UIT John Lanting is twintig jaar 'kluchtenkoning van Nederland' Hollywood? Nee, Hoofddorp op zijn smalst Rtv show gesproken David Lipschits filmt pa's bange oorlogs-herinneringen WOENSDAG 24 MAART 1993iw Al Pacino in Panora- ma: Mijn toneelcarrière zorgt voor een be- paalde balans. Als ik het me kan permitte ren tenminste. Het toneel werk wordt veel slechter betaald dan het filmwerk. Maar ik houd nu eenmaal erg van het toneel: je loopt op een draad, hoog in de lucht, zonder vangnet. Dat geeft me een veel grotere kick dan in een film spelen, Dan sta je ook op die draad, maar als er iets mis gaat doe je die scène gewoon over. Je kunt nooit erg diep val len. Daarom doe ik zoveel moge lijk toneel. Om risico's te nemen, mezelf te bevrijden." Lotte van Dam, alias Dian uit GTST in VARA TV-Magazine: .Tussen het publiek zat een tijdje geleden een baby te huilen. Het verhaal van Keetje Tippel heeft met vibraties te maken. Ze heeft een hoop shit meegemaakt en daar vertel ik over. Zo'n kleintje is enorm gevoelig en voelt die nega tieve vibraties aan. Vandaar dat het huilde. Dat merkte ik en toen heb ik die negatieve golven zo ge concentreerd dat ze het kindje niet zouden raken. Tijdens de mooie momenten heb ik de daar uit voortvloeiende positieve ener gie juist wel op de baby gericht. En die kleine begon toen zelfs te lachen." Martijn Krabbé in VARA TV-Magazi ne: ,,Het is een feit dat er een pro- dukt Martijn Krabbé is en een pri- vé-persoon Krabbé. Het produkt Krabbé moet altijd aardig en vriendelijk zijn tegen iedereen en kan niet in een dronken bui zijn broek laten zakken. Terwijl die andere Krabbé dat af en toe wel zou willen. Het is moeilijk om die twee personen in één lichaam te verenigen." Theater van de Lach trok twee miljoen bezoekers De familie Lip- schits, gefoto grafeerd in de huiskamer van hun Rotterdam se woning in de nazomer van 1942. FOTO GPD Vierduizend gulden en een paar draai-uren had de student aan de Media Akademie Santbergen David Lipschits ter beschikking voor de docu mentaire over en met zijn vader Isaac. Maar het opmerkelijke is: je ziet 't er niet aan af. Een kamer vol herinneringen, de debuutfilm van David Lip schits, ziet er verrassend 'af uit en er ontbreken je verwacht dat wel bij een film die voor een habbekrats en in zo'n rap tempo is gemaakt storende amateuristische trekjes. David Lipschits (33) baseerde zijn film op het boekje Onbestelbaar van de hand van zijn vader, een ex-hoogleraar eigentijdse geschiedenis. Prof. Lipschits boek heefi de vorm van een lange brief aan z'n moeder. Hij schreef het naar aanleiding van haar 92ste geboortedag. In het boek (uilgeve- rij SDU) beschrijft Isaac Lipschits z'n mijmerin gen over de eerste tien jaar van z'n leven; herin neringen aan een tamelijk gelukkige tijd voor de oorlogsjaren. Ook schrijft hij zijn moeder over zijn oorlogservaringen en brengt haar bovendien verslag uit wat het gezin Lipschits in de bezet tingsjaren is overkomen. Dat is veel. Van het elf leden tellende gezin Lipschits hebber» slechts twee de oorlog overleefd: Isaac en zijn paar jaar jongere broer Alex. De film begint met een zwart/wit-foto ge maakt in Rotterdam in de huiskamer van hun woning in de nazomer van 1942. De familie Lip schits is dan nog compleet: vader, moeder, zoons en dochter. Direct daarna verschijnt Isaac Lip schits in beeld. In zijn (in de studio nagebootste) huiskamer. Daar vertelt Isaac Lipschits, die in Amsterdam en aan de Sorbonne studeerde en promoveerde, zijn verhaal. Over zijn persoonlijke angsten. Maar met een opmerkelijke nuchter heid. „Ik voelde de angsten van mijn vader, als hij naar de radio luisterde" en „er is joodse kinderen in de oorlog heel wat leed berokkend." Over z'n moedej: „Ze werd in Auschwitz vergast op de dag dat ze er arriveerde." En Isaac Lipschits vertelt ook over z'n vriendje Loetje Swaab. „Ik zag hoe een Duitser hem in een vrachtwagen tilde. Dat was de laatste keer, dat ik 'm zag." Heldendaad De moed die zijn ouders toonden laat, bijna 50 jaar na dato, Isaac Lipschits nog steeds niet onbe roerd. „Om aan wildvreemde mensen je kinderen voor een onderduikadres af te