Op zoek naar vrede in Natal 7 Een Wereld van Vergelding We leven op het ogenblik in een wereld waarin ie dereen bezig lijkt te zijn met het vereffenen van oude rekeningen. Op de Balkan, in de voormalige Sovjetu nie, in het nieuwe Duitsland, in India, Afghanistan, het Midden-Oosten en Latijns Amerika worden oude tegenstellingen en grieven, die soms tientallen jaren hebben gesluimerd, weer opgegraven en omgezet in geweld. In Italië krijgt de politieke kaste de rekening gepresenteerd voor bijna 50 jaar corruptie. In Noord-Amerika en West-Europa zijn talloze volwas senen op zoek naar de oorzaken van hun ongeluk- kig-voelen, komen steeds vaker uit bij de wijze waar op ze door hun opvoeders lichamelijk, emotioneel of sexueel be- of mishandeld zijn en roepen hen ter ver antwoording, soms zelfs voor de rechter. Voor die zelfde rechter zijn ondertussen al ontelbare ex-part ners bezig elkaar het leven zoveel mogelijk zuur te maken wegens in het verleden aangedane kwets uren. De maatschappelijke lucht is zwanger van kreten om zwaardere aanpak van crimine len (hier en daar zelfs gelardeerd met de roep om herinvoering van de doodsstraf), intensievere bestrijding van fraude, hardere aanpak van zieke werknemers, en ga zo maar door. Het begint erop te lijken dat we terecht zijn gekomen in een soort collectieve (e) motie van wantrouwen en dat we uit zijn op twee dingen: aan de kaak stel len en hard aanpakken. We zijn aan het 'verharden'. Een van de schrijnendste voor beelden, maar in feite een uit duizenden, vind ik wat er mo menteel gebeurt tussen de ex- partners Woody Allen en Mia Farrow. Twee mensen die ieder als persoon bepaald geen 'har de', onverbiddelijke uitstraling hadden. Twee mensen ook die jarenlang op een lieve, stimule rende en steunende wijze met el kaar zijn omgegaan. Dan vindt er een diepe emotionele kwetsing van de een (Mia) door de ander (Woody) plaats ze wordt als partner ingeruild en opeens is het oorlog. De meest grove en schandelijke beschuldigingen worden, voor oog en oor van de wereld, aan elkaar gedaan. In de meest letterlijke zin is de een uit op de vernietiging van de ander (als Mia door de rechter in het gelijk was gesteld wat betreft haar (gelogen) beschuldiging van sexueel misbruik van een van de kinderen door Woody, was hij in de gevangenis beland en had hij zijn carriere aan de wilgen kun nen hangen). Die wens tot vernietiging van de ander wordt soms heel letterlijk verwoord, zoals door een vrouw die, eveneens door haar partner in de steek gelaten, enige tijd ge leden tegen mij zei:Als ik van daag of morgen te horen zou krijgen dat ie met zijn auto tegen een boom is gereden, dan zou ik echt niet treurig zijn, blij dat ik voorgoed van hem af ben, dat ik nooit meer iets met hem te ma ken zou hebben." Dezelfde vrouw vertelde me ook dat ze al les wat hij tegenwoordig tegen haar zegt of aan haar voorstelt, wantrouwt: „Ik vraag me altijd eerst af, zit daar weer iets achter, probeert ie weer een of andere streek met mij of de kinderen uit te halen?" Zij is ook voortdurend bezig, net zoals hij trouwens, om hulptroe pen te organiseren in de oorlog met hem. In ieder geval heeft ze haar ouders, broers en zus kun nen mobiliseren, evenals een aantal vrienden die ze vroeger gezamenlijk hadden. Sommigen daarvan spelen de rol van oor logscorrespondent. Hij komt af en toe ook nog over de vloer en achteraf krijgt zij dan een uitvoe rig verslag van wat hij heeft ge zegd of gedaan. Soms kan ze die informatie goed gebruiken in de strijd met hem. Op een keer vroeg ik haar een fo to van hem mee te