Cultuur Kunst Veel inktzwarte humor 99 Pfr/e (Sr— Begeleiding Forum niet al te gelukkig Reprise succesvolle 'Kaas' DONDERDAG 25 MAART 1993 Film A a Je bent jong maar je bent een meisje en I I je hebt ouders die een muilezel als bruidsschat belangrijker vinden dan het geluk van hun dochter. Het Kijkhuis in Leiden draait 'Het rode korenveld', het regiedebuut van Zhang Yimou Buitenbeentje A O Leidse deeltijdstu- I J denten stelden ex positie over landschaps schilder en buitenbeentje Wijnand Nuijen (1813- 1839) samen. Concert Rachmaninov verplaatst leiden Het herdenkingsconcert dat aanstaande zondag, tijdens de Rachmaninov Memorial Day, zou plaatsvinden in de Waag, is in verband met de grote belangstelling verplaatst naar de Harte- brugkerk aan de Haarlemmerstraat. De aanvangstijd van het concert, 20.15 uur, blijft ongewijzigd. Het symposium, naar aan leiding van de 50ste sterfdag van de componist, vindt zondag gewoon in de Waag plaats. Om gezondheidsredenen zal Sophia Satin, nicht van Rachmaninov, die door de organisatoren als erega'ste was uitgenodigd, niet persoonlijk aanwezig kunnen zijn. In plaats daarvan heeft de Waag het afgelopen weekeinde in Londen een interview met haar afgenomen dat tijdens het symposium op video zal worden vertoond. Harpiste Phia Berghout overleden doorn De harpiste Phia Berghout is op 83-jarige leeftijd overle den. Berghout was bijna 30 jaar harpiste bij het Concertgebouw orkest en gaf ruim 30 jaar les aan de conservatoria in Amster dam en Maastricht. Met het orkest, dat na de oorlog onder lei ding kwam van Eduard van Beinum, maakte ze in die periode vele buitenlandse reizen. Met Van Beinum opderhield zij een in tense vriendschap. Een jaar na zijn overlijden, in 1959, richtte Phia Berghout de Eduard van Beinumstichting op. Berghout werd voor haar verdiensten onderscheiden met de Singerprijs en de Hélène de Montignyprijs. Concert in Het Kruispunt voorschoten In het kader van de serie 'Muziek in het Kruis punt' geven Berend Korfker (viool) en Kana Yamaguchi (piano) morgenavond een concert in de ger. kerk 'Het Kruispunt' aan de Schoolstraat 2 te Voorschoten. Aanvang: 20.15 uur. Shooting Party met 'V.S.O.P. in Leidse schouwburg: De afkorting betekent Very Superior Old Pale. Maar vol gens Theo Nijland, schrijver van het programma, zou het net zo goed 'Very Sad Old Pricks' kunnen betekenen. „Het maakt niet zo veel uit waar het voor staat. Iemand heeft die afkorting ooit verzonnen als kwaliteitsmerk. Zo moet je het ook zien." 'V.S.O.P.', dat half februari in Amsterdam in première ging en dinsdag 30 maart in de Leidse Schouwburg staat, is de tweede volwaardige theatershow van het drieman schap The Shooting Party. LEIDSE SCHOUWBURG EXTRA VOORSTELLINGEN in APRIL THE ROSENBERG TRIO meeslepende zigeunerjazz woensdag 7 april NEDERLANDS DANS THEATER - 2 wegens sukses terug met nieuw programma vrijdag 9 april THE DEEP RIVER QUARTET swingend concert zaterdag 17 april BEKIJK HET MAAR kostelijke familiemusical door Jeugdkomedie Amsterdam vanaf 6 jaar, aanvang 19.00 uur vrijdag 23 april NU NOG N/OLOF» KAARTEN! telefoon 071-131943/131944 amsterdam kees groenenboom Theo Nijland, Coen van Vrij- berghe de Coningh en Han Ol- digs hadden hun sporen ver diend in de theater- en televi siewereld toen ze in 1987 met hun muzikale samenwerking begonnen. Muziek waar je naar kon kijken en luisteren, zonder dat het echt muziektheater werd, dat was de bedoeling. Die lijn volgt The Shooting Party nog steeds. Muziek met Engelse teksten, vaak driestemmig ge zongen, gebracht,zonder veel theatrale opsmuk. De naam van de groep werd ontleend aan de film van Alan Bridges. Een indringende schets van de Britse aristocratie aan de vooravond van de Eerste We reldoorlog. Onuitgesproken ge voelens, broeiend ondereen de ken van geaffecteerde keurig heid. „Wat die film uitstraalde, vonden wij wel bij ons passen", zegt Nijland. De tegenstelling tussen de ui terlijke beschaving en de gru welijkheden waartoe mensen - al was het maar in de fantasie - in staat zijn, vormen de rode draad van 'V.S.O.P.'