Afspraken over milieu boterzacht De lange lijdensweg van een bisschop en een kardinaal Feiten &Meningen TV in VS; veel zap-plezier ZATERDAG 27 MAART 1993152 STANDPLAATS WASHINGTON Er breken voor mij paradijselijke tijden aan. Nu is het leven hier toch al niet onaangenaam, zeker niet voor iemand die graag TV kijkt, zoals ik. Maar het wordt nog leuker. Ik ben namelijk een 'zap per', zo'n neuroot die niet met zijn vingers van de afstandsbediening kan afblijven. Het onbegrip voor mijn gave om tegelijk een speelfilm, het CNN-nieuws, een basketbalwedstrijd èn Cheers te volgen, is in mijn omgeving helaas groot. Zap! Maar ik word hier op mijn wenken bediend. Het was al een verademing om na die slechts 25 zen ders die de TV in de lage landen bood, terecht te komen in een stad waar we de keus hebben uit maar liefst 120 kanalen. Een normaal TV-toestel kan dat niet behappen, en daarom staat op elk van onze drie TV's (minder kan écht niet) een kastje dat al die zenders ons huis binnenloodst. Elk kastje heeft, net als de TV, een eigen afstands bediening, dus er slingeren nu al zes van die din gen in huis rond. Die 120 kanalen bieden een hoop zap-plezier, al zijn er tientallen die we nooit bekijken. Het meest populair zijn twee zenders die 24 uur per dag weerberichten uitzenden, het tekenfilmkanaal, de ruim tien kanalen waarop de hele dag speelfims te zien zijn, het kanaal dat alleen oude zwart-wit- klassiekers vertoont en natuurlijk de handvol continue nieuwszenders. Dat is zoiets als Joop van Zijl en Elleke van Doom van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Zap! Maar ik zei al, het wordt nog leuker. Twee maat schappijen lieten onlangs weten in 1994 al in staat te zijn om via ingenieuze nieuwe transmis sietechnieken maar liefst 500 kanalen in onze huiskamer te brengen. Vijfhonderd! Daar gaan de vingers al van jeuken. De baas van Telecommuni cations Inc. had het over tientallen zenders die al leen maar soap-series gaan uitzenden, of alleen westerns, misdaadfilms, cursussen (ik kan overi gens nu al een universitaire graad viaTV-kanaal 48 halen - helaas, geen tijd) of sport (er is nu, vreemd genoeg, maar één sportkanaal!). Nie mand kan dan meer zeggen: „Bah, er is niks op TV vanavond." Zap! Het aantal religieuze kanalen zal worden uitge breid. Momenteel kunnen we al 24 uur per dag via vier kanalen dominees of pastoors horen pre ken. Ook gaat het fenomeen van de 'koopkana len' een ongekende vlucht nemen. Dat zijn zen ders (we hebben er al drie) waarop produkten als sieraden, huishoudelijke artikelen en kleding ge showd worden, compleet met prijs, waarna je een 06-nummer kunt bellen om het te bestellen (Ho me Shopping Network heeft 23.000 telefoonlij nen!) en meteen, via de creditcard, af te rekenen. Er zitten ware koopjes bij, heb ik me laten vertel len. De Amerikanen zijn er dol op. De omzetten lopen in de miljarden dollars. Zap! Met die 500 kanalen wordt ook het kijken naar films leuker. Je hoeft niet meer bang te zijn een stukje van een film te missen. Speelfilms worden dan 'gestaffeld' uitgezonden. Op tien kanalen naast elkaar dezelfde film, maar op elk volgend kanaal begint-ie tien minuten later. En dat 24 uur lang. Je kunt 's morgens het begin zien, naar je werk gaan, en 's avonds het slot volgen zonder een seconde gemist te hebben. Zap! Om het voor de kijkers betaalbaar te houden, zul len veel van deze kanalen betaal-TV worden. Je betaalt voor wat je ziet. Kijk je niet, dan kost het niets. Een probleem wordt alleen de TV-gids. Knappe koppen breken zich het hoof;d over de manier waarop de kijkers in één klap kunnen zien wat op welk kanaal wordt getoond. Ze zijn er nog niet uit. Voor een zapper is dat natuurlijk geen probleem. Die kan immers niet kiezen. Ik wil geen gidsen, ik moet op knopjes drukken. Alleen, als ik slechts vijf seconden naar elk kanaal kijk dan kost me dat voor vijfhonderd kanalen...even rékenen....42 minuten. ZapZap! HANS DE BRUUN CORRESPONDENT Geen enkel