Resten 'aapmens' uit museumkluis Cultuur&Kunst Galerie Stelling verhuist en wordt commerciëler Prins te paard Gehandicapte acteurs blijven overeind Brinkman opent mummie-expositie VRIJDAG 2 APRIL 1993 NEMlEK RUYGROK. 071-161423. PLV -CHEF Leiden wordt in 1985 cultuurstad Een grachtenspektakel, een pro vinciaal amateur-theatercon cours en een spandockentcn- toonsteliing. Het zijn een paar onderdelen van het plan waar mee Leiden in 1995 cultuurstad van Zuid-Holland hoopt te wor den. Een brief met nadere tekst en uitleg is inmiddels naar de provincie gestuurd. Die bepaalt welke stad deze eretitel een jaar lang mag dragen. Voor 1994 is dat Gouda. Dordrecht en Delft hebben zich eveneens aange meld voor 1995. De cultuurstad krijgt van de provincie een half miljoen gul den om de plannen uit te voe ren. Leiden wil daar zelf nog twee ton bij doen en hoopt op bijdragen van sponsors. De ge meente heeft de ideeën samen met vertegenwoordigers van K &0, de Lakenhal, LAK-theater en de Leidse Schouwburg uitge dacht. Het plan steunt op vier pijlers: theater, beeldende kunst, muziek en literatuur voor zowel professionele als ama teur-kunstbeoefenaars. Voor de poot theater denkt Leiden aan een grachtenspekta kel met als thema het theater door de eeuwen heen. De be doeling is dat in de Leidse Schouwburgen het LAK-theater een gezamenlijke produklie op de planken komt. Boten varen het publiek in de pauze van de ene naar de andere locatie. Na uitvoering kan het stuk op tour nee door de provincie. Voor de Burcht is gedacht aan een muzikale theateruitvoering van Stravvinsky's l'llistoire du soldat' tijdens de Lakenfeesten van 1995. Ook staat een provin ciaal amateur-theaterconcours op het programma waarvan de finale in de Leidse Schouwburg en het LAK-theater is. Een an der plan is het opvoeren van een grote amateur-theaterpro- duktie in de trant van O Fortu- na, Elckerlyc of Europera in de Pieterskerk. Gauguin Voor de discipline muziek heeft K&O een serie op het oog van internationale kwartetten. Voor amateurs is gedacht aan een culturele taptoe voor Zuidhol landse fanfarekorpsen die vol gens een bepaalde choreografie Leiden doortrekken. De beel dende kunst komt aan haar trekken in een speciale tentoon stelling met als thema het einde van deze eeuw. Leidraden daar bij zijn de schilderijen 'Waar ko men wij vandaan? Wat zijn wij? Waar gaan we naar toe?' van Paul Gauguin en 'Het laatste oordeel' van Lucas van Leyden. Andere plannen zijn een ten toonstelling van beschreven en geschilderde spandoeken die dwars over de Haarlemmer straat worden gespannen alvo rens ze op tournee door de pro vincie gaan. Voor amateurs wil Leiden de traditionele schilder wedstrijd tijdens de Lakenfees ten toegankelijk maken voor al le Zuidhollanders. Bij de poot li teratuur ligt de nadruk op het schrijven en voordragen van ge dichten. Wedstrijd scenario's voor animatie-Films Om het twintigjarig bestaan te vieren, schrijft dc vereni ging Holland Animation een scenario-wedstrijd uit die toegankelijk is voor zo wel animatie-filmers als scenaristen. Met steun van het Fonds voor de Neder landse Film wordt een prijs uitgeloofd van 5.000 gul den. plus een uitwerkings- subsidic. Geïnteresseerden worden uitgenodigd een scenario of storyboard' te ontwerpen voor een korte animatie-film op het thema 'Koffer'. De ingezonden scenario's dienen in september bin nen te zijn, zodat ze tijdens de komende Nederlandse Filmdagen kunnen worden beoordeeld door een jury van drie voormalige Oscar winnaars. Vervolgens zal de vereniging met het winnen de scenario en een uitwer- kingssubsidic zich inzetten voor de realisering van de film. Die zou dan november 1994 tijdens het eerstvol gende