Of 41 'Haags museum is nu vleugellam' RO Theater heeft eerbied voor tekst Cultuur&Kunst Jeugdige dichters beloond Drie kunstenaars: veel thema's Perfecte samenwerking van Folkloristisch Danstheater In de ban van Belle Kunst- en antiekbeurs miljardenkwestie VRIJDAG 19 MAART 1993 Concerten Engelbert Humperdinck arnhem Zanger Engelbert Humperdinck komt 15 en 17 april naar Nederland. Fans van de 'hartenbreker met de gouden stem' kunnen hun idool live aan het werk zien in de Rijnhal in Arn hem. Daar geeft hij een galaconcert met zijn voltallige orkest. Op 17 april staat hij in de tennishal van IJmuiden. Bimbo Box Blues en Smashing Jam leiden Een zesmansformatie die vrolijke rythm blues speelt is The Bimbo Box Blues Band. Vanavond geven zij een staaltje van hun kunnen in de Barbaar onder de studentenflat aan de Rijn en Schiekade 101. Aanvang: 22.00 uur. 'Smashing Jam', een groep die zijn repertoire afstemt op main- stream-jazz speelt zondagmiddag in het kader van Jazz on Sun day in Café Cheers, om 15.30 uur. Saxofoons en fanfare bij de koffie aarlanderveen Het saxofoonkwartet, bestaande uit (ex)leerlin- gen van het Sweelinck-conservatorium uit Amsterdam, en fanfa re Crescendo uit Nieuwveen verzorgen zondag 21 maart een koffieconcert in Studio Oosterman. Het saxofoonkwartet speelt eigentijdse composities, terwijl Crescendo nummers laat horen die het op 22 en 23 maart op cd zal zetten. Het concert begint om 12.15 uur. Jethro Tuil en Depeche Mode utrecht/rotterdam De dwarsfluit van Ian Anderson, kenmer kend voor de band Jethro Tuil, zal op 17 juni in het Utrechtse Vredenburg klinken. De band, ooit ontstaan in de Britse kust plaats Blackpool, bestaat inmiddels 25 jaar. Voorverkoop voor het concert begint zaterdag 3 april. Eerder die maand staat De peche Mode in Ahoy': op 1 juni komt deze formatie met de 'De votional Tour' naar Rotterdam. Voorverkoop begint op zaterdag 27 maart. Beelden Pieter de Monchy laren» Het Singer Muse um in Laren toont van 28 maart t/m 2 mei bronzen beelden van Pieter de Monchy. Er zullen voornamelijk klei ne plastieken en middel grote bronzen worden getoond. De in 1916 ge boren Amstelvener De Monchy is autodidact en begon zijn carrière als schilder. Op 35-jarige leeftijd kwam hij tot de conclusie dat zijn talent beter tot zijn recht kwam met beeldhou wen. Hij is geboeid door sterke koppen. Zijn werk is figuratief: hij maakt wat hij ziet maar ver mijdt daarbij een precies naturalisme. Alfred Hitchcock, foto chef annemiek ruygrok. 071 -1 drunen anp Janneke Wijnakker uit Den Bosch en Ragna Nowacki uit Heerlen zijn de winnaars van de jaarlijkse gedichtenwedstrijd voor 6- tot 12-jarigen verbon den aan de Werelddag voor Kin- deren en Poëzie. De Nederland se variant van de Werelddag is morgen in het Brabantse Land van Ooit. De 12-jarige Janneke Wijnak ker schreef een titelloos ge dichtje over de ontmoeting tij dens een wandeling met twee vluchtelingen. Zij werd uitver koren door de jury van volwas sen kinderboekenschrijvers, on der wie Wim Hofman en Ida Schuurman. De 6-jarige Ragna Nowacki dichtte 'Verdriet of niet' en werd daarmee uitgeko- zen door de kinderjury. Er wer den in totaal 21.000 gedichten ingezonden. recensie maarten i 'Dance4ever' door Het Folkloristisch Danstheater Gezien 17/3 Leidse Schouw burg (middagvoorstelling) Folkloristische dans heeft de naam uitsluitend traditioneel te zijn. Het Folkloristisch Dansthe ater heeft ervoor gekozen in zijn programma's steeds meer de grenzen te verleggen en te laten zien dat folkloristische dans wel degelijk moderne ontwikkelin gen kent. Alleen beseffen de meeste mensen dat niet! Veel