'Mijn stem is mijn beperking' Vlaamse en Nederlandse dichters in de Burcht Fraaie grafiek Naan Rijks roept vraagtekens op Cultuur&Kunst Mooie boel o Hommage aan Piazzolla im 1Ktefii Bernard Berkhout in Elephant Club warmond Het Nederlands Dixielandorkest o.l.v. Bernard Berk hout is op tweede paasdag te beluisteren in de (jazz)Elephant Club bij Dekker in Warmond. Op zondag 18 april komen de Swingmates van Berkhout hier spelen. De optredens beginnen om drie uur. Op 2 mei zijn het orkest en op 9 mei de Swingma tes aldaar opnieuw te beluisteren. Geen Lynyrd Skynyrd utrecht» Het optreden dat Lynyrd Skynyrd op 16 april in het Utrechtse Vredenburg zou geven, gaat niet door. Organisator Mojo Concerts heeft dit laten weten. De gitarist heeft een vinger gebroken en de groep heeft daardoor de Europese toemee tot het najaar moeten uitstellen. Het voor Nederland geplande op treden is nu verschoven naar 28 september. Reeds gekochte kaarten blijven geldig of kunnen voor 15 mei worden teruggege ven op het adres waar zij gekocht zijn. ruygrok. 071-161423, piv -chef Paolo Conté vindt zelf dat er geen ontwikkeling in zijn muziek zit In het vijf sterrenhotel dat tijdelijk onderdak biedt aan Paolo Conté klinkt diens bromstem gedempt door het le ge restaurant. De tafel biedt de aanblik van een woest ontbijt. De maestro verbergt zijn mopsneus regelmatig achter de rook van een sigaret. De verleiding van de mierzoete bonbons weet hij te weerstaan, maar koffie en mineraalwater zijn aan hem wel besteed. Zijn karakteris tieke kop torent uit boven een lichtbruin jasje en de grij ze pullover daaronder. Deze week is hij met een tien man sterk orkest in Nederland voor een tournee. ZATERDAG 10 APRIL 1993 BEELDENDE KUNST RECENSIE. Onno Schilstra Galleria Propitia (Leiden): Naan Rijks, gra fiek. Te zien t/m 1 mei, do, vr, za, zo 13-18 uur In Galleria Propitia, Nieuwe Rijn 93, Leiden. Naan Rijks is een kind van de jaren zeventig. Hoewel zij pas sinds 1981 is begonnen te wer ken als beeldend kunstenaar, ademt haar grafiek, deze maand te zien bij Galleria Propitia in Leiden, geheel de sfeer van het late modemisme. Zij heeft een pöetische manier van vormge ven, waarbij de speerpunten van de modernistische ideolo- "gie - autonomie van de beeld middelen, inhoud niet opgeroe pen door realistische voorstel ling maar door expressief ge bruik van elementen als vorm, kleur en compositie - in een iet wat verwaterde vorm voortle- Verwaterd, omdat de beelden nooit absoluut zijn. Haar etsen lijken op het eerste gezicht ab stract, maar blijken bij nader in zien vaak te zijn gecomponeerd op basis van gestileerd figura tieve onderwerpen: een hand, een paard, een gehelmd hoofd. Naan Rijks houdt niet van diep zinnige toelichtingen op haar werk omdat ze vindt dat het zichtbare voor zichzelf moet spreken. Maar uit een aantal suggestieve titels blijkt dat er wel degelijk meer is afgebeeld dan louter vrije voorstellingen. Het probleem van deze ten- MUZIEK RECENSIE WILFRED SIMONS Pianorecital door Aquiles Delle-Vigne. Programma: negen tango's van Astor Pia- zolla, door Delle-Vigne bewerkt voor pia no en M. Moessorgsky, Schildenjenten- toonstelling. Gehoord in de Stadsgehoor zaal, 9/4, Leiden. Een mistige, regenachtige herfstavond in Parijs, eind jaren '50. Je loopt over de verlaten avenues in Montmartre, nabij de Place du Tertre misschien. -Dan opeens kom je langs de bistro waar je enkele jaren gele den nog zo gelukkig was met Haar. Je kijkt door het raam naar binnen. Het