Holland Animation Festival in premiere moe ten gaan. Expositie Lidy van der Spek ussELidy van der Spek exposeert tot en met zondag 18 april haar werk in 't Huys Dever te Lisse. Zij begon ooit met schilde- en boetseren maar kwam uiteindelijk terecht bij het textiel. Inspiratie vindt de kunstenares in de scheppende uitingen van de mens: muziek en woorden. Haar werk is een kruising tussen schilderijen van textiel en ingeraamde wandkleden. De expositie 's dagelijks geopend van 14.00-17.00 uur, behalve op maandag ;n eerste paasdag. Nationale Ballet brengt 'Giselle' Schedelkap, dijbeen en kies voor bet eerst aan publiek getoond Amsterdam Het Nationale Ballet verzorgt van 28 april t/m 18 mei zestien voorstellingen van het romantisch-klassieke ballet 'Giselle', in een produktie van de Britse choreograaf Peter Wright. De Russische balletpedagoog Boris Akimov zal de dan sers begeleiden bij het instuderen van 'Giselle'. De opvoeringen zijn onder meer te zien in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. In het Amsterdamse Muziektheater is het ballet te zien op 29 en 30 juni en op 15,6, 7 en 8 juli. Nieuwe choreografie De Chatel Amsterdam Dansgroep Krisztina de Chatel komt met een nieu we choreografie 'Concave' genaamd. De produktie gaat op 23 april in de Toneelschuur in Haarlem in première. De muziek is een collage van 'Le mystère des voix bulgares' en Japans slag werk. Het idee voor deze choreografie is ontstaan naar aanlei ding van 'Paletta', aldus de dansgroep. In Paletta bevinden de vrouwen zich in hoge cylinders waar ze niet uit kunnen. De mannen bewegen zich vrij in de ruimte daar omheen. In Conca ve is ook sprake van een isolement. Nu zijn echter de mannen beperkt in hun ruimte. De voorstelling is van 16 april t/m 5 juni in een groot aantal theaters te zien. Jazz on Sunday leiden Jazz on Sunday sluit morgen het seizoen af met een op treden van Harry's Jazz- and Blues band. De formatie brengt een mix van swing, dixie en blues. Vocaliste bij de band is Coby Wes- terbeke. Het concert begint om 15.30 uur in café Cheers aan de Doelensteeg 11 te Leiden. De Leidse galerie Stelling ver huist van de Burgsteeg naar de Kruistraat. Daarmee komt een eind aan het jarenlang gekisse bis over de subsidie die de gale rie, indirect, ontving van de. ge meente om de huurprijs van het huidige onderkomen te kunnen betalen. Leiden is eigenaar van Burg- steeg 14 en verhuurt het com plex aan de Kunstkring Burcht. Vijf jaar geleden ging de ge meente akkoord met het ge bruik van de tentoonstellings ruimte door de Stichting Stel ling, in de wetenschap dat de galeriehouders nimmer een commerciële huurprijs konden betalen. De galerié kon zich al leen handhaven dankzij een huursubsidie voor de kunst kring, die via de 'vestzak-broek zak'-methode bij haar terecht kwam. Daarmee bestond het dat Stelling als enige kunstexposant in Lerden subsidie kreeg van de gemeente. Een nadeel was dat tentoonstellingen sojns meer dere keren per maand moesten worden afgebroken om de ex positieruimte vrij te maken voor andere activiteiten van de Kunstkring Burcht. Twee jaar geleden besloot de politiek om aan de ongelijke si tuatie tussen Stelling en andere galerieën een eind te maken door de huursubsidie in drie jaar af te bouwen naar nul. Het voortbestaan van de galerie kwam daarmee onder druk te staan.'Het onderkomen aan de Burgsteeg is zonder subsidie onbetaalbaar, dus moest een andere plek worden gezocht. Die is nu gevonden aan de Kruisstraat. Volgens galeriehouders Joyce de Gruiter en Peter Willemse heeft Stelling zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een idea listisch initiatief van jonge Leid se kunstenaars tot toonaange vende factor