AAFJES BIJ DE AFWAS Cheek by Jowl niet bang voor publiek Cultuur&Kunst Weinig verrassende voorstelling Opus One Experimenteerdrift van The Ex Bon Jovi nog steeds spontaan Koptische kunst in Pieterskerk DINSDAG 13 APRIL 1993 /MEK RUYGROK, 071-161423. F Pompeï trekt recordaantal bezoekers Amsterdam De tentoonstelling 'Pompeï, terug naar de bedolven stad', die vanaf 10 december in de Nieuwe Kerk in Amsterdam was te zien, heeft bijna 280.000 bezoekers getrokken. Een woordvoerder van de Nieuwe Kerk heeft dat gisteravond, na de laatste tentoonstellingsdag bekendgemaakt. De komende week reist de tentoonstelling door naar Stuttgart waar hij eind deze maand wordt geopend. Voor de Nieuwe Kerk betekent dit be zoekersaantal een absoluut record. Nog niet eerder in het 12,5 jarig bestaan van de Nationale Stichting de Nieuwe Kerk werd een tentoonstelling zo druk bezocht. De expositie 'Het Goddelijk Gezicht van Indonesië' die vorig jaar plaatsvond, was record houder met 120.000 bezoekers. Nieuwe balletten van Scapino Rotterdam Scapino Rotterdam presenteert op 16 mei in Thea ter Zuidplein een programma met vier nieuwe balletten. De danser/choreograaf Thorn Stuart komt met een co-produktie met de actrice Margreet Blanken. Danser/choreograaf Rinus Sprong toont zijn nieuwe produktie 'Alma', gebaseerd op tek sten uit de correspondentie van de componist Gustav Mahler en diens vrouw. Verder is er een werk van Ed Wubbe, de nieuwe ar tistiek leider van Scapino. China Arts Culture Festival '93 Rotterdam Het China Arts Culture Festival '93 heeft van 14 tot en met 23 april plaats in het China Hong Kong Trade Centre in Rotterdam. Zo'n 120 kunstenaars en uitgevers uit verschillen de delen van China vertonen daar hun produkten. Ze willen hiermee de belangstelling van de Nederlanders voor de Chinese cultuur wekken of vergroten. De tentoongestelde voorwerpen en technieken variëren van schilderijen en traditioneel houthakken tot het maken van kunstige kapsels. Take 5', de voorstelling waar mee Opus One danstheater zijn vijfjarig jubileum viert, is eigen lijk meer een musical dan een dansvoorstelling. Er wordt wel veel in gedanst, maar er is ook zang, er wordt een verhaal uit gebeeld en, wat 'Take 5' vooral tot een voorstelling voor musi cal-liefhebbers maakt, ze is doortrokken van de sfeer en de stijl die zo kenmerkend zijn voor dit genre. Helemaal onver wacht is dit niet. Ook in eerdere voorstellingen heeft Opus One op de Amerikaanse traditie ge steund met jazzdans, tapdans, showdans en vaudeville. De dansers verstonden hun vak goed. De voorstelling liep gesmeerd en maakte een ver zorgde indruk, maar toonde toch ook dat het genre zijn be perkingen heeft. Het verhaal is simpel, samengesteld uit ingre diënten die al veel gebruikt zijn: de aandoenlijke outcast; een vrouw verleiden door haar lek ker te maken met een sieraad, öf op een sympathiekere ma nier door haar te betoveren en een bloem aan te bieden; het oude vrouwtje dat er toch nog lustig op los bleek te kunnen dansen, enzovoorts. Jeanne Moreau opent filmhuis den haag «anp De Franse actrice Jeanne Moreau opent op 28 mei het Haagse Filmhuis aan het Spui in het centrum van de Hofstad. Het Filmhuis organiseert de dag erna een openbaar podiumgesprek met Moreau. Vanaf zondag 30 mei is er een Moreau-hommage/re- trospectief met films als Jules et Jim, La Notte, Les Amants, Eva en de vorig jaar vervaardigde The Clothes in the Wardrobe. Vooraanstaande Engelse groep in Leiden Sonja van Beek wint concours amsterdam De sfeer van dit alles was van een ononderbroken vitaliteit. De opgewekte glimlach, de dik aangezette hilariteit overheer sten. Ook toen de arme outcast beroofd werd, wat toch een wrange gebeurtenis is, werd de ze lijn niet echt doorbroken. Emoties werden alleen op the atrale wijze uitgebeela. De dans- en mimebewegingen ble ven voortdurend in het spoor van wat in de Amerikaanse showdans al eerder is gedaan. Verrassende momenten waren er daardoor vrijwel niet. De voorstelling toonde het verhaal" van een outcast, een straatkunstenaar die in een gro te koffer woont en geconfron teerd wordt met de verlokkin gen van een succesvoller be staan in de maatschappij: weel