r('^, Otine Van Erp wint concours Cultuur&Kunst 'Ne m'oublie pas' smaakt naar meer Prijs voor Jenny Arean Eenheid ontbreekt bij 3 'grootheden' Lionel Hampton op Jazz Festival Breda Spel Theater Publiek van hoge kwaliteit Lachen en huiveren om Ayckbourns huwelijksleed MAANDAG 22 MAART 1993 chef annemiek ruygrok. 071-161423. plv -chef» jan RIJSDAM, 071-161415 Theateraffiches van Roosenburg Amsterdam» Het Theatermuseum in Amsterdam toont van 1 april tot en met 16 mei veertig affiches van grafisch ontwerper Olivier Roosenburg. De tentoonstelling bestaat uit een selectie affiches die hij onder meer maakte voor de theatergroepen Het Vervolg, Maccus, Tryater, Mevrouw Smit, l'Infini Théêtre (Brus sel) en Dans Compagnie Limburg. Roosenburg is docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Scheepvaartmuseum in teken VOC Amsterdam Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam staat het komende seizoen in het teken van de Verenigde Oostindische Compagnie, de VOC. De eerste activiteit in dit kader is het ron selen van een nieuwe bemanning voor de 'Amsterdam'. Van 27 maart tot 31 oktober zal de bemanning weer dagelijks aan boord van dit schip zijn. Zij laat daar het harde zeemansleven uit de tijd van de VOC voor een breed publiek herleven. De 'Amster dam' ligt afgemeerd voor de steiger van het Scheepvaartmuse um en is een replica van het schip dat in 1749 bij Hastings voor de Engelse kust verging. Expositie dierenschilder in Boymans Rotterdam In museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam zijn van 21 maart tot en met 23 mei schilderijen van de Rotter damse dierenschilder Kees Timmer te zien. Timmer, die begaan was met het lot van dieren schilderde jachtluipaarden, slingera pen, honden en jaguars. De dieren staan eenzaam in getraliede ruimtes. De tentoonstelling geeft met 35 doeken een overzicht van de ontwikkeling in zijn thematiek en stijl. m Kamermuziek op de accordeon Accordeoniste Otine van Erp heeft zaterdag het Zuidhol lands Kamermuziekconcours, gewonnen. Dankzij subsi die van de Culturele Raad Zuid-Holland kon deze finale, na een voorselectie op 20 februari, in de Leidse Stadsge hoorzaal worden gehouden. Door deze voorronde waren niet meer alle instrumenten vertegenwoordigd, zoals dwarsfluit, harp en gitaar. Toch bleef er een opmerkelijke keur aan muziekinstrumenten over, solo of in ensemble vorm: van piano tot saxofoonkwartet, van accordeon tot marimba duo. Om negen uur 's ochtends klon ken in de foyer al de arpeggio's en akkoorden van de eerste pia nokandidaat, die om half tien het spits moest afbijten met een ballade van Chopin. Opvallend was weer het schijnbaar span- ningsloze optreden, géén ner veuze bewegingen, geen gallen de partituren, geen hapering, slechts concentratie: daar zit al die professionaliteit. In de loop van de dag leek het voor de jury een moeilijk opgave om slechts drie solisten of ensembles te se lecteren voor de prijzen. Boven dien krijg je nog het gevoel dat je appels met peren vergelijkt als er bijvoorbeeld gelcozen moet worden tussen een klari netkwartet en twee marimba's. Wat ondanks deze bedenkin gen als een paal boven water stond tegen het eind van deze rijkgeschakeerde en enerveren de dag, was dat de accordeonis te ptine van Erp het moest gaan winnen. De tweede prijs werd uitgereikt aan de pianiste Hiro- ko Yano voor haar interpretatie van onder meer vijf préludes van Cl. Debussy, gespeeld met een ongelooflijke souplesse