in de plaatselijke cultuur. Het tweetal zegt het huidige beleid onverkort voort te zetten op het nieuwe adres. De galerie zal wel een com merciëler karakter krijgen en zich meer gaan richten op inter nationale kunstenaars. Stelling blijft zich inzetten voor onbe kend talent door middel van bijzondere projecten, zoals uit wisselingen en manifestaties. Eind september opent de gale rie haar nieuwe behuizing met een tentoonstelling van de Amerikaanse fotografe Nan Gol- din. Honderd jaar geleden vond de Nederlandse onderzoe ker Eugène Dubois op Java een schedelkap, een dij been en een kies van wat hij dacht dat de ontbreken de schakel was tussen aap en mens in de evolutie: de Pithecantropus erectus, de aapmens van Java. Het Na tionaal Natuurhistorisch Museum (NNM) in Leiden herdenkt die spectaculaire vondst van half mei tot no vember met een grote ten toonstelling in zeven zalen van het 'Pesthuis'. Er wordt voorts een symposium ge wijd aan de menselijke evolutie. leiden» kees wiese ,,De schedelkap, het dijbeen en de kies worden nu voor het eerst deze eeuw aan het publiek getoond", aldus dr. Jaap van der Land van het NNM. ,,De vondst is altijd in de kluis van het mu seum bewaard. Het is ook het enige dat we in de kluis hebben. We hebben verder geen mense lijke resten in ons museum; we zeggen altijd dat het ons verza melgebied niet is. En dit is dan ook een grensgeval." „Wetenschappers mochten de vondst natuurlijk wel zien. Dan werd er een tafeltje voor de kluis gezet. Daarop werd een blauw fluwelen kleedje gelegd. En dan ging de kluis open en werd de vondst voorzichtig uit gestald." Nadat Charles Darwin in 1859 zijn evolutietheorie uiteenzette in het boek 'Origin of species', was Eugène Dubois de eerste onderzoeker die ging speuren naar de fossiele voorouders van de mens. Er waren toen al wel hele stambomen (Emst Haec- Songschrijver Parish (92) overleden new vork »dpa De Amerikaanse songschrijver Mitchell Parish, die de teksten schreef van internationale suc cesliedjes als 'Stardust', 'Volare' en 'Moonlight Serenade', is op 92-jarige leeftijd overleden. Hij was woensdag getroffen door een beroerte. Parish schreef in de loop van zijn leven meer dan 1.000 liedjes. leiden Prins Willem Alexander is het onderwerp in de schilderijen van Jacqueline Lamme die vanaf vandaag worden geëxposeerd in galerie Stelling aan de Burgsteeg 14. Lamme beeldt in haar werk Willem Alexander af als 'haar' droomprins. Eén van de schilderijen draagt de titel 'Is er dan echt hele maal niemand die met W.A. wil trouwen'. Bovenstaande foto toont het schilderij van de prins te paard, met als titel 'Don Quichot', in een bollenveld met molentjes. In een ander schilderij zien we de kroonprins gekruisigd aan molenwieken met koningin Beatrix en prins Claus aan zijn zijde. Volgens galerie Stelling wil de kunstenares in haar schilderijen de kunst en kitch belachelijk maken en het banale tot ikoon verheffen. De tentoonstelling, onder de titel 'In search of joyful beauty', toont eveneens werk van Ciska Bog- man en Anne Kittelmann. Bij deze twee schilderes sen voert, net als bij Lamme, realisme de boven toon. De expositie is te zien tot en met 2 mei, don derdag tot en met zaterdag van 14.00-18.00 uur en op zondag van 14.00-17.00 uur. foto pr Een versteend schedeldak van een mensachtige, zo'n 100.000.000 jaar oud. foto hielco kuipers kei, 1874) opgesteld met een ge zamenlijke voorvader voor mens en mensapen, maar fos siele vondsten en met name de 'missing link' ontbrak. Dubois was afkomstig uit het Limburgse Eijsden bij Maas tricht, kreeg in zijn jeugd al een grote belangstelling voor fossie len door zijn zwerftochten over de St. Pietersberg, en studeerde