Ik houd het liefst iedereen te vriend' 'Hoe meer wie'j zoep'n, hoe rieker wie'j wodt' Rtv show 'Friends and lovers' de camera in huis Koppensnellerprijs voor 'kleurenblinde' journalisten ta \zriAnrl' gesproken WOENSDAG 7 APRIL 1993 los angeles monique brandt Het Amerikaanse tv-station NBC start dit najaar met een nieuwe vorm van televisie, de reality-soap. Een dramaserie over échte mensen dus. Vijf 'ge wone' Amerikaanse families worden in hun doen en laten nauwlettend met de camera ge volgd. De kijkers kunnen zich dagelijks op de hoogte stellen van de dramatische ontwikke lingen in het leven van de ver schillende families. Friends and Lovers is de titel van het pro gramma dat wordt gemaakt door produktiemaatschappij New World International. Het is nog niet bekend hoeveel afleve ringen er gemaakt zullen wor den. Jim McNamara van New World International„We pra ten over een geheel nieuwe vorm van soap-opera. De kracht zit 'm in de grote hoeveelheid drama, maar ook in het feit dat de betrokkenen steeds in de ca mera hun commentaar op de gebeurtenissen geven, zoals in de speelfilm \VJien Harry met Sally ook gebeurt. Het worden dus uiterst persoonlijke portret ten. Ik ben er zeker van dat de serie dit najaar in de Ameri kaanse kijkers-Top Tien zal Een maand geleden werd een begin gemaakt met de opna men voor Friends and Lovers. Vooraf werden drieduizend stel len 'gescreend'. „De levens van de vijf uitgekozen stellen bleken precies de juiste hoeveelheid drama te bevatten", aldus Mc Namara. „Bovendien waren de paren allen afkomstig uit ver schillende milieus. Dat is be langrijk, want zo kan een brede kijkersgroep zich in de persona ges herkennen." McNamara wilde niet verklappen hoeveel de koppels met hun tv-optre- den verdienen. Paar één is afkomstig uit de hogere klasse. Zij is makelaar, hij psychiater en sinds twee jaar werkloos. Bovendien lijdt hij sinds enige tijd aan kanker. Door financiële moeilijkheden moesten ze hun huis verkopen. Een ziektekostenverzekering kunnen ze niet meer bekosti gen. Het tweede stel is werkzaam in de filmbusiness in Holly wood. De man kan niet aan de seksuele verlangens van zijn vrouw voldoen. „Dat is het ko mische deel", aldus McNamara. Paar drie, nog piet getrouwd, is van Nigeriaanse afkomst. De man is erg dominant en heeft de vrouw volledig onder de duim. Het vierde koppel is conser vatief, religieus en ongewild kinderloos. Zij worstelen met de vraag of ze een kind zullen adopteren. Het laatste stel is af komstig uit de onderklasse. Zij is blank en drinkt teveel, hij is zwart en gokverslaafd. „Kortom: geweldig drama", aldus een op gewekte McNamara. De vijf koppels leveren ook commentaar op eikaars doen en laten. Zij hebben elkaar tijdens de opnamen leren kennen en zijn volgens McNamara min of meer bevriend geraakt. „We hebben een interessante mix van stellen: getrouwd en onge trouwd, blank en zwart, rijk en arm. Van een van de mannen ga je je afvragen of hij geen ho moseksuele gevoelens heeft. Die vraag speelt dus zelfs ook in de serie." Overigens is het programma concept niet heleméól nieuw. De producers van Friends and Lovers maakten eerder voor muziekzender MTV de serie Re- al World. Daarin werden een aantal jongeren gevolgd die sa men een huis deelden. McNa mara: „Real World was goed, maar bestemd voor een jong publiek, en teveel opgebouwd als een videoclip. Friends and Lovers heeft een meer dramati sche structuur en spreekt een breder publiek aan." Volgens projectmedewerker Rob Thoolen zijn er in ieder ge val gegadigden