. Drie be kakte mannen bespreken ge noeglijk hoe ze de vorige avond een Filipijns meisje hebben ver kracht tot de dood erop volgde. En in een Noel Coward-achtige monoloog vertelt Nijland en thousiast over 'A Marvellous Party', een diner als stervensce- remonie voor een aids-patiënt. „Dergelijke bijeenkomsten zijn er tegenwoordig. Het rare van aids is dat je weet dat je gaat sterven. Je kunt dus probe ren om dat zo leuk mogelijk te doen. Zo is er een nieuwe aan leiding gevonden voor een soci al event. De theatraliteit van nichten maakt dat je de raarste dingen kunt meemaken. Kerk diensten met choreografieën, fakkels en toestanden. Het nummer dat wij doen gaat over een man die heel hypocriet om gaat met zo'n ceremonie." Inspanning The Shooting Party vraagt enige inspanning van het publiek. De Engelse teksten van Nijland ontstijgen het huis-tuin-en-keu ken-niveau van de gemiddelde Top 40-plaat en de enige handreiking aan de zaal is het voorlezen van een soort verkla rend woordenlijstje. Nijland kiest voor het Engels 'omdat dat een taal is waarin hij zich goed kan uitdrukken'. „Er zit veel un derstatement in en dat kan ik goed gebruiken. Ik hou niet van grappen, die zitten ook nauwe lijks in het programma. Wel een zekere humor die onder de tek sten ligt. Die droogheid zit al in het Engels ingebakken." „Het is ook een interessante taal vanwege de muzikaliteit. Het is niet voor niets dat de En gelstalige muziek zo aanspreekt. Het Nederlands heeft iets hoe kigs, de taal leent zich niet zo voor muziek. Dan krijg je Frank Boeijen, die alles aan elkaar breit, of Herman van Veen, die het heel romantisch doet. Of het wordt meteen cabaretteketet." „Ik hou helemaal niet van caba ret. Dat uitgangspunt: voor een zaal gaan staan en grappen ma ken. 'Van Lubbers is het maar een kleine stap naar de zure re gen.' Ik vind niet dat het publiek alles kant en klaar gepresen teerd moet krijgen. Ze moeten het zelf opzoeken." De humor van The Shooting Party is van de zwartste soort. Volgens Nijland heeft dat te maken met zijn 'moderne'le vensgevoel' dat alle mensen egocentrische klootzakken zijn. „Je ziet het aan de vreemdelin- In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Robert Blom, WD-raadslid in Alphen, zijn bewondering uit: „Ik hou van herkenbare kunst. Voor dit schilderij van Rijnkade heb ik echt bewondering. Met de straat zelf heb ik geen binding maar het is zo'n mooi plekje. Alphenser dan Alphens kan dit niet zijn. Ik hou van herkenbare kunst. Ik kan niet met bewondering kijken naar een brok steen of ijzer. Hier, aan dit schilderij, daar heb je wat aan. Als ik Alphenaren over de vloer krijg dan is het: hé, dat ken ik. Het is een herkenbaar schilderij èn een herkenbaar stukje Alphen. Het heeft iets knus, iets warms. Dat is voor mij de kem. Daarom houd ik van dit soort werk. Ik heb het speciaal laten maken door een moeder van een collega van me. Ik weet dat hij Hijdra heet. Zij heet dus mevrouw Hijdra. Triest maar dat is alles wat ik van haar weet. En dat ze leuke schilderijen maakt. Alle contacten zijn via die collega gelopen. Koel hè? Ik