de, vrouwen, huwelijk, kinderen en een sociaal leven. Maar hij blijft een eenling, wordt zelfs nog meer vernederd door rovers en een vrouw die hem misleidt. Hij vermoordt deze vrouw en verbergt haar in zijn koffer. Het had nog spannend kunnen wor den: hoe zou het met de moor denaar aflopen? Maar een echte ontknoping kregen we niet. Het bleek dat er niets echt was ge beurd, dat alles slechts een droom was van de outcast. Over het geheel genomen was de voorstelling wel onderhoudend, maar ook te vlak om een diepe indruk achter te laten. De Londense groep Cheek by Jowl is voor een korte tour nee in Nederland. Op 16 april staan zij in de Leidse schouwburg. Onze verslaggever zag de voorstelling 'Don't fool in love'/The Blind Men' reeds in het Schotse plaatsje Hexam en sprak na afloop met de buitengewoon talentvolle hoofdrolspeler Michael Sheen. bliek, proberen je net zo direct voor hun standpunten te win nen als de demagogische politi ci van The House of Lords, de Eerste Kamer van het Britse parlement. Tegelijk bewaakt re gisseur/artistiek leider Declan Donnellan met een perfect ge voel voor ritme en melodie de gekozen komediestijl. Hoe uit bundig en levendig ook, ge- schmier wordt het nooit. Het in eigen land hoog ge waardeerde Cheek by Jowl was vorig seizoen ook al in een aan tal Nederlandse theaters te zien, toen met de 10-jarige jubileum- produktie 'As you like it' van William Shakespeare. 'Don't fool with love' bezit een verge lijkbare sfeer, is dan ook ge schreven door een groot be wonderaar van de befaamde Engelse bard: de Fransman Alf red de Musset (1810-1857). De Musset verwerkte in dit stuk zijn tragische ervaringen met George Sand, die hem tot tweemaal toe voor een ander verliet, in de vrouwelijke hoofd rol zou hij al zijn scepsis over het fenomeen van de liefde hebben gelegd. Aan de figuur van Michael Sheen de zware taak om niet onder de last van deze zwartgalligheid te bezwij ken. Hij verdedigt de vitaliteit, het optimisme, de lust tot leven. Pint De 24-jarige Michael Sheen blijkt in werkelijkheid net zo 'adorable' en vol goede moed te zijn als het karakter dat hij speelt. Na de voorstelling, als het 18de eeuwse kostuum is verwisseld voor een spijker broek en de eerste teugen van een 'pint' zijn genomen, spat de innemende energie nog steeds van hem af. „Cheek by Jowl is een heel bijzondere groep. Regisseur De- hexam eric van der velden „Je bent 18 en je gelooft niét in de liefde?" De jeugdige acteur Michael Sheen weet een derma te diepgewortelde ontzetting in het woordje 'niet' te leggen, dat ons als publiek slechts één reac tie rest: 'Hear, hear, hear...' Wij, de bezoekers van 'Don't fool with love', voelen ons in het theatertje van het Schotse plaatsje Hexam verenigd door een gemeenschappelijke ge dachte: Inderdaad, waar gaat het met de wereld naar toe als zelfs de jeugd het geloof in de liefde kwijt raakt? Een verbroederend inzicht dat onmiddellijk weer op losse schroeven wordt gezet door Sheens tegenspeelster, de actri ce Maria Miles. 'Jij bent verliefd op je verliefdheid', repliceert ze trillend van verontwaardiging, ,,Als jij je verliefdheid maar hebt, en om meer draait het le ven voor jou niet." Sheens gezichtsuitdrukking bevestigt wat wij zelf ook den ken: daar zit wat in. Goed, zo geeft onze romantische held schoorvoetend toe, misschien houdt hij zich inderdaad wat blind voor de realiteit. Ook hij kan niet ontkennen dat veel liefdes roemloos ten onder gaan, dat verliefdheid vaak ein digt met pijn. „Maar", zo zegt Sheen met een stem die bruist van herwonnen vitaliteit, ,al word ik door de liefde teleurge steld, al zal de liefde me laten lijden, ik zal tenminste kunnen zeggen: 'Ik heb geleefd. Echt ge leefd'." Schaamteloos Het Londense reisgezelschap Cheek by Jowl maakt theater zoals wij dat in Nederland ei genlijk niet kennen. De acteurs spelen schaamteloos op het pu- Michael Sheen in 'Don't fool with love': „Het is niet: 'jullie zitten hier en ik sta daar met e clan Donnellan stelt fundamen- sta daar met een groot geheim tele vragen over wat theater is, en het is aan jullie of je achter over wat theater moet zijn. Vol- dat geheim kunt komen, maar: gens hem heeft het toneel veel hier ben ik