dansen die tegenwoordig popu lair zijn hebben hun oorsprong in dansen die eeuwenlang door volksculturen zijn overgeleverd. De jeugdvoorstelling 'Dan- ce4ever' geeft een beeld van de ontwikkeling van de populaire dans in de Verenigde Staten in de negentiende en twintigste eeuw. Door vermenging van en confrontatie tussen de verschil lende bevolkingsgroepen (In dianen. West-Europeanen, Zuid-Europeanen en Afrikanen) ontstonden telkens nieuwe gol ven van dansmodes die com plete generaties jongeren in hun greep kregen: Roots, Cake Walk, Charleston, Lindy Hop, Rock 'n' Roll, Ethnic Jazz, Latin, Hip Hop, Cheerleaders en vi deoclips: Het Folkloristisch Danstheater blijkt zich in al de ze dansen uitstekend thuis te voelen. Vaardigheid en onge dwongenheid worden moeite loos gecombineerd. Het specta culaire stuntwerk leidt tot fees- Kernactiviteiten in gevaar Het Haags Gemeentemuseum is momenteel vleugellam, zo stelde interim-manager bedrijfsvoering Buurman gis teren tijdens een commissievergadering cultuur vast. Daarin nam kandidaat-directeur Locher het op voor Fuchs en werd bekend dat Ben W van Den Haag een nieuw controlesysteem invoeren voor de uitgaven van het Gemeentemuseum en andere diensten in de ge meente. mer worden definitieve bezuini gingsvoorstellen gedaan. Interim-manager bedrijfsvoe ring Buurman drong met spoed aan op maatregelen. „We zijn bijna vleugellam in relaties met subsidiegevers, sponsors en an dere musea." Flet museum zal de overschrij dingen zelf moeten wegwerken. Daarbij kunnen volgens Locher kernactiviteiten van het muse um in het geding komen, zoals de collectie-onderdelen, het Pa leis Lange Voorhout en de edu catieve functie. „Niets is on denkbaar." Het museum zal voortaan voor een groot deel de eigen verzameling tonen in plaats van het organiseren van grote manifestaties. Vóór de zo- De dienst Financiën zal vanaf volgend jaar regelmatig budget ten en overschrijdingen van de verschillende diensten controle ren. Het systeem wordt door de nieuwe wethouder L Engering zelf?!' Tussen de regels door voel je namelijk de wanhoop van de man die evenzeer laf, halsstarrig en op een foute ma nier trots is. Het spel van Lan- dré laat die tegenstrijdige as pecten voelen. In de enscenering van het RO Theater staat eerbied voor de tekst centraal. Het lichtontwerp accentueert de verschillen in spelniveau, opdat flash backs en beelden uit Lomans gedachten- wereld meteen als zodanig her kenbaar zijn. Het decor geeft slechts de contouren van zijn woonomgeving aan. Met ande re woorden: alles staat ten dien ste van de helderheid van het verhaal dat ook nu nog zeker de moeite waard blijkt te zijn. Geert de Jong als zijn door dik en dun begripvolle vrouw en Paul R. Kooij en Stefan de Walle als zijn zoons die aan de hoge verwachtingen van pa na al die lange jaren niet kunnen vol doen, spelen terughoudend en blijven aldus naar verhouding op de achtergrond. Voor die re giekeuze valt zeker wat te zeg gen. In wezen bestaat 'Dood van een handelsreiziger' uit de monoloog van Willy Loman, waarin af en toe ook andere fi guren ter verduidelijking hun zegje mogen doen. Miller door het RO Theater Spel: Lou Landré. Geert de Jong. Paul R. Kooij, Stefan de Walle e a Regie Peter de Baan Gezien: 18/3, schouwburg Leiden De lijst met de rolverdeling telt dertien namen van acteurs en actrices. Toch gaat 'Dood van een handelsreiziger' eigenlijk maar over één persoon: over Willy Loman. Voor iedere acteur een ware krachttoer om deze beroemde rol in dit inmiddels klassiek geworden stuk gestalte te mogen geven. Bij het RO Theater valt deze eer te beurt aan Lou Landré die het