en muzikaliteit. De derde prijs ging naar het Wiener Klavier Trio uit Oostenrijk dat 's ochtends in grote concentratie het pianotrio in C gr. van Brahms speelde, maar zich nog overtrof met het zelfde werk in het avondcon cert, in bijna adembenemende spanningen intens samenspel. Het publiek dat de hele dag door in- en uitliep, mocht meestemmen en de gezamenlij ke hoogste beoordeling voor één kandidaat vormde de 'pu blieksprijs', die toegekend werd aan het Marimba duo 'Per Due', dat ook 's avonds de harten won van het treurig kleine aan tal toehoorders. Deze finale had veel meer publiek verdiend, want het gehalte van alle kandi daten was hoogwaardig en uit nodigend. De winnares Otine van Erp herhaalde als klap op de vuur pijl van het avondconcert de Partita van de Russische com ponist W. Solotarjow, een van z'n laatste werken die hij com poneerde voordat hij de hand aan zichzelf sloeg. De treurnis, woede, vertwijfeling en tenslot te berusting werden zo treffend en door en door menselijk door van Erp vertolkt, dat het goed was deze dag hiermee te beëin digen. Het is de bedoeling, aldus K O-directeur en juryvoorzitter Tjitte Weber om dit kamermu ziekconcours tot een jaarlijke traditie te maken. Philippe Genty; regie Philippe Genty; cho reografie: Mane Underwood; muziek: Re- né Aubry; techniek: Thierry Bouwquet; gezien: 20/3, schouwburg, Leiden. Wanneer je het programma 'Ne m'oublie pas' van de Com pagnie Philippe Genty in het monumentale Muziektheater hebt gezien, grijpt huivering je aan wanneer dit spektakel op de planken van de Leidse schouw burg moet worden gebracht. Komt het nog wel uit de verf? Blijft de magie gehandhaafd en kan Genty ook hier toveren en betoveren? De twijfel werd zaterdag avond al snel weggenomen. De compagnie is subliem. Of zij nu op het grote Amsterdamse po dium staat of in de knusse om geving van de Leidse schouw burg. Zonder woorden, alleen uit louter suggestie en techni sche vernuftigheden bestaat de ze voorstelling die nog het best kan worden omschreven als be wegingstheater. Genty is van huis uit poppen speler en de pop speelt dan ook een grote rol in zijn program ma. Poppen dansen als mensen over het toneel, mensen bewe gen zich houterig als poppen. En dat alles in een zee van para chutedoek, waarmee met be hulp van lucht wordt gemani puleerd en gesuggereerd. Dat Genty een hele filosofie achter zijn programma heeft ontwikkeld, ach dat is eigenlijk niet zo belangrijk. De toeschou wer vult zelf wel in wat hij be doelt met de nu eens drama tisch dan weer grappig bewe gende figuren. En dat de aap staat voor de moeder der moe ders, de tweeslachtigheid van de mens, dat zal het publiek ook een zorg zijn. Belangrijk is het schouwspel dat zich in ruim een uur voltrekt en waarvan je niet genoeg kan krijgen. Het publiek liet het merken ook: de bijna volle zaal bracht het gezelschap een langdurige, welverdiende ovatie. Het is te hopen dat Genty's vindingrijk heid snel voor een volgend pro gramma zorgt. Want 'Ne m'ou blie pas' smaakt naar veel meer. De Annie M.G. Schmidtprijfe voor het beste Nederlandse cabaret lied in 1992 gaat naar Jenny Arean, Jan Boerstoel en Martin van Dijk voor het lied „Iemand moet het doen". De tekst van het num mer is van Boerstoel en de muziek van Van Dijk. Het werd geschre ven voor Jenny Areans theaterprogramma „De dame zet zich schrap". De prijs, een zeefdruk en een bedrag van 7500 gulden, wordt op 28 maart in het Theater Bellevue in Amsterdam