heb haar een ansichtkaart gegeven van de Rijnkade met allerlei boten ervoor. Zij heeft dat terug gebracht tot de straat zelf. De Julianabrug staat er ook niet op. Dat zou de sfeer verpesten. Ik vind het pra'chtig gedaan. De totale compositie is gewoon geweldig. Het is echt water, het is echte lucht, het zijn echte wolken. Ik kan wel respect opbrengen voor moderne kunstehaars. i^^ewondering muziek recensie monica schiks Forum Filharmonisch Orkest o I v Heinz Fnesen in de Meesterserie met Oxana Ya blonskaya: piano Werken van Sibelius. Chopin en Brahms Gehoord op 24/3 in de Stadsgehoorzaal. Leiden. Heinz Friesen oogt als een be minnelijk mens. Dat hoeft geen nadeel te zijn voor een dirigent, als hij maar eisen stelt aan de musici. In dit geval waren zijn eisen blijkbaar net zo weinig exact als zijn gebaren. Voortdu rend rommelde het in het or kest, liepen strijkers uit de pas en duurde het zelfs een aantal maten voor diverse groepen uit eindelijk gelijk speelden. De muziek van Sibelius' suite 'Pelléas et Mélisande' is sterk beeldend, haast als filmmuziek voor het innerlijk oog geschre ven. Na de eerste verassingen zoals het korte deeltje dat de trage deining van de zee en het stukslaan van de golven schil derde en de althobo solo die een weergaloos mooie karakter schets van de geheimzinnige Mélisande gaf, begon de muzi kale glans er al een beetje af te raken. De Russische pianiste Oxana Yablonskaya trekt overal ter we reld volle zalen, maar is in Ne derland nog nauwelijks bekend. Chopins welbekende tweede pianoconcert is dan een mooie, maar ook kritische introductie. De begeleiding door het Forum Filharmonisch Orkest was niet een van de gelukkigste. Behalve het eerder gesignaleerde gebrek aan accuratesse leek het orkest de gevoelige spelende soliste nogal in de weg te zitten. Mis schien liet Yablonskaya zich er door uit het veld slaan. In het eerste deel raakte ze al een keer danig van slag en ook later leek ze niet altijd de juiste snaren te treffen. Nog tijdens het enthou siaste applaus greep Yablons kaya de kans om met een toegift méér van haar pianistische ta lenten te tonen. Veel feller en exacter dan bij Chopin was haar spel in 'Basso Ostinato' van de Russische componist Rodion Schtschedrin (1932). De serenade opus 11 van Brahms is in een melodieuze, lichtvoetige stijl geschreven met veel aandacht voor het aandeel van de (voortreffelijk spelende) houtblazers. Forum Filharmo nisch wist de gemiddelde duur van dit werk (een half uur) te rekken tot bijna zestig minuten. Er leek geen einde meer aan te komen. Telkens flakkerden er muzikale momenten op maar het bleef een soorj wadlopen door taaie klei. Geen pleidooi voor het behouden van de eigen identiteit van dit orkest! Theo Nijland, Coen van Vrijberghe de Coningh en Han Oldigs vormen 'The Shooting Party': enige inspanning van het publiek vereist. FOTO BEN VAN DUIN genhaat, die nu weer de kop op steekt. Ik denk dat niemand die in de kunst werkt daar ongevoe lig voor kan zijn. Het is bijna in spirerend dat die rechtse krach ten weer bovenkomen." „Ik denk dat ik ook een soort mensenhaat in me heb. Ik hou niet van mensen, zeker niet als ze groepen vormen met hun ei gen patronen, of dat nu mari niers zijn, huishoudschoolmeis jes of het premièrepubliek. Daarom is het zo heerlijk om aan de andere kant te staan en te doen wat je zelf wilt." Keltische folk uit Bretagne Alain Pennec en So'i* Siberil uit Bretagne behoren tot de beste vertolkers van de Keltische folk. Hun repertoire bestaat groten deels uit Bretonse dansmuziek. Zij treden vrijdag 26 maart op