Leidse musea: samen tonen wat er in huis is Trio Ibert vertolkt Ibert het mooist Finkers: flitsend en spitsvondig Cultuur&Kunst Geromantiseerde foto's van emanciperende Indianen Jongensclub kan lekker dollen met Kaatje Erepenning voor Leidse architect Bob van Beëk Kunstschilder Erik Andriesse overleden VRIJDAG 26 MAART 1993 chef annemiek ruycrok. 071-161423, f gen, in warme hartstochtelijke 'grote lijnen' of in introverte in- tiem-zingende korte melodie- Aan het begin was er van deze uitstraling weinig te bemerken. De Partita Van AJbrechtsberger (1736-1809) klonk keurig, maar zonder kleur of geur. De cello was hier bepaald slordig, niet altijd zuiver, weinig zeker van zijn zaak. Het werd duidelijk be ter in de Sonate van Ravel, maar ook hier speelde de viool in de thema's die de cello overnam markanter en meer trefzeker. Ravel ziet hier af van zijn kleur- rijke harmoniek en Gimeno probeerde zoveel uitdrukkings kracht als mogelijk is te leggen in een van alle 'charme' ontda ne compositie. Ernestine Stoop vormde met haar harp fantasie in c klein van Louis Spohr een mooi intermezzo, waarbij mij de sterke concentratie op haar partituur opviel, die jammer ge noeg iets afdeed aan de vrij we ke chromatische 'romantiek' die Spohr ook in zijn solistische harpwerken tentoonspreidt, wellicht omdat hij ze voor zijn vrouw, de harpiste Dorette Scheidier componeerde. harp, Angel Gimeno, viool en Eduard v Regteren Altena, cello. Gehoord: 25/3, Oudshoornse Kerk te Alphen aan den Rijn Het Trio Ibert doet zijn naam eer aan: het laatste werk op jiet programma, het Trio voor viool, harp en cello dat Jacques Ibert in 1945 schreef, werd verreweg het mooist en het meest geïn spireerd vertolkt. Vooral de vio list Angel Gimeno speelde hierin een glansrol. Hier had het Trio voor 't eerst een heel eigen klankidioom, gedragen door het intense spel van Gimeno. Ibert (1890-1962) is een onafhanke lijk componist, niet in een hokje onder te brengen. Hij hield van contrasten, maar essentieel was voor hem het wéten het juiste te kiezen. Al naar gelang van zijn intenties maakt hij gebruik van impressionistische effecten, van romantisch élan, van klassieke vormen die hij met grote vrij heid weet te hanteren en die hij vervolgens tezamen weet te smeden tot één geheel. Die wist het Ibert Trio goed over te bren- Derde Pleinpop in augustus leiden Voor de derde keer wordt op 14 augustus het Leidse Pleinpopfestival gehouden. Bands uit Leiden en omgeving kun nen zich daar aan een groot publiek presenteren. Wie interesse heeft om mee te dingen naar een plaats op het podium van het Vrouwenkerkplein kan een demo, biografie en foto opsturen naar de Stichting Pleinpop, Mus'senplaats 16,2317 WB Leiden. John Mayall is in aantocht utrecht» John Mayall, die beschouwd kan worden als 'de aarts vader van de white blues' komt in het voorjaar met zijn Blues Breakers naar het utrechtse Vredenburg. Daar treedt hij op 19 mei op. In het voorprogramma staan Magic Dick J. Geils Bluesti- me en Charles Musselwhite Band. De kaartverkoop begint morgen. Telefooncellen als kunstcellen amsterdam Het Institute of Contemporary Art/Amsterdam heeft een project met afgedankte PTT-telefooncellen opgezet. De manifestatie is getiteld 'Sound Vision' en zal in tien steden plaatsvinden. Het project bestaat uit veertien vierkante telefoon cellen die door evenzovele kunstenaars zijn ingericht als kunst cellen. De cellen vormen