Wanhopige ouders op zoek naar wonderolie Cultuur Kunst Film Schokkende Chinese mores in Het Rode Korenveld Onvervalste liefdesverklaring aan de 'fifties' Impressies van een samenleving in verval La Chasse aux Papillons: tussen heden en verleden DONDERDAG 25 MAART 1993 Basinger moet boeten voor weigeren rol los anceles Actrice Kim Basinger moet de filmmaatschappij Main Line Pictures 8,9 miljoen dollar 16 miljoen gulden) beta len voor haar weigering de hoofdrol in Boxing Helena te spelen. Een jury in Los Angeles oordeelde woensdag dat de ster niet heeft voldaan aan een contract met de filmmaatschappij. Kim Basinger betoogde zelf dat er geen contract bestond en zei dat ze niet in de film wilde spelen wegens de goedkope sexscènes die erin voorkwamen. De actrice, die roem heeft geoogst met haar rollen in Batman en My Stepmother is an Alien, verliet de rechtbank woensdag via een zijdeur en scheurde weg in haar FILMS IN LEIDEN Ju Dou, Raise the reel lantern The story of Qiu Ju films van Chinese Zhang Yimou hij zijn internationale faam als rggisseur nog eens bevestigde. Zijn doorbraak maakte hij ech ter met Het Rode Korenveld in 1989. De film, met uiteraard weer een fraaie hoofdrol van Gong Li, is dinsdag te zien in het Leidse filmhuis. Zhang toont in zijn films meestal het leven in een pre- communistisch China: het me rendeel van de bevolking is straatarm en heeft geen uitzicht op een beter bestaan, de heer- sérs zijn onverbiddelijk, als vrouw kun je het wel schudden, en de Chinese mores zijn in on ze Westerse ogen soms erg merkwaardig. Inmiddels heeft Zhang ons aan die feodale maatschappij laten wennen maar de eerste kennismaking ermee in Het Rode Korenveld was schokkend. Gong Li speelt in deze film het meisje Negen. Ze is uitgehu welijkt aan een oude lepralijder die een wijnmakerij heeft in een woeste afgelegen streek. In een draagstoel gaat ze in Fode bruidskledij op weg naar haar man. Zoals de traditie voor schrijft, wordt het arme kind ge durende de tocht flink heen en weer geschud. Zwetend, zuch tend en 'wagenziek' zit Gong Li haar bezoeking uit. Onderweg valt een bandiet de stoet aan in een rood gierstveld. De dragers verdedigen de bruid en één van hen wordt verliefd BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Daens 12 j.. dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 2 The crying game 16 j.dag. 16, 19.30, 22, do vr ma di pok 13.30 ALFA 3 Muziek'& Passie, dag. 13.30, 16 Glen Garry Glen Ross a l dag. 19.30, 22 ALFA 4 Indochine 12 j., dag. 14, 20.30 C'est arrivé prés de chez vous 16 j., dag, 18.15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The story of Qui Ju 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 ALHAMBRA2 Orlando a.l., dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Under siege 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Dracula 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 Scent of a woman a.l., dag. 13.15, 16,45,20.30 CALYPSO 2 The last of the mohicans 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 L. 627 dag. 14.30, 19.15, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA II ladro di Bambini a.l., dag. 14.30, 17, 19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT Les nuits fauves 16 j., dag. 14, 16.45. 19.30,22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Of mice and men a.l., dag. 14.30, 17, 19.30, 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 The distinguished gentleman a.l., dag. 19,21.45, za zo ook 13.15,16, wo ook 13.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL De kleine blonde dood a.l., dag. 18.45,21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 The distinguished gentleman a.l., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CITY 2 City of joy 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Sneakers a.l., dag. 13.15,16. 18 45.21.30 CITY 5 Sister Act a.l., 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15,16 CITY 6 Body of evidence 16 j.. dag. 13.15, 16. 