bij Folkclub Horus in de Waag. Alain Pennec, zang en diato nische accordeon, begon in de jaren '70 met het spelen van de bombarde en de Bretonse en Schotse doedelzak. Enige jaren later ontdekte hij de diatonische accordeon en werd beroepsmu zikant. In 1982 richtte hij de groep Tammies op, die tien jaar lang toonaangevend was op het ge bied van Bretonse muziek. Sinds 1991 vormt hij met Piere Nicolas en Patrick Ie Penru het Trio Pennec. Zijn optreden met alleen gitarist Soïg Siberil is on getwijfeld bijzonder. Siberil is een van de drijvende krachten achter een groot aan tal internationaal bekende Bre tonse groepen. Namen als Gwerz, Kemia en Komog zeg gen de kenners genoeg. Met de groep Gwerz treedt hij nog steeds op en hij maakte voor deze formatie een groot aantal gedurfde arrangementen en composities. De groep Kemia benadert de Bretonse muziek in een speciale bezetting van bou- zoukigi taar en keyboard In het voorprogramma in de Waag staat de chansonnier, dichter en gitarist Luis Barros uit uruguay. Aanvang van het programma: 20.30 uur. Minister blijft bij één orkest Onder druk van de Tweede Kamer zal minister d'Ancona (wvc) snel besprekingen voe ren met de provincies Gelder land en Overijssel over de handhaving van twee orkesten in Arnhem en Enschede. Ook de orkesten zelf, Forum Filhar monisch (Enschede) en Het Gelders Orkest (Arnhem), zul len bij dit overleg betrokken worden. De minister gaat de discussie echter aan zonder al te veel vertrouwen te hebben D'Ancona heeft tegen het voortbestaan van twee orkes ten inhoudelijke en financiële bezwaren, bleek gisteren tij dens een overleg met de vaste kamercommissie voor cultuur. De bewindsvrouwe wil vast houden aan een nieuw Oost nederlands Symfonieorkest met 90 formatieplaatsen in Arnhem. De Kamer dwingt haar echter na te denken over onafhankelijke orkesten in zo wel Arnhem als Enschede met samen 145 formatieplaatsen die uit de rijksmiddelen be taald zouden moeten worden. De provincies willen de forma tie grotendeels met eigen mid delen aanvullen tot 169 plaat- Na adviezen van de Com missie Lammers en later de Raad voor de Kunst zegt de minister genoeg reden te heb ben om te pleiten voor een ge zamenlijk orkest, die de huidi ge orkesten vervangt. Ze wijst daarbij ook op het „symfo nische overaanbod" dat ont staat als de Kamer haar zin doordrijft. Waar andere orkes ten in het land een redelijk ge middeld bezoekersaantal ha len, blijven de verwachtingen ten aanzien van de opkomst van het publiek in het oosten sterk achter. Zij gaat uit van gemiddeld 600 bezoekers per concert. Het Gelders Orkest, maar vooral Forum Filharmonisch halen dit aantal bij lange na niet. ..Ik wil geen zout in de wonden strooien", zei d'Ancona, „maar ik denk dat de 160 con certen die beide orkesten jaar lijks willen geven niet voldoen de worden afgenomen". theater recensie wunand zeilstra 'Kaas' naar het gelijknamige werk van Willem Elsschot Spel Herman Verbeeck Regie Wim Meuwissen Gezien 24/3 schouwburg, Leiden Ach, die Frans Laarmans, die letterlijk dreigt te bezwijken on der zijn enorme hoeveelheid onverkochte kaas. Het drama in het befaamde 'Kaas' van Willem Elschot blijft echter beperkt tot Laarmans' terugkeer naar zijn klerkenbestaan bij het scheep vaartkantoor. Laarmans is na melijk geen held, maar een on beduidende figuur die aan die onbeduidendheid via een baan in de handel tevergeefs tracht te ontkomen. Via, via wordt hem de kans geboden om zelfstandig agent in Edammer kaas te wor den. Zonder enige opsmuk en met uiterst zorgvuldig taalgebruik speelt Herman Verbeeck de rol