Volop vrouwenleed in cartoons Het beest in Bruce is getemd De Pijnbank: erg bitter Cultuur Kunst Fuchs' eerste buitenbeentje in Stedelijk Manifestatie 'Beelden in Nederland' Een reis door de verbeelding Pulitzerprijzen uitgereikt Imperium Korte Stukken Festival leiden Op 4 juni wordt er weer het Imperium Korte Stukken Festival gehouden. Dit festival is in het leven geroepen om een ieder de mogelijkheid te bieden zijn of haar podiumkunsten ten toon te spreiden. Het gaat om podiumkunsten in de ruimste zin van het woord: toneel, cabaret, zang, dans, poëzie, enz. Voor waarde is dat een optreden niet langer duurt dan 20 minuten. Belangstellenden kunnen zich nog tot 30 april opgeven voor het festival bij Microtheater Imperium, t.a.v. IKS, Postbus 208,2300 AE Leiden. Middeleeuwse boeken in Utrecht utrecht» Museum Het Catharijneconvent in Utrecht exposeert tot en met 13 juni ongeveer 150, meestal geïllustreerde, hand schriften en fragmenten van middeleeuwse boeken uit eigen be zit. De tenstoonstelling biedt een selectie van de oudste en meest bijzondere handschriften en gedrukte boeken van de ne gende eeuw tot omstreeks 1540. Niet alleen worden in het mu seum drie van de oudste en meest bijzondere boeken van de Nederlanden bewaard (de handschriften van Lebuïnus, Ansfri- dus en Bemulphus), ook bevindt zich in de bibliotheek een aan tal niet eerder getoonde meesterwerkjes, zoals een psalmen commentaar, een minuscuul en zeer kwetsbaar boekje met in het Nederlands vertaalde Mariagebeden op rijm, en een getij denboekje met randversiering uit de omgeving van de beroem de Meester van Katharina van Kleef. CHEF ANNEMlEK RUYGROK. C Frustratie en boosheid over hardnekkige onwil van de man om te veranderen Op een cartoon van José Vonk komt een vrouw na een drukke werkdag opgewekt thuis en roept een groet naar manlief Kees. In alle kamers treft ze wel een enorme puinhoop aan, maar nergens Kees. Op zijn vieze ontbijt bord heeft de schat een briefje neergelegd met de mede deling: 'Ik hou van je.' Het zal hem niet helpen: het ge zicht van zijn vrouw staat inmiddels op zwaar onweer. Haar cartoon is een van de vermakelijke en herkenbare voorbeelden van vrouwenleed die Nederlandse car- toonistes op dit moment presenteren bij Stichting Ama zone. Herkenbaar vrouwenleed uit de categorie 'huishouden en gezin'. foto cpd WOENSDAG 14 APRIL 1993 theater recensie conny van der zande Voorstelling: De pijnbank, door Justus van Oei en Maarten Wansink Gezien: 13/4, schouwburg. Leiden. Zelden zal een voorstelling zo bij de tijd van het jaar gepast hebben als 'De Pijnbank'. Het hele stuk is één grote verwijzing naar de lijdensweg van Jezus. De eerste laag van het verhaal laat zich snel navertellen. Een jonge ambitieuze man komt bij een gedegradeerde bankem ployé een lening vragen die hij nodig heeft omdat hij in een groot stadion zijn vriend wil la ten martelen. Hij wil kaartjes verkopen, zodat de mensen kunnen komen kijken, en denkt dat daar goud aan mee te ver dienen valt. De mensen smul; den toch ook van het lijdensver haal van Christus? Het enige dat hij nodig heeft, is een startkapi taal. De bankemployé weigert, het is verboden bij de wet, dus er wordt niet in het openbaar gemarteld. De diepere laag ligt in de aan klacht die de man uit tegen de hele maatschappij, waarin mar telen best mag, als het maar niet openlijk gebeurt. Maarten Wansink speelt de bankem ployé op overtuigende wijze en het karakter van deze man maakt een ontwikkeling door waardoor