gewicht van zijn personage op bewon derenswaardige wijze aankan. Willy Loman is a 'loser', een geboren verliezer, wat hij overi gens zelf tot zijn laatste adem tocht zou ontkennen. Landré speelt Loman over 't algemeen vrij ingetogen, maar gaat ook met regelmaat als kleine drift kikker tekeer. Vooral op de mo menten waarop hij nerveus zijn onzekerheid overschreeuwt en optimisme en zakelijk succes veinst, krijgt hij iets aandoen lijks, en je zou willen zeggen 'ach man, wie probeer je nu ei genlijk te overtuigen, mij of je- gezien als een extra instrument waarmee vlugger kan worden ingegrepen. Na het vertrek van Rudi Fuchs naar het Stedelijk Muse um in Amsterdam, kwam bij het Haags Gemeentemuseum een budgetoverschrijding van ruim vier miljoen gulden aan het licht. Volgens de accountants dienst is het bovendien onzeker of er circa een miljoen gulden aan uitstaande vorderingen nog kan worden geïnd. De financië le administratie bij het museum was een chaos. De affaire was aanleiding voor wethouder A. van den Berg van cultuur om op te stappen. Daarna werd er vanuit de Haagse gemeenteraad met gifpijlen op Fuchs en de museumtop geschoten. Er wordt onderzoek gedaan naar rechtspositionele maatregelen en verhaalmogelijkheden. Meldpunt vernieling kunstwerken den haag anp Het Voorzieningsfonds voor Kunstenaars in Den Haag maakt zich zorgen om het toenemende geweld tegen kunst. Het wil daarom een meldpunt instellen, waar ernstige gevallen van vernie ling van kunst kunnen wor den geregistreerd, onder zocht en gedocumenteerd. „De daders blijven meestal ongestraft, de kunstwerken zijn vaak niet meer te red den", klaagt het fonds. „Deze gevallen van vandalisme gaan te vaak gepaard met onverschilligheid van de ge meentebesturen. De werken worden meestal niet be schermd en vaak niet eens, als het ten minste nog kan, na vernieling gerepareerd." Het Voorzieningsfonds gaat collega-fondsen, over heden, justitie en kunste naars benaderen voor sa menwerking. Uit wat er bij het meldpunt binnenkomt, moet het probleem eerst grondig in kaart fvorden ge bracht. Van Jan Steen is deze figuur in cirkel, een brons van 90 x 80 cm. foto recensie nancy stoop Werk van Jos van der Beek en Jan Steen. Te zien t/m 3 april Di t/m za. van 11-17 uur Galerie 27/De Greef De Greef. Schoolstraat 27. Wassenaar Werk van Jo se Luis Pineda. Te zien: t/m 15 april Do. Een rondgang langs twee gale ries aan de Wassenaarse Schoolstraat confronteert de bezoeker met een drietal kun stenaars, die vanuit zeer ver schillende ideeën aan thema tiek gestalte geven. Jos van der Beek exposeert bij Galerie 27 re cente schilderijen, die bestaan uit transparante en semi-trans- parante over elkaar aange brachte kleurlagen. Aardkleuri- ge tinten overheersen in de ruim dertig werken van vierkant formaat. Een opvallend beige dat naar roze zweemt en gele en grijze tinten zorgen voor enige lichtheid, maar helaas keren uitgesproken 'modderige' tonen in de composities terug. Het element van herhaling in het gebruik van de beeldmidde len zou kunnen duiden op een consequente benadering, maar in het vinden daarvan is Van der Beek uiteindelijk niet ge slaagd. Herhaling betekent soms herkenning, maar zonder verbazing of bewondering leidt dat tot niets. Alleen een compo sitie in acryl op papier bezit een wonderlijke helderheid en door zichtigheid die bij de schilderij en af en toe zichtbaar is. wan neer de vorm niet onderge schikt is gemaakt aan kleur en vlak. Enkele uitzonderingen daargelaten blijft de zintuigelij- ke ervaring van dit werk vooral tot de buitenkant beperkt. In de non-figuratieve compo sities van Van der Beek