genoeg: er gaat in de Nederlandse berichtge ving volgens hem nog al eens wat fout. Thoolen weet al aan wie de twijfelachtige eer van de ze prijs toekomt, maar dat is ui teraard nog geheim. Wel geeft hij toe dat het RTL-4 program ma 'Ooggetuige', met haar om streden uitzending Nederland- Turkije, een goede kans maakt. Pikant detail hierbij is dat de ze uitzending onder andere werd gemaakt door Ahmet 01- gun, de Turkse journalist die in 1991 nog de ADO-aanmoedi- gingsprijs in ontvangst mocht nemen. „Ja, daar zal de jury ook nog wel wat over zeggen", denkt Thoolen. „Ik heb wel be grepen dat Olgun zich van het programma heeft gedistanti eerd, maar het was toch wel een beetje naief van hem." Journalisten die zich schuldig maken aan bevooroordeelde, pretentieuze berichtgeving over minderheden kunnen hiervoor worden 'beloond' met de 'kop pensnellerprijs voor kleuren blindheid'. Het. Anti-Discrimi natie Overleg (ADO) zal morgen naast deze poedelprijs, de ADO Media Prijs 1993 en de Me- diaprijs van de gemeente Am sterdam laten uitreiken. In tegenstelling tot de twee laatstgenoemde prijzen, die be stemd zijn voor jonge journalis ten die onbevooroordeeld over minderheden berichten, is de Koppensnellerprijs bedoeld als bekroning van journalistiek fa len. Voor deze prijs, waarbij de jury bestaat uit leden van ver schillende allochtone studen- Een anhanger slaat vliegensvlug de overall-blauwe doos met twaalf pijpjes pils onder de arm. Hij straalt in de motregen. Een koele versnapering voor deze fan? De knaap ontkent het. Doar bun ik heel zuunig op", strijkt hij liefdevol over zijn eer ste kistje Normaal-Bier. Want sinds 1 april heeft de Achterhoekse rockgroep Nor maal, behalve een 'Hokbiebel' (een toerboek met foto's en in terviews) ook een eigen bier merk. Gebrouwen door het Limburgse familiebedrijf Linde boom; maar mèt Normaal-kop man Bennie Jolink op het etiket. De artistieke aanvoerder der hokers heeft het geel-blauwe la bel zélf ontworpen. „En ik zorg ook voor een goeie omzet." De fans mogen deze middag proeven, in de eigen Commo dorestudio te Zelhem. Daar wordt zelfs de Normaal-Bier- proef een variant op de smaaktest van een colamerk gedraaid, met ontelbaar veel enthousiaste deelnemers. „Lek ker, een beetje bitter oordeelt een fijnproever uit Kampen. Bierbrouwer Wim Geenen uit Neer glimt. Hij en zijn dertig mensen hebben een goeie 20.000 kratjes van dit gerstenat bereid. Hèt kenmerk van een goede pilsener? „Het moet suf- figkeit hebben, zeggen de Duit sers. Als je er tien op hebt, moet je nog een elfde lusten", spreekt de rondborstige kenner. De Limburger gelooft in het Achterhoekse bier. Eerdere po gingen een marktaandeeltje te pakken met een ecologisch pils je („onbespoten hop en onbe spoten gerst") zijn in schoon heid blijven steken. „Zo'n eco loog zie je niet gauw met een kratje bier slepen..." Gat in markt Marketingtechnisch gesproken schat de Lindeboom-directeur deze 'anhangers' een stuk hoger in: jongens van de kouwe grond die hard werken en daarna best dorstig zijn. Hij ruikt omzet en zet zijn lippen nog eens aan het schuim. „Ik kan vanavond niet in Limburg terugkomen en nog dorst hebben." Zijn beroepseer. Manager Martin Jansen in Normaaljargon 'Regelmanus' ziet een gat in de markt. „Nog even en wij beginnen een eigen brouwerij". Aan het dwingende Caroline Tensen voelt zich op haar plaats bij RTL 4 advies op het etiket ligt het niet: Kold bewaren en opzoepen. Voor Jolink is het uitkomen met een eigen biermerk een zaak van eerherstel. Elf jaar ge leden werd