geacht publiek en te lang de fout gemaakt de aan- reken maar dat ik jullie ga ver- wezigheid van publiek te willen leiden! Ik weet dat veel acteurs ontkennen. Daar geeft hij een het in hun broek doen voor een reactie op. Dus bij hem is het dergelijke directe benadering. Je niet van: jullie zitten hier en ik treedt rechtstreeks met je publiek en dus wordt het des te pijnlijker als er niets van dat publiek blijkt terug te ko men. Voor mij werkt die speel stijl heel bevrijdend. Je geeft heel veel energie, maar je krijgt ook heel veel energie terug als je voelt dat de zaal met je mee- ademt." De 19-jarige Sonja van Beek heeft zaterdagavond in het Concertgebouw in Amsterdam het 14de Nationaal Vioolcon cours gewonnen. Aan de prijs is een geldbedrag van 30.000 gul den verbonden. Als tweede eindigde de 19-ja- rige Wouter Vossen. Een gedeel de derde prijs was er voor de 15-jarige Janine lansen en de 22-jarige Odette Burger. De der de-prijswinnaars moeten het prijzengeld van 8.000 gulden delen. De tweede prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 gulden. Van Beek is sinds 1988 leer ling aan het Sweelinck Conser vatorium in Amsterdam. Sinds haar dertiende treedt zij regel matig op met onder andere het Noordhollands Filharmonisch Orkest. Zij won reeds diverse prijzen. Van Beek was volgens de jury een overtuigende win nares met een enorme profes sionaliteit. Twee jaar geleden won de violiste Saskia Viersen het 13de Vioolconcours. Goekoop opent museumweekend leiden/zwolle Burgemeester C. Goekoop van Leiden verricht volgende week vrijdag de officiële opening van het 13de Nationaal Museum- weekeinde. Dat gebeurt 's mid dags om drie uur in het Provin ciaal Overijssels Museum in Zwolle. Die middag zal de directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme tevens een geld prijs uitreiken aan een museum dat zich verdienstelijk heeft ge maakt op het gebied van regio nale promotie. Tenslotte reikt Aart Staartjes die middag in Zwolle de eerste prijs uit aan groep 7/8 van ba sisschool 'De Zwaluw' uit Nes aan de Amstel. Deze groep won de nationale kijkdozenwedstrijd die de stichting Museumjaar kaart had uitgeschreven. De grote muziekmaatschappijen zullen aan The Ex geen cent verdienen. De groep, inmiddels zo'n slordige dertien jaar bij elkaar, brengt nog steeds het werk in eigen beheer uit. Zaterdag werd in het LVC duidelijk dat aan de ongebreidelde experi- menteerlust van de groep geen einde lijkt te ko men. Twee jaar geleden maakten the Ex nog het verrassende 'Scrabblig at the Lock' samen met de cellist Tom Cora nu stond voor een groot gedeelte trombonist Wolter Wierbos in de schijnwerpers. Bij 'Step by step' en 'Drive my man' werden vanuit een dreigend en zwaar staccato aangesla gen gitaar regelrechte jazzy breaks ingelast en waande je je zo in het BIM-huis in Amsterdam. De oersound van de groep ligt nog steeds dicht bij de punk. Vrij monotoon aangeslagen basisak koorden worden afgewisseld met felle bijna beze ten uitspattingen. Gitarist Terrie freakt er opper- vlakig gezien op los. Hij geselt zijn gitaar met me taal of snerpt met zijn nagels de allerhoogste re gisters af. Vooral door drumster Kat wordt de structuur van de nummers bijzonder strak ge handhaafd en klinken de schaarse minimale me lodieën in een voor The Ex bijzonder heldere ge luidsmix wonderwel toegankelijk. Kat zorgt met razendknap, gevarieerd drum- werk niet alleen voor een solide basis maar brengt met 'Stupid questions' een adembene mende toegift. Twee kleine deksels zorgen voor een zeer subtiel bijna Keltisch ritme. De lekkere stem van de drumster, declamerend bijna Anne Clark, wordt aangevuld met een bij dit nummer bijzonder sobere orchestratie. Dan wordt pas goed duidelijk hoe vervelend schreeuwerig zanger G.W. Sok zijn linkse flarden tekst de zaal in heeft geschreeuwd. 