herkent men een enkele keer vormen van een stilleven met potten of glazen, terwijl de bronzen beel den van mede-exposant Jan Steen soms een abstracte waar de bezitten. Typerend voor het werk van de uit Groningen af komstige beeldhouwer zijn de cirkelvormige figuren. De broze, langgerekte figuren herinneren aan de Zwitserse beeldhouwer Giacometti. Een aantal beelden lijkt op krijgers met schilden in de vorm van een masker dat eveneens dient als een bescher ming tegen aanvallen van bui tenaf. Ook andere thema's zoals geborgenheid, die verbeeld is door figuren in een nest, bena drukken de psychologische be nadering in het werk van Steen. Bij de Wassenaarse Galerie Ver haar exposeert Jose Luis Pineda recente schilderijen en aquarel len. Deze uit Mexico afkomstige kunstenaar woont en werkt in middels bijna tien jaar in Ne derland. maar in zijn werk is de Mexicaanse invloed onvervalst aanwezig. De voorstellingen van on-westerse figuren, hun attri buten en hun omgeving zijn niet denkbaar zonder de door de Mexicaanse traditie gevoede verbeelding. In het werk van Pi neda wordt de toeschouwer di rect de spanning tussen realiteit en fantasie gewaar. Engelen, cupido's en half naakte vrouwen spelen een rol in de soms bizarre droombecl den. De ongewone lichtval be nadrukt de irreële kant van het werk. De herhaling van motie ven en decoratieve patronen kenmerkt de nauwkeurig met pen en inkt getekende situaties. Maar meer dan de artistieke vrijheid staat de weergave van het sprookjesachtige en boven natuurlijke centraal. De titels, zoals 'Man tatoed with desires' of 'In the middle of my room", geven iets van de gedachten - gang prijs, maar het gemis aan een meeslepend vernaai doet zich steeds voelen. telijke hoogtepunten. Het is een genot om sommige dansen die je uit het dagelijkse uitgaansle ven kent, nu eens perfect uitge voerd te zien worden. De Cake Walk en de Black White Minstrel Show met hun eenvoudige groepsbewegingen, de rieten hoedjes en de muzi kant met bolhoed zijn erg Ame rikaans en staan vrij ver af van wat in Nederland leeft of ge leefd heeft. De vlotte, ondeu gende Charleston en de levens lustige Lindy Hop uit de jaren twintig spreken al veel meer aan. Het is opvallend dat alle dansen in dit programma een groepsgebeuren zijn en niet iets van het individu, of het moet zijn dat iemand met een stunt of eigen variant op de days de show steelt. Het effect valt of staat met de perfecte samen werking in de groep en die was Hoe moderner de dansen werden, des te enthousiaster werd het publiek. Vooral de vier hiphoppers zweepten de boel op en lieten de kinderen steeds harder meeroepen, klappen en stampen. De dansers wierpen hun hele lichaam in de bewe gingen, maakten salto's en zwierden rond. Sommige kinde ren konden de verleiding om mee te doen niet weerstaan. De kleurige kostuums en de video clip-beelden maakten de show compleet. 'We want more', klonk het uit de zaal en daar kwamen de dansers van het Folkloristisch Danstheater niet onderuit. leiden conny v ST" ,\4 urs in Maastricht verkocht aan een I fot( maastricht anp De zesde Europese kunst- en antiekbeurs European Fine Art, tot en met zondag nog in het Maastrichtse Expositie- en Con- .grescentrum (MECC), blijkt een miljarden aangelegenheid. De verzekerde waarde van de artikelen van de 160 deelne mers, wordt geschat op 2 mil jard gulden. In verband met toenemende diefstallen van kunstwerken, demonstreert een Engelse verzekeringsmaat schappij tijdens de beurs een speciaal registratiesysteem. Dat maakt het mogelijk binnen 24 uur aan de eigenaar, de politie en de assuradeur een kleurenfo to van het