later anatomie in Amsterdam. In 1886 kreeg hij een aanstelling als lector in de anatomie aan de Amsterdamse universiteit. Een jaar later zei hij die baan al weer op om zich helemaal aan zijn speurtocht te kunnen wijden. Hij nam als officier van ge zondheid dienst bij het KNIL en vertrok naar Nederlands Indië. Evenals Darwin dacht hij dat de mens in de tropen was ont staan. De kans iets te vinden leek hem het grootst in een ge bied waar de naaste verwanten van de mens, de mensapen, leefden: Afrika (chimpansee en gorilla) en Zuidoost-Azië (orang oetang en gibbon). In die tijd meende men dat de gibbon het dichtst bij de mens stond. Met steun van het Indische gouvernement begon hij met een groep soldaten en dwangar beiders te zoeken op Sumatra. Maar het vochtigwarme klimaat speelde hem parten en de ge vonden Sumatraanse fossielen bleken niet oud genoeg. In 1890 zette hij zijn onderzoek op Java voort. In 1891/1892 vond hij tenslotte bij het dorpje Trinil aan de Solorivier eerst de kies, daarna het schedelkapje en een jaar later op twaalf meter af stand het dijbeen. Aapmens Hij noemde zijn vondst aanvan kelijk Anthropopithecus erectus (rechtoplopende mensaap), maar besefte daama dat hij een aapmens - een overgangsvorm tussen aap en mens - had ont dekt. In de eerste beschrijving (in 1893) die hij van zijn vondst gaf, noemt hij hem dan ook Pithecantropus erectus. Zijn theorie dat zijn Pithecantropus precies halverwege de aap en de mens stond, is - tot zijn diepe teleurstelling - nooit aanvaard. Nieuwe vondsten maakten dui delijk dat het om een vroege mensachtige gaat: de Homo erectus. Een vrijwel compleet Een reconstructie van een overgangsvorm tussen aap en mens. foto pr skelet daarvan is in 1984 gevon den in Kenya bij West Lake Tur- kana. De vondst van Dubois veroor zaakte honderd jaar geleden veel opschudding. Maar leidde ook tot het ontstaan van een nieuwe wetenschappelijke dis cipline: de leer van de fossiele mens oftewel de paleanthropo- logie. En het debat over de Ho mo erectus, zijn grote geografi sche spreiding (Afrika, Azië, Eu ropa) en zijn grote spreiding in de tijd (van 1,6 miljoen tot 200.000 jaar geleden), woedt nog altijd voort. Rapsodie in dans netjes uitgekiend dans recensie maarten baanders Voorstelling: 'Rapsodie in dans' door Het Folkloristisch Danstheater Gezien 2/4 Leidse Schouwburg In de negentiende eeuw ont stond onder klassieke compo nisten belangstelling voor volks muziek. Liszt, De Falla, Enescu e.a. verwerkten traditioneel folkloristisch materiaal in wer ken voor orkest. Deze karakte ristieke composities werden 'rapsodieën' genoemd. Het Folkloristisch Danstheater heeft het aardige idee opgevat een programma te maken met deze muziek als uitgangspunt. 'Rap sodie in dans' bestaat uit mu ziek en dans uit Slowakije, Spanje, Hongarije, Roemenië, Noorwegen en Armenië. De klassieke composities werden afgewisseld door oorspronkelij ke volksmuziek door de mu ziekgroep van Het Folkloristisch Danstheater. In het algemeen was de voor stelling erg netjes en uitgekiend. Dat lijkt ook onvermijdelijk, want door de eisen die de klas sieke muziek stelt ontstaat er een breuk tussen de rapsodieën en de oorsprong die de erin ver werkte muziek heeft in het volk. Deze afstandelijkheid werkte door in de dans. Het was opval lend dat de dans meer elan kreeg zodra er echte volksmu ziek werd gespeeld. Alleen al om deze conclusie is 'Rapsodie in dans' een interessante voor stelling. Afgezien van deze conclusie is 'Rapsodie in dans' een kleurrij ke, veelzijdige voorstelling, waarin uitstekend wordt ge danst. De Slowaakse dans met de vrolijke vrouwendans en het felle voetenwerk van de man nen; de Roemeense dans die ijzersterk