18 45.21.30 CITY 7 Bodyguard a,I., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 21.45 Kamen zo t/m wo 20 Bitter Moon do t/m za 19.15, zo ook 13 C'est arrive pres de chez vous dag 21.15 Late night movie dag. 23, zo 13 Gay Cinema za 24 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Urgadag. 17.45 The crying game dag. 20, 22.15, di alleen 20 Sneak Preview di 22.15 KRITERION 2 The long day closes dag. 17.30, 19.30,21.45, maalleen 17.30, 21.45 RIALTOl Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Les nuits fauves dag. 19.30, 22, zo ook 15 Pink Narcissus dag 18 RIALT0 2 Poison dag. 20 Swoon dag. 20, 22 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Indochine dag. 21.15, zazo ook 14.30 Orlando dag. 17.30, 19.30, zazo ook 15 THE MOVIES 3 Of mice and men dag. 17.15, 22 Howards end dag. 19.30, za zo ook 14.30 THE MOVIES 4 Vals licht dag. 17.30, vrza ook 00.15 Raise the red lantern dag. 19.30 De Noorderlingen dag. 22 TUSCHINSKI1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 De kleine blonde dood a.l., 13,15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 Lorenzo'soil a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Afewgood men a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Sneakers a.l.,-dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, wo alleen 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 Death becomes her, dag. 13.15, 16, 18.45, 2L30, wo alleen 13.15,16 TUSCHINSKI 6 Dracula 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Backdraft 12 j., doorlopende voor stelling vanaf 11, laatste 20.20 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 The story of Qui Ju dag. 18, 20, 22, zo ook 15 Lorenzo's Oil gebaseerd op werkelijke feiten op Negen. Kort na haar huwe lijk brengt ze het traditionele bezoek aan haar ouders. Negen smeekt ze haar niet terug te stu ren. De ouders reageren onver biddelijk. In ruil voor hun doch ter kregen ze een muilezel. Daar heb je tenminste wat aan. Op weg naar haar huis wacht de verliefde drager haar op in alweer dat rode korenveld. Hij neemt haar en zij biedt geen verzet. Dat resulteert in een grappig zoontje. Het huwelijks leven van Negen eindigt al snel met de nooit opgehelderde moord op de oude man. Ze zet de wijnmakerij voort. De drager, nogal een wildebras, werkt voor haar. Na een aantal hevige bot singen vinden de twee elkaar. Het gaat goed met de wijn makerij, goed in de liefde. Bijna te mooi om waar te zijn. De Ja panners vallen China binnen en komen, ook in de streek van Ne gen terecht. Chinezen noemen alle niet-Chinezen barbaren. Voor de inwoners van het land van de rijzende zon gaat dit let terlijk op. De Japanners gaan zo verschrikkelijk te keer dat, hoe fraai alles ook is gefilmd, je toch je ogen sluit. Zhang vertelt met humor en liefde een prachtig verhaal over het China van toen. Zijn boeren zijn arm, ze weten dat het nooit beter met ze zal gaan maar le ven hun leven met gretigheid. Rood is de kleur die voortdu rend terugkeert in de film. In de eerste helft in de bruidskledij, in de tweede helft als bloed. Rood is in China de kleur van het ge luk maar bij het zien van Zhangs film bekruipt de kijker sterk het gevoel dat die kleur voor het noodlot staat. George Miller is een Australische regisseur die we vooral kennen als de maker van drie harde actiefilms rond Mei Gibson Mad Max), maar die ook een geslaagde komedie als The WitcJies of Eastwick op zijn naam heeft Staan. Nu verrast hij opeens met een gedreven en dynamische film met een boodschap: Lorenzo's Oil. Een film waarin Mil ler, die zelf arts is, het op een fanatieke manier opneemt tegen de eigen medische professie. Lorenzo's Oil vertelt het waar gebeurde verhaal van Augusto en Michaela Odone, en hun zoontje Lorenzo, die in 1984, vijf jaar oud, opeens allerlei vreemde ziekteverschijnselen begint te vertonen. Na een poosje blijkt dat. hij lijdt aan ALD (adrenoleukodystrofie), een zeldzame ziekte die in twee jaar tijd alle lichamelijke en