'Untrained ears don't hear anything else but dischords' tenminste als je de Ex mag geloven. De kijkers hoefden er zaterdag in het LVC, met een hoogst toegankelijke Ex, eens een keer niet zoveel moeite voor te doen. Kiezen uit 30.000 boeken op cassette? Bel de NLBB. 070-3 211 211 leiden» Burgemeester Goekoop opende zaterdag een expositie, in de Pieterskerk, over Koptische en Ethiopische kunst. Zowel cle traditionele als eigentijdse kunstvoorwerpen van de Koptische gemeenschappen in Egypte en Ethiopië worden onder de aandacht gebracht. De tentoonstelling in de Pieterskerk, die nog een vervolg krijgt in Breda en Amsterdam, is te zien tot 23 april, dagelijks van 13.30 tot 16.00 uur (met uitzondering van 16 en 19 april), maandag tot en met vrijdag ook van 19.00 tot 21.00 uur. Tijdens het Nationaal Museumweekeinde, op 17 en 18 april zijn de openingstijden van 10.00.tot 16.00 uur. foto hielco kuipers Carlo Fontana artistiek leider Scala Milaan Aan het bureaucratische gehar rewar rond de benoeming van de artistiek leider van de Scala in Milaan is een eind gekomen. Carlo Fontana is definitief be noemd tot chef van het be roemde Operahuis en zijn con tract loopt tot eind juli 1996. Dit heeft een woordvoerder van de Milanese wethouder van toeris me en theater, Margherita Boni- ver, bekendgemaakt. Een rechtbank in Milaan oor deelde begin april dat Fontana de functie van artistiek leider sinds vorige zomer zonder juri dische basis vervulde. Fontana was volgens de rechtbank alleen voor een overgangsperiode aan gesteld als opvolger van Carlo Maria Badini, die in 1990 ver vroegd opstapte. Toen Badini's ambtstermijn vorig jaar zomer afliep was ook Fontana's mandaat afgelopen, zo oordeelden de rechters. Uit eindelijk hakte wethouder Boni ver de knoop door. De 46-jarige Fontana toonde zich opgelucht dat zijn officiële benoeming tot artistiek leider nu rond is en de juridische strijd is bijgelegd. In een eerste reactie dankte hii vooral de kunstenaars van ae Scala, die zich de afgelopen weken de monstratief achter hem hadden opgesteld, en het stadsbestuur van Milaan, dat hem had voor gedragen. recensie louis du moulin Bon Jovi in Ahoy' Met Jon Bon Jovi (zang. gitaar), Richie Sambora (gitaar, zang), Da vid Bryan (toetsen), Alec John Such (bas), Tico Torres (drums) Gehoord: 9/4, Ahoy', Rotterdam. Herhaling: 23/4 Wat minder hitgevoelig, maar artistiek wel beduidend vol wassenen Bon jovi kan intussen over dat paradoxale showbizz- lot aardig meepraten. Want ter wijl de Amerikaanse heavy rockband op de internationale verkoopladders lang niet meer zo prominent figureert, is ze er - na een uitgebreide periode van bezinning - als muzikale een heid alleen maar hechter en ge raffineerder op geworden. Het uiterlijk vertoon speelt nog altijd wel een flinke rol in het podiumbestaan van voor man Jon Bon Jovi en de zijnen, bleek tijdens het eerste van twee Ahoy'-concerten. De kwa jongensachtige aanpak, inclu sief herhaaldelijk inhaken op de hysterische reacties van de jon ge dames voor de speelplaats, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een meer doordachte be nadering, waarbij de kapitale lichtshow beter dan ooit is afge stemd op vrijwel alle acties van het energieke vijftal. Zingend sekssymbool Jon (geboren Bon- giovi, inmiddels 31 jaar) smijt als voornaamste blikvanger minder dan voorheen met zo wel zijn krachten als zijn char mes: de stoere lichaamstaal die hij uitdraagt, is aanzienlijk the atraler, meer Springsteen-achti- ger geworden. De 'Billy the Kid van de Amerikaanse rock' (in elk geval in eigen ogen) moet Het uiterlijk vertoon speelt nog altijd een flinke rol in het podiumbe staan van Jon Bon Jovi. foto epa gladheid. Bij Bon Jovi's rentree op Ne derlandse bodem (na drie jaar) was er af en toe toch nog ruimte voor echt spontane een-twee tjes met de ruim 10.000 fans. Jon werd bijvoorbeeld oprecht verrast door de directe massale bijval bij het inzetten van 'Wanted dead or alive' (na een van de weinige pure soli van gi tarist en tweede man Richie Sambora) en liet zich prompt ontvallen dolblij te zijn dat er over twee weken nog een twee de bezoek aan Ahoy' wacht. Zijn eigen 'vrijdagavondgruicT kwam ook tot uitdrukking In de finale Bad medicine', die dank zij onder meer de toevoeging van het aloude 'Shout' tot een perfecte climax werd verheven. Bon Jovi benutte heel handig de roep om meer om de meest re cente singles (de bescheiden hit 'Bed of ruses' en hei naai 112 neigende 'in these arms') met verve aan te prilzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9