staan, noem ik een heldendaad. Ze hebben niet alleen egoïstisch aan zichzelf gedacht. Ik heb m'n ouders daardoor nog steeds lief. Dagelijks." Aan zelfmoord in zijn nabijheid vroegen sommigen zich af waarom hij dat niet heeft ge daan na zoveel dramatische ervaringen heeft hij nooit gedacht. „Dat zou ik niet kunnen. M'n ouders hebben alles in het werk gezet om mij le vend door de oorlog te krijgen. Bovendien, ik vind dat mijn lotgevallen moeten worden doorgege- De brief van Isaac aan zijn moeder intrigeerde kleinzoon David hevig. „Toen ik het boek uit had, dacht ik: hier wil ik iets mee doen. Ik besefte plot seling dat ik grootouders heb gehad. Het boek Onbestelbaar is natuurlijk ook een onderdeel van mezelf." Wat vader Isaac heeft meegemaakt in de periode '40-'45 was voor David Lipschits tot het moment dat hij de lange brief las, een gesloten boek; z'n vader sprak er weinig over. Aan het einde van de film verandert de oude zwart/wit foto in één trage, vloeiende beweging in een kleurenfoto van het gezin anno 1993: met (schoon)kinderen en kleinkinderen. Een betrek kelijk optimistisch einde. „Ik wilde een opbou wend slot, geen tranen." (Uitzending: Vrijdag, 26 maart, 16.59 uur, Ne derland 2) Martijn Krabbé kan niet in een dronken bui zijn broek laten zak ken. FOTO» PR Ben Cramer in Story: Ja, ik heb een jassen-tik. Ze zijn zo langzamerhand mijn handels merk geworden. Ik voel me hart stikke lekker in zo'n lange non chalante jas. En ze zeggen dat het me goed staat. Sinds kort heb ik dit nieuwe kapsel en dat past eigenlijk nog beter bij die trench coats. Volgens mijn vriendin be gin ik steeds meer op een Itali aanse cowboy te lijken." Mare Klein Essink in Story: „Het is eng om te zeggen dat ik in het noodlot geloof. Maar als je ziet wat voor lot sommige mensen treft, dan moet dat wel een nood lot zijn. Al'die oorlogen in de we reld ik hoop maar dat er een be doeling achter zit. Want als dat niet zo is, waar ik wel bang voor ben, dan schaam je je dat je mens bent." Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Heel Nederland heeft afgelopen zaterdag live bij Veronica kunnen zien hoe Miss Noord- Holland. Angeliquc van Zalen, werd gekozen tot de Nederland se Miss Universe 1993. In die functie zal zij ons land verte genwoordigen bij de internatio nale finale in Mexico. Veronica had er alles aan gedaan om de uitzending tot een Hollywood- achtige gebeurtenis te maken; de crème de la crème van het NOB stond in jacquet achter de camera's en de glitter en glamour spatten dan ook van de kleurenbuis. Maar wat gebeurde er 'tussen de coulissen'? Bleef er 'backstage' nog iets over van al die glitter en glamour? Panda nam een kijkje achter de seller 's Middags wordt er verwoed gerepeteerd in het Hoofddorpse Claus Partyhouse. „In welke ca mera moet ik ook alweer kijken? O ja, die." Af en toe wordt er een noodkreet geslaakt in de richting van meegekomen ou ders: „Niet weggaan mam, blijf alstjeblieft daar zitten, ik móet oogcontact met je kunnen heb ben." Meedoen aan de voorronde voor de IVJiss Universe verkie- zing - met in het achterhoofd de gedachte 'ga ik straks misschien naar Mexico, verandert mijn le- Miss Utrecht, een sportieve1 ven wellicht in een roze wolk van succes, flitsende party's, mooie jurken en limousines - is een spannende aangelegenheid. De twaalf uitverkoren Missen zweten dan ook heel wat af. Vol overgave werken ze de pas ge leerde kunstjes af. Bij het pose ren het rechterbeen in een curi euze boog naar voren zetten - alsof het kortgeleden gebroken is en alle spieren nog niet opti maal functioneren - en bij het vele verplichte glimlachen de lippen hoog optrekken en zo veel mogelijk tanden laten zien. Waarom deze op de lachspieren werkende vertoningen toch al tijd tot do obligate nummers behoren, is niet duidelijk, maar het schijnt zo te horen bij Mis- Er wordt al hevig gefotogra feerd, al heerst hierbij een aan tal strenge verboden. Zo mag presentator Robert ten Brink vanmiddag beslist niet gekiekt worden. Hij heeft namelijk in r, met pa en ma. het diepste geheim een bril, en die heeft hij tijdens de repetitie op om zijn 'cue-boards' beter te