de pan uit rijzen, stelt hij. Afne mende aantallen cursisten en bezoekers is wel het laatste wat hij kan gebruiken. Ook moeten er extra kosten worden gemaakt voor een con cierge. K&O had er een maar die moet naar het prentenkabi net. De directeur kon dan ook niet garanderen dat K O op de langere termijn zonder extra steun kan rondkomen. „Des noods bevriezen we de salaris sen van het personeel." Kristien Hemmerechts praat over schrijven bij de stichting Burcht foto ludo geysels De Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts is donderdag 22 april te gast bij de Kunstkring Burcht in Leiden. Hemmerechts is een van de zes genomineer den voor de AKO Literatuur Prijs 1993. Het genomineerde boek 'Kerst en andere liefdes verhalen' is een verhalenbun del. Hemmerechts schrijft over menselijke relaties, meestal vanuit het standpunt van een vrouwelijke hoofdpersoon. Heel direct komen daarbij seksuali teit en lichamelijkheid aan bod. In sociëteit De Burcht, aan de Burgsteeg 14, praat Kristien Hemmerechts over schrijven van fictie als vak en als erotiek. Het programma begint om 20.15 uur. Toegangskaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij de boekhandels Kooyker, De Kier en Zandvliet. verwondering. „Ik vind ze eigenlijk lelijk. Toch heb ik wat met die kaketoes." Honderden acteurs en actrices in heel Europa zullen op 10 ok tober het verhaal 'Vreemde juf frouw Bok' uit de bundel 'Hek sen en zo' van Annie M.G. Schmidt voorlezen. Op die dag wordt de eerste Europese Thea ter Voorleesdag gehouden. Be doeling is het lezen in Europa te bevorderen. In Nederland kun nen belangstellenden in ruim tachtig theaters luisteren naar het door Annie M.G. Schmidt uitgekozen verhaal, onder meer in de Leidse Schouwburg. „Het wordt een echte familie voorstelling", volgens project leider Frits Ferres van de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag. „Doordat de verhalen in een theaterruimte door acteurs en actrices worden voorgelezen, creëren we een soort magie. We kiezen er bewust voor om het verhaal niet in een donker hoekje van een bibliotheek te laten voorlezen." De Europese voorleesdag is een Nederlands initiatief. Vanaf volgend jaar zal de dag jaarlijks door een ander land worden ge organiseerd. Een verhaal uit de (jeugd)literatuur van het orga niserende land staat dan cen traal. Alle lidstaten van de Eu ropese Gemeenschap èn Zwit serland, Zweden en Finland doen mee. 'Heksen en zo' is voor deze gelegenheid door Poetry International vertaald in twintig Europese talen. „Het is de bedoeling dat de gekozen verhalen zijn geschre ven door schrijvers van een be paald kaliber, zoals Annie M. G. Schmidt. Zij is een grootheid, waarmee in ons land drie gene raties zijn opgegroeid", vertelt Ferres. Op zondag 18 april is er een rondleiding langs de werken die op de tentoonstelling Koptische en Ethiopische kunst in de Pieterskerk in Leiden hangen. De Ethiopi sche priester Berhanu Bise- rat, de koptisch-orthodoxe priester Abraham en de kop tische diaken en kunstenaar Joachim Persoon geven bij elk stuk tekst en uitleg. His torie, achtergronden, kleur gebruik en verschillen tussen de Koptische en Ethiopische kunst komen daarbij aan de orde. „We kregen veel vragen van het publiek over de ten toonstelling", vertelt Kees Hulsman. Hij is verbonden aan de stichting Eirene, de organisator van de expositie. „Vandaar dat we op die rondleiding zijn gekomen. Bovendien leek het ons leuk om in het museumweekein de hiermee te komen." De priesters spreken Engels maar er zijn genoeg tolken bij de hand om de uitleg te vertalen. De rondleiding be gint om 14.00 uur. Startpunt is de informatiebalie in de Pieterskerk. Die twee papegaaien zijn heel bizar. Of l'ever- kaketoes. Anders krijg ik ruzie met de biologen. Ik heb ze een keer gekregen van een oom. Hij was kunsthistoricus. Deze oom heeft mij, als enige in de familie, altijd zeer aangeraden mij met kunst bezig te houden. Die oom is inmiddels overleden. Maar de kaketoes roepen nog steeds dat kunst de hoogste waarde is in het leven. Ik houd helemaal niet van bibelots of losse beeldjes. Toch heb ik wat met die kaketoes. Dat hoort nog onder het hoofdstuk 'oom'. Als kind kwam ik daar al vaak om kunstboeken in te zien. Zijn hele werkkamer stond er vol mee. En Op één van die kasten stonden die twee kaketoes. Terwijl ik las, keken zij toe en gaven al dan niet hun goedkeuring. De kast waarop ze staan, stond ook bij mijn oom in zijn werkkamer. Ik vind ze eigenlijk lelijk. Kitscherig. Je kunt er niets mee. Die kaketoes hebben geen nut. Ik houd zelf van strakke vormen. Neem bij voorbeeld die kast. Die heeft wel ornamenten maar die zijn toch volgens een bepaalde architectuur aangebracht. In die twee vogels zit geen architectuur. Omdat ik ze eigenlijk lelijk Vind, staan ze ook op mijn werkkamer in de Lakenhal en niet thuis. Bovendien horen ze bij die kast n mijn oom die ook hier staat, t aardige is dat één van de twee ouder is. Die stamt uit 1760. Hij heeft ook een bijenkorfje als merk. De ander is 19de eeuws en van Weense makelij. In het plaatsje Meissen is het porselein uitgevonden. Althans, ze ontdekten daar dat ze het net als in China konden namaken uit een soort slibachtige aarde. August de Sterke, een 18de eeuwse koning uit Saksen, heeft geld in de porseleinfabriek in Meissen gestoken. In het begin werden alleen voorwerpen voor hem gemaakt. Die man had een orangerie vol met porseleinen beelden van apen, leeuwen, vogels en noem maar op. Een soort porseleinen zoo. Heel curieus. Maar de 18de eeuw was ook een curieuze eeuw. Het zit zo in elkaar dat mensen net een beetje gevoel voor de natuur en exotische voorwerpen kregen. Dus werden dit soort beeldjes, dit soort bizarrerie gemaakt. De voorwerpen werden in series van honderden gemaakt. Toch zijn die kaketoes technisch gezien een hoogstandje. Iedere kleur heeft zijn eigen baktijd. En er zitten nogal wat verschillende kleuren in. Dus met elke nieuwe kleur moest men het beeld weer opnieuw bakken. De kaketoes zijn naar een model geboetseerd. Ze zijn vrij groot en van binnen helemaal hol. Ik weet niet of het is gemaakt door een kunstenaar. In die tijd maakte men nog geen verschil tussen een ambachtsman en een kunstenaar. De hoven van toen hadden wel vajeer een papegaai op een stokje. Dat zie je ook terug op veel schilderijen uit die tijd. riet was een grapje. Ook namen de mensen zo'n dier wel uit verveling. Dan hadden ze iets om tegen te praten. De porseleinen papegaaien en kaketoes stonden op tafeltjes en kasten. Voor de sier. Dat kun je ook aan deze twee zien. Ze zijn spiegelbeeldig gemaakt zodat je ze bovenop een kast van elkaar af kon draaien. Het liefst geef ik die kaketoes aan een neef die ook iets met kunsthistorie gaat doen. Ik denk niet dat dat lukt. Ik heb één neef en die gaat r Delft. Voor boeken altijd eerst naar De Slegte. Breestraat 73. Leiden. Tel. 071-122007

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 7