een route die vanaf het ICA/Amster- dam in de Nieuwe Spiegelstraat onder het Rijksmuseum door loopt tot aan het Stedelijk Museum. Ze zullen van 1 tot 14 mei dag en nacht te bezichtigen zijn. Hierna gaan de cellen naar an dere steden. Van 25 tot 28 september zijn ze terug in Amsterdam voor een slotmanifestatie rondom De IJsbreker. Expositie Rodin in Den Haag den haag/uren Het Haags Gemeentemuseum en het Singer Museum in Laren houden in het najaar van 1995 gelijktijdig een tentoonstelling met werk van de Franse beeldhouwer Rodin (1840-1917). In het Paleis aan het Voorhout in Den Haag zal de nadruk liggen op de aquarellen en tekeningen, terwijl in Laren het zwaartepunt ligt op zijn beeldhouwwerken en foto's. Voor de voorbereiding van de grote tentoonstelling is alle steun toege zegd door het Rodin Museum in Parijs, dat onder meer enkele bruiklenen zaTafstaan. Het Singer Museum beschikt zelf over zeven kleine bronzen beelden. In de tuin van het museum staat een kleine denker. Thema van de tentoonstelling is de relatie tussen Rodin en Nederland en de invloed van de Franse beeld houwer op Nederlandse collega's. toch niet nodig'; techniek: Wilko de Rui ter, Wilfred Finkers en Ton Telgenhof, ge zien: 25/3 schouwburg, Leiden, aldaar nog te zien: vanavond en morgenavond. 'Melig' is veelal het predikaat dat op de humor van Herman Finkers wordt geplakt. Maar melig kun je het overgrote deel van zijn zevende programma moeilijk noemen. Want om schrijft Van Dale 'melig' niet als 'flauw en grappig tegelijk'? En is vooral het eerste gedeelte van 'Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig' niet flitsend, spitsvondig? Finkers heeft een menu vol doordenkertjes samengesteld, vol typische 'Finkers-kronkels', onverwachte wendingen en veel verrassingen. Dat begint al - tra ditiegetrouw - bij zijn opkomst. Perfect getimed in een Tarzan- scène, waardoor je als bezoeker even van je stoel opveert van aangename schrik. „Zo daar zijn we dan", glinsteren de jon gensachtige pretogen van de ca- Bent u geïnteresseerd in het Leidse en regionale erfgoed dan wordt u natuurlijk lid van OUD LEIDEN. U ontvangt in oktober het beroemde LEIDS JAARBOEKJE en u blijft op de hoogte door mededelingenblad, lezingen en excursies. Gireer 28,- op gironummer 175228 met de vermelding 'nieuw lid' recensie onno schilstra 'Ecuadoraanse Hoogland Indianen', foto's van Hape Smeele, te zien tot 23/4, ma Plaatjes van de gegroefde ge zichten van bejaarde werklie den, aandoenlijke moedertjes met mooie (doch ongewassen) kinderen, de beoefening van merkwaardige ambachten in fleurige klederdracht: het zijn zo de standaard-onderwerpen van de sociale fotograaf. Niet zelden blijft zijn genre daarom hangen in een twijfelachtig vertoon van schilderachtigheid, die armoede en achterstand neutraliseert tot een aangenaam tijdverdrijf voor voyeurs. Even ontstaat de indruk dat ook de nieuwste tentoonstelling in Fotogalerie de Kleine Klup- door dat euvel gevloerd wordt, want de twaalf foto's van Hape Smeele voldoen geheel aan het stereotype van de sociale repor tage. Smeele reisde vorig jaar in ge zelschap van de journaliste Stel la Braam naar Ecuador en foto grafeerde daar de Hoogland In dianen in hun dagelijkse be staan. Het resultaat - een serie zwartwit-prenten en een reis verslag - werd reeds gepubli ceerd in weekblad Elsevier. Hoewel de getoonde foto's prachtig ^ijn van compositie, sfeer en