nemen. Toen ze daar de volgende keer mee kwam, stelde ik haar voor de foto in haar hand te nemen, er een tijdlang naar te kijken en er dan tegen te zeggen: „Ik heb vreselijk veel pijn aan je opgelopen, de lidtekens ervan zullen blijven, maar ik wil de motor van mijn le ven niet laten lopen op de brandstof van haat tegen jou: ik vergeef je." Maar ze kon die woorden zoals ze dat zelf zei, niet door haar str... krijgen en dat bleef weken zo. „Ik vergeef het 'm nooit, zoiets kun je niet verge ven". was haar alternatief. Heel geleidelijk aan lukte het me haar duidelijk te maken dat haar oor log tegen hem in feite een dump plaats was geworden voor al het onbehagen in haar leven, ook het onbehagen dat weinig of niks met hem van doen had. Door haar blik voortdurend te richten op die vijand en al haar huidige ongelukkig-voelen daaraan op te hangen en zich te omringen met mensen die haar op dat punt niet tegenspraken had ze tegelijkertijd een manier om zich niet te hoeven buigen over een in feite veel pijnlijker vraag, name lijk: „In hoeverre ben ik zelf ver antwoordelijk voor het ontstaan en vooral voor het voortbestaan van mijn ongelukkig-zijn?" Net als Mia Farrow vertelde ze regel matig dingen over haar ex-part ner, die gewoon niet waar waren of op zijn minst overdreven. Maar zoals Emest Becker in zijn boek de Structuur van het Kwaad zegt. mensen in dit soort situa ties bekommeren zich er in het geheel niet om dat hun ideeen niet op waarheid berusten: „Ze gebruiken ze als een verschan sing om zich tegen hun leven te beschutten, als een manier om de realiteit te verjagen." Die rea liteit is de rol die onze persoonlij ke eigenaardigheden, tekortko mingen en fouten spelen in de tegenslagen die ons overkomen. Abraham Maslow schrijft ergens dat Freud's grootste ontdekking, de ontdekking die ten grondslag ligt aan de psychoanalyse (die juist daarom ook niet zo erg ge liefd is), 'is dat de grote oorzaak van psychologisch en relationele ellende de angst voor zelfkennis is kennis van de eigen emo ties, drijfveren, herinneringen, capaciteiten en mogelijkheden, van de eigen lotsbestemming'. De vrouw in kwestie zei regel matig (en soms haast dreigend) tegen mij dat ze hoopte in onze gesprekken geen dingen te horen te krijgen waaruit zou blijken dat het 'eigenlijk ook voor een be langrijk deel mijn schuld was'. Die dingen kreeg ze op den duur toch te horen, dat wil zeggen, ze werd zich bewust van de rol de ze zelf had gespeeld en in hoe verre die een bijdrage had gele verd aan de afloop van de relatie. In een periode dat ze zich daar over slecht voelde en verwijten maakte, vroeg ik haar. met een foto van zichzelf in de hand. zichzelf te vergeven voor de fou ten die ze eventueel gemaakt had. Toen ze dat, met een traan en een lach, gedaan had en ik haar vervolgens vroeg hetzelfde te doen ten opzichte van haar ex, bleek ze daar deze keer wel, en min of meer oprecht, toe in staat. Al met al lijkt het erop dat we zijn beland in een cultuur waarin we in eerste instantie zoveel moge lijk anderen willen laten opdraai en voor de gevolgen van on/e ei gen eigenaardigheden en tekort komingen, voor ons eigen onbe hagen. We willen anderen aan doen, namelijk onbehagen, wat we onszelf ervaren. We willen anderen 'down' spelen, omdat we zelf 'down' zitten: 'Ik verdraag niet dat hij zich goed voelt, als ik me slecht voel.' We vertrouwen anderen niet, omdat we weinig 'zelfvertrouwen hebben. We ver geven anderen niet wat we ons zelf niet vergeven. Maar een we reld, een relatie waarin niet ver geven wordt, raakt vergiftigd, emotioneel