is er gezellig, etende en drinkende mensen, geroezemoes komt naar buiten. God, wat was je toen 'nog wild! Nu sta je daar; de regen druipt van de rand van je hoed. Je eni ge gezelschap is een lantaarn paal die net zo eenzaam is als jij. Van die muziek. De beroemde Argentijnse pia nist Aquiles Delle-Vigne be werkte enkele jaren geleden ne gen tango's van zijn vriend As- tor Piazzolla (1921-1992) voor de piano en maakte ze daardoor geschikt voor uitvoering in de concertzaal. Dat is terecht, want Piazzolla had de overtuigde be doeling om de tango te verhef fen tot kunstmuziek. Dit jaar voert Delle-Vigne ze over de he- toonstelling is daarom dat er een kloof zit tussen de gesugge reerde inhoud van het werk en de beperkte zichtbare toeganke lijkheid daarvan. Het is echter moeilijk aan te geven of dit nu een gebrek of een gunstige hoe danigheid is. Want in formeel opzicht mankeert er niets aan deze grafiek: de etsen zijn vol strekt helder van vorm en tex tuur en hebben een soort con structieve logica die open en as sociatief is. Bovendien is het kleurgebruik van Naan Rijks muzikaal en aangenaam: of zij nu werkt in warme aardkleuren of in koel ultramarijn, steeds bereikt ze schakeringen, die het platte vlak doorbreken. Dat geldt zelfs voor enkele zwart- -wit prenten. Het wit van de ondergrond werkt daarin niet alleen als licht maar vooral ook als zelfstandige kleur. Het zou goed zijn wanneer van deze kunstenares, die toch al zo'n vijftien jaar werkzaam is in de Leidse regio, eens een wat breder opgezette expositie te zien zou zijn. Rijks werkt niet alleen als grafica, maar ook als schitder, monumentaal vorm geefster en dichteres. De huidi ge, beperkte context van Galle ria Propitia is weliswaar intiem en vriendelijk, maar roept in thematisch opzicht nog teveel vragen op die niet door het werk zelf beantwoord kunnen worden. Daardoor laadt Naan Rijks, misschien ten onrechte, de schijn op zich een middle of the rood-kunstenares te zijn. Ie wereld uit als een hommage aan zijn vorig jaar overleden vriend. Na Rome, Parijs, Tokio en Brussel kwam gisteravond loeiden aan de beurt. Delle-Vignes wist in zijn be werkingen de oorspronkelijke sfeer van de tango's helemaal te behouden. Ze zijn melancholiek en zeer beeldend; ze spreken van eenzaamheid, verloren lief de en overwonnen verdriet. Niet voor niets heet één van hen Sentido unico. Toch heb ben ze niets platvloers of senti menteels. De emoties zijn on derkoeld. Je wordt er weemoe dig van, maar niet verdrietig. Muzikaal gezien zijn ze niet zo bijzonder. Er zijn maar een paar muzikale ideeën, die dan ook nog in alle composities te rugkeren; de blue note is een standaard onderdeel. Voor wie een duidelijk beeld wil hebben: in een hotelbar zouden deze tango's beslist niet misstaan. De keuze van de overbekende Schilderijententoonstelling van Moessorgsky was eigenlijk heel passend na deze tango's. Ook deze muziek is enorm beel dend. Wie vraagt zich niet af wat die Gnomus eigenlijk doet waar Moessorgsky het over heeft? Loopt hij niet geheimzin nig rond, gebocheld en schich tig, door een bos vol berkenbo men? amsterdam theo hakkert Paolo Conté interviewen is een aparte ervaring voor wie geen Italiaans kent. In vroeger tijden wilde hij zich wel eens van het Engels of Frans bedienen, maar nu communiceert hij het liefst via een tolk. En daarbij is hij streng in de leer. Zelfs de geba rentaal van de fotograaf, die hem vraagt bepaalde poses aan te nemen, moet eerst in het Ita liaans