afdrukkwaliteit, zeggen ze de leek vrij weinig. Door ech ter de bezoekers van de ten toonstelling gratis kopieën van het Elsevier-ariikel te verstrek ken, maakt de Kleine Klup ge lukkig toch nog wat meer dui delijk over de achtergrond van de geportretteerde mensen. De Hoogland Indianen - zo'n 3,5 miljoen in getal - blijken een bevolkingsgroep te zijn, die zich langs nationalistische weg pro beert te emanciperen. Zij voe len zich onderdrukt door de Mestiezen. Deze afstammelin gen van de Spanjaarden, die verantwoordelijk worden ge houden voor het uitmoorden van naar schatting 70 miljoen Ifidianen sinds zij 500 jaar gele den het continent veroverden, zijn dan ook zeer gehaat. Tot voor kort was Ecuador nog een feodale samenleving waarbij de Indianen horig aan de Mestie zen waren. Opstanden in de ja ren zestig en landhervormingen maakten een einde aan die situ atie, maar nog steeds leven de Indianen in armoede. Ze stre ven nu naar zelfbestuur en het consolideren van de eigen cul tuur. De maatschappelijke situatie in Ecuador polariseert, zo lijkt het, wanneer je leest wat de bei de bevolkingsgroepen zoal over elkaar te zeggen hebben: 'India nen zijn lui en dom,' aldus een Mesties. 'Ze stinken zo erg, dat je een zuurstofmasker nodig hebt.' Een Indiaan over 'de Mesties': 'Hij is arrogant, egoïs tisch, racistisch en onverschillig jegens anderen.' Het beeld van de Indianen dat opdoemt uit de foto's van Smeele is dat van een vreedza me gemeenschap die in dunbe volkte streken, verstoken van de meeste hedendaagse 'verwor venheden' werkt, eet, de luizen kam hanteert, feestviert en sterft. Van de troebelen tussen de verschillende bevol- kingssgroepen is niets te zien. Dat wijst erop dat het beeld, zoals bij zoveel sociale fotogra fie, toch weer te veel geromanti seerd is. Thema nationaal museumweekeinde is verzamelen Grimeren, films, rondleidingen, knutselen, spreekuren en lezingen. Leiden barst in het museumweekeinde van 17 en 18 april van de activiteiten. Het thema is dit jaar ver zamelen. En voor het eerst hebben de musea een geza menlijk programma opgezet. ,,Met zijn allen hebben we een breed aanbod", vertelt Frits de Leeuw die door de in stellingen tot woordvoerder is gebombardeerd. „Het na tionaal museumweekeinde is een goede gelegenheid om te laten zien wat we allemaal in huis hebben." leiden letty stam ir Volkenkun de, het Rijksmuseum van Oud heden, het Penningenkabinet, de Hortus, het Nationaal Na tuurhistorisch Museum, Boer- haave, het stedelijk museum de Lakenhal, molen de Valk en het Pijpenkabinet zijn de deelne mers aan het weekeinde. „De meesten van ons geven rondlei dingen om te laten zien wat we zelf in de loop der tijd hebben verzameldzegt De Leeuw. „Het Nationaal Natuurhisto risch Museum, zeg maar mijn eigen museum, is weliswaar dicht vanwege de verhuizing naar het Pesthuis. We laten nu een deel van het magazijn zien met onze verzameling dieren en skeletten." „Boerhaave stelt zijn restau ratie-afdeling open zodat men sen kunnen zien hoe dat in zijn werk gaat. De Lakenhal draait films. In molen De Valk is er een expositie. We hebben veel aan dacht besteed aan kinderen. Volkenkunde geeft die zondag bij voorbeeld les in grimeren zoals gebruikelijk was bij india nen of Afrikaanse stammen. Bij het museum van Oudheden zijn er speurtochten en is er een knutselmiddag. En zo heeft het Penningenkabinet een leuke wedstrijd rond munten." Plantendokter In de diverse