Bowie in de jaren des onderscheids F_ Naar een antisociale samenleving ZATERDAG 27 MAART 1993 D N K W I J U 2 criminele 'gelegenheden' biedi). In precies hetzelfde milieu zullen sommige mensen zich vaker cri mineel gedragen dan anderen, en omgekeerd zal dezelfde per soon vaker in de ene dan in de andere situatie crimineel gedrag vertonen." Hoe extremer de antisociale persoonlijkheidstructuurop (jong)volwassen leeftijd, hoe gro ter het scala aan situaties (inclu sief gevangenissen, kampemen ten en de werkplek) waarin de persoon in kwestie crimineel ge drag vertoont en hoe groter het assortiment aan criminele gedra gingen dat hij of zij ten toon spreidt. Bepaalde 'buiten' maat regelen zoals werk werken vooral bij diegenen waarbij het antiso ciale persoonlijkheidsprofiel niet al te extreem is. Maar om er voor te zorgen dat dit. voor een deel erfelijk bepaald, persoonlijk- heidsprofiel niet extreem wordt, moeten we er vroeg bij zijn. Bar rington legt uit hoe dat bijvoor beeld zou kunnen. De kans op mislukken op de middelbare school is bij 'antisociale' tieners betrekkelijk groot: ze spijbelen vaak, trekken zich weinig van al lerlei (school)regelsaan, raken vaak in conflicten met leerkrach ten en andere volwassenen, den ken weinig of niet na over de lan gere termijn gevolgen van hun gedrag. Als ze inderdaad misluk ken op school, versterkt dat op zijn beurt weer de neiging tot an tisociaal gedrag. Een belangrijke ingreep is dus voorkomen dat zulke tieners op school falen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dal je daar het beste al heel vroeg mee kunt beginnen. Spoor de 'antisociale' kinderen al op 3-, 4-jarige leeftijd op (op het kinderdagverblijf of eerste groepen basisschool bij voorbeeld). laat ze dan al deelne men aan een specifiek program ma om hun intellectuele ontwik keling te stimuleren, hun impul siviteit in te dammen (leer ze 'nadenk'vaardigheden),hun school'houding' te bevorderen en betrek hun ouders via weke lijkse kontakten bij wat er ge beurt. Hou dat ongeveer twee jaar vol. Wat je dan zult zien is dat deze kinderen: a) het op de middelbare school beter doen; b) een minder antisociaal persoon lijkheidsprofiel als (jong) volwas sene hebben: c) zich (veel) min der aan dclinkwent gedrag ver grijpen. Het voorbeeld is een goede il lustratie van een 'wijsheid' in de psychologie die zich met de vroegtijdige preventie van (ont- wikkelings)problemen bezig houdt: 'Hoe langer je wacht, hoe geringer je macht. Hoe eerder je begint, hoe meer je wint.' Tegen dit licht gehouden is één conclusie glashelder: een sa menleving die pas maatregelen gaat nemen als 'antisociale' kin deren delinkwente jongeren zijn geworden, komt zonder manke- r die diagnose in aan merking. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie De samenleving in onze jaren ne gentig grenst aan de chaos. Het beeld van de wereld zoals dat via de televisie, de kranten of de reclame op ons afkomt, bestaat uit allemaal kleine frag mentjes. Het is alsof niemand meer de grote lijnen kan trekken. Ikzelf overigens wel het minst." Stevigé taal op een bleke voorjaarsmorgen in Londen. David Bowie lacht verontschuldi gend zijn tanden bloot. In een kleine achteraf gelegen studioruimte komt hij uit zijn fau teuil omhoog, draait licht pedant rond in een elegante combinatie en schuift de potmeters nog maar eens open. You've been around heet het stuk. Het is zijn stem, die zingend vertelt hoe Bowie probeert door de ogen van zijn kersverse Somalische vrouw naar de Amerikaanse samenleving te kijken. Het Italiaanse kledingmerk United Colours of Benetton heeft de zwarte Ameri kaanse filmregisseur Spike Lee ingehuurd om in de vorm van een reclameboodschap mel ding te doen van de rellen in Los Angeles. Bowie schuift de muziek weg, maakt een on beholpen wegwerpgebaar. „Ik oordeel niet. Het is alleen maar mijn indruk van Amerika. Ik zou graag gegrepen worden door het en thousiasme dat Clinton en zijn nieuwe rege ring hebben losgeslagen. Hij is oprecht van plan grote veranderingen in het land te be werkstelligen, maar het begrotingstekort is van zo'n onvoorstelbare omvang! Dat zal heel veel van zijn aandacht opslokken. Ik vrees dat daardoor niet veel zal worden ge daan aan de leefomstandigheden in de grote steden. Ik durf te stellen dat een nieuwe revo lutie want de L.A.