worden vertaald. „Ik zou het leuk vinden als meer artiesten nummers van mij zouden opnemen. Met an deren spelen gaat mij niet zo gemakkelijk af. Om met jazz musici te kunnen samenspelen, moet ik eerst zelf overschakelen op jazz. Vandaar dat ik liever wil dat anderen nummers van me opnemen, dan dat we samen optreden." Tot nu toe hebben van de 'grote collega's' alleen Myriam Makeba en Dizzy Gillespie composities van Conté opgeno men. „Ik ben nog nooit gevraagd om voor iemand een nummer te schrijven. Mijn probleem is dat ik niet zo veel contacten heb. Relaties in de business heb ik nauwelijks." Om er op klaag lijke toon aan toe te voegen: „Als anderen mijn composities zouden opnemen, zou ik me meer erkend voelen." Een probleem van de laatste jaren. Want voor zijn doorbraak was hij juist bekend als compo nist van Italiaanse hits van Patty Pravo en Adriano Celentano. „In het begin kwam het hele maal niet bij mij op om zelf mijn liedjes uit te voeren en op te nemen. Ik dacht dat ik hele maal niet de goede stem had om mijn nummers te zingen. Ik heb me nooit een zanger ge voeld. In feite schreef ik voor anderen. Maar op een gegeven moment heb ik mijn eigen ge- LEIDEN En wie bent u? Geen brutale of hooghartige vraag maar de naam van een poeziëprogram- ma dat zich zondag 18 april af speelt in sociëteit De Burcht in Leiden. Vijf Nederlandse en vijf Vlaamse dichters lezen voor uit eigen werk. In anderhalf uur tijd weer helemaal bij met de laatste ontwikkelingen in de Neder landstalige poëzie. Het Vlaams-Nederlandse dichtersprogramma En wie bent u? werd twee jaar geleden gebo ren in Den Haag. Het is een ini tiatief van Poetry International. Deze Rotterdamse stichting wil hiermee de banden tussen Ne derlanders en Vlamingen aan- voelens, identiteit en eerlijkheid als een getuigenis van wat ik schreef, direct aan het publiek over willen brengen." Armstrong Paolo Conté werd geboren in Asti in 1937 en ontwikkelde al vroeg een liefde voor jazz. Be hoorlijk ongewoon voor een jonge Italiaan in die tijd. Platen waren er nauwelijks te koop, wat het natuurlijk des te span nender maakte om toch de mu ziek van favorieten als Louis Armstrong, Art Tatum en Fats Waller te pakken te krijgen. „Al toen ik jong was, wilde ik meer van jazz weten en begrij pen. In die tijd was jazz betrek kelijk nieuw, het werd door wei nigen uitverkoren. Voor mij was jazz de grote jacht op het nieu we en onbekende. Mijn favorie ten komen eigenlijk uit het ge hele jazz-genre, maar bovenal zijn het de primitieven, de grote meesters uit de twintiger jaren. Voordat ik liedjes begon te schrijven, was ik amateur jazz musicus. Daarna werd ik door mijn grote collectie jazz-platen min of meer expert op het ge bied van de jazz. Zo heb ik een grote passie ontwikkeld en ge kozen voor esthetische mu ziek." Brombeer Conté is met liedjes als 'Max' zelfs tot de hitparades doorge drongen, maar die ontwikkeling staat de laatste tijd stil. Wellicht dat de verrassing er wat af is. Hij is en blijft de lieve, romantische brombeer die door zijn uit pop, jazz en latin opgebouwde lied jes knort. Hij is zelf de eerste om toe te geven dat er van ontwikkeling in zijn werk nauwelijks sprake is. „Tussen mijn nieuwe cd, 'Novecento', en andere platen halen. De twee spreken één taal en hebben één literatuur. In een veranderend Europa waarin de positie van het Nederlands nog wel eens ter discussie staat, kan het geen kwaad die band tussen de noorder- en zuiderburen te benadrukken. In Leiden