deelnemende mu sea zijn lezingen over hoe de ei gen verzameling is ontstaan. ,,En mensen kunnen zelf spul len van huis meenemen om te laten bekijken door een deskun dige. In de Hortus zit een plan tendokter gereed en iemand van het Natuurhistorisch n um om te vertellen over de her komst van bij voorbeeld schel pen of vogels. Boerhaave houdt een spreekuur over weten schappelijke instrumenten. En in het museum voor Volken kunde kun je terecht met vol kenkundige curiosa zoals bij voorbeeld een lap batik. Kortom: je kunt tijdens het seumweekeinde van het ene museum naar het andere ven. Overal is wat te doen." De deelnemers zetten zater dag- en zondagmiddag de deu ren open. De toegang is gratis Wel heffen de Lakenhal en het museum voor Oudheden een toeslag voor de lopende ten toonstellingen. baretier. Het programma kan beginnen. En dan vent de Almeloër zijn filosofietjes en theorieën uit. Over het milieu, de stijging van de zeespiegel, racisme en dia lecten, om maar een kleine greep in zijn onderwerpenzak te doen. Theorieën die vanzelf sprekend niet kloppen, maar zo ingenieus naar die onzin-pointe toeredeneren, dat je verbaasd bent hoe hij zich er met zijn droge humor uit kletst. En dat allemaal in zo'n razend tempo, dat de pauze als een soort stoorzender fungeert, die te vroeg is aangezet bovendien. - Na de pauze keert iets van de beroemde meligheid in het pro gramma terug. Finkers gaat dan sprookjes en verhaaltjes vertel len, spint onderwerpen te lang uit en neemt voor de zoveelste keer zijn broer Wilfred op de hak. Het is best aardig, er klin ken nog heel wat lachsalvo's, maar wat mij betreft had hij de stijl van vóór de pauze mogen handhaven. Zoals gezegd: flit send en spitsvondig. Kaatje is Verdronken van en met Alex van Warmerdam (rechts) en Kees van der Vooren, Eddie B. Wahr, en Joost Belinfante (vlnr). FOTO CLEMENS BOON allemaal uitverkocht. De muren zijn erg oranje, de deuren en het plastic tafelkleed giftig groen en samen roe pen ze: het stuk speelt in de jaren zestig! Het stuk, dat is Kaatje is verdronken van Alex van Warmerdam. Dat betekent een ge zin, weet ieder die zijn films Abel en De noorderlingen kent, en inderdaad: daar is vader Johannes (Aat Ceelen), een machtelo ze schreeuwer, moeder Irma (Olga Zuider- hoek), ook schreeuwerig, maar ook weer wonderlijk nuchter, en Kaatje (Ariane Schluter), wereldwijs verlangend en toch naïef, lila jurkje, roze lippenstift, bloemetjes in haar haar. Verder verschijnen er op de sleetse grijze linoleum keukentegels regel matig vier muzikanten: Alex van Warmer dam zelf met zijn oude makkers Eddie Wahr, Joost Belinfante en Kees van de Vooren. Vader wil vergaderen over de tuin en de hitsigheid van Ka; we schrijven tenslotte de jaren zestig. De tuin heeft structuur nodig, vindt pa, en Ka een vriend, vindt Ka. Irma verzet zich tegen een tuinman, maar die komt er toch in de persoon van Koppe (Alex van Warmerdam). Wie Koppe is, wordt niet helemaal duide lijk. Uiteraard levert hij conflicten en dus handeling op; er wordt een verband gesug gereerd met de mysterieuze dood van Ir- ma's zus Kaatje. Zij verdronk bij de poel bij het gemaal, maar daar zat een luchtje aan, en Johannes kent Koppe mogelijk nog uit die tijd. Dat kan de reden zijn voor Koppes macht. De mysteries worden met een dun potlood geschetst en niet opgelost. Koppe komt om Kaatje op te fleuren met kabou ters op de proppen (gespeeld door de me