je je afvraagt wat er toch met hem aan de hand is en hoe hij zo verbitterd- is gewor- beeldende kunst recensie ben waceaaaker Expositie: Dominique Chan, schilderijen en objekten. Te zien: tot 5/5, di. t/m vr. 10- 18 uur. za. 11-17 uur. Galerie 27, School straat 27, Wassenaar. Cruciaal in het werk van de in Bretagne geboren Dominique Chan (1950) is zijn ontdekking van China, het land van zijn va der. In drie studiereizen bestu deerde hij de Chinese taal en cultuur: het had grote invloed op zijn schilderijen, zijn grafiek, zijn doorgaans houten objekten en zijn keramisch werk. Vreug de en levenslust, spontaniteit en nauwelijks te bedwingen vrij heid zijn de kenmerken van de in de traditie van het abstrakt- expressionisme werkende kun stenaar, wiens werk sterk verha lend van karakter is. Met het noemen van het ab- strakt-expressionisme is in ze kere zin zijn techniek al aange- den. Vooral door zijn spel is het moeilijk de voorstelling alleen onder de noemer cabaret te la ten vallen. Ook het goed gecon strueerde verhaal is trouwens meer dan een aaneenschakeling van wat sketches. Het spel van Justus van Oei, die de cliënt speelt, is minder overtuigend. Van echte karak tervorming kun je bij hem niet spreken. Zijn sterke punt is de manier waarop hij vlijmscherp en venijnig zijn teksten uit spreekt. Op meesterlijke wijze daagt hij de bankemployé keer op keer uit stelling te nemen. Zo voorspelt hij dat de bankem ployé bij de terugkeer van Jezus op aarde ook een stadion zou afhuren om een deel van de kruisiging opnieuw uit te laten voeren. Zo zal hij winst kunnen slaan uit de sensatiehonger van het publiek. Maar bij deze 're make of Golgotha' kan van vol tooiing geen sprake zijn. Want Christus moet nog wel even gaan napraten bij Ursul de Geer. Hoewel de humor niet ge schuwd wordt, is de toon van de voorstelling vooral erg bitter. En de vette lach die Van Oei en Wansink scoorden toen ze nog samen met Van Muiswinkel 'Zak en As' vormden, laat op zich wachten. Maar voor een avondje nadenken over de seri euze zaken des levens ben je bij Wansink en Van Oei aan het goede adres. duid. Chan werkt intuïtief en snel, legt een doek op de grond, draait het af en toe, om er vanuit verschillende gezichts hoeken naar te kunnen kijken. Al werkende spitsen zijn vor men zich toe. Zo ontstaat een rivier die over het vlak zijn weg zoekt en op dieprode aarde breekt. Vaak accentueert Chan de rand van het doek als de ui terste grens van het imaginaire gebied. De veel reizende Chan herin nert zich het blauw van de lucht op een morgen in Sydney, een in het zonlicht roze schitterende golf met surfer, diffuse overgan gen in een landschap, of het uit zicht bij het beklimmen van de berg Katomba. Hij respecteert het wezen van de herinnering - vluchtig en snel - en gebruikt haar als impuls voor een nieu we reis, een reis op het doek door de gangen van de verbeel ding. Hij schrijft met zijn kwast in amsterdam franqoise ledeboer De Amsterdamse stichting heeft in de loop der jaren veel erva ring opgedaan met het inrich ten van exposities voor verhuur elders in het land. Ook de ten toonstelling '(Voor) beeldige vrouwen' valt in deze categorie: de vijf panelen zijn makkelijk te vervoeren en bovendien aan trekkelijk vorm gegeven. De onderwerpen die de car- toonistes tot inspiratie dienden liggen voor de hand: vrouwen en relaties, arbeid, seksualiteit, feminisme en huishouden/ge zin. Hun visie is een staalkaart van de verworvenheden en strubbelingen van de emanci