gestolen werk af te le veren. De opsporing wordt zo vergemakkelijkt. Topstukken in het MECC zijn een geschilderd dorpsgezicht van Jan Breughel de oude (1568-1625) en een herontdekt bloemstilleven van Ambrosius Bosschaert de oude 1573- 1621). Zij worden te koop aan geboden voor een bedrag van rond drie miljoen gulden per schilderij. Bij de sector antiek is een gouden pul versierd met emaille en achter glas miniatuurtjes van Jacob Spriingli uit Zürich het pronkstuk. De pul heeft een waarde van rond de vijf miljoen gulden. De sectie archeologie bevat onder meer een marme ren beeld uit de Romeinse tijd waarvoor een prijs bedongen wordt van meer dan zeven ton. Volgens de organisatoren heeft één van de deelnemers een fragment van een altaarstuk dat door Peter-Paul Rubens in 1605 werd vervaardigd, ver kocht voor bijna één miljoen gulden. „Ik heb geen talent voor onder danigheid." Deze uitspraak is van de achttiende- eeuwse schrijfster Belle van Zuylen die op het moment volop in de be langstelling staat. In september verschijnt er een speelfilm over haar leven en er wordt een to neelstuk over haar opgevoerd. De aanzet voor deze Van Zuy- len-revival is gegeven door het schrijversechtpaar Pierre H. en Simone Dubois dat vele werken over en van haar publiceerde. Beide schrijvers waren gister avond in Burcht Literair waar zij op enthousiaste wijze vertelden over de biografie die ze over Belle geschreven hebben. De gezamenlijke belangstel ling van het echtpaar Dubois voor het leven en het werk van Van Zuylen dateert van zo n dertig jaar geleden. Simone Du bois zocht een onderwerp om over te schrijven en Pierre raad de haar aan eens iets over Belle te schrijven. Na een artikeltje publiceerde zij een boek over de schrijfster en gaf ze een keuze uit de brieven van Van Zuylen uit. Volgens Simone Dubois be horen die brieven tot de mooi ste literatuur die Europa kent. „De brieven zijn van een open en intelligente vrouw die een diepgaande analyse geeft van de wereld om haar heen. Een vrouw die zichzelf en het leven aan het ontdekken is." Voor haar tijd was Belle bui tengewoon voortvarend. Ze was al geëmancipeerd toen het woord nog niet bestond. Het echtpaar Dubois raakte zo onder de indruk van de acht- tiende-eeuwse schrijfster dat het ging werken aan een biogra fie. Pierre Dubois heeft de bio grafie geschreven, maar hij be nadrukte dat het werk van zijn vrouw niet onderschat mag worden. „Het beeld van Belle is uit gemeenschappelijke bestu dering naar voor gekomen. Mijn vrouw heeft het meeste maten- aal verzameld en de noten gere digeerd. Ik kan u verzekeren dat dat niet het meest dankbare werk is." Net als haar man kan ook Si mone Dubois alleen maar met bewondering en sypmpathic over Belle praten: „Ze was een zelfstandige openhartige vrouw die niet meedeed aan de over dreven gemaniëreerdheid van de pruikentijd en die niet toegaf aan de geëmotioneerdheid van de romantiek." Dat blijkt vooral uit de onder- werpem die ze in haar literaire werken aansneed. Zo schreef Belle over ongehuwde moeders en meisjes zonder bruidsschat. Met haar sceptische houding onderscheidde ze zich van de suikerzoet schrijvende tijdgeno ten als Betje Wolff en Aagje De ken. Ze streed een leven lang te gen de onderwerping van de zelfstandigheid van de vrouw. Al is de belangstelling voor Belle van Zuylen de laatste tijd erg toegenomen, toch vindt het schrijversechtpaar het jammer dat de bekendheid bij een bre der publiek zich vaak beperkt tot haar naam. „Wij hopen dal onze biografie Iaat zien dat Bel le schreef voor iedereen en voor alle tijden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27