demuzikanten), maar voor een sprookje is het allemaal te onduidelijk. De maakt een abrupt slot aan de voorstelling door er met de dochter vandoor te gaan. Het is mooi, fascinerend en vaak erg ko misch dat Van Warmerdams wereldje net uit het lood staat. Hoe effectief dat werkt, zie je aan de wereldreputatie van een toren in Pisa. De gezinsleden praten net iets an ders en doen net iets meer of juist minder dan je zou verwachten. Uitgevoerd door vier uitstekende acteurs is het genoeg om met een aardige, maar rammelende tekst een heel onderhoudende avond te maken. Kaatje is verdronken heeft nogal wat losse stukjes, de muziek is lekker en de liedjes zijn aardig. de dialogen zijn vaak grappig, maar het geheel is zeker niet briljant. De laatste voorstelling van de verwante groep Orkater, Asvers, was bijvoorbeeld een stuk creatiever. Maar leuk was het zeker, dus wie zou Alex van Warmerdam en zijn jongens club zijn uitstapje naar het theater en de popmuziek niet gunnen? ratie van kasteel Oud Poelgeest, Endegeest (belde in Oegstgeest) en het Leidse Pesthuis onder zijn leiding tot stand. De architect Bob C. van Beek krijgt de erepenning van de Ver eniging Oud-Leiden. De vereni ging vindt dat Van Beek de pen ning verdient, orqdat hij zoveel bijdraagt aan het behoud en herstel van het historisch stads- schoon van Leiden. De penning wordt hem op 30 maart tijdens de jaarvergadering van de ver eniging in De Lakenhal uitge reikt. Bij het overgrote deel projec ten en objecten die de commis sie voor toekenning van de ere penning bekeek, kwam naar vo ren dat Van Beek als bouw meester niet alleen de restaura tie van hofjes en woonhuizen begeleidde. Ook die van kerken en beeldbepalende objecten in de directe omgeving van Leiden nam hij onder zijn hoede. Zo kwamen onder meer de restau- amsterdam Het juryrapport spreekt zich ook uit voor de architect omdat hij niet alleen grote objecten ter hand neemt, maar tevens met grote liefde bouwhistorische de tails als stoepen aanpakt. „Hij kruipt daarbjj als het ware in de huid van de bouwmeesters uit het verleden. Met respect voor hun gedachtengoed conserveert hij de objecten om ze voor de toekomst te bewaren." „Van Beek", aldus het jury rapport, „stemt zijn ontwerpen af op de wensen en mogelijkhe den van zijn opdrachtgevers. Daarbij stelt hij zijn eigen vorm gevingsideeën op de achter grond, maar behoedt zijn cliën ten voor architectonische avon- De kunstschilder Erik An driesse is woensdag op 35-ja- rige /leeftijd overleden. An driesse werd dood in zijn wo ning in Amsterdam aange troffen. Volgens de politie is er geen sprake van een mis drijf. Erik Andriesse, die gold als talentvolle kunstvemieuwer, genoot vooral bekendheid als schilder van grote bloemen, schedels, skeletten en Schel pen. Andriesse heeft tentoon gesteld in vele musea en gale ries, waaronder in de Laken hal in Leiden. In het Van Goghmuseum in Amsterdam werd in 1988 een overzichtstentoonstelling van zijn werken gehouden. Dit museum heeft een „enorm" zonnebloemenschilderij in permanente bruikleen van hem. Andriesse beschouwde dit schilderij als één van zijn hoofdwerken en was er zeer aan gehecht, aldus een woordvoerder van het muse- Binnenkort wordt bij Gale rie Metis in Amsterdam een herdenkingsexpositie van zijn oeuvre gehouden. Erik An driesse wordt begin volgende week op Zorgvlied in Amster dam begraven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 39