uitgereikt door minister D'Ancona van wvc. .Mirwei/ intense samenspel pas op gang in het vierde stuk van Bruch's opus 83 (1910), waarin wee moedige donkere melodielijnen op elkaar gestapeld werden of vloeiend in elkaar overliepen. Een werk dat echt wakker schudde was de eerste rhapso- die 'l'Etang' van Loeffler (1861-1935). Hoewel hij een groot deel van zijn leven in Amerika woonde en misschien wel nooit Debussy ontmoet heeft, was het soms of flarden van deze componist opwoeien uit de overigens zeer sombere (be)spiegelingen in de vijver. Het was in feite de eerste keer dat de échte communicatie tot stand leek te komen, tussen de leden van het trio onderling en tussen uitvoerenden en de luis teraar. Het 'Kegelstatt' Trio (1786) van Mozart klonk tenslotte het best op elkaar ingespeeld: toch had ik ook hier 't gevoel dat Han de Vries méér dan Ivo Jans sen, met diens lichte maar wat softe legato-aanslag, de muziek Zondagavondconcert door Ha hobo, Henk Guittart, altviool e sen, piano, met werken var Bruch, Loeffler en Mozart; 21 r i de Vries, i Ivo Jans- Klughart, Groene Kerkje Henk Guittart, Ivo Janssen en Han de Vries: drie grootheden op he gebied van hun eigen in strument. Techniek en podium ervaring maakten dit trio als professionals zeer aanvaardbaar en bewonderenswaardig, maar als hechte eenheid was het niet om te juichen. In Klughart's (1847-1902) 'Schilflieder' (zang van riet en biezen) was de ba lans nog bepaald niet gevon den, de piano te overheersend, de ldank van de altviool zeker in de zachte en lang aangehouden tonen te onzeker en de hobo nog niet 'warm' gespeeld. Ei genlijk kwam de Schwung, het Otine van Erp, winnares Zuidhollands Kamermuziekconcours: treurnis, woede, vertwijfeling en tenslotte be rusting treffend vertolkt. foto loekzuyderduin De pianiste Hiroko Yano kreeg voor haar interpretatie v prijs. Tijgers van Kees Timmer in museum Boymans. Lionel Hampton wordt de grote trekpleister van het 23ste Jazz Festival Breda. Ter gelegenheid van zijn 85ste verjaardag geeft hij samen met zijn zeventien mans orkest een concert geti teld Happy Birthday. Het Breda se Jazz Festival wordt dit jaar gehouden van 20 tot en met 23 Voor de eerste keer zal er een duidelijke scheiding bestaan tussen het buiten- en het bin- nenprogramma. Het buitenpro gramma speelt zich overdag af tot negen uur 's avonds. Er zul len dan op acht podia in de bin nenstad concerten worden ge geven. Het aantal uren buiten- muziek zal in vergelijking met vorig jaar stijgen met ongeveer 30 procent. Het binnenprogramma in Het Turfschip wordt gehouden van af 's avonds half negen. Volgens de organisatie van het jazz-fes tival wordt een zeer attractief programma geboden met tien tallen orkesten en solisten van over de gehele wereld. Zo zal onder anderen de 80-jarige En gelse pianovirtuoos Jules Ruben voor de eerste keer in Neder land optreden. Verder spelen uit de Verenigde Staten onder meer het Howard Alden-Dan BaiYett Quintet, zangeres Topsy Chap man en de 92-jarige klarinettist Willie Humphrey. recensie conny van der zande De droom van Amerika van Edward Albee door Theater Pu bliek; regie: Bert Jonk; spel: Eva van Thiel, Henk Lardee, Mar leen van der Geest, Mirjam van der Henst, Edwin Weers; licht- /geluid Jan-Bart Masurel, decor Joke van Bilsen; gezien 19/3 in Cultureel Centrum 'X', aldaar nog te zien 26/3 en 27/3. Als we de Amerikaanse televisie-comedys moe ten geloven is het leven in Amerika ongecom