geestelijke functies langzaam aantast en die onvermijdelijk leidt tot de dood. Goede raad blijkt niet alleen duur, maar le vert ook weinig op, want een medicijn is er niet evenmin als geld om er onderzoek naar te doen. Daarom beginnen de ouders in hun wanhoop zelf te zoeken naar een middel dat hun zoon kan helpen. Om te beginnen or ganiseren ze samen met een specialist het eerste internatio nale symposium over ALD. Met de informatie die dit oplevert komen ze op een experiment met gezuiverde olijfolie, dat voor een deel ook blijkt te wer ken bij hun inmiddels zwaar ge handicapte zoon. Maar de dok toren willen absoluut niets we ten van dit soort 'clandestiene' experimenten. Toch gaan de ouders van Lorenzo hardnekkig door met hun zoektocht naar een adequaat middel. Ze komen via een zijsprongetje naar de diergeneeskunde, bijna twee jaar later intussen, op een expe riment met raapolie, dat inder daad effectief blijkt te zijn. Een groot deel van de film be staat uit de zoektocht naar het juiste medicijn, beter gezegd het oplossen van het biochemi sche raadsel dat de ziekte ver oorzaakt. Twee leken die zich hardnekkig ingraven in de lite ratuur en al studerend en ongetijfeld met het nodige geluk zelf de oplossing vinden om de ziekte een halt toe te roepen. Het feit dat we te doen heb ben met een waar gebeurd ver haal, dat door Miller op een chronologische manier wordt verteld, geeft de film natuurlijk een sterk authentiek karakter. Daarom valt ook de keuze van Nick Nolte als Augusto Odone zo vreselijk uit de toon. Vooral zijn nagemaakte Italiaanse ac cent is zo stuitend, dat je je de helft van de film zit te ergeren en je daardoor afsluit voor het drama dat zich voor je ogen af speelt. Gelukkig komt Susan Sa- randon als de moeder wat nor maler over. Zij en niet Nolte werd dan ook terecht geno mineerd voor een Oscar. Door het happy end heeft de film natuurlijk wel een gevaar lijke kant: namelijk de suggestie dat als je tegen beter weten in maar hard genoeg zoekt, je vanzelf de Haarlemmer Olie vindt voor de oplossing van de problemen. Daarbij dringt zich een vergelijking op met ziektes als multiple sclerose en niet te vergeten AIDS, die zich echt niet door zelfdokteren laten be strijden. Al roept de hele discus sie rond het omstreden AIDS- middel AZT absoluut vergelij kingen op met de Lorenzo Olie waarmee ALD nu effectief wordt bestreden. Als film is Lorenzo's Oil zeker niet slecht gemaakt. Af en toe is de de keuze van de achter grondmuziek (het Ave Maria tot slot bijvoorbeeld) wat senti- Nick Nolte en Susan Sarandon als ouders van de ongeneeslijk zieke Lorenzo, gespeeld door Zack O'Malley Greenburg. menteel, maar voor het overige het een integer en realistisch theek r waarop Nolte in de biblio- niet echt door uit balans, dank- verhaal. Onwaarschijnlijk, simplistisch is hooguit de i paper- zij het sterke levensverhaal clips zijn chemische kennis bij- deOdone's. spijkert, maar de film raakt t The Long Day Closes is een fraai plaatsjeboek kermis. Een bijzondere plaats neemt de bioscoop in, waarvoor Bud zelfs in de regen staat te wachten. En regenen doet het vaak in Engeland of anders sneeuwt het wel. Davies vertelt zijn verhaal met rustige, langzame camera bewegingen, zoals het hele le ven toen een stuk rustiger was Davies weet als geen ander sfee te creëeren en zegt zelf dat t( danken te hebben aan zijn goe de geheugen. Met veel oog voo details herschept hij in de film studio het leven van een ge woon gezin in het midden van de jaren vijftig. Minstens zo belangrijk als de beelden is daarbij de muziek: de liedjes op de radio, of de com munity singing' met de buren. Ook horen we dialogen uit films van die tijd en soms gaat het werkelijke leven over in een ver gelijkbare filmscène. Davies weet wat hij wil en laat dat zien ook. Het enige wat voor mij aan de film ontbreekt is een stukje drama. Er valt geen onvertogen woord, waardoor het vooral een heel brave film is geworden. De zorgeloosheid ligt er zo