begon met een voort- golvende draaibeweging in de rij danseressen, waarin tempo wisselingen secuur werden uit gevoerd en waarin de panfluitist een mooi aandeel had met zijn muziek èn de korte, virtuoze dans die hij ten beste gaf; de stijve Noorse dans met grappige momenten waarin mannen stunts uithaalden; de sober en kuis beginnende Armeense dans die geleidelijk zeer opzwe pend werd: de groep beheerste het allemaal. Alleen in de Spaanse dans bleef de spontaneïteit geheel 'O, klaag toch niet als nevelvroeg de morgen grijst, want des te schoner is de dag, de dag die daaruit rijst,' zingen de spelers in canon. De spe lers, dat zijn de drie welgeschapen (zoals dat heet) Suver Nuver-leden Henk Zwart, Dette Glas houwer en Peer van den Berg en de drie gehandi capte (zoals dat heet) gastacteurs Dolly Vonk, Dan Blokker en Henk Huisman. Ze nemen plaats op de oranje plastic tribunestoeltjes voor op het speelveld waarin het podium is veranderd en stel len zich voor met kunstjes. Henk rolt met armen en knieschijven, Dan balanceert z'n rolstoel in een hoek van 45 graden, Peer kan z'n buik absurd ver intrekken, Henk heeft een knikkende duim en kan een dansje op zijn krukken, de oogballen van Dette kunnen onafhankelijk van elkaar draaien en Dolly kan op haar oog bijten, dat is van glas. Is dit de opmaat voor klassiek sadistisch ker misvermaak? Voor zielige thensjes kijken? Nee. Pleisterwoede is theater op het scherpst van de snede met mensen die wel of niet het geluk heb ben gehad gezond van lijf en leden te zijn gebo ren of gebleven. Meer dan over lichamen gaat de voorstelling over mensen. Dette wordt uitgekleed en geheel gekeurd. Te nen: ver uit elkaar, knieën: knokig, geslacht: dringt zich op, tot en met nek en schedel: mooie lijn. De verdere scenes, die zoals steeds bij de van huis uit Friese mimegroep geen direct verhalend verband hebben, zijn associaties die beginnen met het lichaam en zijn onvolmaaktheden en steeds eindigen bij de mens. Schrijnend zijn de videobeelden van de tv-dominee die met de ge neeskracht van God alle ziektes en onvolmaak theden via de buis als streken van de satan pro beert uit te drijven. De spelers kijken toe; de beel den helpen niet. FJelaas. Tijdens de voorstelling realiseer je je dat je even vergat dat het dagelijks leven met kromme handen wel verdomd onhan dig moet zijn en na dc afloop ervan besef je dat waardigheid en geluk niet afhankelijk is van be nen die werken. En dat Pleisterwoede met veel gevoel en goede smaak is gemaakt. leiden Zelf gaf hij als minister van wvc jaren geleden de aanzet om musea zelfstandig te maken. En nu dat met een paar maanden zo ver is, maakt Elco Brinkman, inmiddels CDA-fractievoorzitter, zich toch wel wat zorgen over het effect daarvan. Bij de opening van de tentoonstelling 'Mum mies onder het mes' gisteren in het Rijksmuseum van Oudheden vroeg de Leidenaar zich af of de bewaarders van het verleden straks wel voldoende wordt ge hoord. „Er is een voortdurend span ningsveld tussen de diverse cul turen. Straks is er ook de discus sie: wie heeft de meeste rechten, wie heeft de beste lobby. Mum mies kunnen niet spreken. Maar wordt het verleden straks wel voldoende gehoord in dat debat? Brinkman zette vervolgens de schaar in de windsels van een mummie. „Bij een opening is het zeer ongebruikelijk en ongehoord om aan mensen te komen", aldus de Leidenaar. Hij drukte het publiek op het hart dit toch vooral als symbolische handeling te zien. Samen met RMO-directeur G. Verwers ontdeed Brinkman ver volgens de mummie van een bordje met daarop de datum en de aankondiging van de opening van 'Mummies onder het mes'. foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19