vertegenwoordigen Remco Campert, Anna Enquist, Anton Korteweg. Neeltje Maria Min en Tonnus Oosterhoff de Nederlandse poëten. Miriam Van Hee, Eddy van Vliet, Roland Jooris, Leonard Nolens en Gwij Mandelinck staan voor de Vlaamse inbreng. Elk leest in de Burcht 10 minuten voor uit ei gen werk. In vogelvlucht krijgt het publiek te horen wat er op dit moment in de Neder- zit eigenlijk niet veel verschil. Ik heb daar wel een verklaring voor. Ik ben op niet zo jonge leeftijd met de muziek begon nen. Mijn stijl is daardoor vast gelegd en verandert niet meer. Bovendien word ik bij het landstalige poëzie speelt. De Vlaamse schrijfster Monika van Paemel introduceert de dich- Poetry International heeft de middag georganiseerd samen met de gemeente Leiden en het Poëziecentrum Gent. Het is de bedoeling dat de tien dichters dit najaar met hetzelfde pro gramma in Gent staan. Poetry International is van plan En wie bent u? ook in de toekomst te brengen. De stichting denkt er over het poëzieprogramma uit te breiden met andere elemen ten uit de literatuur en kunst. Kaarten voor En wie bent u? zijn te verkrijgen bij het Uitbu reau van K&O en aan de zaal van de Burcht. schrijven van de muziek be hoorlijk beperkt door mijn stem. Als mijn stem mooier en vooral hoger was, meer geculti veerd, zou ik veel meer kunnen doen." Tournee: 10 april Maas- Muziek „Ik ben geen theaterdier, eerder een muziekliefhebber", zo ver klaarde de wethouder van on derwijs, cultuur en emancipatie, Hennie Koek, kort na haar aan treden in 1991. Popmuziek zou onlosmakelijk deel gaan uitma ken van het kunst- en cultuur beleid, voorspelde ze. het motto 'liever Madonna dan Mozart' indachtig. En, voor wie nog twijfelde aan haar liefde voor de muziek: de toekomst van de Stadsgehoorzaal lag haar na aan het hart. Dat moet hét bruisen de muziekcentrum van Leiden worden. Maar al wat er bruist, nu, twee jaar later, zijn de tabletten wel ke de hoofdpijn moeten verdrij ven veroorzaakt door de tekor ten in de kas. K&O. die de stad aan heel wat cultuur helpt, ba lanceerde deze week op het randje van een faillissement. B en W besloten het tekort op de rekening eenmalig voor reke ning van de gemeente te laten komen. Maar. om K&O op wat langere termijn uit de proble men te helpen moet er flink be zuinigd worden. Zo zal er onder meer minder geld aan concer ten worden uitgegeven, zei K &0-directeurT. Weberdeze week. En verder: het LVC, met een goedlopend concertprogram ma, zit al geruime tijd op de schopstoel omdat het gebouw aan de Breestraat plaats moet maken voor een bruisend win kelcentrum. Het muziekpro gramma van De Waag, in de af gelopen jaren langzaamaan op gebouwd tot een concertserie van niveau, moet wijken voor het Centrum Beeldende Kunst. Gebruikers van de Waag, Folk- club Horus en Hot House, heb ben een schop onder hun ach terste gekregen. Deze week richt de wethouder tricht, MECC; 11 april Amster dam, RAI; 12 april Enschede, Muziekcentrum; 14 april Eind hoven, Muziekcentrum Frits Philips; 15 april Utrecht, Vre denburg; 16 april Den Haag, Concertgebouw. Een rubriek vol kunst- en vliegwerk: Mooie Boel! Zoals de naam al suggereert is het in het regionale kunst- en cultuurwereldje niet altijd koek en ei. Mooie Boel! signaleert oneffenheden, wantoestanden en opvallende verschijnselen. zich in een speciale uitgave, ter gelegenheid van het 12,5 jarig bestaan van de Leidse Vereni ging van Popmuzikanten (LVP), tot de liefhebbers van popmu ziek. „De popmuziek manifes- Kemkens