somber RIVM-rcipport kan het lajfe Den Haag beroeren geen enkel bezwaar injom pater Bar aan de bisschoppen voor te stellen als lid van de groep van tien personen die door het Epis- kopaat werd aangewezen. De kerkelijke carrière van Ph. Bar kon beginnen. Hij kreeg op den duur zoveel belangstelling van mgr. A. Simonis, dat deze hem uitkoos tot zijn vicaris-ge neraal en later zelfs tot zijn hulpbisschop. Bisschop Bar be hoorde bij zijn benoeming tot de gematigd conservatieve kan didaten, maar ontwikkelde zich snel. Hij had een hoge opvatting van geloofsorthodoxie en had een grote verering voor de paus die inmiddels, na tussenpaus Luciani, de befaamde Paus Paulus VI was opgevolgd. Met zijn grote communicatieve vaardigheid en zijn sterk be stuurlijke vermogen verschilde hij duidelijk van zijn vroegere superieur kardinaal Simonis, die bij wijze van spreken al 22 jaar overhoop ligt met de pers en andere media. Maar er was nog meer. Bar wist gelijktijdig de secularisatie in de stad met de grootste'wereldha ven serieus te nemen en met gepaste middelen te bestrijden. Hij was ook oprecht begaan met de zware taak van zijn priesters en hun pastorale assistenten en sprak in alle openheid met zijn priesterraad. Ik heb verschillen de malen deelgenomen aan ge sprekken met hem in aanwezig heid van de leiding van Mariën- burg- en Acht Meibeweging. Hij was dan openhartig en hield zich steeds aan afspraken. Kardinaal Simonis herinnerde tijdens de afgelopen persconfe rentie aan zijn wijding door kar dinaal Alfrink. Ik vond dit heel dapper van hem, want hij zal zich bewust zijn geworden dat hij sindsdien een tragisch be staan als bisschop heeft gehad. Het zal je maar gebeuren dat tij dens je bisschopswijding de eerste consecrator, kardinaal Alfrink zegt: „Deze benoeming heeft veel schade gedaan aan de kerk en heeft het vertrouwen in de kerkelijke autoriteit onder mijnd. Een herhaling van zo'n situatie moet tot iedere prijs worden vermeden." Simonis was geobsedeerd door de verbale orthodoxie, alsof de ze zijn laatste zekerheid was om de legitimatie door Rome van zijn bisschopsbenoeming waar te maken. Dat geeft hem een zekere verkramptheid, terwijl hij in feite een heel vriendelijke bisschop probeert te zijn. In het buitenland valt die spanning van hem af. Toen in 1986 der tienhonderdvertegenwoordi gers van basisgemeenten in Trinidade (Brazilië) bijeen kwa men, werd het bezoek van kar dinaal Simonis, samen met zo'n vijftig bisschoppen in een grote sporthal, zeer gewaardeerd. Wat zei de enige aanwezige kardi naal op die bijeenkomst? „Kon den dit soort parochiegroepen ook maar ontstaan in Neder land, die zo in geloof werkzame liefde beleven als jullie... Ik hoop, dat U op deze weg verder gaat en nog vele echte kerkelijke groepen zult oprichten. Wees daar waar u leeft het kritische geweten." Waarom zegt hij zo'n prachtige tekst niet op een bijeenkomst van de 8 Mei-beweging? Het ge juich zou niet van de liicht zijn. Maar hij durft niet, omdat hij bang is voor zijn legitimatie door het Vatikaan. Hoe zal het verder gaan met het katholiejf volksdeel? Twintig jaar geleden, vlak na de benoe ming van Ad Simonis, merkte prof. J. Thurlings al op: „Sedert de reformatie heeft zich nooit een zo acute crisis voor de Ne derlandse katholieken voorge daan." Hij vroeg zich toen al af of er na een toenemend secula- risme slechts een klein groepje „uiterst conservatief-rechtzinni- gen" zou overblijven. Als ander alternatief zag hij een volledige oecumene met reformatorische christenen, met mogelijk enkele eigen accenten. Tenslotte leek de mogelijkheid open te staan om een aantal bewegingen, ui terst rechts en uiterst links, door hun eigen vuur te laten verteren en daarna open te staan voor communicatie mef de moderne samenleving die Nederland is geworden. Ik houd het op het laatste alternatief. Alfrink wilde dit ook al, maar Rome hield hem tegen en diskwalificeerde zijn gezag over de Nederlandse katholieken. Hij zei mij eens: „Als ik kardinaal van Parijs was geweest, hadden ze dat nooit gedurfd." Als het woord nog niet bestaan had, was minister Alders (milieubeheer) er ongetwijfeld de uitvinder van geweest. We hebben het over 'convenant' oftewel overeenkomst, de modernste uitwas van de Nederlandse democratie. Een woord, dat waanzinnig populair is op het Binnenhof. Begrijpelijk, want het woord een duur woord voor bo terzachte afspraak dekt veel toe en verplicht tot niets. Dat blijkt: het falend milieubeleid hangt van convenan- ten aan elkaar. De vrijblijvende afspraken tus sen ministèren bijvoorbeeld de verpakkingsindustrie, de che miebedrijven of de metaalin dustrie zijn natuurlijk niet de enige reden waarom het milieu beleid tot mislukken gedoemd is. Maar het is wel symptoma tisch voor de wijze waarop de politiek het land schoner en leefbaarder wil maken: half slachtig, lafhartig en doodsbe nauwd voor het maken van echte keuzes. De manier waarop eergisteren dan ook door minister en Twee de Kamer gereageerd werd op de jongste alarmerende cijfers van het Rijksinstituuut voor Milieuhygiëne (RIVM) is teke nend. Terwijl het instituut con stateert dat de verzuring toe neemt, het broeikaseffect aan het einde van de eeuw groter wordt dan beraamd en de wa tervervuiling veel minder af neemt dan voorgenomen, ver wijst de politiek naar alweer een nota: het tweede deel van het Nationale Milieu beleidsplan (NMP), dat eind dit jaarver- schijnt. Goed, het blijkt dat de cijfers weinig verschillen van eerdere studies, zoals het RIVM-rapport van twee jaar geleden. Maar ook dat toont de lauwheid van Den Haag aan voor het milieubeleid: men weet al geruime tijd dat de ambtieuze doelstelling van het kabinetsbeleid bij lange na niet worden gehaald. Toch blijft men wachten op de papieren vaststelling daarvan. 1993 is voor het milieu een verloren jaar. Dilemma Het is niet voor niets dat de po litiek de interesse in milieu als onderwerp om te scoren heeft verloren. De ervaring leert dat de overheid op milieugebied veel wil sturen, dit ook kan, maar vervolgens niet wil. Het is dit trieste dilemma waarin Den Haag en vooral de eenzame milieuridder Alders gevangen zitten. De onmacht van de overheid blijkt bijvoorbeeld uit de opstel ling van fraaie doelstellingen, zoals verwoord in het NMP. Om er drie te noemen: het besparen van energie om het broeikasef fect tegen te gaan, het terug dringen van het gebruik van de auto en het verminderen van de uitstoot van ammoniak. Op alle drie terreinen zit de overheid ondanks veel inspanningen flink in de knoei. Energiebesparing is mooi, maar lukt natuurlijk nooit als één van de andere peilers van het kabi netsbeleid economische groei is. Voor de uitbreiding van pro- duktie is nu eenmaal veel ener gie nodig. Bovendien neemt de bevolking, mede als gevolg van migratie, nog steeds toe. Voeg daabij de lage prijs van energie en het is duidelijk dat deze doelstelling bij lange na niet ge haald zal worden. Het gebruik van de auto is een vergelijkbaar verhaal. Vorig jaar zijn minder autokilometers ver reden. Mooi, maar dat valt in het niet bij het feit dat de bur gers wel grotere, dus minder zuinige auto's kopen. Het RIVM constateert daarnaast dat het gebruik van vrachtauto's op merkelijk toeneemt. Bij een economische opleving zal het aantal vrachtwagens zelfs ruim verdubbelen. Daar helpt geen extra spotje van Postbus-51 meer aan. Ten slotte wil de overheid de uitstoot van ammonia^ vermin deren, onder meer door het strenger hanteren van de mest- normen. Wat blijkt? De Hinder wet wordt door veel boeren dankzij saboterende gemeenten massaal overtreden. Veel boeren hebben hun veestapel en bijbehorende stallen uitge breid zonder de benodigde ver gunningen. De politiek grijpt in, maar vraag niet hoe. Via een noodwetje (compromis van de regeringspartijen) worden boe ren alsnog voor hun illegale en milieu-onvriendelijk gedrag be loond. Drie terreinen waaruit blijkt dat de overheid zonder duidelijke