ook Normaal- pilsener gebotteld'. Dat draaide uit op een debacle; de muzikan ten hadden meer verstand van drinken dan van distribueren. „Wij moesten in de gaten hou den wanneer de uiterste datum van dat spul was verstreken. Dat was niks", zegt Bennie. Een her kansing in 1986, toen bier in glazen potjes-met-trekdop werd gepresenteerd („zo uut 't potje deur tstrotje", luidde de ludieke slogan) mislukte eveneens. Nu eer» Achterhoekse groot handel voor de verspreiding zorgt, gelooft de groep in het slagen van deze derde poging. Hoe meer wie'j zoep'n, hoe rieker wiej wodt", grinnikt de 46-jari- ge zanger. Een grol, want Nor maal heeft, naar goede boeren- mode. een mondelinge afspraak met de distributeur. Eerst wordt bekeken of de pijpjes even goed lopen als de plaatjes van de band. Tot dan krijgt de groep al leen bier-voor-eigen-consump- tie. De ideale handel in natura... Mieke Stemerdink van De Gi- gantjes: „Ik ben zo vaak met ke rels op stap dat ik in damesgezel schap het allemaal effe niet meer kan volgen als het over baby's gaat." archieffoto united photos de boer Mieke Stemerdink van De Gi- gantjes in VARA TV-Magazine: „We zijn als band gigantisch op elkaar ingespeeld. Ik ben zo vaak met die kerels op stap, dat als ik soms in damesgezelschap ben en die beginnen over baby's en aan verwante vrouwen-artikelen, dat ik het effe niet meer kan volgen, hoor. Meestal voel ik me dan he lemaal niet op m'n plaats. Ik zit de hele dag met die jongens in een Mer- cedes en dan wordt er weinig over baby's gepraat." S hilversum susanne van velzen Voordat Caroline Tensen aan 52 we ken Hitbingo be gon, wist ze dat het een zwaar jaar ging worden. Elke week 90 minuten amusement en show op televisie brengen is een be hoorlijke klus. „Joop, de loterij, de kijkers, RTL 4. Ze moeten al lemaal tevreden zijn na de uit zending. Dat is behoorlijk zwaar. Er ligt een enorme druk op me." Ze is nu net over de helft van haar Hitbingo-jaar en met de nieuwe serie afleveringen 'Wie ben ik' met André van Duin en Ron Brandsteder is onlangs weer een begin gemaakt. „Ja ik ben wel erg vaak op televisie", geeft Caroline lachend toe. Haar frequente verschijning op de buis, baart haar ook wel wat zorgen. „Je moet oppassen voor overkilL Dat is ook één van de redenen waarom ik nog niet weet of ik volgend jaar verder ga met Hitbingo. Misschien willen de kijkers niet nog eens 52 we ken Caroline Tensen." De presentatrice heeft haar draai gevonden bij Hitbingo, maar kan zich tegelijkertijd heel onzeker voelen over het pro gramma. „Ik besef dat ik als presentator de kar moet trek ken. Er is weliswaar een heel team om me heen dat keihard werkt, maar ik moet het op tv doen. De kijkers thuis zien toch mij." Perfectioniste Caroline Tensen (28) noemt zichzelf een perfectioniste. „Tij dens de opnames zie ik alles. Als er een bal fout door de stu dio rolt valt me dat direct op. Dan uil ik het opnieuw doen. Eigenlijk zou ik daar niet alle maal op moeten letten. Daar zijn andere mensen voor. Ik heb mijn handen al vol aan het pre senteren. Thuis doe ik ook drie dingen tegelijk. Als ik televisie kijk, bel ik met een vriendin die ik al veel te lang niet gesproken heb en ondertussen plak ik fo to's in. Dat is een familiekwaal. Mijn ouders zijn ook van die drukke types." Caroline maakte negen jaar geleden kennis met de omroep wereld. Ze ging werken voor het Promotieteam van Veronica. „Daar ontstond mijn liefde voor radio. We gingen mee naar de lokaties waar de radioprogram ma's live vandaan kwamen. Ik was verkocht toen