patiestrijd. De tekeningen tonen zelfbewustzijn en trots over be reikte doelstellingen, maar ook frustratie en boosheid over de hardnekkige onwil van de man zijn om gedrag fundamenteel te veranderen. Vonk verschuilt zich in 'Opzij' achter het signatuur 'De Da mes' en springt eruit omdat ze in een originele stijl bekende fe ministische standpunten vooral met humor presenteert. Haar weergave van twee zakenvrou wen die een mannelijke, hoog gekwalificeerde sollicitant afwij zen omdat hij zulke 'laffe' billen new york» ap In New York zijn de jaarlijkse Pulitzerprijzen uitgereikt. De prijs voor de beste biografie ging naar David McCullough voor zijn lijvige boek 'Truman'. De Pulitzer voor de literatuur gaat naar de schrijver Robert Olen Butlers roman 'A good scent from a strange mountain'. zowel figuratieve als abstrakte zin, maar ook meer grafische vormen worden in zijn compo sities geintegreerd. De calligra- fie, in China en Japan al eeu wenlang een gerespecteerde kunstvorm, speelt een domi nante rol. Men zou kunnen zeg gen dat daardoor een zekere vermenging is ontstaan van het typisch Europese onderzoek naar vorm en kleur en de Chi nese beeldtekens waar vorm en inhoud samenvallen. Het is dan ook niet toevallig dat hij zijn figuren en karakters vaak schildert met een zgn. dui zendjarige Chinese kwast, aan de basis breed als een knots, maar met een punt zo scherp als een naald. Slechts de toets dient te veranderen om, of een grote kleurrijke streek, of een fij ne grafische lijn te realiseren. Chan wil zijn werk ook wel eens van commentaar voorzien: „Passport Bitte!". Het laat zich raden welke grens hij overstak. heeft, is een hoogtepunt van de expositie. Ook Yvonne Kroese komt sterk voor de dag. Haar tekening van de vrouw die woedend op de scherven van een kopje stampt, blijft vooral in de herinnering achter omdat de afbeelding zo geestig is. Dat geldt ook voor de sidderend dweilende man die duidelijk zwaar onder de plak zit van zijn echtgenote. Van de vrouw zien we alleen haar hoge hakken op de voorgrond: de dweiler wordt er nog eens extra schlemielig door. Veel cartoonistes presenteren hun visie echter vooral serieus en relativeren zichzelf zelden. Maritgen Matter vormt in dat opzicht een prettige uitzonde ring. Haar cartoon van twee kij vende chique vrouwen op een kantoor laat zien dat vrouwen de schuld van hun achtergestel de positie soms al te eenzijdig bij 'de' man leggen. Als feministisch strijdmiddel zijn cartoons echter onontbeer lijk, is de boodschap die deze tentoonstelling meegeeft. De te keningen steken vrouwen ten slotte allemaal een hart onder de riem en zo'n opsteker kan de vrouwenstrijd nog steeds goed gebruiken. De andere deel neemsters zijn Sylvia Weve, Elly Hees, Ien van Laanen, Elly Hol- Het toneelstuk 'Angels in Ame rica: millenium approaches' van Tony Kushner kreeg de prijs in de categorie toneelstukken. Het stuk van Kushner is het eerste deel van een dramastuk van ze ven uur over AIDS, hypocrisie en hebzucht gedurende het tijd perk van de voormalige presi dent Reagan. Het stuk gaat 29 april op Broadway in première. amsterdam gpd „David Robilliard was als kun stenaar een outsider van het ty pe dat ik in de toekomst vaker in het Stedelijk Museum wil brengen. Ik vind het juist de taak van het Stedelijk af en toe kunstenaars te tonen die funge ren als doom in de zijde van de hoofdstromingen. Ook Vincent van Gogh is tenslotte als buiten staander begonnen.' Met deze toelichting moti veert directeur