-rellen waren een regel rechte gevangenisopstand in dat geval on vermijdelijk zal zijn. Mensen slopen hun maatschappij als ze zich in het nauw gedre ven voelen." Bowie weet waarover hij praat. Hij onder vond de rellen in L.A. vorig jaar aan den lijve, zat samen met zijn vrouw althans vijf dagen opgesloten in z'n appartement, terwijl buiten tientallen de dood vonden en honderden ge bouwen in de as werden gelegd. „Je sliep met je jeans op de rand van je bed", zegt hij. „Klaar om te vluchten als je zelf aan de beurt was en de eerste Molotov-cocktails naar bin nen zouden komen. Als je iets van die om vang meemaakt, dan word je met sprakeloos heid geslagen." Hij leerde kijken door de ogen van zijn ne groïde vrouw, het lot van de zwarten obser veren, zegr David. „De laatste tien jaar is de situatie slechter geworden dan ooit tevoren. Miljoenen leven onder de armoedegrens, ter wijl ze in hun buurt de ene na de andere drankwinkel of wapenhandel als paddestoe len uit de grond zien springen. In elke blanke woonbuurt zou dat verboden worden, maar in een puur zwart getto heb je het recht op de maximale kans om een ander af te ma ken." Bruiloftsklokken Vorig jaar luidden de bruiloftsklokken voor David Bowie. Zijn eega luistert naar de naam Iman en was voordat Naomi Campbell de covers van internationale modebladen sierde het bekendste zwarte fotomodel in de mo dewereld, waar ze opschudding veroorzaakte door haar borsten fors te laten vergroten. Iman zette er de trend mee waarin modellen niet langer naam- en gezichtsloos en onder ling uitwisselbaar waren, doch uitgroeiden tot de droomvrouwen van de jaren negentig. De Cindy Crawfords en de Linda Evangelis ta's steken Julia Roberts, Madonna en Sté- phanie van Monaco naar de kroon. Op Black Tie White Noise hoor je nog twee framenten van de vijf composities die Bowie voor de huwelijksceremonie schreef. Pathe tisch gewauwel over hoezeer hij nu zal veran deren. Tongue in cheek beweert David grijn zend, terwijl hij vertelt dat The Wedding Song aanvankelijk The Wedding Cake heette om dat het zo'n suikerzoet geval was. „Ik heb er wat namaak-Arabische invloeden in verwerkt om Imans ouders het gevoel te geven dat ze welkom zijn, maar ja... ik ben afkomstig uit het milieu van de Church of England. Dus hun voornaamste zorg -is (lacht hardop) dat ik hun dochter niet verknoei." Iman behoort tot een aristocratische familie. Haar vader was Somalisch ambassadeur in Cairo en verblijft uit lijfsbehoud in Dar-es- Salaam (Tanzania) omdat hij ten tijde van het regime van de Somalische dictator Said Barre politiek gevangene was. Toen de Ame rikanen tijdens de laatste weken van George Bush' ambtsperiode begonnen aan hun Restoration Hope-actie in haar vaderland, kwam Iman een paar keer uitgebreid aan het woord via CNN en de BBC. Minder bekend is dat juist zij de drijvende kracht was achter een maandenlange perscampagne in de VS om aandacht te vragen voor de hongersnood in Somalia. „Iman heeft een ongelofelijke drijfveer om te overleven. Het heeft haar door de westerse modewereld heen geholpen. Zij stond niet te Jcijken van Los Angeles. Zij kan je uitleggen waarom het de zwarten in Amerika geen moer meer kan schelen of ze geïntegreerd ra ken in de maatschappij. Liberals, de progres sieve blanken in de VS, proberen veel te veel zwarten duidelijk te maken hoe je in de rnaatschappij kunt slagen. Zwarten willen hun eigen machtspositie