dik bo venop, dat je je begint af te vra gen of het echt wel allemaal zo rooskleurig was in die tijd. Voor Davies in elk geval wel, zoals blijkt uit deze onvervalste lief desverklaring aan de 'fifties'. Indrukwekkend docu-drama Tavemier Bud temidden van familie en vrienden. In 1988 kreeg de tot dan toe on bekende Engelse regisseur Te rence Davies de prijs van de in ternationale filmkritiek voor zijn film Distant Vocies, Still Lives. Een poëtische, visuele film over het leven in de jaren vijftig in Engeland. In zijn nieuwste film The Long Day Closes zet Davies dezelfde lijn voort en dat levert opnieuw een fraai plaatjesboek op, met opnieuw een fantasti sche geluidsband, die helaas niet als soundtrack beschikbaar In The Long Day Closes kijkt Davies, zelf geboren in 1945 in Liverpool in een gezin met tien kinderen, terug op zijn zorgelo ze jeugd. Centraal in de film staat de 11-jarige Bud, die sa men met zijn moeder, twee broers en een zuster een hechte familieband vormt. Bud is een dromerig type dat geniet van het leven om hem heen. De eenvoudige dagelijkse dingen, de liedjes die zijn moeder zingt, de zon die op het vloerkleed schijnt, de luizencontrole op school, de kolenboer in de straat, de verjaardagen of ande re feestjes thuis en de jaarlijkse Amsterdam. Zoals vele emigranten lijkt ook de Russische regisseur Otar Ios- seliani verteerd te worden door nostalgie. Hoewel hij nu alweer een jaar of wat in Frankrijk woont, laat het oude Rusland hem ogenschijnlijk niet met rust. Maar tegelijk observeert hij met een scherp oog de verande ringen in het nieuwe Europa. In zijn nieuwste film La chasse aux papillons leidt dat tot een poëti sche synthese tussen verleden en heden, over mensen die nog leven in het verleden maar die langzaam worden ingehaald door het heden. In zijn eerdere (Russische) films toonde hij zich al een be genadigd observator van het dagelijks leven in zijn geboorte streek Georgië. Een leven waar in muziek vaak een belangrijke drijfveer vormde: was het niet direct door zijn personages zelf te laten musiceren, dan wel in direct via de geluidsband, zoals in zijn Parijse film Les favoris de la Lune, waarin hij op een prachtige manier speelt met authentieke geluiden van de grote stad. Ook in La chasse des papillons speelt muziek een niet onbe langrijke rol. De hoofdpersoon speelt schuiftrompet in de dorpsharmonie en kruipt zon- Een leven tussen vergeelde herinneringen dags achter het kerkorgel. Maar daarnaast jaagt deze excentrie ke persoonlijkheid ook met pijl en boog op vissen of speelt jeu de boules met de ouderen in het dorp. Solange heet ze, en ze woont samen met haar nicht in een oud chateau op het Franse plat teland. In een landhuis dat is volgestouwd met nostalgische herinneringen aan het oude Rusland. Maar terwijl haar nicht, die eigenares is van het kasteel, bij foto's en oude platen alleen nog maar mijmert over het verleden, staat Solange nog volop in het leven. Ze doet van alles en volgt via de radio ook trouw de actualiteiten, al be staan die bij losseliani vooral uit moord en doodslag. Solange vormt voor de kijker het vaste herkenningspunt in een film die verder vol zit met de meest uiteenlopende, we reldvreemde personages: van een Hara Krishna-groepje tot een edelstenen verzamelende emir, die allemaal in of rond het kasteel van de oude dames wo nen. Af en toe verspringt de handeling naar het landhuis van de buurman, die niet alleen een mooie bas heeft, maar ook als notaris en makelaar optréedt de nicht van Solange overlijdt. Zonder scrupules ver koopt hij het oude kasteel aan enkele Japanners en luidt daar mee een nieuw tijdperk in, waarin een nieuwe bezittende klasse uit een volstrekt ander werelddeel bezit neemt van de Europese cultuurschatten. La chasse aux papillons heeft iets van een parabel, een speel se levensles waarin losseliani ons enerzijds leert zuinig te zijn op het verleden en ons cultuur goed niet te verkwanselen, maar waarin hij tegelijk aangeeft dat alles