Rudi Fuchs, de opvolger van Wim Beeren, de keus voor zijn eerste grote ten toonstelling. De Engelse kunste naar en dichter Robilliard (1952-1988) was sinds hun ont moeting in 1980 goed bevriend met het befaamde Britse kun stenaarsduo Gilbert en George. Het tweetal heeft een doorslag gevende en stimulerende rol in zijn artistieke ontwikkeling ge speeld, onder meer door de uit gave op eigen kosten van enkele van zijn dichtbundels. „Na zijn start met zakken vol ongeordende geschriften en schetsen, maakte hij tenslotte zeer originele poëzie, tekenin gen en schilderijen", vertelden Gilbert en George in 1990 over hun protégé. Het meeste werk van Robilli ard kenmerkt zich door een op vallende wisselwerking tussen beeld en tekst. Zijn thema's putte hij veelal uit zijn leven als homoseksueel in het Londen van de jaren tachtig, waarbij cy nisme en vrijheidsdrang hand in hand gingen met gepassio neerde en oprechte liefde en vriendschap. Een tekening van Gilbert en George met daar naast een gedicht achter glas, laat zien dat hij zijn bescherm- vaders een zeer warm hart 'toedroeg. Ter gelegenheid van de expositie worden de catalo gus en zijn dichbundel „Life isn't good, it's excellent" alleen gezamenlijk verkocht voor 59,90 gulden. De expositie duurt tot 1 juni. zhaus, Irene Mulder, Jolet Leen- houts, Karin van Elderen, Anki Posthumus, Saskia Wigbold, Itilla Jeuken en Marlèn Nolta. muziek RECENSIE LOUIS DU MOUUN CONCERT Bruce Springsteen Met Bruce Springsteen (zang, gitaar) plus begelei dingsgroep. Gezien: Westfalenhalle, Dort mund Te zien: 19/4 en 20/4 in Ahoy', Rotterdam (beide avonden uitverkocht) Bruce Springsteen sloeg afgelo pen zomer op zijn beperkte Eu ropese toemee ons land over. Zodoende kunnen zijn Neder landse fans nog altijd het ver trouwde imago koesteren: 'The Boss' als onbetwiste kampioen van de Amerikaanse spierbal- lenrock. Na zijn langverwachte bezoek aan Ahoy' (19 en 20 april aanstaande) zal dat zo lang gecultiveerde beeld echter ook in deze contreien tot de verle den tijd behoren. Want, de goe de man uit New Jersey houdt er als podiumattractie intussen hele andere opvattingen op na. Geheel onverwacht komt Springsteen's ommezwaai zeker niet. Zijn jongste albums 'Hu- man Touch' en 'Lucky Town' - een jaar geleden gelijktijdig uit gebracht - kenmerkten zich al door meer ingetogenheid ofwel minder rock 'n roll. Het spreekt dan ook in zijn voordeel dat hij het lef heeft om thans, veel meer dan bij z'n vorige concert bezoek (1988, de Kuip), zoveel van z'n nieuwe geluid te pre senteren. Maar of zijn achter ban er ook echt op zit te wach ten mag worden betwijfeld. De matige verkopen van zijn 'dubbele boodschap' als veer tigplusser duidden al op een soort afkeuring, de geringe wis selwerking tussen artiest en pu bliek op een van de eerste halte plaatsen (Dortmund) spreekt nog meer boekdelen. Terwijl de ruim 10.000 fans wel degelijk zijn gekomen voor een avondje dolle pret, houdt The Boss het op een gecontroleerde rondrit door zijn meest recente reper toire: de adembenemende acht baan heeft plaats gemaakt voor een vaak duffe draaimolen. De schaarse momenten van uitbundigheid zijn thans opge hangen aan niet-hitsige stam pers als '57 Channels (And No- thin' On)' en 'Born in the U.S.A.'