maatregelen niet bij machte is op adequate wijze doelstellin gen te halen. Maar ook drie ge bieden waar de wil ontbreekt om die keuzes te maken, omdat offers daarbij noodzakelijk zijn. Het energiegebruik kan worden afgeremd door het instellen van een heffing. Maar nee, eerst wachten op de rest van Europa, Priester prof. dr. W. Goddijn, emeritus-hoogleraar gods dienstsociologie, reageerde eerder deze week in een inter view op deze pagina op de af faire-Bar. In een persdbnlijke bijdrage gaat hij vandaag in op de toekomst van het katholie ke volksdeel. DEN HAAG PROF. DR. W. CODDÜN Op 19 maart, feestdag van St. Josef, patroon van de kerk, za gen de nog resterende bis schoppen van de katholieke kerk in Nederland zich genood zaakt om een gezamenlijke ver klaring uit te geven, vooral be stemd voor allen die in de pas torale zorg werkzaam zijn. Naar aanleiding van het vertrek van bisschop Bar als bisschop van Rotterdam schrijven zij: „Met velen verdriet het ons hoezeer personen in diskrediet worden gebracht en hoe hierdoor span ningen in de geloofsgemeen schap worden vergroot." De bisschoppen hebben geen gege vens die op een „complot" te gen de Rotterdamse bisschop wijzen. „Zij constateren echter wel dat er helaas sprake is van voorbarige beschuldigingen je gens personen en van ernstige, ongegronde verdachtmakin gen." Complot of geen complot? De journalisten en fotografen die zich twee dagen later in een Utrechts kerkgebouw rond kar.- dinaal Simonis en mgr. H. Ernst schaarden, wisten het niet meer. Simonis liet na te verkla Bisschop Bar begroet op Schiphol het hoofd van de Koptisch-otho- doxe kerk, paus Shenouda XXX uit Egypte, bij diens bezoek aan Nederland in februari vo rig jaar. FOTO ANEFO de VS en het liefst op de hele wereld. Het autogebruik kan worden verminderd door de benzine-accijnzen fors te verho gen en het openbaar vervoer niet duurder te maken. Maar nee, zoveel kiezers tegen de ha ren in strijken is voor het ver breden van 'het maatschappe lijk draagvlak' voor het milieu niet verstandig. En de mest, grote mede-veroor- zaker van de verzuring? De poli tiek (CDA) denkt niet aan halve ring van de veestapel, wat vol gens velen de enige methode is om sommige gebieden nog enigzins leefbaar te houden. Door alles heen speelt nog de grote vraag; vvillen wij blijven meedoen in de race voor jaar lijkse economische groei of is er ook een 'economie van het ge noeg' mogelijk, waarbij het wel zijn toeneemt, maar de welvaart niet? Zolang de politiek hét milieu als een lastige bijzaak beschouwd, zal geen enkel somber RIVM- rapport het laffe Den Haag be roeren. Laat Alders maar z'n convenanten sluiten. Hoewel ook het besef bij ambtenaren doordringt dat deze afspraken wel eens te boterzacht kunnen zijn om het milieu te redden. Zo verzuchtte er laatst één heel toepasselijk: „Wie zijn conve nant, moet op de blaren zitten!" ren waarom hij, bij het horen van de eerste geruchten niet terstond, al was het maar infor meel, met zijn collega en broe der in het bisschopsambt was gaan praten. Al met al bleef, wat de affaire-Bar is gaan heten, een onverkwikkelijke zaak. Bisschop Bar was, voordat hij vicaris-generaalen hulpbis schop werd van mgr. A. Simo nis, luchtmacht-aalmoezenier geweest. Hoe hij eind 1969 in het circuit van het Pastoraal Concilie terecht kwam, weet ik nog precies. Ik werd opgebeld door prof. dr. Piet Steenkamp. Hij vroeg mij, als secretaris van het Pastoraal Concilie, of ik me vrouw mr. E.M. Vos de Wael- Smulders uit Utrecht nog ken de. Zij schreef regelmatig in gezonden stukken in het toen nog be staande dag blad De Tijd, waarin zij haar meestal conservatieve standpunten uiteenzette. Mevrouw Vos de Wael vroeg aan Steenkamp of hij er niet voor kon zorgen dat een uiterst vriendelijke luchtmacht-aal moezenier, pater Bar, een zetel kon krijgen in het concilie. Ik kreeg informatie van de top van het Militair Pastoraat en zag er TOM JANSSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 2