van Laarmans. Hij deed dat en kele seizoenen geleden al eens eerder, en hij heeft nu om ver schillende redenen deze solo opnieuw op zijn repertoire ge nomen - zeker niet op de laatste plaats vanwege het toen malige succes daarvan. Deze klerk heeft allesbehalve een verkopersinstinct, hij houdt zelfs niet eens van kaas. Dat is •soms een beetje triest, soms ook vanwege zijn hier aan de dag gelegde naïviteit een beetje lachwekkend. Aan verkopen komt hij bijvoorbeeld steeds maar niet toe, want eerst dient naar zijn mening een geïmpro viseerd kantoortje te worden in gericht. Herman Verbeeck als Laarmans doet daarbij zijn re laas op sobere wijze om aldus het oorspronkelijk werk van Els- schot geen geweld aan te doen. Als Laarmans uiteindelijk de voorbereidingen heeft afgerond en dus de kaasverkoop echt kan beginnen, is het doek voor zijn 'Gafpa' - 'General Antwerp Fee ding Products Association - reeds gevallen. De onopge smukte aanpak die het verhaal binnen de nederlandstaiige let teren zo beroemd maakte, is in de voorstelling terug te vinden De spel- en vertelaspecten smeedt Verbeeck tot een naad loos in elkaar overlopend ge heel. Maar het is me toch te koel, te koud. Het warme is voor mij de essentie. Corneille of Appel daar word ik zenuwachtig van. Ik kijk wel naar dat soort werken maar dan uit verbazing. Het zegt me niets. Het leuke van dit schilderij is dat je er zo in zou kunnen rondwandelen. Die Rijnkade is één van de mooiste plekjes van Alphen. Heel idyllisch. Jammer dat Alphen niet meer van die stukjes heeft. Het schilderij is weliswaar gemaakt van een foto maar het heeft toch iets originelers, een tikje meer. Kunstvoorwerpen geven so wie so al een andere sfeer aan je huis. Dit schilderij is een bewuste keuze. En ik vond het leuker dan een of ander tafereeltje uit te zoeken van een zee, weiland, dorp of stad. Ik heb het nu een jaar of twaalf. Het is niet speciaal voor dit huis gemaakt want ik woon hier nog Dit schilderij is i< rje bij wegdroomt. Dat oude Alphen was een klein dorpje. Nu is het een grote stad. Oude huisjes, met allemaal verschillende geveltjes terwijl nu alles hetzelfde eruit ziet. Ik ben zelf nogal een een druk persoon, energiek. De ongecompliceerdheid, de rust van die tijd trekt me. I loe zou het toen geweest zijn? Ik denk dat het leven toen eenvoudiger was. En dan denk ik niet in termen als die goede, oude tijd. Verlangen naar die tijd is een groot woord. Maar ik ben er wel gevoelig voor. De tegenstelling van een druk mannetje en dan die rust, dat klassieke v dat schilderij is ook een reden c te houden. Record inschrijvingen voor kunstwerk De Blinkerd tekst letty stam foto loek zuyoerduin Maar liefst 92 kunstenaars hebben ingeschreven op de uitnodiging van de gemeente Lisse om zich aan te melden voor het vervaardigen van een kunstwerk in de wijk De Blinkerd. Drie van hen worden uitgenodigd om verder te gaan. Dat zijn Jan Snoeck uit Den l laag met kleurige keramiek, Egidius Knops uit Sinipelveld met kleurig roestvrij staal en Ellen Boswijk uit Amsterdam die verras send werk toont. Het drietal zal op op 15 april sa men met de commissie die het uiteindelijke kunstwerk uitzoekt in De Blinkerd poolshoogte nemen, waarna de ontwerpen kunnen worden gemaakt. Uit die drie ontwerpen zal dan definitief net kunstwerk voor De Blinkerd worden voorge steld. In die keuze worden de bewoners ook be trokken. In de commissie die de kunstenaars heeft geselecteerd bevinden zich drie burgers die naast de deskundigen voor de nodige inbreng hebben gezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9