eindig is en onderhevig aan verandering. Met milde spot observeert hij de oude bourgeoisie op het Franse plat teland, maar hij maakt ook een uitstapje naar het huidige Rus land, waar mensen ogenschijn lijk alleen maar in de rij staan of elkaar thuis in de haren vliegen. En waar men als het erop aan komt, net zo materialistisch en spilziek is als wij hier in het La chasse aux papillons is een speelse vlinderjacht naar het verleden, met twee oude dames als zeldzame exemplaren ge vangen is het kunstig geweven netwerk van losseliani. Twee specimen van een verloren tijd perk. Vergane glorie in een oud Frans kasteel, waarin de oude cultuur wordt opgekocht door gretige Japanners met veel geld. Want wie het geld heeft bezit ook de cultuur. Wat in L.627 vermomd gaat als een ongepolijste reportage is in werke lijkheid een minutieuze ontleding van een samenleving in verval. het verhaal bij stukjes en beetjes te vertellen, handelin gen voortijdig af te breken en si tuaties open te laten voor inter pretatie, creëert Tavernier be wust een zo realistisch mogelij ke sfeer. Maar wat in L.627 vermomd gaat als een ongepolijste repor tage is in werkelijkheid een mi nutieuze ontleding van een sa menleving in verval. Naarmate de film vordert voert de regis seur de kijker alle informatie die riodig is om de complexe wer kelijkheid te kunnen begrijpen. De relatie met verslaafde infor manten, het accepteren van kleine giften, de soms brute grappen om de spanning af te kunnen reageren, de noodzake lijke kameraderie. Via Lulu wor den we nog geconfronteerd met de persoonlijke problemen van de agenten, maar ook hier blijft Tavemier terughoudend. Zo krijgt een verstandhouding met een sero-positief heroinehoertje nergens de melodramatische la ding die op de loer ligt. Tavemier vermijdt de cliché s die we zo goed kennen uit de Amerikaanse politiefilms er wordt geen schot gelost! maar slaagt er desondanks in de gebeurtenissen aantrekkelijk te houden. De op locatie gefilmde politieacties zijn vaak bijzonder spannend opgebouwd, en een flinke dosis humor werkt vera demend. Nel .ils in /i|i) WOl drama la vie et rien d'autre neemt hij hier een groot aantal thema's onder de loep, waaron der corruptie, bureaucratie, ra cisme en de AIDS-problema tiek, maar moraliserend wordt het nergens. Zo kan een dik twee uur durend verslag van een enorm maatschappelijk probleem tegelijk een uiterst bevredigende kijkervaring ople- Het is een kant van Parijs die we maar zelden te zien krijgen: de verpauperde buitenwijken, waar voornamelijk tweede en derde generatie immigranten een uitzichtloos bestaan leiden. Werkloosheid, verveling, drugs, kleine criminaliteit en prostitu tie bepalen er het dagelijks le ven. Uitgerekend deze deprime rende wereld heeft Bertrand Ta vemier tot het uitgangspunt van zijn laatste speelfilm gemaakt. L.627 is een wetsartikel dat het bezit van verdovende mid delen wettelijk strafbaar stelt. In de praktijk blijkt echter dat mis daadbestrijding in de Parijse voorsteden dweilen met de kraan open is. Het politieappa raat is log en inconsequent, het personeel onderbemand en on gemotiveerd.Logica is logica, re glement is reglementtypeert een veteraan de houding van het korps. Lucien Marguet, kortweg Lulu, en zijn narcotica- team proberen er nog het beste van te maken. Ze vormen een zelfstandig dperende eenheid, die op straat de vaak hopeloze strijd tegen de drugs aangaat. Maar het gebrek aan middelen en resultaten, en de constante risico's van hun beroep trekken een zware wissel op de leden. Bij de één uit dit zich in cynis me, een ander klampt zich vast aan statistieken, terwijl een der de compleet afstompt. Wie het werk van Bertrand Tavernier (Coup de Torchon, Round Midnightenigszins kent, zal verrast zijn door L.627. Cynisch en gewelddadig zijn de impressies uit het dagelijks werk van de narcotica-agenten, documentair en fragmentarisch oogt de stijl van de film. Door

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11