opbouwen, hun eigen economische zekerheid." Onwetendheid Het is pure ironie dat een land dat thuis zo'n grote moeite heeft om de rassenverhoudin gen te normaliseren nou juist in Somalia or de op zaken heeft geprobeerd te stellen. Bo wie: „Alles kun je terugvoeren op onwetend heid. Als je met Iman praat, wordt je duide lijk hoe uitzichtsloos het is om in Somalia alle bendeleiders om de tafel te krijgen. Ik wil niet als deskundige over dat probleem praten, maar wat ik van mijn schoonfamilie hoor, is dat een impotent idee. Het gekke is dat ieder een goedbedoelde adviezen voor de Soma- liërs in petto heeft, maar niemand de stamoudsten vraagt wat zij willen. Zodra de VS er hun troepen weghalen keert de oude, gewelddadige terreursituatie terug." „In augustus 1992 draaide Iman een docu mentaire in haar vaderland en zette ze de perscampagne op niet om een einde aan de oorlog te verkrijgen, maar om het volk te redden van de hongersnood. Voor die tijd be stond het land niet als item op de Ameri kaanse televisie." „Ik kende die situatie natuurlijk goed: de me dia gebruiken en toch je eigen integriteit trachten te bewaren. We waren net als Clin ton op campagne en maakten gebruik van dezelfde talkshows om de boodschap over te krijgen. Het kon niet uitblijven dat we Bill en Hillary tegen het lijf liepen. Clinton bleek toe gankelijk, nam kennis van haar standpunt en steunde haar waar hij kon. Toen de Demo craten begonnen te luisteren, besloot Bush te handelen. Maar of dat echte betrokkenheid was, of dat hij de geschiedenis wilde ingaan als een president die tot zijn laatste snik ac- tiefwas...?" Iman is geen model meer, Bowie is niet lan ger ikoon of idool meer. „Ik was een wereld ster, maar dat begrip staat bloot aan gierende inflatie", zegt hij schouderophalend. „De aanpassing verliep voor haar misschien wel makkelijker. Niemand die haar kent, ver wacht dat ze van wie dan ook onzin accep- deelnemen. Het zijn clichés, maar dat zijn ze niet zonder reden." De jaren negentig zijn de jaren des onder scheids. Bowie praat met liefde over Jack Bruce, de componist van het psychedelische I Feel Free („Drugs liggen ver achter me. maar ik geloof nog steeds dat je kunt 'vlie gen"'), met afstand over de pulp die zijn ex- vrouw Angela („Het beste wat ik kan zeggen is dat het me spijt dat ze de moeder is van mijn zoon") over hem uitstort en met mijme ring over vroeger. Op Black Tie White Noise rekent hij ook af met een spiegelbeeld dat hem al die jaren heeft dwars gezeten. In Jump They Say be schrijft Bowie het leven en het lot van zijn stiefbroer, Terrence Guy Jones (eigenlijk Burns). Jump they say gaat over een relatie die ik nooit had. Ik betreur dat en mis mijn stiefbroer nu verschrikkelijk. Hij pleegde zelf moord halverwege de jaren tachtig. Hij dook nu en dan in mijn songs op eerst in All The Madmen op The Man who sold the World, la ter in TheBewley Bros, op Hunk}'Dory." „Hij (zucht) was een verdrukte intellectueel, die leed onder het milieu van de werkende klasse waarin we opgroeiden in Londen. Mijn moeder kon geen betere school voor hem be talen en bij hem vatte het idee post dat hij nooit wat van zichzelf zou kunnen maken. Daarnaast was hij acuut schizofreen, maar toen ik opgroeide gaf hij richting aan mijn honger naar kennis. Hij was de enige die zei. er is niets zo belangrijk als een goed boek. Dat verbreedt je horizon: je hoeft er niet eens het huis voor uit. Hij liet me Jack Kerouac le zen. Daar heb ik die enorme fascinatie voor Amerika aan te danken. En mijn liefde voor jazz." „We dreven uit, Guy en ik. Hij kwam in dienst bij de luchtmacht en bleef als een wolk boven mijn leven hangen, zeker nadat hij la ter werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Ik werd wereldster en het spijt me waanzinnig dat ik er niet in slaagde op mijn beurt een link met hem te leggen. Hij is een soort doppelgcinger-figuur