pliceerd en geweldig. Amerika's grootste absur distische toneelschrijver Edward Albee schreef in 1961 'De droom van Amerika' waarmee hij wilde laten zien dat dit idee niet verder gaat dan de buitenkant. Dertig jaar later laat Theater Publiek met haar eerste voorstelling zien dat het stuk nog steeds actueel is. De versie van regisseur Bert Jonk begint met dia's die een indruk geven van een zorgeloos bestaan. Daarna maken we kennis met paps en mams, twee echtelieden zonder naam en iden titeit die in een kil appartement samenwonen met een oma van wie ze eigenlijk verlost willen worden. Oma is de enige die zinnige dingen zegt waarmee ze de boel op genadeloze wijze ontluistert. Zij vertelt dat paps en mams een kindje hadden geadopteerd dat ontzettend te genviel. Bij de dame van de liefdadigheids- dienst willen paps en mams nu hun beklag doen, maar dat lijkt niet meer nodig als er een beeldschone jongen uit het niets opdoemt. De ideale zoon, blijkt al snel; de droom van Ameri ka, mooi, jong maar nietszeggend. De enscenering is helder. Paps en mams zit ten op meters afstand van elkaar te praten over niets. Tussen hen in staat een vuilnisemmer waarop Oma mag zitten. Oma als het symbool voor de ouderen die in Amerika zonder pardon aan de kant worden geschoven. Marleen van der Geest zet haar geloofwaardig neer als een murmelende oude vrouw en met haar perfecte timing heeft ze de lachers op haar hand. Het spel van de overige spelers is vetter, maar ook van hoge kwaliteit. Zij spelen geconcentreerd en geven de voorstelling de vaart die zij nodig heeft. Het zogenaamde happy-end, waarin de droom van Amerika binnengehaald wordt, wordt ontkracht door de dia's die naast de glit ter en glamour ook de zelfkant van de Ameri kaanse maatschappij laten zien. Deze toevoe ging, die in de oorspronkelijke versie ontbreekt, verduidelijkt de thematiek van het toneelstuk. Theater Publiek heeft een onderhoudende de- buutvoorstelling gemaakt die nieuwsgierig maakt naar volgende produkties. Gestolen Rubens na 7 jaar terug Zeven jaar na de tot dusverre grootste kunstroof in Ierland heeft de Britse politie vrijdag in een huis in Borhamwood, in het noorden van Londen, een op ruim twaalf miljoen gulden geschatte Rubens te ruggevonden. Het schilderij, met de voorstelling van een Dominicaner monnik, was verstopt achter meubelen. In verband met de vondst zou den zaterdag een man en een vrouw worden voorge leid aan de rechter. Het schilderij werd in 1986 samen met 16 andere oude meesters gestolen uit het landhuis van de diamantmil jonair en vroeger Lagerhuis lid Sir Alfred Beit in het Ierse grafschap Wicklow. Zes stuk ken waren al kort na de roof teruggevonden. Een jaar ge leden legde de politie bij een heler in Londen beslag op een zevende, het Portret van Madame Bacelli van Thomas Gainsborough. Gestolen kunst uit Rusland terug naar Duitsland MOSKOU REUTER Een museum in Duitsland heeft vrijdag ruim honderd zeer waardevolle schetsen en aqua rellen in ontvangst genomen die tijdens de Tweede Wereld oorlog door het Rode Leger wa ren gestolen. De kunstwerken, onder meer van Dürer, Goya en Toulouse- Lautrec, waren van Bremen overgebracht naar een kasteel ten noorden van Berlijn. Beslo ten werd de werken weg te ha len uit een museum in Breinen vanwege de heviger worden ge allieerde bombardementen. De meesterwerken verdwenen te gen het einde van de oorlog. Volgens museumdirecteur Siegfried Salzmann maken de 101 kustwerken onderdeel