vervuild. Vandaar de ze hele simpele milieumaatregel: zeg eenmaal in de maand als u toch de afvalbak buiten zet zachtjes in uzelf tegen iemand waar het niet mee botert: „Ik ver geef je." RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie e neemt haar jongste zoontje bij J m de hand en slaapwandelt naar de begraafplaats. De zes graven zijn nog vers en afgedekt met doornige takken om ze te beschermen tegen de rond scharre lende geiten. De bloemstukken op de rood bruine grafheuvels zitten nog in hun plastic verpakking. Een pas geboren lam heeft zich tussen de takken op een graf gevleid. Vijftig meter verder hangen vrouwen in een stille demonstratie dat het leven gewoon door gaat, de was op. Het is doodstil in deze adembenemend mooie vallei. Zelfs de vogels zwijgen, alsof de natuur haar respect wil be tuigen aan de in trance voortlopende vrouw. Ze houdt stil bij de graven en verjaagt de gei ten met een paar krachtige zwaaien van haar armen. Haar hoofd zakt op haar borst. Ze snikt, geluidloos. Haar zoontje zuigt smak kend op een toverbal. Op dinsdagochtend 2 maart, rond half negen, verloor Beauty Mkezi (43) drie kinderen. Ze waren op weg naar school, toen hun 'bakkie', de kleine pick-up-truck, in een hinderlaag reed. Drie mannen sprongen voor de auto en openden van dichtbij met automatische ge weren het vuur op de inzittenden. Zes kinde ren kwamen om het leven, zeven raakten ge wond en vier bleven als door een mirakel on gedeerd. Beauty's vierde kind in de ongeluks wagen, haar zoon Innocent (12), is één van de vier die de tragedie kan navertellen. Dat doet hij met een bijna mechanische monoto nie. Zijn ogen staan twee weken na zijn won derbaarlijke ontsnapping nog steeds dof. Sinds het drama doet Beauty nauwelijks nog een oog dicht en krijgt ze geen hap door haar keel. Ze geeft beleefd, maar afwezig, ant woord op de vragen. Natuurlijk, ze moet voort, ze heeft nog vier kinderen. Ze speelt met haar ring en zegt zacht: „Ik ben zo onge lukkig." Burgeroorlog De zes kinderen uit Mboyi zijn de zoveelste onschuldige slachtoffers van de burgeroorlog in de Zuidafrikaanse provincie Natal. Het feit dat hun vaders lid zijn van de Zulu-partij In- katha hebben zij met de dood moeten beko pen. De daders bleken leden van het ANC Natal is een onwaarschijnlijk slagveld voor een burgeroorlog, die de afgelopen jaren aan duizenden mensen het leven heeft gekost en tienduizenden van huis en haard heeft ver dreven. Het landschap is lieflijk, bijna on schuldig: groene, glooiende heuvels, waarte gen witte rondavels zijn gedrapeerd. Zon en regen zorgen in voorbeeldige samenwerking voor een uitbundige, subtropische vegetatie. Voor wie gelooft dat mens en natuur ooit in harmonie kunnen leven, lijkt Natal de plaats waar dit idee werkelijkheid kan worden. Maar de talloze geblakerde ruïnes die het landschap onteren, vertellen een ander ver haal en maken duidelijk waarom Natal het Somalia of Bosnië van Zuid-Afrika wordt ge noemd. Op weg naar Mobyi had Themba Mdulini, de 25-jarige organisator van Inkatha in het ge bied rond Pietermaritzburg, de hoofdstad van Natal, verteld dat de moord op de zes kinderen „een schokeffect op de politieke lei ders heeft gehad. Ze voelen zich allemaal be roerd door wat er is gebeurd. Iedereen vindt dat het vermoorden van onschuldige kinde ren alle perken te buiten gaat. Er moet nu een einde worden gemaakt aan het geweld. De leiders moeten nu eindelijk rond de tafel gaan zitten en onderhandelen. Ze moeten ophouden met twee tongen te spreken. Het ene moment prediken ze vrede, maar het an dere slaan