kunnen lezen. Ook zanger Brian Ferry, ooit het idool van de ge hele vrouwelijke helft van het mensdom, is verboden persoon voor de fotograferende pers. Waarom, dat wordt er niet bij- verteld, maar een blik op zijn oudemannengezicht onder het krampachtig zwartgeverfde kapsel doet vermoeden dat hij de zoete herinnering aan het verleden maar liever niet laat uitwissen door foto's van recen te datum. Natuurlijk wordt er ook flink geroddeld: Miss Gel derland woont eigenlijk in Noord-Holland! En: twee Mis sen hebben een tatoeage! Voor een Miss absoluut foute boel, zodat de cameramensen er dus straks tijdens de uitzending op moeten letten ze uitsluitend van de blanco zijde te filmen. Vijf minuten voor de uitzen ding begint, wordt het publiek geïnstrueerd. Er mag niet ge flitst, niet gerookt en niet ge zwaaid worden en ook onele gant onderuitzakken is uit den boze. Er moet ook iets: hard en enthousiast klappen. Alsof men misschien stiekum toch het plan heeft opgevat om eens lek ker stout onderuit te gaan han gen en fijn dwarsig niet te gaan klappen, wordt er nog eens ten overvloede geschoolmeesterd dat iedereen er toch vooral om moet denken alle aanwijzingen braaf op te volgen, want 'ten slotte heeft u net lekker van ons te eten gehad en straks krijgt u ook nog een gratis borrel aange boden'. Kortom: voor wat, hoort wat. „Hollywood? Laat me niet lachen, Hollandse kleinburger lijkheid", smaalt iemand. Als de Missen zich voorstellen en de badpakken-filmpjes uit Curasao vertoond worden, brandt aan de perstafel een pro fessionele discussie over hang billen los. Hangbillen zijn billen FOTO FRANK FAHRNER die onder een badpak uitko men, en bij twee van de Missen wordt dit euvel geconstateerd. „Mijn zoontje noemt zoiets 'dikbilcycliden'," aldus een fo tograaf. Ook de al dan niet aan wezige 'poitrines' van de kandi dates worden uitgebreid aan een kritische bespreking onder worpen. Er valt voor de fotografen, naast af en toe even een siga retje roken op de wc, weinig an ders te doen. Tijdens de uitzen ding moeten de lensdoppen op de camera's blijven. Pas als de winnende Miss officieel is ge kroond en de televisielampen gedoofd zijn, kunnen ze aan het werk. Ook nu heerst er een straffe hand: die mag wel en die beslist niet gefotografeerd wor den, die mag wel en die mag niet de kleedkamer in. Mode ontwerper en gewaardeerd jury lid Frans Molenaar wordt bij het krampachtig in de gaten hou den of er misschien niet ergens Miss Flevoland houdt krampachtig haar achterwerk vast. FOTO FRANK FAHRNER iets vreselijks gebeurt nog bijna onder de voet gelopen. Rondom de Missen wordt on dertussen op turbo-kracht ge zoend, hier en daar pruilt een mondje en drupt een traantje. De moeder van Miss Utrecht rent rond met een pocketcame raatje en maakt snapshots. De Missen zelf hebben het allemaal 'erg leuk', 'erg fantastisch' en 'erg leerzaam' gevonden. De foeilelijke vrijetijdskleding die ze tijdens de uitzending droe gen, mogen ze houden, de al dan niet bilbedekkende bad pakken ook. De avondjurken moeten helaas terug naar ont werpster Mary Borsato. Inder daad, de moeder van. „Maar dat geeft niks hoor", zegt Miss Gelderland, „we zijn al zó erg verwend." Als de drukte rond het podi um geluwd is, begeeft iedereen zich naar de ruimte waar de af sluitende party inmiddels be gonnen is. Dan komen stevige bewakingsboys opeens mede delen dat alle fotografen nu moeten 'afnokken'. 'Pronto!' Hè, wat? „Jawel, afnokken. Fo tografen weg, pers weg." Slechts de fotografen van twee bladen, die blijkbaar op voorhand een Uiterst Geheime Deal hebben geregeld, mogen blijven. De an deren zijn verbaasd en kwaad. „Er is nota bene met ons afge sproken dat we tijdens het feest konden fotograferen." Niets mee te maken. Wegwezen. Eruit met de pers. Dus alles wat er zich nog op het gezellige knalfeest heeft af gespeeld - misschien zijn alle Missen kippig en dragen ze in het echte leven een bril, of wie weet zijn alle aanwezigen mas saal rondjes om Claus Party House gaan streaken en daarna in de Ringvaart gesprongen - helaas, ik kan u er niets over vertellen. Hollywood? Welnee. Hoofddorp. Op z'n smalst. Sylvia