uit van een veel grotere collectie die tijdens de oorlog verdween. Sommige deskundigen schatten dat de nu teruggeven stukken mogelijk 20 miljoen dollar waard kunnen zijn. Juliana mèt geluid amsterdam anp In het Nederlands Filmmuseum (NFM) in Amsterdam is binnen kort de eerste film met geluids opname te zien die ooit van een lid van het Koninklijk Huis is gemaakt. Het gaat om een film pje uit 1931 waarin prinses Juli ana op paleis Het Loo een boodschap voorleest. Het filmpje maakt deel uit van het programma dat op 3 en I april tijdens het weekeinde 'Door de Geluidsbarrière' wordt vertoond theater recensie wunand zeilstra 'Verre vrienden' van Alan Ayckboum door Toneelgroep Amsterdam Regie: Gijs de Lange. Spel Catherine ten Bruggencate, Celia van den Boogert, Marjon 8randsma, Hajo Bruins, Fred Goessens en Han Kerck- hoffs Gezien 20/3, Parktheater. Alphen a/d Rijn Nog te zien: 23/3 schouwburg Leiden Toneelgroep Amsterdam speelt één van de zogenaamde well- -made-plays van Ayckbourn. Eigenlijk is dat op zichzelf al een nieuwsfeit, want met name het al wat oudere werk van de veelgespeelde Engelse toneel schrijver werd hier in Neder land tot nog toe hoofdzakelijk door de vrije sector uitgebracht. En uitgerekend het gesubsidi eerde gezelschap dat experi menteren hoog in het vaandel heeft staan, neemt 'Verre vrien den' van Alan Ayckbourn op het repertoire. Vernieuwingsdrang mag voor het theater van wezenlijk belang zijn, maar niet per se altijd en ten koste van alles. Daarom is het zo verheugend, dat regis seur Gijs de Lange bij Toneel groep Amsterdam zonder de toeters en bellen van een of an der alternatief regieconcept een deugdelijke Ayckboum-produk- tie heeft durven maken. Vele theaterbezoekers zullen hier met groot genoegen naar ko men kijken. Het is een avond vol schimp scheuten en steken onder wa ter, maar dan wel zo veel moge lijk verborgen achter een dun vemislaagje van sociale beleefd heden. De humor van het stuk zit in de manier waarop Ayck bourn laat zien hoe er grote Celia van den Boogert, Han Kerckhoffs en Hajo Bruins: een sterke bezetting van 'Verre Vrienden'. barsten in dat vemislaagje ko men. Vijf mensen komen bijeen om hun vroegere vriend Colin een beetje op te vrolijken. Onlangs is namelijk de vriendin van deze Colin verdronken. Echt veel zin in die ontmoeting heeft men niet. Colin is dan wel eenzaam, maar hun eigen relaties zijn ver re van bevredigend. En aange zien al gauw blijkt dat twee van hen met elkaar wat hebben ge rotzooid, is er een gespannen sfeertje waarbij je aanvoelt dat het uit de hand gaat lopen. Alle onderhuidse spanningen dienen la Ayckbourn met raf finement en scherpe timing op gebouwd te worden. Op dat punt laten de acteurs van het Amsterdamse gezelschap zich zonder uitzondering van hun beste kant zien. De zelfingeno men kwast van Hajo Bruins, de op den duur irritante naïeveling van Han Kerckhoffs of het uit onvrede in overdreven zorg zaamheid vervallen typje van Marjon Brandsma zijn perfect gespeelde rollen. Zelfs de delle- rige Evelyn met haar korte sne rende opmerkingen zou gezien FOTO SERGE LIGTENBERG het stuk enigszins overtrokken kunnen lijken, als niet Catheri ne ten Bruggencate daar zo'n prachtrol van maakte. Sterke individuele prestaties dus. en het alerte ensemblespel doet de rest. Daardoor kan het publiek lachen en huiveren om Ayckboums scherpe analyse van diverse soorten huwe lijksleed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14