in mijn leven geworden. De gedachte aan wat ik verzuimd had, zat me dwars. Pas heel kort geleden ben ik mijn schuldgevoelens wat kwijt geraakt. Jump They Say bestaat uit een verzameling indrukken die ik van Guy had. Al zeggen sommige regels meer over mij dan over hem, maar dat is het dilemma dat ik oproep zodra ik over hem schrijf. Ik heb kennelijk altijd ge wild dat Guy deel van mij zou uitmaken." Ouders die hun kinderen regelmatig pesten en afbekken, blijken als jongeren vaak al te zijn op gevallen door het pesten en afbekken van leef tijdsgenoten. Volwassenen die af en toe op hun partner meppen, blijken ook als tieners met hun handen al vaak huis te hebben gehouden. Hoe lastiger iemand als kind is, hoe groter de kans dat hij of zij als jong-volwassene een alcohol- of drugverslaafde wordt. Kortom, veel van wat we als volwassenen onszelf en anderen aandoen, lijkt zich al vroeg aan te kondigen. Dit onomsto telijke feit blijkt voor veel mensen, vooral voor zogenaamde 'sociaal bevlogen'criminologen, maar moeilijk te pruimen. De reden laat zich raden. Zonder weereen ander imago aan te nemen is David Bowie zichzelf aan het begin van het vierde decennium van zijn carrière. Hij heeft voor zichzelf ruimte gecreëerd, een lei schoon gewreven door publiekelijk te verklaren nooit meer zijn oude repertoire te zingen. Voor het eerst in zes jaar ligt er volgende week een nieuw solo-album in de winkel, Black Tie White Noise. Een plaat die voor Bowie zal doen wat So heeft bewerkstelligd voor Peter Gabriel en New York voorLou Reed: een nieuwe fase inluiden in de ontwikkeling van een inmiddels oudere, maar in geen enkel opzicht versleten artiest. teert. Als je een knappe vrouw over wereld politiek hoort praten, slaat het vooroordeel dat ze ook dom zou zijn, snel om. Iman had net zo makkelijk diplomate kunnen zijn.' Maar een popzanger die de wereld kent (grijnst) ach, en door zijn vrouw! Hahaha. Nee, zonder gekheid: ik heb vele mooie èn intelligente vrouwen ontmoet, maar ik raakte nooit op hen verliefd. Je zult op de plaat hier en daar de bewijzen tegenkomen." Bowie: „Het kost me de grootste moeite om iedereen uit te leggen dat ik altijd geprobeerd heb om oud met nieuw te verbinden, de al lermodernste apparatuur met organische muziek, evenwicht tussen machines en men sen. Dat is terug te voeren op de opvatting die ik in de jaren zeventig heb ontwikkeld. Ik voel me altijd buitengewoon oncomfortabel als mijn muziek teveel hi-tech klinkt, dan verkies ik mijn menselijke onredelijkheid. Muziek moet menselijk blijven." „Ik heb mijn vreugde in de muziek terug. Ik wil niet te cliché klinken door te roepen dat dat komt doordat ik niets meer met mijn ou de songcatalogus te maken heb, maar ik heb nu wel het gevoel dat ik niks met de business te schaften heb. Alsof je weer weet waarom je in het vak zit. De lol die je hebt als je in de studio krankzinnige botsingen tussen gelui den en sounds (geproduceerd geluid, red.) veroorzaakt. Ik verraste mezelf." Black Tie White Noise doet in zijn gelaagde produktiemethode denken aan het recente werk van Peter Gabriel: oosterse invloeden worden gecombineerd met westerse pop, jazzsoli met Roxy Music-achtige bombast, Afrikaanse ritmes met reggae, funk met gospel. Bowie maakt een klakkend geluid met de tong: „D'r zit zeker een geestelijke, spirituele klank aan. Oeps. wat zeg ik nou weer? Ik bedoel dat niet luchtig. Ik be doel: er doet zich op een gegeven ment een situatie voor dat je moet cepteren dat je niet de volledige trole over je omgeving, je leven, je laties of je werk hebt. Een dat je geneigd bent te accepteren dat er een orde der dingen bestaat, zelfs als je je in een wereld van chaos lijkt te bevinden." „Of misschien moet ik zeggen dat chaos ligt ingebed in de ordening der dingen, Daardoor ben je bereid te accepteren dat er een God be staat daar komt 't, denk