ik aan radio had geroken", herinnert Caro line zich. Toen Veronica de A- status verwierf en meer ruimte op radio en televisie kreeg, is Caroline bij de radio-afdeling terecht gekomen. Ze deed pro- duktie en regiewerk voor de programma's op Radio 2 en 3. „Af en toe mis ik het radio werk. Het was een heerlijke tijd. Op het moment heb ik daar he lemaal geen tijd meer voor. Daarbij zou RTL Radio niets voor mij zijn. Ik hou er niet van om alleen maar platen te draai en. Ik ben meer een type voor Koos Alberts in het Algemeen Dagblad: „Vaak bel ik mijn fans op. Schrikken ze zich een ongeluk als ik mijn naam zeg. Zo erg, dat ze soms de hoorn op de haak gooien. Als ik dan weer bel, zijn ze vaak nog niet overtuigd en moet ik eerst wat zingen." Mary-Lou van Steenis in KRO's Stu dio: ,,lk vind niet dat je op dingen moet neerkijken. Ik krijg zo vaak te horen: 'Geweldig, je staat nu in het theater! Dat is toch eigen lijk wat je wilt.'Daar wordt zo'n overdreven poeha omheen ge maakt, daar kan ik me vre-se-lijk kwaad om maken. Dan krijg je echt ruzie met me. Ik neem tele visie óók serieus, en ik werk daar even hard voor als voor het thea ter." Boudewijn Büch in Studio: „Meisjes die verliefd op me zijn: ze maken geen enkele kans. Ik raak echt heel geïrriteerd als mensen me op straat aanspreken of zelfs in me gaan knijpen." Boudewijn Büch, idem: „Ik heb liever nog vijanden dan fans." Regisseuse Nancy Koops in VARA's TV-Magazine over Ursul de Geer: „Voor ik besloot de regie op mij te nemen, heb ik eerst wat video- banden bekeken van 'Ursul'. Ik schrok daar enorm van. Ik dacht: wat moet ik daar mee? Uiteinde lijk heb ik toch besloten het te doen. Nou, dat heb ik geweten. De man doet op de vloer wat hij wil, zijn wil is wet. Hij behandel de de redactieleden vaak honds. Hij is enorm eigenwijs en vindt zichzelf vooral goed. Hij is ge wend dat je naar hem luistert. Gebeurt dat niet, dan stapt hij op en komt een uurtje later terug. Ursul kan alleen maar opschie ten met mensen die, of boven hem staan, of die hem met een grote mond tegenwicht bieden." Actrice Helen Kamperveen in VARA TV-Magazine: „Ik ben allergisch voordrukte. Je zal me dan ook nooit in Zand- voort aantreffen. Verschrikkelijk, al die mensen en die kinderen met ijsjes. Kinderen vind ik leuk, begrijp me goed, maar geen 500 tegelijk op een vol strand." Ben Hulsman alias Opa Bol uit de serie 'Oppassen' in VARA TV-Ma gazine: „Ik krijg het lazarus van al die grootouders die constant over hun kleinkinderen zitten te lullen en foto's laten zien." Sting in VARA TV-Magazine: „Muziek heeft me altijd gelukkig gemaakt in mijn leven. Ik ben heel dankbaar dat ik dat heb mo gen ervaren. Dat er voor mij een status van beroemdheid aan kleeft, vind ik wat minder. Er zijn mensen, journalisten, die door naar mijn platen te luisteren, een soort psycho-analyse op me los laten. Ze leggen elk detail onder de loep en verbinden daar hun conclusies aan. Ik vind het arro gant om ervan uit te gaan dat je door naar iemands werk te kijken er wel achter komt wie die per- Nonnaal proost met Achterhoeks bier uit Limburg om bij Veronica nog jarenlang platen uit te zoeken en hitlijsten bij te houden voor radiopro gramma's." Amusementswereld Caroline Tensen: „Ik zou me in het werk nooit zo goed voelen, als het thuis niet goed zat" foto cpd een gezellig kletsprogramma." Voorlopig heeft Caroline haar handen vol aan televisie. „Daar moet ik eerst maar eens heel goed in worden. Ik moet naar een uitzending toewerken waar van ik zeg 'Dit is em'. Haar eer ste