goed als Koekebakker THEATER RECENSIE DICK VAN TEYUNGEN Johannes Kemkens draagt De uitvreter van Nescio voor Gezien op 9/4 in het LAKtheater, Leiden 'Behalve den man, die de Sarp- hatistraat de mooiste plek van Europa vond. heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.' Het is een van de mooiste openingszinnen van de literatuur en De uitvreter van Nescio, een van de mooiste ver halen, begint ermee. Dat heeft het verhaal gemeen met dit stukje. Wie is de uitvreter? Hij heet Japi en maakt kennis met de schilder Bavink, die hem vraagt of hij ook schildert. 'Nee, Goddank', zei Japi, 'En ik dicht ook niet en ik ben geen natuur vriend en geen anarchist. Ik ben Goddank heelemaal niks.' Japi heeft maar een wens, 'te ver sterven, onaangedaan te wor den voor honger en slaap, voor kou en nat.' Dat versterven gaat samen met plezier maken en uitvreten, leven van de centen en de voorraden van het vrien denclubje aardige jongens waartoe Bavink en ook de ver teller Koekebakker behoren. Ge leidelijk geeft Japi zijn leven op de pof op, onder invloed van een mooie Franse juffrouw en sociale ellende. Maar even later gaat hij weer verder met in de rivier staren, een van zijn favo riete bezigheden. Uiteindelijk stapt hij van de brug bij Nijme gen af. Het is een verhaal van relati vering, van menselijke nietig heid tegenover de eeuwigheid. Door het hele land draagt Jo hannes Kemkens het voor met alleen een eenvoudig getim merde tafel en een dito stoel. Het is eventjes gek dat hij alle dens uitspreekt als d'n, en uit vreter in het begin bijna als aat- vreter. Dat geeft het verhaal een Vlaams touché dat het goed kan missen. Misschien is Kemkens een Vlaming, maar dat is geen excuus; hij heeft ook in Londen gestudeerd, toneel èn voor drachtskunst. Maar het went snel. Kemkens heeft een rustige motoriek en een nuchter-ironi- sche kop, wat goed past, en leidt de aandacht niet af van het verhaal. Goed voorgelezen wor den is altijd prettig en Kemkens doet dat, en ook nog knap uit zijn hoofd. Niks mis mee dus, met deze Uitvreter, aangename voorstelling. En 'De rivier is se dert naar het westen blijven stroomen en de menschen zijn blijven voorttobben.' teert zich als een actieve sector die terecht een plaats opeist binnen de Leidse kunst en cul tuur", stelt Koek vast. Maar de plaats die nodig is om de circa 50 amateurbands uit Leiden en regio voldoende oefenruimte te bieden, heeft de wethouder niet. Hennie Koek, die al jaren zang les volgt, mag dan het hoogste lied zingen in microfoons en in cultuurnota's, met het bruisen de muziekleven in Leiden schiet het nog niet echt op. JAN RUSDAM Wethouder Hennie Koek, voor een woud van microfoons, in een jubile umuitgave van de Leidse Vereniging van Popmuzikanten. Met het brui sende muziekleven in Leiden wil het nog niet zo lukken. FOTO RONALD SECAAR Natuurlijk bent u van harte welkom in winkelcentrum Leidsenhage voor uw paasinkopen. Zoals u van ons gewend bent, dragen wij altijd een steentje bij om het winkelen voor u zo aangenaam mogelijk te maken. Typisch Leidsenhage. Op zaterdag 10 april zijn twee sneltekenaars aanwezig die geheel gratis van 12.00 tot 16.00 uur op verzoek portretten vervaardigen. Dit onder begeleiding van Franse nostalgische accordeonmuziek om in de echte Montmartre sfeer te geraken. Kortom Leidsenhage op z'n paasbest WINKELCENTRUM LEIDSENHAGE t X. Remco Campert leest voor uit eigen werk in de Burcht. FOTO ROLAND DE BRUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21