ik, op neer. Het is een opluchting dat je God kunt bevestigen. iPTheb jarenlang gedacht dat als ik controle kon uitoefe nen, ik vrijheid zou hebben. Dat is abosluut niet waan je ketent jezelf juist vast. Als je écht voelt dat je alles om je heen controleert, heb je jezelf gevangen gezet." „Als je begrijpt dat God, of het universum, of welke naam je eraan wilt geven, alles onder controle heeft, dan pas krijg je de ruimte om dingen te doen. Opeens begrijp je dan wat de Grieken bedoeld hebben met de muze. Het is heel goed te beseffen dat niet alles wal je vei - zint uit jezelf voortkomt. Je bent een door geefluik, je mag aan het creatieve proces In werkelijkheid klopt van beide beschuldigingen geen hout. We hebben onze eigen persoonlijk heid of psyche niet uitgevonden en niet geschapen. We zijn er door erfelijkheid en milieu een voudig mee opgescheept. We kunnen er daarom ook niet naar hartelust veranderingen in aan brengen. Sterker nog. er is ver moedelijk niks zo moeilijk te ver anderen als onze persoonlijk heidsstructuur. Het is vele malen gemakkelijker om je uiterlijk of je huis te verbouwen, van werk te veranderen, of een maatschap pelijke revolutie op touw te zet ten dan om je persoonlijkheid om te gooien. Dat is waarschijn lijk ook de reden dat we met zijn allen op een haast manische ma nier voortdurend allerlei dingen 'buiten' aan het regelen zijn, en het moeilijkere en veel frusteren- der 'binnenwerk' proberen te ontlopen. Uit het debat over Lubbers' kampementen wordt dat bijvoorbeeld heel duidelijk. Ik zal de laatste zijn om te ontken nen dat een strenge, duidelijke en rechtvaardige aanpak van cri minele jongeren (bij voorkeur niet in kampe-wai-dan-ook ove rigens), gecombineerd met het verhogen van hun maatschappe lijke kansen door ze werk te bie den, een effekt kan hebben. Maar zoals de psycholoog Wage naar drie jaar geleden al in een artikel 'Is Criminaliteit te Gene zen?' schreef, valt op grond van het beschikbare wetenschappe lijke onderzoek niet te venvach ten dat het effect van zulke'bui- ten'maatregelen groot zal zijn: een vermindering van herhaling van criminele aktiviteiten met zo'n 10 procent De befaamde Britse onderzoeker David Barrington schrijft in een artikel getiteld The Challenge of Teenage Antisocial Beha t Jour' (de uitdaging van antisociaal gedrag bij tieners) dat volgende maand verschijnt: „1 lel is plausibel om te stellen dat crimineel en antiso ciaal gedrag het gevolg is van de wisselwerking tussen een indivi du (met een bepaalde mate van antisociale persoonlijkheids structuur) en de omgeving (die RU a rampzalige misvattin- gen in lopende 'hete debatten, zoals die over crimine le jongeren en over de rol van psychische faktoren bij ziekten als kanker (het 'oren-maffia' de bat), is het idee dat het toebede len van een rol aan persoonlijk heid of psyche gelijk staat aan het uitdelen van schuld. Ik kom zeer regelmatig artsen, patiënten, en gewone mensen tegen, die ge loven dat als iets 'psychisch' is dat zoveel wil zeggen als: er is eigenijk niks aan de hand, het is aanstellerij, het is gewoon je eigen schuld dat je aan bepaalde klachten lijdt. Die beschuldiging zou volkomen juist zijn als we al lemaal onze eigen psyche in el kaar hadden geknutseld en het design naar hartelust zouden kunnen veranderen als het niet bevalt. Ik kom de laatste tijd ook regel matig criminologen en zelfs hoge politieambtenaren tegen die be weren dat praten over de rol van persoonlijkheid bij het ontstaan van crimineel gedrag 'onmaat schappelijk' is. Het zou erop neer komen dat je criminele jongeren zelf de schuld geeft van het feit dat ze zo geworden zijn. Die be schuldiging zou volkomen juist zijn als die jongeren hun eigen persoonlijkheid in elkaar hadden gezet en met enige moeite best een andereconstructie hadden kunnen verzinnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 45