televisie-ervaring deed zij op als omroepster bij Veronica. Daarna volgde halverwege 1989 de presentatie van het program ma Brommer Motor. Een paar maanden later maakte ze de overstap naar het nieuwe commerciële station RTL Véro- nique. „Daar heb ik ruim zes weken over nagedacht. Ik vond het doodeng. Bij Veronica wist ik waar ik aan toe was. Ik ging ie dere ochtend fluitend naar mijn werk en RTL was een onbekend avontuur. Ik had geen idee wat me daar te wachten stond. Mijn man Frank heb ik in die weken echt gek gemaakt. Nachtenlang heb ik er niet van kunnen sla pen." Uiteindelijk stond voor Caro line toch vast dat ze de sprong moest wagen. „Bij Veronica zouden mijn kansen om televi siewerk te doen veel kleiner zijn. Veronica heeft vergeleken met RTL 4 veel minder zendtijd en er waren al een hoop goede presentatrices. Dan is het moei lijk om steeds aan het werk te blijven. Ik had ook weinig zin Haar carrière bij RTL 4 is op haar eigen verzoek heel rustig opgebouwd. Van 'Hollandse Hits en Fashion', via 'Liefde op het Eerste Gezicht', 'Wie Ben Ik? en 'Wie is Wie?' naar 'Hitbin go', haar eerste grote show die ze alleen presenteert. De con statering dat dit toch het hoog ste is wat je in de amusements wereld op televisie kunt berei ken, brengt haar enigszins in verwarring. „Ja, nu je het zegt. Ik sta daar eigenlijk nooit zo bij stil." Een jaar geleden liep ze nog vol ontzag langs de luxe kleed kamers van Ron Brandsteder en André van Duin. Nu heeft ze haar eigen grote kleedkamer waar lekkere hapjes en drankjes klaarstaan na de opname. „In het begin was ik daar heel giechelig over, maar het is heer lijk om je even terug te kunnen trekken voor het programma. Ik heb er nog steeds moeite mee om iedereen vlak voor de opna me te vragen om de kleedkamer te verlaten zodat ik me kan con centreren. Ik ben bang dat ze denken dat ik kapsones heb." Ook tijdens de opnames vindt Caroline het moeilijk om om stilte te vragen. „Ik ben bang om mensen te kwetsen. Ik houd het liefst iedereen te vriend. Mensen in mijn omgeving zeg gen wel eens dat ik wat harder moet zijn. Dat moet ik lang zaam leren." Caroline noemt haar carrière belangrijk, maar zou voor haar man Frank en dochtertje Lotte alles opgeven. „Mijn huwelijk gaat voor alles. Ik zou me in mijn werk ook nooit zo goed kunnen voelen als het thuis niet goed zat. Een stabiel thuis is de basis voor mijn carrière. Sinds ik voor de Postcodeloterij bij zwerfkinderen in Brazilië ben geweest, ben ik ook steeds meer gaan beseffen hoe gelukkig ik ben met mijn familie, mijn ge zin en mijn werk. Lotte was net geboren toen ik daar naar toe ging. Ik zag hele gezinnen leven in een huisje dat net zo groot was als de kamer van mijn dochter. Toen ik terugkwam was ik plots ook veel blijer dat onze ouders nog leven." Om meer tijd voor haar doch tertje vrij te maken, probeert Caroline zo veel mogelijk din gen die met haar werk te maken hebben op één dag te plannen. „Daarnaast heb ik een fantasti sche oppas die dag en nacht klaar staat. Omdat er thuis zo veel geregeld wordt om mij te kunnen laten werken, voel ik me verplicht om me voor de volle honderd procent in te zet ten op mijn werk. Ook voor de 60 mensen die iedere week om me heen staan tijdens de opna mes geef ik me volledig. Als je kiest voor een carrière moet je ook alle kansen benutten. Vroe ger zat ik nog wel eens tijdens kantooruren mijn nagels te lak ken. Die tijd is voprbij." foto pr Het bier van Normaal: Kold bewaren en opzoepen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12