ze oorlogszuchtige taal uit. En ze De moord, vorige maand, op zes schoolkinderen in Mboyi in de door een burgeroorlog geteis terde provincie Natal, schokte heel Zuid-Afrika. Plotseling leek iedereen doordrongen van het besef dat de grens was be reikt. Maar het moorden is niet gestopt. Afgelopen maandag richtten gewapende zwarte mannen opnieuw een bloedbad aan, waarin tien mensen de dood vonden. Er moet vrede komen in Natal. Maar hoe be zweer je de diepgewortelde angst en haat? Een verslag van een adembenemend mooi slagveld. Beauty Mkezi bij het graf van haar drie kinderen. teerden van deze catastrofe waren de begra fenisondernemers, die gemiddeld tienmaal per dag de tocht naar het kerkhof maakten. Zelfs de geestelijkheid was haar leven niet ze ker, herinnert pastoor Benghu van de Evan gelisch Lutherse Kerk zich. „Als je de uit vaartdienst van een ANC-lid had geleid, werd je door Inkatha automatisch als ANC-er be schouwd." Impumalanga was in zones verdeeld. Wie fa milie wilde bezoeken die in een vijandige zo ne woonde, riskeerde zijn leven. Nu is fami liebezoek weer wat het altijd was, de ge woonste zaak van de wereld. Nog steeds herinneren ruïnes aan de ver schrikkingen van de oorlog, maar aan de rand van het township wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe in lila, blauw en groen geschilderde gemeenschapscentrum. Het ge bouw is het bewijs van vertrouwen in de toe komst. Dit is in de eerste plaats te danken aan de in spanningen van twee lokale leiders, de 42-ja- rige zakenman Sipho Mlaba, van Inkatha, en verzekeringsagent Meshak Radebe (47) van het ANC. Zij gingen drie jaar geleden tot actie over, omdat ze de slachtingen niet langer konden aanzien. De vooruitzichten waren somber. Een jaar eerder was het initiatief van andere leiders op een Fiasco uitgelopen. Het ijs gebroken Radebe nam het voortouw; hij schreef Mlaba een brief en stelde een ontmoeting voor op neutraal terrein, het politiebureau. Mlaba: „Ik had er helemaal geen fiducie in. Ik had een broer en vijf andere familieleden verlo ren, terwijl twee van mijn huizen waren plat gebrand. Bovendien was het vorige initiatief op niets uitgelopen. Ik wilde dus niet. Maar mijn andere broer heeft me overtuigd. Hier lag een een kans, zei hij." Radebe: „Die eerste ontmoeting hebben we nauwelijks over politiek gesproken. Het was de bedoeling om elkaar beter te leren ken nen. We hadden hier veel last van allerlei on geregeld tuig, dat onder het mom van de be- vrijdingsstrijd veel onheil aanrichtte. Sipho vroeg wie verantwoordelijk voor hen was. Ik moest toen wel toegeven dat wij dat waren." Mlaba: „Toen was het ijs gebroken. Ik wist dat ik te maken had met een eerlijk en ook moedig man, met wie je zaken kon doen. Wij waren dus bereid tot samenwerking. Het kwam er nu op aan om onze aanhangers te overtuigen." Het initiatief van Radebe en Mlaba kwam op het juiste moment van de juiste mannen. De bevolking van Impumalanga was na vijf jaar oorlog uitgeput en de vredestichters waren geloofwaardig omdat ze schone handen had den. Ze gingen bovendien met groot psycho logisch inzicht te werk. Radebe: „We vielen elkaar in het openbaar nooit af. We gingen in één auto naar bijeen komsten en gingen samen uit eten. We geven alleen samen interviews. Als er ergens iets aan de hand was, gingen we er samen op af. En als één van onze aanhangers iets op zijn kerfstok had, traden we tegen hem op. Wat ook belangrijk was: we losten de problemen zelf op. Zo kregen we het vertrouwen van de mensen." Impumalanga is nu een van de weinige vre dige enclaves in