Millecam in Revu: „Ik verbaas me vaak nog hoe on veilig mensen vrijen. Dat zeg ik dan ook: dat ik ze ontzettend stom vind. Het risico dat je van één vrijpartij dood kan gaan, vind ik nogal wat. Vaak vinden ze dat zelf ook wel. Sinds ik van aids heb gehoord, zo rond 1984, heb ik ei genlijk nooit onveilig gevreeën Urbanus in Revu: „Ze delen nu van die milieuboxen uit voor al het afval. Ik doe daar gewoon niet aan mee. Ik heb in mijn tuin mijn eigen vuilnisbeltje. Dan kan je zeggen: als iedereen dat doet... Maar ik voel me zo lul lig me te laten pushen: dat plastic zakje hier brengen en dat batterij tje daar. En ondertussen staan die fabrieken daar en hebben ze Lekkerkerk achter mijn muur om gekieperd." Bryan Ferry in Humo: „Pop dwingt je artificieel jong te blijven; het verhindert je echt op te groeien. Toen mijn ouders stierven voel- de ik me voor het eerst een volwassen Ruim twintig jaar kluchten en twee miljoen bezoekers. „Ja, hoe is het mogelijk hè?" Het afgelo pen weekend konden John Lanting en zijn Theater van de Lach die tweemiljoenste verwelkomen bij hun voorstelling Kink in de Kabel. „Het zit bij ons eigenlijk altijd wel vol. En we spelen nooit in zalen onder de zeshonderd stoelen. Dus dat telt wel aan." Meer dan twintig jaar 'kluchtenkoning van Nederland', het verveelt Lanting nog steeds niet. „Ik vind het enig, alhoewel er nog steeds op wordt neergekeken. Mensen die bij ons spelen vinden het ook prachtig. Maar je moet er wel aan blijven werken, de karakters moet je consequent vasthouden, anders krijg je de lach niet. Lanting is al bezig vanaf 1970, maar het seizoen 1972/73 geldt als de officiële start van het Theater van de Lach. De eerste klucht was Een Meisje om in je Binnenzak te Stoppen. Later volgden succesvolle voor stellingen als Hé, mag ik m'n Echtgenote Terug, Kom van het dak af en In de Kast, op de Kast. „Die naam Theater van de Lach komt uit Frankrijkvertelt Lanting. „Ik had daar iets soortgelijks gezien en dat heette Theatre de Rire. Het publiek wist precies wat ze kregen. Die herkenbaarheid leek mij ook wel wat, maar onze impressario wilde er aanvanke lijk niet aan. Later zijn we het gelukkig toch zo gaan noemen." De aanvoer van nieuwe kluchten is soms wel eens een probleem, want er is er eigen lijk maar eentje die ze écht kan schrijven en dat is de Engelsman Ray Cooney. Lanting: „Er zijn honderdduizenden die het hebben geprobeerd, maar ze komen niet aan de bak." Wonden Lanting kan daarover meepraten, want in 1989 mislukte een zelfgeschreven show van hem falikant. Twee jaar lang zat Lanting thuis zijn wonden te likken. Die teleurstel ling is hij inmiddels weer te boven. Maar zelf een klucht schrijven zit er niet in. „Ik heb het wel geprobeerd, maar ik kreeg geen letter op papier. Terwijl ik toch werd ge coacht door Michael Pertwee, van wie ik drie stukken hebben gespeeld. Maar het lukte gewoon niet." Met de tweemiljoenste bezoeker is het einde voor John Lanting nog lang niet in zicht. Volgend seizoen wordt het nog steeds succesvolle Kink in de Kabel gewoon gepro longeerd. En daarna is het tijd voor het ju- Het afgelopen weekend konden John Lanting en zoeker verwelkomen bij hun voorstelling Kink in bileumseizoen, want dan bestaat het Thea ter van de Lach 25 jaar. En wordt Lanting zelf 65 jaar. Speciale dingen staan er niet te gebeuren. „We gaan waarschijnlijk een suc cesstuk uit het verleden spelen." En na dat jubileumjaar zal er wel weer een nieuwe klucht uit de mouw van Cooney zijn gerold. Zodat Lanting en de zijnen op de oude weg kunnen doorgaan. Want dat is toch de bedoeling. „Het is zo n heerlijk vak, zijn Theater van de Lach de twee miljoenste be de Kabel. FOTO» GPD hè. En door de grote jongens is er ook nooit op afgegeven. Mensen als Ko van Dijk, Henk van Ulsen of Annet Nieuwenhuijzen. Ze houden er misschien niet van of zijn er niet geschikt voor, maar slecht vinden ze het niet. Die mensen in het subsidie-toneel snap ik vaak niet, zoals ze daar wegkwijnen. Niet de topmensen hoor, maar zij die net onder de middelmaat zitten. Langzaam zie je ze chagrijnig worden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12