. De tweede Mrs. Spring steen kan tevreden zijn: in te genstelling tot haar voorgang ster Julianne Phillips is ze er in geslaagd om 'het beest in Bruce' Gegeven het volle bewustzijn van de overgang van onstuimig naar beheerst en van vurig ver langen naar meer berustend is het niet zo verwonderlijk dat Springsteen ook afstand heeft '(Voor)beeldige Vrouwen' bij Stich ting Amazone (Singel 72, Amsterdam) duurt tot en met 2 mei. De openings tijden zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en in gedaan van The E Street Band, de hechte begeleidingsgroep met wie hij ruim vijftien jaar heeft opgetrokken. Alleen toet senist Roy Bittan heeft zich kunnen handhaven en dient dan ook als een zeer welkom herkenningspunt. Van de negen nieuwkomers naast hem onder scheidt alleen koorzanger Bob by King (bekend van Ry Cooder) zich af en toe, onder meer tij dens het als duet gepresenteer de pauzenummer 'Roll Of The Dice'. De overige waterdragers zijn niet of nauwelijks in staat om het weekeinde van 13.00 tot 17.00 uur. Vanaf 3 mei kunnen belangstel lenden de expositie huren (teL 020 6279000). hun kopman meer te laten schitteren, deels door gebrek aan eigen persoonlijkheid, deels door het grotendeels ontbreken van een onderlinge samenhang. De heimwee naar met name 'Big Man' Clarence Clemons, naar diens krachttoeren op de sax (het instrument is geheel uit de bezetting verdwenen) en diens ontwapenende inbreng als 'reuze-joker' groeit dan ook per minuut. Kortom, The Boss heeft met zijn E Street Band een flinke dosis toegevoegde waarde OM W0C) ingeleverd. Bij deze veel vlakkere Spring- amsterdam anp Zeker 25 Nederlandse musea zullen in 1994, onder de noe mer 'Beelden in Nederland', aandacht besteden aan de beeldhouwkunst. Dat maakte Rik Vos, voorzitter van het bestuur van de Stichting Beelden in Nederland giste ren bekend in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De stichting, die tot doel heeft de belangstelling voor de beeldhouwkunst te bevor deren, is opgericht op ver zoek van het ministerie van WVC. Dat verleent ook drie ton subsidie aan de manifes tatie. Het idee voor de manifes tatie afkomstig van de Rijks dienst Beeldende Kunst (RBK). Die meent dat eens iets meer aan beeldhouw kunst gedaan moet worden omdat dat gebied relatief in de vergetelheid geraakt. De RBK begeleidt de deelne mende musea bij de voorbe reiding van de manifestatie. Er moet voor worden ge waakt dat zij dezelfde ten toonstellingen of activiteiten zouden organiseren. Halverwege de manifesta tie - in de zomer van 1994 - zal in de Nieuwe Kerk in Am sterdam een voorproefje te zien zijn van datgene wat de deelnemende musea presen teren. Die expositie vormt de kern van de manifestatie. De 'Beeldengids Nederland' wordt op 29 januari 1994 ge presenteerd bij de opening van de manifestatie in het museum Boymans-van Beu- ningen in Rotterdam en geeft een beschrijving van 600 beelden. steen vraag je je af waarom hij nog twee keer anderhalf uur van leer trekt. Want als het volledig platwalsen van zijn gehoor toch niet meer zijn voornaamste streven is, als er aanzienlijk meer geluisterd moet worden, waarom dan niet gekozen voor een veel compacter aanbod? Wel zo boeiend. Maar zover is deze omschakelende Spring steen nog niet en ook dat draagt ertoe bij dat deze vrir m.ir.i thonconcerten geen nieuwe 'glory days' aan zijn indrukwek kende staat van dienst zullen toevoegen. Dominique Chan gebruikt zijn reisherinneringen als impuls voor een nieuwe reis op het doek. foto pr Bruce Springsteen 's glory days lijken voorbij Bruce Springsteen: de adembenemende achtbaan heeft plaats gemaakt voor een vaak duffe draaimolen. FOTO GPO/ROB VtRHORST

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21