Natal. Sinds Radebe en Mla ba namens hun partijen de vrede tekenden, zijn er volgens hen geen politieke moorden meer gepleegd. Een voorbeeld voor de rest van deze verscheurde provincie? Ja natuur lijk, zeggen ze. Maar tegelijk leeft het besef, dat een eiland in een zee van geweld altijd wordt bedreigd. Mlaba: „Stel, dat Mashek en ik er niet meer zijn. Wie garandeert ons dat de vrede dan bewaard blijft?" Impumalanga Jarenlang was Impumalanga een van de ernstigste brandhaarden van de oorlog tussen ANC en In katha. De voortdurende gevech ten, waarbij soms honderden strijders elkaar te lijf gingen, dreigden het sociale en economi sche leven van deze ooit redelijk hechte gemeenschap volledig te vernietigen. De enigen die profi- Meshak Radebe en Sipho Mlaba:,, We vallen elkaar in het openbaar nooit af." moeten hun aanhangers er van overtuigen dat niemand iets te winnen heeft bij geweld. Dan kan er een einde komen aan de oorlog". Themba weet waarover hij praat. Hij is de af gelopen maanden tweemaal op het nippertje aan een aanslag ontsnapt. Robbeneiland Harry Gwala is de ANC-leider in de Midlands, het gebied rond Pietermaritzburg. Hij is een veteraan van Robbeneiland, waar het apart heidsbewind zijn tegenstanders opsloot, en een bewonderaar van Johan Cruyff en Josef Stalin. Toen in augustus 1991 de staatsgreep tegen de toenmalige Sovjet-leider Gorbatsjov werd gepleegd, stuurde Gwala de conserva tieve coupplegers een felicitatie-telegram. Hij geniet een enorme populariteit onder de ra dicale ANC-aanhang, een feit dat de ANC-lei- ding in Johannesburg regelmatig hoofdpijn bezorgt. Gwala heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zich maar één relatie met In- katka kan voorstellen: die van aartsvijanden. Drie weken geleden baarde hij groot opzien door Inkatha de olijftak aan te bieden. Hij stelde voor gezamenlijke manifestaties te houden om de aanhangers van beide partijen op te roepen de strijdbijl te begraven. Het was zo'n spectaculaire verandering van standpunt, dat menigeen zich afvroeg of Gwala (73) nog wel bij zinnen was. In zijn kantoor in Pietermaritburg legt hij uit dat er geen sprake is van een drastische koerswijziging. „Een oorlog is nooit perma nent. Er komt altijd een tijd dat mensen moeten stoppen met vechten. Dat tijdstip is nu aangebroken." De moord op de zes schoolkinderen heeft geen rol gespeeld bij deze afweging, verklaart hij nadrukkelijk. „In de week na de moord zijn in het zelfde ge bied nog 14 mensen vermoord. De slachtin gen gaan dus gewoon door. Wat mij van ge dachten heeft doen veranderen is de vlucht die ik vorige maand met minister Kriel (politie, red.) boven het gebied ropd Pieterma ritzburg heb gemaakt. Ik had nooit gedacht dat de verwoesting zo groot was. Ik had natuurlijk wel met mensen gesproken die uit hun huizen verdreven zijn, maar dit was zo schokkend." Ruim een week na 'zwarte dins dag' ging ANC-leider Nelson Mandela op toernee door het ge troffen gebied. Hij had de begra fenis van de zes kinderen willen bijwonen, maar moest daar van af zien omdat Inkatha zijn veilig heid niet kon garanderen. De cri sis was een van die gelegenhe den waarbij de ANC-leider toon de meer te zijn dan een partijge bonden politicus. Hij veroordeel de de moord op de kinderen zonder omhaal van woorden: „In het ANC is geen plaats voor kin dermoordenaars." Op elk podi um dat hij beklom, hield hij een hartstochtelijk pleidooi voor vre de en ten slotte verklaarde hij zich bereid Inkatha-leider Man- gosuthu Buthelezi te ontmoeten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 39